Mozgásban
A futásteljesítmény-csalás a használt autó értékét illegálisan akár 25 százalékkal is növelheti
Az autótulajdonosok a különböző országokban általában 3-5 évente cserélik az autóikat. Ez azt jelenti, hogy egy évtized alatt 2-3 alkalommal adnak el egy idősebb és vesznek egy fiatalabb autót. A kilométeróra visszatekerések problémája nem szűnik meg, és az emberek már csak emiatt is sok pénzt veszítenek.
A futásteljesítmény-csalás a használtautó-piac egyik legnagyobb problémája az egész világon. A törvényi szabályozás szempontjából bonyolult azonosítani a kilométeróra visszatekerésért felelős bűnözőt. Mivel azonban ez a zavaró körülmény továbbra is létezik, a tisztességtelen emberek tovább növelik járműveik értékét, az egyértelmű megoldással – a futásteljesítmény hamisításával.
A legnagyobb autóelőtörténet-ellenőrző platform, a carVertical végzett egy kutatást annak megállapítására, hogy általában milyen autókat érint a futásteljesítmény-csalás. Több mint 570 000 autóelőtörténeti jelentést elemeztek a pontos eredmények érdekében. A kutatásból kiderül, a vásárlók mennyivel több pénzt költenek, amikor meghamisított futásteljesítményű autót vásárolnak.
A dízelüzemű autók dominanciája
A 2020-ban készült összes autóelőtörténeti jelentés közül a legtöbb futásteljesítmény-csalást a dízelüzemű autók adataiban észlelték. Ez az összes visszatekert kilométerórás autóelőtörténeti jelentés csaknem háromnegyedét (74,4 százalék) jelenti. A dízelmotoros autókat általában olyan emberek választják, akik minden nap nagyobb távolságokat tesznek meg. Ez a fő oka annak, amiért a használt autó piacon az ilyen autóknak visszatekert lehet a kilométerórája.
A használt benzinüzemű autók esetében kevésbé valószínű a futásteljesítmény-csalás, az összes visszatekert kilométerórás eset 25% -a. Ez a tendencia azonban a jövőben megváltozhat, mert az új autó értékesítésben a dízel és a benzin aránya az elmúlt években drámai módon megváltozott.
A visszatekert kilométerórás elektromos és hibrid autók aránya elenyésző a futásteljesítmény-csalások mindössze 0,6 százaléka.
Olcsó bűncselekmény, jelentős nyereség (vagy veszteség)
Az egyik fő oka annak, hogy a futásteljesítmény-csalások annyira ’népszerűek’ a tisztességtelen autóértékesítők körében, az a költséghatékonyság. A kilométerórákat már akár pár tízezer forintért is visszatekerik, még a jól biztosított, naprakész szoftverekkel rendelkező autók esetében is. De a társadalom kára ennél sokkal nagyobb.
Mint ahogy azt a carVertical kutatás kimutatta, a használt autó életkorától és állapotától függően a futásteljesítmény visszatekerése mesterségesen akár 25 százalékkal is megnövelheti az autó árát. Az adatok azt mutatják, hogy az USA-ból behozott járművek árai általában akár a szembeötlő 6000 euróval is növekedhetnek. Ez pedig csakis a kilométeróraszámláló visszatekerésével érhető el.
Az autótörténet ismerete nélkül a vevő akár több százezer forinttal is többet fizethet.
Az idősebb autóknál általában nagyobb a visszatekerés mértéke
A kutatás szerint a leggyakrabban az 1991 és 1995 között gyártott autók kilométeróráit tekerik vissza. Ha csalnak velük, akkor az ilyen korú autókat átlagosan 80 000 kilométerrel tekerik vissza.
Itt sincs meglepetés, mivel a régebbi autók olcsóbbak és egyszerűbbek műszakilag. Ezeknél könnyebb a kilométerórát is visszatekerni.
A 2016 és 2020 között gyártott járművek kilométeróráikat átlagosan 36 000 kilométerrel tekerik vissza. Az ilyen csalások által okozott kár azonban a többszöröse is lehet, mint a jóval idősebb autóké.
A kutatás azt is megállapította, hogy néhány kirívó esetben a futásteljesítmény-csalások akár a 200 000, sőt akár a 400 000 kilométert is elérhetik.
Összegzés
Sok használt autó vásárló nem ismeri a kiszemelt használt autó előtörténetét. Ráadásul néha még az eladó sem tudja az általa árult autó sztoriját. Az autóelőtörténeti jelentés jónéhány tényt felfedhet, így elkerülheti, hogy egy rosszul karbantartott autó tulajdonosává váljon. Előnyt jelenthet a tárgyalások során is.
Az autó értékének 25 százaléka jó indok, hogy ellenőrizze az előtörténetet online.
Járműtörténeti jelentés lekérdezése. Ellenőrizze az autót a vásárlás előtt!
Mozgásban
Amit a négyévszakos gumikról tudnod kell
A négyévszakos gumiabroncsok egyre népszerűbbek azok körében, akik elsősorban városi környezetben autóznak, hiszen így nem kell évente kétszer a gumicserével bajlódni. Ezek az abroncsok kellemes kompromisszumot jelentenek a nyári és a téli abroncsok között, azonban a teljesítményük nagyban függ az időjárási viszonyoktól és az vezetés egyéb körülményeitől.
Azzal viszont érdemes biztosra menni, hogy az adott gumi tényleg négyévszakos-e. Ehhez nem kell tech gurunak lenni, az alábbi cikkben bemutatjuk, hogyan ismerheted fel a megfelelő jelöléseket. Emellett azt is eláruljuk, milyen tényezőket érdemes figyelembe venned, ha Royal Black gumiabroncsot vennél az Olcsobbgumi.hu webáruházból négyévszakos kivitelben.
A négyévszakos gumiabroncsok azonosítása
A négyévszakos abroncsokat jellemzően különféle jelölésekkel látják el, hogy megkülönböztethetők legyenek a kifejezetten nyári vagy téli gumikhoz képest. Az egyik leggyakrabban előforduló jelzés az M+S, azaz Mud & Snow, amely arra utal, hogy az abroncs mintázata és felépítése bizonyos mértékig alkalmassá teszi sáros vagy havas útfelületen való használatra. Fontos azonban tudni, hogy az M+S jelölés nem kizárólag a négyévszakos gumikra jellemző – akár egyes nyári abroncsokon is megtalálható lehet –, és önmagában nem jelent valódi téli teljesítményt. A gyártók ezt a jelzést saját hatáskörben tüntethetik fel, így nem nyújt garanciát a tényleges téli alkalmasságra.
Ha biztosra akarsz menni, akkor az M+S mellett még keress olyat is, hogy 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), ehhez tartozik egy három hegycsúcsból és egy hópehelyből álló ábra is, ami már tényleges téli megfelelőséget kódol. Egyes gyártók használják még az All season, illetve a 4S (Four Seasons) jelöléseket is, ezek is egyértelmű négyévszakos alkalmasságot biztosítanak.
Neked való a négyévszakos abroncs?
A négyévszakos abroncsok leginkább azok számára ideálisak, akik kevésbé tapasztalnak jelentős havazást, illetve extrém hidegeket, és az utakat is rendszeresen takarítják az általuk járt útvonalakon. Ez elsősorban mifelénk városi körülményeket jelent, tehát az ilyen közegben használt autóra nyugodtan lehet négyévszakos gumit tenni.
Minden más esetben érdemes vállalni a külön téli és nyári gumi cserélgetésével járó kellemetlenségeket, mivel egy négyévszakos abroncs teljesítménye komoly próbatétel esetén bőven elmarad egy tisztességes téli gumiétól. Emellett akkor is érdemes a szezonális gumi mellett döntened, ha sportosabban vezetsz, mivel a négyévszakos tapadása hirtelen kialakult extrém helyzetekben nem mindig elégséges.
Hogyan válassz négyévszakost?
Ha ezek után is úgy ítéled meg, hogy a négyévszakos a neked való választás, akkor mindenképpen figyelj a jelölésekre, az M+S és a 3PMSF együttes megléte például kellő biztosítékot jelenthet a minőségre.
Emellett a márka sem mindegy, ha árérzékeny vagy, akkor is érdemes például nagyobb gyártók gazdaságos márkáit választanod, hiszen ezek hosszú távon kifizetődő megoldást kínálnak.
A négyévszakos gumik kényelmes és költséghatékony megoldást jelenthetnek elsősorban a városi közlekedéshez, azonban érdemes körültekintően eljárni, hogy a biztonságot és a vezetési élményt ne tedd kockára a fenti szempontokért.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Szétzilálják a társas kapcsolatainkat a városi autópályák
Átlagosan 1-16 százalékkal csökkentik a városi autópályák a társas kapcsolatok számát azok között, akik az út két oldalán élnek – állapítja meg egy friss, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével lezajlott nemzetközi kutatás.
A forgalmas utak és a társadalmi kapcsolatok csökkenése közötti kapcsolatot a városfejlesztési kutatások már az 1960-as évek óta széles körben ismerik, de eddig soha nem mérték empirikusan. Az ITU Copenhagen, a bécsi Complexity Science Hub, a Budapesti Corvinus Egyetem és a University of Amsterdam kutatói most számszerűsítették ezt a hatást, az eredményeket március elején publikálták a Proceedings of the National Academy of Science (PNAS) folyóiratban.
A kutatócsoport 1 millió Twitter-felhasználó 2013-as, becsült lakóhely-adatait és online kapcsolatait elemezte az Egyesült Államok 50 legnagyobb városának városi autópálya-hálózatával összevetve. Ez alapján, egy az autópályák elhelyezkedésére nem érzékeny random kapcsolathálózatot készítettek, mellyel összehasonlítva mérhetővé vált az autópályák befolyása a társas kapcsolatokra, egy elválasztási pontszámon (barrier score) keresztül.
Az eredmények szerint a városi autópályák minden egyes amerikai városban csökkentették a társadalmi kapcsolatok számát, átlagosan 1-16 százalékkal. Ez a hatás különösen erős 5 kilométeren belül, és összhangban áll olyan múltbeli amerikai állami törekvésekkel, amikor az autópályákat kifejezetten arra építették, hogy közösségeket szigeteljenek el, különösen a feketéket. A társas kapcsolatok legnagyobb csökkenését Clevelandben és Orlandóban tapasztalták, míg legkevésbé Portlandben és New Yorkban zavarják az autópályák a társas életet.
„A várakozásaink szerint a városi autópályák elválasztó hatása nemcsak az Egyesült Államokban, de más országokban, így Magyarországon is kimutatható lesz, ehhez azonban további kutatások szükségesek”
– mondta Juhász Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem CIAS Kutatóintézetének tudományos munkatársa, a tanulmány egyik szerzője.
A kutatócsoportnak köszönhetően most először kvantitatív bizonyítékok állnak a rendelkezésre arról, hogy a közlekedési infrastruktúra kialakítása szétzilálhatja a szociális hálózatokat és szegregálhatja a városrészeket. Ennek fényében a döntéshozóknak érdemes olyan infrastrukturális döntéseket hozni, amelyek figyelembe veszik a társadalmi szövetre tett hatást és újra összekapcsolhatják a városi közösségeket.
A kutatást a Carlsberg Alapítvány COCOONS projektje, az EU Horizont Projekt JUST STREETS és az EU Marie Skłodowska-Curie Posztdoktori Programja finanszírozta.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon
A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.
A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.
A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:
- F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
- YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
- Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
- BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
- Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.
„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”
– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.
„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”
A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.
Extrém körülmények, maximális teljesítmény
A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.
Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.
2025-ös FIM EWC versenynaptár:
- 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
- 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
- 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
- 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar1 hét ago
Kik Európa innovátorai?
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja az új hűtőszekrény-kínálatát
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja a legújabb Odyssey gaming monitorokat
-
Tippek2 hét ago
Téli gumival autózni nyáron? Nem jó ötlet!
-
Gazdaság1 hét ago
A vállalatok miatt kell fenntartani a bankfióki pénztárakat
-
Okoseszközök1 hét ago
Hasznosnak tartjuk a mesterséges intelligenciát, mégsem élünk vele
-
Zöld1 hét ago
AI és karboncsökkentés a Skanska sikerévében
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung bemutatja eddigi legerősebb szívóteljesítményű vezeték nélküli álló porszívóját, a Bespoke AI Jet Ultra-t