Connect with us

Gazdaság

Csak óvatosan a pornóval: Duplájára nőtt a felhasználók száma, akiktől innen lopták el adataikat

Egy éven belül több mint kétszeresére nőtt azoknak a felhasználóknak a száma, akiket rosszindulatú programok támadtak meg, hogy ellopják népszerű felnőtt tartalmú oldalakhoz tartozó bejelentkezési adataikat: míg 2017-ben 50 000 felhasználó esett áldozatul ilyen támadásnak, 2018-ban már 110 000.

Összességében pedig több mint 850 000 ilyen támadást észleltek. A növekedéssel párhuzamosan a sötét weben kínált lopott bejelentkezési adatok száma is megugrott, valamint a rosszindulatú programcsaládok által indított támadások száma is emelkedést mutatott.

Ezek az adatok valamint további megállapítások a Kaspersky Lab felnőtt tartalmú oldalak felhasználóit célzó 2018. évi fenyegetésekről készített jelentéséből ismerhetők meg.

Bár a pornó általában jó csaléteknek számít, ha kártékony honlapra akarják csalogatni az áldozatokat, vagy valamiféle csalási rendszerbe akarják őket bevonni, maga a felnőtt tartalom eddig mégsem számított különösebben fenyegetettnek. Az új jelentés szerint azonban a pornó, nevezetesen a pornó oldalakhoz tartozó, exkluzív tartalmakhoz hozzáférést biztosító prémium előfizetések egyre nagyobb figyelmet kapnak a csalóktól.

A felnőtt tartalmú oldalakon létrehozott prémium fiókokhoz tartozó bejelentkezési adatok megszerzéséhez a bűnözők botneteket használnak: robotok vagy eszközök láncolatát, melyek olyan kártevő programmal fertőzöttek, amelyek további káros programokat tudnak letölteni távolról, az irányító személy szándékaitól függően. A személyes adatok ellopását célzó fenyegetések esetén ezek a botnetek általában a jól ismert banki trójai vírus formáját veszik fel, csak most az a céljuk, hogy felnőtt tartalmú honlapok felhasználóit támadják.

Lekövetik az áldozat adatforgalmát, és átirányítják őket olyan hamis weboldalakra, amik tökéletesen lemásolják azt a felnőtt tartalmú oldalt, amit az áldozat eredetileg fel akart keresni, így amikor a felhasználó be akar lépni az oldalra, a program rögzíti személyes adatait. Az említett módszer egyre népszerűbb a kiberbűnözők között és legtöbbször azzal jár, hogy az áldozat személyes információi szabadon hozzáférhetővé válnak a bűnözők számára. Ráadásul az áldozatul esett felhasználókkal az is előfordulhat, hogy kizárják őket a prémium fiókjukból, amiért viszont akár évi 150 dollár előfizetési díjat is fizethettek.

A Kaspersky Lab kutatói szerint az ilyen jellegű támadások számának növekedése a kártékony programok megnövekedett eredményességéhez köthető. Az említett programok pornóhoz kapcsolódó támadásai csaknem megháromszorozódtak: 2017-ben 307 868 ilyen támadást észleltek, 2018-ban már 850 000-et. Az ilyen arányú növekedés valószínűleg a botnetek által terjesztett, a pornó oldalak belépési adatait támadó kártékony programcsaládok megemelkedett számának köszönhető. 2018-ban a Kaspersky Lab szakértői 22 változatát leplezték le azoknak a botoknak, melyek öt banki trójai vírus családot terjesztettek ilyen támadások indítására: Betabot, Gozi és   Panda – amely  a népszerű e-kereskedelmi oldalak felhasználóinak támadásáról is ismert -, valamint a Jimy és a Ramnit. Az utolsó kettő, hasonlóan a Gozi-hoz, új a pornós bejelentkezéses támadások terén. 2017-ben 27 botvariáció csupán 3 kártékony programcsaládot terjesztett: a Betabot-ot, a Neverquest-et és a Panda-t.

A támadások számának emelkedésével a feketepiacon megjelenő, lopott adatokat kínáló ajánlatok száma is megugrott: a kutatás szerint 2018-ban több mint 10 000-re nőtt, így 2017-hez képest megduplázódott azon egyedi ajánlatok száma, melyek prémium hozzáférést kínálnak pornó oldalakhoz. Az ár ugyanakkor nem változott – egy fiók 5-10 dollárt ér ma is.

“A pornó oldalakhoz tartozó prémium hozzáférések bejelentkezési adatait talán első ránézésre nem a legnyilvánvalóbb lopástól félteni. Ugyanakkor az a tény, hogy az ilyen adatokat áruló ajánlatok száma növekszik a sötét weben, és az ilyen kártevő programok terjesztését célzó szándékok száma is emelkedik, arra enged következtetni, hogy jövedelmező és népszerű illegális piaci üzletág lett. A felnőtt tartalmakat kínáló oldalak felhasználóinak ezért szem előtt kell tartaniuk, hogy az ilyen kártevő programok sokáig észrevétlenek maradhatnak az áldozat eszközén, kémkedve a privát tevékenysége után, illetve másoknak is lehetővé téve a kémkedést, miközben nem jelentkeztetik ki a felhasználót, így nem keltenek gyanút működésük során. Azok is veszélyben lehetnek, akik nem rendelkeznek prémium hozzáféréssel az adott oldalhoz, csak felkeresik azt, hiszen ők is megkockáztathatják, hogy kiadják személyes adataikat.”

– mondta el Oleg Kupreev, a Kaspersky Lab biztonságkutatója.

Ezen a notórius trenden kívül a Kaspersky Lab kutatói arra is rávilágítottak, hogy az olyan adathalász oldalakról származó támadások száma, melyek az egyik legnagyobb ingyenes tartalommal rendelkező pornóoldalnak álcázzák magukat, 2017 utolsó negyedévéhez képest 2018 ugyanezen időszakában megtízszereződtek.

Összességében az ilyen, felnőtt tartalmú weboldalnak álcázott adathalász oldalakra tett látogatási kísérletek száma 38 305 volt. Ezek közül a legtöbb kattintás azokra az adathalász oldalakra érkezett, amelyek a Pornhub nevű oldalnak adták ki magukat. 37 144 kísérletet tettek a webhely adathalász verziójának felkeresésére, míg összesen 1 161 ilyen kísérlet történt a Youporn, az Xhamster vagy az Xvideos oldalak esetén.

A Pornhub a következő nyilatkozatot tette közé a téma kapcsán:

„Habár az adathalászat eseteinek száma magasnak tűnik, fontos megjegyezni, hogy az oldal látogatásainak számát (2018-ban 33,5 milliárd látogatás) tekintve az adathalász kísérletek aránya nagyon alacsony (kevesebb, mint 0,0001%). Ez az alacsony százalékos arány pedig annak köszönhető, hogy a Pornhub aktívan figyelemmel kíséri és eltávolítja az adathalász webhelyeket, valamint kétfaktoros hitelesítést kínál a PornHub-fiókokba való bejelentkezéskor.”

Hogy megvédje magát a PornHub.com-nak álcázott adathalász oldalaktól:

  • Ne kattintson az e-mailek rosszindulatú adathalász linkjeire: soha nem küldünk kéretlen e-maileket vagy szöveges üzeneteket bizalmas információkat, például jelszavát kérve;
  • Ha kétsége támad, menjen a Pornhub.com oldalra, ahelyett hogy egy e-mail-ben található linkre kattintana;
  • Mindig ellenőrizze, hogy a domain név Pornhub.com legyen;
  • Mindig ellenőrizze, hogy a kapcsolat HTTPS-t használ-e, és hogy érvényes-e a tanúsítvány;
  • A gyanús tevékenységeket minden esetben jelentse a security@pornhub.com címre.”

A kutatás további eredményei között szerepel:

  • Biztonságosabbá vált az online pornográfiára való keresés: 2018-ban 650 000 felhasználó szembesült online forrásokból indított támadásokkal – 36%-kal kevesebb mint 2017-ben, amikor több mint egy millió ilyen támadást észleltek.
  • A kiberbűnözők aktívan használják a népszerű pornó-címkéket (mint például a Pornstar vagy a HD-porn), hogy rosszindulatú programokat hirdessenek a keresési eredmények között. Összességében 87277 egyedi felhasználó szembesült ilyen kártékony programmal 2018-ban.
  • A pornó témájú rosszindulatú programok választéka széles: 642 család és 57 típusú PC-fenyegetés.
  • Az Android eszközökön, pornográfiának álcázott fertőzött fájlok 89%-áról derült ki, hogy AdWare.

A megfertőződés kockázatának csökkentése érdekében javasolt:

  • Fordítson különös figyelmet a weboldal hitelességére. Ne látogasson olyan weboldalra, aminek legitimitásáról nem győződött meg korábban és aminek nem https-sel kezdődik az URL címe, különösen, ha az bejelentkezési adatokat kér.
  • Rendelkezzen külön bankkártyával és számlával, amely korlátozott mennyiségű pénzt tartalmaz, kizárólag a prémium fiók aktiválására és az előfizetés kiterjesztésére. Ez segít elkerülni a pénzügyi veszteségeket, ha banki adatait ellopják.
  • Használjon megbízható biztonsági megoldásokat a széles körű fenyegetések elleni védelem érdekében, beleértve a banki trójai programokat, mint például a Kaspersky Security Cloud és a Kaspersky Internet Security.
  • Soha ne használja ugyanazt a jelszót több webhelyhez vagy szolgáltatáshoz. Erős, feltörés-biztos jelszavak létrehozására és a jelszavak fejben tartásának megkönnyítésére használjon jelszókezelő alkalmazást, például a Kaspersky Password Manager programot.
  • A vállalkozások korlátozhatják a hozzáférést olyan weboldalakhoz is, amelyek nem felelnek meg a vállalati irányelveknek, mint például a pornó webhelyek, olyan kliens oldali szűrőprogramok segítségével, mint például a Kaspersky Endpoint Security for Business. A levélszemét-ellenes és az adathalászat elleni védekezésen kívül tartalmaznia kell alkalmazás- és webes vezérléseket, valamint webes fenyegetések elleni védelmet, amely felismeri és blokkolja a rosszindulatú vagy adathalász webcímek elérését.

A teljes riporthoz látogasson el a Securelist.com oldalra.

Gazdaság

A Samsung már hatodik éve őrzi élvonalbeli helyét a Best Global Brands listán

A nemzetközi márkatanácsadó Interbrand idén is az ötödik helyen rangsorolta a Samsungot a világ legnagyobb márkáit tartalmazó listán. Az Interbrand minden évben közzéteszi a „Best Global Brands” listáját, amelyen a Samsung sorozatban hatodszor került a legjobb 5 közé. Az idei listán a Samsung 90,5 milliárd dolláros márkaértéket ért el, ezzel – ahogy 2020 óta minden évben – őrzi a pozícióját az egyetlen, TOP 5-ben szereplő ázsiai vállalatként.

Az Interbrand szerint a Samsung értékelését pozitívan befolyásolták az alábbi tényezők:

  • Az AI versenyképesség megerősítése a vállalat különböző üzletágaiban
  • Az ügyfélélmény fejlesztésése a termékeken átívelő intergációval
  • A célzott beruházások az AI-hoz kapcsolódó félvezetők piacán
  • Ügyfélközpontú márkastratégia

„A Samsung egyik fontos célja, hogy az AI-innováción és nyílt együttműködéseken keresztül minél több felhasználó élvezhesse a mesterséges intelligencia előnyeit a mindennapi életében – mondta Won-Jin Lee, a Samsung globális marketingirodájának vezetője. – A jövőben is felhasználóközpontú stratégiát fogunk követni, többek között az egészség és a biztonság területén is, hogy a Samsung egy még kedveltebb márkává válhasson.”

A Samsung az „Innováció mindenkinek” jövőképének megfelelően arra törekszik, hogy az AI megoldások világszerte minél több felhasználó számára elérhetővé váljanak. A vállalat várhatóan még 2025-ben 400 millió eszközön teszi elérhetővé a Galaxy AI-t, ezzel széles körben hozzáférhetővé válik ez az izgalmas technológia. A Samsung így tovább erősítheti pozícióját a mobil AI szegmensben. A háztartási elektronikai területen a vállalat számos termékének AI funkcióit továbbfejlesztette, olyan, a kategóriákra szabott megoldásokkal, mint a Vision AI vagy a Bespoke AI.

A különböző partnerekkel folytatott együttműködéseknek köszönhetően a felhasználók méginkább személyre szabott AI élményeket érhetnek el a Samsung készülékein. A vállalat Knox platformjának köszönhetően ezek a funkciók fejlett kibervédelemmel, biztonságosan használhatók.

A Samsung az AI megoldások iránti növekvő kereslet mellett komplex – felhő-, eszközalapú és fizikai AI-ra épülő – kínálatot alakított ki a félvezetők piacán.

Az AI mellett a Samsung számára kiemelten fontos, hogy termékei és szolgáltatásai minél szélesebb körben elérhetővé váljanak, és tudatos innovációkkal fejlessze az egyes üzletágakat. Erre példa a SmartThingsen keresztül összekapcsolt készülékekkel elérhető energiahatékonyság is.

A Samsung elismert tevékenységei üzletáganként

Mobileszközök:

  • Meghatározó szerep a mobil AI korszakban, a technológia népszerűsítése a Galaxy AI segítségével.
  • A márka pozíciójának további erősítése a kihajtható készülékek szegmensében a Galaxy Z Fold7 és Galaxy Z Flip7 bemutatásával.
  • A felhasználók bizalmának növelése a megerősített adatvédelmi és biztonsági technológiákkal.
  • A viselhető okoseszközökön elérhető egészségügyi szolgáltatások bővítése a Samsung Health fejlesztésével és együttműködésekkel.

Hálózatok:

  • Kiemelkedő szerepvállalás erősítése az AI-alapú virtualizált rádiós hozzáférési hálózatok (vRAN) és az Open RAN területén.
  • Folyamatos technológiai innováció a különböző 5G-alkalmazások támogatására, beleértve a kiváló minőségű streaminget és gaminget.
  • A 6G műszaki szabványosításának támogatása.
  • A Samsung hálózati technológiájának és fenntarthatósági megoldásainak bemutatása, partnerekkel együtt.

Kijelzők:

  • A televíziók, hangprojektorok és gaming monitorok területén betöltött szerep megszilárdítása.
  • Innovatív nézői élmény a Vision AI funkcióval.
  • A The Frame tévé és az Art Store szolgáltatás fejlesztése a személyre szabott művészeti élményekért.

Digitális eszközök

  • Meghatározó szerep a hűtőszekrények és mosógépek kategóriájában rendszeres innovációval és fejlett AI funkciókkal.
  • Személyre szabott, kényelmes megoldások és kiemelkedő AI funkciók a SmartThings technológia integrációjával.
  • A Bespoke AI termékvonal bővítése, rendszeres fejlesztésekkel olyan területeken, mint például az energiahatékonyság, a felhasználói élmény, a teljesítmény vagy a kialakítás.

Félvezetők

  • Sokszínű portfólió működtetése a felhőalapú, eszközön található és fizikai AI alkalmazások terén.
  • Stabil, erős pozíció megtartása az okostelefonokhoz használt, illetve autóipari memóriachipek piacán
  • A vállalat szakértelmének és jövőképének bemutatása kiemelt technológiai rendezvényeken.

Az Interbrand Best Global Brands listáját az egyes márkaértékek értékelése alapján állították össze, amely a vállalat pénzügyi teljesítményének, a márka vásárlásokra gyakorolt hatásának és a márka versenyképességének (stratégia, empátia, differenciálás, vásárlói elkötelezettség, következetesség, bizalom) átfogó elemzésén alapul. Ez a – nemzetközileg egyik legnagyobb múltra visszatekintő – márkaérték-becslés széles körben elismert értékelésnek minősül.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Nem babusgatásra, fejlesztésre van szüksége a Z generációnak a munkahelyeken

Miközben a munkaerőhiány miatt minden nap számít egy pozíció betöltésében, a Z generáció alkalmazása újfajta kihívást állít a cégek elé: gyorsan felvehetők, de csak lassan és tudatosan illeszthetők be a szervezetbe.

A klasszikus onboarding eszközök gyakran hatástalanok, a HR-eseknek pedig új szerepben kell helytállniuk: nem elég toborzónak lenniük, ma már mentorok, fejlesztők és szocializációs trénerek is egy személyben.

A Z generáció sok szempontból jól képzett, technológiailag felkészült és motivált – mégis rövid ideig maradnak, gyakran már néhány hónap után felmondanak (1). A HR-eseknek ma nem csak munkáltatóknak, hanem kísérőknek, mentoroknak, sőt időnként szinte „pótszülőknek” is kell lenniük. Fárasztó? Igen. Megéri? Ha jól csináljuk, akkor nagyon is.

„A Z generáció munkahelyi sikeréhez nem elég alkalmazkodni hozzájuk, meg is kell őket tanítani arra, hogyan működik a munka világa. Ehhez tudatos, személyre szabott fejlesztésre van szükség, és kis túlzással kell valaki, aki a beillesztési időszakban anyja helyett anyja”

– mondta Horányi-Kiss Annamária, a JIT Talent vezető tanácsadója.

Gyors toborzás, lassú integráció: miért működik ez együtt?

A Z generáció tagjai technikailag felkészültek, képzettek, a kiválasztásuk ezért határidős recruitment modellben kiválóan működik. Ugyanakkor 10 hónapon belül sokuk felmond, mert nem érzik magukat a csapat részének , nem kapják meg a kívánt visszajelzést, vagy nem értik a szervezeti szabályokat. A beillesztésük ezért nem zárulhat le az első munkanap után: fokozatos, egyéni alapú támogatásra van szükségük.

„Nem az a nehéz, hogy felvegyük őket, az a nehéz, hogy megtartsuk őket. A Z generáció egyéni figyelmet, értelmezhető visszajelzéseket és valós szocializációt igényel, nem csocsóasztalt”

– hangsúlyozta a szakértő.

A JIT Talent gyakorlata szerint a fiatal munkavállalók megtartását nem a juttatási csomag, hanem a személyre szabott támogatás és az emberi interakciók minősége határozza meg. A legjellemzőbb kihívások közé tartozik, hogy a Z generáció tagjai bár technikailag felkészültek és szakmailag is gyakran kompetensek, hiányoznak belőlük a fejlett humán készségek. Sokan nem tudják például, hogyan érdemes köszönni egy megbeszélésen, vagy mikor és milyen formában szólítsanak meg egy vezetőt.

Komoly problémát jelent a pozitív visszajelzés iránti, néha túlzott igény is. Ha nem kapnak rendszeres, konkrét megerősítést, könnyen elveszítik a motivációjukat, és hajlamosak a gyors váltásra, akár alig néhány hónap után. Mindemellett sokuk nem érzi magát a közösség részének, nem szeretik a közös tréningeket, és inkább egyéni térben, izoláltan dolgoznak. Nem ritka, hogy még az edzőteremben is fejhallgatóval edzenek, elkerülve a társas kapcsolatokat.

A babzsák nem vállalalti kultúra

Itt a céges szocializáció klasszikus eszközei, mint a modern irodatér, a babzsák vagy a heti csapatreggeli, önmagukban nem elegendőek . A Z generáció számára ezek nem jelentik automatikusan a szervezeti kultúrához való tartozást, amelyet így külön, tudatosan kell átadni számukra. Ehhez társul az a tény is, hogy gyermekkoruk óta döntéshelyzetekkel kellett szembenézniük, már két-három éves korban választási kényszert éltek meg a médiafogyasztásban, ami felnőttként bizonytalanságot, lojalitáshiányt és alacsony rezilienciát eredményezhet.

Szintén visszatérő nehézség, hogy kommunikációjuk gyakran túl közvetlen, olykor bántóan őszinte. Nem érzik, mikor lépnek át egy határt, így előfordulhat, hogy kioktatják a vezetőt, vagy nem megfelelő hangnemben adnak visszajelzést. Ezek a viselkedésformák azonban nem szándékos tiszteletlenségből fakadnak – sokkal inkább abból, hogy nem ismerik a munkahelyi kommunikációs normákat, amelyeket szintén meg kell nekik tanítani.

Nem babusgatásra, fejlesztésre vágyik a Z generáció a munkahelyeken

A Z generáció beillesztésére nincsenek mindenki számára működő sablonmegoldások, de néhány alapelv következetes alkalmazása jelentősen javíthatja a sikeres integráció esélyét. A legfontosabb, hogy a fejlesztést kezdetben ne csoportos tréningek keretében próbáljuk megoldani. A fiatalok az egyéni figyelmet értékelik igazán, míg a csoportos helyzetek gyakran feszélyezik őket, és sok esetben az idősebb generációkban is ellenérzést szülhet, hogy úgy érzik sokat kell „babusgatni” az új belépő Z-ket.

Fontos, hogy a szervezeti kultúra ne csupán az arculatban, hanem értékekben és viselkedési normákban is testet öltsön. A közösséghez tartozás érzése nem alakul ki attól, hogy van egy csocsóasztal az irodában, szükség van valódi közös célokra, példamutató vezetőkre és következetes értékközvetítésre.

De persze nem lehet az egész szervezetet alárendelni annak, hogy minden Z generációs munkatárs folyamatosan megerősítést kapjon. Ehelyett érdemes őket megtanítani arra, hogy felismerjék saját teljesítményük sikerességét anélkül, hogy állandó külső visszacsatolásra szorulnának. „Ez nem könnyű, de nem lehetetlen” – teszi hozzá Horányi-Kiss Annamária.

Végül pedig a kommunikációs normák átadására is külön figyelmet kell fordítani. Egy új kollégának tudnia kell, hogyan készüljön fel egy megbeszélésre, kit és milyen módon keressen meg egy kérdéssel, és mit jelent az, ha valamit határidőre vállal. Ezek a „munkahelyi alapszabályok” sok esetben nincsenek meg a Z generáció eszköztárában, de ha kapnak támogatást és világos kereteket, gyorsan tanulnak, és hosszú távon megbízható munkatársakká válhatnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Az AI korában a STEM szakmák is jövőállóak

Középiskolás lányok kerülhetnek közelebb a STEM-szakmákhoz

Tízből hét nő nem választaná magának a műszaki-technológiai pályát, a mesterséges intelligencia használatát pedig már iskolás korban el kell sajátítani – derül ki a CETIN Hungary országos reprezentatív felméréséből. A kutatás szerint a technológiai tudás mellett az emberi készségek is egyre fontosabbnak számítanak a személyes fejlődésben. Ezek fejlesztésére indítja el harmadik alkalommal a vállalat a Nők a Tudományban Egyesülettel (NaTE) közösen a STEMpowered by CETIN programot, amely a középiskolás lányokat segíti abban, hogy közelebb kerüljenek a technológia világához.

Továbbra is kevés a nő a műszaki és technológiai területeken, noha a digitális gazdaságban egyre nagyobb szükség van a sokszínű szemléletre és így a kreatív problémamegoldásra. A CETIN Hungary friss országos kutatása szerint a megkérdezett nők 71 százaléka egyáltalán nem tervezi, hogy műszaki, technológiai vagy informatikai pályán dolgozzon, míg a férfiaknál ez az arány 41 százalék. A felmérés alapján a nők pályaválasztását elsősorban nem az érdeklődés, hanem a környezet határozza meg:

  • 37%-uk szerint az iskolákban nem kap elég figyelmet, hogy a lányok érdeklődését is felkeltsék a technológia iránt,
  • tízből három magyar azt mondja, a kortársak nyomása a visszatartó erő,
  • míg a válaszadók negyede szerint családjuk, ismerősi körük inkább férfiszakmának tartja ezeket.

A felmérésből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligencia gyors térnyerése alapjaiban változtatja meg a munka világát, mégis a magyarok nagy része még csak most ismerkedik az eszközzel. A válaszadók 45 százaléka alap, 16 százaléka pedig kezdő szintűnek jelölte tudását az AI használatával kapcsolatosan, és mindössze 3 százalék számolt be magas szintű ismeretekről. A mesterséges intelligencia azonban gyorsan a mindennapok részévé válik, a többség már felismerte, hogy a jövőben elengedhetetlen lesz ez a tudás: a megkérdezettek közel 70 százaléka szerint az AI használatát már iskolás korban el kellene kezdeni tanulni.

Mindemellett a jövőt nem pusztán technológiai, hanem emberi készségek is formálják. Ezt jelzik a felmérés azon eredményei, amelyek szerint a legtöbben a kommunikációs készséget (49%), a problémamegoldást és projektalapú szemléletet (38%), a mentális egészséget és önismeretet (38%), valamint a pályaorientációs tudatosságot (31%) tartják legfontosabbnak a személyes fejlődés szempontjából.

Ezekre a területekre is fókuszál a CETIN és a NaTE által életre hívott STEMpowered by CETIN program, amely immár harmadik éve támogatja díjmentesen a középiskolás lányokat abban, hogy közelebb kerüljenek a technológiai és mérnöki pályákhoz. A program az élmény- és felfedezésalapú tanulásra épít: a résztvevők csapatban, valódi problémákat megoldva tapasztalják meg, hogyan lehet a technológiát kreatívan és felelősen használni. Az idei program első eleme egy Hackathon, ahol a diákok innovatív – például okosvárosokhoz, 5G-megoldásokhoz vagy kiberbiztonsági kihívásokhoz kapcsolódó – ötleteket dolgoznak ki. A legjobban teljesítő lányok innen kerülnek be a több hónapon át tartó fejlesztőprogramba, amely workshopokat, intézménylátogatásokat, karrierbeszélgetéseket és csapatépítő alkalmakat is kínál. A CETIN tapasztalt szakemberei abban segítenek, hogy a lányok megtalálják saját erősségeiket, bátrabban gondolkodjanak a jövőjükről, és valós képet kapjanak a STEM-pályák sokszínű lehetőségeiről.

„A program nemcsak a pályaorientációban segít, hanem az önismeret, a kommunikáció, a kreativitás és az együttműködés fejlesztésében is. Ezek azok a készségek, amelyeket a kutatásunk szerint a fiatalok is kulcsfontosságúnak tartanak a jövő munkahelyein. A tavalyi tapasztalatok alapján a résztvevő lányok éppen ezeken a területeken fejlődtek látványosan – magabiztosabban, tudatosabban és bátrabban terveznek a jövőjükkel kapcsolatban”

– mondta Kübler-Andrási Judit, a CETIN vezérigazgatója.

A felmérés arra is rákérdezett, hogy a mesterséges intelligencia előretörése fényében mely szakmákat tartják a legjövőtállóbbnak a magyarok. Az olyan STEM-munkakörök képviselőinek munkája, mint a mérnök, informatikus, AI fejlesztő és kiberbiztonsági szakértő, a lakosság 43%-a szerint lesz pótolhatatlan a jövőben. A szintén STEM területhez tartozó orvosok, állatorvosok esetében ez az arány 42%. A válaszadók szerint a rangsort a fizikai munkakörök (például asztalos, villanyszerelő) és a személyi szolgáltatások (például fodrász) vezetik, előbbi 47%, míg utóbbi 46%. A megkérdezettek legkevésbé a gépjárművezetést (16%) és az adminisztratív munkaköröket (9%) tartják jövőbiztosnak.

A STEMpowered by CETIN program éppen ezt a célt szolgálja, hogy már középiskolás korban megerősítse azokat a készségeket és érdeklődést, amelyek révén a jövő STEM-szakemberei magabiztosan léphetnek be ezekbe a pályákba. A tehetségprogram 2025-ben HRBEST ezüst minősítést nyert. A következő évfolyam 2025. november 4-én rendezendő előválogatójára a NATE https://nokatud.hu/stempowered-felhivas/ oldalán lehet jelentkezni. A programba október 30-ig várja a CETIN és a NATE a jelentkezőket.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss