Ipar

Hazai műanyagipari újdonság: vertikális fröccsöntőgép

vertikális fröccsöntőgép Thege Plastic

Egyedülálló vertikális fröccsöntőgép-rendszer kezdte meg működését hazánkban.

Több mint negyven éves tapasztalatuk van a műanyagiparban és az ipari gépek területén. Ennyi ideje foglalkoznak présgépekkel, értékesítenek és szervizelnek műanyag fröccsöntő gépeket, illetve azok perifériális berendezéseit. Többnyire horizontális gépekkel foglalkoznak, azonban a közelmúltban behoztak a magyar piacra egy vertikális berendezést, amelyről Konkoly-Thege Máté, a Thege-Plastic Kft. ügyvezetője azt mondja, hogy azoknak lehet jó választás, akik eddig nem tudták, hogy lehet gyorsabban és költséghatékonyabban is gyártani. Az egyedülálló rendszer a Trimetrik Kft. székesfehérvári gyárában kezdte meg működését a közelmúltban.

A TAYU Machinery Co., Ltd. az egyik legprofesszionálisabb fröccsöntő gépgyártó a Távol-Keleten. Hogy került látóterükbe a kínai márka?

A 2008-as válság előtt ment csődbe a Battenfeld, amelynek berendezései üzletünk alapját jelentették, az új tulajdonos pedig sorra mondta fel a közép-kelet-európai régió országaival a szerződéseiket, így velünk is. Egyrészt ekkor kerültünk át a német Ferromatik Milacron-hoz, másrészt ekkor léptünk be a kínai gépgyártók piacára is. Hamar érzékeltük a megrendelőink igényét, amely szerint a válságban olcsó, de akár még a használt gépekre is fokozódik az igény, a kínaiak pedig ezeknek megfelelő, kedvező árakon kínálták az új megoldásaikat. Miután beszálltam a cégvezetésbe, az egyik első feladatom a kínai kapcsolatok kialakítása volt, aminek köszönhetően partnerségre léptünk a ChenHsong vállalattal, amelyet már több mint tíz éve képviselünk, és amely évi 15 000 darab eladott fröccsöntő géppel a világ egyik legnagyobb gyártójának számít.

A TAYU Machinery vállalattal évekkel ezelőtt már dolgoztunk együtt, azonban a közelmúltban egy olyan európai színvonalat értek el mind a vezérlés, mind a gépek mechanikáját illetően, amelyek már felveszik a versenyt a drágább európai és japán gépekkel.

Milyen berendezések találhatóak meg a márka portfóliójában?

A TAYU a közép- és felsőkategóriás gépek piacára fókuszál, azzal a céllal, hogy az európai és japán gépgyártók versenyképes alternatíváját biztosítsák. A cég nagy precizitású műanyag fröccsöntő berendezések kutatására, fejlesztésére és gyártására specializálódott. A portfóliójukban megtalálhatóak függőleges, gumi, bakelit és BMC fröccsöntő gépek egyaránt, de egészen speciális felhasználású, például golflabda-gyártó gépeket is gyártanak.

Két fő gyártóbázissal rendelkeznek Zhejiang Hangzhouban és Guangdong Dongguanban, de több mint húsz irodát működtetnek Kínában, valamint megjelentek például Németországban, Japánban, Indiában, Indonéziában, Iránban, Malajziában, Vietnámban és Brazíliában is.

Olyan nemzetközi márkák választották a megoldásaikat, mint a Siemens, a Panasonic, a Toshiba, a Nishikawa, az AAC, a FAW Group, az ABB vagy a China Midea Group. 

Mit gondol, mitől lehet érdekes a magyar vállalkozásoknak egy vertikális berendezés?

Magyarországon többnyire horizontális gépekről beszélünk, ugyanis a piac nagy részét ezek a berendezések teszik ki. A vertikális gépek piaca kisebb, de ettől még létező, speciálisabb felhasználásra készülnek, amikor például féminzerteket vagy kábelvégekre szükséges fröccsönteni, tehát több komponenses gyártások esetében. Tipikusan ilyenek az elektromos alkatrészek, a háztartási elektronika, az autóipar vagy az egészségügy területei, de eladtunk már ilyen gépet a csomagolóiparban tevékenykedő cég számára is.

Általában félautomata gyártásban használják, tehát az egyik oldalon bemegy, a másik oldalon kipotyog a termék vagy akár egy robotkar emeli ki, de mindehhez szükséges emberi erőforrás is, egy operátor, aki segíti, egyben koordinálja a gyártást. A berendezés tökéletesen alkalmas multikomponenses fröccsöntésre, több állomás kialakítására is.

Legutolsó vásárlónk a Králik testvérek neve fémjelezte, székesfehérvári Trimetrik Kft. volt, akik a magyar műanyag fröccsöntés egyik meghatározó szereplői. A vállalatot 1999-ben alapították, műanyag fröccsöntött termékek gyártásával 2001 óta foglalkoznak. Mindig is a legkorszerűbb technológiai színvonalat képviselték, az Arbourg, az Engel, a KraussMaffei és a Fanuc márkájú fröccsöntő gépekkel dolgoztak, de nem volt tapasztalatuk távol-keleti berendezésekkel. Fontos megjegyeznem, hogy a műanyag fröccsöntött termékek gyártása mellett felépítették saját szerszámüzemüket, amelyben magas színvonalú technológiával tervezik és gyártják a szerszámokat.

Ők is régi partnereink, korábban perifériákat vásároltak a Thege-Plastic Kft.-től. Miután megkerestek minket, elmondták, hogy vertikális gépben gondolkodnak, és csupa európai márka volt versenyben, illetve egy japán, viszont mindegyik megoldást drágának találták. Fontos volt számukra a szállítási határidő is, amely az európai márkáknál majdnem a duplája volt a kínaiak megoldásához képest, de természetesen a TAYU kedvező árai is mellettük szóltak, amelyek ugyancsak az európai megoldásokkal összehasonlítva 40-50%-os megtakarítást jelentettek. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a márka fröccsöntő gépei szervo-hidraolikus rendszerrel rendelkeznek, aminek köszönhetően alacsony karbantartási igényűek, energiatakarékosak és rendkívül precízek, tehát a kor követelményeinek maximálisan megfelelnek, nem marad sok kérdés.

Nagyon fontosnak tartom, hogy naprakész tudással és tapasztalattal rendelkezzünk, és ezeket átadjuk a partnereinknek, a megrendelőinknek is, hiszen ez a közös fejlődés egyik záloga. Az új, TAYU vertikális fröccsöntő gép behozatalával, képviseletével az a célunk, hogy a partnereinknek egy európai gyártó által beárazott hidraulikus gép áránál 40-50%-al olcsóbban tudjunk kínai gépet biztosítani, amely megoldással versenyelőnyre tehetnek szert.

A témához kapcsolódva ajánljuk korábbi cikkünket: Nem a műanyag a hibás, hanem az ember, aki rosszul használja azokat

Ipar

Hatalmas automatizált játékraktár

siemens

Anyagmozgatás – Ha a játékokról nagyban gondolkodunk, akkor érdemes a REGIO Játék Törökbálinton megvalósított raktárrendszerét megismerni, ahol körülbelül 800 méter szállítópálya található, a szortírozó rendszeren pedig csúcsidőszakban akár 900 láda is áthaladhat óránként.

Tíz másodpercenként felkerül egy doboz a szállítópályára– mondja Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője. Majd így folytatja: beérkező, kimenő és raktáron belüli forgalmat is kezel az új rendszer, amelyet a játékforgalmazás legnagyobb hazai cége rendelt meg. A beérkező árukat a rendszer raklapozási vagy szortírozási igény szerint válogatja szét, majd a szortírozásra szánt ládákat a raktár erre szolgáló területére szállítja. Ott a ládákat a megfelelő munkahelyekre helyezi, a szortírozás pedig áruházanként történik. Összesen 24 ilyen munkahely van, a beérkező ládák RFID antennás elágazásokon keresztül kerülnek a megfelelő helyre. Az elágazások a REGIO Játék adatbázisából kapják az utasítást arra vonatkozóan, hogy hova továbbítsák a ládákat. A rendszer egyébként a raktár webáruházi árukészletének feltöltésére is alkalmas, mivel a szállítópálya egy automata magasraktárhoz is csatlakozik.

Nagyon fontos szempont volt, hogy a boltok igényét napi szinten ki tudják elégíteni, és ne legyenek a kiszállítással csúszásban, ezt az új raktár rendszer kiválóan teljesíti. – Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője.

Mik voltak a REGIO Játék főbb igényei?

A megrendelőnek a raktáron belüli anyagmozgatás automatizálása volt az egyik fő célja. A teljes körű raktári automatizálás során a fő igény az volt, hogy a munkát felgyorsítsák, emberi munkaerőt váltsanak ki, illetve a hibákat csökkentsék. Erre szállítópályák hálózata lett kiépítve, illetve a beérkező és kimenő áruk feldolgozását automatizálták.

A raktár fő feladata a 42 darab Régió Játék áruház kiszolgálása. Ez komoly logisztikai kihívás, főleg a terheltebb időszakokban. A játékok szortírozása volt a cél az XXL Mechanika által megtervezett rendszerben, hogy a nagy raktári készletből 42 felé, a boltok változó igénye szerint a termékek szét legyenek szedve. Emellett beszállításról is szó van, tehát a raktárba érkezik külföldről és itthonról is áru. Alkotóelemek szintjén ez nagyrészt görgős és hevederes szállítópályákból, illetve a szortírozó egységekből áll. Ezek egyedileg kialakított munkaállomásokat jelentenek, amelyek a vállalatirányítási rendszerhez kapcsolódnak, és adják ki a dolgozók munkahelyére a megfelelő ládákat, ahol összeállítják az egyes üzletek megrendelését.

Milyen Siemens-technológia segíti az intralogisztikai feladatokat?

A teljes mozgásvezérlést, illetve a profinetes kommunikációt Siemens termékek végzik. Hét darab S7-1200 PLC-t építettünk be, ezek mindegyikéhez tartozik egy 15 colos ipari kezelőpanel (HMI). Az RFID fejegységből 45 darab épült be és összesen 114 olvasófejet lát el. A G115D terepi frekvenciaváltó a 400 voltos szállítópályáinkat vezérli, ebből 67 darab épült be. Ezen kívül a profinet modulok, a profinet rendszerhez szükséges switchek és kábelek, a csatlakozó fejek, illetve a 24 voltos tápegységek is Siemens termékek. A rendszer 400 voltos és 24 voltos szállítópályákat alkalmaz. A rendszer nagy részét egyébként saját tervezésű szállítópályák és dobozirányító egységek alkotják, amelyek kifejezetten ide készültek.

Milyen egyedi igényeknek kellett megfelelniük a tervezés és kivitelezés során?

Van például diafilm méretű termék, és van óriásmackó is, tehát olyan méretbeli különbségek vannak, amelyek speciális igénynek minősülnek. A projekt legelején sok egyeztetés történt azzal kapcsolatban, hogyan lehetne mindent kezelni. Még robotcellák is szóba jöttek, de pont a szélsőséges mérettartományok miatt ezeket végül is elvetettük. Végül az a döntés született, hogy a termékek körülbelül 80 százalékát kezeljük automatizált raktárrendszerben, illetve azt kezeljük, ami egy 400x600x300 mm-es ládába belefér. Ami ezen kívül esik, azt a dolgozóknak kell a raktárban elhelyezniük.

www.siemens.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss