Tippek

A GDPR semmi volt ehhez képest: közeleg a NIS2

Az Európai Unió az egyre gyakoribbá váló kiberfenyegetések miatt még 2023 januárjában fogalmazta meg a NIS2 kibervédelmi irányelvet, amely csak hazánkban több ezer céget érint.

Magyarország az első uniós tagállamok között adta ki a vonatkozó törvényt, amelynek értelmében a vállalatoknak idén év végéig, december 31-ig kell megfelelniük a szabályzás követelményeinek. A TOPdesk üzletágvezetője, Berki Gergő szerint a folyamathoz kapcsolódó új adminisztrációs feladatok jelentős költséget és terhet rónak a vállalkozásokra – főleg azokra, amelyek még nem rendelkeznek a szükséges alapokkal.

Több ezer hazai céget érint a felülvizsgált uniós kibervédelmi irányelv (NIS2), amely miatt számos hazai vállalkozásnak teljesen az alapoktól kell kiépítenie kibervédelmi rendszerét. Az új szabályok a legalább 50 főt foglalkoztató vagy 10 millió eurót meghaladó éves árbevétellel rendelkező, a jogszabályban meghatározott tevékenységet végző cégekre, illetve minden, az EU gazdasági és társadalmi fejlődése szempontjából nélkülözhetetlen funkciót ellátó szervezetre vonatkoznak. Az érintett vállalkozásoknak idén június 30-ig kellett jelentkezniük a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságánál, és ez év végéig, 2024. december 31-ig kell megfelelniük a szabályzás követelményeinek.

De mit jelent ez a gyakorlatban?

A követelmények főbb pontjai közé tartozik a kockázatelemzés- és kezelés, a kiberbiztonsági incidensek megelőzése és felismerése, azok adott időablakon belüli jelentése és kezelése, a hozzáféréskezelés, a titkosítás használata és az üzleti folyamatok folytonosságának biztosítása a kiberbiztonsági incidensek alatt. A védelemnek ki kell terjednie az elektronikus információs rendszerek és az ezek által használt szoftver- és hardvertermékek beszerzésére, fejlesztésére és üzemeltetésére is. A direktíva szerint minden vállalkozás valamilyen biztonsági kockázati csoportba sorolható, és az adott kategóriához társított konkrét adminisztratív, logikai és fizikai intézkedéseket kell megvalósítania.

„A NIS2 követelmények teljesítése szempontjából kritikus kérdés az, hogy az adott vállalat korábban foglalkozott-e a kiberbiztonsági kérdésekkel. Ha az érintett cégnek az új irányelvek miatt teljesen az alapoktól kell kiépítenie egy rendszert, az jelentős befektetést, és mind infrastrukturális, mind humánerőforrás szempontból plusz terhelést jelent”

– mondta Berki Gergő, a TOPdesk Magyarország üzletágvezetője.

„Számos vállalkozás esetében azt látjuk, hogy a direktívának való megfeleléshez szükséges alapok hiányoznak, például nincs digitális adatbázis az elektronikai eszközökről és azok hollétéről. Ahhoz, hogy kiberbiztonsági rendszert építsen egy vállalat, először meg kell teremteni az ehhez szükséges adminisztrációs hátteret.”

A szervezeteknek ki kell nevezniük továbbá egy információbiztonsági felelőst (IBF) is. Az ő feladata lesz biztosítani, hogy a cég megfeleljen a törvényi előírásoknak, illetve, ha információbiztonsági incidens keletkezik, ő felelős az eset jelentéséért is. Ez azt jelenti, hogy az IBF tartja a kapcsolatot a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságával, a Nemzeti Kibervédelmi Intézettel és a Kormányzati Eseménykezelő Központtal (GovCert) is.

„Az új direktíva szerint minden gyanúsnak vélt kiberbiztonsági incidenst jelenteni kell a Felügyeleti Hatóság felé, akik ezeket aztán továbbítják a felelős uniós szervnek. A legmagasabb kockázati kategóriába tartozó események bejelentési időablaka 72 óra, ami nagyon komoly adminisztrációs nyomást helyez majd az IBF-ekre”

tette hozzá a szakértő.

De Berki Gergő szerint nem csak a kiberbiztonsági szakemberek feladatainak mennyisége, de az egész szervezetre vonatkozó adminisztratív teher is jelentősen nőni fog. Ezért a vállalatoknak szüksége van egy olyan támogató rendszerre, amelyben egy helyen láthatják az eszközeiket, és kezelhetik a kiberbiztonsági incidenseket, megjelölve, hogy melyik incidens jár bejelentési kötelezettséggel.

„Erre alkalmas egy olyan szolgáltatásmenedzsment-rendszer, mint a TOPdesk. A rendszer amellett, hogy egy platformon összegzi a digitális eszközöket, képes kommunikálni az információbiztonsági és SIEM-rendszerekkel, tűzfalakkal, amelyek érzékelik az illegális rendszerbelépéseket és a gyanús cselekményeket – a rendszer az ilyen eseteket automatikusan hibajegyekké alakítja, amit az IBF egyetlen kattintással tovább is tud küldeni a megfelelő hatóságoknak.”

Megelőzhető incidensek

Egy ilyen rendszer a szakértő szerint jelentős összegeket is megspórolhat a cégeknek. Mivel az információbiztonsági szakemberek egy digitális platformon folyamatosan nyomon követhetik a vállalat elektronikus eszközeit és az azokkal kapcsolatos karbantartási és frissítési feladatokat, azonnal látni fogják, hogy melyik szerver okoz gyanúsan sok problémát és melyik felhasználótól jön túl sok bejelentés. Az adatok alapján pedig már azelőtt láthatják a kiberbiztonsági problémákat, hogy azok bekövetkeznének, például megállapíthatják, hogy melyik szervert fenyegeti meghibásodás, és mivel egy helyen láthatóak az incidensek, az is prediktív módon meghatározható, hogy milyen komplexebb kiberbiztonsági események bekövetkeztére lehet számítani.

Az üzletágvezető szerint attól függően, hogy az adott cég milyen fázisban van, a szervezet igényeit felmérő tanácsadók segítségével néhány hét, maximum 1-2 hónap alatt kiépíthető egy olyan támogató rendszer, ami aztán egy komplex kiberbiztonsági szisztéma alapját képezheti. Az első NIS2 auditot 2025. december 31-ig kell lebonyolítania a cégeknek, azaz eddig van ideje Magyarországon működő vállalkozásoknak arra, hogy kiépítsenek egy támogató rendszert, és az arra épülő kiberbiztonsági szisztémát.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

A TheVR Mekis kedvencét kóstolhatják meg a rajongók a hazai McDonald’s-ban

Október 11-től az ország egyik, ha nem a legnépszerűbb tartalomgyártó párosának, a TheVR kedvenc Mekis menüjét hozza el a hazai McDonald’s.

A magyar gamer és influenszer világ meghatározó szereplőinek Mekis kedvence egy igazán ütős kombó, ami egy hosszú gaming session alatt sem hagyja éhesen a rajongókat.

„Ahány Mekis, annyi kedvenc.” Ezzel az alapgondolattal indult 2020-ban az Egyesült Államokban az étteremlánc Famous Order Super Bowl-szpotja. A reklámfilm sikerén felbuzdulva, a McDonald’s egy lépéssel tovább vitte az ötletet, és lehetővé tette a rajongók számára, hogy megrendelhessék ismert emberek kedvenc Mekis menüjét. A hazai hírességek közül itthon Szoboszlai Dominik Mekis választása volt először terítéken 2024 nyarán.

A következő Mekis kedvencre sem kellett sokat várnia a rajongóknak – októbertől egy újabb, a maguk területén felülmúlhatatlan páros, a TheVR kedvenc Mekis menüjét kóstolhatják meg a vendégek.

„Bárkinek lehet Mekis kedvence. Köztük két olyan hiteles és csupaszív ’srácnak a szomszédból’ is, mint Pisti és Jani, akik a YouTube videózásból valóságos online médiabirodalmat felépítve hatalmas népszerűségre tettek szert az elmúlt években. A TheVR márka, hamburgerkóstolós videóik nyomán ráadásul jól illeszkedik a Mekihez, így mikor a kampányon gondolkodtunk, szinte magától értetődő volt az együttműködés a fiúkkal.”

– mondta Aniot Dávid, a márka stratégiáért felelős osztály vezetője.

Sajtos McRoyal, közepes burgonya, 4 db Chicken McNuggets, édes-savanyú szósz és forró almás pite – ez a TheVR Mekis kedvence. A menü olyan lehet a Mekizésben, mint egy játékban a legerősebb karakter, a leggyorsabb autó, vagy a legütősebb kombó. Ráadásul ez a kombó egy egyedi csomagolásban érkezik, ami a TheVR és a McDonald’s közös munkájának az eredménye, és mindkét márka stílusjegyeit magán hordozza.

„Szívesen dolgoztunk együtt a Mekivel, hiszen gyerekkorunk óta része az életünknek az étteremlánc. Kedvenc termékeink kiválasztásánál a nosztalgia kulcsfontosságú szempont volt, mivel mindegyikhez különleges emlékek fűznek bennünket. Persze valószínűleg ezzel nem vagyunk egyedül.”

– nyilatkozták a theVR-os srácok.

A TheVR márka, hamburgerkóstolós videóik nyomán ráadásul jól illeszkedik a Mekihez, így mikor a kampányon gondolkodtunk, szinte magától értetődő volt az együttműködés a fiúkkal.”

Az új menü minden rajongónak megadja a lehetőséget arra, hogy ezen a rendelésen keresztül közelebb kerüljenek kedvenc tartalomgyártóikhoz, akiket nap mint nap örömmel látnak a képernyőiken. A vendégek az egyedi ajánlatot október 11. és október 13. között kizárólag a McDonald’s alkalmazásban megszerezhető kuponnal kóstolhatják meg*, ha megoldják az appban található feladványt, október 14-től pedig visszavonásig, illetve a készletek erejéig minden rendelési opcióval elérhetővé válik a TheVR Mekis kedvence menü.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Az Sz. Variáns digitális felülnyomással hódítja meg a papírtáska piacot

A Debrecenből indult, de Budapesten is jelenlévő mesés dobozairól híres családi vállalkozás, az Sz. Variáns, Magyarországon elsőként helyezett üzembe olyan digitális gépet, amely papírtáskák utólagos felülnyomására alkalmas.

Az új technológia lehetővé teszi, hogy a vállalatok kis példányszámban is műanyagmentes, környezetbarát és egyedi papírtáskákat rendeljenek, miközben jelentősen csökkennek a gyártási költségek és az átfutási idő. Az innováció különösen fontos környezeti szempontból is: a vízbázisú festékek és az FSC tanúsítvánnyal rendelkező, fenntartható forrásból származó papírok alkalmazása révén a termékek akár 30%-kal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással készülnek. A cég ESG stratégiája részeként, a 100%-ban lebomló „Zöldtáska” termékvonallal egészíti ki az Sz.Variáns a jól ismert portfólióját.

Rugalmas termelési lehetőségek kis példányszámú rendelésekhez

A cég egy holland fejlesztésű digitális gépet alkalmaz, amely kifejezetten papírtáskák felülnyomására lett optimalizálva. Ez a készülék vízbázisú festékkel működik, és számos előnyt kínál. Már az első darabtól kezdve beállítási költségek nélkül nyomtatásra kész terméket biztosít, így elkerülhető a selejt, és az első nyomás is végleges minőséget jelent. „A digitális technológia különösen felgyorsítja a gyártási folyamatot a hagyományos flexo technológiához képest. Míg a flexo eljárással körülbelül 10 ezer darabot lehet előállítani hosszú előkészítési idővel és jelentős, több százezer forintos költséggel, addig a digitális technológiával mindez néhány nap alatt, kevesebb példányszámban is megvalósítható.” – emeli ki Szakál János, az Sz.Variáns ügyvezető igazgatója. Ez a technológia különösen előnyös a karácsonyi szezonban, amikor borászatok, üzletek és kisvállalkozások kevés példányszámú, személyre szabott papírtáskákat rendelnek.

Zöldítés és innováció: a fenntarthatóság új útja

Az Sz.Variáns története során mindig is újító szellemiségéről és előremutató törekvéseiről volt ismert. Most is elkötelezetten folytatja ezt az irányvonalat a fenntartható jövő érdekében. A cég ESG stratégiájához igazodó, felelős környezeti, társadalmi, vállalatirányítási szempontok figyelembevétele a zöld termékvonal indításakor is fontos volt.

A prémium minőségű csomagolások mellett az új „Zöldtáska” termékvonal bevezetését a piaci viszonyok átalakulása tette indokolttá. Míg a 90-es évek elején a zsinórfüles táskák jelentették az uralkodó trendet, napjainkban a „vedd és vidd” típusú, könnyedén kezelhető és fenntartható megoldások állnak a fogyasztói igények középpontjában. A „Zöldtáska” nem csupán az ökológiai lábnyom csökkentésében játszik kulcsszerepet, hanem a funkcionalitás terén is kiemelkedő teljesítményt nyújt, megfelelve a modern kor követelményeinek.

Fotóminőségű nyomatok: a digitális átállás új horizontjai

Az Sz. Variáns volt az első Magyarországon, aki sikeresen helyezett üzembe olyan modern digitális nyomtatási megoldást, amely lehetővé teszi, hogy fotóminőségű nyomat kerüljön a termékre, egy szín áráért négy szín megjelenítésével.

A digitális nyomtatás lehetővé teszi a gyors, precíz és magas színvonalú munkát, ami jelentős előny a korábbi analóg módszerekhez képest. A kiváló minőségű eredmények révén a vállalatok gyorsabban reagálhatnak a piaci igényekre, csökkenthetik a költségeiket, és növelhetik a termelési hatékonyságot.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Miről ismerhető fel az árvízkárosult autó?

autó

Az éghajlatváltozás okozta heves esőzések és komoly áradások világszerte autók ezreit érintik minden évben.

Ezeknek a járműveknek egy részét helyrehozzák, majd más országokban értékesítik. Árvízkáros autót vásárolni azonban ritkán tűnik jó befektetésnek, hiszen az új tulajdonos várhatóan több százezer forintot költ majd javításra.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég használtautó-piaci szakértője szerint olykor igen nehéz megállapítani egy járműről, hogy korábban elöntötte a víz, ráadásul bizonyos problémák csak jóval a káresemény után jelentkeznek.

Az eladók igyekeznek eltitkolni az árvíz okozta károkat

Számos árvízkáros autó érkezik Európába az Egyesült Államokból. Az áradások azonban azokat az országokat – például Franciaországot, Németországot, Olaszországot és Belgiumot – is sújtják, amelyek nagy számban szállítanak használt autókat Kelet-Európába.

„A víz károsíthatja az autó elektromos rendszerét, motorját és különféle mechanikai alkatrészeit. Hiába szárítják ki és hozzák helyre az eladók az árvízkáros autót, a beázás egyes következményei sok esetben csak hat hónappal később jelentkeznek”

– állítja Buzelis.

Tekintettel arra, hogy a vásárlók többsége óvakodik az árvízkáros járművektől, a gátlástalan eladók igyekeznek eltitkolni ezt a tényt, hiszen jóval nehezebben vagy jelentősen olcsóbban tudnák csak eladni. Lássuk hát, milyen jelek utalnak arra, hogy egy autót elárasztott a víz!

Kellemetlen szag az utastérben – mire utal?

Ha egy autó hosszú ideig állt vízben, szinte lehetetlen olyan alaposan megtisztítani, hogy a nyomok minden kis zugból eltűnjenek. Az utastérben érezhető penészszag az első intő jel, amiből arra következtethetünk, hogy a jármű beázott.

Buzelis azt javasolja, hogy az autó átvizsgálása során feltétlenül kapcsoljuk be a klímát – ha kellemetlen szagot érzünk, minden bizonnyal nedvesség, baktérium és penész telepedett meg a légkondicionáló rendszerben. A fifikás eladók természetesen igyekeznek különféle légfrissítőkkel elfedni a szagot, szándékosan megtévesztve a vásárlókat.

A nedvesség jelei: a fényszóróktól a csomagtartóig

Bármilyen alaposan igyekszik kiszárítani az autót az eladó, az árvízkár számos területen tetten érhető marad. A belülről bepárásodott fényszórókból és hátsó lámpákból sejthető, hogy a járművet elöntötte a víz. Célszerű alaposan megvizsgálni a csomagtartót, különösen a pótkerék környékét, mivel ott is gyakran maradnak nedvességnyomok.

„Az árvíz által sújtott autók üléskárpitját – sőt, olykor az egész ülést is – gyakran lecserélik. Ha például egy 10 éves autó ülései hibátlanok, gyanakodhatunk, hogy nem eredetiek. Kérdezzünk rá az eladónál, hogy mi volt a csere oka”

– javasolja Buzelis.

A sós víz komolyabb károkat okoz

Minden autó rozsdásodik, különösen azok, amelyeket hidegebb éghajlaton használtak. Az árvízkáros járműveket azonban súlyosabban érintheti a korrózió. Vásárláskor alaposan meg kell vizsgálnunk az ajtózsanérokat, az utastérben lévő csavarokat, a csomagtartó reteszeit, az ülésrugókat és a kesztyűtartót – leginkább ezeken a területeken mutatkozhatnak a korrózió jelei.

Ha egy autó sós vízben merült el, a korrózió súlyosabb károkat tehet benne, mint egy édesvízzel elöntött autóban.

Az elektromos rendszer meghibásodásait nehéz előre megjósolni

A modern autókban számtalan elektromos berendezés található, amelyeket a víz helyrehozhatatlanul károsíthat. Az autó tesztelésekor mindig ellenőrizzük, hogy valamennyi elektronikus eszköz megfelelően működik-e, az ablakemelőktől a fedélzeti számítógépen át a multimédiás rendszerig.

Autóvásárláskor nem könnyű felmérni az elektromos rendszerek állapotát, ugyanis a korrózió az érintkezőkben sok esetben csak hónapokkal a vásárlás után okoz problémát. Még egy tökéletesen megjavított autó esetében sem lehetünk egészen biztosak abban, hogy a későbbiekben sem merülnek fel komoly gondok a járművel.

Az előzményjelentésekből kiderülhet az árvízkár

Mielőtt meghozzuk a döntést arról, hogy megéri-e az árát az eladásra kínált jármű, mindenképpen érdemes ellenőriznünk a múltját. Fontos tudnunk, hogy mely országokban használták az autót korábban, és hogy fennáll-e annak a lehetősége, hogy az adott területen korábban árvíz volt.

A carVertical jelentések új funkciója természeti katasztrófákkal kapcsolatos bejegyzéseket is tartalmaz. Bár az erre utaló adatok nem jelentik minden esetben azt, hogy a járművet elöntötte a víz, mégis utalhatnak arra, hogy az autó tartózkodhatott olyan területen, amelyet nemrég árvíz sújtott. Érdemes megemlíteni ezt a tényt a szerelőnek, hogy ebből a szempontból is vizsgálja át alaposan a járművet.

„Egy árvízben megsérült autó esetében nemcsak azt kell fontolóra vennünk, hogy a felmerülő problémák javítása magas költségekkel járhat, hanem azt is, hogy vezetni is veszélyes lehet. Az ilyen járműveket jobb elkerülni, bármilyen fantasztikusan is néznek ki kívülről”

– tanácsolja Buzelis.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss