Connect with us

Ipar

Idén még nehezebb feladványok várták a RobonAUT versenyzőit

Kalózrobottal és árvízzel is megküzdöttek a műegyetemi mérnökhallgatók autonóm, önműködő járművei az idei RobonAUT döntőben.

Ismét RobonAUT rajongókkal telt meg a „Q” épület aulája: 2024. február 10-én immáron 15. alkalommal rendezték meg az autonóm robotjárművek versenyének döntőjét.

A rendezvényt Tevesz Gábor főszervező, a RobonAUT egyik alapítója, valamint a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék címzetes egyetemi tanára nyitotta meg. A versenyző csapatokat és a megmérettetés érdeklődőit köszöntve elmondta, hogy másfél évtizeddel ezelőtt fiatal kollégáival egy olyan kihívást hívtak életre, amelyben az akkor indult villamosmérnök mesterképzés hallgatói a gyakorlatban is megmutathatják, mit tanultak az egyetemen. „Az elmúlt 15 évben rengeteg változáson és fejlődésen ment át a RobonAUT, ahogyan a verseny során alkalmazott technológiák is rohamléptékben fejlődtek. Ma már a hallgatóknak sincs olyan ’könnyű’ dolguk, mint az első versenyzőknek, a feladatok jóval komplexebbek, nehezebbek az előző évek feladványainál” – fogalmazott Tevesz Gábor. Megnyitója zárásaként köszöntötte azokat a vállalatokat és képviselőiket is, akik már évek óta vagy akár új szponzorként támogatják a versenyt, nem mellesleg szükségük van arra a szakembertudásra, amellyel a karon végző, illetve a versenyen induló mérnökhallgatók rendelkeznek.

A 2024-es döntőre 9 csapat kvalifikálta magát: 6 junior és 3 senior formáció mérkőzött meg egymással a különböző futamokban, ahol összesen 110 pontot szerezhettek a hallgatók. A versenyzők közel fél évet dolgoztak az autonóm robotjármű megtervezésén és megalkotásán. Megérte a befektetett munka, ugyanis a kvalifikáció során összegyűjtött pontok is számítottak: összesen 10 pontot lehetett szerezni a felkészülés alatt nyújtott teljesítményből. A szurkolók is segíthették kedvenceiket: a közönségdíjasoknak max. 10 pont járt a külcsínért.

A döntőben idén is gyorsasági és ügyességi kategóriában kellett helyt állniuk az önállóan működő (autonóm) járműveknek. A csapatok mindössze egy percet kaptak arra, hogy előkészítsék versenyautóikat a két, egymás után következő futamra.

A „Q” épület aulájában felállított ügyességi pálya úthálózatát (labirintust) előre ismertették a versenyzőkkel. A robotautókat egy rádiós startkapu segítségével indították útjukra. Az autóknak a pálya csomópontjai mentén található kapukat (összesen 17 db) kellett felfedezniük és a lehető leggyorsabban bejárniuk a labirintust. A feladványt több „akadályozó” is nehezítette: ki kellett kerülni a pályán lassú, ám folyamatos mozgásban lévő kalózrobotot. Ha a kalózrobot már áthaladt egy kapu alatt, akkor csökkent az adott kapu érintéséért járó pontszám is (2 pont/kapu). A kalózrobot mindenkori pozícióját a szervezők rádiójelekkel sugározták.

További nehézség volt, hogy a futam egy adott pillanatában „árvíz” öntötte el a pályát, ami blokkolta a kapukat, vagyis azok érintéséért ideiglenesen nem járt pont, ilyenkor a kalózrobot is egyhelyben állt. Az „árvizet” egy képzeletbeli zsilip, vagyis egy libikóka segítségével lehetett semlegesíteni: a robotautóknak fel kellett menniük a rámpán, majd átbillenteni a libikókát. Ezzel megszűnt az „árvíz”, elindult a kalózhajó, és a kapu érintéséért újból járt a megérdemelt jutalompont. A további manővereket is értékelték a szervezők: a libikókán való sikeres egyensúlyozásért 10 pontot, a sávváltásért 6 pontot adtak. Ha a csapattagoknak be kellett avatkozniuk a versenybe, azért viszont alkalmanként 5-5 pont levonása járt. Az ügyességi kört a rendezők akkor tekintették teljesítettnek, ha elfogytak az érintendő kapuk vagy lejárt az 5 perces időkeret.

A gyorsasági pályán a legjobb köridő elérése a volt a cél: maximum 6 kört tehettek meg az autók, amelyek közül a leggyorsabb számított az értékelésnél. A robotautók egy önmagába záródó vezetővonalat önállóan követtek, és itt is számolniuk kellett a gyorsulást hátráltató pályaszereplőkkel. Együtt mozogtak az ún. „safety carral”, amelyet meg kellett előzni, kikerülni a minél gyorsabb köridőre törekvő versenyautóknak. A safety car követéséért 6 pont, kétszeri megelőzéséért összesen 10 pont járt. A pálya nyomvonalát és a gyorsításra kiváló lehetőséget adó egyenes szakaszok helyét a hallgatók a döntő előtti napokban megismerhették. A külső segítséget itt is büntették: alkalmanként 2 pont levonás járt az emberi beavatkozásért.

A megmérettetésre vállalkozó fiataloknak minden évben komplex, több műszaki, mérnöki területet is érintő tudásról kell tanúbizonyságot tenniük. Ismerniük kell a mikrokontrollerek, a szenzorok vagy az áramkörök világát, szükségük van irányítástechnikai, automatizálási és programozási ismeretekre is. A verseny révén (is) szert tehetnek olyan elméleti és gyakorlati tudásra, amelynek forintra váltható hasznát vehetik majd az álláskeresés során olyan vállalatoknál is, amelyek autonóm járművek fejlesztésével vagy robotikával foglalkoznak.

Az elkövetkezendő évek technológiai forradalmának egyik fontos sarokpontja egyebek mellett az önműködő robotjárművekben rejlő lehetőségek kiaknázása. A kutatók prognózisa szerint az egészségügy, a járműipar és a logisztika után a mindennapokban is általánossá válhat az emberi beavatkozást nem igénylő gépezetek megjelenése. E dinamikusan fejlődő tudományterületet a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként helyezi középpontba a BME, amely évek óta tudatosan nyomon követi a robotika újításait, ami a műegyetemi mérnökképzésen gyakorlati ismeretek formájában is megjelenik.

  • A közvetítés teljes terjedelmében visszanézhető a rendezvény honlapján, az esemény érdekes szemelvényeiből a videók menüpont alatt látható válogatás.
  • A RobonAUT 2024 hallgatói mérnökverseny eredményei
  • A junior csapatok kategóriájában a következő csapatok állhattak fel a dobogóra:
  • Junior 1. helyezett: AUTofRange (Kazup Dániel, Kovács Tamás Barnabás, Petrőtei Tamás József – MSc mechatronikai mérnök)
  • Junior 2. helyezett: Safety Third (Csermák Ádám Barna, Horváth Máté, Kis Mihály Bence – MSc villamosmérnök)
  • Junior 3. helyezett: WorkAUT (Fent István, Garad Ágoston, Vepperi Virág – MSc villamosmérnök)
  • Az összesített 1. helyezést szintén a junior kategória győztese, az AUTofRange csapat szerezte meg, díjuk egy Lamborghini élményvezetés lett.
  • A legtöbb közönségszavazatot a Safety Third csapat kapta.
  • Az eseményről készült fotók a SPOT Fotókör honlapján is elérhetők.

BME VIK RobonAUT megrendezésének ötlete eredetileg Tevesz Gábor címzetes egyetemi tanár és doktoranduszokból álló csapatának egyik találkozóján vetődött fel 2009-ben. Az alapgondolatot az Eurobot nemzetközi robotikai verseny adta, de kapcsolódik a karon mesterképzésben tanulók „Robotirányítás rendszertechnikája” című tantárgyához is. A megmérettetéssel az egyetem célja a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése mellett a vállalati szektor képviselőivel való kapcsolatteremtés is. A kurzus elvégzésére évről évre javarészt villamosmérnök, mérnökinformatikus és mechatronikai mérnök szakos hallgatók vállalkoznak, akik 3 fős csapatokban alkotnak egy fél éven át közösen dolgozó formációt.A kihívás lényege, hogy a versengő csapatoknak úgy kell átalakítaniuk egy modellautót, hogy az képes legyen emberi beavatkozás nélkül, a lehető legrövidebb idő alatt teljesíteni egy ügyességi akadálypályát és egy gyorsasági versenyfutamot. A feladatok részletes leírása megtalálható a verseny honlapján.A kezdetek óta közel 200 hallgatói csapat (3 fős) vett részt a versengésben, többen közülük mára már a szakmai megmérettetést támogató vállalatok munkatársai, fejlesztői lettek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Kiberbiztonsági ellenőrzés CNC gépekhez

Hálózatban – Napjainkban a gyártási folyamatok egyre nagyobb mértékben támaszkodnak a digitális technológiákra, ami számos előnyt kínál a hatékonyság és a pontosság terén, ugyanakkor a CNC gépek hálózatba kapcsolása növeli a kibertámadások kockázatát.

A digitalizáció és a hálózatépítés terjedése sebezhetőbbé teszi a CNC szerszámgépeket a manipulációval és a kibertámadásokkal szemben. A támadók gyakran érzékeny és bizalmas adatok, például CNC-programok eltulajdonítására törekednek, különösen a repülőgépiparban és a védelmi iparban. Emellett a kibertámadásokat szabotázsra is felhasználhatják, ami komoly veszélyt jelenthet a gyártási folyamatokra. Egy sikeres kibertámadás komoly anyagi károkat okozhat, és akár a termelés teljes leállását is eredményezheti. Különösen a kisebb vállalatok számára jelenthet létfontosságú kérdést a megfelelő kiberbiztonsági intézkedések bevezetése.

A döntéshozók egyre szigorúbb szabályozásokat vezetnek be, valamint iránymutatásokat dolgoznak ki a kiberbiztonsági intézkedések hatékony végrehajtására. A CNC szerszámgépek üzemeltetőinek proaktív lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy a termelési infrastruktúra biztonságos és zavartalan maradjon.

A következőkben bemutatjuk a CNC gépek védelmére vonatkozó legfontosabb biztonsági lépéseket, melyekkel minimalizálhatók a kockázatok, és biztosítható a gyártási folyamatok zavartalan működése.

  1. Védelem a jogosulatlan hozzáférés ellen

A CNC gépek működésének védelme érdekében elengedhetetlen a hozzáférések szabályozása. A Siemens megoldásai lehetőséget biztosítanak a személy- és tevékenység specifikus jogosultságok kezelésére. A CNC gépek beépített felhasználókezelő rendszere lehetővé teszi az egyedi jogosultságok beállítását. Lehetőség van a gépek integrálására nagyobb, központilag kezelt rendszerekhez, például Active Directory-hoz, amely egyszerűsíti a jogosultságok kezelését és növeli a biztonságot.

  1. Bizalmi kapcsolat a CNC hardverkomponensek között

A CNC rendszerek gyakran több hardverkomponenst tartalmaznak, amelyek közötti biztonságos kommunikáció elengedhetetlen. A Siemens megoldásai tanúsítványokat használnak a CNC-PC közötti kapcsolat hitelesítésére, amely biztosítja a zárt rendszerben történő adatcserét.

  1. Hálózatbiztonság szegmentálással

Az iroda- és gyártási hálózatok elkülönítése kulcsfontosságú a kibertámadások kockázatának csökkentésében. A termelési és irodai hálózatok közötti szigorú elválasztás minimalizálja az esetleges támadások terjedését. A Siemens ipari megoldásai külön hálózati szegmenseket hoznak létre, így biztosítva a különböző eszközök elkülönített kommunikációját.

  1. Cellavédelem és tűzfalak alkalmazása

A hálózati infrastruktúra védelme érdekében a Siemens SCALANCE tűzfalakat és VPN eszközöket kínál. Az egyes gyártási egységeket külön védelmi zónákba szervezi, amely megakadályozza az illetéktelen hozzáférést. A biztonságos, titkosított távoli hozzáférést VPN kapcsolatokkal lehet biztosítani, ezzel védve az érzékeny adatok átvitelét.

  1. Biztonságos kommunikációs protokollok használata

A régi, sebezhető hálózati protokollok használata jelentős kockázatot hordoz. Az elavult SMB V1 helyett a Siemens az SMB V3 (Windows) vagy az NFS V4 (Linux) protokollok használatát javasolja a biztonságos adatcsere érdekében.

  1. CNC folyamatadatok védelme

A CNC gépekből származó adatok védelme kiemelten fontos a gyártási folyamatok zavartalansága érdekében. Az OPC UA protokoll használata biztosítja a megbízható és titkosított kommunikációt a CNC gépek és a külső szoftverek között.

  1. Biztonságos távoli elérés biztosítása

A távoli karbantartás lehetőséget ad a gyors hibaelhárításra, ugyanakkor a nem ellenőrzött hozzáférés komoly veszélyforrás lehet. VPN-alapú megoldásokkal a SINEMA Remote Connect és a SCALANCE ipari routerek segítségével a távoli elérés biztonságosan kezelhető.: A Siemens felhőalapú hozzáférése, a Manage MyMachines / Remote megoldás lehetőséget ad a távoli hozzáférésre egy biztonságos, titkosított felhőalapú rendszeren keresztül.

  1. Rendszerintegritás ellenőrzése

A szoftverek és a vezérlők védelme alapvető a manipuláció megelőzése érdekében. A CNC gépek biztonságos indítása a Secure Boot alkalmazásával megakadályozza a nem hitelesített szoftverek futtatását. Emellett a Siemens jelszavas védelmet és titkosítást kínál a PLC adatok biztonságának növelésére.

  1. Adattitkosítás alkalmazása

A CNC gépeken tárolt érzékeny adatok védelmére titkosítási megoldásokat kell alkalmazni. A SIMATIC IPC-modulok használata lehetőséget biztosít az adatok titkosítására a működés során és az eszközök selejtezésekor is.

  1. Események monitorozása és naplózása

A biztonsági események nyomon követése és naplózása elengedhetetlen a gyors reagálás érdekében. A CNC gépek biztonsági eseményei naplózhatók és egy központi Syslog szerverre továbbíthatók, így biztosítva a folyamatos felügyeletet.

A kiberbiztonsági fenyegetések folyamatosan nőnek, ezért a CNC gépek védelmére irányuló intézkedéseket rendszeresen frissíteni kell. A Siemens azt javasolja, hogy a vállalatok mindig a legújabb biztonsági megoldásokat alkalmazzák, és kövessék az iparági szabványokat, például az ISO 27001-et, hogy minimalizálják a kibertámadások kockázatát.


A Siemens „Defense in Depth” megközelítése

Az ipari üzemek átfogó védelme érdekében a kibertámadásokkal szembeni védekezést minden szinten egyszerre kell megvalósítani – az üzemi szinttől a terepi szintig, az adat-hozzáférés szabályozásától a másolásvédelemig. A Siemens erre a célra a „Defense in Depth” elnevezésű mélységi védelmi stratégiát kínálja, amely egy átfogó kiberbiztonsági koncepcióként szolgál. Ez a megközelítés tökéletesen illeszkedik az ISA99 / IEC 62443 ipari biztonsági szabványokhoz, amelyek vezető iránymutatásként szolgálnak az ipari automatizálás területén.


www.siemens.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Mozgásban a vegyipar – a siker kulcsa a logisztika lehet

A vegyipar nem napjainkban éli virágkorát az Európai Unióban.

Az iparág termelése lassan, de egyértelműen csökken, és bár a bevételei ennek ellenére kis mértékben emelkedtek az elmúlt öt évben, a korábban vegyipari exportőr Unió mára importőrré vált. Az ágazat Magyarországon nagyon hasonló görbét írt le, 2018 és 2024 között hazai termelése mintegy 7 százalékkal csökkent. Nem új keletű feltevés, hogy a kedvezőtlen trendeken a vegyipari szolgáltatásokra szabott logisztika változtathat – egy a Dachser felkérésére készült új, németországi kutatás azt vizsgálta, pontosan milyen elvek mentén lehet elérni ezt. Innováció, alkalmazkodás, modern technológia és mindennek kiindulópontja, az ember szükséges hozzá, mondják az eredmények.

A magyar vegyipar hozzájárulása a GDP-hez általában 3-5 százalékra tehető, és a feldolgozóipar mintegy ötödét képviseli az ezen a területen dolgozó több mint 1500 cég – az ágazat nagysága és jelentősége vitathatatlan. Az elmúlt években a hazai vegyipart – ahogy az unióst is – komoly megrázkódtatások érték az egekbe szökő energiaárak, a bérek a termelés volumenénél erőteljesebb emelkedése vagy akár a háború miatt elveszített piacok formájában. Mindezek ellenére az ágazat mutatói nem romlottak jelentősen, a veszteséges vállalatok aránya alig nőtt, ami a terület alkalmazkodóképességét jelzi.

A Dachser Chem Logistics szakemberei jó ideje hangsúlyozzák, hogy az iparágra szabott logisztikai megoldások javíthatják a vegyipar versenyképességét, és ezt a véleményüket a közelmúltban egy, az ágazatot részletesen elemző német kutatás is alátámasztotta. Az iparági szakértők bevonásával készült tanulmány a vegyipar előtt álló legnagyobb kihívásokat és azok lehetséges megoldásait is felsorolja. Megállapításai az uniós és német piaccal szorosan kapcsolódó magyar vegyiparra is érvényesek lehetnek, az alábbiakban bemutatjuk ezért a legfontosabbakat.

Az ágazat legnagyobb kihívásai:

  • Társadalmi szempontból: bár az iparági szereplők igyekeznek javítani a vegyipar általános reputációján, a szakképzett munkaerő hiánya különösen érzékenyen érintheti a jövőben a vállalatokat.
  • Technológiai szempontból: az infrastrukturális kihívások folyamatosan nőnek – megoldást a digitalizáció és az automatizáció jelenthet, amelyek révén az érintett vállalatok növelni tudják hatékonyságukat és versenyképességüket.
  • Gazdasági szempontból: az elemzés azt mutatta, hogy az ágazatban az ömlesztett termékekre összpontosító cégeknél várhatóan csökkenő, míg a csomagolt áruk és kiegészítő szolgáltatások esetében növekvő volumen lesz jellemző.
  • Politikai szempontból: a (kereskedelmi) konfliktusok megoldása, a magas energiaköltségek csökkentése és a klímasemlegesség elérése felé vezető úton számos akadály merülhet fel. Míg egyes vállalatok számára ez a teher kezelhető lesz, mások számára elfogadhatatlan költségnövekedéshez vezet majd.

A kihívások áttekintése mellett a tanulmány ajánlásokat is megfogalmazott a vegyipari logisztika számára azzal a céllal, hogy segítse az iparág fejlődését, visszatalálását ahhoz a meghatározó szerephez, amelyet évtizedek óta betöltött Európában:

  • A logisztika (ahogy eddig is) csak és kizárólag az emberek révén lehet sikeres. A munkaerő-toborzásba és -megtartásba mindenképpen érdemes invesztálni, mert hosszú távú versenyelőny érhető el vele.
  • Az innováció előny – a logisztikai újítások kutatása és ezek alkalmazása biztosíthat jó pozíciókat a nemzetközi piacon.
  • Az automatizáció és a digitalizáció a vegyipari logisztikában is megkerülhetetlen, mert ezek képesek növelni a vegyipar ellenállóképességét és teljesítményét.
  • A vegyipar átalakulás előtt áll, amely egészen biztosan megköveteli majd a logisztikai hálózatok és szolgáltatások újraszerveződését és alkalmazkodását.
  • A klímaváltozás és az energiafelhasználás átalakulása stratégiai irányváltásra kényszeríti a vegyipari vállalatokat. A kapcsolódó logisztikának időjárásálló folyamatokat kell kidolgoznia, és fel kell készülnie az esetleges korlátozásokra az energiafelhasználás területén.
  • A vegyipari vállalatoknak meg kell találniuk a helyüket az egyre feszültebbé váló multilaterális világban: a regionalizálódás irányába mutató tendencia a tengerentúli export csökkenését eredményezi a növekvő verseny miatt. A fennmaradó globális ellátási láncokat szilárdabb keretek között, átfogó együttműködéssel, új megközelítésekkel és modern technológiákkal kell működtetni.

A Dachser a világ egyik vezető vegyipari logisztikai vállalata, és a cég Chem Logistics üzletágának szakemberei az ügyfelek munkájának támogatása érdekében fontosnak tartják a jövő tendenciáinak, feladatainak megismerését. A fenti elemzés nemcsak ebben nyújtott segítséget számukra és ügyfeleik számára, hanem az is megmutatta: a sikeres vegyipar egyik legfontosabb pillére a jól működő vegyiáru-logisztika.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Többéves fejlesztés indul a német vasúthálózatnál

Modernizálják az energetikai hálózatüzemeltetést.

Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.

A fejlesztés központi elemét a meglévő Siemens-hálózatirányítási rendszer korszerűbb verzióra cserélése képezi. A Siemens Spectrum Power 7 szoftverrendszer bevezetésén túl számos új alkalmazást és optimalizálási funkciót is tartalmaz a modernizálási projekt. Ezek közé tartozik például egy teljesen integrált adattárház a hosszú távú archiváláshoz, hardver-, szerver- és hálózati komponensek, dedikált képzési rendszerek, valamint a Siemens Gridscale X szoftverportfólióhoz tartozó PSS®SINCAL tervezőszoftver is. A rendszer emellett folyamatos frissítéseket fog kapni, hogy mindig megfeleljen a legújabb biztonsági követelményeknek.

A DB Energie és a Siemens hosszú távú partnerségén alapuló beruházás segít majd a növekvő hálózati komplexitás, valamint az esetleges rendellenességek és biztonsági fenyegetések hatékony kezelésében. Eközben egyszerű használatot biztosít az üzemeltetőknek, és támogatja a vasúti vállalat klímasemlegessé válását azáltal, hogy megkönnyíti a zöldáram-használatot és a dízel üzemanyagok kivezetését.

A DB Energie-nél nemrégiben zárult egy másik, modernizációs projekt: 2025 januárjában a költséghatékony energiaellátás, valamint a hálózati generátor optimális használatát biztosító Siemens hálózati vezérlőegységet állítottak üzembe.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss