Zöld
Különleges helyszíneken hívja fel az Extreme E a figyelmet a klímaváltozásra
2019 elején a Formula E atyja, Alejandro Agag bejelentette egy teljesen elektromos tereprali verseny életre hívását, amely az Extreme E nevet kapta. A 2021-ben induló bajnokságban kizárólag villany SUV-k állnak rajthoz a Föld legzordabb vidékein.
A megmérettetésről készülő ismeretterjesztő filmekben hívják majd fel a figyelmet a klímaváltozásra, valamint arra, hogy az elektromos meghajtás a legkülönlegesebb helyzetekben is működik. Emellett minden helyszínen egy-egy kiemelt projekthez csatlakozva szeretnék a versenysorozattal bolygónk megóvását és a fenntarthatóságot támogatni. Az Extreme E szériában a Continental kifejezetten erre a célra fejlesztett, nagyteljesítményű gumiabroncsai extrém körülmények között bizonyíthatják tudásukat.
De hova fog elvinni minket az Extreme E kaland, és milyen kihívásokkal teli körülményekkel kell majd szembenéznie a versenyzőknek?
Szenegál – Lac Rose
A szenegáli Dakar ad otthont az első szezon part menti szakaszának 2021 márciusában. A hihetetlen, rózsaszínű Retba tó igazán lenyűgöző környezetet fog biztosítani a versenynek. Lac Rose (azaz rózsaszínű tó) Szenegál Cap Vert félszigetétől északra, a fővárostól, Dakartól, körülbelül 30 km-re helyezkedik el Északnyugat-Afrikában. Szenegál szinte semmivel sem járul hozzá a globális szén-dioxid-kibocsátáshoz, mégis itt csapódik le a klímaváltozás számos káros következménye.
Az Extreme E Óceán-örökség programja a védett tengeri területeket fogja támogatni, mely keretében korlátozásra kerülnek az emberi tevékenységek az egyedi tengeri élővilág védelme, valamint a víz alatti biodiverzitás megőrzése érdekében. Az Extreme E által védett óceán területének mérete minden évben megegyezik az adott év versenyhelyszínének területével. Emellett Dakar tengerpartjain műanyaggyűjtő programokat is indítanak.
Szaúd-Arábia – Sharaan, Al-Ula
Szaúd-Arábiában rendezik meg az első szezon sivatagi szakaszát 2021 májusában. Al-Ula Szaúd-Arábia északnyugati részének egyik városa. A város 110 km-re délnyugatra fekszik Taimától és 300 km-re Medinától.
Az Extreme E Sivatag-örökség programja a Nagy Zöld Fal kezdeményezést fogja támogatni, amit egy évtizede indítottak el. A projekt jelenleg a tervek 15%-os megvalósításánál tart, és soha nem látott mértékben tölti meg újra élettel Afrika elhagyatott területeit, mely során élelmiszerbiztonságot és munkahelyeket teremt, valamint okot ad a helyben maradásra azon milliók számára, akik a projekt közelében élnek. A Nagy Zöld Fal küldetése az, hogy milliónyi ember életét változtassa meg egy fákból és termékeny területekből álló, a Száhil-öv és a Szahara határán húzódó övezet létrehozásával.
Grönland – Kangerlussuaq
A grönlandi Kangerlussuaq jövő év júliusában fog otthont adni az Extreme E egyik versenyének. Kangerlussuaq Grönland légiszállítmány-központja, a Russell gleccser 25 km-re helyezkedik el tőle. A gleccser aktív, minden évben 25 métert nő. Összességében azonban elmondható, hogy a világon található gleccserek drámai módon húzódnak vissza, ezzel is demonstrálva az éghajlatváltozás bolygónkra mért látható hatásait. Az Extreme E Sarkvidék-örökség programja a sisimiuti északi-sarki Technológiai Központtal fog együttműködésre lépni, mely során új vízierőművek fejlesztését fogják segíteni öt településen, valamint megújuló energiás beruházásokat fognak indítani kis, elszigetelt közösségek számára napelemek és korszerű szélturbinák kombinációjával.
Brazília – Santarém
A brazíliai Santarém lesz az első szezon amazóniai szakaszának házigazdája 2021 októberében. Az Extreme E Amazónia-örökség programjában különböző projekteket fognak koordinálni, melyek célja Amazónia és közösségeinek megóvása. A térségben működő természetvédelmi szervezetekkel fognak együtt dolgozni, hogy megvédjék Amazónia egy jelentős területét. A tervek szerint minden évben a versenypálya méretével megegyező területet fognak beültetni.
Namíbia – Walvis Bay
A namíbiai Walvis Bay ad otthont az első évad utolsó versenyének jövő év novemberében. Walvis Bay, ami azt jelenti, hogy „Bálna-öböl”, egy Namíbiai város, a nevét adó Walvis-öböl mellett helyezkedik el. Walvis Bay nagy öblének és homokdűnéinek köszönhetően Namíbia egyik jelentős turisztikai központjának számít.
A támogatott Walvis Bay Local Agenda 21 projekt (WB LA21) egy hároméves program, amely Walvis Bay fejlesztésével és környezetének védelmével foglalkozik. Célja, hogy jól működő egyensúlyt hozzon létre Walvis Bay természetes és emberi környezetének kezelése és megóvása, valamint a kikötőváros gazdasági és társadalmi célú fejlesztései között.
Extrém versenyhez extrém abroncsok kellenek
Az Extreme E a világ eddigi legextrémebb autóverseny-sorozata, így az egyedi és kihívásokkal teli körülmények között zajló új versenynek egy új típusú gumiabroncsra is szüksége van. Mint az Extreme E alapító partnere, a Continental is hozzájárul ahhoz, hogy minden versenyző a lehető legjobb felszerelés segítségével nézzen szembe a leküzdendő akadályokkal. A Continental alaposan megvizsgálta a versenysorozat kívánalmait és egy ultramagas teljesítményű abroncsot hozott létre, ami kifejezetten a résztvevő csapatok szükségleteire kínál megoldást. A teljesítményre optimalizált abroncsok nem csak az extrém körülményeknek felelnek meg, hanem a tisztán elektromos SUV-kkel való versenyzés egyedi elvárásainak is eleget tesznek.
Perzselő hőség, dermesztő hideg, sár, homok vagy jég – tekintet nélkül arra, hogy mennyire extrémek a körülmények, a versenyzőknek és járműveiknek olyan megbízható gumiabroncsra van szükségük, amely tapadást, kapaszkodást, és kiváló teljesítményt nyújt a verseny minden szakaszán. A Continental CrossContact LX, amin az Extreme E számára újonnan kifejlesztett abroncs alapul, egy kiegyensúlyozott négy évszakos túraabroncs, speciálisan kialakított futófelülettel a megnövekedett tapadásért és stabilitásért szinte minden felületen. Erősségeit annak érdekében fejlesztették tovább, hogy egy teljesen új gumiabroncsot hozzanak létre, ami kimondottan az Extreme E kívánalmainak felel meg. A CrossContact segíteni fog a versenyzőknek abban, hogy biztonságosan lépjék át a világ legextrémebb versenysorozatának célvonalát.
Zöld
Megtalálták a világ legrégebbi robotfűnyíróját
Idén 30 éve, hogy a Husqvarna, a robotizált gyepápolás világvezetője piacra dobta első robotfűnyíróját.
A kerek évforduló alkalmából a cég a vásárlók segítségét kérte abban, hogy megtalálják a legrégebbi még működő fűnyírót. A projekt hatalmas érdeklődésre tett szert, több mint ezer veterán gép tulajdonosa válaszolt a felhívásra, végül a svédországi Motalában, Ingemar Carlsson otthonában találták meg. A gép még 30 évvel később is nyírja a füvet.
A verseny sokkal nagyobb figyelmed kapott, mint amire számítottak. Európa-szerte rengetegen jelentkeztek és mesélték el fűnyíróik történetét. A világ három legrégebben működő robotfűnyírójának tulajdonosai a legújabb technológiával felszerelt Husqvarna Automower® készülékeket kaptak a gyártótól.
„Mindig is érdekeltek az új technológiák, és bár a régi fűnyíróm évekig hibátlanul működött, jó érzés végre egy újat kapni. Kíváncsian várom, hogy lássam, mire képesek a mai modellek. Olyan érzés, mintha újra a jövőbe lépnék”
– mondja Ingemar Carlsson, a fűnyíró tulajdonosa.
1995-ben mutatta be a Husqvarna a világ elsőnek vélt kereskedelmi robotfűnyíróját, a Solar Mowert. Napenergiával működött, ami akkoriban egyedülállónak számított. A Husqvarna mérnökeinek egy csoportja fejlesztette ki, akik titokban dolgoztak a projekten. A kezdeti szkepticizmust ugyanis le kellett küzdeniük a vállalaton belül.
„Az, hogy néhány az első modellek közül még mindig működik, a legjobb bizonyítéka filozófiánknak, miszerint „tartósnak épített” gépeket gyártunk. Ma már nehéz elképzelni, hogy egykor a Solar Mower ellenállásba ütközött, tekintve, hogy egy ilyen sikeres üzletágat alapozott meg”
– mondja Lars Andersson, a Husqvarna Solar Mower bevezetésének akkori kereskedelmi felelőse.
Bár a fűnyírás feladata ugyanaz maradt, mint 1995-ben, a mögötte lévő technológia drasztikusan fejlődött. A mai robotfűnyírók a szoftveres és hardveres innováció csúcsát képviselik a felhasználóbarát kialakítással ötvözve.
Ma már széles a termékválaszték, mindegyik modellt kifejezetten a különböző gyepfelületekre tervezték, mind a lakosság, mind pedig a professzionális felhasználók számára. A teljesen önálló gépeket nem csak a durva terepekre és az akár 70%-os emelkedőkre szánják, hanem már mesterséges intelligencia kapcsolattal is rendelkeznek és nyílt API-kon keresztül integrálhatók a Google Home, az Amazon Alexa és az IFTTT rendszerekbe, így biztosítva a zökkenőmentes kommunikációt az okos otthon rendszerekkel.
A lakossági kertekben már elérhetők határolóhuzal nélkül működő modellek, így biztosítva a rugalmasabb és precízebb gyepápolást. A kereskedelmi modellek pedig műholdas navigációval működnek, így nincs szükség fizikai huzalra és a fűnyírást is hajszál pontossággal végzik.
„Az elmúlt harminc évben hatalmasan fejlődésen ment keresztül technológiánk. A versenyünkre beérkezett nevezések száma is azt az időtálló minőséget mutatja, amit vállalatunk 1995 óta képvisel. Folyamatos fejlesztéseinknek köszönhetően azóta számos új modell áll a felhasználók rendelkezésére, amik az olyan funkcióknak köszönhetően, mint a mesterséges intelligencia, még személyre szabottabban szolgálják ki az igényeket”
– teszi hozzá Volonics Zoltán, a Husqvarna értékesítési vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Zöld
Az év természetfotósa pályázat átigazolt a Varázslatos Magyarországhoz
2025-től az ország egyik legnagyobb természetfotós és természetvédelmi szervezete, a Varázslatos Magyarország rendezi meg Az év természetfotósa pályázatot.
Az ÉTF-et harminckét évvel ezelőtt a naturArt – Magyar Természetfotósok Szövetsége alapította meg és nagy sikerrel rendezte meg évről évre. Ahogyan az alapítók 1990-ben fogalmaztak, céljuk az volt, hogy egy olyan fotós közösséget hozzanak létre, ahol az alkotók a természetfotók segítségével járulnak hozzá a természet- és környezetvédelemhez, valamint a társadalom szemléletformálásához. A pályázat minden évben egyszer kerül megrendezésre, amikor is kiderül, hogy melyik fotós érdemelte ki Az év természetfotósa címet.
A Varázslatos Magyarország tizenhatodik éve az ország egyik legizgalmasabb természetfotó pályázata, amely csaknem egy éven át mozgásban tartja a fotósokat, hiszen nyolc hónapon keresztül zajlik havi díjazásokkal és pontgyűjtéssel, ugyanis a legtöbb pontot gyűjtő fotósé lesz év végén A magyar természetfotó nagydíja és az azzal járó Arany Daru szobor.
A VM arra biztatja a fotósokat, hogy az év minden szakában menjenek ki a természetbe, és örökítsék meg nemzeti parkjaink változatos élővilágát és vadregényes tájait. A pályázat kiemelt célja a magyar nemzeti parkok bemutatása, és ezzel a természetvédelem támogatása.
A Varázslatos Magyarország arra vállalkozott, hogy 2025-től egy kézbe fogja az ország két legrangosabb természetfotó pályázatát, így az év 365 napján kihívást és bemutatkozási lehetőséget kínál a magyar természetfotósoknak. A pályázó fotósok eddig nemcsak itthon, de világszerte is rendkívüli eredményeket értek már el, és a világ élvonalához tartozó természetfotósok között tartják számon őket. A szervezet hisz abban, hogy a fúzióval minden hazai fotósnak lehetőséget biztosít ahhoz, hogy munkáikat méltó módon bemutathassák, és határainkon túl is egyre nagyobb eredményeket érhessenek el.
Erős szakmai csapatot állított fel a VM mindkét pályázatához.
Az év természetfotósa díjról dönt: Gundel Takács Gábor újságíró, műsorvezető, Dr. Sós Endre, a Fővárosi Állat- és Növénykert természetvédelmi és állategészségügyi igazgatója, Selmeczi-Kovács Ádám, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság igazgatója, Máté Bence, Potyó Imre, Daróczi Csaba, Kalotás Zsolt és Lőrincz Ferenc természetfotósok.
A magyar természetfotó nagydíjáról dönt: Britta Jaschinski fotózsurnaliszta, ifj. Vitray Tamás, a National Geographic Magyarország főszerkesztője, Máté Bence, Litauszki Tibor, Szilágyi Attila, Suhayda László természetfotósok, és Tóth Zsolt Marcell természetfilmes.
Mindkét fotópályázat képanyagából egy-egy látványos fotóalbum és kiállítás készül, amelyek egy éven keresztül láthatóak lesznek az ország rangos kiállítóhelyein. A VM-et az ÉTF alapító naturArt szakmai támogatásával erősíti tovább.
A VM szeretettel várja a természetfotósokat pályázatain az amatőröktől a profi alkotókig!
További információ: varazslatosmagyaro
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Zöld
10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból!
A 10 Millió Fa közössége idén elérte egyik legnagyobb célját: 2024-ben sikerült elültetniük 100 000 fát szerte az országban a Nemzeti Faültetés Napja alkalmából. „Emeljük a tétet, ugyanis jövőre legalább ennyi csemetét szeretnénk kiosztani március elsején a hozzánk csatlakozóknak.
Viszont ahhoz, hogy ezek a fácskák valóban szárba szökkenhessenek már idén meg kell rendelnünk őket” – mondta el a 10 millió Fa főkoordinátora, Hervai Franciska.
A 10 millió Fa 2019-ben indult el azzal a céllal, hogy minden magyar ember nevében ültessenek egy fát – azaz 10 milliót. Azóta több száz település, iskolák, cégek, civil közösségek és magánszemélyek összefogásával már a 497 185 fát és cserjét ültettek el országszerte, sőt volt ültetésük Erdélyben is. A klímakatasztrófa enyhítésére hazánkban új alapokra kell helyezni az erdővédelmet, hogy valóban, az ökológiailag legértékesebb, emberi tevékenységtől mentes őserdők is teret kaphassanak. Továbbá az erdős területek nagyságát is legalább harmadával meg kell növelni
Nemcsak fákat, gondolatokat is ültetünk!
10 millió Fa közösség a nevében foglalt cél érdekében parkfákat ültet, erdősít és Miyawaki-erdőket telepít, de itt nem áll meg. Ahogyan a 10 millió Fa alapítója, Bojár Iván András fogalmaz: „Nemcsak fákat, gondolatokat is ültetünk!”. Hiszen egy fának az elültetése szakrális élményt jelent sokak számára, így válhatnak egyre többen a fák barátaivá”.
Nemzeti Faültetés Napja – az összefogás ünnepe
2023 őszén új fejezet nyílt a 10 millió Fa missziójában: meghirdették az első Nemzeti Faültetés Napja ültetési ünnepet, amelyhez bárki csatlakozhatott. Az akció során:
- közel 100 000 fát ültettek el egyetlen nap alatt,
- több mint 12 000 önkéntes csatlakozott,
- 290 helyszínen zajlottak faültetések szerte az országban,
- 46 vállalkozás is aktívan részt vett és anyagilag hozzájárult az eseményhez.
Ez a nap megmutatta, hogy a magyar társadalomban ott él a természet iránti felelősség és tenni akarás. Iskolások, családok, cégvezetők és nyugdíjasok egyaránt ásót ragadtak, és együtt formálták a jövőt.
Pár kattintással egy zöldebb jövőért
Az adó 1%-ának felajánlása talán az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy bárki részt vegyen a 10 millió Fa munkájában. Az ebből befolyó összegből a 10 millió Fa mozgalom nemcsak facsemetéket vásárol, hanem biztosítani tudja azok szállítását, elültetését a Nemzeti Faültetés Napjára, mely 2026-ban március 1-jére esik.
Az 1%-os kampány kulcsfontosságú a 2026-os ültetések előkészítésében – mondta el Hervai Franciska. „100 000 facsemetét tervezünk kiosztani a hozzánk csatlakozó magánszemélyek között a Nemzeti Faültetés Napján, amiket már az idei év során meg kell rendelnünk. Emellé várjuk további cégek jelentkezését, hogy meg tudjuk többszörözni hatásunkat!” – emelte ki a 10 millió Fa főkoordinátora.
Egy fa nem csinál erdőt – de közösen igen! 🌳 🌳 🌳
Ajánld fel te is az adód 1%-át ma, hogy jövőre többezer új fa nőhessen az égig!
Adószám: 19225294-1-42 | 10 millió Fa
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság6 nap ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar1 hét ago
Energiaköltség-csökkentés pályázatok nélkül? – PPA, tárolók és innovatív finanszírozási megoldások cégek számára
-
Okoseszközök2 hét ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Okoseszközök1 hét ago
HONOR 400 vagy 400 Pro? Összehasonlítottuk
-
Gazdaság2 hét ago
Vámfegyverszünet: Európa még nem lélegezhet fel
-
Gazdaság2 hét ago
A hazai üzleti szolgáltatók körében is gyorsul az ESG előretörése
-
Mozgásban1 hét ago
A modern autók átka: egy vagyonba is kerülhet a szoftverhiba
-
Mozgásban2 hét ago
Indul a motoros-szezon, ezek jelenleg a legnépszerűbb modellek