Connect with us

Ipar

Életet menthet a Continental új digitális fejlesztése

A gyermekjelenlét-érzékelő funkció (CPD) észleli, ha a járműben gyermeket felejtenek és erről figyelmeztető jelzést küld a vezető okostelefonjára.

A Continental technológiai vállalat a még teljeskörűbb utasbiztonság érdekében gyermekjelenlét-érzékelő funkcióval (CPD) bővítette okostelefon- alapú járműhozzáférési rendszerét (CoSmA). Amikor a kültéri hőmérséklet eléri a 30°C-t, az autó belseje fél órán belül akár 45°C-ra is felforrósodhat, mely a Georgiai Egyetem kutatásai alapján a kisgyermekek számára életveszélyes lehet. A probléma súlyos, hiszen az amerikai Nemzetbiztonsági Tanács adatai szerint az átmelegedett autóban bekövetkező hőguta miatt évente közel 40 gyermek veszti életét az USA-ban. A Continental gyermekjelenlét-érzékelő rendszere ultraszélessávú technológiát (UWB) használ a hasonló tragédiák megelőzésére. A fejlesztés érzékeli az autó utasterében felejtett gyermeket, és másodperceken belül figyelmeztetést küld a járművezető okostelefonjára. A funkció beépítésével a járműgyártók eleget tehetnek az Euro NCAP keretében, illetve az Egyesült Államokban 2025-ben életbe lépő, új szigorú gyermekbiztonsági követelményeknek.

„A világon mi tettük elsőként elérhetővé az ultraszélessávú okostelefon-alapú járműhozzáférést, a technológiát pedig mostantól életmentésre is használjuk, hiszen rendszerünk képes észlelni a járműben hátrahagyott kisgyerekeket. Az új fejlesztéssel hatalmas értékkel bíró megoldást teszünk elérhetővé ügyfeleink számára”

– mondta el Jean-Francois Tarabbia, a Continental Architecture and Networking üzleti területének vezetője.

Az ultraszélessávú technológia a legapróbb mozgásokat is érzékeli

A gyermekjelenlét-érzékelő funkció a már meglévő digitális jármű-hozzáférési rendszerbe ágyazva működik, mely lehetővé teszi, hogy a járművezetők okostelefonjukat autókulcsként használják. Az autóban hátrahagyott gyermekek detektálása érdekében a rendszer úgynevezett reflektív módban működik, melynek során ultraszélessávú jeleket bocsát ki az utastérbe és ezek visszaverődését érzékeli. A rendszer észleli a visszaverődő jel frekvencia- vagy fázisváltozásait, így képes meghatározni a mozgó személy sebességét és távolságát. A szenzorok rendkívül pontosak, hiszen az olyan aprócska mozgásokat is képesek detektálni, mint egy kisgyermek mellkasának emelkedése és süllyedése légzés közben.

Az egyedi légzésszám és a mikromozgások alapján a rendszer képes beazonosítani, hogy az adott utas csecsemő, kisgyermek, vagy felnőtt. Amennyiben gyermek marad az autó utasterében, a rendszer legkésőbb tíz másodperc elteltével hallható, látható vagy rezgő riasztást tud küldeni a vezető okostelefonjára. A rendszer bármilyen ülőhelyzetben képes észlelni a csecsemőket és gyermekeket, akkor is, ha a kisbaba esetleg egy ráterített takaró alatt fekszik, vagy a gyermek a lábtér takarásában van.

Az ultraszélessávú technológia alkalmazásával sem az okostelefon-alapú járműhozzáférési rendszer, sem a gyermekjelenlét-felismerő funkció kapcsán nincs szükség további hardveres megoldás használatára. Ennek köszönhetően egyszerűbb a rendszer működése és a kapcsolódó költségek is csökkennek. A Continental úttörő okostelefon-alapú járműhozzáférési technológiája tovább optimalizálja a digitális kor járműveinek felhasználói élményét.

A Continental fejlesztése forradalmasítja a klasszikus slusszkulcsokat

A Continental 2021-ben vezette be a piacra az ultraszélessávú technológián alapuló digitális hozzáférési technológiáját az autókulcs digitalizálásával és különböző funkciók okostelefonra költöztetésével. A rendszer legújabb verziójával a maximális kényelem biztosítása mellett jelentősen megnövelt biztonságot is nyújt az úgynevezett „relay attack” kibertámadás-típus ellen, mely a kulcsnélküli rendszerek esetében is előfordulhat.

Az ultraszélessávú technológiát használó rendszer innovatív algoritmusa azt is lehetővé teszi, hogy centiméter pontossággal meghatározható legyen a digitális kulcs helye – legyen az a járművön belül vagy kívül –, melynek köszönhetően a vezető okostelefonja kézbe vétele nélkül is képes a motorindításra. A járműtulajdonosoknak emellett lehetőségük van több digitális kulcs létrehozására és egyidejű kezelésére, kiváltva így a fizikai slusszkulcs egymásnak történő átadását. A digitális kulcsok emellett kényelmesen meg is oszthatók másokkal.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora

A Continental Csoport Automotive szektora az Auto Shanghai kiállításon jelentette be jövőbeli márkanevét, immár független autóipari vállalatként.

Az új név egyesíti a vállalat autóiparban betöltött erős piaci pozícióját, hagyományait és technológiai szakértelmét azzal az ambícióval, hogy innovációkon keresztül formálja a jövő mobilitását.

Az Aumovio elektronikai termékeket és fejlett mobilitási megoldásokat kínál majd a szoftveresen definiált járművekhez és a biztonságos, inspiráló, összekapcsolt és autonóm közlekedéshez az ügyfelek széles körének világszerte. A Berylls piaci elemzésére alapozva az autóipari szektor arra számít, hogy az egy járműre jutó megoldások értéke ezekben a szegmensekben 2029-ig évente átlagosan 4,7 százalékkal nő – dinamikusabban, mint a világszerte gyártott személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek száma (az S&P Global Mobility piaci előrejelzése alapján). Az idei Auto Shanghai kiállításon az Automotive bemutatta „a piacon a piacért” megközelítését és számos innovatív technológiát a kínai ügyfelek és piac számára. A Continental 2025. április 25-i éves közgyűlésén várható jóváhagyást követően az új márkanév frankfurti tőzsdei bevezetését 2025 szeptemberére tervezik.

„Független vállalatként jelentősen nagyobb alkotói szabadságot és gyorsaságot nyerünk. Az Aumovio három alappillérre épít: technológiailag élen járó termékekre, következetes értékteremtési stratégiára, valamint egy globális, szinergiákra épülő hálózatra, mindezt erős helyi jelenléttel, hogy minél jobban kiszolgálhassuk ügyfeleinket. Célunk, hogy tovább erősítsük pozíciónkat a jövő mobilitási területein és növekedési piacain. Ez a stratégia különösen jól megmutatkozik Kínában, ahol többek között az erős helyi jelenlétre támaszkodunk azáltal, hogy helyben gyártunk és fejlesztünk a kínai piac számára”

– mondta Philipp von Hirschheydt, a Continental igazgatótanácsának tagja és az Automotive szektor vezérigazgatója.

A Continental Csoport autóipari szektora 30 éve van jelen Kínában, és mintegy 10 000 embert foglalkoztat. A 2024-es pénzügyi évben az Automotive szektor globális értékesítésének mintegy 14 százalékát Kínában érte el. Ez a világ legnagyobb autóipari piaca, és a belső előrejelzések és a piackutató cégek becslései szerint a következő öt évben várhatóan gyorsabban fog növekedni, mint a globális piac. A Continental az elmúlt években tovább folytatta értékláncának helyi szintű bővítését, hogy a kínai és nemzetközi járművállalatokat helyi gyártással, ellátási láncokkal és különösen helyi innovációkkal és fejlesztésekkel támogassa. Az Auto Shanghai kiállításon az Automotive bemutatta többek között a Luna és az Astra vezetéstámogató rendszereket, mindkettőt a Horizon Continental Technology vegyesvállalat fejlesztette ki a kínai piacra. A Luna egy asszisztens rendszer, amely a biztonság és a kényelem növelése érdekében támogatja az aktív biztonságot, valamint az alapvető vezetési és parkolási funkciókat. Az Astra egy fejlett asszisztens rendszer, amely többek között lehetővé teszi az automatizált vezetést nagy felbontású térkép nélkül, valamint a parkolástámogatást memóriafunkcióval.

Modern mobilitási megoldások az Automotive-tól

Az Aumovio magasan fejlett elektronikai termékeket és modern mobilitási megoldásokat kínál. Az innovatív szenzorokkal, kijelzőkkel, valamint vezető technológiás fék- és kényelmi rendszerekkel elért erős piaci pozíciója mellett az Aumovio jelentős szakértelemmel rendelkezik a szoftverek, architektúra platformok és vezetéstámogató rendszerek terén – különös tekintettel a szoftveralapú és önvezető járművek gyorsan növekvő jövőbeli piacára. Az Automotive szektor mintegy 92 000 embert foglalkoztat világszerte, és a 2024-es pénzügyi évben körülbelül 19,4 milliárd eurós árbevételt ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

EU-s előírás előtt vált a stájerországi áramszolgáltató

Klímabarát kapcsolóberendezéssel frissítik a középfeszültségű energiaelosztó rendszereket.

Európai uniós döntés értelmében 2026-tól ki kell vezetni az elektromos kapcsolóberendezésekben a szigetelésre használt kén-hexafluorid (SF6) gázt. Ez ugyanis, amennyiben szakszerűtlenül történik a berendezések selejtezése vagy megbontása, a levegőbe kerülve sokszorosan károsabb az üvegházhatás szempontjából, mint a szén-dioxid.

A grazi központú energiaszolgáltató, a több mint fél millió ügyfelet ellátó Energienetze Steiermark GmbH ennek a rendelkezésnek elébe menve, lecseréli a középfeszültségű kapcsolóberendezéseit. A hároméves projekt során 24 kV-ig, az ún. szekunder elosztásban hajtják végre a modernizációt. A szekunder elosztás biztosítja a középfeszültségű alállomásoktól érkező energiát a nagyobb ipari fogyasztók és a kisfeszültségű hálózatok felé.

A keretszerződés értelmében a Siemens a blue GIS portfóliójába tartozó, fluorgáz-mentes kapcsolóberendezéseket fog szállítani. Ezek a modellek szigetelőanyagként ún. Clean Air technológiát használnak, amelyet a Siemens az éghajlatvédelmet szem előtt tartva fejlesztett ki. Ez a szigetelőanyag kizárólag a környezeti levegőben természetesen is előforduló összetevőket, például oxigént és nitrogént tartalmaz, emellett stabil, nem mérgező, nem gyúlékony és minden alkalmazási hőmérsékleten használható. Mivel így a kapcsolási folyamat során nem termelődnek mérgező bomlástermékek, a kapcsolóberendezés környezetbarát módon ártalmatlanítható az életciklusa végén, ami normál üzemi körülmények mellett akár 40 év is lehet.

A Siemens fenntarthatóságot jelző EcoTech minősítésével is ellátott, új kapcsolóberendezések nem csak a rendszertelepítés CO2-lábnyomát csökkentik, hanem intelligens érzékelőkkel is felszerelik őket, ami megnyitja az utat a villamos hálózat digitalizálása, így még inkább fenntarthatóvá tétele felé.

Nem ez az első energiaszolgáltató, amely a blue GIS portfóliót választotta berendezéseinek klímabaráttátá tételéhez. A németországi Nürnberg városában lévő Volckamerstrasse transzformátorállomáson például 2024 novembere óta már egy ilyen készülék teljesít szolgálatot, a helyi energiaszolgáltató pedig az idei év során több mint 200 állomás telepítését tervezi.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A fix fordulatszámú csavarkompresszorok felülvizsgálata

fix fordulatszámú atlas copco kompresszorok

A fix fordulatszámú csavarkompresszorok felülvizsgálata – kettős fordulatszámú vagy frekvenciaváltó kompresszorra cseréljük inkább?

Fix fordulatszám, kettős fordulatszám vagy frekvenciaváltás? Mi a különbség a felhasználó szemszögéből?

  • GA fix fordulatszám: Megbízhatóság és minőség a legalacsonyabb beruházási költségek mellett, de az energiahatékonyság korlátozott és a teljes tulajdonlási költség magasabb.
  • GA FLX: Erős teljesítmény, kétszámjegyű energiamegtakarítás, csökkentett üzemeltetési költségek és nagyobb működési sokoldalúság.
  • GA VSDS vagy VSD : Az első olyan kompresszor, amely valós időben igazítja működését a levegőigényhez, az adott alkalmazáshoz és környezetéhez, így akár 60%-os energiamegtakarítást biztosít.

GA FLX – kettős fordulatszám

Mitől más és mitől jobb ez a technológia?

A 2021-ben megjelent változó fordulatszámú (VSDS) kompresszorokból ismert új meghajtáson, a nagy hatékonyságú sűrítőelemen, a Neos Next inverteren és az intelligens olajhűtő-rendszeren túl a veszteségmentes elektronikus leeresztés, a kétlépcsős levegő-olaj leválasztó és az integrált hűtveszárító is része az FLX kompresszornak. Ezen túl viszont a két használható fordulatszám az, ami az energiamegtakarítást biztosítja.

Mi az a kettős fordulatszámú kompresszor?

A hagyományos fix fordulatszámú kompresszorok csak egy motorfordulatszámmal rendelkeznek, 100%-on. Erre van szükség a maximális légáramláshoz. Amikor azonban a levegőigény kicsit vagy sokkal kisebb, mint a kompresszor maximális teljesítménye, ez a fix motorfordulatszám sok energiát igényel, ami lényegében veszendőbe megy. A kettős fordulatszámú kompresszor két fordulatszámon működik, egy maximális és egy minimális kapacitással, hogy csökkentse az energiafogyasztást a terheletlen állapotban. Ennek eredményeképpen sokkal hatékonyabb, mint a fix fordulatszámú, mivel alacsonyabbak az átmeneti és a lefúvási veszteségek.

Íme egy rövid video a kettős fordulatszámról:

Az átmeneti veszteségek minimalizálása

Az átmeneti veszteségek kulcsfontosságú fogalom annak megértéséhez, hogy miért és hogyan csökkentik a kettős fordulatszámú kompresszorok az energiafogyasztást a fix fordulatszámú modellekhez képest. Azt az energiát írja le, amelyet egy kompresszor felhasználható levegő előállítása nélkül fogyaszt el, miközben az üzemi fázisok között ciklikusan váltogat. Egy fix fordulatszámú kompresszor esetében ezek a veszteségek a teljes energiafelhasználás akár 20%-át is kitehetik. A technológia inherens korlátai miatt egy fix fordulatszámú modell soha nem lesz képes az átmeneti veszteségeket érdemben csökkenteni, függetlenül attól, hogy mennyire hatékony. Egy kettős fordulatszámú kompresszor minimalizálni tudja ezeket az átmeneti veszteségeket, köszönhetően a motor minimális üresjárati fordulatszámának és annak a ténynek, hogy nyomás alatt lévő rendszerrel szemben (gyorsabban) be tud indulni.

Íme egy rövid video az átmeneti veszteségekről:

 

A GA FLX előnyei

Kétszámjegyű energiamegtakarítás

  • Drasztikusan csökkenti az átmeneti és terheletlen energiaveszteségeket.
  • Akár 20%-kal csökkenti az energiafogyasztást (a GA fix fordulatszámú modellekhez képest).
  • A FASR motor megfelel az IE5 szabványoknak.
  • További energiamegtakarítás érhető el akár 80%-os hővisszanyeréssel.

Fejlett csatlakoztathatóság

  • A legmodernebb Elektronikon® Touch vezérlő.
  • SMARTLINK valós idejű távfelügyelet és optimalizálás.
  • OPC UA elérhető a termelési rendszerintegrációhoz.

Prémium teljesítmény

  • Az indítási idő és az energiafelhasználás megtakarítása érdekében nyomás alatt is el tud indulni.
  • Az opciók széles választéka lehetővé teszi, hogy a GA FLX-et az adott gyártási folyamathoz igazítsák.

Kompakt helyigény

  • A rendkívül kis helyigény biztosítja a könnyű, rugalmas telepítést.
  • 50%-kal kisebb, mint a fix fordulatszámú GA.
  • Full Feature változat is elérhető teljesen integrált hűtveszárítóval és szűrőkkel, ami még inkább helytakarékos.

atlas copco GA FLX Energiafogyasztás veszteség

A GA FLX komresszorról ezen a weboldalon olvashat többet:

https://www.atlascopco.com/hu-hu/compressors/new-products-and-offers/dual-speed-compressor-ga-flx

GA VSD – változtatható fordulatszám (frekvenciaváltós)

A VSDS technológia, amelyet a kisebb (22-37 kW) teljesítményű kompresszorokban vezettek be, több innovatív megoldást egyesít. Maga a berendezés az állandó fordulatszámú modellekhez képest akár 60 %-os energiamegtakarítást biztosít, miközben akár 21 %-kal nagyobb légszállításra (FAD) képes. Továbbá nagyon csendes:  a csupán 63 dB-es hangszintnek köszönhetően a gyártás helyén is elhelyezhetők a kompresszorok, nincs szükség külön kompresszorházra.

Mi áll a merész ígéret mögött?

  1. A meghajtás

Az Atlas Copco szabadalmaztatott csavar elemét újratervezték.

  1. Az inverter

A Neos Next inverter nemcsak a motor fordulatszámát szabályozza, hanem a ventilátort és a hőmérsékletet is. Így a kompresszor mindig optimális olajbefecskendezési hőmérsékleten működik.

Az intelligens leeresztőket is a Neos Next vezérli. Így jelentős teljesítmény- és hatékonyságjavulás érhető el a hagyományos időzített ciklusokhoz képest.

  1. Áramlásnövelési üzemmód

A GA VSDS képes ideiglenesen túllépni a kapacitási határértékeket, nyomásveszteség nélkül.

  1. Vezérelhetőség és felügyelet

Többnyelvű, felhasználóbarát Elektronikon Touch kijelző. SMARTLINK-rendszer, mely valós idejű távoli állapotfelügyeletet, teljesítményadatokat és betekintést, szervizidővonalat, karbantartási figyelmeztetéseket és online erőforrásközpontot biztosít. OPC UA-kompatibilis.

Nem a beszerzési ár, hanem a teljes élettartam-költség számít

A kompresszorgyártók között vezető Atlas Copco már évtizedekkel ezelőtt a fenntarthatóságot és a költségcsökkentést tűzte ki vállalati céljául. Nemcsak a saját termelésében, hanem az ügyfelek működése során is célja az energiatakarékosság: azért fejleszti és tökéletesíti sűrített levegős berendezéseit évről évre, hogy segítse partnereit a gyártási költségek leszorításában. A kutatómérnökök a VSD+ kompresszor után minden egyes alkatrészt megvizsgáltak és keresték az optimalizálás lehetőségeit, miközben a napi munkában szükséges elvárásokat (megbízhatóság, karbantartások gyakoriságának leszorítása, időnként a teljesítmény túllépése, gépleállás nélkül, stb.) sem vesztették szem elől.

A sűrített levegős rendszerek tervezése vagy kibővítése során nem szabad csak a beszerzési árat és a karbantartás várható költségeit figyelembe venni. Kritikus tényező a kompresszorok által elhasznált energia mértéke is. Az előrelátó tervezésben és a takarékosságban kiváló partner ez a kimagaslóan takarékos technológia.

További olvasnivaló a VSDS kompresszorokról:

https://www.atlascopco.com/hu-hu/compressors/new-products-and-offers/next-gen-vsds-air-compressor.html

Hasonlítsuk össze a megtakarítást!

atlas copco GA FLX energiamegtakarítás

A sűrített levegő termelésen túl – vezérlés, felügyelet, csatlakozás

Ahogy az Atlas Copco gépeiben megszokhatták, a csatlakozás, a távvezérlés, a távfelügyelet és a flottában kezelés ennél a kompresszornál is megoldott.

A Smartlink rendszerrel a kompresszor működési paraméterei valós időben nyomon követhetők számítógépen vagy mobileszközön. A teljesítményadatok alapján a rendszer optimalizálási lehetőségeket és új beállításokat javasol.

Az Elektronikon Touch számos vezérlési és felügyeleti lehetőséget, valamint intelligens algoritmusokat kínál a kompresszor teljesítményének optimalizálására. A testreszabott időzítők és a hatékonyságvezérlés csak néhány példa.

Az Equalizer 4.0 segítségével akár 6 kompresszort is kezelhet egy léghálózatban (ez a rendszer akár a kompresszorba beépítve, akár önálló egységként is megvásárolható).  Lehetséges beállítani egy szűk, előre meghatározott nyomási sávot, amellyel energiát takaríthatnak meg.

A rendszerteljesítmény tovább optimalizálható, ha az összes kompresszort azonos üzemórára programozzák be, így csökkentve a szervizintervallumokat.

Az Atlas Copco volt az első kompresszorgyártó, amely az OPC UA-t, a gép-gép közötti kommunikációs protokollt építette a gépeibe, amelyet kifejezetten az ipari automatizáláshoz fejlesztettek ki. Ez azt jelenti, hogy az Atlas Copco kompresszorai zökkenőmentesen integrálhatók a termelési hálózatba.

Az Atlas Copco szakemberei ingyenes méréssel támogatják a sűrített levegős rendszer optimalizálását, a mérési adatok alapján géptípust ajánlanak. A mérésre itt lehet jelentkezni:

Kapcsolat: kompresszor.hun@atlascopco.com


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss