Egyéb kategória
10 éve hunyt el Steve Jobs
Munkatársai szerint Jobsot valóságos erőtér vette körül, az elképzeléseibe vetett hitét senki és semmi nem tudta megingatni. Ennek is köszönhető, hogy a garázscégből lett vállalat, az Apple pár év alatt milliárdos bevételeket hozott.
Tíz éve, 2011. október 5-én halt meg Steve Jobs, az Apple cég alapítója és elnöke, a technológiai iparág egyik legnagyobb alakja.
Steven Paul Jobs 1955. február 24-én született San Franciscóban. Svájci német anyja és szíriai apja végzős egyetemisták voltak, így örökbe adták gyermeküket, Jobs csak felnőttként ismerte meg vér szerinti szüleit. A fiút Paul és Clara Jobs nevelte fel Mountain View városában, amely éppen akkor vált Szilícium-völgyként ismertté, mert számtalan félvezetőgyártó és informatikai vállalat vetette meg itt a lábát. Az iskola untatta, a tekintélyt nem tisztelte, de a vizsgákon kiválóan teljesített. Hétvégénként apjával – a környéken élő mérnökökhöz hasonlóan – ő is lelkesen dolgozott kütyükön a garázsban. 13 éves korában találkozott élete egyik legfontosabb szereplőjével, a 18 éves, hozzá hasonlóan elektronikai zseni Stephen „Woz” Wozniakkal, akivel később az Apple céget alapította.
A középiskola után a Reed College hallgatója lett, de mindössze egy fél évig, mert jobban érdekelte a keleti filozófia, a gyümölcsdiéta és az LSD. Néhány hónapra egy oregoni hippikommunába költözött, ahol leginkább almatermesztéssel foglalkozott, Kaliforniába visszatérve a videojáték-gyártó Atari alkalmazta. Fizetéséből „megvilágosodást keresve” Indiába utazott, de kissé kiábrándultan tért vissza.
Jobs felvette a kapcsolatot Wozniakkal, aki éppen saját számítógépet tervezett, és azt javasolta, kezdjenek közös vállalkozásba. Az Apple céget 1976. április 1-jén jegyezték be a Jobs család cupertinói házának garázsába, a cég impozáns központja ma is e városban van. Az általuk összeszerelt Apple I számítógépeket 666,66 dollárért kínálták, ezekért ma már csillagászati árat fizetnek. Wozniak hamarosan új, a fogyasztói piacot megcélzó, színes kijelzős, formatervezett gépen kezdett dolgzoni. Jobsnak a projekthez sikerült az Inteltől 32 évesen milliomosként visszavonult Mike Markkulától 250 ezer dollár tőkét szereznie, így 1977 áprilisában bemutathatták az Apple II-t. Az első üzletileg is sikeres számítógépet 1993-ig gyártották, segítségével nemzedékek ismerkedtek meg a számítástechnika alapjaival.
Jobs 1980. december 12-én a tőzsdére vitte az Apple-t, a lépés után személyes vagyona 200 millió dollár fölé emelkedett. A vállalat elnökének 1983-ban a Pepsi-Cola vezetőjét, John Sculley-t csábították át, akit a legenda szerint Jobs azzal a kérdéssel győzött meg: „Életed egész hátralévő részében cukros vizet akarsz árulni?”. A cég bevételei a következő évtizedben 800 millió dollárról nyolcmilliárdra nőttek. Ebben oroszlánrésze volt az 1984-ben piacra dobott Macintoshnak, amely a bemutatón saját hangján üdvözölte az izgatott közönséget, a rendezvényt azóta is az „eseménymarketing” archetípusaként emlegetik. A Macintosh volt az első otthoni felhasználásra szánt számítógép, amelynek grafikus felhasználói felülete volt, egérrel lehetett irányítani és előre telepítették a szövegszerkesztő és a rajzolóprogramot.
A vizionárius Jobs és a praktikus üzletember Sculley konfliktusa 1985-re teljesen elmérgesedett, és Jobs az általa alapított cég elhagyására kényszerült. 1986-ban többségi részesedést szerzett a számítógépes grafikával foglalkozó Pixarban, amelyet jelentős animációs stúdióvá fejlesztett. A Pixar készítette 1995-ben az első teljes egészében számítógépes animációval készült filmet, a Toy Storyt, az abban az évben tartott részvénykibocsátás után Jobs milliárdosnak mondhatta magát. NeXT Computer néven alapított cégének drága munkaállomásai nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, de mégis ez vezette vissza az Apple-hoz.
A távozása után egyre komolyabb nehézségekkel küszködő Apple a Microsoft Windows 95 megjelenése után új operációs rendszer után nézett és a NeXT szoftvere mellett döntött. A céget 400 millió dollárért vásárolták meg, és Jobs 1997-ben visszavette a vezetést. Szívós munkával építette újjá a céget, amely sorra állt elő a szakértők által fantazmagóriának tartott, de átütő sikert arató és később már mindenki által utánzott termékekkel. Jobsot munkatársai szerint valóságos erőtér vette körül, ösztönös elképzeléseibe vetett hitét nem lehetett megingatni.
A zenelejátszó iPod 2001-ben debütált, együtt az Apple internetes zeneáruházával, 2006-ban dobták piacra az asztali számítógép tudásával rendelkező, hordozható MacBookot. A következő évben debütált az első és máig legnépszerűbb, a telekommunikációs piacot átrendező okostelefon, az iPhone. A készülék zenelejátszásra és az internet böngészésére is alkalmas volt, s a fejlesztők programokat írhattak rá – ma is az iPhone hozza a nevét időközben Apple Inc-re változtató cég bevételeinek nagy részét. „Nagy testvére”, az iPad tablet 2010-ben jelent meg. Az Apple rendszere zárt, termékei a hardver és a szoftver tökéletes kombinációját nyújtják, minőségük mellett iskolateremtő formatervezésükről is ismertek. A guruként emlegetett, fekete garbós Jobs minden évben maga ismertette az újdonságokat, a végére hagyva a legnagyobb durranást, a legendás „csak még egy dolog” szavakkal.
Forrás: HVG
Egyéb kategória
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t
A világ legtöbb országába repülő légitársaságaként ismert Turkish Airlines ismét megerősítette vezető szerepét a nemzetközi légiközlekedési iparágban: a 2025-ös Skytrax World Airline Awards díjátadón tizedik alkalommal nyerte el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
A légiközlekedés Oscarjaként is emlegetett díjátadó ünnepséget június 17-én rendezték meg a párizsi Lég- és Űrmúzeum történelmi falai között.
A déli régió legjobb légitársaságának is megválasztott török nemzeti légitársaság számos további rangos elismerésben is részesült. A Turkish Airlines elnyerte a Világ legjobb üzleti osztályú fedélzeti cateringje, Európa legjobb üzleti osztálya, Dél-Európa legjobb üzleti osztálya és az Európa legjobb üzleti osztályú fedélzeti cateringje díjakat, amelyek a prémium kabinokban nyújtott kiemelkedő szolgáltatási színvonalat tükrözik. A légitársaság ezen felül elnyerte az Európa legjobb turistaosztálya és az Európa legjobb turistaosztályú fedélzeti cateringje címeket is, ezzel is bizonyítva elkötelezettségét a magas színvonalú utazási élmény biztosítása mellett minden osztályon. Ezek az elismerések, összesen nyolc díj, ismét megerősítik a Turkish Airlines erős pozícióját a globális légiközlekedési szektorban, valamint vezető szerepét a régióban.
Ezeket a díjakat nemzetközi utasok millióinak közvetlen visszajelzései alapján ítélik oda, így valódi mérőszámot jelentenek az utaselégedettség tekintetében. A Turkish Airlines kiváló szolgáltatási minőségének, páratlan útvonalhálózatának és a Turkish DO&CO-val közösen megalkotott fedélzeti gasztronómiai élményének ismételt elismerése jól tükrözi a légitársaság töretlen elkötelezettségét vendégei iránt.
A díjak kapcsán a Turkish Airlines igazgatótanácsának és végrehajtó bizottságának elnöke, Prof. Ahmet Bolat így nyilatkozott:
„Mérhetetlen büszkeség számunkra, hogy utasaink ismét Európa legjobb légitársaságának választottak bennünket. Ez az elismerés – a többi díjjal együtt – csapatunk fáradhatatlan munkájának és szenvedélyének bizonyítéka. Munkánkat a török vendégszeretet hagyományai vezérlik, és szívből köszönjük utasainknak és a Skytrax szervezetnek, hogy megerősítették elkötelezettségünket a kiválóság iránt. Továbbra is azért dolgozunk, hogy világszerte felejthetetlen utazási élményeket nyújtsunk vendégeinknek.”
A Skytrax vezérigazgatója, Edward Plaisted hozzátette:
„Örömmel látjuk, hogy a Turkish Airlines nyolc díjat is elnyert a 2025-ös World Airline Awards keretében, köztük az Európa legjobb légitársasága, a legjobb üzleti osztályú catering, valamint a Dél-Európa legjobb légitársasága címeket. A Turkish Airlines olyan gondosan kialakított szolgáltatást nyújt, amely mélyen rezonál az utasokkal – a vendégszeretettől kezdve a fedélzeti étkezések minőségéig. Az eredmények újfent megerősítik a légitársaság vezető szerepét a régióban, valamint stabil jelenlétét a világ élvonalában.”
A hat kontinensre kiterjedő, folyamatosan bővülő útvonalhálózatával – amelyért Guinness-rekord is illeti –, a Turkish Airlines a török vendégszeretet szellemiségét testesíti meg, miközben továbbra is az élen jár a fenntarthatóság és a technológiai innováció területén a légi közlekedésben. A légitársaság növekvő nemzetközi jelenléte biztosítja, hogy a jövőben is irányt mutasson az ágazatban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyéb kategória
A Megoldások a holnapért győztesei az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeknek segítenének
A Megoldások a holnapért kihívás jubileumi döntőjében a PrepBook csapat fiatal innovátorai állhattak a dobogó legfelső fokára május 30-án, akik egy interaktív könyvet terveztek, amellyel az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeket segítenék az orvosi vizsgálatokra való felkészülésben.
Második helyen végzett a Motus csapat, a mentális egészséget támogató, érzelmi napló applikációjával, míg a harmadik helyezett, az EmpowHerCareer párosa, a női közösségek formálására és fiatal lányok pályaválasztása kapcsán adott kiemelkedő megoldást. A Samsung az EdisonKids-dzel együttműködve immár ötödik éve biztosít lehetőséget a diákoknak a szárnypróbálgatásra, és arra, hogy szakmai mentorokkal karöltve szebb jövőt teremthessenek.
A Megoldások a holnapért döntője minden évben bizonyítja, hogy a diákokban hatalmas potenciál rejlik a társadalmi és környezeti problémák megoldására. Idén ismét számos innovatív projekt és inspiráló gondolat került a középpontba a holnap formálására. A nyolc finalista csapat ezúttal is szívét-lelkét beleadva mutatta be felvetéseit és szakértői támogatással kidolgozott megoldásait. Már-már szállóigévé vált az elmúlt öt év során a mondat, miszerint „a zsűri nincs könnyű helyzetben”. Ezúttal sem volt másképp a rendkívül önazonos, olykor megható, de minden esetben megkapó szakmai elkötelezettségről tanúskodó előadások után. A három legjobb csapatot kreativitás, kritikai gondolkodás és megalapozottság alapján választotta ki a zsűri – emellett idén a társadalmi felelősségvállalásnak, valamint a kommunikációnak és a csapatban való együttműködésnek is még nagyobb súlya volt.
Az együttérzés győzelme
A dobogó csúcsát elfoglaló PrepBook, a Karcagi SzC Mezőtúri Teleki Blanka Gimnázium, Technikum és Kollégium diákjai, Nánási Diána, Isaszegi Boglárka és Simai Viktória az Egészség hívószavára, a szorongás témájára fókuszálva mutattak kimagasló példát társadalmi felelősségvállalásból és együttérzésből. A fiatalok interaktív könyvet fejlesztettek, amely segíthet az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeknek átlátni és megérteni az orvosi vizsgálatok menetét, csökkentve bennük az ezzel kapcsolatos stresszt. Az autizmussal élő gyermekeknek számos új, ismeretlen helyzet súlyos szorongásforrást jelenthet, ennek a legyőzésében segíthet az interaktív kék könyv, amely könnyen lapozható és kiegészíthető, valamint lekerekített oldalainak köszönhetően biztonságos. Az érintett gyerekek még a vizsgálatok előtt megismerkedhetnek az ismeretlennel: többek közt a kórházat idéző szagminta található benne, a QR kódok mögött a várótermek és az orvosi eszközök zajai hangzanak fel, valamint fogorvosi tükör is tartozik a könyvhöz. Az Autistákért Szolnokon Egyesület támogató partnerként csatlakozott, és a Szolnokon rendelő fogorvos, Dr. Batári Zsófia, is elismerő szakmai véleménnyel nyilatkozott a könyvről és a kezdeményezésről. A csapat Szabó T. Anna Egyforma című versének részletével zárta előadását, amely az elfogadásra hívja fel a figyelmet, és a téma kontextusában még megkapóbb.
Második helyen végzett az Egészség kategóriában induló, szintén mély empátiával és inspiráló erővel felvértezett Motus csapat, a budapesti Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium, tanulói, Stiller Blanka Virág, Lempel Soma és Lőrinc Árpád, akik hangulatkövető érzelmi napló applikációval támogatnák a diákokat mentális jóllétük megőrzésében. A kulcsszó a szorongás, amely sokszor nehezen beazonosítható érzés: olykor csak a ránk nehezedő súlyt érezzük. A csapat 100 fiatal körében végzett kutatása szívszorító eredményeket hozott: sokan nem tudnak kihez fordulni a problémáikkal, mások pedig nem is tudják megfogalmazni az érzéseiket. A Motus, a 14-18 éveseknek megalkotott, AI-támogatott érzelmi napló azonban segítséget nyújthat. Nem diagnosztizál, hanem társként van jelen, aki figyel – biztonságot és elfogadást kínálva. A felhasználó például naplózhat vele, hangulatjavító tippeket kaphat és a csoportos chathez is csatlakozhat. A Kék Vonaltól már ajánlást is kaptak a fiatalok, akik a prototípust technológiai szempontból is finomhangolták, ráadásul iskolai közösségükből és a social media felületekről számos pozitív visszajelzés érkezett az applikáció kapcsán. A Motus a tervek szerint ingyenes lesz, hogy minél szélesebb körben elterjedhessen.
A dobogó harmadik fokára állhatott az inspiráló energiákat sugárzó, lendületes versenyzőpáros, az EmpowHerCareer csapata, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium diákjai, Toók Panna és Jánoskuti Hanna. Ők a Közösség kategóriájában a pályaválasztás előtt álló lányoknak segítenének, és oldanák a szorongásukat, akár a férfi-szakmának címkézett területeken történő elhelyezkedés kapcsán. Ennek érdekében létrehoztak egy közösségi platformot, ahol minden lány érdeklődési körtől függetlenül megtalálhatja az inspirációt videós formában – egy erős közösség tagjai lehetnek, és nemcsak nézők, de alkotók is. A páros saját kutatásából ugyanis kiderült, hogy nagyon sok lelkes fiatal lány venne részt a projektben, mind az előkészítésben, mind a tartalomgyártásban, ezért szerveztek nekik egy személyes eseményt, közös ötletelésre: különböző iskolákból hívták össze őket, így nemcsak tapasztalatot szerezhettek, hanem barátokat is. A folyamatosan formálódó közösség további fiatal lányokat fog bevonni az interjúkészítésbe, közösségi médián, diákönkormányzatokon és egyéb, a nőket támogató csoportosulásokon keresztül. A résztvevők tartalmat gyártanak majd: sikeres nőkkel készítenek videóinterjúkat, mindezt csapatokban. Ehhez gyakorlati oktatást is kapnának, és a folyamat során úgy tudnak kapcsolódni, hogy közben tudatosan készülnek a jövőjükre. A közösségépítő projekt célja – többek közt – olyan világot kialakítani, ahol 50-50 százalék a nemek aránya, kifejezetten a STEM szakmákban is.
A dobogón túl is számos kreatív jövőbe mutató megoldással találkozhatott a zsűri. Közösség kategóriában szerepelt többek közt egy, a financiális, jogi és AI-gyakorlati tudást megosztó digitális platform a fiataloknak, valamint a tudatos pénzügyi nevelésre szakosodott applikáció, amely a közösségi felelősségvállalás és az együttműködés fontosságára is felhívná a figyelmet. Az Egészség kategóriában egy mozgáskorlátozottaknak fejlesztett kommunikációs rendszert is bemutattak, a Fenntartható jövő témájában pedig a kávézacc mezőgazdasági célú újrahasznosítását célozták meg a diákok, valamint a természetes alapanyagú eldobható evőeszközöknek is új életet álmodtak meg, tápanyagdús virágföld formájában.
A jövő nyertesei
Az idén bevezetett Egészség kategóriában versenyző diákok arattak győzelmet, ezt a zsűri elnöke, az esemény fővédnöke, Dr. Meskó Bertalan, orvosi jövőkutató külön méltatta. Valamennyi résztvevő nagyszerűen helytállt a komoly hazai jövőépítőkből és más kiváló szakemberekből álló zsűri kérdéseire adott válaszaikkal, megkoronázva ezzel a jubileumi programot.
„A Megoldások a holnapért kihívás minden évben emlékeztet minket arra, hogy a jövőt nemcsak álmodni, hanem alakítani is lehet – empátiával, kreativitással és közösségi gondolkodással. Amikor az új generáció tagjai egyszerre gondolkodnak a mentális egészségükről, a közösségeik jóllétéről és a bolygó jövőjéről, akkor valójában már ma formálják a holnap világát. Ennek a jelenségnek az ünnepe minden évadban a döntő, amely újra és újra magával ragad, és egy még élhetőbb jövő, egy még szerethetőbb közösség holnapjába visz el bennünket, ahol a technológia is a társadalmi ügyek szolgálatában állhat”
– mondja Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője.
„Az idei döntő ismét megmutatta, mekkora erő rejlik a fiatalokban – nem csupán az ötleteikben, hanem abban, ahogyan gondolkodnak, együttműködnek és fejlődnek. A csapatok nemcsak problémát oldottak meg, hanem empátiát, kreativitást, rendszerszintű gondolkodást és kitartást gyakoroltak – azokat a kompetenciákat, amelyek a jövőben elengedhetetlenek lesznek. A megoldások mögött látszik: nemcsak reagálnak a világra, hanem értik is azt – és bátran alakítják. Ezért hisszük, hogy kulcsszereplői lehetnek a jövő formálásának már ma”
– mondja Borsos Dorottya, az Edisonplatform vezetője.
A világszinten tizenötödik, hazánkban ötödik évfordulóját ünneplő kihívásban 2010 óta összesen 2,8 millió fiatal vett részt, akik egytől egyig nyertesei a kihívásnak. A hazai 3 győztes csapat idén összesen 6 millió forint összértékű Samsung készülékkel bővítheti egyéni és oktatási intézménye eszközparkját, de talán ennél is fontosabb az a modern és elmélyült tudás, azok az új emberi kapcsolódások és inspirációk, amelyek tovább kísérhetik útjukon a fiatalokat.
További információk és jelentkezés a www.edisonkids.org és a https://www.samsung.com/hu/solvefortomorrow/ weboldalon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyéb kategória
Két rangos elismeréssel tüntették ki dr. Kelemen Rolandot, a Széchenyi István Egyetem oktatóját
Dr. Kelemen Roland, a győri Széchenyi István Egyetem tanszékvezető docense a napokban vehette át a Honvédelemért Kitüntető Cím II. fokozatát, valamint a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület Ezüstjelvényét.
A Honvédelem Napja alkalmából díjazták nemrégiben dr. Kelemen Rolandot, a Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Kara Modern Technológiai és Kiberbiztonsági Jogi Tanszékének vezetőjét. Az oktató a Honvédelemért Kitüntető Cím II. fokozatát vehette át beosztásában huzamos időn át végzett kiemelkedő tevékenysége, valamint szakmai érdemei elismeréséül. Néhány nappal később a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület is díjazta a győri szakembert: a szervezet Ezüstjelvényével ismerték el kimagasló társadalmi munkáját.
„A honvédelmi miniszter által adományozott címet a honvédelem területét is érintő, különösen a katonai kibertéri műveletek jogi megítélését és a tágabb értelemben vett kiberbiztonságot érintő kutatásokért, szakértői együttműködésért kaptam meg. A másik elismerést a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület (HTE) éves közgyűlésén vehettem át a tavalyi, a HTE Elektronikus Információbiztonsági Vezetők Okosan Klubjával közös nagysikerű országos konferencia szervezésében vállalt szerepem, és a kiberbiztonság területén végzett tudatosító és tudományszervező tevékenységem elismeréseként. Mindkét díj fontos szakmai megerősítést jelent a számomra. Hálás vagyok az egyetemnek azért a támogatásért, amellyel e tudományterület fejlődéséhez hozzájárul”
– fogalmazott dr. Kelemen Roland. Hozzátette: ezek a díjak annak elismerését is jelentik, hogy a Széchenyi-egyetem milyen gyorsan reagál az új kihívásokra. Erre példa, hogy az intézmény vezette be az országban elsőként a kiberbiztonság jogának egyetemi szintű képzését.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság2 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Zöld2 hét ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Gazdaság2 hét ago
A családok fele felélné a családi adókedvezményekből befolyó plusz pénzt
-
Tippek1 hét ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Okoseszközök2 hét ago
Rangos fenntarthatósági tanúsítványokat érdemeltek ki az LG 2025-ös OLED televíziói
-
Egyéb kategória6 nap ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t
-
Ipar7 nap ago
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies