Gazdaság
Országos babérokra tör itthon a Wolt
Három vidéki nagyvárosban és új üzleti szolgáltatással erősít a népszerű ételkiszállító cég
A házhozszállítás jövőjét elhozó vállalat nemcsak külföldön, de Magyarországon is terjeszkedik: az elmúlt hónapban elindították a győri, pécsi és debreceni házhozszállítást, és folyamatosan szélesítik meglévő étteremportfoliójukat.
Kevesebb, mint másfél éve jelent meg Budapesten a finn központú gasztrotech cég, a Wolt, amely mára óriási népszerűségre tett szert prémium ételkínálatával, félórás kiszállítási idejével, a futárok nyomon követhetőségével és gyorsan elérhető, segítőkész ügyfélszolgálatával. Nem beszélve arról, hogy a szolgáltatással olyan prémium éttermek váltak otthonunkban is elérhetővé, amelyek korábban nem tudták házhoz vinni ételeiket a megfelelő logisztika hiányában.
Több, mint 500 étterem, 1000-nél is több futár, csaknem 200.000 regisztrált felhasználó és a főváros mellett 3 megyeszékhely. Ez számokban a Wolt ma Magyarországon, amelyet kevesebb, mint másfél év alatt sikerült felépíteni a finn anyacéggel rendelkező gasztro startupnak, mely alapjaiban reformálta meg az elmúlt időszakban hazánkban is az étel-házhozszállítást. A helsinki központú ételkiszállítással foglalkozó gasztrotech cég nemzetközi szinten is folyamatosan gyarapszik: idén 160 millió dolláros befektetést vont be a vállalat, összesen pedig már 175 millió dolláros tőkeinjekciónál tartanak, amely biztosítja, hogy töretlenül összpontosítsanak a növekedésre abban 60+ városban, ahol jelen vannak szolgáltatásukkal. A központi cégben több, mint 600 fő dolgozik, akik közül 100 fő kimondottan a fejlesztésre koncentrál, így garantáltan lépést tartanak a felhasználói és munkavállalói igényekkel.
Népszerű éttermek, vidéki terjeszkedés
Hazánkban tavaly májusban jelent meg a Wolt, amellyel az elmúlt évek gasztronómiai bummját követve végre a házhozszállítás terén is minőségi ugrást értek el a fővárosban. Első körben a budapesti terjeszkedésre fókuszáltak, azóta pedig folyamatosan bővítik étteremkínálatukat. Legutóbb például a főváros egyik legnépszerűbb thai étteremláncát, a padthai wokbart vonták be kiszállítási körükbe. A budapesti építkezés mellett az elmúlt hónapban új területekre is kiterjesztették a Wolt hatáskörét: mostantól Győrben, Pécsett és Debrecenben is rendelkezésre állnak a cég futárjai, akik olyan prémium helyekről is szállítanak ételt, ahonnan eddig erre megfelelő logisztika hiányában nem volt lehetőség, útjuk pedig természetesen a fővároshoz hasonlóan vidéken is nyomon követhető. A növekedés pedig a tervek szerint nem áll meg: az étteremportfolió folyamatos erősítése mellett a további vidéki terjeszkedés is a vállalat tervei között szerepel.
30 perces kiszállítás, 30 másodperces válaszadás és pozitív unite economy
A Wolt sikerének kulcsa a szolgáltatás minőségén és a profitábilis működési modellen múlik.
„Az, hogy miért szeretik a felhasználóink a Woltot, egyszerű: nagyon fontosnak tartjuk, hogy az átlagosan 30-35 perces kiszállítási időt tartani tudják a futárjaink, amennyiben pedig valamilyen probléma merül fel, igyekszünk azonnal kezelni. Online ügyfélszolgálatunk folyamatosan elérhető és kollégáink 30 másodpercen belül válaszolnak a felmerülő kérdésekre. Illetve a kezdetektől prémium ételválasztékot biztosítunk a megrendelőink számára, és ezután is minőségi normákhoz kötjük a hozzánk csatlakozó éttermek körét”
– mondta Tajta Ákos, a Wolt magyarországi General Managere, aki azt is elárulta, hogy jelenleg egy új üzleti szolgáltatás tervén is dolgoznak kimondottan cégek számára.
A szolgáltatás minősége mellett azonban kulcsfontosságú, hogy profitábilis legyen a működési modell. A Wolt és versenytársainak üzleti modelljében két bevételi forrás van: az egyik a kiszállítás díja, amit a felhasználó fizet, a másik az éttermektől kért jutalék. Ha ez a két bevételi forrás több, mint a szállításonkénti költség, akkor alapvetően biztosítva lesz, hogy megfelelő növekedési ütemet tudjon felvenni a cég. Tajta Ákos elmondása szerint iparági trend, hogy sok ételkiszállító cég növekszik a világon, de a legtöbbnél közben az ún. unit economy, a kiszállításonkénti profit negatív. A Woltnál ez pozitív, ami annak köszönhető, hogy a cég rendszere jobban és hatékonyabban optimalizálja az útvonalakat és a címkiosztást, mint bármely más cégé, ezzel pedig több címet tud egységnyi idő alatt kiszolgálni egy futár, mint a versenytársaknál.
IT fejlesztések a profi kiszolgálásért
A Wolt a stabil nemzetközi háttérnek köszönhetően folyamatosan lépést tart a technológia fejlődésével. A 100 fős finnországi programozógárda olyan fejlesztéseken dolgozik, mint például az útvonaltervező algoritmus tökéletesítése, új fizetési módok hozzáadása vagy az éppen nemrég elindított borravalóadási lehetőség a futároknak az appon keresztül, amely sok kellemetlenségtől szabadítja meg a felhasználókat. A Wolt nemzetközi háttérével pedig ez még csak a kezdet, hiszen a vállalat hosszú távra tervez nemzetközi szinten és Magyarországon is.
Gazdaság
Magyar Innováció a szállodaiparban: Bemutatkozik a HotelMentor.ai
A Miskolci Egyetem által szervezett Adatvezérelt és fenntartható vállalat Konferencián debütált a HotelMentor.ai, egy forradalmian új, magyar fejlesztésű mesterséges intelligencia platform, amely a szállodaipar legégetőbb kihívásaira kínál átfogó megoldást.
A platform a több évtizedes szakmai tapasztalatot ötvözi a legmodernebb technológiával, új korszakot nyitva a hazai és nemzetközi vendéglátás digitalizációjában.
A magyar szállodaipar, hasonlóan a nemzetközi trendekhez, komoly kihívásokkal néz szembe: a munkaerőhiány, a feladatkezelés hatékonyságának hiányosságai, a széttagolt adatkezelés és a vendégkommunikáció nehézségei mind a jövedelmezőséget és a szolgáltatás minőségét veszélyeztetik. Ezekre a problémákra válaszul született meg a HotelMentor.ai, amelynek küldetése, hogy a mesterséges és a természetes intelligencia szinergiája révén növelje a hatékonyságot, a vendégelégedettséget és a profitabilitást.
A platform fejlesztői csapata olyan elismert szakemberekből áll, mint Csobota-Kis Árpád, aki több mint 40 éves oktatási és nemzetközi szállodaipari manager tapasztalattal rendelkezik, valamint Oláh Sándor és Benesóczky Ádám, akik a technológiai és programozói hátteret biztosítják. Ez a szakmai fúzió garantálja, hogy a HotelMentor.ai valóban a gyakorlati igényekre épül. A csapatot tanácsadóként támogatja a startup ökoszisztéma veteránja Turcsán Tamás Péter, aki több éve kutatja a mesterséges intelligencia üzleti alkalmazásának lehetőségeit.
A HotelMentor.ai egyedülálló, moduláris rendszerben kínál megoldást a szállodák számára:
Egészen új koncepcióval rendelkezik Feladat-kiosztás és Projektmenedzsment területén. Automatizálja a munkafolyamatokat, és egyedi keretrendszer kialakítására alkalmas formátuma biztosítja, hogy egyetlen feladat se maradjon elfelejtve.
A HotelMentor fejlesztői külön figyelmet szenteltek az értékesítési és foglalási folyamatok támogatására: Egy intelligens chatbot segítségével előszűri az érdeklődőket, akár 90%-kal csökkentve a feleslegesen kiadott ajánlatok számát, és növelve a konverziós rátát.
Nem hiányzik a rendszerből a Recepciós Asszisztens és Ügyféltámogatási modul sem:
A mesterséges intelligencia több nyelven, a nap 24 órájában válaszol a vendégek kérdéseire, tehermentesítve a személyzetet és javítva a vendégélményt, miközben upsell lehetőségeket is azonosít. A projekt természetesen további modulokat fejleszt, amelyek külön-külön bekapcsolhatók és egy központi irányító pulton futnak össze, egy helyre irányítva az adatokat.
Külön a szállodavezetők számára készült egy Vezetői Személyi Asszisztens, amely jelenleg tesztüzemmódban van, de hamarosan minden érdeklődő számára IOS és Android mobil applikáció formában lesz elérhető: Ez támogatja a szállodavezetők mindennapi munkáját az információkezeléstől a döntéshozatalig a tervek szerint ingyenesen.
A platform kiemelt figyelmet fordít az adatbiztonságra, és zökkenőmentesen integrálható a meglévő szállodai szoftverekkel (PMS), banki és egyéb rendszerekkel. A bevezetés egy strukturált folyamat keretében történik, amely egy teljes körű működés-elemzéssel kezdődik a maximális hatékonyság érdekében. A fejlesztők a hivatalos bejelentéskor pilot verzióban egy ismert balatoni szállodában már tesztelik a HotelMentor.ai funkcióit, amelyekkel most élőben is megismerkedhettek a konferencia látogatói.
Az új technológia bevezetését a HotelMentor.ai készítői egy ingyenes, digitális könyv kiadásával is segítik, amelyet a weboldalra feliratkozó érdeklődők a konferencia napjától tölthetnek le. A Mesterséges Intelligencia a szállodavezetésben című könyv végigvezeti az olvasókat a szállodák problémáit megoldó rendszereken és bevezetési tippeket is ad arra, hogy miként érdemes a rendszerszintű automatizálást elkezdeni.
A HotelMentor.ai miskolci bemutatkozása nem csupán egyszerű termékbevezetés, hanem egyben annak a bizonyítéka is, hogy a magyar innováció képes világszínvonalú, iparág-specifikus megoldásokat létrehozni. A cég ambiciózus tervei között szerepel ez egyetem szakembereivel való együttműködésen túl a nemzetközi terjeszkedés is, franchise modell keretében, amellyel a magyar fejlesztésű platform globális szinten is versenyképessé válhat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Az energiaátmenetet segítő tanácsadók élvonalában a Schneider Electric
A vállalkozásokat és szervezeteket az energiaátmenetben segítő tanácsadók között a „Vezetők” közé sorolta a Schneider Electricet az IDC jelentése.
A kutatócég szerint a társaság a saját fejlesztésű digitális platformokra, a fejlett analitikára és a mesterséges intelligencia integrálására összpontosító innovációs stratégiát követ annak érdekében, hogy megfeleljen az energiaátmenet kapcsán felmerülő piaci igényeknek.
A Schneider Electric, a világ egyik vezető energia-technológiai vállalata a „Vezetők” között szerepel az IDC „MarketScape: Worldwide Energy Transition Professional Services 2025 Vendor Assessment” című jelentésében. Az elemzés az energiaintenzív iparágak nettó zéró kibocsátási céljainak elérését támogató képességeik és stratégiáik szerint értékelte az üzleti szolgáltatókat.
„Az energiaátmenet megköveteli a szervezetektől, hogy túllépjenek azon, hogy kipipálják a jogszabályoknak való megfelelést, és egy technológiailag fejlett, valamint rendkívül hatékony, alacsony szén-dioxid-kibocsátású jövőkép felé kell elmozdulniuk. Megtisztelő számunkra, hogy az IDC „Vezetőnek” nevezett minket, és úgy véljük, hogy ez tükrözi a Schneider Electric elkötelezettségét amellett, hogy megbízható energia-technológiai partner legyen. Tanácsadási szolgáltatásaink integrálják a globális szakértelmet, az intelligens technológiát és a gördülékeny megvalósítást annak érdekében, hogy ügyfeleink rendelkezzenek a szükséges ellenállóképességgel, amit a gyorsan változó energetikai környezet igényel”
– mondta el Steve Wilhite, az SE Advisory Services ügyvezető alelnöke.
A 192 országban működő SE Advisory Services több mint 4000 tanácsadóból álló globális csapatával biztosítja az energiaátmenethez szükséges projektek és a fenntarthatósági kezdeményezések eredményes megvalósítását különböző földrajzi és szabályozási viszonyok között is. Ezt a tanácsadó hálózatot világszinten a szoftverek, a gépi tanulás, a mérnöki tevékenységek, a klímatudomány és a projektfejlesztés több mint 17.000 szakértője támogatja, biztosítva a stratégiai iránymutatások megvalósulását a gyakorlatban is.
„Az ipari szektorban tevékenykedő ügyfelek olyan professzionális szolgáltatókat keresnek, akik képesek összekapcsolni a fizikai energiainfrastruktúrát a fejlett digitális technológiákkal, lehetővé téve az intelligens és rugalmas működést”
– jelezte Gaia Gallotti, az IDC európai kutatási igazgatója.
Az IDC MarketScape szerint
„a Schneider Electric a saját fejlesztésű digitális platformokra, a fejlett analitikára és a mesterséges intelligencia integrálására összpontosító innovációs stratégiát követ annak érdekében, hogy megfeleljen az energiaátmenet kapcsán felmerülő piaci igényeknek. A cég a belső kutatás-fejlesztési tevékenysége és az 1 milliárd eurós SE Ventures alap révén felgyorsítja az elektrifikáció, a digitalizálás és a dekarbonizáció terén alkalmazott technológiák fejlődését. Ez lehetővé teszi olyan megoldások megvalósítását, mint a mesterséges intelligencián alapuló karbantartás, a prediktív eszközfelügyelet és a moduláris szoftverek az életciklus-menedzsmenthez.”
Az év elején a Schneider Electric az első helyet szerezte meg a TIME és a Statista által összeállított, a világ legfenntarthatóbb vállalatait bemutató 2025-ös listán. A Corporate Knights szintén a világ legfenntarthatóbb vállalatának nevezte a Schneider Electricet, így a cég kétszer is az első helyet szerezte meg a Global 100 indexen.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Mikotoxinnal szennyezett kukorica hasznosítására találtak megoldást a MATE kutatói
Az elmúlt időszakban a klímaváltozás hatására a mind intenzívebben terjedő gombakórokozók (pl. Aspergillus fajok) miatt nemcsak mennyiségi, hanem minőségi problémákkal is számolni kell a kukoricatermesztésben.
Ahol nem sikerül a növényvédelem okszerű kivitelezése, ott a gabonákban megengedett határértékeket akár jelentősen meghaladó aflatoxin B1 koncentráció is előfordulhat. A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) kutatói olyan megoldást kerestek az agráriumot sújtó problémára, ami beilleszthető a körforgásos gazdálkodásba is.
A MATE Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézetének munkatársai – egy korábbi MATE proof of concept pályázat eredményei alapján – azt vizsgálták, hogyan lehet azt eredeti funkciója szerint, takarmányként hasznosítani a gombatoxinokkal szennyezett tételeket.
Mint ismeretes, az aflatoxin B1 az egyik legerősebb természetes karcinogén, ami az emberre és a haszonállatokra egyaránt veszélyes, ezért a szennyezett gabonaételeket a továbbiakban sem étkezési, sem takarmányozási célra nem lehet felhasználni, vagyis hulladékká válnak. A MATE kutatói a vizsgálatuk során abból indultak ki, hogy habár a szennyezett termények a klasszikus haszonállatok takarmányozásában tovább nem alkalmazhatók, de egyes, takarmányként is hasznosítható rovarok viszont kifejezetten ellenállóak a toxinnal szemben.
Az intézet kutatói vizsgálataikban a lisztbogár (Tenebrio molitor) lárvájának segítségével hasznosították az szennyezett kukoricát: toxinos kukoricán nevelt lárvákból rovarlisztet készítettek, amelyet pontyivadékok takarmányozására használták fel.
Az analitikai vizsgálatok alapján a szennyezett kukoricán nevelt rovarok aflatoxin B1 tartalma jóval a vonatkozó szennyezettségi határérték alatt maradt, miközben magas zsír- és fehérjetartalma miatt kiváló takarmány-alapanyagnak bizonyult. A vizsgálat alapján a pontyivadékok etetése során sem az elhullásban, sem a halak méretében nem tapasztaltak releváns különbséget az egyes csoportokban, függetlenül attól, hogy az általuk elfogyasztott rovarlisztet gombatoxinnal szennyezett kukoricán nevelték.
A kutatók nemcsak a takarmány hatékonyságát, hanem a rovarok után visszamaradt maradék (frass) aflatoxin-tartalmát és toxicitását is elemezték.
A kutatás eredménye azért kiemelkedő, mert a hazai mezőgazdaságot aktuálisan sújtó problémára kínálhat olyan megoldást, amely egyben beilleszthető a körforgásos gazdálkodásba is. A részletes információkat a kísérletekről a Journal of Molecular Sciences c. tudományos szaklapban megjelent cikkben olvashatnak az érdeklődők.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
A vásárlók 160 000 forint felett is hajlandóak költeni a Black Friday alatt, a kedvezmény mértéke a fő motivátor
-
Szórakozás1 hét ago
Pamkutya könyv – Osbáth Norbert: Amiről nem készült fotó
-
Tippek2 hét ago
Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon
-
Gazdaság2 hét ago
A magyarok figyelik az árfolyamokat, de az utalások rejtett díjai még mindig sokakat meglepnek
-
Gazdaság2 hét ago
Nő a verseny, nőnek az elvárások: a technológiai felkészültség dönti el, ki marad talpon Black Friday alatt
-
Ipar2 hét ago
A mesterséges intelligencia nem elveszi, hanem felértékeli a mérnökök munkáját
-
Ipar2 hét ago
Új Tork PeakServe automata papír kéztörlő
-
Ipar2 hét ago
Modern tűzvédelmet kapott az ország legnagyobb gázerőműve





