Tippek
A neten adnál el valamit? Így akarnak átverni a csalók!
8+1 tipp, hogy felismerd az adathalász oldalakat és biztonságosan kereskedj az interneten!
Az utóbbi egy-két évben rendkívüli mértékben megnőtt az online csalások volumene Magyarországon az MNB adatai szerint. Különösen elterjedtek azok a csalástípusok, amelyek a Facebook Marketplace-en és más felületeken használt cikket hirdető eladókat veszik célba. Sok csaló logisztikai szolgáltatók vagy bankok online felületeinek hamisított változatával csal ki pénzt az áldozatokból. A magyar csomagküldő piacon meghatározó Packeta szakemberei összeszedtek néhány tippet, hogy a felhasználók könnyen felismerjék az adathalász kísérleteket.
Az elmúlt két év alatt körülbelül a tízszeresére emelkedett az elektronikus pénzforgalomban bekövetkezett károk összege. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) decemberben közzétett legfrissebb, 2023. III. negyedévi adatai szerint a bankkártyaforgalomban, illetve az átutalások révén eltulajdonított pénz összege a három hónap alatt meghaladta a 11,4 milliárd forintot. Az ezt megelőző periódusban ugyanez az összeg 7 milliárd forint körül alakult, vagyis egyetlen negyedév alatt több mint másfélszeres az emelkedés. Két éves összevetésben pedig még durvább a helyzet: 2021. III. negyedévében a visszaélések értéke 1,18 milliárd forint alatt maradt.
„Munkatársaink naponta közel 290 ezer csomagot szállítanak ki 33 országba, így meglehetősen jól ismerjük az online csomagküldéssel kapcsolatban azokat a pontokat, amelyekre érdemes figyelni, ha nem akarunk csalás áldozataivá válni – mondta el Csatlós Éva, a Packeta Hungary Kft. ügyvezetője. – Ahogyan más logisztikai szolgáltatók, sajnálatos módon mi is egyre gyakrabban találkozunk azzal a jelenséggel, hogy cégünk nevével és arculatával visszaélve, hamis, adathalász online felületeken lopják el a gyanútlan felhasználók internetbanki vagy bankkártyaadatait – ám némi odafigyeléssel elkerülhető, hogy áldozatták váljunk.”
Célpontban az eladók az online piactereken
Az utóbbi évek egyik leggyorsabban terjedő csalástípusa azokhoz az online felületekhez köthető, ahol magánemberek adnak-vesznek használt cikkeket a legnagyobb ilyen platform a Facebook Marketplace. A csalók az eladókat veszik célba: a piactéren értékesített áruért járó ellenérték fogadásához vagy az áru kiszállításához valamilyen szokatlan, további teendőt kérnek el tőle – mutat rá a KiberPajzs, az MNB kiberbiztonsági tájékoztató oldala. Ilyen lehet például, hogy az eladó fizessen előre szállítási díjért, vagy más kérés alapján várják el, hogy bankkártya adatait megadja.
Az eladó a leggyakrabban ezen esetekben egy emailt vagy sms-t kap, amelyben a termék kiszállításához ajánl a csaló egy csomagküldő szolgálatót, ismert, jogszerűen működő cégek nevével visszaélve (mint amilyen a Packeta is), rájuk hivatkozva küld adathalász linket. Amikor az eladó gyanútlanul rákattint, egy hamis weboldalon találja magát, ahol bankkártyaadatait kérik – amivel ezután a csalók vásárolni tudnak. Előfordul az is, hogy az eladónak ki kell választania a számlavezető bankját, és megadni netbanki belépési adatait. A hamis oldal ezeket a valódi banki oldalnak továbbítja, az áldozat megkapja az egyszer használható bejelentkezési kódot, begépeli a hamis oldalon, és kész a baj.
A használt cikkes platformok mellett továbbra is népszerű átverési formát jelentenek a hamis webáruházi felületek. Az elmúlt években a vásárlások egyre nagyobb hányada került át az internetre, és immár több mint 33 ezer kereskedő kínálja a termékeit a magyar online térben. Az óriási választékban nem könnyű kiigazodni, és könnyen ütközhetünk olyan webáruházakba, amelyek a jogszabályokat megkerülve dolgoznak, károsítanak meg vevőket.
Így ismerd fel a csalókat: 9 tipp a biztonságért
Akár a csomagküldő cégek, akár webáruházak, akár fizetési felületek oldalát hamisítják, van pár árulkodó jel, amire figyelve gyanút foghatunk. Az alábbiakban ezeket foglalták össze a Packeta szakemberei, kiegészítve további tippekkel.
- A weboldal kialakítása, grafikai megjelenése kívánnivalókat hagy maga után vagy a szöveg eseteként magyartalan, sok a helyesírási hiba.
- Nincs oldalazonosító „lakat” a böngésző URL mezőjében (nem biztonságos weboldal jelzés) a cím mellett, erősen hiányos vagy teljesen hiányzik az ÁSZF és Adakezelési nyilatkozat.
- Csak emailcímet, esetleg egy mobilszámot adnak meg elérhetőségnek, címet, postacímet nem, nincs megadva székhely, cégjegyzékszám, gyakran még a céget regisztráló ország sem beazonosítható.
- Webáruházaknál árulkodó lehet, ha csak „gyanúsan” pozitív ügyfélvéleményeket találunk az oldalon vagy ha az árak gyanúsan alacsonyak a konkurenciához képest.
- Érdemes mindig tisztában lenni azzal, hogy az eladó csak pénzt fogad, nem küld, így semmi sem indokolja, hogy bármilyen ürügyre hivatkozva pénzt kérjen a vevő.
- Online piactereken átutalással kérjük az áru ellenértékét a nevünk és bankszámlaszámunk megadásával. Nem szabad megadni további adatokat, bankkártya-adatokat, felhasználóifiók-azonosítókat, jelszavakat e-mailben, sms-ben vagy telefonon érkező kérésre.
- Ugyanígy nem szabad ismeretlen programot vagy applikációt letölteni számítógépére, mobiltelefonjára, főleg nem egy linkre kattintva.
- Vevőként csak biztonságos internetkapcsolaton keresztül szabad fizetni, ingyenes vagy nyilvános wifihálózatokon nem, és érdemes ügyelni a készülék biztonságára, az operációs rendszer biztonsági frissítéseinek rendszeres telepítésére is.
- Ha mégis megtörtént baj, azonnal jelentse bankjának és a rendőrségnek a csalást!
Ne vegyen át semmit, amit nem Ön rendelt!
Előfordulhat az is, hogy nemcsak kéretlen SMS-t kapunk, hanem valódi csomagot is megpróbálnak kézbesíteni. Mivel egyre több dolgot rendelünk, és naponta akár 2-3 futárt is várunk, könnyen azt hihetjük, hogy egy rendelt csomag érkezik, miközben kéretlen küldeményt próbálnak hozni. Néhány éve például világszerte sokan kaptak Kínából vetőmagokat, valószínűleg azért, hogy csaló kereskedők a kéretlen csomagok kézbesítésének visszaigazolásával a valódinál nagyobb forgalmat tudjanak felmutatni, és ne legyen gyanús a honlapjukon látható sok pozitív értékelés. Más esetekben a pénzre utaznak, például, ha utánvéttel küldenek csomagot. Miután biztosra mentünk, hogy nem családtagunk rendelt valamit, ezeket a küldeményeket semmiképp se vegyük át, főleg, ha fizetni kell érte!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
Így kerülhetjük el a váratlan kiadásokat nyaraláskor
Elkezdődött a nyári szezon, így sokan – akár csak hétvégére – kocsiba pattannak, hogy a vízpart mellett pihenjenek. Annak érdekében, hogy valóban felhőtlen legyen a nyaralás, nem árt pár előkészületről gondoskodnunk. A Prémium Egészségpénztár most összegyűjtötte, miket szerezzünk be és gondoljunk át a nyaralás előtt, hogy megelőzzük a baleseteket, és felkészüljünk a váratlan kiadásokra, amelyek fedezésére állami támogatás is igénybe vehető.
Óvatosan a napon
Bár már a csapból is az folyik, hogy napozáskor mindenki gondoskodjon a kellő fényvédelemről, sokan nem tudják, hogy ez nem csak akkor igaz, ha órákig fekszünk a homokos parton. A nyári időszakban különösen fontos, hogy használjunk magas fényvédő faktorú naptejet és akár naponta többször újrakenjük (különösen fürdés után) – még akkor is, ha strandolás helyett túrázni vagy városi sétákra megyünk. Emellett gondoskodjunk UV-szűrős ruházatról és kalapról, hogy csökkentsük a napégés kockázatát, és vigyünk magunkkal enyhítő krémet arra az esetre is, ha megtörténne a baj.
Szintén komoly panaszokat okozhat a napszúrás is, különösen a gyerekeknél és az időseknél. Figyeljünk oda a rendszeres folyadékbevitelre és a legmelegebb órákban használjunk kalapot vagy tartózkodjunk az árnyékban.
Nem mindegy, mit eszünk a strandon
A nyaralás során a legtöbben félretesszük a diétát, és bátrabban próbálunk ki helyi specialitásokat. Ha azonban nem vagyunk hozzászokva a zsírosabb, fűszeresebb ételekhez, azok könnyen megviselhetik a szervezetünket. A nyári hőségben ráadásul az ételek a megszokottnál gyorsabban megromlanak. Ezért a strandra hűtőtáskában vigyük a friss ételeket, és kerüljük a gyorsan romló alapanyagokat (például nyers hús, hal, gomba, tojás). Ha pedig a parton ebédelünk, vigyázzunk azokkal a fogásokkal, amik akár több órát kint állhattak a napsütésben. A gyerekek esetében különösen ügyeljünk arra, hogy a kisebb étkezések, így a fagyizás vagy nassolás előtt is mossanak kezet, hiszen a homokozás vagy más kültéri játék közben könnyen érintkezhetnek kórokozókkal.
Külföldi utazás esetén pedig tájékozódjunk előzetesen arról, hogy a csapvíz fogyasztható-e. Ha nem, kerüljük el az ezzel mosott zöldségeket, gyümölcsöket és a jeget is.
Kellemetlen kísérők
A nyárral együtt megérkeztek a rovarok is, akik a végeláthatatlan éjszakai zümmögésen túl más kellemetlenségeket is okozhatnak. A bosszantó szúnyogcsípések mellett ilyenkor gyakran előfordulnak pók-, méh- vagy kullancscsípések is, amik allergiás reakciót válthatnak ki, illetve betegségeket terjeszthetnek. Utazáskor használjunk rendszeresen rovarriasztó sprayt vagy krémet, és vigyünk magunkkal bőrnyugtató készítményeket is, amelyek enyhíthetik a csípések okozta fájdalmat.
Ha pedig erdős vagy mezős helyeken kirándulunk, a kullancsriasztó használata mellett végezzünk alapos önvizsgálatot és ellenőrizzük gyermekeink bőrét is. Ha kullancsot találunk, a patikában kapható rugós acélcsipesszel távolítsuk el – a kullancs testének összenyomása vagy zsíros készítmény használata azonban szigorúan tilos.
Kék-zöld foltok
Zsúfolt játszóterek, csúszós stégek, kavicsos partszakaszok – a felszabadult játék közben könnyen előfordulhat egy-egy rossz mozdulat vagy esés, ami horzsolásokkal vagy más sérüléssel járhat. A nyaralásra ezért vigyünk mindenképpen magunkkal sebfertőtlenítőt és ragtapaszt, de akár kisméretű, komplett elsősegélycsomagot is beszerezhetünk a patikákban, amellyel könnyen elláthatjuk a leggyakoribb sérüléseket.
A családi nyaralások alatt gyakran előfordulnak a kisebb-nagyobb balesetek és rosszullétek, azonban kellő tudatossággal ezek nagyrészére felkészülhetünk – anyagilag is. Egészségpénztári keretből például fedezhetők az előkészületek költségei, így az elsősegélycsomag (kötszerek, fertőtlenítő szerek), a védőoltások vagy akár az egészségbiztosítás is. Emellett szükség esetén a helyszíni orvosi ellátások, gyógyszerek költségei is finanszírozhatók az egész család számára, ráadásul ezek után 20% adóvisszatérítést vehetünk igénybe, akár 150 ezer Ft erejéig – ennyi ugyanis az évente visszaigényelhető adókedvezmény maximális összege.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Tapsolni vagy nem tapsolni: az itt a kérdés!
Sok évtizedes dilemmára is választ adhat az etikett!
A nyári forróság már javában tart, ezt pedig egy tengerparton sokkal jobban el lehet viselni, mint az iroda falai között. Ha távolabbi desztinációt választunk a szabadságunk idejére, sok esetben ülünk repülőre, így nem árt, ha tisztában vagyunk azokkal az alapvető szabályokkal, amiket, ha betartunk nem csak a saját, de utastársaink dolgát is megkönnyítjük. A repülőtéri és repülőgépi etikettbe a JTI protokoll- és etikett szakértője, Dr. Kibédi-Varga Katalin nyújt betekintést.
Talán elsőre egyértelműnek tűnhetnek azok a kívánalmak, amiknek eleget kell tennünk egy utazás során, vannak azonban olyan részletek, amik gondolkodóba ejthetik még a tapasztaltabb kalandorokat is. Ezek tisztázása végett Dr. Kibédi Varga Katalin a felszállástól egészen a leszállásig megosztja azokat az etikett tippeket, amik segíthetnek az utat nyugodtabbá tenni. Lássuk, hogy pontosan mik is ezek!
- A türelem fél egészség!
Még mielőtt elkezdődne a beszállás és a repülőgép elhagyná a kifutót, a reptérre érkezve is fontos, hogy betartsunk néhány szabályt. Ezek elég általánosak így nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy igyekezzünk türelmesen kivárni a sort a biztonsági ellenőrzésnél, azon átjutva pedig a váróban ne foglaljunk el csomagjainkkal több helyet, mint amennyit muszáj. Érdemes akkor is türelmesnek lenni, mikor megkezdődik a beszállás. Felesleges tolakodni, hiszen mindenkinek megvan a helye, engedjük előre speciális igényű és gyermekes utastársainkat.
- Csak gyorsan és hatékonyan!
Mikor megnyitják a kapunk és elfoglalhatjuk a helyünk a gépen, az első etikett szabály, aminek tudatában kell lennünk a csomagokkal kapcsolatos. Legyen nálunk készenlétben minden olyan holmi, amit az ülések feletti tárolóba szeretnénk elhelyezni. Törekedjünk rá, hogy egy perc leforgása alatt elintézzük a bepakolást és az ülőhely elfoglalását. Minél kevesebbet kell várnia ránk a többi utazónak, annál hamarabb helyezheti magát mindenki kényelembe és a repülőgép is időben felszáll majd.
- Ne változtassuk az utasteret az Éhezők Viadala arénájává!
Az utazás és a nassolás kéz a kézben jár, valahogy úgy, mint a mozi és a popcorn. Ezzel nincs is semmi baj, de érdemes bizonyos élelmiszereket mellőzni a fedélzetről. Ne zavarjuk a többieket „zajos” ételekkel, mint a chips, az alma vagy a nyers zöldségek és tartózkodjunk az erős illatú majszolnivalóktól. A felnőttkorú utasok alkoholos italokat is fogyaszthatnak a repülőtéren és a repülés során, de fontos, hogy legyünk mértéktartóak! Egy ittas állapotban lévő utas nem csak önmagára, de másokra is veszélyes lehet, valamint az indulást is késleltetheti.
- Ülés etikett
A méltán népszerű ablak melletti ülések tiszta idő esetén pazar kilátást nyújtanak az utazóknak, de az is tény, hogy innen a legbonyolultabb kijutni a mellékhelyiségre. Ha felállunk ügyeljünk rá, hogy a már ülők felé fordulva hagyjuk el a helyünket, miközben elnézést kérünk az okozott kellemetlenségért. Miután elrendeztük minden szükségletünk előfordulhat, hogy szundítanánk egyet az út hátralévő részében, amit természetesen megtehetünk, de legyünk körültekintőek, ha hátrahajtanánk az ülésünket! Fontos, hogy tartsuk tiszteletben a mögöttünk ülőt, legyünk rá tekintettel! Előfordulhat, hogy a szóban forgó utas magas, aki már eleve szűkösen fér el, de az is megeshet, hogy valaki kisbabát tart az ölében, így ezekben az esetekben tanácsos nem hátradönteni az ülést. Ha úgy gondoljuk a mögöttünk ülőnek nem okozunk kellemetlenséget az ülés hátradöntésével célszerű várnunk az étkezés végéig, hogy az illetőnek lehetősége legyen a lehető legnagyobb kényelemben elfogyasztani az ételt.
- Minden szundítás főellensége: a gyermeksírás
Bár egy hajnalban induló járat esetében nem biztos, hogy toleranciánk teljében vagyunk, de érdemes tudatosítani magunkban, hogy a gyerekek nagy valószínűséggel nem kedvelik az órákon át tartó csendben ülést, a turbulenciát vagy a fülsértő légnyomásváltozást. Nemtetszésüket gyakran sírással fejezik ki, ez ellen pedig vajnyi keveset tehetünk; nem mehetünk át egy másik szobába és a gépet sem célszerű elhagynunk menet közben. Muszáj, hogy toleránsan viselkedjünk és értékeljük, ha a szülő mindent megtesz azért, hogy gyermekét megnyugtassa. Ezt akár szóban is jelezhetjük, jól fog neki esni az érzelmi támogatásunk!
- Változnak az idők
Mai fejjel visszatekintve szinte elképzelhetetlennek tűnik, de néhány évtizeddel ezelőtt még lehetett dohányozni a reptereken és a kabinban. Erre már természetesen a kijelölt dohányzóhelyeken kívül nincs lehetőségünk és ez egyáltalán nem baj! Sok embert zavar, érzékenyen érint a dohányfüst vagy dohánypára, így az ő védelmükben mindenképp üdvözlendő ez a modern szabályozás. Bár nem a legjobb módja az utazással járó stressz levezetésének, ha mindenképp dohányozni szeretnénk, azt kizárólag az erre kijelölt területen tegyük, legyen szó akár hagyományos akár hevített dohánytermékekről. Mindig figyeljünk a környezetünkre, ne fújjuk más arcába sem a füstöt, sem pedig a dohánypárát, a csikket és az elhasznált dohánytöltetet pedig ne hagyjuk hátra magunk után, gondoskodjunk ezek eltakarításáról!
- Leszálláskor taps?
Örök dilemma, hogy kell-e tapsolnunk mikor leszáll a repülőgép, avagy sem. Rejtély, hogy az utasok mikor és miért kezdtek el ilyenkor tapsolni, egy elmélet azonban van rá. A tapsolás eszerint akkor kezdődhetett, amikor a repülés egy ritkább és kockázatosabb utazási forma volt, így a leszállás új és kissé ijesztő élmény lehetett. Az első feljegyzett példa a leszálláskor történő tapsra 1948-ban volt, mikor az American Airlines egyik gépe meghibásodott futóművel körözött Cincinnati felett, de végül sikeresen landolt. A leszállás utáni taps mind a mai napig egy megosztó kérdés, hiszen nem mindenki szeret tapsolni és azt sem értékeli, ha mások tapsolnak mellette. A veterán utazók többnyire nem értékelik ezt a gesztust, míg az újonc világjáróknak általában kedvére van.
Dr. Kibédi-Varga Katalin tanácsait megfogadva csökkenthetjük, de akár ki is védhetjük a legtöbb stresszforrást, ami együtt jár a repülőutakkal, így már az első pillanattól kezdve átadhatjuk magunkat a méltán megérdemelt nyári pihenésnek.
További részletek: https://hevitettetikett.hu/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Folytatódik a ProSuli ingyenes AI képzése: itt lehet jelentkezni
A nagy érdeklődésre való tekintettel június 7-én ismét megrendezik a ProSuli pedagógusoknak szóló AI-képzésének második alkalmát.
A Yettel digitális oktatási programja április elején indította el tanároknak szóló, ingyenes workshop-sorozatát, amelynek célja, hogy segítse a pedagógusokat eligazodni a mesterséges intelligencia világában – legyen szó a hatékony promptírásról vagy hogy miként használhatják az oktatási folyamatokban. A második alkalomra már több mint 200-an regisztráltak és még mindig lehet jelentkezni.
Az első alkalmat Koren Balázs tanár, a ProSuli szakmai vezetője tartotta. A résztvevők megismerkedhettek a mesterséges intelligencia működésének alapjaival, a tanulók AI-használatához kapcsolódó dilemmákkal, és konkrét példákon keresztül kaptak iránymutatást a tanórai alkalmazás lehetőségeiről. A workshop során is érezhető az igény a folytatásra, ráadásul a visszajelzésekből kiderült, hogy a résztvevők rövid időn belül a gyakorlatban is alkalmazni kezdték az ismereteket.
A második workshopon a feladatkészítésé lesz a főszerep
A képzéssorozat második alkalmára már javában készülnek a szervezők, amelyre 2025. június 7-én, szombaton kerül sor. A következő eseményt Koren Balázs és Hámor Dalma, a ProSuli program szakmai tanácsadója tartják. A workshop középpontjában ezúttal a feladatok összeállítása áll majd, amelyben természetesen a mesterséges intelligenciának hatalmas szerepe lesz. Hogyan lehet változatos, mégis izgalmas és a tanultakat ténylegesen mérő dolgozatokat, teszteket összeállítani hatékonyan az AI segítségével? Legyen szó egyszerű- vagy többször választásról, kifejtendő vagy rövid választ igénylő kérdésekről, diagramokról vagy más feladattípusokról, a szakértők segítenek.
Jelentkezni 2025. június 6., péntek 18.00-ig lehet ezen a felületen.
A képzés teljesen ingyenes, és online formában zajlik. További információkért, valamint a legfrissebb lehetőségekért kérjük figyelje a Prosuli.hu weboldalt, illetve közösségi média csatornáinkat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?
-
Gazdaság2 hét ago
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?
-
Zöld2 hét ago
Megtalálták a világ legrégebbi robotfűnyíróját
-
Gazdaság2 hét ago
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás 2025-ben Stratégiai megoldások a versenyképesség növeléséért
-
Okoseszközök1 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság1 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Mozgásban2 hét ago
Gördülő innováció a zöldebb holnapért – így értelmezi újra a fenntartható abroncsgyártást a Hankook
-
Zöld6 nap ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban