Gazdaság
Értéknövelés és hozzáférhetőség akadálymentes épületekkel és nyílászárókkal
A hozzáférhető környezet minden ember alapvető joga
A statisztikák szerint a társadalom körülbelül 15 százaléka speciális igényű ember, Európában 120 millióan, Magyarországon 1,5 millióan élnek mozgásszervi-, audiovizuális akadályokkal vagy kognitív zavarral.
Az egyenlő esélyű hozzáférés Európában és Amerikában is alapvető jognak számít. Ennek egyik kiemelt területe az épített környezetünk, melynek akadálymentesítése és az ezzel kapcsolatos megfelelő információk hozzáférhetősége milliók életét könnyítené meg. Egy magyar fejlesztésű tanúsító védjegy és egy belga székhelyű alumínium nyílászáró-gyártó hazai csapata ezért az akadálymentes technológiák megvalósításán és népszerűsítésén dolgozik.
Világszerte 1,5 milliárd ember él speciális igényekkel, azonban egy élethelyzet, baleset vagy sérülés következményeként meghatározott ideig bárki érintetté válhat. Az épületek akadálymentesítése tehát nemcsak a fogyatékossággal élőknek jelent segítséget, de szélesebb társadalmi rétegeket – idősek, babakocsival közlekedők és sérülés miatt ideiglenesen mozgásukban korlátozottak – is érint.
“Munkánk során azt tapasztaljuk, hogy az ingatlantulajdonosok, üzemeltetők úgy gondolják, az akadálymentesítés nagyon drága dolog. Bár az utólagos akadálymentesítés nagyobb költség, ha azonban már a tervezés során belép ez a szemléletmód, minimális ráfordítással megoldható. Ahhoz képest, hogy ez mennyivel növeli az ingatlan értékét és mekkora társadalmi jelentőséggel bír, csekély mértékű befektetésnek számít”
– emeli ki Berecz Balázs, az Access4you alapítója, ügyvezető igazgatója, aki maga is érintett, egy genetikai betegség következtében huszonévesen került kerekesszékbe. A saját tapasztalatai hívták életre az Access4you európai tanúsító védjegyet, amely speciális igényű emberek számára nyújt hiteles és részletes információt a különböző épületekhez, közösségi terekhez és általában az ember által épített környezethez való akadálymentes hozzáférésről.
A speciális igényű emberek csak megfelelő épített környezetben válhatnak a társadalom aktív részévé. Integrálásukban hatalmas munkaerőpiaci lehetőség rejlik, emellett a társadalom 15 százalékát képviselve jelentős vásárlóerővel rendelkeznek a termékek és a szolgáltatások potenciális fogyasztóiként. Mára egy bevásárlóközpont építésekor alapkövetelmény kell, hogy legyen az akadálymentesítés, de a legnagyobb cégek is egyre többet tesznek a vállalaton belüli inkluzív kultúra megteremtéséért, így ők bérlőként is az akadálymentes irodaházakat fogják előnyben részesíteni. Az önkormányzati és középületek pedig a folyamatosan szigorodó jogszabályi háttérnek köszönhetően válnak egyre inkább hozzáférhetővé.
A megfelelő akadálymentesítés tehát a mozgási, látási, hallási, kognitív és kommunikációs funkciókban megváltozott képességű embereknek biztosít hozzáférést az épített környezethez és szolgáltatáshoz, elősegítve, hogy mindennapjaikat a legteljesebben, önállóan és közösségi élményekben gazdagon élhessék. Ennek technológiai megvalósulásában kiemelt szerepe van a nyílászáróknak, hiszen ezek azok az épületszerkezetek, amelyekkel a mindennapok során a legtöbbször kapcsolatba kerülünk. Ezért az Access4you stratégiai partnerségre lépett a fenntartható és innovatív alumínium nyílászáró-rendszerek fejlesztésével és forgalmazásával foglalkozó Reynaersszel azért, hogy kész válaszokat, szakmai segítséget adjanak azon ingatlanfejlesztők, tulajdonosok és kivitelezők számára, akik az akadálymentes tervezést és kivitelezést választják.
“Nyílászárós szempontból nem merül fel többletköltség akkor, ha már a tervezés során figyelembe vesszük az akadálymentességet. Például az, hogy átlagos vagy alacsony küszöbös megoldást választunk, nem befolyásolja az ajtó anyag- illetve gyártási költségét. Hozzáadott értéke viszont jelentős, az érintettek számára talán felbecsülhetetlen”
– hívja fel a figyelmet Nagy Zoltán, a cég magyarországi country managere. Nyílászáróknál többek között olyan szempontok számítanak az akadálymentesítésnél, mint az ajtó szélessége, a küszöb magassága, az üvegeken elhelyezett vizuális jelölők vagy a kontrasztos kialakítás. Az ablakkilincset és a redőny vezérléséhez szükséges kapcsolókat 800-1100 mm magasságban kell elhelyezni, de speciális rendelkezések vonatkoznak a forgóajtókra és az automata ajtókra is. Emellett érdemes megemlíteni az automatizált nyílászáró megoldásokat is. A fizikai méretekre és kialakításra vonatkozó előírások megegyeznek a kézi működtetésű társaikkal, de fontos, hogy megfelelő érzékelőkkel legyen felszerelve, amelyek megakadályozzák a rácsukódást. Míg a gyengénlátóknak lényeges szempont az érzékelhető üvegezés: pontos paraméterek határozzák meg, hogy hol és milyen formában, illetve kontraszttal kell a figyelemfelhívó jelöléseket elhelyezni.
Az Access4you által vizsgált 9 speciális igényű csoportból négy esetében – a kerekesszékesek, mozgásukban korlátozottak (idősek), babakocsival közlekedők és a gyengénlátók – fontos tényező a nyílászáró. Egy egyszerű példával élve, ha egy ingatlanfejlesztő az akadálymentesség szempontjait figyelembe véve tervezteti meg az új épületét, az Access4you megadja, hogy milyen műszaki paramétereknek kell megfelelnie az épületnek, a Reynaers pedig nyílászárók terén mellé teszi azokat a rendszereket, amik kielégítik ezeket az igényeket.
Ez a fajta megközelítés megkönnyíti mind a beruházók, mind a tervezők munkáját, hiszen a műszaki elvárások mellett megoldási alternatívákat is kapnak. Az akadálymentesítés tehát nem feltétlenül gazdasági, inkább szemléletmód kérdése. Kis odafigyeléssel társadalmunk 15 százalékának biztosíthatunk hozzáférhető, élhetőbb környezetet.
Gazdaság
Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás
Történelmi rekordot döntöttek júniusban a magyar háztartások hitelkártya- és folyószámlahitel-tartozásai. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a 166,8 milliárdos hitelkártya-állomány és a 170 milliárdot meghaladó folyószámlahitel-állomány mögött a nyári költségek áthidalása áll.
A szakember szerint július–augusztusban a fogyasztási hitelek kerülnek majd előtérbe – főleg az iskolakezdés költségeinek fedezése miatt.
Miközben júniusban fékeztek a nem folyószámla jellegű hiteltermékek – lakáshitelből közel 5 milliárd forinttal, személyi kölcsönből pedig 7 milliárd forinttal kevesebb került kihelyezésre, mint májusban – addig a folyószámla jellegű hiteltermékek kereslete számottevően felfutott.
Történelmi és 6 éves csúcsok dőltek
Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a nyár első hónapjának végére történelmi csúcsra, 166,8 milliárd forintra futott fel a magyar háztartások hitelkártya tartozása. A növekmény egyetlen hónap alatt lényegében megegyezik azzal az összeggel, amennyivel kevesebb személyi kölcsönt vettek fel az ügyfelek a bankoktól, éves szinten pedig 5 százalékot meghaladó mértékű a kinnlevőség növekedése.
Nem csak a hitelkártyáknál, hanem a folyószámla hitelkeretek kihasználtságában is feljebb léptek a magyar családok. Június végén a folyószámlahitel-tartozás meghaladta a 170 milliárd forintot, a növekedés 11 százalékos volt éves szinten, egyetlen hónap alatt pedig itt is 7 milliárd forintos bővülés történt az MNB adatai szerint. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztet, hogy utoljára 170 milliárd forintot meghaladó összeggel 2019 októberében tartoztak a magyar háztartások a pénzintézeteknek a folyószámlahitelek után.
Jön az iskolakezdés
Gergely Péter szerint a folyószámla jellegű hitelek nyár eleji felfutása egyértelműen azt jelzi, hogy a családok megpróbálták rulírozva kibekkelni a nyári hónapok emelkedő költségeit. Ám a szakember szerint a júliusi és az augusztusi adatok már egyértelműen a nem folyószámla jellegű hitelek felfutásáról fognak szólni, hiszen hagyományosan ez a két hónap az, amikor csúcsra járnak a fogyasztási hitelek.
Ez persze nem meglepő, hiszen a nyaralás finanszírozása mellett ezekben a hónapokban többen végeznek felújítási munkálatokat, az ősz közeledtével pedig egyre inkább előtérbe kerül az iskolakezdés költségeinek fedezése. A szükséges eszközök beszerzésére az áruhitel is segítséget jelenthet, ám Gergely Péter szerint a többség a személyi kölcsönök felé fordul majd.
A BiztosDöntés.hu személyi kölcsön kalkulátor szerint jelenleg 1 millió forintos hitelt 3 éves futamidőre 300 000 forintos jövedelem igazolása mellett a
- a CIB Banknál 32 806 Ft-os törlesztővel,
- az Ersténél 35 053 Ft-os törlesztővel,
- és az MBH Banknál 36 023 Ft-os törlesztővel lehet felvenni
Gergely Péter szerint sokan személyi kölcsönből oldják meg – azok akik egyetemista/főiskolás gyermeket indítanak útjukra – az albérlet árát (a foglalót) illetve a költözéshez szükséges bútorok, stb. beszerzését is. Itt természetesen nagyobb összegekre van szükség.
A BiztosDöntés.hu kalkulációi szerint 3 millió forintos személyi kölcsönt 450 000 forintos jövedelem mellett 5 évre az UniCredit Banknál, az Ersténél és a CIB-nél is 63 000 – 64 000 Ft közötti törlesztővel lehet igényelni, a THM-ek ezeknél az ajánlatoknál 11,00% alatt vannak.
Gergely Péter szerint a bankok zöménél a személyi kölcsönöket már egyszerűsített online folyamattal is lehet igényelni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?
2025 júniusában is folytatódott a hazai használtautó-piac fokozatos átrendeződése – derül ki a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közös statisztikai kiadványából.
A júniusi jelentés az együttműködés keretében megvalósuló havi statisztikai sorozat második része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.
Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?
Az adatok szerint 2025 júniusában a meghirdetett autók átlagos kínálati ára 5,4 millió forint volt – ez körülbelül 200 ezer forintos emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A hirdetések 40,2%-a 2,5 millió forint alatti kategóriába tartozott, 26,4% a 2,5–5 millió forintos sávban jelent meg, 20,5% pedig 5 és 10 millió forint közé esett. A 10 millió feletti autók aránya mindössze 12,9% volt – vagyis a kínálat döntő többsége továbbra is elérhető árszinten mozog.
Az adatok nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is pontos képet festenek. A hirdetett járművek fele benzinmeghajtású volt, míg 41,6%-uk dízelmotorral szerelt. Az alternatív hajtások súlya ugyan még mindig kisebb, de növekvő: elektromos autóból 5%, hibridből pedig 3,7% szerepelt a kínálatban. A legnagyobb bővülést az elektromos kategória produkálta: éves szinten 34,3%-kal nőtt a kínálatuk.
Érdekesség, hogy a hibridek kínálata az elmúlt egy évben nem nőtt, hanem épp ellenkezőleg: 3,8%-kal csökkent. A benzin- és dízelautók aránya ezzel szemben enyhén emelkedett – előbbiek kínálata 5,6, utóbbiaké 7,6%-kal bővült egy év alatt.
Mit árul el az életkor és a futásteljesítmény?
A különböző hajtású autók életkora és használtsága között is van különbség. A benzinesek átlagosan 14,1 évesek, míg a dízelek 12,3 évesek. Utóbbiak viszont jóval többet futottak: a dízel járművek átlagos futásteljesítménye 222 ezer kilométer, a benzineseké pedig 157 ezer kilométer – vagyis több mint 40%-os eltérés látszik. Ez a használati szokásokat is tükrözi, hiszen a dízel autókat jellemzően hosszabb utakra, intenzívebb igénybevételre használják.
A leggyakrabban hirdetett márkák élén továbbra is a Volkswagen, a BMW és az Opel állnak. Ezeket évek óta stabil kereslet jellemzi, nem véletlen, hogy a sorrend alig változott 2024 júniusa óta. A 10-es listán a legalacsonyabb átlagéletkora a Škodának (10,5 év), míg a legmagasabb a Suzukinak (15,1 év) volt júniusban. A 2024. júniusi adatokhoz képest egyedül a Suzuki életkora csökkent 0,3 évvel. A legnagyobb mértékű emelkedés pedig a BMW esetén következett be, amelynek átlagéletkora 0,5 évvel nőtt.
Hogy alakul ki egy autó végső ára?
A statisztikai elemzésből kiderül, hogy milyen tényezők befolyásolják az autók kínálati árát. Az egyik legfontosabb az állapot: egy újszerű autó átlagosan 26,4, egy kitűnő állapotú pedig 24,7%-kal drágább, mint egy normál állapotú. A sérült járművek ára ezzel szemben átlagosan 58,6%-kal alacsonyabb. Emellett minden 1000 megtett kilométer 0,2%-kal csökkenti az árat. Ugyanakkor a teljesítmény és a motor mérete emelheti az árat: 10 kW többlettel 3,8%, 100 cm³-rel pedig 3,3% árnövekedés figyelhető meg.
A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében havonta megjelenő kiadvány célja, hogy új szintre emelje az átláthatóságot a magyar használtautó-piacon. A keresleti és kínálati adatok pontosabb megismerésével nemcsak a vásárlók és eladók, de a kereskedők és piaci elemzők is jobb döntéseket hozhatnak. A júniusi adatok alapján a piac továbbra is stabil, az árak enyhén emelkednek, és egyre nagyobb arányban jelennek meg alternatív hajtású járművek – vagyis a hazai használtautó-piac egyértelműen követi a technológiai és környezettudatos trendeket.
A használtautó piaci trendekről további információ a Használtautó.hu – KSH, 2025. júniusi statisztikájában olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új fejezet a MediaMarkt social kommunikációjában – A Deep Creative Collective lett a márka új ügynöksége
2025 nyarától a Deep Creative Collective ügynökséget bízta meg social kommunikációjának stratégiai és kreatív irányításával a MediaMarkt Magyarország.
A váltás új fejezetet nyit a márka közösségi jelenlétében: a cél, hogy a MediaMarkt social csatornái a jövőben még élőbb, relevánsabb és technológiailag is innovatívabb tartalmakkal szólítsák meg a közönséget.
A márka új stratégiájának központi eleme a „The Future is FUN!” koncepció, amely egyszerre reflektál a mai kor kihívásaira – mint a klímaválság, a mesterséges intelligencia vagy a gyorsan változó technológiai környezet – és kínál iránytűt egy pozitívabb jövőképhez. A stratégia célja, hogy segítse a követőket eligazodni a digitális világban, tudatos döntéseket hozni, okosan választani, és közben játszani, felfedezni és örülni a jövőnek.
Az új megközelítés egyik kulcsfontosságú eleme egy saját fejlesztésű AI karakter, aki nemcsak a legújabb technológiák bemutatásában segít, hanem egy játékos, inspiráló univerzumot is teremt. Ez az AI-karakter a végtelen lehetőségek szimbóluma, ugyanakkor a MediaMarkt és a Deep Creative Collective számára is fontos volt, hogy ezt a világot ne mesterséges elemekkel, hanem valódi emberekkel és történetekkel töltsék meg. Éppen ezért az AI-karakter alapját egy valódi, élő személy adja, akinek személyiségjegyeit, stílusát és jelenlétét egy speciális technológiai eljárással alakítják át digitális formává. Az így létrejött karakter egyszerre őrzi meg az eredeti ember hitelességét, miközben új, digitális identitásként működik tovább, külön karakterként, saját vizuális jegyekkel és történeti háttérrel.
„A technológia a MediaMarkt hitvallása szerint óriási lehetőség arra, hogy jobban éljünk, többet tudjunk, és jobban kapcsolódjunk egymáshoz. Szeretnénk ezt a gondolkodást átadni és például a közösségi média segítségével minél több embert inspirálni. Örülök, hogy ebben új partnerünk lett a Deep Creative Collective csapata, akikkel közösen új szintre tudunk lépni ezen a területen” – mondta Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója.
A közös munka célja, hogy a MediaMarkt social platformjai ne csupán informáljanak vagy szórakoztassanak, hanem valódi élményeket adjanak – olyan tartalmakat, amelyekre érdemes odafigyelni, amelyek segítenek eligazodni a technológia világában, és amelyekből követőként is lehet építkezni.
„A MediaMarkt szemlélete és víziója rendkívüli módon egyezik a miénkkel. Amikor a social stratégiát készítettük, úgy éreztük, az akár a saját víziónk is lehetne. Izgalmas jövőt látunk magunk előtt, amiben közösen tudjuk kimaxolni a lehetőségeket: mindig az élen járni a technológiai újdonságokban, ugyanakkor sosem felejteni el, hogy a valódi emberi kapcsolatokat semmi sem helyettesítheti” – mondta Szabó Milán, a Deep Creative Collective ügyvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Hazai cég biztosít automata raktárrendszert egy amerikai gyárnak
-
Ipar2 hét ago
A Magyar Telekom és a BME sikeresen tesztelte az 50GPON hálózatot
-
Gazdaság2 hét ago
Kihagyott lehetőség: üzleti értéket teremt a kibervédelem, ha hagyják
-
Szórakozás2 hét ago
Így képzeli a világ a jövőt – Beszámoló az Expo 2025-ről
-
Ipar2 hét ago
Forma–1: a Hungaroring stratégiai partnereként a Magyar Nagydíjon mutatja be technológiai tevékenységeit a Széchenyi István Egyetem
-
Gazdaság2 hét ago
Karrierváltás: a bruttó hazai átlagkeresetet is meghaladhatja a junior informatikusok kezdő fizetése
-
Zöld7 nap ago
Újabb fontos mérföldkövek a Schneider Electric fenntarthatósági programjában
-
Zöld1 hét ago
A klímaváltozás egyik építészeti válasza a tetőn születik