Ipar

Igényre szabott hálózat

Pókhálóként fonják be a 21. században a logisztikai hálózatok a világot, működésük mégis sokszor rejtélyes – az iparágat nem ismerők gyakran úgy képzelik el, hogy a termékeket elszállítják a kiindulási helyükről a célállomásukra, ezzel a feladat teljesült.

A valóság ezzel szemben sokkal összetettebb. Egyrészt elképesztő árumennyiségről van szó, hiszen a világon szinte minden termék utazik, másrészt a vevők, eladók, gyártók, ügyfelek, egyszóval a logisztikai szolgáltatásokat használók igényei is rendkívül sokszínűek. DACHSER Tudástár sorozatunk harmadik részében megnézzük, mire is képes ez a hálózat, és áttekintjük, hogy egy precíz és megbízható rendszerben hogyan tud rugalmasan alkalmazkodni a logisztika az ügyfelek elvárásaihoz.

A hálózat ölelésében

A DACHSER Tudástár előző részében a tranzitidő kapcsán írtunk arról, hogy a járatok úgy működnek, mint a repülőgépek – minden nap fix időben indulnak, és ehhez minden nap percre pontosan zárják a „kapukat”, azaz a kamionokat. Mi történik akkor, ha egy adott napon annyi árut adnak fel például Pilisvörösvárról Münchenbe, ami több, mint amennyit egy kamion el tud szállítani? Ilyenkor mutatkoznak meg a DACHSER rendkívül sűrű hálózatának előnyei. Nem csak egy út vezet ugyanis egy célállomásra, hanem többféle variáció létezik – mint amikor a térképes alkalmazás többféle lehetőséget is felkínál egy adott útra. Ha a Münchenbe induló kamion megtelt, előfordulhat, hogy a többi oda tartó áru Pozsonyba indul el, majd a hálózat onnan továbbítja a címzett felé – vagy akár egyéb alternatív útvonalon.

A tranzitidőt az útvonal alapvetően nem befolyásolja, a küldemény bármelyik irányban ugyanannyi idő alatt jut el a címzetthez, és a fuvardíj is ugyanannyi. A hálózat összetett és rugalmas működésének hátterét a csereszekrények rendszere adja. Ezeket a saját lábukon megálló, egyszerűen le- és felpakolható egységeket a DACHSER-t alapító Thomas Dachser veje, Thomas Simon találta fel 1971-ben, és sikerére jellemző, hogy azóta az egész világon elterjedt, és számos más logisztikai cég is átvette ezt a megoldást.

Igényekre szabva

Az, hogy a küldemény a hálózaton belül pontosan milyen útvonalat fog bejárni, a logisztikai szolgáltató szervezésétől függ – az ügyfelek szempontjából csupán az a fontos, hogy meghatározott időn belül jusson a feladás helyéről a címzetthez az áru. A tranzitidő és a kiszállítási idő szempontjából azonban már eltérőek lehetnek az igények, és a DACHSER rendkívül kiszámítható hálózata lehetővé teszi, hogy a szolgáltatások minden szempontból megfeleljenek ezeknek.

Az ügyféligények legegyszerűbb esete, amikor a küldemény célba érkezése rugalmas lehet, nem sürgős, azaz a logisztikai szolgáltató ezt egy megadott időhatáron belül vállalja. A DACHSER szolgáltatásaiban ez az alapeset, ilyenkor célállomástól függően a lehető legrövidebb időn belül kiszállítják a feladott árut.

Sürgős szállítmányok esetében választhatják viszont az ügyfelek a gyorsított szolgáltatást – ebben az esetben a küldeményt a lehető leggyorsabban, minden várakozás nélkül továbbítják, és az adott áru prioritást élvez a kamionra felpakolásnál. A DACHSER összetett hálózatának köszönhetően a kétféle szolgáltatás között – kapacitástól és kihasználtságtól függően – legfeljebb egy nap különbség lehet, és árban sem térnek el jelentősen. Az ügyfelek több mint 90 százaléka e két lehetőség egyikét választja.

Jóval ritkábban ugyan, de előfordul, hogy az ügyfél a kiszállítást egy meghatározott, fix napra kéri, hiába érhetne akár már korábban is célba a küldemény. Bizonyos iparágakban, például az autóiparbar a gyártás azon alapul, hogy a szükséges alkatrészek nem csupán rendelkezésre állnak abban a pillanatban, amikor szükség van rájuk, de pontosan akkor is érnek oda, és így kisebb raktárkapacitással dolgozhat a gyártó vállalat. A fix napon történő kiszállítás ezekben az esetekben a legjobb megoldás.

Mindhárom fenti szolgáltatástípusnak létezik egy még precízebb, kiszámíthatóbb változata, amelyhez igazán rugalmas szolgáltatóra van szükség: amikor biztosan a kiszállítási napon délelőtt 10, illetve déli 12 óra előtt érkeznek meg a küldemények a címzetthez. A DACHSER tapasztalata szerint ugyan ritkán van ezekre igény, de olyankor feltétlenül: kiállításokra, meghatározott nyitási vagy nyitvatartási időszakokhoz igazodva szokták ezt kérni az ügyfelek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

75 éves Magyarország legnagyobb múltú építészirodája, a KÖZTI

közti

Többezer megvalósult épület, mégis egyetlen építésziroda.

Magyarország legnagyobb múltú építészirodája, a KÖZTI megalakulásának 75. évfordulóját ünnepli. Épületeik kulcsfontosságúak a hazai városok arculatának formálásában. Az elmúlt több mint hét évtizedet áthatja az itt dolgozó építészek közötti mester-tanítványa kapcsolat. Az évfordulóra a fiatal generációt megszólító, hallgatói tervpályázatot is hirdettek.

Ha egy építészet iránt érdeklődő embert megkérdeznénk arról, hogy szerinte melyek a II. világháború háború utáni magyar építészet legismertebb alkotásai – a válaszok jelentős részében valószínűleg KÖZTI-s épületek szerepelnének. Kossuth tér újjáépítése? Puskás Aréna? Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es Terminál, SkyCourt? Mindegyik létesítmény a KÖZTI tervei alapján valósult meg.

„A KÖZTI szinte az egyetlen egykori állami tervezőiroda, amely sikerrel vészelte át a rendszerváltás utáni évtizedeket és ma is működik. Története során több mint háromezer építész dolgozott a cégnél, a múltszázad közepe óta a magyar építészszakma legjava fordult meg itt. Volt egy mondás, mely szerint minden építész vagy volt, vagy lesz KÖZTI-s.”

– emelte ki Tima Zoltán, a KÖZTI tervezési igazgatója, az igazgatóság elnöke.

Építészek egykor és ma

Az 1949-ben megalakult KÖZTI első vezetői – már a háború előtt is ismert építészek – Gádoros Lajos, Janáky István, Dávid Károly és Rimanóczy Gyula lettek. A további évtizedek során – a KÖZTI mester-tanítvány láncolatában – a hazai építészet olyan kiemelkedő alakjai is megfordultak itt, mint Kotsis Iván, Zalaváry Lajos, Jánossy György, Farkasdy Zoltán, Hofer Miklós és Marosi Miklós.

A legutóbbi években pedig Skardelli György, Tima Zoltán és Peschka Alfréd formálják az itt alkotó építészek látásmódját és építik tovább e láncolatot. A jelenleg közel 70 főt foglalkoztató iroda napjainkban is több Ybl Miklós-, Kossuth- és Pro Architectura-díjas építésznek ad alkotási lehetőséget, referenciáik pedig az oktatásügyi épülettől a lakóépületig számtalan létesítményt ölelnek fel.

Tapasztalatból és aktivitásból nincs hiány, az iroda számos építésze vállal fontos közéleti feladatot, ott vannak a Művészeti Akadémia, az Építész Kamara, a különböző művészeti szövetségek, társadalmi szervezetek tagjai és vezetői között.

Sokoldalú jelen

A hazai építészet meghatározó szereplőjeként jegyzett KÖZTI most folyó munkái közül a legjelentősebb a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusa. A Palotanegyedbe, az egykori Magyar Rádió területére tervezett épületegyüttes megvalósulásával nő a zöldfelület, valamint megújul az Esterházy- és a Károlyi-palota, és az egyetemi negyed több utcája is. Szintén az egyetemfejlesztést célozza a Budapest IX. kerületébe tervezett Semmelweis Egyetem Elméleti Oktatási Központ új bővítése.

A KÖZTI a projekt kezdete óta részt vesz a BudaPart fejlesztésében is. A Párizsban a világ legjobb városnegyed-fejlesztése címet elnyerő projektben a cég számos épületet: több lakóházat, irodatömböt és szállodát is tervezett.

A KÖZTI a balatoni fejlesztésekben is jelentős szereplő, terveik alapján épült meg a balatonfüredi LUA Resort, a Balaton első ötcsillagos szállodája. Szintén itt valósult meg az 1200 férőhelyes tájba illesztett kongresszusi központ. Az épületek Balatonfüred számára még több lehetőséget biztosítanak a turisztikai szezon meghosszabbítására.

A közlekedési infrastruktúrát érintő tervezési munkákon is dolgoznak a KÖZTI-nél. A korábbi repülőtéri- és számos vidéki intermodális tervezési munka tapasztalatait felhasználva jelenleg a Kelenföld-Őrmező Intermodális Csomópont tervei készülnek, mely nemcsak az egyes közlekedési módok észszerű összekapcsolására ad javaslatot, hanem egy zöldfelülettel kialakított kétszintes városi teret is létrehoz. Szintén városszerkezeti szempontból fontosak a Mexikói útra, a Városliget és a Rákosrendező közé tervezett P+R parkolók, melyek közvetlenül a Városliget, közvetve a belváros forgalmi tehermentesítését célozzák.

Történelmet írnak

A KÖZTI a nagy volumenű tervezési munkái mellett az értékmegőrzésben, a műemléki tervezésben és az elhanyagolt ipari létesítmények rehabilitációjában is letette a névjegyét.

A Budai Várban folyó rekonstrukciós munkák első megvalósult épületei is a nevéhez fűződnek.  A Várkert Bazár műemléki felújítása után készültek el a Csikós udvar épületei – a Stöckl-lépcső, a Királyi Lovarda, a Főőrség épülete -, valamint a Várpalota Déli összekötőszárnya, benne az eredeti formájában rekonstruált Szent István teremmel. A Magyar Tudományos Akadémia központi épületének jelenleg folyó műemléki felújítása szintén a KÖZTI tervei alapján folyik, a magyar vasúttörténelem egyik legfontosabb szentélyének számító Eiffel Műhelyházban pedig az Operaház művészeti központja jött létre. Ugyancsak az iroda tervezte az egykori ipari épületek integrálásával létrejött Dorottya Udvar, Riverloft és a Váci úti GTC White House irodaházakat.

A romvédelemben az iroda az utóbbi években jelentős eredményeket ért el. A Szögliget-Szádvár romhelyreállítás – a romok sérülése nélkül – harmonikusan ötvözi a klasszikus műemlékvédelmi elveket és a XXI. századi építészeti elemeket. A KÖZTI a Market Romvándor programja keretében tervezte a Aszófő-kövesdi-, a csákányospusztai-, valamint a varjaskéri templomromok helyreállítását. Tavaly a zsámbéki öregtemplomra kiírt országos tervpályázaton az iroda első helyezést ért el.

Dinamikus jövő

A KÖZTI az elmúlt évtizedekben már számtalan gazdasági, társadalmi, és történelmi válságot élt át, fennmaradásának titka pedig mindvégig a rugalmasság és alkalmazkodóképesség volt. Az elmúlt években végrehajtott átszervezések következtében az iroda egységesebb és hatékonyabb lett. A jövő sikereinek záloga – a felhalmozott tapasztalat és tudás mellett – a folyamatos innováció és fejlődés, a technológiai kihívásokra adott tudatos válasz. A tervezési munkával összefonódó kutatás és fejlesztés, a BIM teljeskörű alkalmazása, a környezettudatos tervezés és a mesterséges intelligencia adta egyre nagyobb lehetőségek mértéktartó alkalmazása, azok összehangolása az elkövetkező évek legjelentősebb feladata.

TÉR I RE I VÍZIÓ

A KÖZTI 75. évfordulójának tiszteletére szeretné megszólítani a jövő építészeit is, ezért a BME Középülettervezési Tanszékkel és a II. kerülettel együttműködve hallgatói ötletpályázatot írt ki a II. kerületi Frankel Leó út és Török utca által közrefogott háromszögletű tér revitalizálására. A tér lezárását adó, az 1960-as években a KÖZTI-ben tervezett lakóházat is érintő pályázat célja, hogy mintát adjon a városi terek megújítására.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Két új biztonságtechnikai disztribútorral erősít a TP-Link Magyarországon

A TP-Link Magyarország disztribútori szerződést kötött videómegfigyelő-rendszerei hazai forgalmazására a biztonságtechnikai piac két meghatározó szereplőjével, a Cédrus Számítástechnikai Kft.-vel és a Power Biztonságtechnikai Kft.-vel.

A vezetékes és vezeték nélküli hálózati eszközök piacvezető gyártója a videómegfigyelő rendszerek piacán is jelentős előretörést tervez.

Az első mérföldkő

A TP-Link hazai gyártói képviseletének 10 évvel ezelőtti megnyitása óta folyamatosan építve a kereskedelmi csatornáját piacvezetővé vált a vezeték nélküli otthoni hálózati eszközök mellett a kis- és középvállalati hálózati megoldások szegmensében is. A vállalkozások, intézmények körében közkedvelt Omada rendszerek kiegészítéseként a gyártó három évvel ezelőtt bemutatta VIGI videómegfigyelő termékcsaládját is. A videómegfigyelő piacra történő belépést követően rövid idő alatt közel tízezer darab eladott kamerával és rögzítőeszközzel 1,6 százalékos részesedést ért el a TP-Link a magyarországi IP-alapú rendszerek piacán.

Hosszú távú tervek

A gyártó hazai képviselete hosszú távra tervezve 10 százalékos piaci részesedés elérését tűzte ki célul. Ehhez a folyamatos termékfejlesztés, az új technológiák bevezetése mellett elérkezettnek látta az időt a kereskedelmi csatorna bővítésére is.

„Olyan együttműködő partnereket kerestünk, akik otthonosan mozognak a biztonságtechnikai piacon, rendelkeznek a megfelelő szakértelemmel, mérnöki támogató képességékkel, és képesek VIGI videómegfigyelő rendszereink piaci ismertségét növelni.”

– foglalta össze az új szakmai disztribútorok kiválasztásának főbb szempontjait Dr. Kilbertus Viktor, a TP-Link Magyarország B2B Igazgatója.

„Több éves, a vállalati hálózatok piacán eredményes együttműködésünket október 1-jétől szakmai disztribútori szintre emeljük a Cédrus Számítástechnikai Kft.-vel és a Power Biztonságtechnikai Kft.-vel a videómegfigyelő rendszerek terén.”

„Végfelhasználóknak szánt komplex megoldásaival, folyamatos fejlődésre törekvő szemléletével a TP-Link alapvetően illeszkedik cégünk filozófiájához.”

– fogalmaz Pfeiffer Péter. A Cédrus Számítástechnikai Kft. üzletfejlesztési vezetője szerint, a TP-Link-től már megszokott, kiemelkedő minőségű és megbízhatóságú eszközök segítségével, a disztribútori szerepkörben a korábbiaknál nagyobb szolgáltatási palettát, komplexebb megoldásokat tudnak kínálni ügyfeleiknek.

„A TP-Link hazai képviseletében egy megbízható gyártói partnerre találtunk, melynek munkatársai aktívan részt vesznek a piac fejlesztésében. Biztonságtechnikai disztribútorként még hatékonyabban tudjuk a hazai piacon egyedülállóan széles partnerbázisunkat kiszolgálni. A célunk a partnereink minden igényének kiszolgálása egy kézből. A TP-Link növekedési terveit megismerve úgy véljük, ebben piacvezető disztribútorként egyértelműen részt szeretnénk venni.”

– foglalta össze Daniss Csaba, a Power Biztonságtechnikai Kft.  üzletág igazgatója a döntés hátterét.

A két új szakmai disztribútor csatlakozását követően a hazai telepítők, beruházók, nagyvállalati és intézményi ügyfelek az eddiginél is magasabb szintű műszaki támogatást, oktatásokat vehetnek igénybe. Az üzleti végfelhasználók választási lehetősége pedig egy komoly gyártói háttérrel rendelkező, hazai raktárkészletről elérhető, magas műszaki színvonalú, akár 4 év gyártói cseregaranciával rendelkező kameramegoldással bővül.

A TP-Link VIGI biztonságtechnikai megoldása

A TP-Link 2022-ben mutatta be VIGI névre keresztelt IP-alapú videómegfigyelő megoldását, mely ma már közel 50 különböző kamera és közel 20 rögzítő eszköz mellett napelem-rendszereket is tartalmaz a szigetszerű telepítéshez. A VIGI kamerarendszerek akár 8MP felbontást, széleskörű analitikai funkciókat és a gyártó hálózati eszközeivel kiegészülve komplex megoldást kínálnak rendkívül kedvező ár-érték arány mellett.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Energiatárolási beruházásnál kapott megbízást a Siemens Zrt.

A dunántúli Litéren épül az akkumulátoros egység, melyhez a Siemens biztosít energiaelosztó berendezéseket.

Az MVM Zrt. tulajdonában lévő és az MVM Balance Zrt. által üzemeltett litéri gázturbinás erőmű területén épül hazánk egyik legnagyobb energiatárolója. Ezzel a régió villamosenergia-ellátási biztonságát, a megújuló energia nagyarányú betáplálása miatti rendszer-kiegyensúlyozást segítik elő.

A bő tízmillió eurós beruházás során egy 5 megawatt (MW) teljesítményű és 10 ezer kilowattóra (kWh) tárolókapacitású lítiumion-akkumulátoros energiatároló egység épül, amely a MAVIR litéri alállomásán keresztül fog a közcélú áramhálózathoz csatlakozni. Az MVM Csoport beruházásában megvalósuló akkumulátortelep több mint 1400 háztartás napi villamosenergiaigényének fedezésére lesz majd elegendő.

Az új energiatároló egy korszerű, magas hatásfokú, széles szabályozási tartománnyal rendelkező, kombinált ciklusú gázturbinás blokkrendszer része, ami így fenntartható módon tudja majd biztosítani a villamosenergia-rendszer stabilitását.

A beruházáshoz a Siemens Zrt. szállítja a megbízható működést biztosító, 4 mezős, légszigetelt, középfeszültségű kapcsolóberendezéseket kivitelező partnerén, az MVM XPert Zrt.-n keresztül.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss