Connect with us

Gazdaság

Az intelligens eszközök segítenek okos gyártókörnyezetet létrehozni

Minden vállalatnak egyéni automatizációs megoldásokra van szüksége, amelyek kimondottan az ő gyártási környezetük igényeinek felelnek meg.

Azonban a gyártócégek nem építhetik át üzemeiket minden esetben, amikor különböző folyamatokkal vagy alkalmazásokkal kell dolgozniuk.

onrobot_sokretu_eszkoz

Így hát rendkívül fontos, hogy a vállalatok az optimális robot-kiegészítőket válasszák, hogy maximalizálni tudják az automatizálás hatékonyságát. A megfelelő kiegészítők a teljes gyártási ciklust egy zökkenőmentes folyamattá tudják alakítani, a vásárlástól kezdve, a telepítésen át, a működésig, és egészen a továbbfejlesztésig.

Az end-of-arm tooling eszközöket (rövidítve EOAT) általában a robotkar végére rögzítik, ahol különféle feladatokat látnak el. A robot gripperek például különféle anyagokat képesek óvatosan mozgatni, a robosztus szenzorok a robot figyelmét hívják fel arra, ha korrigálni kell a pozícióját, az eszközcserélőkkel pedig gyors és egyszerű a végszerszámok közti váltás. Miután a robotokat ezekkel a fejlett eszközökkel látják el, azok intelligens gépekké válnak, amelyek így okos gyártókörnyezetben képesek az érzékelésre, reagálásra, és az annak megfelelő viselkedésre.

A korszakalkotó intelligens végszerszámok megadják azt az innovációt, hozzáértést és pontosságot, amelyet az okos gyártási folyamatok megkövetelnek. Ezek a technológiák azonban megváltoztatják a feldolgozóipar, az e-kereskedelem, és a mezőgazdaság működését, mivel ezen iparágak egyre nagyobb mértékben alapoznak az EOAT beépített technológiájára, illetve intelligenciájára annak érdekében, hogy minél nagyobb mértékben csökkentsék kiadásaikat és korlátozzák erőforrásaikat.

Egy új piackutatás szerint a globális robotikai EOAT piac 2020-ra elérheti a 9,2 milliárd dollárt is, melynek összetett éves növekedési rátája közel 9%-os.

Ez a növekedés egyenesen arányos a robotikai automatizáció egyre nagyobb népszerűségével. A Nemzetközi Robotikai Szövetség szerint 2021-re kb. 630 000 egységnyi robotot fognak szállítani a gyárakba világszerte, 14%-os összetett éves növekedési rátával.

Az együttműködő robotpiac továbbra is kétszámjegyű növekedést mutat, és a technológia intenzív térnyerése a Kelet-európai piacon is észlelhető. Magyarországon növekvő tendencia figyelhető meg az ipari termelést illetően, amely így potenciális felvevőpiacot jelent a kobotok és az EOAT eszközök számára is. A Központi Statisztikai Hivatal friss tanulmánya szerint, 2018-ban az iparág szinte minden területét növekedés jellemezte a 2016-os és 2017-es évekhez képest, amely prognosztizálja az ágazat éves értékesítési volumenének további növekedését.

Gyorsabb és okosabb automatizáció megteremtése az EOAT-tal

Az EOAT lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy új alkalmazásokkal dolgozzanak, hiszen a robot még hatékonyabbá válik, amikor testre szabott EOAT megoldásokkal látják el. A végszerszámok nagy hatással vannak a robot teljesítményére és rugalmasságára. Sőt, a teljes automatizációs folyamat hatékonysága nagyban függ a gripperektől és egyéb intelligens eszközöktől, amelyek kölcsönhatásba lépnek a robotokkal.

A modern gripperek és teljesítményérzékelők jól szemléltetik, hogy az intelligens robot-kiegészítőkben rejlő potenciál hatalmas. Az együttműködő alkalmazásoktól a vállalatok már nem csak azt várják el, hogy hatékony, gépek általi – automatizálást tegyenek lehetővé, hanem azt is, hogy távolról is elérhessék a robotot és online tudják diagnosztizálni az esetlegesen felmerülő problémákat. Az okos hardverrel és szoftverrel ellátott EOAT begyűjti és elemzi az adatokat annak érdekében, hogy visszajelzést tudjon küldeni, amelynek köszönhetően képességeinek bővítésére is lehetőség nyílik.

Az EOAT-tal a gépek kompaktabbá, okosabbá és önállóbbá válnak, így hatékonyabban hajtanak végre feladatokat, aminek köszönhetően az automatizáció egyszerűbbé és egyben megfizethetőbbé is válik a vállalatok számára.

A megfelelő kiegészítő kiválasztása

A robotokra, vagy robotok mellé szerelt eszközökön és kiegészítőkön múlik a robot hatékonyságának sikeressége.  A végszerszám lehetővé teszi a kétoldalú kommunikációt az eszköz és a robot között, amely ezáltal hatékony működést és megnövekedett termelést eredményez. Például a nagy pontosságú gripperek olyan beépített technológiát alkalmaznak, amelyek lehetővé teszik számukra azt, hogy emberi ujjbegyekhez hasonlóan érintsék meg a munkadarabokat. Ezeket a grippereket a mezőgazdaságban arra használják, hogy növényeket szedjenek, illetve egyéb kényes anyagokat kezeljenek anélkül, hogy kárt tennének bennük.

Az OnRobot RG2-FT intelligens grippere, mely úttörő látási és érintési érzékekkel rendelkezik, a világ első intelligens grippere, amely egyszerre látja és érzi is a munkadarabokat beépített erő/nyomatékérzékelőjének segítségével.

onrobot_vegszerszamok

Az EOAT már az emberi interakcióval felérő szinthez közeledik: a modern gripperek annyira kifinomultakká váltak, hogy még a számítógép processzorok gyártásához szükséges törékeny szilikon lemezeket is képesek kezelni. Az erő/nyomatékérzékelő segít még nagyobb pontossággal megtalálni és felismerni a tárgy pozícióját. Ezeket a grippereket azoknál a gyártási folyamatoknál alkalmazzák, amelyeknél pontos erőhasználat alkalmazására van szükség ahhoz, hogy magas minőségű eredményeket érjenek el.

Az ilyen alkalmazások, mint a felületkezelés, a csomagolás és raklapozás, a gépkiszolgálás, és összeszerelés, nemcsak precíziót igényelnek, hanem azt is, hogy a feladat a tétel mérete és a felmerülő körülmények alapján legyen testre szabható.

Ennek az egyedi képességnek köszönhetően a vállalatok mérettől függetlenül, sikerrel integrálhatják az EOAT technológiát a gyártósorukkal. Egy friss közlemény szerint az anyagmozgatás csaknem 42%-át tette ki a robot-kiegészítők piacának 2018-ban, ami az összes szegmens közül a legnagyobb részesedést jelenti.

A modern ipari környezet alkalmazás-fókuszált megoldásokat igényel

Azok a vállalatok, amelyek továbbra is hagyományos megoldásokat alkalmaznak, – mint például egyedi eszközök gyártása különféle gyártási feladatokhoz, – jelentős hátrányban vannak, mivel ez a hozzáállás költséges és rugalmatlan természetű. Ezzel ellentétben a gripperek, szenzorok és egyéb rugalmas alkalmazás-fókuszált megoldások módosíthatóak, így különböző alakú, méretű és anyagú tárgyak kezelésére is alkalmasak.

Ezeket a rugalmas és rendkívül sokoldalú eszközöket zökkenőmentesen lehet integrálni különféle gyártási környezetekbe. Állítható funkcióik, fejlett technológiájuk és könnyed illeszthetőségük lerövidítik a gyártási ciklusokat és csökkentik az állásidőt. Így megnyílik a lehetőség a további hardver megoldások telepítésére, ami csökkenti a robotikai megoldás árát, és hozzájárul az automatizáció útjában lévő akadályok megszüntetéséhez. Végül, de nem utolsósorban, az EOAT-tal a felhasználó pénzt spórol meg.

Teljes megoldás

Mivel továbbra is a technológia hajtja az iparágakon keresztülívelő átalakulást, a vállalatoknak meg kell fontolniuk az automatizációt annak érdekben, hogy csökkentsék kiadásaikat és növeljék működési rugalmasságukat. Ahhoz, hogy ezt elérjék, a robot-kiegészítőknek okosabbaknak kell lenniük, mivel rajtuk múlik a kollaboratív alkalmazás teljesítménye. Az intelligens technológiák telepítésével a vállalatok megfelelhetnek az egyre növekvő, ipari gépesítésre irányuló kívánalmaknak, és mivel a tanulási görbe rövidebb, bármilyen típusú vállalat elkezdhet nagyban gondolkodni az automatizációval.

Gazdaság

Egyre nagyobb probléma az öregedő hazai járműpark

Az Europ Assistance közelmúltban végzett reprezentatív felmérése rávilágít, hogy a magyar autósok közel fele (49%) 16 évesnél idősebb gépjárművet használ.

Ez azért is aggasztó, mert felmérés szerint a gépkocsi tulajdonosok csupán kicsivel több mint kétötöde (43%) rendelkezik olyan anyagi kockázatot csökkentő megoldással, mint a casco biztosítás és/vagy az asszisztencia-szolgáltatás így a tulajdonosok nagy többsége teljesen védtelen egy-egy autós vészhelyzet (karosszéria sérülés, vagy meghibásodás) esetén. A felmérésből az is kiderül, hogy a magyar háztartások közel háromnegyede (72%) rendelkezik saját gépkocsival, az autósok több mint fele (57%) pedig legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat.

Az Europ Assistance a közelmúltban végzett átfogó, reprezentatív felmérést a magyarok autóhasználati és gépjárművel kapcsolatos biztosítási szokásai kapcsán. A kutatás megállapítja, hogy a 18-69 éves lakosság közel háromnegyedének (72%) háztartásában van saját autó, minden ötödik személy háztartásában pedig több gépjármű is megtalálható. A felmérés szerint hazai autók 49 százaléka legalább 16 éves, a 6-15 éves gépjárművek aránya 34 százalék, és csupán minden hatodik gépkocsi fiatalabb évjáratú: 1-5 éves. A megállapítások összecsengenek a KSH által közölt adatokkal is, melyek szerint a magyarországi személyautók átlagéletkora 2024-ben már elérte a 16,2 évet.

A kutatás továbbá rámutat, hogy a magyar autósok több mint fele (57%) legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat autójával, minden harmadik autótulajdonos pedig havonta legalább egyszer. A lakosság másik harmada évente 1-3 alkalommal autózik országhatáron belül, és csak minden ötödik autósra igaz, hogy sosem vagy két évnél is ritkábban utazik ilyen távon.

Növelni kell a tudatosságot – vannak kockázatcsökkentő megoldások

Az elöregedő járműpark egyik szomorú következménye, hogy gyakrabban fordulnak elő meghibásodások, így emelkedik annak veszélye, hogy az autótulajdonosoknak hirtelen mélyen a zsebükbe kelljen nyúlni, ha valamilyen meghibásodás, vagy karosszéria sérülés történik. Ennek ellenére az autósok 53 százaléka semmilyen asszisztencia vagy CASCO biztosítással sem rendelkezik, melyek anyagi segítséget jelentenek a váratlan helyzetekben.

Legyen szó új vagy több éves járműről, bármikor történhet váratlan meghibásodás. Gyakran jelentkezhetnek akkumulátor problémák vagy elektromos hibák, előfordulhat a hűtőfolyadék szivárgása vagy hiánya, a vezérműlánc elszakadása, de egy defekt is komoly gondot okozhat. Modernebb autók esetében a szoftver és szenzorok hibái jelentkezhetnek.

„Mindössze a magyar autótulajdonosok alig több mint negyede (27%) köt asszisztencia biztosítást, ami professzionális vészhelyzeti, útközbeni segítségnyújtást jelent. Pedig érdemes előrelátónak lenni, hiszen az elöregedő autók esetében egyre nő a meghibásodás veszélye akár menetközben is, ami miatt az esetleges mentési, szállítási költségek is hirtelen megterhelhetik a családi kasszát, míg a havi körülbelül 1400 forinttól elérhető gépjármű asszisztencia-szolgáltatás egyfajta pénzügyi és pszichés védőhálót biztosít az útközben bekövetkező vészhelyzetek esetére, kiszámíthatóbbá téve a családi költségtervezést is”

– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.

A háztartásban saját autóval rendelkező 18-69 éves magyarok körülbelül ötöde rendelkezik CASCO biztosítással, 14 százalék kapott ingyenesen gépjármű asszisztencia szolgáltatást (márkakereskedéstől vagy szervíztől), 13 százalékuk pedig önálló asszisztencia szolgáltatást (amiért külön fizetnek egy szolgáltatónak) vesz igénybe.

A kutatás rámutat továbbá, hogy az autósok 91 százaléka hasznosnak tartja a gépjárműasszisztenciát, kétharmaduk számára pedig lényeges szempont, hogy a szolgáltatás bármilyen korú és kilométeróra-állású autóra is megköthető legyen.

Érdemes elővigyázatosnak lenni, rövidebb utakon is megtörténhet a baj

A vezetés során is érdemes körültekintően eljárni, baleset ugyanis rövidebb utakon, akár egy gyors városi bevásárlás alkalmával is megtörténhet. A KSH adatai szerint 2025 első félévében összesen 6629 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, tehát nem kell külföldre utazni, hazánk határain belül, kisebb távolságokon is megtörténhet a baj.

„Koccanás vagy az autó meghibásodása esetén senki sem szeretne az autópálya mentén vagy adott esetben egy forgalmas út közepén vesztegelni. Ilyen esetekben nyújt megnyugtató megoldást az AutoSOS szolgáltatás. Egyetlen telefonszám tárcsázásával érhető el a gyors, 0-24 órában hívható segítség, a szolgáltató kiérkezéséről pedig e-mail vagy SMS üzenet formájában kapnak automatikus értesítést az érintettek. Szakértő kollégáink többek között az autó helyszíni javítását és szervízbe szállítását is intézik. Azoknak sem kell aggódniuk, akik idősebb autóval rendelkeznek, hiszen asszisztencia-szolgáltatásunk bármilyen korú, és futásteljesítményű autóra vonatkozik”

– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés

Egyik napról a másikra több mint duplájára, 114%-kal, kilogrammonként 94 Ft-ról 204 Ft-ra emelte a reklámhordozó papírok EPR-díját egy, a Magyar Közlöny 2025/106. számában szeptember 22-én kihirdetett minisztériumi rendelet.

A nyomdák, illetve nyomdai anyagokat megrendelő vállalkozások által közvetlenül a Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-nek fizetendő összeg súlyos csapást mér a nyomdaágazatra, ezért az annak jelentős részét tömörítő Nyomda- és Papíripari Szövetség írásban tiltakozott a rendeletet hozó Energiaügyi Minisztériumnál, illetve Lantos Csaba Energiaügyi miniszternél, kérve a rendelet haladéktalan felülvizsgálatát és az ágazati egyeztetést.

Mint kifejtik, a döntés teljesen felkészületlenül éri az iparágat, és indokolatlanul rontja az üzleti bizalmat a nyomdatermékekkel szemben. Mindezt annak ellenére, hogy a papír az összes reklámhordozó közül az egyik legjobban újrahasznosítható anyag, melynek újrahasznosítási aránya itthon is meghaladja a 80%-ot, így a lépés környezetvédelmi szempontokkal sem indokolható. Emiatt az intézkedés teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a Kiterjesztett Gyártói Felelősség rendszerének alapelveit, különösen az „indokolt költség” elvét. Nem véletlen, hogy az EU-ban sehol máshol nem működik olyan EPR-rendszer, ami külön „büntetné” a reklámhordozó papírt ‒ hiszen újrahasznosítás szempontjából mindegy, mi áll a papíron. Ennek EPR-díjai eddig is a legmagasabbak között voltak Magyarországon, miközben más, európai országokban ez a 40-80 Ft közötti ársávban mozog.

A Nyomda- és Papíripari Szövetség tiltakozó levelet is jegyző elnöke, Orgován Katalin rámutatott: az október 1-től hatályos intézkedés azonnal 50-80%-kal emeli a nyomdai papírok árát, ami nemcsak közvetlen inflációs hatással jár, hiszen végül a költség a lakosságra hárul, de közel lehetetlen helyzetbe hozza azokat a nagy nyomdai vállalkozásokat, amelyek megbízóikkal éves megállapodások alapján dolgoznak, rögzített díjakon. Mindez többezer iparági munkahelyet veszélyeztet, és nemcsak a szegmenst, de az idősebb korosztályt és a nyugdíjasokat is sújtja, illetve azokat, akik elsősorban papíralapú kommunikációt használnak, innen tájékozódnak. A rendelet a gyakorlatban a szomszédos országok vállalkozásait, a szürke importot és a feketegazdaságot támogatja majd, további versenyhátrányba hozva az itthon adózó, tisztességes hazai vállalkozásokat.

A Szövetség indoklásában szerepel az is, hogy az intézkedés fiskális szempontból is kontraproduktív lehet. A döntés látszólag a MOHU bevételeit hivatott növelni, de szakmai tapasztalatok alapján minden ilyen, akár ennél enyhébb intézkedésnél is drasztikusan visszaesnek a nyomdai megrendelések. Egy ilyen mértékű emelés várhatóan 40-50%-os megrendelés-csökkenést hoz majd, így még a MOHU-nak sem jelent majd többletbevételt. Ha pedig emiatt a nagy megrendelők végleg a digitális csatornák felé fordulnak, az hamar a MOHU számára is kiesést jelent majd, miközben a hirdetésre fordított díjak nem a hazai nyomdáknál, hanem a jellemzően külföldi tulajdonú, nagy, nemzetközi digitális hirdetési hálózatoknál csapódnak majd le.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új, rugalmas üzleti tarifacsalád és digitális app KKV-knak

Azonnal, alkalmazásból menedzselhető szolgáltatások, aszerint, hogy éppen növekszik vagy csökken a vállalkozás telekommunikációs igénye.

A hazai vállalkozások számára a számos lehetőség mellett kihívást jelent a nehezen kiszámítható üzleti környezet; még a stabil cégek esetén is előfordul, hogy míg az egyik hónapban bővül, a másikban már visszafogja a költségeit. Rugalmasság, digitális ügyintézés, költséghatékonyság – ezt kínálja a Yettel új üzleti megoldása azoknak a KKV-knak, amelyek nemcsak alkalmazkodni, hanem fejlődni is szeretnének.

A magyar kis- és középvállalkozások (KKV-k) adják a hazai foglalkoztatottság 65%-át, és becslések szerint 50-55%-kal járulnak hozzá a hazai GDP termeléshez, miközben a cégek számára a folyamatosan változó gazdasági környezetben a költséghatékonyság és a rugalmasság kulcsfontosságú tényezőkké váltak. A vállalkozásoknak gyorsan kell alkalmazkodniuk: miközben a digitalizáció és a technológiai fejlődés új lehetőségeket teremt, egyúttal új elvárásokat is támaszt feléjük. A Yettel most bejelentett legújabb fejlesztései pontosan ezekre az igényekre adnak választ: elindul a Yettel Business ReFlex hűségnélküli, mégis kedvező feltételeket biztosító tarifacsalád, valamint a Yettel Business mobilalkalmazás, amely a mobilról menedzselhető üzleti funkciók révén teljesen új szintre emeli az üzleti ügyfélélményt.

Rugalmas tarifa, hűségidő nélkül, mégis kedvező feltételekkel

A Yettel Business ReFlex tarifák lényege, hogy a vállalkozások igényeire, kötelező hűségidő vállalása nélkül alakíthatóak: nincs kötelező 2 éves hűségidő, mégis kedvező árak és feltételek érhetők el, szabadon lehet váltani nagyobb vagy kisebb tartalmú tarifacsomagok között, akár havonta. Így a cégek gyorsan reagálhatnak a piaci változásokra, valamint bővülő vagy éppen csökkenő telekommunikációs igényeikre. A hűség nélküli ajánlatokhoz havi visszatérítés is jár, amelyet a vállalkozás akár készülékvásárlásra, tartozékokra vagy számlajóváírásra is felhasználhat – akár összevontan, egy nagyobb értékű telefonbeszerzéshez is.

Yettel Business app: digitális ügyfélélmény, egy helyen minden

Az új Yettel Business app kifejezetten a társaság kis- és középvállalati méretű üzleti ügyfelei számára készült, egyedülálló fejlesztés a hazai mobilkommunikációban. Az alkalmazás lényegében azt a digitális élményt kívánja biztosítani, amit a Yepp tarifa kínál a lakossági ügyfelek számára: egyetlen alkalmazáson keresztül elérhető kényelmes és rugalmas ügyintézés, költségkontroll és kedvezmény-érvényesítés. A Yettel Business appban az ügyfelek önállóan menedzselhetik előfizetéseiket, módosíthatják tarifáikat, rendelhetnek extra szolgáltatásokat attól függően, hogy növekszik vagy csökken a vállalkozás igénye a telekommunikációs szolgáltatásokra. A tranzakciók azonnal teljesülnek, nem szükséges Yettel üzletbe látogatni ezek elintézésére. A platform folyamatosan bővül, az ügyfelek visszajelzései alapján újabb hasznos funkciókkal és lehetőségekkel.

Technológiai háttér és ügyfélközpontúság

A Yettel az elmúlt években közel 100 milliárd forintos hálózatfejlesztést hajtott végre, így ma már országosan 99% feletti – lakosságra vetített, kültéri – lefedettségű 4G és több mint 1000 bázisállomáson elérhető szupergyors 5G hálózat áll az üzleti ügyfelek rendelkezésére. A vállalat 2028-ig további több tízmilliárd forintos fejlesztést tervez Magyarországon.

„A KKV-szektor a hazai foglalkoztatás kétharmadát biztosítja, és becslések szerint a GDP több mint felét állítja elő, így gazdasági szempontból kiemelt jelentőségű. A Yettelnél az elmúlt évek hálózatfejlesztései mellett arra törekszünk, hogy olyan üzleti megoldásokat kínáljunk, amelyek valódi válaszokat adnak a vállalkozások működési, növekedési céljaihoz. A ReFlex tarifacsalád és a Yettel Business app bevezetésével a rugalmasságot, a digitális ügyintézést és az egyedi igényekre szabható költségstruktúrát helyezzük előtérbe – mindezt egy technológiailag élenjáró, országos lefedettségű mobilhálózatra építve.”

– mondta Fülöp Gábor, a Yettel üzleti értékesítési és marketing igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss