Gazdaság
Beltéri nyomkövetési technológiák
A logisztika területén számos kihívást kell megoldania a szakembereknek. Egy ilyen megoldandó feladat lehet, ha gyártást és a raktározást fizikailag távolabbra kell elhelyezni egymástól. Mindaddig, amíg ugyanazon a telephelyen volt a kettő, számos előnye volt, ám mihelyst a kettő területet akár csak néhány km távolságra kerül egymástól, akkor a szétválasztás meghosszabbítja az átfutási időket és megnöveli a munkaerő költségeit.
A SEG Automotive a gépjárműipar egyik fő szereplőjeként kiemelt hangsúlyt fektet a kibocsátás csökkentésére. Számos innovációjukra büszke vállalatként – például az indítómotor mild-hibrid járművek feltalálására – hatékony megoldást kellett keresniük a logisztikai területükön keletkezett szűk optimalizálási keresztmetszetre. A vállalat szakemberei tudták, hogy ha maximalizálni akarják a gyártósor és a raktározás hatékonyságát, akkor a belső nyomkövetési technológiára lesz szükségük, amely hajszálpontos megoldást biztosíthat számukra.
A felelősség súlya
Abban a helyzetben, amikor a világ berendezésgyártóinak nagy része az adott cég globális termék-disztribúciós hálózatára támaszkodik, akkor elég nyomás és felelősség nehezedik a vállalat dolgozóra amiatt, hogy ez az értékes partneri hűség ne kerüljön veszélybe. Ennek érdekében folyamatosan nagy teljesítményű és versenyképes termékeket kell előállítani és biztosítani. Ennek megvalósításához a SEG Automotive 14 országban több mint 8000 alkalmazottjának együttműködő munkaerőjére támaszkodik, melyek megtalálhatóak a világ legfontosabb autóipari piacain.
Gyenge pontok, melyek fokozott figyelmet igényelnek
A megoldandó logisztikai helyzet az, hogy a gyártási és a raktározási helyszínt egy kb. 10 perces út választja szét egymástól, továbbá az is adott, hogy kézzel könyvelik az egyes tételeket, ami így egy munkaerő-igényes tevékenység, mely ráadásul még emberi tévedéseknek is kitett rendszer. A gyártás során a raktárból megfelelő minőségű, mennyiségű, pontos sorrendben és meghatározott időben kiszállított tárgyak kézbesítése egy olyan optimalizált foglalási rendszerre támaszkodik, amely digitális óraműként kellene működnie.
Az SEG Automotive szakemberi már felismerték, hogy több esetben is előfordult, hogy az néhány eszközt még nem könyveltek le annak ellenére, hogy már elhagyták a raktárt vagy fordítva. Ez az átfutási időt meghosszabbította, valamint hibát okozott a just-in-time típusú kiszállításokban. A megoldás az volt, hogy csökkenteni vagy át kellett csoportosítani a munkaerőt egy másik, a hibára hajlamos foglalási folyamat feladataira, logisztikai menedzsereket kellett folyamatosan mozgatni. Ez csak akkor megoldható, ha lehetővé teszik az eszközkövetést azáltal, hogy a folyamatokat teljes mértékben átláthatóvá és áttekinthetővé teszik. Ehhez pedig a kézi folyamatokat egy automatizált, hibátlan és teljesen digitális, valós idejű eszközfoglalási és -nyomkövetési rendszerre kellett cserélni.
Beltéri nyomkövetési technológiák összehasonlítása
A minden részletre kitérő, pontos odafigyelés azt jelenti, hogy hibákat lehet csökkenteni és munkaerőt megtakarítani, ezért elengedhetetlen a megfelelő technológia biztosítása. Két nyomkövetési technológia került összehasonlításra: a Sewio ultra-szélessávú RTLS rendszere („valós idejű helymeghatározó rendszer”), valamint az aktív RFID (rádiófrekvenciás azonosítási) technológia. Mi volt a megoldandó feladat? A megadott kapuknál a nyomon követett tételek helyének 30 cm-es pontossággal történő meghatározása.
Első kör: Az RFID technológia jól kezdett, miután 3 héten keresztül 95%-ban helyesen biztosította a jeleket, de a Sewio RTLS az azonos időszakban 100%-ban nyújtotta ezt.
Második kör: A tesztelési időszakban az RFID egy kicsit nehézkesen indult, mivel a targoncák és a közeli gépek rezgései miatt újrakalibrálásra szorulnak az olvasók, ami további 2 munkanap munkába, és plusz karbantartási költségbe kerültek, valamint a rendszer leállásával is együtt járt. A Sewio RTLS ugyanakkor leállási idő nélkül biztosította a tökéletes pontosságot.
A technológiák közötti összehasonlításban a győztes megoldás számára a következő kihívás az SAP, a Voice Picking, a nyomtatási technológia és a Sewio RTLS közti zökkenőmentes együttműködés biztosítása volt. A stabil kommunikációs rendszer használatával az adatátvitel innentől kezdve a létesítmény bármely pontján, egy egyedi tervezésű szoftver-interfész használatával elérhetővé vált annak érdekében, hogy ezeket az adatokat a rendszer minden részéhez a megfelelő formátumba lehessen konvertálni.
Az aktív rendszer győzelme a passzív rendszer felett
A teljes körű nyomkövetés eléréséhez és a folyamat valós idejű nyomon követéséhez szükséges volt 40 tartókampót beépíteni a mennyezetbe, amelyekre 600 galvanizált raklapot akasztottak Sewio címkékkel. És miért tudtak győzedelmeskedni az aktív RTLS-címkék a passzív RFID-címkék felett? Azért, mert csak ezek képesek megmutatni az eszközök tényleges jelenlétét és teljes követését, beleértve annak pályáját, valamint a valós idejű és előzményadatokat.
Az akkumulátor hosszú élettartamának biztosítása érdekében, mivel a címkéket nem a szállítóeszköz akkumulátora táplálja, egy nagyobb kapacitású gombakkumulátort alkalmaztak, 1,5 éves garantált élettartammal, 0,5másodperces frissítési gyakoriság mellett.
Az eredmények összegzése
A fenti projektet az IBCS Hungary valósította meg, a Sewio RTLS jelenlegi foglalási/könyvelési rendszerbe történő integrálásával. A munkavállalók 15%-át három műszakban át lehetett csoportosítani más feladatokra. A hamis vagy elfelejtett foglalásokat kiküszöbölték, és innentől valós időben lehetett betekinteni az adatokba. Az eredmények: Az átfutási időt sikerült 6 óráról 3 órára lecsökkenteni, ami kiemelkedően jó eredmény, mivel 50% a csökkenés mértéke!
Az Sewio RTLS a rugalmasságának és a méretezhetőségének köszönhetően további felhasználási lehetőségeket is magában foglalhat, mint például a valós idejű útvonal-módosítás, a gyökéroptimalizálása, a torlódások elkerülése, a biztonság fokozása a sebességkorlátozás ellenőrzésével, a Pick by Voice by Pick by Position javítása és a termelés hatékonyságának általános növelése a digitális iker-technológia révén. Mivel a rendszer kialakításának eredményei magukért beszélnek, így nem meglepő, hogy egy olyan vállalat is, amelynél már hosszú évek óta meghatározó az innováció szerepe, továbbra is kihasználja az RTLS nyújtotta előnyöket. Miután a Sewio RTLS technológia jól vizsgázott, így a SEG Automotive a többi gyártóműhelyébe, létesítményébe és csarnokába is ezt tervezi beépíteni a jövőben.
Gazdaság
Precíziós gazdálkodás: oktatási együttműködést kötött a Széchenyi István Egyetem és a Livestocker Solutions
A Cápák között című televíziós műsorból is ismert üzletember, Moldován András által alapított Livestocker Solutions Kft.-vel kötött együttműködési megállapodást a Széchenyi István Egyetem.
Ennek révén az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának hallgatói a cég korszerű farmmenedzsmentszoftverével tanulhatják a precíziós állattenyésztés technikáit.
A Széchenyi István Egyetem egyik stratégiai célja a fenntartható jövőhöz való hozzájárulás. Az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának tevékenysége is ezt szolgálja többek között az egészséges élelmiszer-előállítás, az agrárdigitalizáció és a precíziós gazdálkodás területén. A kar fontos feladata, hogy a kor kihívásaira válaszolni tudó szakembereket képezzen, amelynek újabb állomását jelenti a napokban aláírt együttműködési megállapodás. Ennek értelmében a Livestocker Solutions Kft. farmmenedzsment-alkalmazását felhasználják a képzésben, így a hallgatók olyan adatalapú döntéstámogató rendszer használatával ismerkedhetnek meg, amely később szakemberekként is segítheti munkájukat.
„Karunk projektalapú oktatását nagymértékben szolgálják széles körű vállalati kapcsolataink. Ezek számos esetben közös kutatás-fejlesztési projekteket, innovációkat is eredményeznek”
– fogalmazott az aláírás alkalmával dr. Tóth Tamás, az egyetem mosonmagyaróvári karának dékánja. Hozzátette, különösen azért örül a Livestocker Solutions Kft.-vel való együttműködésnek, mert az jól illeszkedik az intézmény precíziós mezőgazdaságban és az agrárdigitalizáció terén vállalt küldetéséhez. A dékán a partnerségért köszönetet mondott a cégtulajdonos Moldován Andrásnak is, akit sokan a Cápák között című televíziós műsorból ismerhetnek.
Dr. Ásványi Balázs vállalati kapcsolatokért felelős dékánhelyettes hangsúlyozta, az intézmény életében kiemelkedő szerepet játszanak az ipari partnerekkel való együttműködések, a közös kutatások, a vállalati megrendelések – többek között azért, mert a kar innovatív megoldásokat és multidiszciplináris tesztelési környezetet kínál.
„Kulcsfontosságú kérdés az is, hogy frissdiplomásaink milyen hatékonysággal tudnak gazdálkodni. Ennek érdekében feladatunk, hogy a képzéseink során megismertessük őket a legújabb technológiákkal, módszerekkel és a valós piaci igényekkel. Ebben játszik nagy szerepet a Livestocker által rendelkezésünkre bocsátott szoftver”
– húzta alá.
Dr. Húth Balázs, az Állattudományi Tanszék vezetője elmondta, az oktatásban kiemelt figyelmet szentelnek a precíziós állattenyésztésre és takarmányozásra, amelynek keretében országosan is egyedülálló szakmérnöki képzést is indítottak.
„A szoftver használatát akár már a képzés őszi félévében tudjuk integrálni mind a precíziós sertéstenyésztés, mind pedig az »Állattartás műszaki megoldásai, telepirányítási rendszerek« kurzusba. Ezt követően pedig a nappali tagozatos oktatásban is bevezetjük”
– részletezte. Megemlítette a vidékfejlesztési pályázatból a kar Smart Farm tangazdaságában megvalósult sertés-modellistállót, amelyben nemcsak anyagcsere-vizsgálatokat, de különböző precíziós állattartási technológiákat, audiovizuális rendszereket is tudnak tesztelni.
„Az itt keletkező nagy mennyiségű adat kiértékelését is szolgálhatja a korszerű szoftver, amely lehetővé teszi az adatalapú döntések meghozatalát”
– mutatott rá a tanszékvezető.
Németh Norbert, a Livestocker Solutions Kft. exportigazgatója kifejtette, cégük olyan agrárdigitalizációs szoftvervállalat, amely több mint tíz éve kínálja digitális megoldásait az ágazat szereplőinek.
„Folyamatos fejlesztéseinknek köszönhetően nagy komplexitású, a valós igényeket figyelembe vevő termékünk lehetővé teszi, hogy az adatok elemzésével támogassuk a releváns döntések meghozatalát. Mivel egyre kevesebb az erőforrás, ezért egyre okosabban és egyre optimalizáltabban kell a folyamatokat megvalósítani”
– mutatta be a szoftvert.
Az igazgató elmondta, eddig nagyvállalatok kiszolgálására fókuszáltak, most viszont azért nyitottak az egyetem felé, mert így a jövő agráripari szakembereinek felkészítéséhez is hozzá tudnak járulni. Mint mondta, az együttműködés lehetővé teszi a hallgatók tudatos, modern, innovatív gondolkodásmódjának erősítését, amelyre a digitalizációs feladatok és a precíziós gazdálkodás terén is nagy szükség van.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Bitget – Ez lesz az új Revolut?
A Bitget Wallet 2025-ös PayFi jelentése szerint a kriptotárcák már messze túlmutatnak az egyszerű eszköztároláson.
A platform célja, hogy a kriptohasználat hétköznapivá váljon – különösen ott, ahol a hagyományos bankrendszer nem elérhető. A „Pay with Crypto” kampány új szintre emeli a kriptoval való vásárlást, utalást és passzív jövedelemszerzést. Az alábbi interjúban a Bitget Wallet csapata mesél arról, hogyan válik a decentralizált pénzügyi eszköz valódi alternatívává világszerte.
1. A jelentés szerint a tárcák többé nem csupán kriptotárolásra szolgálnak. Mit jelent a „living onchain” koncepció a gyakorlatban?
A Bitget Wallet PayFi jelentése szerint a felhasználók 46%-a a tranzakciók gyorsasága miatt választja a kriptós fizetést, miközben a McKinsey adatai szerint az amerikai fogyasztók 92%-a már digitálisan fizet. Ahogy anno a PayPal új korszakot nyitott az e-kereskedelemben, úgy kíván a Bitget Wallet hasonló áttörést elérni a kriptóval. A „Crypto for Everyone” mozgalom célja, hogy egy olyan mindent egyben tárcát kínáljunk, amely kezdőknek is egyszerű, de haladó felhasználóknak is elég erőteljes. A Simple Mode, a GetGas révén díjmentes tranzakciók, és a Shop with Crypto lehetőség – ahol több száz kereskedőnél lehet kriptóval fizetni – mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a kripto valós alternatíva legyen a mindennapokban.
2. Hogyan teszi lehetővé a Bitget Wallet a kripto hétköznapi használatát olyan régiókban, ahol a bankolás korlátozott?
A célunk, hogy valóban használható kriptós ökoszisztémát hozzunk létre – mobilon, a valós igényekhez igazítva. A PayFi infrastruktúránk lehetővé teszi a megtakarítást, utalást, kamatszerzést és fizetést, mindezt bank nélkül. Hamarosan induló Earn Vault funkciónkkal passzív jövedelmet lehet szerezni staking nélkül is. Az olyan integrációk, mint a Solana Pay vagy a nemzeti QR-rendszerek, tovább növelik a valós felhasználhatóságot. Több mint 300 globális márkánál – köztük az Amazonnál – lehet kriptóval fizetni, többnyelvű, egyszerű felületen, teljes eszközkontrollal.
3. Milyen tapasztalatok emelkedtek ki Délkelet-Ázsiából, Afrikából vagy Latin-Amerikából?
A Bitget Wallet 300%-os növekedést ért el egy év alatt, főként a biztonságos, önrendelkezést adó megoldások iránti igény miatt. Afrikában – ahol a bankolás korlátozott és magasak az utalási díjak – a felhasználók fele pénzküldésre használja a tárcát. Délkelet-Ázsiában 60% használja napi utalásra, de sokan már DApp-okat is felfedeznek, tokeneket keresnek. A Super DEX, Bitget Wallet Alpha, DApp hub és QR-alapú stabilcoin fizetések mind támogatják az aktív láncon belüli részvételt. A Paydify, Coinpal és Solana Pay partnerek tovább bővítik a kereskedői hálózatot.
4. Miben különbözik Közép- és Kelet-Európa a többi régiótól?
Kelet-Európában magasabb az aktív fizetési és kereskedési arány – itt a felhasználók inkább pénzügyi eszközként használják a tárcát, nemcsak utalásra vagy tokenfelfedezésre. A szabályozási tudatosság is jellemzőbb. A peer-to-peer rendszerekhez való korábbi hozzászokás és az önálló pénzkezelési igény erősíti a kriptotárcák pénzügyi hídként betöltött szerepét.
5. Mi hajtja a Bitget Wallet gyors növekedését – immár 80 millió felhasználóval?
A Bitget Wallet sikerének titka az egyesített funkcionalitás: fizetés, kamatszerzés, DApp-hozzáférés, tokenkeresés – mindezt mobilbarát formában, saját letétben. A Coinpal, Solana Pay és helyi QR-hálózatokkal való együttműködés révén a mindennapi használat is elérhetővé vált. A 300 millió dolláros védelmi alapunk biztonságot nyújt, ami különösen fontos az új belépők számára.
6. Hogyan segítitek az első felhasználókat eligazodni a Web3 világában?
A jelentés szerint a komplexitás a legnagyobb akadály: gázdíjak kezelése, bonyolult interfészek, nehéz eligazodás. A Simple Mode és a teljesen újratervezett felület ezt küszöböli ki – egyértelmű gombok, automatizált funkciók, AI-asszisztens, amely segít a stake-elés, DApp-használat vagy csere során. A profibb felhasználók válthatnak Pro Mode-ba a haladóbb funkciókért.
7. Mely funkciókra fókuszáltok a jövőben – különösen passzív jövedelem, fizetés vagy kereskedelmi integráció terén?
A célunk, hogy a tárca „dolgozzon” a felhasználókért: különböző kockázat- és hozamprofilú Vault-ok, stabilcoin-alapú hozamok alacsony volatilitású stratégiákkal, helyi QR rendszerek és valuták integrációja. A Shop with Crypto bővítése során kedvezmények, visszatérítések és ösztönzők is elérhetők lesznek, hogy ne csak lehetséges, hanem előnyös is legyen kriptóval fizetni.
8. Hogyan látjátok a kriptotárcák szerepét 2025 végére?
2025-re a tárcák teljes értékű digitális pénzügyi központokká válnak – nemcsak tárolásra, hanem fizetésre, kamatszerzésre, Web3 szolgáltatások elérésére. A felhasználók nem „lánctevékenységként” gondolnak majd rá, egyszerűen csak fizetnek – stabilcoinnal, gyorsan és átláthatóan. A kriptós fizetés pont olyan megszokottá válik, mint ma az Apple Pay vagy Revolut.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Erősítené magyar viszonteladói hálózatát az Apple
A Distribution Partner Program az egyetlen hazánkban elérhető Apple partnerprogram a kkv szektor számára
Az Apple hivatalos magyarországi forgalmazója, az Apcom Hungary Kft. partnerprogramot indított hazánkban az Apple támogatásával. A Distribution Partner Program célja, hogy bővítse és megerősítse a hazai viszonteladói hálózatot, különösen a kis- és középvállalkozások körében, és így még könnyebben elérjék a hazai vásárlók az Apple termékeket.
Az Apple DPP program lényege, hogy a regisztráló viszonteladók kedvező kereskedelmi feltételek mellett férhetnek hozzá az Apple teljes termékpalettájához. Ez nemcsak azt jelenti, hogy az Apple termékeit és kiegészítőit kedvezményes áron, a listaárhoz képest termékcsoportonként meghatározott árengedménnyel vásárolhatják meg, hanem azt is, hogy mindent a rendelkezésükre bocsátanak, ami a sikeres értékesítéshez szükséges. A partnerek hozzáférnek az Apple marketinganyagaihoz, oktatási platformjához, részt vehetnek közös promóciókban, és valós idejű információkat kapnak az elérhető készletről is.
A program különlegessége, hogy Magyarországon jelenleg nincs más hasonló Apple-partnerprogram. Ez a modell lehetővé teszi, hogy hazai IT- és technológiai vállalkozások teljes hozzáférést kapjanak az Apple termékválasztékához – beleértve az egyedi konfigurációjú (CTC) eszközöket is – és saját üzleti stratégiájukhoz igazítva alakítsák ki kínálatukat. A csatlakozás egyszerű: egy gyors regisztrációs folyamat után, az együttműködési szerződés aláírását követően a viszonteladók azonnal élvezhetik a program minden előnyét.
Az Apcom Hungary Kft. célja, hogy a programmal a kis- és középvállalati szegmenst erősítse, különösen az üzleti (B2B) területen. A tapasztalatok alapján a vállalkozásoknak egyre fontosabb, hogy olyan eszközöket használjanak, amelyek nemcsak hatékonyak, de hosszú távon is megtérülnek. Az Apple termékei – például a MacBook Pro és az iPad Pro – éppen ezt nyújtják: erős hardverrel, intuitív kezeléssel és magas szintű IT-biztonsággal rendelkeznek, ráadásul egy friss kutatás szerint egy Mac eszköz üzemeltetési költsége öt év alatt több mint 500 dollárral kevesebb lehet, mint egy hasonló Windows gépé.
A program nemcsak hazánkban érhető el, hanem más európai országokban már sikerrel működik, a régiónkban pedig Magyarország az elsők között vezette be. Itthon már többszáz partner csatlakozott a DPP-hez, és a visszajelzések rendkívül pozitívak. A viszonteladó partnerek arról számoltak be, hogy a programban nyújtott marketinganyagok és tréningek valódi segítséget nyújtanak ahhoz, hogy még professzionálisabban szolgálják ki ügyfeleiket.
Az Apcom Hungary Kft. több mint húsz éve van jelen a magyar IT piacon, 2011 óta jelenlegi nevén. A cég évi több mint 60 milliárd forintos nettó árbevétellel működik, és továbbra is elkötelezett amellett, hogy partnereinek a lehető legjobb kereskedelmi és szakmai feltételeket biztosítsa az Apple prémium termékek forgalmazásához.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság2 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Zöld2 hét ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Tippek1 hét ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Ipar1 hét ago
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
-
Okoseszközök2 hét ago
Rangos fenntarthatósági tanúsítványokat érdemeltek ki az LG 2025-ös OLED televíziói
-
Egyéb kategória7 nap ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t
-
Gazdaság2 hét ago
Magyar alapítványokat is támogatna a Morgan Stanley