Egészség
Elsőként indult hallássérültbarát fogászati ellátás Magyarországon
Gondoltak-e már arra, hogy milyen nehézséget jelent egy olyan embernek a kommunikáció, akinek gyermekkorában megsérült a hallása, vagy eleve siketen született.
Az ő számukra külön áldást jelent, ha olyan felnőttel találkoznak, aki jelelni tud. Különösen igaz ez az egészségügyre. Az országban elsőként vezetett be hallássérültbarát fogászati ellátást egy budapesti rendelőhálózat.
Az orvos–beteg kommunikáció elég nehézkes, és még az ép képességekkel rendelkezők is szorongva mennek el a vizsgálatokra. A hallóknak is gondot jelenthet megérteni, hogy mit mond az orvos, hát még a siketek és nagyothallók számára, hogy pontosan megértsék az utasításokat. Sokan kiszolgáltatottnak érzik magukat. A siketekkel automatikusan hangosabban beszélnek, ám hiába az erőlködés, mert úgy sem értik meg.
Szájról olvasni maszkban?
Egy hallássérültnél hatványozottabb formában jelentkezik a kapcsolatteremtés nehézsége: nem elég, hogy szájról kell olvasni, hanem több mindenre kell egyidejűleg figyelni a beszélgetés során. Ha az egészségünkről van szó, mindenki kiszolgáltatottnak érzi magát az orvosnál. Azonban egy hallássérült sokkal nagyobb stressznek van kitéve a legegyszerűbb kommunikáció során is, mint aki ép képességekkel született.
Akik siketen születtek, nem igazán tudnak szájról olvasni, akik később lettek nagyothallók, nekik is értelmezniük kell, hogy mit is mondanak számukra, noha folyamatosan olvasnak szájról, de a gesztikulációt, a testbeszédet is követni kell. Az egészségügyben a koronavírus-járvány miatt kötelező maszkhordás csak tovább ront a helyzeten.
Akadálymentesen az időpontfoglalástól az ellátásig
A siketek és nagyothallók kommunikációját segíti egy emberséges kezdeményezés, amely a maga nemében egyedülálló mind Magyarországon, mind pedig Budapesten. A MindentMent Fogászati Rendelő hálózat hallássérültbarát ellátást vezetett be, mely két rendelőben érhető el Budapesten, az V. és a XI. kerületben.
A siket és nagyothalló betegek írásban, online tudnak időpontot foglalni a vizsgálatokra, ahol kiválaszthatják a rendelőt, ahol akadálymentes ellátáshoz juthatnak.
„Két, speciális képzésen részt vett munkatársunk, fogorvosunk és fogászati asszisztensünk magabiztosan használja a jelnyelvet, így rendelőinkben siket és nagyothalló pácienseket egyaránt el tudunk látni”
– nyilatkozta Aranyi Rita, a MindentMent Fogászat igazgatója.
Felvették a kapcsolatot a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével (SINOSZ), melynek keretében a SINOSZ tagjainak ingyenes konzultációt és panorámaröntgent ajánlottak fel, valamint egyszeri kedvezményt bármely kezelésre – részletezte az igazgató.
Az emberséges gesztus emberi oldala
Aranyi Rita beszámolt arról is, mi motiválta a rendelő dolgozóit arra, hogy megtanuljanak jelelni. Csömörné Balogh Andrea fogászati asszisztens azért tanult jelnyelvet, mert az anyósa siket, és jelnyelven kommunikál, szeretett volna beszélgetni vele. A másik motivációja pedig az volt, hogy az SZTK-ban sok siket pácienssel találkozott, és látta, hogy mekkora a gond, hogy nem tudják a siketeket részletesen tájékoztatni a fogászati problémákról, kezelésekről. A gyökérkezelésről, a foghúzásról, a fogpótlásról, az ínybetegségek gyógyításáról.
Kutvölgyi Ida doktornő egy nyaralás alkalmával találkozott egy házaspárral, ahol a férfi siket volt, és a társaságból sokan kiközösítették, és ő volt az egyedüli, aki odament hozzá és kérte, hogy tanítsa meg pár jelre. Utána beiratkozott, és alapszinten megtanulta a jelnyelvet, a tudását folyamatosan fejleszti.
Mint azt Aranyi Rita hangsúlyozta: Magyarországon meglehetősen ritka, hogy halló ember tud jelelni egy orvosi rendelőben, de ez a jövő útja az egészségügyben is: a mindenféle értelemben vett, nemcsak fizikai, hanem szellemi és mentális akadálymentesítés. Kezdeményezésük egyedülálló az országban, így rendelőikben siket és nagyothalló pácienseik is magabiztosan érezhetik magukat.
A két szakember közös videóban mondja el jelnyelven az új szolgáltatás lényegét:
Egészség
24 órás padelverseny egy lélegzetvételnyi szünetért a gyógyíthatatlan beteg gyermekeknek
Létezik egy hely, ahol a gyerekek varázsvilágban élhetnek, ám sajnos sohasem nőhetnek fel: ez a Tábitha Ház, Magyarország egyetlen gyermekhospice intézménye, amely ingyenes támaszt nyújt a gyógyíthatatlan beteg gyermekeket otthon ápoló családoknak.
A „Heart Open” elnevezésű, egyedi időtartamú, 24 órás jótékonysági padelverseny során befolyt összeg az intézmény munkáját segíti: a rendezvény 2025. június 26-án 12:00-kor kezdődik a Premier Padel Nagyréten, és a célja, hogy fényt és reményt vigyen azoknak a családoknak az életébe, akiknek minden nap küzdelem.
Nem adhatunk több napot az élethez, de adhatunk több életet a napokhoz
Magyarország egyetlen gyermekhospice intézménye, a Tábitha Ház falai között a gyermekek és családjaik nem csupán orvosi ellátást, hanem szeretetet, figyelmet, méltóságot és támogatást kapnak életük legnehezebb szakaszában. A Ház fenntartása naponta 388 ezer, havonta pedig megközelítőleg 12 millió forintba kerül, és az állami támogatás ennek csupán 20%-át fedezi, a hiányzó összeget pedig adományokból kell előteremteni, hogy a segítség továbbra is ingyenes maradhasson minden rászoruló család számára.
Lépj pályára egy jó ügyért!
A Heart Open pontosan ebben hivatott segíteni: a soha nem látott hosszúságú padel rendezvény 2025. június 26-án, 12 órakor kezdődik a Premier Padel Nagyréten (1029, Budapest, Nagyrét u. 22), és a 24 órás verseny teljes bevételével a Tábitha Ház működését támogatja. A szervezők rövid távú célja 6 millió forint összegyűjtése, amely a ház félhavi működését fedezné. A résztvevők és a támogatók egy igazi közösségi élmény részesei lehetnek: 24 óra alatt 80 játékos lép a pályákra, emellett folyamatos DJ zenei program, 24 órás vendéglátás, tombola és meglepetések várják a látogatókat. A rendezvényen a résztvevőknek lehetősége nyílik találkozni professzionális padel játékosokkal, valamint a sportág és a jótékonyság iránt elkötelezett hírességekkel is.
Gubcsó Balázs és Varga-Márfy Milán, a Heart Open szervezői elmondták:
„A Heart Open eseményt azzal a céllal hoztuk létre, hogy a sport iránti szenvedélyünket egy fontos ügy szolgálatába állítsuk, és egy közösséget építve segítsünk a Tábitha Házban élő gyermekeknek és családoknak. Hálásak vagyunk minden nevezőnek és támogatónak, hiszen ez az összefogás lehetőséget teremt arra, hogy széles körben is felhívjuk a figyelmet a gyermekhospice pótolhatatlan munkájára – egy olyan ügyre, amely a mindennapokban méltatlanul kevés figyelmet kap.
A kezdeményezés mellé a Magyar Padel Szövetség is teljes mellszélességgel odaállt. Kerekes Péter, a szövetség elnöke hozzátette:
„A Magyar Padel Szövetség büszkén áll a Heart Open kezdeményezés mellé, amely megmutatja a sportágunkban rejlő közösségi erőt és társadalmi felelősségvállalást. Ez az összefogás példaértékű, hiszen a sport erejét egy igazán nemes cél, a Tábitha Ház támogatására fordítja.”
„A Tábitha Házban minden napért megküzdünk – nem a gyógyulásért, hanem a méltóságteljes jelenlétért. Ezért különösen megható számunkra, hogy a sport közösségformáló ereje most a legkiszolgáltatottabb gyermekeinkért mozdul meg. A Heart Open nemcsak támogatást hoz, hanem erőt is ad – és ez felbecsülhetetlen érték nekünk és a családjainknak is”
– tette hozzá Teslér Judit, a Tábitha Ház kommunikációs igazgatója.
Hogyan segíthetsz?
- Jelentkezz játékosnak! A nevezési díj 50 000 Ft/fő, amely minimum 4 mérkőzést, valamint támogatók által biztosított ajándékokat garantál (pl. vitaminvíz, energiaital vagy éppen kedvezményes étkezési lehetőség a környező étteremben). A regisztráció a heartopen.hu oldalon érhető el. Minden forint közvetlenül a Tábitha Ház számlájára érkezik.
- Látogass ki szurkolóként! A jelenléteddel is támogatod a közösséget és az ügyet.
- Támogasd az eseményt! Vállalatok és magánszemélyek számára különböző támogatási csomagok érhetők el, de akár egy tombola-nyeremény felajánlásával is hozzájárulhatsz a sikerhez.
„Amikor te játszol, valaki megpihenhet. Amikor te adományozol, valaki fellélegezhet.” A Heart Open több mint egy sportesemény: egy lehetőség, hogy közösen építsünk egy olyan közösséget, ahol a sport, az emberség és a felelősségvállalás találkozik.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Digitális segítség a tudatos és egészséges étkezéshez
Az okosotthonokról, mesterséges intelligenciáról vagy digitális asszisztensekről szóló hírek mellett egyre több figyelem irányul arra is, hogyan formálják ezek az eszközök a mindennapi életünket, akár az étkezési szokásainkat is. Ma már nem kell feltétlenül dietetikust felkeresni vagy szakácskönyveket lapozgatni ahhoz, hogy egészségesebben éljünk, elég egy jól megválasztott app vagy egy okoseszköz a konyhában.
Heti menü és tudatos rendelés
Számtalan mobilalkalmazás és webes platform segít abban, hogy előre megtervezzük a heti menüt, figyelembe véve az ízlésünket, az egészségi állapotunkat és a napi elfoglaltságainkat is. A legtöbb ilyen alkalmazás szinkronizálható az okostelefonnal vagy akár egy okoshűtővel is, így automatikusan ajánl recepteket a hűtő tartalma alapján. Ha pedig nincs időnk főzni, az egészséges étel házhozszállítás is egyre népszerűbb. Már nemcsak gyorsételeket, hanem tápláló, kiegyensúlyozott fogásokat is kérhetünk néhány kattintással, és több helyen akár heti menü rendelés is lehetséges.
Okos döntések minden nap
A technológia nem csupán kényelmet biztosít, hanem valódi támogatást is ad a jobb döntésekhez. Például egyes alkalmazások figyelik a napi kalóriabevitelt, miközben receptötleteket ajánlanak, vagy figyelmeztetnek, ha túl sok szénhidrátot ettünk. Más appok bevásárlólistát készítenek az adott heti terv alapján, így elkerülhetjük az élelmiszerpazarlást is.
Konyhai kütyük, amik tényleg hasznosak
Az okoskonyhai eszközök is új dimenziókat nyitnak: már elérhetők olyan mérlegek, amelyek képesek megmutatni az alapanyagok tápértékeit vagy olyan intelligens főzőlapok, amelyek akár telefonról is irányíthatók. Ezek nemcsak a kezdő szakácsoknak, hanem a rohanó életmódot élőknek is nagy segítséget jelentenek.
Automatizált tervezés, kevesebb stressz
Egyre elterjedtebbek azok az alkalmazások is, amelyek automatikusan összefoglalják, miket ettünk a héten, és segítenek abban, hogy kiegyensúlyozott maradjon az étrendünk. Néhány platform már azt is figyeli, mikor jártunk utoljára boltban, és javaslatot tesz a következő bevásárlásra vagy receptre. Így nemcsak az étkezéseink lesznek rendezettebbek, hanem a konyhai stresszt is jelentősen csökkenthetjük.
Elérhető, nem sci-fi
Nem kell futurisztikus víziókra gondolnunk, hiszen az online étkezéstervezés és az okoseszközök már most is elérhetők és hasznosak lehetnek. Egy jól kiválasztott app vagy konyhai kütyü valódi változást hozhat a mindennapokba. Akár főzünk, akár rendelünk, a technológia segíthet abban, hogy tudatosabbak legyünk, időt spóroljunk, és közben az egészségünkről se feledkezzünk meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Új magyar applikáció támogatja a munkavállalók mentális jóllétét
A munkahelyi mentális egészség kérdése egyre nagyobb kihívást jelent a vállalatok számára, hiszen miközben az alapvetően meghatározza a szervezet teljesítményét, a munkaerőpiacon mind nagyobb súllyal jelenlévő Z generáció már komoly elvárásokkal fordul a cégek felé ezen a téren is.
A stressz mindennapos jelenség a hazai dolgozók kétharmadánál, amely gyakran még a pihenőnapokon sem csillapodik, emellett világszerte az alkalmazottak nagyjából 50%-a küzd a rohamosan terjedő kiégéssel, ami szélesebb értelemben vett egészségügyi tüneteket is okozhat. A probléma társadalmi jelentőségét felismerve három hazai cég fogott össze, hogy megalkossa a Health check ☑️ nevű digitális megoldást, amely a munkavállalók mentális és fizikai állapotát átfogóan vizsgálja, hogy értékes visszajelzésekkel szolgáljon dolgozók és vállalatok számára egyaránt.
Az Európai Unióban átlagosan 136 milliárd euró, Magyarországon pedig nagyságrendileg 440 milliárd forint veszteség keletkezik évente a nem, vagy nem megfelelően kezelt munkahelyi stressz miatt, amely a kieső munkanapok mintegy 50-60%-áért felelős. Eközben a munkavállalók is egyre jelentősebbnek érzik a problémát, ráadásul többnyire magukra hagyva küzdenek vele: 10-ből 4 dolgozó úgy véli, hogy a fokozott stresszel járó pszichoszociális kockázatokat az adott szervezeten belül nem képesek hatékonyan orvosolni. Erre a kihívásra ad innovatív választ a Health check ☑️ alkalmazás, melyet a Budapest központú startup, a CHEQ munkáltatói kommunikációs rendszerébe integrálták, szakmai partnere pedig a Pro Health Consulting Group és a munkahelyi pszichológiára specializálódott Minder.
„Ma már nem kérdés, hogy a munkavállalók mentális állapota milyen jelentős mértékben támogatja vagy éppen akadályozza a cégek hétköznapjait, a feladatellátás minőségét vagy konkrétan a termelékenységet. A digitális világban olyan eszközöket kell a cégek kezébe adni, melyek segítségével hatékonyabban felismerhetik és kezelhetik a dolgozóik mentális egészségéhez kapcsolódó problémákat”
– mondta el Logemann-Molnár Zsófia a MINDER alapító szakpszichológusa.
Az alkalmazás anonim visszajelzéseken alapuló „hőtérképet” készít a szervezetről, így a cégvezetők és HR-szakemberek gyorsan felismerhetik, hol van szükség beavatkozásra. Az eredmények alapján újratervezhetők a munkahelyi folyamatok és a célzott egészségmegőrző programok is – ezek pedig közvetlen konkrét üzleti előnyként járulnak hozzá a munkavállalói elköteleződés növeléséhez és a fluktuáció legyőzéséhez is.
Kölcsönös érdek a mentális egészség minden munkahelyen
A hazai munkavállalók egyébként a túlzott munkaterhelés (43%), a tisztelet és igazságosság hiánya (32%), valamint a túl magas elvárások (26%) miatt szenvednek leginkább, és 46%-uk úgy gondolja, hogy már olyan fizikális egészségügyi problémája is van, melyet az ebből fakadó stressz váltott ki. A Health check ☑️ ezeket a tényezőket mind figyelembe veszi, és visszajelzést ad a dolgozónak saját pszichés állapotáról, támogatva ezzel a tudatos stresszkezelést és az önismereti fejlődést. Sokan küzdenek például azzal, hogy bár érzik, hogy valami nincs rendben, mégsem tudják az okokat azonosítani és a dolgok mélyére ásni; a magyar fejlesztésű digitális megoldás segít a felismerésben, sőt, akár a komolyabb következmények megelőzésében is.
“CHEQ rendszeren belül mostantól elérhető a mentális és fizikai egészség felmérése digitálisan, azonnal és adatvezérelten. Ez nemcsak a munkavállalók jólétét támogatja, hanem közvetlenül hozzájárul a cégek hatékonyságához és hosszú távú versenyképességéhez. A modern vállalatok számára a digitalizáció már nem lehetőség, hanem stratégiai eszköz az emberi erőforrás fejlesztésében.”
– emelte ki Deliága Ákos a CHEQ-et fejlesztő Talk-A-Bot Zrt. alapító-vezérigazgatója.
A Health check ☑️ emellett azért is kulcsszereplővé válhat a jövő munkahelyein, mert a fiatalabb generációk egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a munkaerőpiacon, az ő igényeik pedig merőben eltérnek az idősebb kollégáiktól, akik még csak most tanulják, hogy tarthatják karban egészségüket. A fiatalabb munkavállalók olyan vállalatokat keresnek, ahol a szakmai kihívások mellett hangsúlyos szerepet kap a munka-magánélet egyensúlya, a mentális és fizikai egészség támogatása, valamint a kreativitás és az innováció – vagyis sokkal magasabb elvárásokat támasztanak a munkahelyi jóllétük kapcsán, mint bármelyik korábbi generáció, de ha úgy érzik, odafigyelnek rájuk és visszajelzéseikre, azt meghálálják.
„Az sem szabad elfelejteni, hogy a hatályos jogszabályok hazánkban is tartalmaznak a mentális egészségre vonatkozó előírásokat, melyek szerint a munkáltatóknak kötelessége a pszichoszociális kockázatok (konfliktusok, munkaszervezés, stressz stb.) rendszeres felmérése és szükség esetén azok csökkentése. A megoldás hatékonyan támogatja a vállalatokat a törvényi megfelelésben, ráadásul több legyet is üthetnek egy csapásra, hiszen közben a munkavállalói elkötelezettséget és lojalitást is növelhetik. Az eddigi tapasztalatok abszolút pozitívak: a Health check ☑️ bevezetésével könnyebb valóban működő egészségprogramokat tervezni és a CHEQ felhasználással mérhetően javult a belső kommunikáció minősége is”
– részletezte Dr. Horváth Zsófia, a Pro Health Consulting Group vezető partnere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság2 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Zöld1 hét ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Gazdaság2 hét ago
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás 2025-ben Stratégiai megoldások a versenyképesség növeléséért
-
Gazdaság2 hét ago
A családok fele felélné a családi adókedvezményekből befolyó plusz pénzt
-
Gazdaság2 hét ago
Hihetetlen összeget költ egy család lakáshitel-törlesztésre
-
Okoseszközök2 hét ago
Rangos fenntarthatósági tanúsítványokat érdemeltek ki az LG 2025-ös OLED televíziói
-
Tippek6 nap ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat