Zöld
Jövőre megduplázza a fenntartható termékei számát a MediaMarkt
A magyarok közel kétharmada számára fontos a fenntarthatóság, több mint felük akár felárat is fizetne érte.
Átvilágította a termékkínálatát fenntarthatósági szempontból a MediaMarkt Saturn Csoport, valamint tulajdonosa, a CECONOMY AG, és vállalást tettek arra, hogy jövő év végéig a jelenlegi 1200-ról több mint 2000-re emelik a fenntartható termékeik számát – derül ki a cégcsoport most megjelent fenntarthatósági stratégiájából. A termékek felmérése folyamatos, az átvilágításnál környezeti és társadalmi szempontokat egyaránt figyelembe vettek, így például nem csak a termékek újrahasznosíthatóságát, tartósságát vizsgálták, hanem az előállításuk munkahelyi körülményeit is. A jövőben ezeket a minősített termékeket a vállalat BetterWay nevű, zöld címkéje jelöli, a minősített termékek listája folyamatosan bővül; Magyarországon első körben közel 250 árucikken jelent meg a jelzés a webshopban, de a közeljövőben az áruházakban is láthatóak lesznek a minősített termékek az új logó segítségével. A vállalatcsoport saját működésére vonatkozóan is szigorú vállalásokat tett.
2023-ban már több mint kétezer termék viselheti a MediaMarkt új fenntarthatósági logóját
Mostantól a zöld „BetterWay” logó tűnik fel minden olyan elektronikai terméken a MediaMarkt kínálatában, amelyet a hivatalos vizsgálószervezetek és tanúsítást végző külső szakmai intézmények fenntarthatónak minősítettek. A MediaMarktSaturn csoport célja, hogy jelenleg 1200 ilyen termékből álló palettájuk méretét 2023-ra megduplázzák. Magyarországon 200-nál is több fenntartható terméket találhatnak a vásárlók az áruházakban. A BetterWay-besorolást olyan termékek kaphatják meg, amelyeknél a fenntarthatóság környezeti és társadalmi szempontjai egyaránt érvényesülnek – ez a lista havonta is bővülhet.
„A fenntarthatóság nem alku tárgya számunkra. Elköteleződésünk felelős társadalmi részvételt jelent a gyakorlatban, és szeretnénk az iparágon belül példaképként elől járni a fenntartható működésben. Ez komoly üzleti lehetőség is”
– mondta Dr. Karsten Wildberger, a CECONOMY és a MediaMarktSaturn vezérigazgatója. Hozzátette:
„jó úton haladunk, és már számos dolgot a helyére tettünk, elsődlegesen a saját márkás termékeink tekintetében.”
A MediaMarkt saját márkái gyártási helyszíneinek nem kevesebb mint 97%-át ellenőrizték már a környezetterhelést vagy például emberi és munkajogoknak való megfelelést szem előtt tartva.
Cél a termékek életciklusának növelése
A fenntarthatósággal szembeni elvárások a termékek életciklusában is megjelennek. Ennek kapcsán a frissen közzétett stratégia kiemeli, hogy az elmúlt pénzügyi évben körülbelül 2,6 millió készüléket javítottak meg a nemzetközi csoport szervizeiben. További 480 000, kis hibával működő készüléket állítottak helyre gyorsan és szakértelemmel a különböző országok áruházi Okospultjaiban, összesen nagyjából 11000 tonna elektronikai hulladék kitermelését előzve meg ezzel.
A magyar fogyasztóknak fontos a fenntarthatóság
A magyarok több mint fele (56 százalék) vallja azt, hogy még felárat is hajlandó fizetni egy fenntarthatónak minősített termékért – derült ki a MediaMarkt Saturn Csoport megbízásából készült kutatásból. Némileg nagyobb arányban vannak a magyar fogyasztók körében azok, akik fontosnak tartják a fenntarthatóságot (59 százalék). A kutatás arra is rávilágított, hogy az újravásárlás és visszavét, valamint újhasznosítási lehetőségek a legfontosabb „zöld” szempontok egy termék megvásárlásánál Magyarországon; ezeket követi szorosan a termékek javíthatósága.
A termékkínálat mellett a vállalati működéssel kapcsolatban is szigorú vállalásokat tettek
A vállalat jelenlegi energiaigényének 80 százalékát már megújuló forrásból biztosítja, a cél, hogy 2023-ra ez az arány 100% legyen. Emellett kulcsfontosságú szerep jut a stratégiában a társadalmi diverzitásnak is. A 2020/21-es pénzügyi év végén már 135 nemzet képviseltette magát a munkavállalók körében a nemzetközi csoportban (2019/20-ban még 128), míg a nők aránya a teljes munkaerő-állományban több mint 39% volt. A vállalat elkötelezett a diverzitás növelésében és a mintegy 52000 munkavállalójuk fejlesztésében a jövőben.
Az elsők között az európai kiskereskedelmi vállalatok körében
A CECONOMY AG az egyik első európai kiskereskedelmi vállalat volt, amely csatlakozott az Európai Bizottság „Zöldfogyasztási Vállalásához” (Green Consumption Pledge) 2021-ben. Ez az Európai Éghajlati Paktum részeként jött létre, amellyel a vállalatok vállalják, hogy részt vesznek a klímavédelmi intézkedésekben és hozzájárulnak a „zöld átalakuláshoz”. A MediaMarkt ennek ismeretében fogalmazta meg vállalásait a termékpalettában megjelenő termékkel, az energiafelhasználással vagy akár a saját működésének körkörös gazdaság-alapú átalakításával kapcsolatban. A nemzetközi csoport a fenntarthatóság érdekében tett lépéseit átláthatóan közzéteszi a CECONOMY AG éves nem-pénzügyi kimutatásában.
A magyarországi „BetterWay”- kezdeményezésekkel kapcsolatos további tájékoztatás megtalálható a mediamarkt.hu/fenntarthatosag oldalon.
Zöld
Siemens: fenntarthatósági mérföldkövek 2024-ben
A vállalat megoldásai több károsanyag kibocsátást előznek meg, mint az életciklusuk során keletkezik.
Megjelent a Siemens fenntarthatósági jelentése. A globális technológiai vállalat évente számol be eredményeiről az ún. DEGREE keretrendszerében. Ez mérhető célokat és mutatókat rögzít a dekarbonizáció, az etika, a vállalati kormányzás, az erőforrás-hatékonyság, az egyenlőség, a foglalkoztathatóság terén.
A 2024-es eredmények közé tartozik, hogy a vállalat termékei és megoldásai először kerültek el több károsanyag-kibocsátást, mint amennyit a Siemens teljes értéklánca generált.
A friss fenntarthatósági jelentésből kiderül, hogy
- a 2024-ben értékesített megoldások életciklusuk során 144 millió tonna üvegházhatású gáz kibocsátását előzik meg, szemben a Siemens teljes értékláncának 121 millió tonnás kibocsátásával.
- A vállalat üzleti tevékenységének több mint 90 százaléka pozitív fenntarthatósági hatást eredményez. A maradék az olyan ágazatokban folytatott üzleti tevékenységből származik, mint az olaj- és gázipar, a szénbányászat vagy a széntüzelésű energiatermelés. A Siemens célja ezen arány csökkentése.
- A cég 2019-es bázisévhez képest 60 százalékkal csökkentette a saját működéséből származó CO2-kibocsátást, és célja, hogy 2030-ra karbonmentessé váljon.
- A Siemens támogatja és ösztönzi beszállítóit fenntarthatósági gyakorlatuk fejlesztésében.
- A vállalat saját fenntarthatósági jelölése, az EcoTech címke már több mint 25 ezer terméken megtalálható. Ezek a fenntartható anyaghasználat, az optimális alkalmazás és a körforgásosság terén kiemelkedőnek számítanak.
- A vállat 327 ezer alkalmazottja, egyenként átlagosan 27 órát töltött digitális tanulással, meghaladva a 2025-re kitűzött, személyenkénti 25 órás célt. A munkatársak számára közel 200 ezer digitális tananyag érhető el világszerte.
- A Siemens felsővezetői között 32 százalékban képviseltetik magukat a nők, ami növekedés a 2020-as 23 százalékhoz képest.
- A fenntarthatóság 2020 óta a vezetői javadalmazás részét képezi.
Technológia a fenntarthatóság szolgálatában
A Siemens nagy figyelmet fordít arra, hogy technológiai fejlesztései is a fenntarthatósági célokat szolgálják, különösképpen a következő három területen: a dekarbonizáció és az energiahatékonyság, az erőforráshatékonyság és a körforgásos gazdaság, valamint az emberközpontúság és a társadalmi hatások terén. Néhány példa ezen fejlesztések közül:
- Fejlett gyártás és körforgásosság
Az automatizált akkumulátor-újrahasznosítás lehetőségeinek feltárása megvédi a személyzetet a manuális szétszerelés veszélyeitől, és akár 75 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, az akkumulátoranyagok körforgásosságának biztosításával. - Kapcsolódás és peremhálózatok (Edge)
A szenzoradatokkal működő automatizált minőségellenőrzés a friss élelmiszer-előállításban erőteljes peremhálózati számítástechnikát igényel, és javítja az élelmiszer-biztonságot, csökkenti az élelmiszer-pazarlást. - Automatizálás jövője
A fizikai helyett digitális tesztek alkalmazása csökkenti a prototípusok számát, így hatékonyabbá és környezetbarátabbá teszi az új termékek vagy akár városrészek fejlesztését. - Szoftver rendszerek és folyamatok
Skálázható és adaptálható megoldások a villamosenergia-hálózatok monitorozására és áramkimaradások kezelésére, amelyek növelik a meglévő hálózatok kapacitását, és segítik az energiaátmenet felgyorsítását. - Fenntartható energia és infrastruktúra
A bécsi Seestadt Aspern egyik energiahatékonysági projektjében az energia- és épülettechnológiák kombinálása 70 százalékkal csökkenti a lakások szén-dioxid-kibocsátását.
Az etikai normák és a felelős üzleti magatartás az MI-alapú termékek fejlesztése és használata során is jelen vannak, hogy felelős mesterséges intelligenciát biztosítson a vállalat.
A Siemens fenntarthatósági jelentése teljes terjedelmében erre a linkre kattintva érhető el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Zöld
Hogyan hasznosíthatjuk a Nap energiáját a fűtési idény előtt?
Az őszi-téli időszakban érdemes elmerengeni azon, hogy a napfény mekkora jelentőséggel bír a passzívházak lakóinak életében, különösen akkor, amikor a nap sugarai fűtik otthonainkat egészen a késő ősz beköszöntéig.
Igen, jól hallottad. Miközben már mindenkinél a kályhák és radiátorok biztosítják a komfortos hőérzetet, az Aktív Passzív Stúdió által tervezett passzívházak tulajdonosainak még nem is kellett bekapcsolnia a fűtést. Milyen technológia teszi mindezt lehetővé?
A Nap, mint természetes energiaszolgáltató
Olykor el is feledkezünk arról, mennyire karnyújtásnyira van tőlünk a legősibb energiaforrásunk, a Nap. Egy gondosan megtervezett, környezetorientált ház esetében nemcsak elméletben, hanem a valóságban is megtapasztalhatjuk ezt.
Egy ilyen épület ugyanis nemcsak szigetel, hanem lényegében „gyűjti” és tárolja a napenergiát, mint egy hatalmas akkumulátor. A jó szigetelés és tájolás révén a késő őszi napokon fűtés nélkül is kellemes hőmérsékletet biztosít beltérben.
Ez persze nemcsak modern technológia, hanem az emberi igényekhez való alkalmazkodás is egyben, ahol a lakók saját bőrükön tapasztalhatják meg ezt a kényelmet és hatékonyságot.
Az energiatakarékosság új szintjei
Ebben a korszakban, amikor a technológia nagyobb szerepet játszik az életünk minden területén, éppúgy fontosak az energiatakarékossági megoldások is. Gondoljunk csak bele, milyen érzés lehet huzamosabb ideig úgy élni egy házban, hogy a fűtésszámlánkon még szinte csak minimális összegek szerepelnek.
Az őszi hidegebb napok ellenére sem szükséges aggódni, hiszen ezek a passzívházak kiváló szigeteléssel rendelkeznek, így a napenergiát hosszú időn keresztül képesek megőrizni. Az északi ablakok hőszigetelése, a déli homlokzat és a nagy üvegfelületek pedig aktívan dolgoznak azon, hogy minimalizálják a hőveszteséget.
Habár a tervezés során a leendő lakók még csupán elméleti lehetőségként ismerik meg ezen konstrukciók előnyeit, később a saját bőrükön tapasztalhatják meg ennek az épülettípusnak minden előnyét.
A tapasztalatok ereje
Még akár a legnagyobb szkeptikusokat is meglepheti a passzívházak hatékonysága – ami elsőre talán csak papíron megvalósítható álom, az a valóságban nagyon is találkozik a lakók vágyaival.
Egy passzívház nemcsak hogy fenntartható és energiahatékony, de rendkívüli élhetőséget is biztosít. A lakók rendre arról számolnak be, hogy élvezik a helyiségek kényelmét, és hogy számukra hihetetlen, mennyi ideig tarthat ki a napenergiából származó hő. Az ilyen jellegű személyes élmények képesek inspirálni másokat is, akik hasonló megoldásokat keresnek otthonuk tervezésénél.
A jövőben egyre fontosabbá válik, hogy valódi komforttal kényezztessük magunkat anélkül, hogy túlterhelnénk bolygónk erőforrásait. Mindez nem csak egy elmélet, hanem maga a valóság, amire egy passzívház valóban alkalmas.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Zöld
Erdei szalonka táplálkozási helyeit vizsgálták a MATE kutatói
A Magyar Agár- és Élettudományi Egyetem kutatóinak erdei szalonkával (Scolopax rusticola) kapcsolatos kutatásai 2009-ben kezdődtek, a tudományos tevékenység pedig a mai napig tart.
A MATE-VTI Vadbiológiai és Vadgazdálkodási Tanszék munkatársai legutóbbi publikációjukban a MATE-KÖTI Talajtani Tanszék kutatóival közösen számoltak be a fajjal kapcsolatos legfrissebb tudnivalókról. Ismerjük meg kutatási eredményeiket közelebbről!
A barnás-sárgás foltos, rejtőszínű tollruhával rendelkező, mindössze 300 grammot nyomó madár természetes élőhelyei a mérsékelt övi erdők, cserjések, ugyanakkor előfordul nyílt, mezőgazdasági területeken, vetéseken és legelőkön. Utóbbi területeket különösen szereti, hiszen ez fő zsákmányának, a gilisztának is kedvelt előfordulási területe. Érdekesség, hogy bár alapvetően az erdei szalonka erdőben élő madár, nevével ellentétben éjszaka rendszeresen felkeresi a legelőket és gyepeket, az előbb említett zsákmány nagyobb mennyiségű előfordulása miatt.
Élőhelyhasználatáról még mindig viszonylag kevés információ áll a szakértők rendelkezésére, ezért a MATE kutatói azt vizsgálták, hogy az erdei szalonkák éjszakai előfordulása különbözik-e két szomszédos, hasonló növényzetű legelő között, és hogy a szalonkaészlelések térbeli mintázatának táblán belüli eltérései összefüggésben vannak-e a földigiliszta-sűrűséggel és a fő talajjellemzőkkel. Két jelölt szalonka GPS-nyomkövetési adatait és közvetlen megfigyelési adatokat használtak fel, hogy tanulmányozzák a madarak előfordulási mintázatát tavaszi és őszi időszakban. Ezen mintázatokat hasonlították össze a terepi mintavételezéssel nyert finomléptékű talajjellemzőkkel és a földigiliszták számával.
Eredményeik megerősítették, hogy a nagyobb földigilisztasűrűséggel rendelkező táblát gyakrabban látogatták a szalonkák, és ez az összefüggés a táblán belüli szinten is hasonlóan megfigyelhető volt. Eredményeik azt mutatják, hogy a szalonkák több térbeli skálán választják ki táplálkozóhelyeiket, mind a táblák között, mind a táblákon belül. Mivel a földigiliszta-sűrűség és a talajparaméterek jó indikátorai a szalonka táplálkozó élőhelyének, e változók mérése – legalábbis durva léptékben – segíthet a faj számára fontos élőhelyek azonosításában és kezelésének tervezésében.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Nagyon gyúrnak a lakáskampányra a biztosítók: már most tucatnyi akció közül választhatunk
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába