Zöld

Powershare néven indul hálózat az e-rollerek, e-mopedek és e-biciklik töltésére, mindenki jól járhat

Most bárki megjelölheti egy térképen, hogy hol látna szívesen töltőpontot

2020 tavaszán közösségi töltőhálózat debütál Budapesten; a Powershare révén a népszerű e-bike-ok, e-rollerek és e-scooterek használhatósága ugrásszerűen nőhet.

A mikromobilitás iránt elkötelezett Servo Movement új fejlesztésével irodaházak, vendéglátóhelyek, kereskedelmi egységek, társasházak szolgálhatják a fenntartható városi közlekedés ügyét, miközben még pénzt is keresnek. A töltőhálózat kiépülését a felhasználók azzal ösztönözhetik, ha a Powershare interaktív felületén megjelölik, hol látják legnagyobb szükségét a töltőpontoknak. A Servo Movement tervei szerint a fővárosi sikerek után megyeszékhelyekkel és más, kedvező adottságú vidéki nagyvárosokkal bővül a hálózat.

Mikromobilitás és megosztás – a városi közlekedés legújabb kulcsszavai. Egyre népszerűbbek a járműkölcsönző szolgáltatások, amivel párhuzamosan a magántulajdonban lévő elektromos kisjárművek száma is ugrásszerűen nő. A járműforgalmazói összesítésekre alapozott becslések szerint ma már minden huszadik fővárosi háztartásban van elektromos meghajtású bicikli, roller vagy robogó. A nemzetközi tendenciák ezzel összecsengve azt mutatják, hogy ezeknek a személyi e-járműveknek a piaca sokkal gyorsabban fejlődik, mint például az elektromos autóké – ráadásul állami támogatás nélkül is kitart a lendület.

A fejlődés ütemének azonban gátat szab a töltési lehetőségek hiánya. Miközben sok szó esik az elektromos autók esetében a töltőhálózat fejlesztéséről, a mikromobilitási eszközökre ennél sokkal kevesebb figyelem jut. A leendő e-járműtulajdonosok számára ez csalódást hozhat és akár kontraproduktív folyamatokat is generálhat az, ha a nagyon pozitív kezdést a töltési nehézségek miatt a kiábrándulás korszaka követi.

Dugaljakkal a dugó ellen

Erre ad megoldást a Powershare, amely nem csak kulturált alternatívát jelent az utcai járműtöltésre, hanem az üzemeltetőket érdekeltté téve garantálja a gyors terjedést és a megbízhatóságot. Az elsősorban kültérre szánt, falra vagy állványra rögzíthető, vandálbiztos és vízálló Powershare doboz nem nagyobb, mint egy postaláda. 230V-os csatlakozói maximum 1000W-os fogyasztásig használhatók, és ezek révén meghatározott időegységekben tölthető bármilyen mikrojármű. Az időegységeket – az úgynevezett Sparkokat – előre vásárolhatják meg a felhasználók, a töltést pedig mobiltelefonnal, a Powershare készüléken látható QR-kód beolvasásával indíthatják. A felhasznált Spark után jutalékot kap a Powershare készülék házigazdája, vagyis az adott kávézó, mozi, ügyfélszolgálati iroda, vagy éppen a közterület tulajdonosa.

A POWERSHARE BEMUTATÓ VIDEÓJA ITT TEKINTHETŐ MEG

A Servo Movement számításai szerint a működtetőnek már 1-2 éven belül megtérülhet a Powershare készülék ára, ráadásul a kiépítés nem engedélyköteles és bármely villanyszerelő megoldja a kiépítést. A Powershare Pontok már telepítés alatt vannak Budapest több pontján, de a végleges hálózatot a felhasználók igényeire hivatkozva szeretnék kialakítani, az ő közlekedési és városhasználati szokásaikhoz igazodva. Ennek az első lépése a most közzétett interaktív térkép, amelyen egy felhasználó egyszerre három konkrét helyszínt – kedvenc kávézót, teret, vagy akár munkahelyet – is megjelölhet, ahol a legtöbbször töltené eszközét.

„Arra számítunk, hogy a valós felhasználói igények feltérképezésével még vonzóbb lesz a Powershare, például a vendéglátóhelyeknek, amelyek egy tudatos, fenntarthatóság iránt elkötelezett, és a tapasztalatok szerint jobb vásárlóerővel rendelkező célcsoporthoz kapnak hozzáférést a töltési lehetőség kiépítésével.”

– mondta el a bevezetés kapcsán Csapó Balázs, a Servo Movement ügyvezetője.  A Powershare Pontok megjelenése a töltés mellett azért is kulcsfontosságú, mert a töltőpontokat nagy körültekintéssel olyan helyekre telepítik, ahol a parkoló járművek, így az egyre kellemetlenebbé váló parkolási rendezetlenségeknek is van végre megoldása.

A sikeres fővárosi főpróba nyomán természetesen más magyar városok és régiók válnak majd célpontjaikká.

A TÉRKÉP IDE KATTINTVA ÉRHETŐ EL

A bátorság tölthető!

Immár nem csupán egy divathullám, hanem egy tudatos választás részesei azok a városlakók, akik ezekkel az olcsóbb, fenntartható alternatívát jelentő eszközökkel kerülik meg az egyre nagyobb terhelést jelentő autós közlekedés problémáit. Bár sokak szerint ez inkább a turisták hóbortja, egy nemrég készült felmérés szerint a jelenleg elérhető szolgáltatásokat a fővárosban több mint 80%-ban a magyar lakosság veszi igénybe.

„A nemzetközi trendek érvényesülnek Magyarországon is: a kölcsönzői hálózatok hozzák az eszközök népszerűségét, idővel pedig a saját tulajdonban lévő eszközök száma is megugrik.”

– mesélte Csapó Balázs. A szakember és munkatársai évek óta foglalkoznak a városi e-járművek és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésével. Meggyőződésük szerint a töltési lehetőségek szervezett formában történő kiépítése nem csak a belvárosi autóforgalom csökkenésére és a város élhetőségére lesz jótékony hatással. A „hatótáv-para” leküzdésével sokkal bátrabban mernek akár messzebbre is elindulni az e-járművek tulajdonosai. A ma használatos e-rollerek átlag hatótávolsága 25-30 km, amit befolyásol az időjárás, a felhasználó testsúlya, vezetési stílusa, a terep minősége és meredeksége. Az e-mopedek tekintetében ugyanez a távolság 40-50 km, míg az elektromos robogóké egy töltéssel átlagosan 70 km. Amennyiben a fővárosban nem kell aggódni a töltés miatt, akkor az agglomerációból is minden további nélkül vállalható egy túra a belvárosba – minimális rátöltéssel, mentesítve magunkat az aggodalmaktól. Egyes becslések szerint a főváros budai kerületeiben, valamint a városközeli agglomerációban további százezrek válhatnak potenciális felhasználóvá. Ezzel a Powershare újrarajzolhatja a közlekedési kultúrát is, amelyben megfér egymás mellett az e-járműveket használók közössége a hagyományos értékrenddel bíró városlakókkal.

https://budapest.powershare.hu/

https://www.facebook.com/servomovement

Zöld

Több mint 60 ezer fenntarthatósági kihívást teljesítettek a HUMDA Zöld Életre Valók kampányában

zöld

Óriási sikert hozott a Zöld Életre Valók néven indított fenntarthatósági kampány, amelyet Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. indított a zöldátállás és a klímasemlegesség elérése érdekében.

Összesen csaknem 20 ezer játékos vett részt a játékban, 62 ezer kihívást teljesítettek és több mint 30 ezer kvízt töltöttek ki a résztvevők. Az egy hete zárult kezdeményezés során napi rendszerességgel edukált az Ügynökség a környezettudatossággal, a hidrogéntechnológiával és a jövő közlekedésével kapcsolatos tartalmakkal.

Többek között elektromos kerékpárokat, rollereket, valamint egy elektromos autó fél éves használatát nyerték el a szerencsés résztvevők, akiket egy olyan online műsorban sorsoltak ki, amelyet több mint négyszázan követtek az interneten. Volt olyan játékos, aki 1476 kihívást teljesített és olyan is, aki 46 kvízt töltött ki. Egy-egy kihívást többször is lehetett teljesíteni, míg a napi kvízeket mindenki csak egyszer tölthette ki. A legidősebb játékos 89 éves volt. A kampányba történő regisztráció során a felhasználók Magyarország fokozottan védett állatai közül választhattak karakterét, a legtöbben a barna medvét, az európai vidrát és a vadmacskát választották.

A három vagy tíz napos kihívásokat 17 ezer alkalommal indították el és közel 3 ezren teljesítették. A karbonlábnyomukat több mint hatszázan számolták ki, kétszáznál is többen kezdtek el otthon komposztálni és közel ötszázan mosogattak kevesebb víz felhasználásával. Hidrogén üzemanyagcellás autóbusszal 1048-szor utaztak a kampányban, volt, aki összesen 62 alkalommal. Az egyik kihívásban tíz napon át napi 10 ezer lépest kellett teljesíteni, amit egy lépésszámláló alkalmazásból lefotózott képpel lehetett bizonyítani – ennek köszönhetően csaknem 5 millió lépést tettek meg a játékosok.

– Szerettük volna tudatosítani az emberekben a fenntartható életmód jelentőségét, ebben sokkal jobb eredményeket értünk el, mint amire számítottunk. Minden egyes részt vevő apró, de hihetetlenül fontos lépéseket tett azért, hogy eléje az ország a klímasemlegességet egy szórakoztató, egyben inspiráló játék keretében. Bízom benne, hogy sokaknál ezek a rutinok tartósan a hétköznapok részei válnak és ezzel családi vagy baráti körben jó példát mutatnak – mondta Weingartner Balázs, a HUMDA Igazgatóságának elnöke.

– Többszázezer embert értünk el a kampányunkkal, amely a fenntartható közlekedés, étkezés, fogyasztás és hulladékgyűjtés területén keresztül mutatta be a zöldebb életmódot. Büszkék vagyunk rá, hogy olyan influenszerek is segítették munkánkat, mint Puskás-Dallos Peti színész, énekes, műsorvezető, valamint vegán aktivista, illetve felesége Puskás-Dallos Bogi, énekes, műsorvezető, Tápai Szabina EHF kupa-győztes magyar kézilabdázó; Bukovicsné Békefi Daisy, a Greens of Daisy termékcsalád megálmodója, 2022-es Go Green nagykövet és Magyarósi Csaba vlogger. Ők is folyamatosan beszámoltak a saját követőiknek a Zöld Életre Valók kampányról és teljesítették a HUMDA aktivációit. Segítségükkel a játékosokon túl tömegekhez juttattuk el a zöld üzeneteket – emelte ki Lázár László, a HUMDA kommunikációs vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Zöld

Zéró karbon célok elérése szén-dioxid leválasztással

szén

A Messer, a világ vezető magántulajdonban lévő ipari, orvosi és különleges gáz szakértője a magas CO2 kibocsátású iparágak szén-dioxid mentesítésére létrehozott szolgáltatással, a ZeCarb Carbon Capture as a Service megoldással bővíti portfólióját.

Az egész világon rohamosan nő a kereslet az ipari folyamatok szén-dioxid-mentesítésére. A „ZeCarb”-bal a Messer erre a növekvő igényre reagál. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA, iea.org) szerint a szén-dioxid leválasztási, hasznosítási és tárolási megoldásoknak (nemzetközi rövidítéssel CCUS, azaz Carbon Capture, Utilization and Storage) önmagukban évi 1,2 gigatonna CO2-kibocsátást kellene megakadályozniuk ahhoz, hogy 2050-re elérjük a nettó zéró forgatókönyvet. A Messer új ZeCarb szolgáltatása e célokhoz járul hozzá, építve az ipari gáz szakértő több évtizedes tapasztalatára a CO2-visszanyerés terén.

Bernd Eulitz, a Messer vezérigazgatója elmondta:

„A „ZeCarb” szolgáltatással a vállalatok nemcsak a globális fenntarthatósági célokhoz igazíthatják, és csökkenthetik karbon lábnyomukat, de új növekedési lehetőségeket is találhatnak. A Messer a „ZeCarb” márkanév alatt futó CCUS technológiával mind a vállalati, mind pedig a kormányzati, önkormányzati szektort is képes támogatni abban, hogy gazdaságosan és hatékonyan csökkentsék kibocsátásukat, miközben az egyre nagyobb elkötelezettséget kívánó fenntarthatósági céloknak is megfelelnek.”

A Messer ZeCarb szolgáltatása a teljes CCUS értékláncot egy kézből biztosítja

A Messer az ipari tevékenység során kibocsátott CO2-ot, amely származhat például acél-, cement-, üveg-, papír, vegyianyag-gyártásból, vagy akár fosszilis tüzelésű erőművekből, még a légkörbe kerülés előtt leválasztja. A visszanyert CO2-t ezután olyan technológiákban használják fel, amelyek célja a fosszilis tüzelőanyagok használatának csökkentése, például szintetikus üzemanyagok (eFuels) vagy fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) gyártása. Alternatív megoldásként a visszanyert CO2-t tartósan földalatti geológiai képződményekben tárolják. Különösen a kimerült olaj- és gázmezők ideálisak erre a célra, amelyekben évmilliók óta megtalálható a földgáz, nitrogén és CO2 keveréke.

„Mint globális ipari gáz szakértő vállalat, a Messer számos együttműködő partnerrel áll kapcsolatban Ázsia, Európa és Amerika vezető piacain, ezért a vállalat a CCUS teljes értékláncát le tudja fedni.”

– hangsúlyozta Dr. Tarek El Hawary, műszaki vezérigazgató.

„A ZeCarb-bal pedig a már bizonyított CO2-visszanyerési technológiát szén-dioxid leválasztásra és tárolásra is be tudjuk vetni.”

A Messer már több mint 90 rendszert telepített világszerte, amelyek a szén-dioxid-leválasztás legjobban bevált és skálázható rendszerei közé tartoznak.

A magyarországi szén-dioxid tárolás és -hasznosítás Fehér Könyve

Hazánkban 2023-ban készült el a Szegedi Tudományegyetemen, a Megújuló Energiák Nemzeti Laboratóriuma gondozásában a „Szén-dioxid-tárolási és -hasznosítási (Carbon Capture and Storage – CCS/Carbon Capture and Utilization – CCU) lehetőségek Magyarországon” című Fehér könyv, amely javaslatokat fogalmaz meg a szén-dioxid-leválasztás, -felhasználás és -tárolás (CCU/S) alkalmazások hazai elterjedésének támogatására a nehezen karbonmentesíthető ágazatokban. A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a környezetvédelemben olyan megoldások fognak jól működni, amelyek a környezeti szempontok mellett gazdasági és társadalmi oldalról is fenntarthatók.

További információ:

https://www.zecarb.messergroup.com


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Zöld

Új jelölés lesz a fenntarthatóság ismérve

Közvetlenül összehasonlíthatóvá teszi termékei fenntarthatósági adatait a Siemens.

Új minősítési kategóriát hozott létre a Siemens az EcoTech megjelöléssel, amivel az iparban, az energiaelosztásban használatos termékeinek fenntarthatósági jellemzőiről ad átfogó képet. Segítségével a vásárlók könnyen megtalálják a számukra egyszerre előnyös és környezetbarát megoldásokat.

A minősítéshez az egyes termékek teljes életciklusának tulajdonságait három meghatározó dimenzió mentén vizsgálják: fenntartható anyaghasználat, optimális használati- és megtérülési érték, valamint az újrahasznosíthatóság. Olyan további szempontokat is figyelembe vesznek, mint például az alacsony CO2-jellemzőjű anyagok alkalmazása, a fenntartható csomagolás, az energiahatékonyság vagy a hosszú élettartam. Emellett az összes, EcoTech címkével ellátott termékét 100 százalékban megújuló villamos energiát használó üzemekben gyártják.

Egyelőre csak bizonyos portfolióelemek esetében használják az EcoTech megjelölést, de fokozatosan kiterjesztik a besorolási rendszert a Siemens további termékcsaládjaira is.

„Már EcoTech címkével érkezik a SENTRON ECPD komplex védelmi készülékünk, ami akár 10 hagyományos terméket is képes kiváltani. Ez 80 százalékos csökkenést jelent az elektromos, 90-90 százalékos csökkenést pedig a fém- vagy műanyag alkatrészek felhasználásában a gyártás során, valamint felére redukálja az előállításból származó szén-dioxid-kibocsátást”

szemlélteti a különbséget Broda Krisztián, a Siemens Zrt. kisfeszültségű energiaelosztásért felelős üzletágának vezetője, valamint a cég fenntarthatósági csapatának tagja.

A további példák közé tartozik a SENTRON 3WA légmegszakító vagy a SIRIUS kapcsolók portfóliója.

A Siemens EcoTech megjelölés a következő mérföldkő a fenntarthatóságban élen járó vállalat törekvései között; a 2023-as pénzügyi évben a Siemens-megoldások választásával a cég partnerei mintegy 190 millió tonna CO2-kibocsátást takarítottak meg. Legutóbb a Mercedes-Benzzel jelentett be együttműködést a Siemens, amelynek keretében a digitális iker technológia használatával az autógyár-tervezést teszik energiahatékonyabbá. A szintén friss, Heinekennel közös projektben pedig a Siemens a sörgyártó dekarbonizációs törekvését támogatva, várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal segíti mérsékelni a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást.

A Siemens 2030-ra vállalta, hogy saját gyártóegységei és épületei világszerte nettó zéró karbonkibocsátásúak lesznek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss