Connect with us

Egyéb kategória

BKK a bliccelők ellen: működhet az új plakátkampány?

bkk

 Legfrissebb szabadtéri hirdetési kampányában a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) arra ösztönzi az utasokat, hogy a bliccelés helyett válasszák a jegy vagy bérlet megváltását. Wolf Gábor marketing szakértő szerint előremutató a kezdeményezés és az eredmények mérésével, valamint a kampány marketing üzenetének finomításával számottevően csökkenthető a nemfizető utasok száma.

Budapesten a legfrissebb becslések szerint az utasok kilenc százaléka érvényes jegy vagy bérlet nélkül utazik. Hiába érhető el már okostelefonon is a jegyvásárlás, bővültek folyamatosan a kedvezmények és maradt el a közösségi közlekedés áremelkedése messze az inflációtól, még mindig nagyon jelentős a bliccelők aránya.

Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója Facebook videóban hívta fel a figyelmet arra, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új reklámkampánya nagyon eredményes lehet, ha mérik és az eredmények tükrében javítanak az üzenet hatékonyságán, felhasználva az ismert szociálpszichológiai kutatások eredményeit. Ugyanis egy olyan kérdésben, mint a bliccelés, könnyen előfordulhat, hogy a BKK reklámkampányának hatására rövid távon nemhogy csökken, hanem akár növekedhet is a nemfizetők száma.

A tiltás hatékonyabb lehet hatékonyabb a dorgálásnál

A BKK kampányában megjelenő szereplők kifogásokat mondanak arról, hogy miért lógnak a villamoson, buszon és metrón. Ezek szerint azért lehet bliccelni, mert úgyse jön ellenőr, csak pár megállóról van szó és más is bliccel. A bannereken és plakátokon ez alatt olvasható a „Ne a kifogást keresd, válts jegyet vagy bérletet és utazz lelkiismeret furdalás nélkül” szlogen.

Ahogy arra Wolf Gábor rávilágít nemzetközi példák alapján, amikor mások normaszegő viselkedését helyezik központba, akkor az akár visszájára is elsülhet!

Az emberek fejében ugyanis ez úgy áll össze, ha valamit szabad másoknak, akkor azt ők is megtehetik – még ha ez alapvetően tilos is. Erre számos marketingpszichológiai kísérlet eredménye is rávilágít. Az Egyesült Államokban az arizonai Megkövült Erdő Nemzeti Park azt látta, hogy a látogatók 2,9 százaléka elcsent egy-egy kis darabot a megkövült fákból, amik így előbb-utóbb teljesen el is tűnnének.

Felkérték ezért az egyik legnagyobb hatású pszichológust, a meggyőzés, a befolyásolás és a tárgyalás területeinek nemzetközi hírű szakértőjének számító Robert Chaldinit, hogy segítse rávenni az embereket, hogy kevesebbet lopjanak a természeti kincsekből. Kísérletében először egy olyan táblát helyezett ki ami ez állt: „Sajnos rengeteg látogató távolít el kristályokat a kővé vált erdőből, amivel rongálják a park állapotát”.

Ez a BKK-reklámhoz hasonló üzenet nem csökkentette, hanem növelte a lopások mennyiségét, mégpedig 2,9 százalékról közel háromszorosára, 7,9 százalékra! Amikor azt írtákegy táblára, hogy „Tilos a kővé vált erdőből kristályokat kivinni, mert ezzel rongáljuk a park állapotát”, akkor az egyszerű tiltás hatására 1,7 százalékra csökkent a lopások száma.

Wolf Gábor ugyanakkor hangsúlyozza: mindez csak elmélet, csak a kampány hatásának birtokában lehet biztosan kijelenteni, hogy a kutatás eredményei ebben az esetben is megállják a helyüket.

A szakértő szerint mindenképpen érdemes más üzenetekkel is kísérletezni, mert a számottevő különbségek lehetnek az egyes megközelítések között.

A lelkiismeretére mindenki szívesebben hallgat

A kutatás szerint jobb eredményt lehetett elérni, ha ezt írták: „Nagy pacsi a látogatóknak, mert sikerült fenntartani a park érintetlen állapotát”. Az emberek ugyanis szeretik a dicséretet, és ha már valamiért bezsebelték a kedves szavakat, akkor nagyon nem viszi rá a lelkiismeretük, hogy az ellenkezőjét tegyék.

„Ez az üzenet dicsér és visszaigazolja a helyes viselkedést. Nem leszid, nem letromfol, hanem elismeri a helyes viselkedést. Érdemes lenne ezt tesztelni a kampány folytatásában a BKK-nak is. Például a következő kampányban egy villamosvezető mondhatná, hogy «Köszönjük, hogy jegyet váltott, mert a jegybevételből kapom a fizetésem»

– javasolja Wolf Gábor.

A marketingszakember szerint nagyon előremutató a BKK kezdeményezése és ha alkalmazzák ezt a szociálpszichológiai megközelítést a leghatékonyabb üzenet megtalálására, akár a jelenlegi töredékére csökkenthető a bliccelők száma.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Egyéb kategória

Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t

A világ legtöbb országába repülő légitársaságaként ismert Turkish Airlines ismét megerősítette vezető szerepét a nemzetközi légiközlekedési iparágban: a 2025-ös Skytrax World Airline Awards díjátadón tizedik alkalommal nyerte el az „Európa legjobb légitársasága” címet.

A légiközlekedés Oscarjaként is emlegetett díjátadó ünnepséget június 17-én rendezték meg a párizsi Lég- és Űrmúzeum történelmi falai között.

A déli régió legjobb légitársaságának is megválasztott török nemzeti légitársaság számos további rangos elismerésben is részesült. A Turkish Airlines elnyerte a Világ legjobb üzleti osztályú fedélzeti cateringje, Európa legjobb üzleti osztálya, Dél-Európa legjobb üzleti osztálya és az Európa legjobb üzleti osztályú fedélzeti cateringje díjakat, amelyek a prémium kabinokban nyújtott kiemelkedő szolgáltatási színvonalat tükrözik. A légitársaság ezen felül elnyerte az Európa legjobb turistaosztálya és az Európa legjobb turistaosztályú fedélzeti cateringje címeket is, ezzel is bizonyítva elkötelezettségét a magas színvonalú utazási élmény biztosítása mellett minden osztályon. Ezek az elismerések, összesen nyolc díj, ismét megerősítik a Turkish Airlines erős pozícióját a globális légiközlekedési szektorban, valamint vezető szerepét a régióban.

Ezeket a díjakat nemzetközi utasok millióinak közvetlen visszajelzései alapján ítélik oda, így valódi mérőszámot jelentenek az utaselégedettség tekintetében. A Turkish Airlines kiváló szolgáltatási minőségének, páratlan útvonalhálózatának és a Turkish DO&CO-val közösen megalkotott fedélzeti gasztronómiai élményének ismételt elismerése jól tükrözi a légitársaság töretlen elkötelezettségét vendégei iránt.

A díjak kapcsán a Turkish Airlines igazgatótanácsának és végrehajtó bizottságának elnöke, Prof. Ahmet Bolat így nyilatkozott:

„Mérhetetlen büszkeség számunkra, hogy utasaink ismét Európa legjobb légitársaságának választottak bennünket. Ez az elismerés – a többi díjjal együtt – csapatunk fáradhatatlan munkájának és szenvedélyének bizonyítéka. Munkánkat a török vendégszeretet hagyományai vezérlik, és szívből köszönjük utasainknak és a Skytrax szervezetnek, hogy megerősítették elkötelezettségünket a kiválóság iránt. Továbbra is azért dolgozunk, hogy világszerte felejthetetlen utazási élményeket nyújtsunk vendégeinknek.”

A Skytrax vezérigazgatója, Edward Plaisted hozzátette:

„Örömmel látjuk, hogy a Turkish Airlines nyolc díjat is elnyert a 2025-ös World Airline Awards keretében, köztük az Európa legjobb légitársasága, a legjobb üzleti osztályú catering, valamint a Dél-Európa legjobb légitársasága címeket. A Turkish Airlines olyan gondosan kialakított szolgáltatást nyújt, amely mélyen rezonál az utasokkal – a vendégszeretettől kezdve a fedélzeti étkezések minőségéig. Az eredmények újfent megerősítik a légitársaság vezető szerepét a régióban, valamint stabil jelenlétét a világ élvonalában.”

A hat kontinensre kiterjedő, folyamatosan bővülő útvonalhálózatával – amelyért Guinness-rekord is illeti –, a Turkish Airlines a török vendégszeretet szellemiségét testesíti meg, miközben továbbra is az élen jár a fenntarthatóság és a technológiai innováció területén a légi közlekedésben. A légitársaság növekvő nemzetközi jelenléte biztosítja, hogy a jövőben is irányt mutasson az ágazatban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egyéb kategória

A Megoldások a holnapért győztesei az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeknek segítenének

A Megoldások a holnapért kihívás jubileumi döntőjében a PrepBook csapat fiatal innovátorai állhattak a dobogó legfelső fokára május 30-án, akik egy interaktív könyvet terveztek, amellyel az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeket segítenék az orvosi vizsgálatokra való felkészülésben.

Második helyen végzett a Motus csapat, a mentális egészséget támogató, érzelmi napló applikációjával, míg a harmadik helyezett, az EmpowHerCareer párosa, a női közösségek formálására és fiatal lányok pályaválasztása kapcsán adott kiemelkedő megoldást. A Samsung az EdisonKids-dzel együttműködve immár ötödik éve biztosít lehetőséget a diákoknak a szárnypróbálgatásra, és arra, hogy szakmai mentorokkal karöltve szebb jövőt teremthessenek.

A Megoldások a holnapért döntője minden évben bizonyítja, hogy a diákokban hatalmas potenciál rejlik a társadalmi és környezeti problémák megoldására. Idén ismét számos innovatív projekt és inspiráló gondolat került a középpontba a holnap formálására. A nyolc finalista csapat ezúttal is szívét-lelkét beleadva mutatta be felvetéseit és szakértői támogatással kidolgozott megoldásait. Már-már szállóigévé vált az elmúlt öt év során a mondat, miszerint „a zsűri nincs könnyű helyzetben”. Ezúttal sem volt másképp a rendkívül önazonos, olykor megható, de minden esetben megkapó szakmai elkötelezettségről tanúskodó előadások után. A három legjobb csapatot kreativitás, kritikai gondolkodás és megalapozottság alapján választotta ki a zsűri – emellett idén a társadalmi felelősségvállalásnak, valamint a kommunikációnak és a csapatban való együttműködésnek is még nagyobb súlya volt.

Az együttérzés győzelme

A dobogó csúcsát elfoglaló PrepBook, a Karcagi SzC Mezőtúri Teleki Blanka Gimnázium, Technikum és Kollégium diákjai, Nánási Diána, Isaszegi Boglárka és Simai Viktória az Egészség hívószavára, a szorongás témájára fókuszálva mutattak kimagasló példát társadalmi felelősségvállalásból és együttérzésből. A fiatalok interaktív könyvet fejlesztettek, amely segíthet az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeknek átlátni és megérteni az orvosi vizsgálatok menetét, csökkentve bennük az ezzel kapcsolatos stresszt. Az autizmussal élő gyermekeknek számos új, ismeretlen helyzet súlyos szorongásforrást jelenthet, ennek a legyőzésében segíthet az interaktív kék könyv, amely könnyen lapozható és kiegészíthető, valamint lekerekített oldalainak köszönhetően biztonságos. Az érintett gyerekek még a vizsgálatok előtt megismerkedhetnek az ismeretlennel: többek közt a kórházat idéző szagminta található benne, a QR kódok mögött a várótermek és az orvosi eszközök zajai hangzanak fel, valamint fogorvosi tükör is tartozik a könyvhöz. Az Autistákért Szolnokon Egyesület támogató partnerként csatlakozott, és a Szolnokon rendelő fogorvos, Dr. Batári Zsófia, is elismerő szakmai véleménnyel nyilatkozott a könyvről és a kezdeményezésről. A csapat Szabó T. Anna Egyforma című versének részletével zárta előadását, amely az elfogadásra hívja fel a figyelmet, és a téma kontextusában még megkapóbb.

Második helyen végzett az Egészség kategóriában induló, szintén mély empátiával és inspiráló erővel felvértezett Motus csapat, a budapesti Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium, tanulói, Stiller Blanka Virág, Lempel Soma és Lőrinc Árpád, akik hangulatkövető érzelmi napló applikációval támogatnák a diákokat mentális jóllétük megőrzésében. A kulcsszó a szorongás, amely sokszor nehezen beazonosítható érzés: olykor csak a ránk nehezedő súlyt érezzük. A csapat 100 fiatal körében végzett kutatása szívszorító eredményeket hozott: sokan nem tudnak kihez fordulni a problémáikkal, mások pedig nem is tudják megfogalmazni az érzéseiket. A Motus, a 14-18 éveseknek megalkotott, AI-támogatott érzelmi napló azonban segítséget nyújthat. Nem diagnosztizál, hanem társként van jelen, aki figyel – biztonságot és elfogadást kínálva. A felhasználó például naplózhat vele, hangulatjavító tippeket kaphat és a csoportos chathez is csatlakozhat. A Kék Vonaltól már ajánlást is kaptak a fiatalok, akik a prototípust technológiai szempontból is finomhangolták, ráadásul iskolai közösségükből és a social media felületekről számos pozitív visszajelzés érkezett az applikáció kapcsán. A Motus a tervek szerint ingyenes lesz, hogy minél szélesebb körben elterjedhessen.

A dobogó harmadik fokára állhatott az inspiráló energiákat sugárzó, lendületes versenyzőpáros, az EmpowHerCareer csapata, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium diákjai, Toók Panna és Jánoskuti Hanna. Ők a Közösség kategóriájában a pályaválasztás előtt álló lányoknak segítenének, és oldanák a szorongásukat, akár a férfi-szakmának címkézett területeken történő elhelyezkedés kapcsán. Ennek érdekében létrehoztak egy közösségi platformot, ahol minden lány érdeklődési körtől függetlenül megtalálhatja az inspirációt videós formában – egy erős közösség tagjai lehetnek, és nemcsak nézők, de alkotók is. A páros saját kutatásából ugyanis kiderült, hogy nagyon sok lelkes fiatal lány venne részt a projektben, mind az előkészítésben, mind a tartalomgyártásban, ezért szerveztek nekik egy személyes eseményt, közös ötletelésre: különböző iskolákból hívták össze őket, így nemcsak tapasztalatot szerezhettek, hanem barátokat is. A folyamatosan formálódó közösség további fiatal lányokat fog bevonni az interjúkészítésbe, közösségi médián, diákönkormányzatokon és egyéb, a nőket támogató csoportosulásokon keresztül. A résztvevők tartalmat gyártanak majd: sikeres nőkkel készítenek videóinterjúkat, mindezt csapatokban. Ehhez gyakorlati oktatást is kapnának, és a folyamat során úgy tudnak kapcsolódni, hogy közben tudatosan készülnek a jövőjükre. A közösségépítő projekt célja – többek közt – olyan világot kialakítani, ahol 50-50 százalék a nemek aránya, kifejezetten a STEM szakmákban is.

A dobogón túl is számos kreatív jövőbe mutató megoldással találkozhatott a zsűri. Közösség kategóriában szerepelt többek közt egy, a financiális, jogi és AI-gyakorlati tudást megosztó digitális platform a fiataloknak, valamint a tudatos pénzügyi nevelésre szakosodott applikáció, amely a közösségi felelősségvállalás és az együttműködés fontosságára is felhívná a figyelmet. Az Egészség kategóriában egy mozgáskorlátozottaknak fejlesztett kommunikációs rendszert is bemutattak, a Fenntartható jövő témájában pedig a kávézacc mezőgazdasági célú újrahasznosítását célozták meg a diákok, valamint a természetes alapanyagú eldobható evőeszközöknek is új életet álmodtak meg, tápanyagdús virágföld formájában.

A jövő nyertesei

Az idén bevezetett Egészség kategóriában versenyző diákok arattak győzelmet, ezt a zsűri elnöke, az esemény fővédnöke, Dr. Meskó Bertalan, orvosi jövőkutató külön méltatta. Valamennyi résztvevő nagyszerűen helytállt a komoly hazai jövőépítőkből és más kiváló szakemberekből álló zsűri kérdéseire adott válaszaikkal, megkoronázva ezzel a jubileumi programot.

„A Megoldások a holnapért kihívás minden évben emlékeztet minket arra, hogy a jövőt nemcsak álmodni, hanem alakítani is lehet – empátiával, kreativitással és közösségi gondolkodással. Amikor az új generáció tagjai egyszerre gondolkodnak a mentális egészségükről, a közösségeik jóllétéről és a bolygó jövőjéről, akkor valójában már ma formálják a holnap világát. Ennek a jelenségnek az ünnepe minden évadban a döntő, amely újra és újra magával ragad, és egy még élhetőbb jövő, egy még szerethetőbb közösség holnapjába visz el bennünket, ahol a technológia is a társadalmi ügyek szolgálatában állhat”

mondja Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője.

Az idei döntő ismét megmutatta, mekkora erő rejlik a fiatalokban – nem csupán az ötleteikben, hanem abban, ahogyan gondolkodnak, együttműködnek és fejlődnek. A csapatok nemcsak problémát oldottak meg, hanem empátiát, kreativitást, rendszerszintű gondolkodást és kitartást gyakoroltak – azokat a kompetenciákat, amelyek a jövőben elengedhetetlenek lesznek. A megoldások mögött látszik: nemcsak reagálnak a világra, hanem értik is azt – és bátran alakítják. Ezért hisszük, hogy kulcsszereplői lehetnek a jövő formálásának már ma”

– mondja Borsos Dorottya, az Edisonplatform vezetője.

A világszinten tizenötödik, hazánkban ötödik évfordulóját ünneplő kihívásban 2010 óta összesen 2,8 millió fiatal vett részt, akik egytől egyig nyertesei a kihívásnak. A hazai 3 győztes csapat idén összesen 6 millió forint összértékű Samsung készülékkel bővítheti egyéni és oktatási intézménye eszközparkját, de talán ennél is fontosabb az a modern és elmélyült tudás, azok az új emberi kapcsolódások és inspirációk, amelyek tovább kísérhetik útjukon a fiatalokat.

További információk és jelentkezés a www.edisonkids.org  és a https://www.samsung.com/hu/solvefortomorrow/ weboldalon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egyéb kategória

Két rangos elismeréssel tüntették ki dr. Kelemen Rolandot, a Széchenyi István Egyetem oktatóját

Dr. Kelemen Roland, a győri Széchenyi István Egyetem tanszékvezető docense a napokban vehette át a Honvédelemért Kitüntető Cím II. fokozatát, valamint a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület Ezüstjelvényét.

A Honvédelem Napja alkalmából díjazták nemrégiben dr. Kelemen Rolandot, a Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Kara Modern Technológiai és Kiberbiztonsági Jogi Tanszékének vezetőjét. Az oktató a Honvédelemért Kitüntető Cím II. fokozatát vehette át beosztásában huzamos időn át végzett kiemelkedő tevékenysége, valamint szakmai érdemei elismeréséül. Néhány nappal később a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület is díjazta a győri szakembert: a szervezet Ezüstjelvényével ismerték el kimagasló társadalmi munkáját.

„A honvédelmi miniszter által adományozott címet a honvédelem területét is érintő, különösen a katonai kibertéri műveletek jogi megítélését és a tágabb értelemben vett kiberbiztonságot érintő kutatásokért, szakértői együttműködésért kaptam meg. A másik elismerést a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület (HTE) éves közgyűlésén vehettem át a tavalyi, a HTE Elektronikus Információbiztonsági Vezetők Okosan Klubjával közös nagysikerű országos konferencia szervezésében vállalt szerepem, és a kiberbiztonság területén végzett tudatosító és tudományszervező tevékenységem elismeréseként. Mindkét díj fontos szakmai megerősítést jelent a számomra. Hálás vagyok az egyetemnek azért a támogatásért, amellyel e tudományterület fejlődéséhez hozzájárul”

– fogalmazott dr. Kelemen Roland. Hozzátette: ezek a díjak annak elismerését is jelentik, hogy a Széchenyi-egyetem milyen gyorsan reagál az új kihívásokra. Erre példa, hogy az intézmény vezette be az országban elsőként a kiberbiztonság jogának egyetemi szintű képzését.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss