Connect with us

Ipar

Magasabb termelés, kisebb fogyasztás

Csökkentse az energia felhasználását a professzionális JSW fröccsöntő-gépeivel!

Megjelent a rendelet, amelynek értelmében elindulhat a kormány által meghirdetett kkv-támogatási program. Az ebben foglaltak szerint legfeljebb 75 milliárd forint fordítható a hazai energiaintenzív kis- és középvállalatok energiahatékonysági programjára, további 25 milliárd forint pedig a beruházásaik önerejének biztosítására. Konkoly-Thege Máté, az ipari gyártógépek értékesítése és szervízelése terén negyven éves tapasztalattal rendelkező Thege-Plastic Kft. ügyvezetője a program lehetőséget teremt a hazai szereplőknek, hogy olyan új gépeket vásároljanak, amelyek akár 60 százalékkal kevesebb energiát használnak fel 30 százalékkal magasabb termékkibocsájtás és egyedülálló termékminőség mellett.

Mik a tapasztalatok, mennyire állnak készen financiálisan és innovatív szemléletben a hazai kkv-k arra, hogy minél gyorsabban elkezdjék az energetikai célú beruházásaik tervezését?

Sajnos minden oldalról egyre érzékenyebben érinti a válság a műanyagipari szereplőket. A koronavírus-járvány után éppen, hogy elkezdte volna utolérni magát a piac, de egyes üzemek mára odáig jutottak, hogy már az sem ritka, hogy az eddigi három műszak helyett kettőben, esetenként pedig már csak egyben termelnek. Olyan vállalkozásról is tudok, ahol konkrétan leálltak a gyártással. Bizonyos területeken szembe kell nézni a munkaerőhiánnyal is.

Ahogy ez a válságokban lenni szokott, lesz olyan, aki végleg lehúzza a rolót. A gyengék elesnek, az erősek megerősödnek. Ami megjósolhatatlan, hogy mely iparágak kerülnek ki győztesen, hisz a piaci trendek is felborultak.

Hetek óta járom az országot, folyamatosan találkozom a Thege-Plastic Kft. jelenlegi és jövőbeli partnereinkkel, a szakma képviselőivel, és azt tapasztalom, hogy bizonyos beszállító-láncok esetében, mint amilyen például az autóiparé, nagy a bizonytalanság. Kevéssé tervezhetőek a rendelésállományok, emiatt a nekik gyártó műanyagosok sem tudnak előre tervezni. A csomagoló- és építőiparban kevéssé érezhetőek a negatív hatások. Az egészségügyi szereplők némi visszaesésről számolnak be, normalizálódik a helyzetük a koronavírus-járvány lecsengését követően. Más területeken pedig még fokozottabb az igény a fejlesztésekre. Van olyan vásárlónk, aki nem csak gépparkot frissít, de kapacitást is bővít.

A piaci szereplők, akik eddig jellemzően a túlélésre játszottak, különösen a kkv-k, akiknek, ha volt is ambíciójuk innovatív fejlesztésekre, azok a sor végére kerültek, átgondolták a lehetőségeiket, és például az energiatakarékos gépekre még ebben a rendkívül nehéz időszakban is van kereslet. Még az olyan vállalatok is elgondolkodnak egy-egy költséghatékonyabb gép beszerzésén, ahol a kialakult helyzet miatt csak a kapacitásaik egy részét tudják kihasználni. Legtöbben már most a válság végére készülnek, talán az előremenekülés erős jelző, mégis valami hasonló zajlik most a műanyagipari szereplők tervei között.

jsw elektromos fröccsöntő thege plastic

JSW elektromos fröccsöntő

Mit tapasztalnak a partnereik körében, mennyivel nőttek meg a rezsiköltségeik egy év alatt?

Egyértelműen két-háromszoros emelkedésről beszélhetünk. Emellett nehezíti a helyzetet a nagyjából egy évvel végbemenő alapanyagok árának emelkedése is, amely bizonyos szektorokat jobban, másokat kevéssé érintett. Ezért adott esetben kemény üzleti-stratégiai döntéseket szükséges meghozni, amelyet a partnerek, a vevők nehezen fogadnak el, viszont a fennmaradáshoz elengedhetetlen. Azt látom, hogy mindenki próbál kezdeni valamit ezzel a nagyon nehéz helyzettel.

Az 5-10 százalékos energia-megtakarítás, amelyet egy-két modernebb gép beszerzése és hadrendbe állítása jelent, ma sokkal vonzóbb, mint korábban. A vásárlóink egyre megfontoltabbak, akik számára minden megtakarított forint számít. Emellett érdekes jelenség, hogy vannak olyan területek, mint például az egészségügy, ahol akár még a rezsiárak emelkedésétől függetlenül is kiemelten figyelnek a fenntarthatósági törekvéseik teljesülésére, a környezetvédelmi szempontok érvényesülésére. Az ellátási láncok ezen szereplőitől olyan visszajelzéseket kapok, mely szerint a megrendelőik kifejezetten kérik az elektromos gépek használatát, hogy mind jobban tudják igazolni a karbon-lábnyomukat a saját vásárlóik felé. Ez azért is fontos tapasztalat, mert a kormány által meghirdetett kkv-támogatási program értelmében a kkv-k számára kétféle energiahatékonysági beruházási lehetőség nyílik meg. Egyrészt az alapvető termelési eljárásukban csökkenthetik az energiafelhasználásukat, például egy energiahatékony gépsor megvásárlásával, de akár az üzemük energetikai korszerűsítésével is. Másrészt lehetőségük lesz arra, hogy energiaönellátási-kapacitásokat építsenek ki például egy napenergiával működő „erőmű” építésével vagy geotermikus energia üzemi célú hasznosításával.

Ezek mind-mind olyan speciális beruházások, amelyek speciális tudást is igényelnek.

Igen. Amiben tudunk, segítünk a vásárlóinknak. Nemcsak a szükséges szervizháttérre gondolok, hanem a műanyagipari ismeretekkel rendelkező szakembergárdára is, amelyet szintén biztosítunk számukra. Ehhez az általunk forgalmazott márkák gépeinek kezelését olyan magas színvonalon kell ismernünk, hogy utána mások számára is képesek legyünk átadni a tudást, hiszen csak így lehetnek képesek a lehető legtöbbet kihozni az adott berendezésből, és csak ezen ismeretek birtokában fejleszthetik tovább a megoldást, és érhetik el, hogy a gépek olyan dolgokra is képesek legyenek, amelyre talán nem is gondoltak, amikor a gép megvásárlása mellett döntöttek. Segítünk a vevőnek a gyártásuk optimalizálásában is, amellyel további megtakarítások érhetőek el.

Az energiatakarékosság már nem csak egy lehetőség a gépparkok frissítésére, hanem egyre fontosabb szempont mindannyiunk életében. Újdonság, hogy az eddigi mozgási energia visszanyerő rendszert folyamatosan egészítjük ki, és az elektromos fröccsöntő gépeinket már megfelelő méretű akkumulátorokkal is ellátjuk, amelyeknek köszönhetően azok tölthetőek lesznek például az olcsóbb esti árammal vagy akár napelemmel, miközben napközben szolgálatot teljesítenek. Ez jótékonyan hat a termelésbiztonságra is, hiszen például egy áramkimaradás esetén is folyhat a gyártás.

Átlagosan milyen energia-megtakarítás érhető el az elektromos gépek üzembe-helyezésével?

Vegyük példaként a Japan Steel Works, azaz a JSW fröccsöntő gépeit, amelyek azon túl, hogy a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően energiatakarékosak és környezetkímélőek, biztonságosak, megbízhatóak, könnyen kezelhetőek és helytakarékosak is. Viccesen azt szoktam mondani, hogy nem túlzás a márka fröccsöntőit a Tesla autóihoz hasonlítani, hiszen a konkurensekhez képest több évnyi előnnyel rendelkeznek.

A JSW gépei új szintet képesek produkálni pontosságban és stabilitásban az iparág leggyorsabb, 62 mikroszekundumos szervo áramkörének köszönhetően, ami a márka saját fejlesztése. A JSW ultranagy fröccsöntő gépei az autó- és repülőgépgyártó ipari szektor körében népszerűek.

A hazai szereplőknek érdekesebbek a nagy fröccsöntőgépek, amelyek 60 százalékkal kevesebb energiát használnak fel 30 százalékkal magasabb termékkibocsájtás és egyedülálló termékminőség mellett. A rövidebb ciklusidő a nyomólap 20 százalékkal megnövelt sebességének köszönhető. Ebben a gépméretben a szén-dioxid kibocsájtást éves szinten 92 tonnával tudjuk visszafogni.

Ki kell emelnem, hogy a fenntartási költségük is jóval kisebb, mint a konkurenseké, hiszen egyszerű a használatuk, ezáltal kevesebb humánerőforrást igényel a működtetésük, ráadásul a szerelhetőségük is egyszerű.

A közepes méretű modelljeikről is elmondható, hogy kiemelkedően energiatakarékosak, például az új tervezésű dobjuk jóval kevesebbet fogyaszt, mint más gépeké. A befröccsentő egységek új csigatechnológiát és a JSW saját fejlesztésű visszaállítási funkciójával rendelkeznek, a záróegységük pedig amellett, hogy a legmagasabb precizitást nyújtja, kevesebb kenőanyagot igényel, így sokkal tisztább a működése.

Az említett kormányintézkedés célja, hogy mérsékeljék az energiaár-emelkedések hatását az érintett magyarországi vállalkozásokra. A hírek szerint egy kétszer százmilliárdos programról van szó, amelynek keretein belül az első százmilliárdot 2022-ben, a másodikat pedig 2023-ban lehet majd felhasználni. Azt hiszem, nem túlzás kijelenteni, hogy ez nagy lehetőség a hazai kkv-k számára, akiknek olyan korszerű berendezéseket tudunk ajánlani, amelyek jelentős energia-megtakarítással és jobb minőségben dolgoznak, ráadásul mindezt az európai hidraulikus gépek árán biztosítjuk számukra, amely megoldással versenyelőnyre tehetnek szert.


A JSW elektromos fröccsöntő témához kapcsolódva ajánljuk korábbi cikkünket: Hazai műanyagipari újdonság: vertikális fröccsöntőgép

Ipar

Új fejlesztés: az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is szolgálja az intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi

Intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi fejlesztése történt meg abban a projektben, amelyet a KLS-2000 Ipari és Kereskedelmi Kft. valósított meg a Széchenyi Terv Plusz program, ezen belül a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz keretében.

A cég erre 199,76 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el. A támogatás mértéke a projekt elszámolható összköltségének 62.94%-a. Alvállalkozóként az Universitas-Győr Nonprofit Kft. a Széchenyi István Egyetem kutatóinak bevonásával részt vett a villamos hajtás- és irányítórendszer fejlesztésében. A két és fél éve kezdődött projekt 2024. november 15-én zárul.

A GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00213 azonosítószámú projekt során fejlesztett elektromos, ember-gép együttműködést megvalósító, rásegítő hajtás révén a gyártórendszerekben használatos nagy tömegű komissiózó kocsikkal energiahatékony, ergonomikus és biztonságos anyagmozgatás valósítható meg.

Az európai autógyárakban telephelyenként több száz, de gyármérettől függően akár több ezer olyan terület van, ahol nagy tömegű komissiózó kocsikkal történik az áruk begyűjtése és leadása a gyártórendszer megfelelő pontjain. Ezeket a járműveket a komissiózó zóna és a gyártósorok között általában elektromos vagy más módon hajtott targoncákkal vontatják, igény szerint egyszerre többet is összekapcsolva. A komissiózó kocsik össztömege a termékek tömegétől, darabszámától és a kocsi alapszerkezetétől függően nehezebb áruk/termékek esetén a másfél tonnát is eléri. Ezeket a depózás után közvetlenül a gyártósorokhoz, sokszor 100-150 méter távolságba kell egyenként, kézi erővel mozgatni, ami gyakran több munkás segítségével történik.

Erre a problémára egy új, innovatív módon vezérelhető differenciál-hajtáslánc fejlesztése valósult meg Vecsésen, amely kiküszöböli a piacon elérhető szervohajtások erős kompromisszumait, hátrányait. A fejlesztett rendszer nyomatékérzékeny karok segítségével képes 5 kilométer/óra sebességig rásegíteni az emberi erő által kifejtett mozgatóerőre, emellett vontatható és a komissiózóállomásokon töltőkön dokkolható is. A rendszer több olyan új megoldást tartalmaz, amely az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is jelentős mértékben javítja, illetve olyan új funkcióknak enged teret, amelyek illeszkednek az ipar 4.0 (és a majdani ipar 5.0) gyártástechnológiai trendekhez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Samsung csatlakozik a Carbon Trusthoz

A Samsung a Carbon Trusttal és egyéb nagy technológiai vállalatokkal együttműködve új módszertant vezetett be a csatlakoztatott eszközök, például a laptopok és a hangszórók használata során keletkező káros anyag kibocsátás és kibocsátás-csökkentések mérésére.

A módszertan bevezetése hozzátartozik a Samsung részvételéhez a Decarbonizing the Use-Phase of Connected Devices (DUCD) (A csatlakoztatott eszközök használati fázisának karbonsemlegesítése) kezdeményezésben. A vállalat a Carbon Trusttal, az Amazonnal, a Microsofttal és a Sky-jal közösen fogott össze azért, hogy csökkentse az internethez csatlakoztatott elektromos és elektronikai eszközök használat közbeni energiafogyasztásából eredő üvegházhatású gázkibocsátást.

Ezek a szervezetek különösen a használati fázisra összpontosítanak, mivel egy termék – a teljes életciklusát tekintve – jellemzően ebben a szakaszban termeli a legtöbb szén-dioxidot. A csatlakoztatott eszközök világszerte jelenleg körülbelül 500 terrawattóra (TWh) energiát igényelnek évente, amely megközelíti Franciaország teljes energiafelhasználását. A technológiai iparnak ezért kiemelten fontos, hogy felmérhesse és elszámolhasson a termékek szén-dioxid-kibocsátásával, valamint megoldásokat találjon az eszközök használata általi kibocsátás csökkentésére.

Az új módszertan iránymutatást adhat a vállalatoknak, hogyan értékeljék a felhasználók eszközeiből származó adatok alapján a kibocsátás mértékét, ezáltal növelve a jelentések pontosságát, amelyek eddig a jelenlegi kibocsátási elszámolásokban használt üzemidő-előrejelzéseken alapultak. A technológiai cégek a módszertan alkalmazása során elért káros anyag kibocsátáscsökkentését is elszámolhatják majd.

A felhasználás során keletkező kibocsátások éves jelentése és a kibocsátáscsökkentésről szóló kimutatás átláthatóbbá teszi a kommunikációt a felhasználókkal, és arra ösztönözheti a vállalatokat, hogy akár a felhasználási időszakban is csökkentsék a kibocsátást. Az adatok szabványosítása és pontossága arra motiválhatja őket, hogy újszerű megoldásokkal csökkenthessék eszközeik széndioxid-kibocsátását.

A Samsung közreműködik az új DUCD-módszertan bevezetésében, amely az új energiatakarékos módszerek megtalálása iránti elkötelezettségének része. Ezen újítások közé tartozik a SmartThings Energy funkció, amellyel a felhasználók nyomon követhetik energiafelhasználásukat és jobb energiahatékonysági döntéseket hozhatnak. Csakúgy mint az AI energia mód, amely a felhasználási szokások és az energiaköltség figyelembevételével segíthet az energiafelhasználás előnyösebb kezelésében.

Eszközeink életciklusuk során a használati fázisban bocsátják ki a legtöbb széndioxidot, a méréssel pedig jelentősen tehetünk a kibocsátás kezeléséért és csökkentéséért – mondta Inhee Chung, a Samsung vállalati fenntarthatósági központjának alelnöke. – A Samsung klímastratégiájának kulcsfontosságú része, hogy a felhasználókat bevonja az energiatakarékos megoldásokba, és alig várjuk, hogy a DUCD módszertanán keresztül bemutathassuk, hogy a SmartThings felülettel és annak AI energia módjával hogyan követhetik nyomon és csökkenthetik csatlakoztatott eszközeik energiafelhasználását.”

„Az összekapcsolt eszközök egyre fontosabbak mindennapi életünkben, ezért fontos, hogy a technológiai ipar kulcsszereplőivel közösen kezdhessük meg a felhasználás során keletkező kibocsátás kezelését. Ez az együttműködés egy olyan lényegesen hatékonyabb megközelítést tett lehetővé, amellyel kiszámíthatjuk és rögzíthetjük az összekapcsolt eszközökből származó széndioxid-kibocsátást és az elért csökkentéseket, valamint a kibocsátások kezelésére irányuló erőfeszítéseink alapjául szolgálhat ezen a kihívásokkal teli területen”

– mondta Felix Prettejohn, a Carbon Trust vezető tanácsadója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Az ABB továbbfejlesztett hajtása új életre kelti a NASA szélcsatornáját

Az ABB Motion OneCare szerviz-megállapodás részeként az ABB az Amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA) számára korszerűsítette a változtatható sebességű hajtást (VSD), amivel legalább 10 évvel meghosszabbítja a hamptoni (Virginia állam) Langley Kutatóközpontban található National Transonic Facility (NTF) elnevezésű szélcsatorna élettartamát.

A nagy magasságú és a hangsebességhez közeli repülési körülmények közötti szimulálására alkalmas szélcsatornát a repülőgépek teljesítményének és üzemanyag-fogyasztásának optimalizálására használják. Ezt a szélcsatornát használták korábban a Boeing 777-es, az űrsikló és gyorsítórakétájának tesztelésére is.

2021-ben a NASA mérnökei megállapították, hogy a hajtás alkatrészeinek elöregedése miatt szükség van a szélcsatorna középfeszültségű (MV) hajtásának korszerűsítésére. Az ABB 1997-ben szállította a berendezést, amely a maga nemében a világ legnagyobb teljesítményű frekvenciaváltós hajtása: a 101 megawattos (MW) hajtás transzszonikus sebességgel áramló levegőben vagy nitrogén közegben, környezeti vagy kriogén hőmérsékleten képes tesztelni a modelleket. Ennek eredményeként az NTF a repülési körülmények szélesebb skáláját képes szimulálni, mint bármely más szélcsatorna, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy egyedülálló információkat szerezzenek a tesztelt modellről, és tökéletesítsék a repülőgépek konstrukcióit.

Miután az ABB szervizszakértői kiértékelték a meglévő hajtás teljesítményét és gépészeti csatlakozásait, a következő lépésben egy modern, kiváló hatásfokú elektronikai komponensekből álló megoldást dolgoztak ki, amely megfelel az eredeti hajtás maximális teljesítményének, miközben magas rendelkezésre állást és megbízhatóságot biztosít.  A fejlesztések eredménye a hajtás olyan korszerűsítése volt, amely során a meglévő alapterületen belül a kulcsfontosságú alkatrészeket az ABB legújabb, legmodernebb technológiára cserélték. Az új megoldás keretében végrehajtott korszerűsítés a hajtás kis részét (a vezérlőegységet) érintette, ami minimalizálta a projekt átfutási időtartamát és a szélcsatorna üzemszünetét, illetve a keletkező hulladék és a logisztika igények lehető legnagyobb mértékű minimalizálásával példát mutatott a körforgásos megközelítésben.

„A NASA az ABB szakértelmére, technológiájára és szervizszolgáltatásaira támaszkodott annak érdekében, hogy az NTF szélcsatorna magas megbízhatóságot és üzemidőt biztosítson a tesztelési programok maximális rendelkezésre állása érdekében, és optimalizálja eszközeinek életciklusra vetített értékét”

– mondta Oswald Deuchar, az ABB Hajtások üzletágához tartozó Modernization Services részlegének vezetője.

„A szélcsatorna élettartamának legalább 10 évvel történő meghosszabbítása támogatja a NASA-t üzemeltetési céljai elérésében, miközben a hajtás kulcsfontosságú alkatrészeinek korszerűsítése a hatékonyságot és a körkörös gazdasági szemléletet mutatja.”

A NASA a korszerűsítési projektet az ABB Motion OneCare szerviz-megállapodás első részeként rendelte meg, amely a pótalkatrészekre és a karbantartásra is kiterjed. Ez a fajta megállapodás rugalmasságot biztosít az olyan üzemeltetők számára, mint a NASA, hogy a kívánt szervizszolgáltatásokat összekapcsolhassák, és így optimalizálhassák motorjaik, generátoraik és meghajtóik életciklusát.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss