Connect with us

Gazdaság

Így kell adatközpontot bővíteni nulláról 7 hónap alatt

Mostantól még többen élvezhetik a fjordok vizét hasznosító, környezetbarát adattárolás előnyeit

Az IoT-eszközök növekvő száma és a felhőszolgáltatások népszerűsége miatt egyre több adatot termelünk világszinten.

green-mountain_adatkozpont_2

Az IDC előrejelzése szerint 2025-re az adatmennyiség várhatóan 175 zettabájtra nő majd (1 zettabájt 1021-en bájtnak felel meg). Ezeket az adatokat azonban tárolni és elemezni kell, hogy a gyakorlatban alkalmazható információkat kapjunk, ami tetemesen megnöveli az adatközpontok energiafelhasználását. A szerverek a globális szén-dioxid-kibocsátás két százalékáért felelősek, amivel nagyjából ugyanannyira járulnak hozzá a globális klímaváltozáshoz, mint a köztudatban jóval szennyezőbbnek tartott légi közlekedés. Ezért egyre több céget foglalkoztat a szerverparkok környezetbarát működésre való átállása. Ez a célja a Green Mountain AS-nek is, amely adatközpont-üzemeltetőként 100 százalékban megújuló energiaforrásokat, elsősorban a norvég fjordok vizét használja moduláris adatközpontjaiban. Az ügyféligényekhez igazodva a cég nemrég a DC2-Telemark nevű egységének kapacitását bővítette ki az átlaghoz képest feleannyi idő alatt, amihez az energiatakarékos működés nagyköveteként a Schneider Electric nyújtott szakértői segítséget.

A norvég hegyekben kialakított DC1-Stavanger és DC2-Telemark nevű létesítmények a világ legzöldebb adatközpontjai közé tartoznak. A Green Mountain AS és a Schneider Electric számára is kiemelten fontos az energiahatékonyság és a fenntarthatóság, ezért az üzemeltető a Schneider EcoStruxture megoldására alapozva építette ki az egységeket néhány évvel ezelőtt. A szerverparkok 100 százalékban megújuló vízenergiával működnek, és a hűtéshez is a közeli fjord vizét használják, így CO2-kibocsátásuk közel nulla. A Telemark ráadásul úgy van kialakítva, hogy keveset süt rá a nap és a levegő is természetes módon hűti, így a berendezések hűtése 330 napon át gyakorlatilag ingyenes.

green-mountain_adatkozpont_1

Közel 10 százalékos kapacitásbővítés 28 hét alatt

Egyre nagyobb az igény az adatközponti szolgáltatások iránt, ami szükségessé teszi a teljesítmény növelését. A Green Mountain ezért 35 millió euró értékben bővítette két egységét 4 MW, illetve 3 MW kapacitással. A barnamezős beruházás részeként a Schneider Electric partnerként 10 millió euró értékben szállított átfogó megoldást a Telemark adatközpontba. Az előregyártott, gyorsan üzembe állítható EcoStruxure Modular Data Center megoldásnak köszönhetően a két vállalat mindössze 7 hónap alatt valósította meg a 8,5 százalékos bővítési projektet a tervezéstől a júniusi átadásig, ami az átlagoshoz képest 50 százalékos időmegtakarítást jelent.

„Norvégia egyre fontosabb helyszín az adatközponti szolgáltatásaik fenntarthatósága miatt aggódó ügyfelek számára, akik szívesen használnának nagyobb arányban megújuló energiaforrásokat és élvezni szeretnék a bőséges ingyenes hűtőkapacitás előnyeit. A Schneider Electric integrált megoldása az IoT-alapú EcoStruxure felügyeleti szoftvert ötvözi a legmodernebb fizikai infrastruktúrával, így folyamatosan megbízható és hatékony működést biztosít számunkra”

– mondta Tor Kristian Gyland, a Green Mountain AS vezérigazgatója.

„Globális piacvezetőként és innovátorként a Schneider Electric élen jár az adatközpontok tervezésének, kiépítésének és üzemeltetésének folyamatos fejlesztésében. Örömmel működtünk együtt ismét a Green Mountainnel a kapacitásbővítésben, melynek során a gyári tervezés, az előtesztelés és az előregyártás hatékonyságának köszönhetően rendkívül gyorsan tudtuk telepíteni az új részleget”

– tette hozzá Dave Johnson, a Schneider Electric biztonságos tápellátási megoldásokért felelős divíziójának alelnöke.

A Schneider Electric a piacon egyedülálló módon a tápellátási és a hűtési infrastruktúrához kapcsolódó eszközöket is tudja biztosítani, az áramvédelemtől kezdve a kis- és középfeszültségű kapcsolóberendezéseken át a hűtési rendszerig. Az új kapacitást támogató, kulcsrakész megoldást 15 korszerű EcoStruxure Modular Data Center táp- és hűtőmodul, kis- és középfeszültségű kapcsolóberendezések és az EcoStruxure felügyeleti szoftver alkotja, amelyek teljes mértékben kielégítik az ügyfelek kritikus rendelkezésre állási igényeit. A modulok a Schneider Electric legújabb gazdaságos léghűtési megoldásaival, valamint lítiumion akkumulátorokkal támogatott, magas hatásfokú szünetmentes áramforrásokkal (UPS) dolgoznak. Az integrált architektúra előnye a gyors telepíthetőségen túl, hogy csökkenti a tervezés és a rendszerépítés kockázatait.

További információért olvassa el a Schneider Electric esettanulmányát vagy keresse fel a Green Mountain weboldalát.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Kihagyott lehetőség: üzleti értéket teremt a kibervédelem, ha hagyják

Látványos megtakarítást hoz a kiberbiztonság a cégeknek világszerte, mégsem vonják be a terület vezetőit a kulcsfontosságú üzleti döntésekbe – mutat rá az EY legfrissebb nemzetközi felmérése, amely 550 topmenedzser és kibervédelmi vezető (CISO) bevonásával készült.

A tanulmány szerint az adatvédelem a megfelelő hozzáállással könnyen a vállalati növekedés motorjává válhat.

A megfelelő IT-biztonság egy-egy vállalati projektben jellemzően 11–20 százalékos értéktöbbletet eredményez a globális adatok szerint, ami akár több millió dollár nyereséget is jelenthet. Miközben egyre világosabban kimutatható a digitális védelmi tevékenységek kedvező üzleti hatása, az EY elemzése szerint a terület költségvetését látványosan megnyirbálták a megkérdezett cégeknél: két év alatt 1,1%-ról 0,6%-ra esett vissza az éves árbevételhez képest.

„Ha az online adatbiztonságra csak kötelező kiadásként tekintünk, aminek egyetlen célja a kockázatok csökkentése, akkor könnyen alulfinanszírozhatjuk, és ezzel elszalasztjuk a benne rejlő lehetőségeket. Pedig a kibervédelem lehet a bővülés, az innováció és a hosszú távú siker egyik hajtóereje is”

– fogalmazott Zala Mihály

A kutatás szerint mindössze a CISO-k tizede mondta azt, hogy már a stratégiai döntések korai szakaszában bevonják őket. Akiket viszont igen, azok szignifikánsan nagyobb üzleti értéket tudtak teremteni a szervezetüknek. A versenytársaknál fejlettebb digitális adatvédelmi funkcióikkal rendelkező cégek nemcsak kevesebb biztonsági incidenst szenvednek el, de pozitívabban hatnak a márka megítélésére is. Ezek a társaságok nagyobb arányban vesznek részt az ügyfélélmény fejlesztésében és aktívabb szerepet játszanak a mesterséges intelligencia bevezetésében is.

A kibervédelemnek ki kell lépnie a technológiai háttérszerepből, és a vállalati stratégia középpontjába kell kerülnie. Ehhez érdemes olyan külső tanácsadókkal együttműködni, akik nemcsak technológiai szakértőként, hanem üzleti vezetőként is képesek gondolkodni, ezáltal a kockázatcsökkentés mellett a társaság hosszú távú pénzügyi érdekeit is figyelembe veszik. Ezáltal a terület képes lehet betölteni a valós funkcióját, és jelentős értéket teremteni a szervezet egésze számára

– hangsúlyozta Zala Mihály az EY kibervédelmi üzletágának vezetője.

Jelenleg a cégek átlagosan 35 különböző kibervédelmi eszközt használnak, meghatározó részük pedig több mint 50 alkalmazást. Nem meglepő, hogy sok vezető törekszik az eszközpark egyszerűsítésére, így az elmúlt két évben a válaszadók ötöde végzett technológiai racionalizálást, és tízből négy válaszadó jelenleg is dolgozik ezen. A nemzetközi tanulmány eredményei szerint az MI-automatizálás negyedével csökkentette az észlelési és reagálási időt, miközben a folyamatok egyszerűsítésével éves szinten átlagosan 1,7 millió dollárt takarítottak meg.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új vezető a Yettel Márka- és Marketingkommunikációs Igazgatóság élén

2025. szeptember 1-től Hamza Kata csatlakozik a Yettel Magyarországhoz a Márka- és marketingkommunikációs Igazgatóság vezetőjeként.

Hamza Kata pályafutása kezdetén fiatalokat célzó élmény- és fesztiválszervezésben szerzett szakmai tapasztalatot, majd a bankszektorban többek között az OTP Junior márka marketingkommunikációján és a bank social media jelenlétén dolgozott. 2017-től az OTP Bank újonnan létrejött Márkamenedzsment csapatát vezette, 2019-től pedig már Márkamenedzsment vezetőként dolgozott 11 országra – Magyarországot is beleértve – kiterjedő csoportszintű márkastratégiai és arculati keretrendszerek kialakításán és implementálásán. A nemzetközi stratégiai támogatás mellett, a magyar piacon teljeskörűen felelt a márkakommunikáció tervezéséért és megvalósításáért.

Kata közel 20 éve foglalkozik marketingkommunikációval, és elkötelezetten hisz a márkaépítés erejében.

„A márka építése számomra sokkal többről szól, mint kommunikáció, hiszen minden egyes interakció formálja azt, legyen szó az ügyfélszolgálattól a digitális felületekig. A márkastratégia számomra az iránytű, ami összhangot teremt, vezet és összeköt bennünket.” 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új adónem bevezetését javasolja az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság a közelmúltban javaslatot tett az Európai Unió bevételi rendszerének átalakítására.

A 2028-34 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi keretrendszer részeként egy új adónem, az úgynevezett Vállalati forrás Európáért (CORE) hozzájárulás tervezetét is ismertették. A multinacionális cégcsoportokat célzó CORE javaslat célja a közös piac előnyeiből jobban profitáló vállalatok nagyobb teherviselésének biztosítása.

Az Európai Bizottság július 16-án közzétette a 2028-tól kezdődő 7 éves költségvetési időszakra vonatkozó javaslatát. Az új, közel 2 billió euró összegű költségvetési tervezet, más néven többéves pénzügyi keretrendszer, célja egy olyan keret létrehozása, amely hozzájárul egy független, biztonságos, és gördülékenyen működő európai gazdasághoz.

A Bizottság javaslatának célja az eddigi uniós költségvetés megreformálása, egyik fő pontja pedig az uniós bevételi rendszer modernizálása. Ennek érdekében egyrészt bizonyos, már meglévő bevételi forrásokat csoportosítanának át, másrészt pedig további saját forrásokat vezetnének be, amelyek diverzifikálnák és stabilabbá tennék az uniós költségvetés bevételi oldalát.

A Bizottság 5 fő saját forrás alkalmazására tett javaslatot, amelyek várhatóan évente 58,5 milliárd euró bevételt jelentenének az uniós költségvetés szempontjából. Az 5 fő saját forrás egyike az úgynevezett „Vállalati forrás Európáért” (Corporate Resource for Europe azaz CORE) nevű hozzájárulás.

A Bizottság javaslata alapján a CORE éves hozzájárulásként kerülne kialakításra, a fizetendő összeg pedig a jövedelemadóktól eltérően a nettó forgalom mértékén fog alapulni egy progresszív sávos rendszer alkalmazásával, amely biztosítaná a nagyobb nettó forgalommal rendelkező vállalatok többlethozzájárulását. Például, egy 100 millió eurónál nagyobb, de 250 millió eurónál kisebb bevételt elérő társaság adóterhe 100 ezer euró lenne – mondta Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.

A CORE fókuszába a multinacionális cégcsoportok kerültek, mivel a hozzájárulás megfizetésére azok az EU piacán működő társaságok lesznek kötelezettek, amelyeknek az éves forgalma eléri a 100 millió eurót. Az értékhatárból adódóan a kis-és középvállalkozásokat a kötelezettség nem érintené. A Bizottság ezzel arra is törekszik, hogy az egységes közös piacból nagyobb előnyt élvezők nagyobb mértékben járuljanak hozzá annak finanszírozáshoz.

Az új adónem, amennyiben bevezetik, mint az EU saját forrása hozzájárulna az EU bevételi forrásainak stabilizálásához és a költségvetési autonómiához. A tervezet pontos részletei még nem ismertek, és még számos vita és módosítás is várható a javaslat kapcsán. Mindazonáltal érdemes folyamatosan tájékozódni a különböző fejleményekről, mivel azok jelentősen befolyásolhatják a nagyobb vállalatcsoportok jövőbeli adókötelezettségeit – összegezte Bujtor Alex, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss