Connect with us

Gazdaság

Csak óvatosan a pornóval: Duplájára nőtt a felhasználók száma, akiktől innen lopták el adataikat

Egy éven belül több mint kétszeresére nőtt azoknak a felhasználóknak a száma, akiket rosszindulatú programok támadtak meg, hogy ellopják népszerű felnőtt tartalmú oldalakhoz tartozó bejelentkezési adataikat: míg 2017-ben 50 000 felhasználó esett áldozatul ilyen támadásnak, 2018-ban már 110 000.

Összességében pedig több mint 850 000 ilyen támadást észleltek. A növekedéssel párhuzamosan a sötét weben kínált lopott bejelentkezési adatok száma is megugrott, valamint a rosszindulatú programcsaládok által indított támadások száma is emelkedést mutatott.

Ezek az adatok valamint további megállapítások a Kaspersky Lab felnőtt tartalmú oldalak felhasználóit célzó 2018. évi fenyegetésekről készített jelentéséből ismerhetők meg.

Bár a pornó általában jó csaléteknek számít, ha kártékony honlapra akarják csalogatni az áldozatokat, vagy valamiféle csalási rendszerbe akarják őket bevonni, maga a felnőtt tartalom eddig mégsem számított különösebben fenyegetettnek. Az új jelentés szerint azonban a pornó, nevezetesen a pornó oldalakhoz tartozó, exkluzív tartalmakhoz hozzáférést biztosító prémium előfizetések egyre nagyobb figyelmet kapnak a csalóktól.

A felnőtt tartalmú oldalakon létrehozott prémium fiókokhoz tartozó bejelentkezési adatok megszerzéséhez a bűnözők botneteket használnak: robotok vagy eszközök láncolatát, melyek olyan kártevő programmal fertőzöttek, amelyek további káros programokat tudnak letölteni távolról, az irányító személy szándékaitól függően. A személyes adatok ellopását célzó fenyegetések esetén ezek a botnetek általában a jól ismert banki trójai vírus formáját veszik fel, csak most az a céljuk, hogy felnőtt tartalmú honlapok felhasználóit támadják.

Lekövetik az áldozat adatforgalmát, és átirányítják őket olyan hamis weboldalakra, amik tökéletesen lemásolják azt a felnőtt tartalmú oldalt, amit az áldozat eredetileg fel akart keresni, így amikor a felhasználó be akar lépni az oldalra, a program rögzíti személyes adatait. Az említett módszer egyre népszerűbb a kiberbűnözők között és legtöbbször azzal jár, hogy az áldozat személyes információi szabadon hozzáférhetővé válnak a bűnözők számára. Ráadásul az áldozatul esett felhasználókkal az is előfordulhat, hogy kizárják őket a prémium fiókjukból, amiért viszont akár évi 150 dollár előfizetési díjat is fizethettek.

A Kaspersky Lab kutatói szerint az ilyen jellegű támadások számának növekedése a kártékony programok megnövekedett eredményességéhez köthető. Az említett programok pornóhoz kapcsolódó támadásai csaknem megháromszorozódtak: 2017-ben 307 868 ilyen támadást észleltek, 2018-ban már 850 000-et. Az ilyen arányú növekedés valószínűleg a botnetek által terjesztett, a pornó oldalak belépési adatait támadó kártékony programcsaládok megemelkedett számának köszönhető. 2018-ban a Kaspersky Lab szakértői 22 változatát leplezték le azoknak a botoknak, melyek öt banki trójai vírus családot terjesztettek ilyen támadások indítására: Betabot, Gozi és   Panda – amely  a népszerű e-kereskedelmi oldalak felhasználóinak támadásáról is ismert -, valamint a Jimy és a Ramnit. Az utolsó kettő, hasonlóan a Gozi-hoz, új a pornós bejelentkezéses támadások terén. 2017-ben 27 botvariáció csupán 3 kártékony programcsaládot terjesztett: a Betabot-ot, a Neverquest-et és a Panda-t.

A támadások számának emelkedésével a feketepiacon megjelenő, lopott adatokat kínáló ajánlatok száma is megugrott: a kutatás szerint 2018-ban több mint 10 000-re nőtt, így 2017-hez képest megduplázódott azon egyedi ajánlatok száma, melyek prémium hozzáférést kínálnak pornó oldalakhoz. Az ár ugyanakkor nem változott – egy fiók 5-10 dollárt ér ma is.

“A pornó oldalakhoz tartozó prémium hozzáférések bejelentkezési adatait talán első ránézésre nem a legnyilvánvalóbb lopástól félteni. Ugyanakkor az a tény, hogy az ilyen adatokat áruló ajánlatok száma növekszik a sötét weben, és az ilyen kártevő programok terjesztését célzó szándékok száma is emelkedik, arra enged következtetni, hogy jövedelmező és népszerű illegális piaci üzletág lett. A felnőtt tartalmakat kínáló oldalak felhasználóinak ezért szem előtt kell tartaniuk, hogy az ilyen kártevő programok sokáig észrevétlenek maradhatnak az áldozat eszközén, kémkedve a privát tevékenysége után, illetve másoknak is lehetővé téve a kémkedést, miközben nem jelentkeztetik ki a felhasználót, így nem keltenek gyanút működésük során. Azok is veszélyben lehetnek, akik nem rendelkeznek prémium hozzáféréssel az adott oldalhoz, csak felkeresik azt, hiszen ők is megkockáztathatják, hogy kiadják személyes adataikat.”

– mondta el Oleg Kupreev, a Kaspersky Lab biztonságkutatója.

Ezen a notórius trenden kívül a Kaspersky Lab kutatói arra is rávilágítottak, hogy az olyan adathalász oldalakról származó támadások száma, melyek az egyik legnagyobb ingyenes tartalommal rendelkező pornóoldalnak álcázzák magukat, 2017 utolsó negyedévéhez képest 2018 ugyanezen időszakában megtízszereződtek.

Összességében az ilyen, felnőtt tartalmú weboldalnak álcázott adathalász oldalakra tett látogatási kísérletek száma 38 305 volt. Ezek közül a legtöbb kattintás azokra az adathalász oldalakra érkezett, amelyek a Pornhub nevű oldalnak adták ki magukat. 37 144 kísérletet tettek a webhely adathalász verziójának felkeresésére, míg összesen 1 161 ilyen kísérlet történt a Youporn, az Xhamster vagy az Xvideos oldalak esetén.

A Pornhub a következő nyilatkozatot tette közé a téma kapcsán:

„Habár az adathalászat eseteinek száma magasnak tűnik, fontos megjegyezni, hogy az oldal látogatásainak számát (2018-ban 33,5 milliárd látogatás) tekintve az adathalász kísérletek aránya nagyon alacsony (kevesebb, mint 0,0001%). Ez az alacsony százalékos arány pedig annak köszönhető, hogy a Pornhub aktívan figyelemmel kíséri és eltávolítja az adathalász webhelyeket, valamint kétfaktoros hitelesítést kínál a PornHub-fiókokba való bejelentkezéskor.”

Hogy megvédje magát a PornHub.com-nak álcázott adathalász oldalaktól:

  • Ne kattintson az e-mailek rosszindulatú adathalász linkjeire: soha nem küldünk kéretlen e-maileket vagy szöveges üzeneteket bizalmas információkat, például jelszavát kérve;
  • Ha kétsége támad, menjen a Pornhub.com oldalra, ahelyett hogy egy e-mail-ben található linkre kattintana;
  • Mindig ellenőrizze, hogy a domain név Pornhub.com legyen;
  • Mindig ellenőrizze, hogy a kapcsolat HTTPS-t használ-e, és hogy érvényes-e a tanúsítvány;
  • A gyanús tevékenységeket minden esetben jelentse a security@pornhub.com címre.”

A kutatás további eredményei között szerepel:

  • Biztonságosabbá vált az online pornográfiára való keresés: 2018-ban 650 000 felhasználó szembesült online forrásokból indított támadásokkal – 36%-kal kevesebb mint 2017-ben, amikor több mint egy millió ilyen támadást észleltek.
  • A kiberbűnözők aktívan használják a népszerű pornó-címkéket (mint például a Pornstar vagy a HD-porn), hogy rosszindulatú programokat hirdessenek a keresési eredmények között. Összességében 87277 egyedi felhasználó szembesült ilyen kártékony programmal 2018-ban.
  • A pornó témájú rosszindulatú programok választéka széles: 642 család és 57 típusú PC-fenyegetés.
  • Az Android eszközökön, pornográfiának álcázott fertőzött fájlok 89%-áról derült ki, hogy AdWare.

A megfertőződés kockázatának csökkentése érdekében javasolt:

  • Fordítson különös figyelmet a weboldal hitelességére. Ne látogasson olyan weboldalra, aminek legitimitásáról nem győződött meg korábban és aminek nem https-sel kezdődik az URL címe, különösen, ha az bejelentkezési adatokat kér.
  • Rendelkezzen külön bankkártyával és számlával, amely korlátozott mennyiségű pénzt tartalmaz, kizárólag a prémium fiók aktiválására és az előfizetés kiterjesztésére. Ez segít elkerülni a pénzügyi veszteségeket, ha banki adatait ellopják.
  • Használjon megbízható biztonsági megoldásokat a széles körű fenyegetések elleni védelem érdekében, beleértve a banki trójai programokat, mint például a Kaspersky Security Cloud és a Kaspersky Internet Security.
  • Soha ne használja ugyanazt a jelszót több webhelyhez vagy szolgáltatáshoz. Erős, feltörés-biztos jelszavak létrehozására és a jelszavak fejben tartásának megkönnyítésére használjon jelszókezelő alkalmazást, például a Kaspersky Password Manager programot.
  • A vállalkozások korlátozhatják a hozzáférést olyan weboldalakhoz is, amelyek nem felelnek meg a vállalati irányelveknek, mint például a pornó webhelyek, olyan kliens oldali szűrőprogramok segítségével, mint például a Kaspersky Endpoint Security for Business. A levélszemét-ellenes és az adathalászat elleni védekezésen kívül tartalmaznia kell alkalmazás- és webes vezérléseket, valamint webes fenyegetések elleni védelmet, amely felismeri és blokkolja a rosszindulatú vagy adathalász webcímek elérését.

A teljes riporthoz látogasson el a Securelist.com oldalra.

Gazdaság

AI-láz a magyar kisvállalatoknál: marketing eszköz toplista

A mesterséges intelligencia ijesztő tempóban hódítja meg a magyar kis- és középvállalkozások marketingeszköztárát: alig két év alatt az ötödik legnépszerűbb eszközzé vált, maga mögé utasítva a Google-t is.

A legfrissebb kutatási eredmények szerint marketing tevékenységet folytató kkv-k 44 százaléka használ AI-megoldásokat. Ilyen gyors növekedésre az elmúlt évtizedben egyetlen marketingeszköz esetében sem volt példa.

Legnépszerűbb kkv marketingeszközök 2024-ben:

  1. Facebook
  2. Honlap
  3. Instagram ↑1
  4. Ajánlás ↑3
  5. Mesterséges intelligencia ↑4
  6. Google ↓3
  7. Hírlevél ↓1
  8. Ajánlat ↓3
  9. Keresőoptimalizálás ↓1
  10. TikTok ↑2

A magyar kkv-k körében továbbra is a Facebook a legnépszerűbb marketingplatform, amelyet a megkérdezett vállalkozások 78 százaléka használ marketing célokra. A második helyen stabilan a saját honlap áll, az Instagram egy helyet javítva a harmadik helyre lépett elő.

„A Facebook töretlen népszerűségének az a magyarázata, hogy még mindig annak a legnagyobb a felhasználói bázisa, valamint számos hirdetési formát és olyan funkciókat kínál, mint a csoportok és események, amelyekkel közösséget építhetnek és ügyfeleket aktivizálhatnak”

– mondta Wolf Gábor a kutatást végző Marketing Commando vezető tanácsadója, kisvállalati marketing szakértő.

Az ajánlások három helyet javítva a negyedik helyre kerültek, míg a mesterséges intelligencia (AI) négy helyet ugorva az ötödik legnépszerűbb eszköz lett. Ezzel szemben a Google hirdetések három helyet estek vissza, a hatodik helyet foglalva el. A rangsor további helyein a hírlevelek, írásos ajánlatok, keresőoptimalizálás és a három helyet javító TikTok található, amely most először került be a top 10-be.

Wolf Gábor szerint a TikTok növekvő népszerűsége annak köszönhető, hogy „most még kivételes lehetőséget kínál a kkv-knak a gyors növekedésre. Még tart az organikus tartalmak aranykora, mivel a felhasználók számához képest még kevés a tartalomgyártó, ezért a jól sikerült videók hatalmas elérést érhetnek el”

A mesterséges intelligencia mellőzése = önkéntes lemaradás

„A technológiai innovációk története tele van tanulságokkal: nemcsak azok sikerei bizonyítják a változás erejét, akik időben léptek, hanem azok kudarcai is, akik nem. Emlékezzünk csak a digitális átállásra az elmúlt évtizedekben – azok a vállalkozások, amelyek nem váltottak időben online jelenlétre, sokan hátrányba kerülhetek, elveszítették piacukat, relevanciájukat, sőt sokan közülük végleg bezártak. A mesterséges intelligencia most ugyanezt a fordulópontot jelenti, csakhogy sokkal gyorsabban”

– állítja Wolf Gábor.

A kutatás adatai is ezt támasztják alá: az AI-t használó kis- és közepes vállalkozás 42 százaléka tapasztalta, hogy már most hatékonyabb és termelékenyebb lett. Ezen kívül 29 százalékuk számára gyorsabbá és könnyebbé vált a döntéshozatal, míg 21százalék új üzleti lehetőségeket és modelleket fedezett fel az AI segítségével. A mesterséges intelligencia használata a válaszadók 18 százalékánál a költségek csökkentésében, 14 százaléknál pedig a versenyképesség növelésében játszott szerepet. A mesterséges intelligencia további előnye az ügyfélelégedettség javítása: a vállalkozások 10 százaléka szerint az AI segítségével személyre szabott ügyfélélmény pozitív hatással volt az ügyfelek visszajelzéseire.

A AI eszközöket használó kisvállalkozások körében a legnépszerűbbek a szövegírást és tartalomgenerálást segítő eszközök, amelyeket az mesterséges intelligenciát alkalmazók 79 százaléka használ. Az információkeresést és tanulást támogató AI-megoldások a második helyen állnak 59 százalékos aránnyal, míg a fordítási funkciók a harmadik legkedveltebbek (45 százalék). A képgeneráló alkalmazások 42 százalékkal a negyedik helyet foglalják el, míg a hosszú szövegek és jelentések összefoglalására alkalmas AI-eszközök az ötödik leggyakrabban használt kategóriát jelentik 35 százalékos használati aránnyal.

A Facebook még vezet, de az AI már itt is a sarkában liheg

A kutatás nemcsak azt térképezte fel, mely marketingeszközök a legnépszerűbbek, hanem azt is, hogy melyek hozzák a legjobb eredményeket. Hatékonyság szempontjából a Facebook továbbra is verhetetlenül az élen végzett, de a mesterséges intelligencia látványos előretörése már itt is megkérdőjelezhetetlen: a tavalyi 12. helyről a 6. helyre ugrott.

„A mesterséges intelligencia használata ma még versenyelőnyt jelent, de holnapra már alapelvárás lesz – akárcsak a Facebook vagy az e-mail marketing annak idején”

– állítja Wolf Gábor.

Az AI előretörése azt bizonyítja, hogy a vállalkozások már kézzelfogható eredményeket érnek el vele. Az, hogy egy év alatt a 12. helyről a 6. helyre ugrott a hatékonysági listán, jól mutatja: az AI stratégiai eszközzé vált.

„Kezdd el most használni és jókora előnyt szerezhetsz a versenytársakkal szemben”

– tanácsolja a kisvállalati marketing szakértő.

Leghatékonyabb marketingeszközök 2024-ben:

  1. Facebook
  2. Ajánlás ↑1
  3. Google ↓1
  4. Networking (pl. BNI) ↑2
  5. Hírlevél
  6. Mesterséges intelligencia ↑6
  7. Honlap ↓3
  8. Webshop ↓1
  9. Ajánlat ↓1
  10. Affiliate marketing

Az AI gyakran téved: a kkv-knak ellenőrizniük kell a gép válaszait

Bár a Facebook továbbra is a legnépszerűbb platform a kkv-k körében, hitelesség szempontjából továbbra fordított a helyzet. A válaszadók mindössze 15 százaléka tartja hitelesnek a Facebookon megjelenő tartalmakat, míg hirdetési eszközként 43 százalékos bizalmi szintet ért el. Ezzel szemben a Google találatai sokkal magasabb hitelességi arányt mutatnak: a válaszadók 60 százaléka megbízhatónak tartja azokat, míg a hirdetési szolgáltatásban is 53 százalékos a bizalom.

A mesterséges intelligencia találatai és válaszai vegyes megítélés alá esnek: bár a válaszadók 40 százaléka megbízik az AI-alapú keresési eredményekben, a hitelesség szempontjából mindössze 31 százalék tartja hitelesnek az AI által adott válaszokat.

„A mesterséges intelligencia-alapú megoldások mögött leggyakrabban statisztikai és logikai modellek állnak, amelyek a hatalmas adathalmazok feldolgozásával képesek releváns válaszokat generálni. Ezek a rendszerek nem mindig képesek megkülönböztetni a megbízható forrásokat a pontatlanoktól, és előfordulhat, hogy a logikai mintázatok hiányos vagy torz adatok alapján hibás következtetésekhez vezetnek. Ez magyarázza, hogy míg az AI eredményeit sok felhasználó hasznosnak tartja, a válaszok hitelességével kapcsolatban továbbra is óvatosság tapasztalható. Éppen ezért a kkv-knak fokozottan ellenőrizniük kell az AI által generált tartalmakat, hogy megőrizhessék hitelességüket és ügyfeleik bizalmát”

– mondta Wolf Gábor.

A hagyományos média megbízhatósága csupán 15 százalékos, ami megegyezik a Facebook értékével, jelezve, hogy a hagyományos csatornák is hasonló hitelességi válsággal néznek szembe. Az influencerek iránti bizalom továbbra is mélyponton van: mindössze 9 százalékos arányban tartják őket hiteles információforrásnak, ami a leggyengébb eredmény a vizsgált kategóriák között.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Visszatérhetnek a bankbetétekhez a PMÁP befektetők

Rengeteg pénz sorsáról dönthetnek idén a Prémium Magyar Állampapír befektetői, akik drámai kamatcsökkenéssel találkoznak hétfőtől a megszelídült inflációnak köszönhetően.

Nagy kérdés, hogy mennyi pénz fog visszaáramlani a sokkal versenyképesebbé vált bankbetétekbe. Összegyűjtöttük a jelenlegi banki betéti ajánlatokat.

Éveken át verhetetlen volt a Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) a kockázatmentes befektetések piacán, hiszen az inflációval arányos kamatot biztosított a befektetők számára, sorozattól függően kisebb-nagyobb kamatprémiummal is megtoldva.

Ezek kamatfizetési időpontja – sorozattól függően – eloszlik a 2025. július 26-ig 16 különböző időpont között, de a zömük februártól áprilisig fizeti ki a kamatot. A legelső sorozat kamatfizetési időpontja január 20-án van.

Újra kell gondolniuk befektetéseik helyét a PMÁP befektetőknek

A 20 PMÁP sorozatból mindössze háromnak jár le a futamideje idén, mégis arra lehet számítani, hogy a később lejáró sorozatok befektetői közül is sokan döntenek úgy, hogy más helyet keresnek a pénzüknek. Így meg sem várva a futamidő végét, sok állampapír-befektető újra megjelenhet a bankbetétek piacán az idei év első felében, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

A PMÁP – sorozattól függően – 0,25 és 1,50 százalékos kamatprémiumot fizet az előző évi infláción felül, amely az idei kamatfordulókig összesen évi 17,85 és 19,10 százalék közötti kamatot jelent a befektetőknek kockázatmentesen, kamatadómentesen és szochomentesen.

Ez a – bankbetétekét jóval meghaladó – kamatszint azonban az idei kamatfordulótól kezdve már csak 3,95 és 5,2 százalék közötti éves kamatot fizet majd a jelentősen lecsökkent inflációnak (a 2024-es évre 3,7 százalék) köszönhetően, ami már összevethető nagyságrend a lekötött betétek hozamával. Főleg, hogy a bankbetétek irányadó kamatplafonja, vagyis a jegybanki alapkamat ennél magasabb szinten, jelenleg 6,50 százalékon tartózkodik.

Rövid távra a jegybanki alapkamatot is meghaladják a legjobb lekötött betétkamatok

A jelenlegi kamatszintek alapján a bankbetétek rövidebb időtávra magasabb, hosszabb időtávra alacsonyabb kamatot fizetnek.

A Gránit Banknak több versenyképes lekötött betéti ajánlata is van. 

  • 3 hónapra a Gránit eBank betét évi 6,50 százalékos kamatot nyújt új pénzre, aktivált eBank szolgáltatás megléte és legalább két egymást követő hónapban érkező, egyenként legalább 400 000 forintos egyösszegű jóváírás esetén.
  • 6 hónapra a Gránit KamatMax betét évi 5 százalékos kamatot fizet, ha az ügyfél havonta 20 000 forintért vásárol is mellette a bankkártyájával.
  • 12 hónapra jelenleg évi 4,75 százalékos (a jegybanki alapkamattól függő) kamatot biztosít a Gránit KamatMax Plusz, ehhez mindössze egy aktivált betéti bankkártya szükséges.

A MagNet Banknak évek óta kimagasló betéti ajánlatai vannak, most is több futamidőre kínál kedvező kamatokat:

  • 6 hónapra az új ügyfeleknek nyitható HELLO betét évi 4,20 százalékos kamaton túl bónusz pénzt is fizet, mely 0,5 és 1 százalék közötti mértékben emeli meg a befektetés hozamát a kamaton felül, ráadásul kamatadómentesen és szochomentesen.
  • A PRIZMA FORINT Betét 3 hónapra évi 5,06 százalékos, 6 hónapra évi 4,73 százalékos, 12 hónapra évi 4,61 százalékos betétkamatot fizet új pénzre
  • 3 hónapra lekötve versenyképes ajánlat még az Aktív Plusz Közösségi Betét, mely új pénzre évi 4,80 százalékos kamatot biztosít aktivált MagNet Mobilbank szolgáltatás és havi 30 000 forintos bankkártyás vásárlás esetén.

Változatlanul él még a K&H Bank legalább 1 hónapos meglévő, bankszámlás ügyfeleknek nyújtott ajánlata, amely új pénzre 90 napra évi 8,00 százalékos betétkamatot fizet. A privát banki ügyfelek 1 százalékkal magasabb kamatot kapnak.

A Magyar Cofidis Bank Cetelem Takarékszámlája is vonzó befektetést kínál, hiszen 6 hónap és 2 év között, több futamidőben is évi 5,25 – 6,25 százalék közötti lekötött betétkamatot kínál.

Az MBH Banknál is változatlanul elérhető a korábban is kínált magas betétkamat. A Prémium ügyfeleknek szóló ajánlatban az új pénzből vagy közvetlenül állampapír lejáratból (visszaváltásból) származó betétösszegek 6 hónapra évi 5,5 százalékos kamattal köthetők le.

Az állampapírok kamatai is vonzóak maradhatnak

Egyelőre még nem látni, hogy az állam milyen kamattal ad majd ajánlatot a jelenlegi PMÁP papírt a futamidő lejárta előtt visszaváltó, majd az aktuálisan értékesített sorozatból esetlegesen újra bevásárló PMÁP befektetőknek. Most ugyanis bőven az előző évi inflációs kamatszint felett, fixen évi 7,90 százalékos kamatot fizet az aktuálisan értékesített papír a 8 éves futamidő első évére a 2032/J sorozatban, 2025. április 22-ig.

Az új ajánlat hatással lehet majd a fix kamatozású állampapírok kamatszintjére is, melyek között jelenleg bőven vannak évi 6 százalék körüli kamatot kínáló konstrukciók. A Fix Magyar Állampapír évi 6,50 százalékos kamatot fial 3 évig, a Magyar Állampapír Plusz pedig évi 5,75 és 6,75 százalék közötti kamattal vásárolható meg, 5 éves futamidővel.

A változó kamatozású Bónusz Magyar Állampapír jelenleg évi 6,90 százalékos, illetve évi 6,91 százalékos kamatnál tart a 3, illetve 5 éves futamidejű papírok esetében.

Az állampapírok kamatait nem terheli semmilyen levonás, míg a bankbetétek kamatait összesen 28 százalékos állami elvonás terheli a 15 százalékos kamatadó és a 13 százalékos szociális hozzájárulási adó (szocho) formájában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot

A hazai e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak, és csak 1,8%-uk nyitott külső hirdetők felé is.

Ez az arány – különösen a nemzetközi trendek tükrében – nagyon alacsony, ami a szektorban rejlő jelentős növekedési potenciált jelzi. A PwC Magyarország az IAB Hungary szakmai közreműködésével csaknem 800 webáruház körében végzett kutatást a retail média jelenlegi helyzetéről.

Az e-kereskedelem világában robbanásszerűen növekvő új hirdetési forma, a retail média lényege, hogy a kereskedők a saját online platformjaikon keresztül hirdetési lehetőségeket kínálnak a márkák számára. A hirdetési forma leghíresebb képviselője az Amazon, mely a retail média megoldásai révén már a Google és a Meta mögött a harmadik legnagyobb hirdetői platformnak minősül.

A médiaformátum különlegessége abban rejlik, hogy általa a márkák közvetlenül a vásárlási élmény részeként – a termékek aktív keresése közben – érik el a fogyasztókat a kereskedők felületein. Mivel a hirdetések közvetlenül a vásárlás helyén jelennek meg, a fogyasztók nagyobb valószínűséggel veszik meg azt, amiről éppen látnak egy hirdetést, szemben a hagyományos online hirdetésekkel, amelyek a vásárlási folyamat elején vagy azon kívül találhatók. Ráadásul az e-kereskedelmi platformok rengeteg adatot gyűjtenek a vásárlói szokásokról, preferenciákról és a vásárlási előzményekről, amelyeket fel lehet használni személyre szabott hirdetések létrehozására.

Új bevételi forrásért áhítoznak a kereskedők

A retail, azaz kiskereskedelmi média iránti érdeklődés növekedése mögött a gazdasági kihívások és az e-kereskedők bevételnövelési szándéka áll. A kutatás alapján a magyar webáruházak jelentős része (89%) még mindig a trade marketing keretében kezeli a retail médiát, vagyis a digitális reklámok önálló szolgáltatásként való definiálása gyerekcipőben jár. Ennek ellenére egyre több vállalat vizsgálja az új monetizációs lehetőségeket, és 2025-re várhatóan további 14,2%-uk tervezi a retail média megoldások bevezetését.

A PwC 2024 novemberében készült kutatása szerint a magyar e-kereskedők számára a jelenlegi gazdasági helyzetben egyre nehezebb növekedést elérni, ezért már sokan nyitottak a saját kereskedelmi felületeik monetizálására.

„Ezzel a célzott megközelítéssel a retail média lehetőséget teremt a kiskereskedők számára, hogy az értékesítésen felül még hirdetési bevételeket is generáljanak, ami különösen fontos a jelenlegi árverseny hajtotta és globalizálódó e-kereskedelmi környezetben”

– mutatott rá Madar Norbert, a PwC digitális kereskedelmi csapatát vezető menedzsere.

„Ez a promóciós bevétel új forrást jelenthet a webáruházaknak, de a hirdetői piac is felpezsdülhet, hiszen a retail média révén az aktív magyar webáruházak 19 ezres sokasága válhat potenciális hirdetési felületté”

– tette hozzá a szakember.

Az e-kereskedők körében leggyakrabban kínált retail média megoldások közé tartozik a hírlevélben történő hirdetés (85,5%), a képes-szöveges vagy animált banner hirdetés (46%), a szponzorált termékmegjelenítés (42,1%), valamint a találati listákon való termékkiemelés (39,8%). Az applikációs hirdetések, valamint a videóalapú tartalmak viszont alig jelennek meg a magyar piacon, ami a technológiai fejlesztések és a hirdetési formák diverzifikálásának szükségességére hívja fel a figyelmet.

Forradalmasíthatja a médiapiacot, de Magyarországon még gyerekcipőben jár

A retail média rohamos térnyerése jól mutatja, hogy a digitális kereskedelem egyre fontosabb szerepet kap a média- és hirdetési piacon belül, mivel a tartalmi relevancia és a vásárlási szándék találkozása ennél a szegmensnél minden más csatornánál erősebb.

A kutatás regionális összehasonlításban is elhelyezi Magyarországot: hazánk a szlovák piachoz hasonló szinten áll, míg Lengyelország jelentősen előrébb jár mindenkinél a régióban az egy főre eső retail média bevételek tekintetében. A verseny intenzív, és a magyar szereplők számára kulcsfontosságú a nemzetközi trendek követése, hogy lépést tartsanak a piaci változásokkal.

„Világviszonylatban a retail média az e-kereskedelmi ökoszisztémán belül már most is kiemelt szerepet tölt be, de Magyarországon egyelőre még várat magára az áttörés, ezért is tartjuk fontosnak, hogy felhívjuk mind a kereskedők, mind a márkák figyelmét erre az új területre”

– összegzi a kutatás célját Madar Norbert.

Itthon a retail media még a trade marketing része

A felmérés szerint a magyar e-kereskedők 24%-a kínál valamilyen trade marketing megoldást beszállítóinak, partnereinek, leginkább az FMCG (57%), műszaki (31%) és DIY (29%) szektorokban, azonban digitális retail média megoldásokat  mindössze 13,5%-uk nyújt. A legnagyobb lefedettséget a műszaki és FMCG szektorokban találjuk. A retail média hazai éretlenségét jelzi az is, hogy a szolgáltatást kínáló e-kereskedők közel 90%-a jelenleg még a trade marketing ajánlatai részeként definiálja a retail médiát is, nem pedig külön szolgáltatásként.

„A retail média elterjedése a márkák számára is nagy változást jelentene, mert jelenleg a legtöbb hirdető a trade marketing keretein belül népszerűsíti a termékeit a kereskedők felületein, mely ezáltal sokkal inkább kereskedelmi, beszerzői feladatok körébe eső tevékenység, semmint marketing vagy médiavásárlás. Azonban a retail média megoldások révén ezek a határok egyre inkább elmosódnak”

– világít rá a jelenlegi gyakorlatra Szabó Ákos, az IAB Hungary retail média munkacsoportjának vezetője.

Nyitottság már van, de szükség van az edukációra

Bár a szektor növekedési lehetőségei biztatóak, több akadállyal is szembe kell néznie. A megkérdezett e-kereskedők 39,7%-a a megfelelő szakmai háttér és erőforrások hiányát említette a fejlesztések gátjaként, míg 24,9% nem érti pontosan, hogyan működik a retail média. Emellett a webáruházak közül sokan úgy érzik, hogy túl sok teendőjük van még ahhoz más fronton, hogy ilyen – nem főtevékenységbe eső – szolgáltatásokat is bevezessenek. Ezek az adatok azt jelzik, hogy a technológiai edukáció és a kompetenciafejlesztés elengedhetetlen a szektor előrelépéséhez.

Figyelemre méltó azonban, hogy a megkérdezett kereskedők 14%-a tervez nyitni a retail média irányába a következő 12 hónap során, így bár ezek az új generációs hirdetési megoldások jelenleg hazánkban még nem elterjedtek, a jövőben egyre nagyobb szerepet kaphatnak a magyar e-kereskedelemben is.

„A retail média terjedéséhez a kereskedők számára fontos lesz a megfelelő szakmai háttér és a minél könnyebben automatizálható rendszerek biztosítása, ezért a hirdetési piacban aktív szerepet vállaló márkáknak, média ügynökségeknek és sales house-oknak érdemes még több energiát fektetniük az edukációba és a kereskedők igényeinek feltérképezésébe. Ez a kutatás rávilágított arra, hogy még bőven van teendőnk,és csak most kezdődik ennek az új hirdetési piacnak a felfutása”

– összegzi a felmérés tanulságait Novák Péter, az IAB Adex munkacsoportjának vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss