Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Beltéri nyomkövetési technológiák

A logisztika területén számos kihívást kell megoldania a szakembereknek. Egy ilyen megoldandó feladat lehet, ha gyártást és a raktározást fizikailag távolabbra kell elhelyezni egymástól. Mindaddig, amíg ugyanazon a telephelyen volt a kettő, számos előnye volt, ám mihelyst a kettő területet akár csak néhány km távolságra kerül egymástól, akkor a szétválasztás meghosszabbítja az átfutási időket és megnöveli a munkaerő költségeit.

A SEG Automotive a gépjárműipar egyik fő szereplőjeként kiemelt hangsúlyt fektet a kibocsátás csökkentésére. Számos innovációjukra büszke vállalatként – például az indítómotor mild-hibrid járművek feltalálására – hatékony megoldást kellett keresniük a logisztikai területükön keletkezett szűk optimalizálási keresztmetszetre. A vállalat szakemberei tudták, hogy ha maximalizálni akarják a gyártósor és a raktározás hatékonyságát, akkor a belső nyomkövetési technológiára lesz szükségük, amely hajszálpontos megoldást biztosíthat számukra.

A felelősség súlya

Abban a helyzetben, amikor a világ berendezésgyártóinak nagy része az adott cég globális termék-disztribúciós hálózatára támaszkodik, akkor elég nyomás és felelősség nehezedik a vállalat dolgozóra amiatt, hogy ez az értékes partneri hűség ne kerüljön veszélybe. Ennek érdekében folyamatosan nagy teljesítményű és versenyképes termékeket kell előállítani és biztosítani. Ennek megvalósításához a SEG Automotive 14 országban több mint 8000 alkalmazottjának együttműködő munkaerőjére támaszkodik, melyek megtalálhatóak a világ legfontosabb autóipari piacain.

Gyenge pontok, melyek fokozott figyelmet igényelnek

A megoldandó logisztikai helyzet az, hogy a gyártási és a raktározási helyszínt egy kb. 10 perces út választja szét egymástól, továbbá az is adott, hogy kézzel könyvelik az egyes tételeket, ami így egy munkaerő-igényes tevékenység, mely ráadásul még emberi tévedéseknek is kitett rendszer. A gyártás során a raktárból megfelelő minőségű, mennyiségű, pontos sorrendben és meghatározott időben kiszállított tárgyak kézbesítése egy olyan optimalizált foglalási rendszerre támaszkodik, amely digitális óraműként kellene működnie.

Az SEG Automotive szakemberi már felismerték, hogy több esetben is előfordult, hogy az néhány eszközt még nem könyveltek le annak ellenére, hogy már elhagyták a raktárt vagy fordítva. Ez az átfutási időt meghosszabbította, valamint hibát okozott a just-in-time típusú kiszállításokban. A megoldás az volt, hogy csökkenteni vagy át kellett csoportosítani a munkaerőt egy másik, a hibára hajlamos foglalási folyamat feladataira, logisztikai menedzsereket kellett folyamatosan mozgatni. Ez csak akkor megoldható, ha lehetővé teszik az eszközkövetést azáltal, hogy a folyamatokat teljes mértékben átláthatóvá és áttekinthetővé teszik. Ehhez pedig a kézi folyamatokat egy automatizált, hibátlan és teljesen digitális, valós idejű eszközfoglalási és -nyomkövetési rendszerre kellett cserélni.

Sewio RTLS - IBCS Hungary

Beltéri nyomkövetési technológiák összehasonlítása

A minden részletre kitérő, pontos odafigyelés azt jelenti, hogy hibákat lehet csökkenteni és munkaerőt megtakarítani, ezért elengedhetetlen a megfelelő technológia biztosítása. Két nyomkövetési technológia került összehasonlításra: a Sewio ultra-szélessávú RTLS rendszere („valós idejű helymeghatározó rendszer”), valamint az aktív RFID (rádiófrekvenciás azonosítási) technológia. Mi volt a megoldandó feladat? A megadott kapuknál a nyomon követett tételek helyének 30 cm-es pontossággal történő meghatározása.

Első kör: Az RFID technológia jól kezdett, miután 3 héten keresztül 95%-ban helyesen biztosította a jeleket, de a Sewio RTLS az azonos időszakban 100%-ban nyújtotta ezt.

Második kör: A tesztelési időszakban az RFID egy kicsit nehézkesen indult, mivel a targoncák és a közeli gépek rezgései miatt újrakalibrálásra szorulnak az olvasók, ami további 2 munkanap munkába, és plusz karbantartási költségbe kerültek, valamint a rendszer leállásával is együtt járt. A Sewio RTLS ugyanakkor leállási idő nélkül biztosította a tökéletes pontosságot.

A technológiák közötti összehasonlításban a győztes megoldás számára a következő kihívás az SAP, a Voice Picking, a nyomtatási technológia és a Sewio RTLS közti zökkenőmentes együttműködés biztosítása volt. A stabil kommunikációs rendszer használatával az adatátvitel innentől kezdve a létesítmény bármely pontján, egy egyedi tervezésű szoftver-interfész használatával elérhetővé vált annak érdekében, hogy ezeket az adatokat a rendszer minden részéhez a megfelelő formátumba lehessen konvertálni.

Az aktív rendszer győzelme a passzív rendszer felett

A teljes körű nyomkövetés eléréséhez és a folyamat valós idejű nyomon követéséhez szükséges volt 40 tartókampót beépíteni a mennyezetbe, amelyekre 600 galvanizált raklapot akasztottak Sewio címkékkel. És miért tudtak győzedelmeskedni az aktív RTLS-címkék a passzív RFID-címkék felett? Azért, mert csak ezek képesek megmutatni az eszközök tényleges jelenlétét és teljes követését, beleértve annak pályáját, valamint a valós idejű és előzményadatokat.

Az akkumulátor hosszú élettartamának biztosítása érdekében, mivel a címkéket nem a szállítóeszköz akkumulátora táplálja, egy nagyobb kapacitású gombakkumulátort alkalmaztak, 1,5 éves garantált élettartammal, 0,5másodperces frissítési gyakoriság mellett.

Sewio RTLS - IBCS Hungary

Az eredmények összegzése

A fenti projektet az IBCS Hungary valósította meg, a Sewio RTLS jelenlegi foglalási/könyvelési rendszerbe történő integrálásával. A munkavállalók 15%-át három műszakban át lehetett csoportosítani más feladatokra. A hamis vagy elfelejtett foglalásokat kiküszöbölték, és innentől valós időben lehetett betekinteni az adatokba. Az eredmények: Az átfutási időt sikerült 6 óráról 3 órára lecsökkenteni, ami kiemelkedően jó eredmény, mivel 50% a csökkenés mértéke!

Az Sewio RTLS a rugalmasságának és a méretezhetőségének köszönhetően további felhasználási lehetőségeket is magában foglalhat, mint például a valós idejű útvonal-módosítás, a gyökéroptimalizálása, a torlódások elkerülése, a biztonság fokozása a sebességkorlátozás ellenőrzésével, a Pick by Voice by Pick by Position javítása és a termelés hatékonyságának általános növelése a digitális iker-technológia révén. Mivel a rendszer kialakításának eredményei magukért beszélnek, így nem meglepő, hogy egy olyan vállalat is, amelynél már hosszú évek óta meghatározó az innováció szerepe, továbbra is kihasználja az RTLS nyújtotta előnyöket. Miután a Sewio RTLS technológia jól vizsgázott, így a SEG Automotive a többi gyártóműhelyébe, létesítményébe és csarnokába is ezt tervezi beépíteni a jövőben.

 

Gazdaság

Szintet lép az adatközpontok és szuperszámítógépek folyadékhűtése a Motivair by Schneider Electric új megoldásaival

Két új, a folyadékhűtéses rendszereknél használható hűtőfolyadék-elosztó egységet mutatott be a Motivair by Schneider Electric.

Az új berendezéseket kimondottan a mesterséges intelligencia alkalmazásokat kiszolgáló adatközpontok és a szuperszámítógépek (HPC) hűtési igényeire tervezték.  

 A Motivair by Schneider Electric új hűtőfolyadék-elosztó egységei (CDU) a vállalat első, kifejezetten a szervizfolyosókba történő telepítésre tervezett CDU-i, amelyek nagyobb rugalmasságot, teljesítményt és integrálhatóságot kínálnak az adatközpontok üzemeltetői számára. Az új, MCDU-45 és MCDU-55 jelzésű berendezések már világszerte elérhetők, gyártásukat pedig 2026 elején futtatja fel a vállalat.

Mindkét készülék szélesebb hűtési kapacitást, funkciókat és tervezési lehetőségeket kínál, ezáltal a hűtőfolyadék tágabb hőmérsékleti tartományban lesz elérhető az üzemeltetők számára, ami lehetővé teszi a telepítés és a működtetés optimalizálását. A Motivair by Schneider Electric end-to-end hűtési portfóliója – amely most kiegészült az CDU-kkal – további, padlóra szerelhető, valamint rackekbe beépíthető CDU-kat is kínál, amelyet úgy alakítottak ki, hogy támogassák a különböző hűtési stratégiák megvalósítását a hiperméretű, mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat kiszolgáló vagy éppen szerverelhelyezéses szolgáltatást nyújtó adatközpontokban, valamint az edge és felújított környezetekben egyaránt.

Az MCDU-45 és MCDU-55 főbb előnyei

Az új hűtőfolyadék-elosztó egységek fejlesztése során figyelembe vették azt a tendenciát, hogy egyre gyakrabban telepítenek CDU-kat az adatközpont kiszolgálóterületén kívül. Azáltal, hogy széleskörű lehetőségek állnak rendelkezésre a CDU-k telepítése kapcsán, az üzemeltetők az adott mesterséges intelligencia-infrastruktúrához, az adatközpont kialakításához, illetve a terhelési igényekhez igazíthatják hűtési stratégiájukat, biztosítva ezáltal az optimális hőfokot és a megfelelő rugalmasságot még a számítási sűrűség folyamatos növelése mellett is.

Az MCDU-45 és MCDU-55 legfontosabb előnyei a következők:

  • A rendelkezésre álló tér optimalizálása és rugalmasság: Az új és meglévő CDU-opcióknak köszönhetően az üzemeltetők nagyobb rugalmassággal választhatják ki a konkrét telepítési céljaiknak megfelelő modellt.
  • Energiamegtakarítás: Az új CDU-k tágabb működési tartománnyal rendelkeznek, így a hőelvezető rendszerek energiahatékonyságot biztosítanak és javítják a PUE (Power Usage Effectiveness) értéket.
  • Egyszerűsített karbantartás és hozzáférhetőség: A CDU-k sokféle elhelyezési lehetősége javítja a hozzáférést, így a mesterséges intelligencia alkalmazások vagy az IT műveletek zavarása nélkül valósítható meg a szervizelés.
  • Továbbfejlesztett integráció a hűtőberendezésekkel: A CDU-k teljes skálája (MCDU-25-től MCDU60-ig) pontos áramlásszabályozással, valós idejű felügyelettel és adaptív terheléselosztással támogatja a fejlett hőkezelési stratégiák megvalósítását az optimális berendezés teljesítmény és az alacsonyabb energiafogyasztás érdekében.

„Az adatközpontok folyadékhűtése esetében a rugalmasság kulcsfontosságú, mivel az ügyfelek egyre változatosabb és szélesebb körű end-to-end megoldásokat igényelnek. Az új hűtőfolyadék-elosztó egységeink lehetővé teszik számukra, hogy stratégiáikban a gyorsított számítási alkalmazások szélesebb köre jelenjen meg, miközben több évtizedes speciális hűtési tapasztalatunkat kihasználva biztosíthatják az optimális teljesítményt, megbízhatóságot és a felkészültséget a jövőbeli kihívásokra”

– mondta el Andrew Bradner, a Schneider Electric „Cooling Business” üzletágának alelnöke.

Bizonyított szakértelem és globális jelenlét

A Motivair by Schneider Electric CDU-k az első új termékek, amelyeket a Motivair bemutatott azóta, hogy a Schneider Electric 2025 februárjában felvásárolta a céget. Az új CDU-k kifejlesztését – amelyek hatékony és skálázható folyadékhűtési megoldást kínálnak a nagy sűrűségű számítási igények robbanásszerű növekedésének kiszolgálására – az AI-alkalmazások exponenciális bővülése indokolta.

„A Motivair megbízható partner a fejlett folyadékhűtési megoldások területén, és új technológiáink lehetővé teszik az adatközpontok üzemeltetői számára, hogy magabiztosan navigáljanak az AI-korszakban. A Schneider Electric-kel közösen célunk olyan, új generációs hűtési megoldások szállítása, amelyek bármilyen HPC, mesterséges intelligencia vagy fejlett adatközponti igényhez alkalmazkodnak, és zökkenőmentes skálázhatóságot, teljesítményt és megbízhatóságot nyújtanak, amikor az a legfontosabb”

– hangsúlyozta Rich Whitmore, a Motivair vezérigazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?

Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.

A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.

Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet

A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.

A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:

  • Kifli: 15,75 gramm
  • Ecofamily: 20,81 gramm
  • Auchan: 20,95 gramm
  • Foodora: 30,77 gramm
  • Wolt: 33,76 gramm
  • GRoby Online: 34,36 gramm
  • Aldi: 34,55 gramm
  • Tesco: 73,00 gramm

A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.

(Nem) egy csepp a tengerben

Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1

 

 

A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban  nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.

Forrás:

1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint

Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.

A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.    

A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.

A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.

A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.

„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”

– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.

Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között

A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.

A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.

A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.

„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”

– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss