A koronavírus-járvány okozta lezárások, a távmunkára való átállás és egyéb, a mozgásterünket korlátozó intézkedések a világ legtöbb városában átalakították a közlekedési szokásokat.
A statisztikák szerint tavaly 416 vizsgált város közül 318-ban csökkent jelentősen az autóforgalom a 2019-es adatokhoz képest, a legnagyobb visszaesés pedig áprilisban volt. Ugyanakkor a pandémia hatására a járművezetők többsége inkább saját autójának biztonságát és kényelmét részesíti előnyben a tömegközlekedéssel szemben – derül ki a flottakezelésben piacvezető LeasePlan éves Mobility Insights Report tanulmányából. A felmérés többek között arra is rámutatott, hogy az autóvezetők közel fele zéró kibocsátású járműre váltana, illetve szerepet vállalna az éghajlatváltozás kezelésében, valamint a világjárvány elején tapasztalt jobb levegőminőség fenntartásában.
A 22 országban, több mint 5 000 fő részvételével készült Mobility Insights Report „új normálissal” foglalkozó anyagában a LeasePlan az Ipsos kutatóintézet közreműködésével azt vizsgálta, hogy a koronavírus-járvány hogyan változtatta meg a mobilitással kapcsolatos gondolkodásmódunkat. Például, hogy milyen közlekedési eszközt részesítenek most előnyben a válaszadók, mennyire tartják fontosnak a saját szerepüket a klímaváltozás elleni küzdelemben, továbbá mit gondolnak az online vásárlási boom és a házhozszállítás elterjedésével tömegesen megjelenő kishaszongépjárművek ökológiai lábnyomáról.
A felmérés legfontosabb megállapításai a következők:
A Covid-19 járvány kezdete óta mind a 22 ország válaszadói lényegesen kevesebbszer használják a tömegközlekedést (a válaszadók 65%-a), és inkább saját személygépkocsival utaznak (a válaszadók 76%-a).
A legtöbb válaszadóban (79%) a pandémia jobban tudatosította a saját jármű biztonságának és kényelmének fontosságát, előnyeit.
A megkérdezettek több mint fele (53%) a vírus elterjedése óta komolyabban veszi az éghajlatváltozás globális hatásait. Ezért közel ugyanennyien (47%) váltanának szívesebben zéró emissziós járműre, hogy csökkentsék saját szén-dioxid-kibocsátásukat, és fenntartsák a járvány kezdetén tapasztalt jobb levegőminőséget.
A pandémia kezdete óta a megkérdezettek szívesebben vásárolnak online, és a nem alapvető termékeket házhoz szállítással rendelik meg (a válaszadók 47%-a), ami növeli a hagyományos és az elektromos meghajtású kishaszongépjárművek (LCV és eLCV) iránti keresletet.
A kutatásban részt vevők közel fele (47%) aggódik amiatt, hogy a kiszállítást végző járművek növelik a forgalmat és a légszennyezést a közvetlen környezetükben, közülük is legnagyobb részben a fiatalok (57%) és a nagyvárosban élők (52%) érzik komoly veszélynek a növekvő kibocsátást. Azonban a kézbesítéssel foglalkozó járművezetők döntő többsége (61%) hajlandó lenne együttműködni más vállalkozásokkal, hogy csökkentse a forgalmi dugókat, és szívesen váltana zéró kibocsátású eLCV-re (75%) a légszennyezés mérséklése érdekében.
„A kishaszongépjárművek szerepe soha nem volt olyan fontos, mint most. Minden olyan kiskereskedelmi vállalatnak, amely szeretne sikeres lenni az új normálisban, szüksége lesz kishaszongépjármű-flottára, hogy ki tudja elégíteni az online vásárlások és házhozszállítások iránti megnövekedett igényt. Ám ezt a keresletet felelősségteljesen kell kiszolgálni, választ adva a dugók kialakulásával és a környezetszennyezéssel kapcsolatos aggályokra. Jó hír, hogy az OEM gyártók minden eddiginél több elektromos kishaszongépjárművet gyártanak, így 2021-ben lehetőség nyílik rá, hogy e-furgonokra álljanak át a cégek, és minden egyes szállítás szén-dioxid-kibocsátását nullára csökkentsék”
– emelte ki Mark Lovett, a LeasePlan haszongépjármű részlegének vezetője.
„A jelentés egyfajta figyelmeztetés a járműipar számára, amely rávilágít arra, hogy a megosztásalapú mobilitást és a tömegközlekedést felváltják a biztonságos és higiénikus, privát közlekedési eszközök. Emellett a járművezetők környezettudatosabbak mint valaha, és közel felük készen áll az elektromos átállásra. A politikai döntéshozóknak figyelembe kell venniük ezeket az igényeket, és hosszú távra szóló e-mobilitási ösztönzőkkel, illetve a töltési infrastruktúra fejlesztésével reagálni rájuk. Mindenki számára meg kell teremteni a villanyautókra való átállás lehetőségét, hogy 2021 a közúti közlekedés legzöldebb éve legyen”
– mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.
A kutatás alapján tehát a lakosság félelmei és igényei, valamint a gyártói oldal felkészültsége és az egyre növekvő kínálat is aktívan támogatja a kiszállítással foglalkozó cégeket az elektromos kishaszongépjármű-flották kialakításában, mindemellett azonban folyamatos ösztönzésre van szükség. A LeasePlan az emissziómentes közlekedésért folytatott küzdelem egyik élharcosaként világszerte számos eszközzel, tanulmányokkal és termékfejlesztésekkel igyekszik segíteni ügyfeleit az elektromos flottákra való átállásban.
GreenGo: Még közelebb a repülőtérhez – új zóna nyílt a terminál mellett
A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek.
Ez mostantól a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Termináljának bejáratától mindössze 4-5 perc sétára található Holiday Parkolóban is lehetséges, így az utazóknak mindkét irányban gyors és kiszámítható megoldás áll rendelkezésére.
A GreenGo évek óta kínál megoldást a repülőtérre való kijutásra: a vecsési Airport Hotel parkolójában kialakított zónából ingyenes transzferbuszokkal érhető el a terminál bejárata. Az ezt kiegészítő, újonnan nyíló, 15 GreenGo-t befogadni képes dedikált parkoló rész – a GreenGo applikációjában Reptéri Terminál Zónaként jelölt terület – pedig jelzi, hogy a carsharing szolgáltató folytatja elköteleződését a fenntartható városi mobilitás iránt, melynek része a repülőtérre való kényelmes, kiszámítható kijutás is. A repülőtéri transzfermegoldások globálisan is egyre inkább a kényelemre, a fenntarthatóságra és a multimodális közlekedésre összpontosítanak, amiknek mára komoly része az autómegosztás.
Növekvő igény, biztos elérés
A GreenGo eddigi repülőtéri szolgáltatását használók éves szintű 25-30%-os bővülése folyamatosan erősödő igényt jelez az autómegosztás által kínált költséghatékony és rugalmas alternatívára. Azoknak az utazóknak, akik garantált GreenGo elérhetőséget szeretnének mind Budapesten, mind a repülőtéren, a Comfort szolgáltatás kínál megoldást: az előre rendelés biztosítja, hogy mindig rendelkezésre álljon egy autó – akár induláskor, akár érkezéskor.
Árak és elérhetőségek
A Holiday Parkolóban található GreenGo Reptéri Terminál Zónában a bérlés indításának és zárásának folyamata a megszokott, a díjcsomagokhoz tartozó díjakon felül az alábbi felárral számolhatnak az utasok:
Repülőtérre induláskor: Green Premium díjcsomagban 2 490 Ft, a többi díjcsomagban 3 190 Ft
Repülőtérről induláskor: Green Premium díjcsomagban 990 Ft, a többi díjcsomagban 1 680 Ft
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!