Mozgásban
Jeff Bezos 10 éven belül privát űrállomást szeretne
Nem egészen két héttel azután, hogy a Blue Origin második legénységgel végrehajtott űrutazása is sikerrel végződött, újabb fontos bejelentést tett Jeff Bezos űrcége, amely a hétfői tájékoztatás szerint a Boeing, a Sierra Space és több más cég oldalán még ebben az évtizedben szolgálatba állítana egy Orbital Reef névre hallgató privát űrállomást.
A projekt résztvevői szerint az űrállomás az állami és a magánszektort, illetve az űrturistákat is kiszolgálhatja majd, és ha minden jól megy, nemcsak enyhítheti az öregedő Nemzetközi Űrállomásra nehezedő terheket, hanem a stafétát is átveheti a 2020-as évek végére alighanem nyugdíjba vonuló állomásról – írja a space.com.
Hivatalos sajtóközleményében a Blue Origin fejlesztési programokért felelős vezető alelnöke, Brent Sherwood kiemelte, hogy több mint 60 évig a NASA és a hozzá hasonló űrügynökségek feleltek az űrrepülésért, illetve az űrben való létezés feltételeinek megteremtéséért, ezzel pedig megalapozták a magánszektor sikerét. Sherwood szerint most rajtuk a sor, hogy csökkentsék a költségeket, szélesebb rétegek számára tegyék elérhetővé az űrutazást és mindent megtegyenek azért, hogy ez hétköznapi dologgá válhasson.
Mint mondta, a Föld körüli pályán pezsgő gazdasági ökoszisztéma alakulhat majd ki, amely új felfedezésekhez, új termékekhez, új szórakozási módokhoz és globális ismertséghez vezethet majd. A közleményben emellett az is szerepel, hogy az Orbital Reef mindenkinek lehetőséget biztosít majd arra, hogy saját címe lehessen Föld körüli pályán, ami egyelőre teljesen utópisztikusnak tűnik, de nagyon hosszú távon akár még reálisnak is tűnhet.
Azt korábban is lehetett már tudni, hogy a Blue Origin grandiózus terveinek része az is, hogy egy űrállomás segítségével hosszabb távon milliók számára biztosítsanak nemcsak munkát, hanem lakhatási lehetőséget, életet is az űrben. Az ugyanakkor új fejlemény, hogy mindezt a Sierra Space-szel közösen tennék meg, melynek korábban is voltak már egzakt tervei egy felfújható űrállomásra. A cég korábban abban reménykedett, hogy legkésőbb 2027-re Föld körüli pályára állíthatják az első modulokat, amiket kellő érdeklődés esetén idővel bővíteni is tudnak majd.
„Ennek fényében nem meglepő, hogy magát az űrállomást ők biztosítják majd, a Blue Origin elsősorban az először valamikor jövő év végén felszálló New Glenn hordozórakétával, illetve néhány saját modullal járul majd hozzá a projekthez.”
A Nemzetközi Űrállomás életében is elengedhetetlen szereppel bíró Boeing a majdani űrállomás működtetéséért és karbantartásáért felel majd, de tudományos munkára alkalmas modulokkal, illetve az űrhajósok és rakomány szállítására alkalmas Starliner kapszulájukkal is segítik a projektet. A Redwire Space főként napelemekkel száll majd be, a Genesis Engineering Solutions egy űrsétát lehetővé tevő űrjárműt biztosít, az Arizona State University pedig egy tizennégy egyetemből álló együttműködést vezet majd, amely a kutatási tanácsok mellett az űrállomás sajtóját is menedzseli majd.
A tervek szerint az Orbital Reef alap konfigurációja már a 2020-as évek végére szolgálatba állhat, ebben a formájában 830 négyzetméternyi élhető teret biztosít majd, és tíz ember egyidejű befogadására lesz képes. A Nemzetközi Űrállomás ennél kicsivel nagyobb, a Nanoracks, a Voyager Space és a Lockheed Martin pár nappal ezelőtt bejelentett, Starlab nevű privát űrállomása viszont ennek a kapacitásnak a felét sem tudja majd. Igaz, a négyfősre tervezett űrállomás a tervek szerint már 2027-ben működésbe léphet.
„Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy az Orbital Reef a jövőben sokkal nagyobb is lehet majd a kezdeti méreténél.”
Ahogy arról korábban ebben a cikkben is írtunk, a NASA egyébként abszolút támogatja azt, hogy a Föld körül a vállalkozók vegyék át a terepet, számukra ugyanis ezen a ponton már inkább a mélyűr felfedezése van a fókuszban. A NASA belátható időn belül holdbázist akar építeni, illetve a picit távolabbi jövőt nézve embert küldenének a Marsra, így a költségvetésbe nem fér bele, hogy mellettük még az éves büdzsé közel ötödét az ISS működtetésére fordítsák. Természetesen az alacsony Föld körüli pályán végzett kutatásokat sem engedhetik el teljesen, de ezek finanszírozását inkább a magáncégekre bíznák. Ez a mostani projektben is kiütközik: ugyan számítanak NASA-forrásokra, az Orbital Reefben egyelőre túlnyomórészt a mögötte álló cégek pénze van.
Forrás: Telex
Mozgásban
Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon
A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.
A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.
A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:
- F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
- YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
- Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
- BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
- Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.
„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”
– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.
„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”
A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.
Extrém körülmények, maximális teljesítmény
A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.
Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.
2025-ös FIM EWC versenynaptár:
- 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
- 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
- 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
- 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A HERE 3D-ben térképezi fel Magyarországot
A HERE, a helyalapú felhőszolgáltató, júliustól rendkívül pontosan, 3D-ben térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejletteb térképét biztosítsa.
A HERE azzal kezdi, hogy a legújabb technikával felszerelt autókkal járják be az utakat, és nagy pontossággal rögzítik az útadatokat, így az útburkolati jeleket és a KRESZtáblákat egyaránt. Az egyértelműen azonosítható HERE autók 3D-ben is rögzítenek, valamint utcaszintű képeket hoznak létre a látványosságokról, az üzletekről, benzinkutakról és éttermekről.
Az információkat egy részletgazdag Magyarország-térképen fogják használni, melyet az önvezető autókhoz és egyéb fejlett szolgáltatásokhoz terveztek, amik növelik a közlekedésbiztonságot, enyhítik a forgalmi dugókat és megkönnyítik a városi navigációt.
A következő hetekben a HERE autói az ország összes fontosabb útját bejárják. A felmérés nem zavarja a rendes forgalom menetét.
A HERE elkötelezett a magánszféra tiszteletben tartása iránt. A rögzített képek csak az autóban tárolódnak, majd később, titkosított formában kerülnek át egy biztonságos tárhelyre. Ezután elkezdődik a feldolgozásuk az iparágban vezető szoftver és egy fejlett algoritmus segítségével. A képek csak az után lesznek elérhetőek, hogy az arcokat és rendszámokat elhomályosították.
Abban a ritka esetben, ha a képen látható személy vagy rendszám felismerhető maradt, bárki egyszerűen jelentheti ezt a HERE felé. Nézze meg az online képet, majd kattintson a térképen a “Report Image” linkre a bal alsó sarokban.
További információkért, kérjük, látogassa meg a https://here.com/en/drive-schedule weboldalt, ahol megtudhatja, hogy a HERE, hogyan óvja magánéletét.
A HERE-ről
A HERE Technologies, a helyalapú felhőszolgáltató, valós idejű navigációs szolgáltatást nyújt a hétköznapi emberek, a közlekedési eszközök, a vállalkozások és városok számára. A HERE mögött a vezető autóipari cégek konzorciuma áll. Ha szeretne rólunk többet megtudni, látogassa meg weboldalunkat: http://360.here.com.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! A cikkben partnerünk volt az instant.co.hu. Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Út a vadonba: igazi porfelhőt kavarnak a Hankook abroncsai
A 2025-ös FIA Rally Világbajnokság (WRC) harmadik fordulóját, a legendás Szafari Rally-t március 20. és 23. között rendezik meg a kenyai Naivasha és Nakuru megyék területén.
A prémium gumiabroncsokat gyártó Hankook a WRC hivatalos abroncsszállítójaként támogatja a világ legjobb rallycsapatait, akik ezen a hétvégén a WRC versenynaptár egyik legkeményebb megmérettetésével néznek szembe.
A végeláthatatlan, vadregényes tájakon zajló Szafari Rally híres arról, hogy a végsőkig próbára teszi mind a versenyzőket, mind a rallyautókat. A kimerítő sziklás utak, a mély homokrétegek, a perzselő hőség, a hirtelen esőzések és a vadon élő állatok kiszámíthatatlansága mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a verseny – közel 385 kilométeres versenytávval és 21 szakasszal – a kitartás, az irányítás és a teljesítmény igazi próbája legyen.
A Hankook a kenyai Szafari Rally-n a csapatokat az extrém terepre készült rallyabroncsával, a Dynapro R213-mal látja el. Az abroncsot kifejezetten úgy tervezték, hogy a burkolatlan útfelületeken is csillapítsa az ütéseket, miközben kiemelkedő élettartamot és tapadást biztosít extrém körülmények között is. Megerősített szerkezete ellenáll a vágásoknak és a defekteknek, míg az optimalizált tapadás és a precíz kezelhetőség a kiszámíthatatlan terepen is nagy magabiztosságot nyújt a pilótáknak. A rally extrém körülményeihez igazodva a Dynapro R213 két változatban érhető el: lágy és kemény gumikeverékben, biztosítva a legjobb teljesítményt a különböző utakon és hőmérsékleti viszonyok között.
A Hankook 2023 óta működik együtt az FIA-val és a résztvevő gyártókkal, így több mint 2000 kilométernyi valós körülmények közötti tesztelést végzett a nagy teljesítményű rallyabroncsok fejlesztése és minősítése érdekében. Ez az intenzív fejlesztési folyamat biztosítja, hogy a pilóták a Hankook prémium abroncstechnológiájára támaszkodhassanak a kenyai Szafari Rally zord körülményei között is.
A Rally Sweden-en szerzett győzelmüket követően a bajnoki tabellán jelenleg Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin (Toyota GAZOO Racing World Rally Team) vezet 61 ponttal.
A Hankook a WRC mellett jelenleg mintegy 70 globális motorsporteseményre szállít versenyabroncsokat, és számos csapatot támogat. A versenyekről érkező adatok felhasználásával a vállalat folyamatosan fejleszti abroncstechnológiáját, és az így szerzett kulcsfontosságú ismereteket mind a nagy teljesítményű versenyabroncsok, mind a fogyasztói abroncsok fejlesztésében alkalmazza, biztosítva az iparágvezető minőséget és teljesítményt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar4 nap ago
Egyre népszerűbb az ADA P1 Meter – de nem csak a HMKE felhasználók körében
-
Ipar2 hét ago
Hogyan gondolkodik a generatív MI? Szegedi kutatók keresik a választ a chatbotok titkaira
-
Okoseszközök1 hét ago
Április 7-től további Samsung készülékekre érkezik a One UI 7
-
Egészség2 hét ago
Kiszorulnak a gyermeket nevelő anyák az egészségpénztári adókedvezményből
-
Egészség2 hét ago
Hogyan aludjunk jól: a közelgő óraátállítás egészségügyi hatásaira hívja fel a figyelmet a Samsung az alvás világnapján
-
Gazdaság2 hét ago
A lakásbiztosítási kampányfinisre több biztosító hozhat még kedvezőbb ajánlatot
-
Zöld2 hét ago
Elindult a munka a házikertekben
-
Tippek2 hét ago
A hó végéig még elérhetők az ajándék LEGO utalványok a HONOR Magic7 széria mellé