Connect with us

Mozgásban

Önálló beavatkozásra képes fékrendszert fejleszt a Continental és a Pannon Egyetem

Az autonóm járművekben is alkalmazható brake-by-wire fékrendszer és szoftver szenzoraihoz kapcsolódó kutatási és fejlesztési tevékenységet is átfogja az együttműködés

A Continental technológiai vállalat tovább erősíti Magyarországon a fejlesztési és kutatási tevékenységét a Pannon Egyetemmel közösen, amelyhez a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap is hozzájárul 758 millió forint támogatással.

Az összesen 2 milliárd forint költségvetésű, hároméves projekt megvalósításában a Continental veszprémi és budapesti fejlesztési központjai vesznek részt, amely három egymásra épülő ipari kutatási és kísérleti fejlesztési folyamatot céloz megvalósítani.

A program a vezetőt támogató fejlett járműtechnológiai megoldások alapvető és biztonságkritikus elemét, az önállóan is beavatkozásra képes fékrendszer fejlesztését tűzi ki célul. A munkaterv részét képezi a szimulációs- és gyártási tesztelésre alkalmas tesztkörnyezet kialakítása és annak fejlesztése. A munkaterv céljai között szerepel, hogy a szenzor-fúziós, modell-referenciás és korszerű jelfeldolgozási eljárásokkal sikerüljön megbecsülni azokat a nem mérhető paramétereket, amelyek hasznos kiegészítő információkat adnak az alacsony szintű fékvezérlő szabályozási körnek és a magasabb szintű döntéshozatali rendszereknek, mint a vészfék asszisztens, adaptív sebességtartó funkció, gyalogosvédelmi és ütközéselkerülési rendszerek. A kutatás-fejlesztés folyamata kiterjed arra a szimulációs környezetre is, amelyben a fékvezérlőbe integrálásra kerülő innovatív megoldások tesztelése és validálása is megvalósul.

„A tavalyi évben megerősítettük a teljes értékláncunkat átfogó fejlesztési-gyártási-tesztelési képességünket és bővítettük az új generációs menetbiztonsági termékeink gyártását Magyarországon. Most a feladatunk kompetenciánk és tudásunk kiterjesztése, melyhez a Pannon Egyetem együttműködésére is számíthatunk. Az elmúlt két évtized eredményes munkája az egyetemmel most új szintre lép, támogatva vállalatunk célkitűzéseit és a fiatal tehetségek fejlődését hazánkban“

– emelte ki Pápai Tamás, a veszprémi Continental ügyvezető igazgatója.

 Fejlett technológia a biztonságos közlekedés szolgálatában

A közlekedés biztonságának egyik fő eleme a jármű menetbiztonságának a kérdése, ami a gépjármű úton való viselkedését jelenti, melyet több tényező is befolyásol. Többek között a tapadás és a gépjárműre ható fizikai erők, mint az egyenes és oldal irányú gyorsulási erők, valamint a perdület. Ennek megfelelően a mai korszerű gépjárművek egyik kötelező és – a menetbiztonság elősegítését támogató– lényeges eleme az önmagától is beavatkozni képes fékrendszer.

„A Continental budapesti Mesterséges Intelligencia fejlesztő központja mindehhez azzal a megoldással járul hozzá, amely a fejlesztésnél a cég szenzoraiból származó adatokra építve egy olyan környezeti modellt hoz létre, amelynek segítségével képessé válik a gépjármű a környezeti-, közlekedési- és útviszonyokat felmérni és ez alapján a lehető legoptimálisabban felkészülni az adott szituációban szükséges fékezésre.”

– mondta el Lóránd Balázs, a budapesti Mesterséges Intelligencia fejlesztési központ vezetője.

A projekt célja, hogy növelni tudja egy új generációs brake-by-wire és hagyományos elvet követő elektronikus fékrendszer megbízhatóságát, pontosságát és hatékonyságát, mégpedig az innovatív keréksebesség- és szoftverszenzorok, illetve a mesterséges intelligencia alapú jelfeldolgozási és öndiagnosztikai algoritmusok által.

Több, mint húsz éves együttműködés a tehetségekért Veszprémben

„Az együttműködés tématerülete több mint egy évtizede a Pannon Egyetem nemzetközi szintű kutatás-fejlesztési tevékenységének fókuszában áll, így erős tudományos alapokra építve tudjuk kiemelt stratégiai partnerünkkel, a Continental technológiai vállalattal közösen a pályázat ambíciózus, XXI. századi célkitűzéseit megvalósítani. Bízom benne, hogy közös munkánk kézzelfogható eredményei a gazdasági és társadalmi hasznosság mellett oktatóink innovációs szemléletének erősítéséhez, képzéseink tematikájának korszerűsítéséhez, sőt a műszaki pálya iránti érdeklődés felkeltéséhez is hozzájárulnak“

– hangsúlyozta Gelencsér András, a Pannon Egyetem rektora.

A veszprémi Continental és a Pannon Egyetem közötti együttműködés 2000-re nyúlik vissza, amikor a két fél megkötötte az első keretszerződését egymással, hogy összehangolják a tudományos kutatás, fejlesztés és szakemberképzés megvalósulását. 2010-től a szakmai együttműködés folyamatosan fejlődött, a Mérnöki Kar mechatronikai mérnök mesterképzésén elindult a Continental járműrendszertechnikai szakirány.

2013-tól a Műszaki Informatikai és a Gazdaságtudományi Karral is szorosabb lett a kapcsolat, a gyár azóta fogad egyetemi hallgatókat szakmai gyakorlat letöltésére, rendszeressé váltak a szakmai előadások. 2016 szeptemberében a vállalat két féléves tantárgyat is indított, Autóipari szoftver- és hardverfejlesztés a gyakorlatban I-II néven, melyre azóta állandósult a hallgatói túljelentkezés az egyetem Műszaki Informatikai Karán. A gyakorlatorientált oktatás célja, hogy a fiatalok megismerkedjenek a járműipari fejlesztés alapjaival, majd erre épülve a járművekben lévő szenzorokkal, az alapvető szoftver-rendszerekkel, a biztonságkritikus rendszerekkel és további, gépjárművekben lévő szoftver-rendszerekkel. Mindemellett képet kapnak a Continental veszprémi telephelyén zajló fejlesztésekről és eljárásokról, és az autóiparba való betekintés után, akár jövőbeli munkatársakká válhatnak.

Egyetemi szakesteken és állásbörzéken évek óta jelen van a vállalat, melynek célja a hallgatókkal való szorosabb kapcsolattartás kiépítése, a tehetségek korai beazonosítása és számukra karrierlehetőségek biztosítása.

A Continental fejlesztési tevékenysége Magyarországon

Az elmúlt években a Continental hazánkban is jelentősen növelte a magasabb hozzáadott értékű, fejlesztési és kutatási tevékenységét, összhangban a vállalat globális stratégiájával. A veszprémi fejlesztő központ már 2001 óta a legutóbbi generációs járműdinamikai és menetbiztonsági megoldásokat biztosítja nemzetközi ügyfeleinek, melyeket laborunkban és valós környezetben, a saját tesztpályájukon tesztelnek. A budapesti mesterséges intelligencia fejlesztő központ 2018- ban kezdte működését a Continental nemzetközi fejlesztési HUB-jaként, ahol jelenleg már több, mint száz munkatárs dolgozik, köztük deep learning és szenzor fúziós szakértők, szoftverfejlesztők az önvezetéshez és a fejlett vezetéstámogató funkciókhoz szükséges környezet érzékelési megoldásokon. A tavalyi évben hatalmas előrelépést jelentett az NVIDIA és az IBM technológiájára épülő hatalmas számítási kapacitás felépítése, amely segítségével a neurális hálókon végzett számítási műveletekhez szükséges idő hetekről órákra csökkent le.

Mozgásban

Sandberg utazási kiegészítők

Sandberg utazási kiegészítők
kép: Freepik

Akár hétvégi kiruccanásra, akár hosszabb utazásra indulsz, egy dolog biztos: a kütyüidet nem hagyhatod otthon. Telefon, tablet, laptop, fülhallgató – mindegyik életmentő lehet egy-egy unalmas vonatúton, reptéri várakozásnál vagy sátorban töltött éjszakán. De mit sem érnek, ha lemerülnek, és nincs a közelben konnektor. A Sandberg pont ezekre a helyzetekre kínál szuper megoldásokat – most megnéztük, melyek azok az eszközök, amiket érdemes bedobni a táskába, ha útra kelsz.

Sandberg 3in1 TravelCharger USB-C/A 65W

A klasszikus utazóbarát töltő: kicsi, erős és mindenhol bevethető. A legjobb benne, hogy a csomagban megtalálod az összes fontos régiós adaptert (USA, UK, EU, AUS), így tényleg bárhova viszed, használhatod. A két USB-C és egy USB-A porttal egyszerre három eszközt tölthetsz, ráadásul a 65 W teljesítménynek köszönhetően a laptop sem marad ki a buliból. Nem kell többé töltőhegyekkel bajlódni – ez az egyetlen elég lesz a bőröndbe.

  • Adaptálható dugók: EU, UK, US, AUS átalakító fejek a csomagban
  • 65 W összteljesítmény, két USB-C PD port és egy USB-A QC port — akár nagyobb laptop, mobil és headset is tölthető egyszerre
  • LED töltésjelző, 5 év garancia – egy igazi megbízható útitárs

További információt itt talál a termékről>>

Sandberg Mag Wireless Powerbank 10000 ALU

Ez az a powerbank, ami a mágnesességgel hódít. Ha van MagSafe-kompatibilis iPhone-od, csak rápattintod, és már tölt is kábel nélkül. Persze ha nem iPhone-od van, akkor sincs gond: kábeles csatlakozással ugyanúgy működik. A 10 000 mAh kapacitás pont ideális egy napos városnézéshez, fesztiválozáshoz. Alumínium háza prémium érzetet ad, és elég strapabíró is ahhoz, hogy bedobd a táskádba anélkül, hogy féltenéd.

  • 10 000 mAh kapacitás: bőven elég egy iPhone többszöri feltöltésére.
  • Vezeték nélküli, mágneses rögzítés: csak rápattintod, és tölti a telefont, kábel nélkül.
  • Könnyű, alumínium test, mindössze 184 g — zsebre vágva is hordható
  • Prémium kinézet és tartósság.

További információt itt talál a termékről>>

Sandberg Survivor Powerbank 10000 PD30W

Ha a terepre mész, túrázni, kempingezni indulsz, és nem tudod, mi vár rád, akkor a Survivor lesz a társad. Ez egy igazi túlélő powerbank: IP65 szabvány szerint víz- és porálló, tehát esőben, poros túraútvonalon vagy akár sáros kaland közben sem hagy cserben. A 30 W-os PD gyorstöltéssel pillanatok alatt feltolja a telefonod, és még a kisebb tableteket is simán életre kelti. Kalandoroknak kötelező darab.

  • Masszív, strapabíró burkolat: víz- és porálló, bírja a terepet.
  • 30W Power Delivery: gyorsan tölti a mobilt vagy akár kisebb tabletet/laptopot.
  • Beépített lámpa: este a sátornál vagy áramszünetben életmentő.

További információt itt talál a termékről>>

Sandberg Solar 4-Panel Powerbank 25000

Na, ez az igazi outdoor csúcskütyü. Egy 25 000 mAh-s powerbank már önmagában sem rossz, de itt jön a trükk: négy napelem panellel és egy kis napsütéssel is fel tudod tölteni. Persze ne várd, hogy percek alatt csurig lesz, de ha mondjuk, horgászol, kempingezel vagy egész nap a szabadban vagy, folyamatosan szívja magába az energiát. Így nemcsak te sütteted magad a napon, hanem a powerbank is. Ideális hosszabb túrákra, ahol nincs minden sarkon konnektor.

  • 25 000 mAh kapacitás: rengeteg energia tartalékban.
  • 4 napelem panel: kirakod a napra, és töltődik magától.
  • USB-A és USB-C kimenetek: több eszközt is elbír egyszerre

További információt itt talál a termékről>>

Sandberg Car Charger 3in1 130W USB-C PD

Az autós töltő, ami tényleg mindent visz. 130 W összteljesítmény, két USB-C és egy USB-A port – ez már nemcsak telefonra, hanem laptopra is elég. Ha többen utaztok, senki nem marad töltés nélkül: a gyerek hátul tableten mesét néz, te navigálsz a telefonról, a laptop pedig közben tölt. Hosszabb autós utakhoz alapdarab, főleg ha szeretnéd, hogy mindenki jókedvűen érkezzen meg.

  • Három port (USB-C + USB-A): egyszerre több eszköz.
  • 130W összteljesítmény: laptop, tablet és telefon simán mehet együtt.
  • Kompakt kialakítás: nem lóg ki, stabilan ül a szivargyújtóban.

További információt itt talál a termékről>>

Sandberg 3in1 Wireless Charger Stand

Ez az egyetlen, ami nem feltétlenül utazós, inkább otthon vagy irodában jön jól. Egy helyen töltheted vele a telefonod, a vezeték nélküli fülhallgatód és az okosórád. Így akár mégiscsak praktikus darab lehet utazás során is egy hotel éjjeliszekrényén. Nem kell három külön kábelt vinni magaddal, keresgélni, minden szépen elfér rajta. Modern asztali kiegészítő, amivel nemcsak praktikusabb, hanem rendezettebb is lesz az élettered.

  • MagSafe kompatibilis és Qi támogatás
  • Telefon, okosóra és fülhallgató töltés egyszerre,
  • USB-C bemenet (5/9 V), max 15 W teljesítmény
  • Alumínium + edzett üveg, elegáns külső, kompakt méret (13×7×1 cm), 199 g

További információt itt talál a termékről>>

Sandberg USB-C AC Charger + Lightning kábel 20W

Ha Apple-készüléket használsz, akkor ezzel a kompakt kis töltővel nem lőhetsz mellé. A 20 W teljesítményű USB-C hálózati adapter villámgyorsan feltölti az iPhone-odat vagy iPad-edet, ráadásul a dobozban egy 1 méteres Lightning kábelt is találsz hozzá. Kis méretének köszönhetően könnyen elfér a táskában, így utazások során sem kell aggódnod, hogy lemerül a mobilod. Egyszerű, praktikus és megbízható megoldás a mindennapokra és az utakra is.

  • 20 W teljesítmény: gyors és biztonságos töltés iPhone-hoz és iPad-hez
  • 1 m Lightning kábel a csomagban — nem kell külön vásárolnod
  • Kompakt méret, fehér dizájn — könnyű bedobni az utazótáskába

További információt itt talál a termékről>>

Sandberg, ha mindig mozgásban vagy

A Sandberg töltői és powerbankjei pont arra lettek kitalálva, hogy egy utazás során se kelljen azon aggódnod, mikor merül le a telefon, a tablet vagy a laptop. Legyen szó repülőútról, autós kirándulásról, városnézésről, fesztiválozásról, vagy erdei túráról, mindegyik helyzetre van egy jól eltalált kütyü. Ha szeretsz biztonsággal útnak indulni, ezek közül legalább egy biztosan ott lesz a táskádban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Nagyobb fenntarthatóság lítiumion technológiával

Jungheinrich lítiumionos targonca

Innovatív megoldások a modern logisztikához a CEVA Logistics-nál.

A CEVA Logistics a világ egyik vezető logisztikai szolgáltatója, amely egyértelműen a fenntarthatóságra és a hatékonyságra összpontosít. Az átfogó fenntarthatósági stratégia központi alkotóeleme a járműpark átállítása savas ólomakkumulátorról lítiumion meghajtásra, amely zöld árammal működik. Ehhez a Jungheinrichben találták meg a tökéletes partner.

LOGISZTIKAI KÖZPONT HOZZÁADOTT ÉRTÉKKEL ÉS JÖVŐKÉPPEL

A belgiumi Grobbendonkban található európai elosztóközpont öt, egyenként 10 000 négyzetméter alapterületű csarnokból áll és a világ egyik legnagyobb cipőgyártója számára a B2B logisztika központjaként szolgál. Átlagosan naponta tizenkét konténert szállítanak ide az antwerpeni kikötőből a szomszédos konténerterminálba. A telephely a raktározáson és szállításon kívül értéknövelt szolgáltatásokat is kínál, és innovatív technológiákra támaszkodik a jövőbiztos logisztikai folyamatok érdekében.

ZÖLD ÁRAM A NAGY TELJESÍTMÉNYŰ TECHNOLÓGIÁÉRT.

A CEVA világszerte arra törekszik, hogy csökkentse CO2-kibocsátását és fenntarthatóbbá tegye működését. „A fenntarthatóság elengedhetetlen számunkra” – nyilatkozta a telephely vezetője. A logisztikai szolgáltató célja, hogy néhány éven belül világszerte mindenhol átálljon a lítiumion technológiára. Ez itt Grobbendonkban már megtörtént.

54 Jungheinrich lítiumionos targoncával és 20 napenergiával működő energiatárolóval.

Az akkumulátorokat a vállalat saját, 40 000 négyzetméter nagyságú, a tetőre telepített napelemes rendszeréből származó villamos energiával töltik, ami egy újabb lépés a kibocsátásmentes logisztika felé.

EGY LÉPÉS, SOK ELŐNY

A lítiumion akkumulátorokra történő átállással a CEVA Logistics nemcsak fenntartható, hanem előremutató lépést is tett. Az átállás ugyanis számos előnnyel jár. Először is, nincs szükség többé az ólomsavas akkumulátorok időigényes és mindig kockázatos cseréjére. Ehelyett az új lítiumion akkumulátorok fixen a gépekbe vannak beépítve, rugalmasan és kényelmesen tölthetők akár rövid szünetekben is, így elegendő kapacitással rendelkeznek a két műszakos üzemhez.

MAXIMÁLIS TELJESÍTMÉNY

Az energiaellátás alapjául egy teljesen új és központosított töltési infrastruktúra szolgál: a Jungheinrich minden egyes töltőállomást powerbankokkal lát el, amelyek a tetőn lévő napelemekhez csatlakoznak. A Jungheinrich összesen 20 darab, egyenként 32,5 kWh tárolókapacitású energiatárolót szállított. Ezáltal sikeresen elkerülhetők a hálózati csúcsterhelések. De ez még nem minden: az optimalizált targoncaflotta az erőforrások intelligens felhasználásának kiváló példája.

A több mint 60 jármű és a hasonlóan nagyszámú cserélhető akkumulátor helyett most 54 korszerű targonca elegendő. A gépek nagy része a POWERLiNE sorozatból származik. Ezeket a targoncákat a beépített lítiumion akkumulátor köré tervezték, ezért kompaktabbak, fordulékonyabbak és könnyebben kezelhetőek. Ez egy igazi pluszpont a felhasználók számára, és fontos szempont a Jungheinrich javára történő döntéskor.

NAGYOBB SZABADSÁG: BÉRLÉS A BEFEKTETÉS HELYETT

A Jungheinrich innovatív bérleti modellje maximális rugalmasságot kínál: a CEVA könnyen a változó igényekhez igazíthatja flottáját. Legyen szó szezonális csúcsokról vagy új kihívásokról, a skálázható megoldás garantálja a maximális rendelkezésre állást és csökkenti a felesleges költségeket. Ugyanakkor a proaktív flottakezelés biztosítja, hogy a CEVA mindig egy lépéssel előrébb járjon, anélkül, hogy kapacitást veszítene. És ezzel a koncepcióval a Jungheinrich nem is annyira a tényleges teherautókat, hanem elsősorban a flotta bevetésének optimalizálásán alapuló szolgáltatást nyújt.

ENERGIÁVAL A JÖVŐÉRT

A CEVA továbbá előre gondolkodik. Az elosztóközpont tetején lévő 40 000 négyzetméteres napelemes rendszer lényegesen több energiát szolgáltat, mint amennyire jelenleg az energiabankok és a járművek számára szükség van. A következő lépés? A Jungheinrich és a CEVA együtt dolgozik azon, hogy ezt a többlet zöldenergiát a válogatórendszerek, a szállítópályák és más folyamatok számára hasznosítsák. Így Grobbendonk nem csak a fenntartható logisztika zászlóshajójává válik, hanem a teljes mértékben hatékony energiafelhasználás úttörőjévé is, ami valódi elkötelezettség a jövőre nézve.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Elektromos gokarthoz fejlesztett intelligens hajtásláncot a Széchenyi István Egyetem kutatói által alapított cég

Intelligens, többcélú elektromos hajtásláncot és akkumulátormenedzsment-rendszert fejlesztett ki gokartokhoz a győri Széchenyi István Egyetemen, az intézmény kutatói által alapított Quatic Technologies Kft. A 2021-1.1.4-GYORSÍTÓSÁV-2022-00002 azonosítószámú innovációs projekt a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásával valósult meg 2023 februárjától idén júliusig.

A vállalkozás 148,74 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el, míg a teljes költség 214,31 millió forintot tett ki.

A projekt keretében két összeszerelt prototípus- és nyolc előszériás hajtásrendszer készült el. A kutatók kiemelt figyelmet fordítottak az energiahatékonyságra, valamint a biztonságos és felhasználóbarát üzemeltetésre. A saját fejlesztésű akkumulátormenedzsment-rendszer precíz töltöttségbecslést és optimális energiafelhasználást biztosít.

A hajtáslánc komponensei laboratóriumi és valós környezetben, intenzív teszteléseken estek át, amelyek során változatos üzemi körülmények között ellenőrizték a megbízhatóságot. A létrehozott diagnosztikai rendszer révén könnyen meghatározható a komponensek karbantartási igénye, de segítséget nyújt az élettartam-előrejelzésben is.

A megvalósításban összesen 13 kutató és fejlesztő vett részt. Az elért eredményeket több hazai fórumon és egy tudományos publikációban mutatták be.

Az új technológia nemcsak a gokartsportban alkalmazható, hanem elektromos kerékpárok, rollerek, városi mopedautók vagy akár kishajók hajtásrendszereiként is széles körben hasznosítható kisebb adaptációval. A Quatic Technologies Kft. célja, hogy mindezzel hozzájáruljon a gokartsport fenntarthatóvá tételéhez, valamint versenyképes, környezetbarát alternatívát biztosítson a piaci szereplők számára.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss