Zöld

SAP Plastics Cloud avagy technológia a környezetvédelem szolgálatában

Új globális piactér vállalatoknak újrahasznosított műanyagok és egyéb alternatívák használatára; partnerség egy nőkből álló tudományos kutatási kezdeményezés óceáni vitorlásexpedíciójával; fenntarthatósági felmérés a műanyag káros hatásairól.

Ez csak néhány program, amellyel az SAP csatlakozik az óceánok 2030-ig történő megtisztítását célzó globális kezdeményezésekhez.

Évente mintegy nyolcmillió tonna műanyag hulladék kerül az óceánba, és a mennyiség egyre nagyobb ütemben növekszik. Friss kutatások szerint az óceánban összegyűlt műanyag összmennyisége akár milliószor magasabb lehet, mint azt korábban gondoltuk. A műanyag az óceánokban lassan egyre kisebb és kisebb darabokra hullik, és bekerül az óceáni táplálékláncba, így a teljes ökoszisztémát veszélyezteti. Az emberek sem maradnak ki a körforgásból: a csapvíz és olyan mindennapi ételek, mint a cukor, a só, a tészta, a rizs, a tej és a kenyér elfogyasztásával a mi szervezetünkbe is bekerül a mikroműanyag. Hetente így közel 5 grammnyi – azaz egy bankkártyának megfelelő mennyiségű -, évente pedig akár 2 kilogramm mennyiségű káros műanyagot fogyasztunk el.

Iparági összefogásra és innovatív technológiai fejlesztésekre van szükség

A Világgazdasági Fórum éves találkozóján Davosban az SAP-t, a Coca-Cola Company-t, az Ellen MacArthur Alapítványt és a World Wildlife Foundationt képviselő globális vezetők megvitatták az ötleteiket, hogyan lehetne 2030-ig jelentősen megtisztítani az óceánt.

Az SAP felismerte egyedülálló üzleti kapcsolatrendszeréből és ügyfélköréből adódó felelősségét és változtatási képességét: a világ tranzakcióinak 77%-a SAP rendszereken keresztül történik, és több mint 430 000 vállalat használja szoftvereit. Christian Klein, az SAP társ-vezérigazgatója bejelentette a vállalat csatlakozását a nemzetközi törekvésekhez.

„Ezt a célt együtt szeretnénk elérni az ügyfeleinkkel, non-profit vállalatokkal, döntéshozókkal, valamint partnereinkkel. Sok ügyfelünk vállalt kötelezettséget egy tisztább bolygó érdekében – mi ebben úgy tudjuk támogatni őket, hogy eszközöket és megoldásokat kínálunk számukra a hulladékkezelés és az erőforrás-hatékonyság maximalizálásához”

– hangsúlyozta a vezető.

Nem az újrahasznosítás, a műanyag helyettesítése az igazi megoldás

A Világgazdasági Fórummal együttműködve az SAP bemutatta átfogó fenntarthatósági felmérését is, amelyet az ügyfélélmény menedzsmentre fókuszáló megoldása, a Qualtrics segítségével készített. 10 501 embert kérdeztek meg arról, hogy melyik módszert tartják a leghatékonyabbnak a műanyag káros hatásainak csökkentésére. Noha a megkérdezettek nagy része egyetértett abban, hogy az újrahasznosítás kiemelten fontos, de csak 30 százalék gondolta úgy, hogy ez a legjobb megoldás a műanyaghulladék-válságra. A kutatásban résztvevők közel fele a műanyag helyettesítését tartotta a leghatékonyabbnak.

Az SAP új vízeken

Az SAP partnerségre lépett az óceán szennyezésmentesítésének szószólójaként ismert Emily Penn-nel, az eXXpedition– kezdeményezés társalapítójával, aki egy két évig tartó expedíciót indít a vállalat támogatásával. 30 óceánjáró túrára és összesen mintegy 38 000 tengeri mérföld megtételére invitál 300 olyan nőt, aki egyébként nem tudományos területen dolgozik, de kíváncsi, szeretne tenni az óceán megmentéséért, és a félelmekkel, a megszokásokkal és a környezeti viszontagságokkal dacolva szívesen válik harcostárssá. A felfedezőút során a csapat a szennyezés által leginkább érintett zónákon keresztülhajózva gyűjt adatokat, de a feladat a partraérés után is folytatódik: a cél, hogy hosszú távon 300 új, elkötelezett nagykövettel bővüljön az óceánszennyezés elleni küzdelem ügye.

Az adatok az SAP intelligens technológiai megoldásai segítségével elemezhetővé válnak, a szoftveróriás pedig folyamatosan megosztja majd az eXXpedition híreit és megfigyeléseit az ügyfelekkel, döntéshozókkal, partnerekkel és alapítványokkal, hogy így ösztönözzön minden szereplőt tudatos hozzáállásra és a probléma megoldásában való aktív részvételre.

Natasha Pergl, az SAP innovációs szolgáltatásainak és megoldásainak globális fenntarthatósági vezetője még soha nem vitorlázott, de most ő az egyike annak a 300 nőnek, aki csatlakozik Emily-hez az egyik különleges utazásra. A Galápagos-szigetektől induló és a Húsvét-szigetek csendes-óceáni szakaszához tartó hajóút során a legkülönbözőbb területről érkező nőkkel oszthatja meg élményeit: lesz köztük divataktivista, menekültügyi kérdésekkel foglalkozó jogi tanácsadó, üzletasszony és művész is, hogy sokféle nézőpont találkozzon egy fedélzeten.

Műanyagfelhő

Az SAP szintén a közelmúltban bejelentett innovációja az Ariba megoldásra épített ‘Plastics Cloud’ elnevezésű piactér és platform, amit azért hozott létre, hogy összekösse a csomagolásipari és fogyasztási cikkeket gyártó vállalatokat az újrahasznosított és műanyagkiváltó anyagokat forgalmazó cégekkel. A felület most regionális funkciókkal is bővült, hogy a felelősségteljesebb gyártásra ösztönözze az ügyfeleket. Átfogó információkkal szolgál a különböző felhasznált anyagokkal és élettartamukkal kapcsolatban, valamint a lokális újrahasznosítási infrastruktúrában és a mindenkori helyi szabályozási kérdésekben is segít eligazodni, országonként. Az SAP platform segítségével emellett a cégek pontosabb számításokat is végezhetnek arra vonatkozóan, hogy mennyivel tudják csökkenteni a környezeti hatásukat több újrahasznosított alapanyag vagy csomagolóanyag használatával a gyártás során.

Zöld

Több mint 60 ezer fenntarthatósági kihívást teljesítettek a HUMDA Zöld Életre Valók kampányában

zöld

Óriási sikert hozott a Zöld Életre Valók néven indított fenntarthatósági kampány, amelyet Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. indított a zöldátállás és a klímasemlegesség elérése érdekében.

Összesen csaknem 20 ezer játékos vett részt a játékban, 62 ezer kihívást teljesítettek és több mint 30 ezer kvízt töltöttek ki a résztvevők. Az egy hete zárult kezdeményezés során napi rendszerességgel edukált az Ügynökség a környezettudatossággal, a hidrogéntechnológiával és a jövő közlekedésével kapcsolatos tartalmakkal.

Többek között elektromos kerékpárokat, rollereket, valamint egy elektromos autó fél éves használatát nyerték el a szerencsés résztvevők, akiket egy olyan online műsorban sorsoltak ki, amelyet több mint négyszázan követtek az interneten. Volt olyan játékos, aki 1476 kihívást teljesített és olyan is, aki 46 kvízt töltött ki. Egy-egy kihívást többször is lehetett teljesíteni, míg a napi kvízeket mindenki csak egyszer tölthette ki. A legidősebb játékos 89 éves volt. A kampányba történő regisztráció során a felhasználók Magyarország fokozottan védett állatai közül választhattak karakterét, a legtöbben a barna medvét, az európai vidrát és a vadmacskát választották.

A három vagy tíz napos kihívásokat 17 ezer alkalommal indították el és közel 3 ezren teljesítették. A karbonlábnyomukat több mint hatszázan számolták ki, kétszáznál is többen kezdtek el otthon komposztálni és közel ötszázan mosogattak kevesebb víz felhasználásával. Hidrogén üzemanyagcellás autóbusszal 1048-szor utaztak a kampányban, volt, aki összesen 62 alkalommal. Az egyik kihívásban tíz napon át napi 10 ezer lépest kellett teljesíteni, amit egy lépésszámláló alkalmazásból lefotózott képpel lehetett bizonyítani – ennek köszönhetően csaknem 5 millió lépést tettek meg a játékosok.

– Szerettük volna tudatosítani az emberekben a fenntartható életmód jelentőségét, ebben sokkal jobb eredményeket értünk el, mint amire számítottunk. Minden egyes részt vevő apró, de hihetetlenül fontos lépéseket tett azért, hogy eléje az ország a klímasemlegességet egy szórakoztató, egyben inspiráló játék keretében. Bízom benne, hogy sokaknál ezek a rutinok tartósan a hétköznapok részei válnak és ezzel családi vagy baráti körben jó példát mutatnak – mondta Weingartner Balázs, a HUMDA Igazgatóságának elnöke.

– Többszázezer embert értünk el a kampányunkkal, amely a fenntartható közlekedés, étkezés, fogyasztás és hulladékgyűjtés területén keresztül mutatta be a zöldebb életmódot. Büszkék vagyunk rá, hogy olyan influenszerek is segítették munkánkat, mint Puskás-Dallos Peti színész, énekes, műsorvezető, valamint vegán aktivista, illetve felesége Puskás-Dallos Bogi, énekes, műsorvezető, Tápai Szabina EHF kupa-győztes magyar kézilabdázó; Bukovicsné Békefi Daisy, a Greens of Daisy termékcsalád megálmodója, 2022-es Go Green nagykövet és Magyarósi Csaba vlogger. Ők is folyamatosan beszámoltak a saját követőiknek a Zöld Életre Valók kampányról és teljesítették a HUMDA aktivációit. Segítségükkel a játékosokon túl tömegekhez juttattuk el a zöld üzeneteket – emelte ki Lázár László, a HUMDA kommunikációs vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Zöld

Zéró karbon célok elérése szén-dioxid leválasztással

szén

A Messer, a világ vezető magántulajdonban lévő ipari, orvosi és különleges gáz szakértője a magas CO2 kibocsátású iparágak szén-dioxid mentesítésére létrehozott szolgáltatással, a ZeCarb Carbon Capture as a Service megoldással bővíti portfólióját.

Az egész világon rohamosan nő a kereslet az ipari folyamatok szén-dioxid-mentesítésére. A „ZeCarb”-bal a Messer erre a növekvő igényre reagál. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA, iea.org) szerint a szén-dioxid leválasztási, hasznosítási és tárolási megoldásoknak (nemzetközi rövidítéssel CCUS, azaz Carbon Capture, Utilization and Storage) önmagukban évi 1,2 gigatonna CO2-kibocsátást kellene megakadályozniuk ahhoz, hogy 2050-re elérjük a nettó zéró forgatókönyvet. A Messer új ZeCarb szolgáltatása e célokhoz járul hozzá, építve az ipari gáz szakértő több évtizedes tapasztalatára a CO2-visszanyerés terén.

Bernd Eulitz, a Messer vezérigazgatója elmondta:

„A „ZeCarb” szolgáltatással a vállalatok nemcsak a globális fenntarthatósági célokhoz igazíthatják, és csökkenthetik karbon lábnyomukat, de új növekedési lehetőségeket is találhatnak. A Messer a „ZeCarb” márkanév alatt futó CCUS technológiával mind a vállalati, mind pedig a kormányzati, önkormányzati szektort is képes támogatni abban, hogy gazdaságosan és hatékonyan csökkentsék kibocsátásukat, miközben az egyre nagyobb elkötelezettséget kívánó fenntarthatósági céloknak is megfelelnek.”

A Messer ZeCarb szolgáltatása a teljes CCUS értékláncot egy kézből biztosítja

A Messer az ipari tevékenység során kibocsátott CO2-ot, amely származhat például acél-, cement-, üveg-, papír, vegyianyag-gyártásból, vagy akár fosszilis tüzelésű erőművekből, még a légkörbe kerülés előtt leválasztja. A visszanyert CO2-t ezután olyan technológiákban használják fel, amelyek célja a fosszilis tüzelőanyagok használatának csökkentése, például szintetikus üzemanyagok (eFuels) vagy fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) gyártása. Alternatív megoldásként a visszanyert CO2-t tartósan földalatti geológiai képződményekben tárolják. Különösen a kimerült olaj- és gázmezők ideálisak erre a célra, amelyekben évmilliók óta megtalálható a földgáz, nitrogén és CO2 keveréke.

„Mint globális ipari gáz szakértő vállalat, a Messer számos együttműködő partnerrel áll kapcsolatban Ázsia, Európa és Amerika vezető piacain, ezért a vállalat a CCUS teljes értékláncát le tudja fedni.”

– hangsúlyozta Dr. Tarek El Hawary, műszaki vezérigazgató.

„A ZeCarb-bal pedig a már bizonyított CO2-visszanyerési technológiát szén-dioxid leválasztásra és tárolásra is be tudjuk vetni.”

A Messer már több mint 90 rendszert telepített világszerte, amelyek a szén-dioxid-leválasztás legjobban bevált és skálázható rendszerei közé tartoznak.

A magyarországi szén-dioxid tárolás és -hasznosítás Fehér Könyve

Hazánkban 2023-ban készült el a Szegedi Tudományegyetemen, a Megújuló Energiák Nemzeti Laboratóriuma gondozásában a „Szén-dioxid-tárolási és -hasznosítási (Carbon Capture and Storage – CCS/Carbon Capture and Utilization – CCU) lehetőségek Magyarországon” című Fehér könyv, amely javaslatokat fogalmaz meg a szén-dioxid-leválasztás, -felhasználás és -tárolás (CCU/S) alkalmazások hazai elterjedésének támogatására a nehezen karbonmentesíthető ágazatokban. A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a környezetvédelemben olyan megoldások fognak jól működni, amelyek a környezeti szempontok mellett gazdasági és társadalmi oldalról is fenntarthatók.

További információ:

https://www.zecarb.messergroup.com


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Zöld

Új jelölés lesz a fenntarthatóság ismérve

Közvetlenül összehasonlíthatóvá teszi termékei fenntarthatósági adatait a Siemens.

Új minősítési kategóriát hozott létre a Siemens az EcoTech megjelöléssel, amivel az iparban, az energiaelosztásban használatos termékeinek fenntarthatósági jellemzőiről ad átfogó képet. Segítségével a vásárlók könnyen megtalálják a számukra egyszerre előnyös és környezetbarát megoldásokat.

A minősítéshez az egyes termékek teljes életciklusának tulajdonságait három meghatározó dimenzió mentén vizsgálják: fenntartható anyaghasználat, optimális használati- és megtérülési érték, valamint az újrahasznosíthatóság. Olyan további szempontokat is figyelembe vesznek, mint például az alacsony CO2-jellemzőjű anyagok alkalmazása, a fenntartható csomagolás, az energiahatékonyság vagy a hosszú élettartam. Emellett az összes, EcoTech címkével ellátott termékét 100 százalékban megújuló villamos energiát használó üzemekben gyártják.

Egyelőre csak bizonyos portfolióelemek esetében használják az EcoTech megjelölést, de fokozatosan kiterjesztik a besorolási rendszert a Siemens további termékcsaládjaira is.

„Már EcoTech címkével érkezik a SENTRON ECPD komplex védelmi készülékünk, ami akár 10 hagyományos terméket is képes kiváltani. Ez 80 százalékos csökkenést jelent az elektromos, 90-90 százalékos csökkenést pedig a fém- vagy műanyag alkatrészek felhasználásában a gyártás során, valamint felére redukálja az előállításból származó szén-dioxid-kibocsátást”

szemlélteti a különbséget Broda Krisztián, a Siemens Zrt. kisfeszültségű energiaelosztásért felelős üzletágának vezetője, valamint a cég fenntarthatósági csapatának tagja.

A további példák közé tartozik a SENTRON 3WA légmegszakító vagy a SIRIUS kapcsolók portfóliója.

A Siemens EcoTech megjelölés a következő mérföldkő a fenntarthatóságban élen járó vállalat törekvései között; a 2023-as pénzügyi évben a Siemens-megoldások választásával a cég partnerei mintegy 190 millió tonna CO2-kibocsátást takarítottak meg. Legutóbb a Mercedes-Benzzel jelentett be együttműködést a Siemens, amelynek keretében a digitális iker technológia használatával az autógyár-tervezést teszik energiahatékonyabbá. A szintén friss, Heinekennel közös projektben pedig a Siemens a sörgyártó dekarbonizációs törekvését támogatva, várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal segíti mérsékelni a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást.

A Siemens 2030-ra vállalta, hogy saját gyártóegységei és épületei világszerte nettó zéró karbonkibocsátásúak lesznek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss