Gazdaság
Kihirdették a 2019-es Sony World Photography Awards végső győzteseinek névsorát
Az Év Fotósa díját az olasz fotóművész, Federico Borella nyerte
A World Photography Organisation kihirdette a Sony World Photography Awards 2019 fotópályázat végső győzteseinek névsorát.
“Five Degrees” című képsorozatáért az olasz fotóművész, Federico Borella vehette át Az Év fotósa elismerést és a vele járó 25 000 dolláros pénznyereményt a Sony World Photography Awards londoni díjátadó gáláján. A zsűri tetszését a fényképek érzékenysége és kiváló technikai megvalósítása mellett a képsorozat témája nyerte el, amely egy globális problémára hívja fel a figyelmet. A Sony World Photography Awards egy olyan globális platform, amely részletes betekintést nyújt a kortárs fotóművészet kulisszái mögé. A fotópályázat már ismert és feltörekvő fotósoknak egyaránt kiváló lehetőséget nyújt, hogy munkáikat széles közönség előtt bemutathassák.
Borella munkáját a zsűri a Professzionális verseny tíz kategóriagyőztesei közül választotta ki. A nyertesek mellett kihirdették a kategóriák második és a harmadik helyezettjeinek névsorát is. Mindemellett a Nyílt, (a legjobb egy képből álló pályamunkákat díjazza), Ifjúsági és Diák versenyek végső győzteseit is bejelentették a londoni díjátadó ceremónián, amelyen Nadav Kander, a Fotózás Művészetéhez Kiemelkedően Hozzájárulók idei díjazottja is jelen volt, hogy személyesen vehesse át az elismerést. A győztes fotósok elismerésük mellé egy a Sony digitális képalkotó eszközeiből álló csomagot kapnak, munkájuk bekerül a fotópályázat hivatalos évkönyvébe, valamint képeiket bemutatják a Sony World Photography Awards 2019 kiállításán a londoni Somerset House-ban.
Az idei győztesek kiválasztásakor a zsűri számára fontos szempont volt, hogy a képek milyen módon értelmezik és tükrözik vissza a mindennapi életet és a világot alapjaiban befolyásoló problémákat.
„Rendkívül nehéz volt kiválasztani a legjobb fényképet, és a nevezések erősségét is tükrözi, hogy nem mindig volt egyetértés a zsűritagok között. A munkák új szintre emelték az elvárásokat azzal, hogy próbára teszik a közönség a világról eddig alkotott képét és nézeteit”
– mondta Mike Trow, a Professzionális versenyt elbíráló zsűri elnöke.
A World Photography Organisation által szervezett Sony World Photography Awards a világ egyik legfontosabb fotós eseménye, amely az előző év legjobb kortárs fotóit díjazza. A fotópályázat 12. évében rekordszámú, 326 997 nevezés érkezett a világ 195 országából.
Az Év Fotósa – Federico Borella, Olaszország

India, Tamil Nadu, May 2018. Rasathi, 56, the wife of Selvarasy, 65, a farmer who committed suicide on May 2017 by hanging himself in his field. He got into debt with a Cooperative Society. According to a study carried out by Tamma A. Carleton, the warming over the last
30 years is responsible for 59.300 suicides in India. She estimates that fluctuations in climate, particularly temperature, significantly
influence suicide rates.
A Five Degrees a harmincöt éves bolognai fotós, Federico Borella önálló projektje. Borella klasszikus irodalom és fotóriporter mesterszakon szerzett diplomát, azóta szabadúszó fotóriporterként dolgozik. Több mint tíz éves tapasztalattal rendelkezik a sajtófotózásban, emellett pedig fotóművész és fotóriporter szakokon oktat is.
Five Degrees című képsorozata a dél-indiai Tamil Nadu mezőgazdasági közösségben elkövetett öngyilkosságokat dolgozza fel, valamint az elmúlt 140 év legsúlyosabb aszálya okozta elkeseredettséget tükrözi. Borella egy Berkeley Egyetem által kiadott, a klímaváltozás és az öngyilkossági ráták közötti összefüggéseket feltáró tanulmány alapján vizsgálta a klímaváltozás hatásait a mezőgazdasági területre és az ott élő közösségre. Borella megrendítő és erős képekkel mutatja be a tájat, emléket állít az elhunyt gazdáknak, és portrékon mutatja be a túlélőket.
„Mivel a globális felmelegedés egyre nagyobb mértékben hat ki életünkre – különösen a fejlődő és fejletlen államokban – egyre nagyobb szükségünk van olyan művészek munkájára, mint Borella”
– tette hozzá Borella munkájával kapcsolatban Mike Trow, a Professzionális versenyt elbíráló zsűri elnöke.
A Professzionális kategória döntősei és győztesei:
A szakértőkből álló zsűri az alábbi művészek kivételes munkáit választotta ki, akik öttől tíz képig terjedő képsorozataikban, tíz alkategóriában bizonyították fotós és művészi rátermettségüket:
Építészet: Győztes: Stephan Zirwes, Németország, Cut Outs – Pools 2018 című munkájáért
- helyezett: Tuomas Uusheimo, Finnország / 3. helyezett: Peter Franck, Németország
Brief: Győztes: Rebecca Fertinel, Belgium, Ubunti – I Am Because We Are című munkájáért
- helyezett: Christina Stohn, Németország / 3. helyezett: Edward Thompson, Egyesült Királyság
Kreatív: Győztes: Marinka Masséus, Hollandia, Chosen [not] to be című munkájáért
- helyezett: Leah Schretenthaler, Egyesült Államok / 3. helyezett: Pol Kurucz, Franciaország
Felfedezés: Győztes: Jean-Marc Caimi & Valentina Piccini, Olaszország, Güle Güle című munkájáért
- helyezett: Bouyan Zhang, Kínai Népköztársaság / 3. helyezett: Karina Bikbulatova, Oroszország
Dokumentum: Győztes: Federico Borella, Olaszország, Five Degrees című munkájáért
- helyezett: Brent Stirton, Dél-Afrikai Köztársaság / 3. helyezett: Mustafa Hassona, Palesztina
Tájkép: Győztes: Yan Wang Preston, Egyesült Királyság, To the South of the Colourful Clouds című munkájáért
- helyezett: Marco Kesseler, Egyesült Királyság / 3. helyezett: Kerian Dodds, Egyesült Királyság
Természet és élővilág: Győztes: Jaspet Doest, Hollandia, Meet Bob című munkájáért
- helyezett: Christian Vizl, Mexikó / 3. helyezett: Maela Ohana, Franciaország
Portré: Győztes: Álvaro Laiz, The Edge című munkájáért
- helyezett: Massimo Giovannini, Olaszország / 3. helyezett: Latetitia Vançon, Franciaország
Sport: Győztes: Alessandro Grassani, Olaszország, Boxing Against Violence: The Female Boxers Of Goma című munkájáért
- helyezett: Kohei Ueno, Japán / 3. helyezett: Thomas Nielsen, Dánia
Csendélet: Győztes: Nicolas Gaspardel & Pauline Baert, Franciaország, Yuck című munkájáért
- helyezett: Yiming Zhang, Kínai Népköztársaság / 3. helyezett: Cletus Nelson Nwadike, Svédország
Az Év Fotósa Nyílt kategóriában – Christy Lee Rogers, Egyesült Államok
A Nyílt kategória az egyedülálló képek erejét mutatja be. A zsűri azokat az önálló képeket választotta ki, amelyek ötvözik a figyelemre méltó képi narratívát a technikai tökéletességgel. A Nyílt kategória tíz győztese közül a zsűri Christy Lee Rogers Harmony című munkáját találta a leghatásosabbnak, így Rogers nyerte el Az Év Fotósa Nyílt Kategóriában díjat és a vele járó 5000 dolláros pénznyereményt. Rogers nemzetközileg ismert fotós, aki képein gyakran víz és villámok művészi ábrázolásával teremt drámai hatást.
A Harmony a művész Muses sorozatából származó képe, amelyet az emberiség szépsége és sebezhetősége ihletett. Rogers különleges hangulatú munkáján a fény, a sötét, a színek kontrasztjaival játszik a mozgó, víz alá merülő testek megjelenítésekor, ezzel a barokk festmények képi világát idézi.
„Megtisztelő számomra, hogy fotósként is elismertek, mert az emberek hosszú éveken keresztül festőként hivatkoztak rám. Rendkívül hálás vagyok, hogy részese lehetek a fotós közösségnek és megnyerhettem ezt a gyönyörű díjat”
– mondta győzelmével kapcsolatban Rogers.
Az Év Fotósa Ifjúsági kategóriában – Zelle Westfall, Egyesült Államok, 18 éves
Az Év Ifjúsági Fotósa díját az atlantai diákfotós, Zelle Westfall nyerte, aki Abuot című fényképével a “Sokszínűség” témáját dolgozta fel. Westfall a következőket nyilatkozta munkájáról: „Abuot egy iskolai jóbarátom, nála viccesebb embert nem ismerek a világon. Napjainkban elárasztották a médiát a különböző bőrfehérítő termékek, ezért fontosnak tartom felhívni a figyelmet a sötétbőrű nők szépségére, akiket számos támadás ér “túl sötét” bőrük miatt.” Az ifjúsági kategóriában 12 és 19 év között fotósok nevezhettek.
Az Év Fotósa Diák kategóriában – Sergi Villanueva, Spanyolország, Universidad Jaume I, 25 éves
A zsűri a valenciai születésű Sergi Villanuevanak ítélte az Év Diák fotósa díjat, “La Terreta, an evocative portrayal of his homeland through the local orange farming and harvesting process” című fotósorozatáért. Villaneuva az Universidad Jaume I egyetem hallgatójaként jelentkezett a versenyre. Győzelméért az egyetemet 30 000 euró értékű Sony képalkotó eszközcsomag illeti meg.
A Fotózás Művészetéhez Kiemelkedően Hozzájárulók díja – Nadav Kander
A londoni Nadav Kander az egyik legkiemelkedőbb kortárs fotós, akit generációjának legsikeresebb művészei között tartanak számon. Kander számos műfajban képviselteti magát, híres munkái között atmoszférikus tájképek és hírességek portréi is megtalálhatók. A díjjal a zsűri Kander sokszínűségét, erejét és a fotóművészethez való jelentős hozzájárulását ismeri el.
A végső nyertesek névsorával, a márciusban kihirdetett Nyílt verseny tíz kategóriájának, valamint a 62 Nemzeti díj győzteseivel immáron teljessé vált a 2019-es Sony World Photography Awards díjazottjainak listája. A győztes és shortlistes fényképek megtekinthetők a Sony World Photography Awards 2019 kiállításán, a londoni Somerset House-ban 2019. április 18. és május 6. között, majd azt követően világkörüli útra indulnak. További információk a kiállításról: www.worldphoto.org/2019exhibition
Gazdaság
Magyarország a 18. helyre csúszott vissza az európai használtautó-piac átláthatósági rangsorában
A kilométeróra-manipuláció és a rejtett sérülések továbbra is komoly problémát jelentenek a hazai használtautó-piacon, és jelenleg semmi sem utal arra, hogy a trend a közeljövőben megfordulna.
Az autóipari adatelemzéssel foglalkozó carVertical minden évben elkészíti Európa járműpiacának átláthatósági elemzését, hogy feltárja, mely országokban a legkockázatosabb használt autót vásárolni. Magyarország idén a carVertical Piaci Átláthatósági Indexének rangsorában a 25 vizsgált ország közül a 18. helyre került, egy pozíciót rontva a 2024-es eredményhez képest. A szomszédos országok közül Szlovákia a 13., Horvátország a 11., míg Románia a 22. helyen végzett.
Továbbra is problémát jelentenek itthon a hamisított kilométerórák és a rejtett sérülések
A carVertical adatai szerint Magyarországon továbbra is számottevő a manipulált futásteljesítményű autók aránya. Az idén vizsgált járművek 5,3%-ánál derült fény visszatekert kilométerórára, átlagosan 82 700 kilométeres eltéréssel a valós futásteljesítményhez képest.
„A vásárlók többségének megvan az elképzelése az ideális futásteljesítményről: sokan 100 ezer kilométernél kevesebbet futott autót keresnek, másoknál a határ 200 ezer kilométer. A nagyobb futásteljesítményű járműveket jóval nehezebb értékesíteni, ezért egyes eladók a kilométeróra visszatekerésével próbálják kedvezőbb színben feltüntetni az autót és nagyobb haszonra szert tenni”
– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.
A magyar piacot továbbra is jelentősen befolyásolja az import: az ellenőrzött autók 50,1%-a külföldről érkezett. Sajnos az ilyen járművek esetében gyakoribb a manipulált kilométeróra-állás vagy eltitkolt sérülés.
A tanulmány szerint a Magyarországon ellenőrzött autók 57,3%-ánál szerepelt sérülésre vonatkozó bejegyzés, ami növekedést jelent a 2024-es 54,9%-hoz képest. Az átlagos kárérték elérte a 2 900 eurót (~ 1,15 millió forintot).
A vizsgált autók átlagéletkora 11 év volt, szemben a tavalyi 11,1 évvel. Ez az enyhe csökkenés arra enged következtetni, hogy a magyar vásárlók körében nő a fiatalabb autók iránti igény.
A legátláthatóbb piacok listáját az Egyesült Királyság, Olaszország és Németország vezeti
Az Egyesült Királyság ismét megőrizte első helyét az átláthatósági rangsorban. A szigetországban forgalomban lévő járművek mindössze 2,3%-ánál találtak manipulált futásteljesítményt, és csupán 17%-uknál rögzítettek korábbi sérülést. A bal oldali közlekedés miatt az Egyesült Királyság használtautó-piaca kevésbé függ az importtól: a járművek mindössze 2,3%-a érkezik külföldről, ami alacsonyabb kockázatot jelent a helyi vásárlók számára.
A legátláthatóbb piacok élmezőnyét Olaszország, Németország, Svájc és Franciaország alkotja. Svédország, amely tavaly még az 5. helyen szerepelt, idén a 10. helyre csúszott vissza – részben az importnövekedésnek, a több sérült autónak és a gyakoribb kilométeróra-manipulációnak köszönhetően. Portugália szintén hátrébb került: a tavalyi 11. helyről a 16.-ra esett vissza. A legnagyobb előrelépést Horvátország érte el, mely a 15. helyről a 11.-re lépett előre.
„A legnagyobb átláthatóság Nyugat-Európára és a skandináv országokra jellemző. Ennek hátterében a kisebb importarány, a magasabb életszínvonal és az autóipari adatok nyitottabb kezelése áll. Minél több használt autót importál egy ország, és minél nehezebb gazdasági helyzetben van, annál nagyobb a kockázata a kilométeróra-manipulációnak és a rejtett sérüléseknek. A skandináv országok emellett élen járnak abban is, hogy a vásárlók számára elérhetővé teszik a járműadatok egy részét”
– magyarázza Buzelis.
Kelet-Európa maradt a legkockázatosabb régió
Az öt legkevésbé átlátható ország mezőnye idén sem változott. A rangsor végén Ukrajna áll, majd Lettország, Litvánia, Románia és Észtország következik. Ezekre a piacokra hasonló tendenciák jellemzők: magas az importált járművek aránya, magas az autópark átlagéletkora is, gyakori a kilométeróra-visszatekerés, és sok a korábban sérült autó.
„A Kelet-Európába érkező autók többsége már eleve nagy futásteljesítménnyel kerül a piacra. A gyors haszon reményében az eladók gyakran visszatekerik a kilométerórát, eltüntetik a sérülések nyomait, vagy elhallgatják az autó múltját. Az ilyen járművek rendszerint gyakrabban hibásodnak meg, így a vásárlók végül jóval többet költenek javításra, mint amennyit a vételáron megtakarítottak. A használt autók határokon átnyúló mozgását ráadásul rendkívül nehéz nyomon követni – ez az egyik fő oka annak, hogy a manipulációk egy része rejtve marad”
– emeli ki Buzelis.
Buzelis arra is rámutat, hogy az országok közötti adatmegosztás hiánya miatt sok futásteljesítményre vagy sérülésre vonatkozó információ egyáltalán nem kerül be digitális adatbázisokba. Az EU-n belül nincs egységes rendszer az autóeladások nyomon követésére, ami tovább növeli a visszaélések kockázatát.
Ukrajnában az autók 9,5%-ánál derült ki, hogy visszatekerték a kilométerórát; Lettországban ez az arány 10,8%, Litvániában 7%, Romániában 7,5%, Észtországban 5,9%. Az import aránya Romániában 61%, Ukrajnában pedig 78% volt.
Milyen módszerrel készül a Piaci Átláthatósági Index?
A carVertical elemzése a 2024. szeptember és 2025. augusztus között, a vásárlók által lekért járműtörténeti jelentéseket vizsgálta. A Piaci Átláthatósági Index hat mutatót vesz alapul:
- a hamisított kilométeróra-állások arányát
- az átlagos hamisított kilométeróra-állást kilométerben
- a sérült járművek arányát
- az átlagos kárértéket
- az importált használt autók arányát
- az ellenőrzött járművek átlagéletkorát
Mivel ezek a tényezők eltérő mértékben befolyásolják a piac átláthatóságát, a carVertical adatszakértői az egyes tényezőket különbözőképpen súlyozzák. A kilométeróra-visszatekerés mértéke például fontosabb szempont, mint az adott országban ellenőrzött autók átlagos életkora.
A teljes tanulmány és a módszertan itt olvasható:
https://www.carvertical.com/hu/transparency-index
A 35 országban működő carVertical több mint 900 nemzetközi adatbázisból, köztük rendvédelmi szervek, kormányzati és állami nyilvántartások, pénzügyi intézmények, valamint apróhirdetési portálok információiból gyűjt adatokat. A vállalat évente több millió járműtörténeti jelentést dolgoz fel, amelyek alapján friss információkkal szolgál a használtautó-piacról, beszámol a legújabb trendekről és egyedi előrejelzéseket készít.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A Samsung már hatodik éve őrzi élvonalbeli helyét a Best Global Brands listán
A nemzetközi márkatanácsadó Interbrand idén is az ötödik helyen rangsorolta a Samsungot a világ legnagyobb márkáit tartalmazó listán. Az Interbrand minden évben közzéteszi a „Best Global Brands” listáját, amelyen a Samsung sorozatban hatodszor került a legjobb 5 közé. Az idei listán a Samsung 90,5 milliárd dolláros márkaértéket ért el, ezzel – ahogy 2020 óta minden évben – őrzi a pozícióját az egyetlen, TOP 5-ben szereplő ázsiai vállalatként.
Az Interbrand szerint a Samsung értékelését pozitívan befolyásolták az alábbi tényezők:
- Az AI versenyképesség megerősítése a vállalat különböző üzletágaiban
- Az ügyfélélmény fejlesztésése a termékeken átívelő intergációval
- A célzott beruházások az AI-hoz kapcsolódó félvezetők piacán
- Ügyfélközpontú márkastratégia
„A Samsung egyik fontos célja, hogy az AI-innováción és nyílt együttműködéseken keresztül minél több felhasználó élvezhesse a mesterséges intelligencia előnyeit a mindennapi életében – mondta Won-Jin Lee, a Samsung globális marketingirodájának vezetője. – A jövőben is felhasználóközpontú stratégiát fogunk követni, többek között az egészség és a biztonság területén is, hogy a Samsung egy még kedveltebb márkává válhasson.”
A Samsung az „Innováció mindenkinek” jövőképének megfelelően arra törekszik, hogy az AI megoldások világszerte minél több felhasználó számára elérhetővé váljanak. A vállalat várhatóan még 2025-ben 400 millió eszközön teszi elérhetővé a Galaxy AI-t, ezzel széles körben hozzáférhetővé válik ez az izgalmas technológia. A Samsung így tovább erősítheti pozícióját a mobil AI szegmensben. A háztartási elektronikai területen a vállalat számos termékének AI funkcióit továbbfejlesztette, olyan, a kategóriákra szabott megoldásokkal, mint a Vision AI vagy a Bespoke AI.
A különböző partnerekkel folytatott együttműködéseknek köszönhetően a felhasználók méginkább személyre szabott AI élményeket érhetnek el a Samsung készülékein. A vállalat Knox platformjának köszönhetően ezek a funkciók fejlett kibervédelemmel, biztonságosan használhatók.
A Samsung az AI megoldások iránti növekvő kereslet mellett komplex – felhő-, eszközalapú és fizikai AI-ra épülő – kínálatot alakított ki a félvezetők piacán.
Az AI mellett a Samsung számára kiemelten fontos, hogy termékei és szolgáltatásai minél szélesebb körben elérhetővé váljanak, és tudatos innovációkkal fejlessze az egyes üzletágakat. Erre példa a SmartThingsen keresztül összekapcsolt készülékekkel elérhető energiahatékonyság is.
A Samsung elismert tevékenységei üzletáganként
Mobileszközök:
- Meghatározó szerep a mobil AI korszakban, a technológia népszerűsítése a Galaxy AI segítségével.
- A márka pozíciójának további erősítése a kihajtható készülékek szegmensében a Galaxy Z Fold7 és Galaxy Z Flip7 bemutatásával.
- A felhasználók bizalmának növelése a megerősített adatvédelmi és biztonsági technológiákkal.
- A viselhető okoseszközökön elérhető egészségügyi szolgáltatások bővítése a Samsung Health fejlesztésével és együttműködésekkel.
Hálózatok:
- Kiemelkedő szerepvállalás erősítése az AI-alapú virtualizált rádiós hozzáférési hálózatok (vRAN) és az Open RAN területén.
- Folyamatos technológiai innováció a különböző 5G-alkalmazások támogatására, beleértve a kiváló minőségű streaminget és gaminget.
- A 6G műszaki szabványosításának támogatása.
- A Samsung hálózati technológiájának és fenntarthatósági megoldásainak bemutatása, partnerekkel együtt.
Kijelzők:
- A televíziók, hangprojektorok és gaming monitorok területén betöltött szerep megszilárdítása.
- Innovatív nézői élmény a Vision AI funkcióval.
- A The Frame tévé és az Art Store szolgáltatás fejlesztése a személyre szabott művészeti élményekért.
Digitális eszközök
- Meghatározó szerep a hűtőszekrények és mosógépek kategóriájában rendszeres innovációval és fejlett AI funkciókkal.
- Személyre szabott, kényelmes megoldások és kiemelkedő AI funkciók a SmartThings technológia integrációjával.
- A Bespoke AI termékvonal bővítése, rendszeres fejlesztésekkel olyan területeken, mint például az energiahatékonyság, a felhasználói élmény, a teljesítmény vagy a kialakítás.
Félvezetők
- Sokszínű portfólió működtetése a felhőalapú, eszközön található és fizikai AI alkalmazások terén.
- Stabil, erős pozíció megtartása az okostelefonokhoz használt, illetve autóipari memóriachipek piacán
- A vállalat szakértelmének és jövőképének bemutatása kiemelt technológiai rendezvényeken.
Az Interbrand Best Global Brands listáját az egyes márkaértékek értékelése alapján állították össze, amely a vállalat pénzügyi teljesítményének, a márka vásárlásokra gyakorolt hatásának és a márka versenyképességének (stratégia, empátia, differenciálás, vásárlói elkötelezettség, következetesség, bizalom) átfogó elemzésén alapul. Ez a – nemzetközileg egyik legnagyobb múltra visszatekintő – márkaérték-becslés széles körben elismert értékelésnek minősül.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Nem babusgatásra, fejlesztésre van szüksége a Z generációnak a munkahelyeken
Miközben a munkaerőhiány miatt minden nap számít egy pozíció betöltésében, a Z generáció alkalmazása újfajta kihívást állít a cégek elé: gyorsan felvehetők, de csak lassan és tudatosan illeszthetők be a szervezetbe.
A klasszikus onboarding eszközök gyakran hatástalanok, a HR-eseknek pedig új szerepben kell helytállniuk: nem elég toborzónak lenniük, ma már mentorok, fejlesztők és szocializációs trénerek is egy személyben.
A Z generáció sok szempontból jól képzett, technológiailag felkészült és motivált – mégis rövid ideig maradnak, gyakran már néhány hónap után felmondanak (1). A HR-eseknek ma nem csak munkáltatóknak, hanem kísérőknek, mentoroknak, sőt időnként szinte „pótszülőknek” is kell lenniük. Fárasztó? Igen. Megéri? Ha jól csináljuk, akkor nagyon is.
„A Z generáció munkahelyi sikeréhez nem elég alkalmazkodni hozzájuk, meg is kell őket tanítani arra, hogyan működik a munka világa. Ehhez tudatos, személyre szabott fejlesztésre van szükség, és kis túlzással kell valaki, aki a beillesztési időszakban anyja helyett anyja”
– mondta Horányi-Kiss Annamária, a JIT Talent vezető tanácsadója.
Gyors toborzás, lassú integráció: miért működik ez együtt?
A Z generáció tagjai technikailag felkészültek, képzettek, a kiválasztásuk ezért határidős recruitment modellben kiválóan működik. Ugyanakkor 10 hónapon belül sokuk felmond, mert nem érzik magukat a csapat részének , nem kapják meg a kívánt visszajelzést, vagy nem értik a szervezeti szabályokat. A beillesztésük ezért nem zárulhat le az első munkanap után: fokozatos, egyéni alapú támogatásra van szükségük.
„Nem az a nehéz, hogy felvegyük őket, az a nehéz, hogy megtartsuk őket. A Z generáció egyéni figyelmet, értelmezhető visszajelzéseket és valós szocializációt igényel, nem csocsóasztalt”
– hangsúlyozta a szakértő.
A JIT Talent gyakorlata szerint a fiatal munkavállalók megtartását nem a juttatási csomag, hanem a személyre szabott támogatás és az emberi interakciók minősége határozza meg. A legjellemzőbb kihívások közé tartozik, hogy a Z generáció tagjai bár technikailag felkészültek és szakmailag is gyakran kompetensek, hiányoznak belőlük a fejlett humán készségek. Sokan nem tudják például, hogyan érdemes köszönni egy megbeszélésen, vagy mikor és milyen formában szólítsanak meg egy vezetőt.
Komoly problémát jelent a pozitív visszajelzés iránti, néha túlzott igény is. Ha nem kapnak rendszeres, konkrét megerősítést, könnyen elveszítik a motivációjukat, és hajlamosak a gyors váltásra, akár alig néhány hónap után. Mindemellett sokuk nem érzi magát a közösség részének, nem szeretik a közös tréningeket, és inkább egyéni térben, izoláltan dolgoznak. Nem ritka, hogy még az edzőteremben is fejhallgatóval edzenek, elkerülve a társas kapcsolatokat.
A babzsák nem vállalalti kultúra
Itt a céges szocializáció klasszikus eszközei, mint a modern irodatér, a babzsák vagy a heti csapatreggeli, önmagukban nem elegendőek . A Z generáció számára ezek nem jelentik automatikusan a szervezeti kultúrához való tartozást, amelyet így külön, tudatosan kell átadni számukra. Ehhez társul az a tény is, hogy gyermekkoruk óta döntéshelyzetekkel kellett szembenézniük, már két-három éves korban választási kényszert éltek meg a médiafogyasztásban, ami felnőttként bizonytalanságot, lojalitáshiányt és alacsony rezilienciát eredményezhet.
Szintén visszatérő nehézség, hogy kommunikációjuk gyakran túl közvetlen, olykor bántóan őszinte. Nem érzik, mikor lépnek át egy határt, így előfordulhat, hogy kioktatják a vezetőt, vagy nem megfelelő hangnemben adnak visszajelzést. Ezek a viselkedésformák azonban nem szándékos tiszteletlenségből fakadnak – sokkal inkább abból, hogy nem ismerik a munkahelyi kommunikációs normákat, amelyeket szintén meg kell nekik tanítani.
Nem babusgatásra, fejlesztésre vágyik a Z generáció a munkahelyeken
A Z generáció beillesztésére nincsenek mindenki számára működő sablonmegoldások, de néhány alapelv következetes alkalmazása jelentősen javíthatja a sikeres integráció esélyét. A legfontosabb, hogy a fejlesztést kezdetben ne csoportos tréningek keretében próbáljuk megoldani. A fiatalok az egyéni figyelmet értékelik igazán, míg a csoportos helyzetek gyakran feszélyezik őket, és sok esetben az idősebb generációkban is ellenérzést szülhet, hogy úgy érzik sokat kell „babusgatni” az új belépő Z-ket.
Fontos, hogy a szervezeti kultúra ne csupán az arculatban, hanem értékekben és viselkedési normákban is testet öltsön. A közösséghez tartozás érzése nem alakul ki attól, hogy van egy csocsóasztal az irodában, szükség van valódi közös célokra, példamutató vezetőkre és következetes értékközvetítésre.
De persze nem lehet az egész szervezetet alárendelni annak, hogy minden Z generációs munkatárs folyamatosan megerősítést kapjon. Ehelyett érdemes őket megtanítani arra, hogy felismerjék saját teljesítményük sikerességét anélkül, hogy állandó külső visszacsatolásra szorulnának. „Ez nem könnyű, de nem lehetetlen” – teszi hozzá Horányi-Kiss Annamária.
Végül pedig a kommunikációs normák átadására is külön figyelmet kell fordítani. Egy új kollégának tudnia kell, hogyan készüljön fel egy megbeszélésre, kit és milyen módon keressen meg egy kérdéssel, és mit jelent az, ha valamit határidőre vállal. Ezek a „munkahelyi alapszabályok” sok esetben nincsenek meg a Z generáció eszköztárában, de ha kapnak támogatást és világos kereteket, gyorsan tanulnak, és hosszú távon megbízható munkatársakká válhatnak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Ipar2 hét ago
Papír helyett digitalizáció: nemzetközi trendekhez illeszkedő megoldásokkal spórol több tonna papírt a SPAR




