Connect with us

Gazdaság

QLM – A félautomatizálás az új varázsszó a logisztikában

Mit tesz egy logisztikai szolgáltató, ha egy fontos megrendelője másnaptól 50%-al több árut tárolna a raktárában, és gyorsabb kiszolgálási sebességet vár el?

A helyzetét csak tetézi a munkaerőhiány, a változást pedig tovább motiválja a folyamatok során előforduló hibalehetőségek százalékos arányának javítási igénye. 

Számos vállalat kivár, mielőtt belevágna egy teljesen automatizált logisztikai környezetbe történő beruházásba. Joggal, mivel ennek megvalósítási ideje, költségei sok cégnél meghaladják a lehetőségeket, és nem nyújtják a gyorsan elérhető előnyök élményét.  Gyakran nincs is szükség tejes automatizációra, hiszen az innovatív cégek létező, jól bevált félautomatizált megoldásokat is alkalmaznak már a leginkább munkaerő-igényes feladatok, mint például a ki– és betárolási ciklusidők csökkentésére. A félautomatizálás rugalmassága lehetőséget teremt, hogy megfelelően reagáljunk az esetlegesen megnövekvő megrendelői igények kielégítésére. A rendszer megtérülése is gyors: hozzávetőlegesen 2 év, ezért döntenek egyre többen mellette.

Globális kihívás

A dilemma nem csak hazánkat érinti. A McKinsey Global Institute szerint a szállítás-raktározás a harmadik legautomatizálhatóbb szektor a világon. Eközben a logisztikai szakemberek többsége a világban mindenhol óvatos, és nehezen szánják magukat nagyobb automatizációs fejlesztésekre. Vajon mi áll ellentmondás hátterében?

Miközben a kiskereskedelemben, az autóiparban és a gyógyszeriparban 6-10% közötti növekedést terveznek, a logisztikában tervezett befektetések szintje épp a fele az említett növekedési igény kielégítéséhez szükséges mértéknek. A visszafogottság oka egyrészt a logisztikai szolgáltatók közötti verseny intenzitásában, és az ebből fakadó nyomott árakban rejlik. A nagyvállalatok és e-commerce megacégek gyorsan képesek szolgáltatót váltani, ezért mindenki óvatos a beruházásokkal. Másrészt egyre több nagy e-commerce cég a saját kezébe veszi a logisztikai rendszerét, így érzik biztonságban a szezonális ingadozások (karácsonykor a havi forgalom nyolcszorosát is elérő ugrások) kezelését. Az Amazon logisztikai operációja például önmagában ma már a világ ötödik legnagyobb logisztikai szolgáltatója lenne. De azok a cégek is csak vonakodva fektetnek automatizációba, ahol elvileg minden feltétel adott, és ez racionális döntésnek tűnne, mert a megtérülési idő magas, a piac gyorsan változik, és az adott pénzforrást a vállalati prioritás rendszer alapján biztonságosabb helyre is lehet fektetni.

Félautomata megoldások: emberek vezérlik, de maga a technológia hatékonyságnövelő

Egy félautomata rendszer később akár átalakítható, tovább fejleszthető teljesen automata megoldássá. Pári Róbert, a QLM ügyvezető igazgatója szerint a félautomata rendszerek azért is előnyösek, mert utólag is beépíthetőek egy meglévő keskenyfolyosós raktárrendszerbe, amivel biztosítani lehet az egyensúlyt az emberi és a szoftveres vezérlés között. A fejlesztés alapfeltétele a raktár működését biztosító raktárirányítási szoftver, amely irányított ki- és betárolást valósít meg. Ez a megoldás alacsonyabb beruházási költséggel jár, könnyebben kivitelezhető és bevezethető, rugalmasabb, alacsonyabb kockázattal jár, és gyorsabb a megtérülése, mint a teljesen automatizált rendszereké.

Kedvező beruházási lépték, gyors betanulás és bevezetés

A K & V project managere, Varga Viktor alaposan tanulmányozta a lehetséges megoldásokat, és végül a logisztikai szolgáltató a félautomatizálás mellett döntött, amellyel rövid idő alatt igen jelentős hatékonyság javulást értek el, de a beruházási döntéshez mégsem kellett túl “nagy levegőt” venniük, mert az a megfizethető tartományban mozgott. A kezelők egy rövid betanulást követően teljes kapacitással tudták hiba nélkül, kényelmesen elvégezni a tárolási feladatokat, amellyel most óránként 51 raklapot mozgatnak meg a korábbi 42-vel szemben. A rendszer meghatározza a leggyorsabb utat a tárhely eléréséhez, és oda irányítja a gépet tévedés nélkül. A CROWN APS félautomata rendszer 18%-kal növeli a tárolási kapacitás hatékonyságot, ezáltal időt takarít meg, és csökkenti a működési költségeket. A QLM Waprom raktárirányítási szoftvere és a Crown APS bevezetése az adott üzleti célok elérése érdekében optimális mértékű befektetést igényelt.

A K & V projekt managerét is meglepte az előre lépés mértéke rugalmasságban, folyamat optimalizálásban és hatékony folyamat irányításban. Varga Viktor szerint az sem mindegy, hogy egy ilyen rendszer bevezetése mögött mekkora üzemeltetési tapasztalat áll. Cégénél az alkatrész szintű javíthatóság is 10%-kal alacsonyabb üzemeltetési költséget eredményezett. A projekt manager ezt egy példával érzékelteti:

„amikor a hidraulika motorja megállt, egy szenzor csapágy cseréjével sikerült javítani azt, amelynek költsége összesen 300 euró volt egy 4000 eurós új motor árával szemben”

– idéz fel egy megtörtént esetet.

Ne essünk a technológia bűvkörébe

A szalagpályás anyagáramoltató rendszerek, a vezető nélküli targoncák, az RFID, az IRID-RTLS, az intralogisztikában hasznosítható drón rendszerek, a kiterjesztett valóság már a logisztikában is a hétköznapok részei. De ezek gyakran csak a logisztikai folyamatok egy-egy elemét érintik, és nem mindig könnyű és lehet egységes logisztikai rendszerbe illeszteni őket. Pári Róbert szerint mindez felértékeli a rendszerszintű tervezés szerepét és az ehhez értő szakemberek tudását is.

„Azok lesznek a nyerők, akik követik az innovációkat, de akiket nem kápráztat el a technológia fejlődése, hanem képesek az üzleti racionalitás talaján maradni a beruházási javaslataikkal”

– véli a QLM ügyvezetője.

Ahol különösen nagy gyorsaságra, pontosságra és folyamatos működésre van szükség, az automatizálás indokolt, de sok vállalat számára nem a teljes, hanem a részleges automatizálás a megoldás. Érdemes cégre szabott rendszert kialakítani.

Gazdaság

Képtelenség utolérni a BMW SUV-okat

Továbbra is toronymagasan vezet a BMW X-sorozat a legnépszerűbb SUV-ok toplistáján – derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, 2025 első nyolc hónapjára vonatkozó statisztikáiból.

A toplistán szereplő modellek iránt összesen közel 224 ezer érdeklődés érkezett, ami azt mutatja: a SUV-ok töretlenül népszerűek a magyar piacon. A prémium kategóriás BMW-k mellett ugyanakkor a kedvezőbb árú és fenntartású Suzuki Vitara, Toyota RAV4 vagy Dacia Duster is stabilan tartja magát a vásárlók érdeklődésének középpontjában.

Prémium dominancia: a BMW X-sorozat továbbra is az élen

A BMW X-sorozat változatlanul a legkeresettebb SUV-kategóriás modell Magyarországon: több mint 51 ezer érdeklődést generált 2025 első nyolc hónapjában, ami minimális növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az átlagár is kis mértékben nőtt, 12,3 millió forintra, és a kínálat is bőséges maradt 7700+ aktív hirdetéssel. A magas átlag-futásteljesítmény (163 ezer km) és az átlagosan 8,7 éves életkor alapján jól látszik, hogy a vásárlók gyakran a prémium szegmens használt képviselői között keresik az értékállóságot.

A Vitara stabilan második, RAV4 is őrzi dobogós helyét

A Suzuki Vitara továbbra is a második legnépszerűbb SUV, 28 500 érdeklődővel, ami 9,3%-os növekedés 2024-hez képest. Átlagára 5,23 millió forintra emelkedett 4,93 millió forintról, miközben átlagos életkora és futásteljesítménye is csak enyhén nőtt, így Vitara a mai napig megfizethető és megbízható választás a vásárlók számára.

A Toyota RAV4 iránt közel 24 ezer érdeklődés érkezett, szemben a tavalyi közel 19 ezerrel, ami több mint 26%-os növekedés. Az átlagár viszont jelentősen megugrott, 6,85-ről 7,47 millió forintra. A megbízhatósága miatt azonban a RAV4 a magasabb ár és a szintén magas (157 ezer km) átlagos futásteljesítmény mellett is tartja a népszerűségét a vásárlók körében.

Felfutóban a fiatal hibrid modellek

A Toyota C-HR – alig több mint 4 éves átlagéletkorával – a toplista legfiatalabb szereplője. A hibrid modell iránt 16 400 érdeklődés érkezett 2025 első nyolc hónapjában, ami 17%-os emelkedés a tavalyi adatokhoz képest. A 8,7 millió forintos átlag ár és a kevesebb mint 70 ezer kilométeres futásteljesítmény is jól mutatja, hogy jellemzően fiatal, keveset futott példányok kerülnek a piacra.

A modell népszerűsége nem véletlen: a Toyota C-HR a városi SUV-ok kategóriájában hódít, elsősorban a korszerű hibrid hajtáslánca és a kompakt mérete miatt. A fiatalabb vevők körében is vonzó alternatíva, akik egy modern, környezetkímélő városi SUV-t keresnek.

„A SUV-ok továbbra is a hazai piac meghatározó szereplői, amit jól mutat, hogy a BMW X-sorozat toronymagasan vezeti a listát, több mint 51 ezer darab aktív hirdetéssel. A magyar vásárlók körében azonban nem csak a prémium szegmens népszerű: a Suzuki Vitara és a Toyota RAV4 stabilan tartják helyüket az élmezőnyben, köszönhetően megbízhatóságuknak és kedvező fenntartási költségeiknek. Érdekesség, hogy a Toyota C-HR a lista egyik legfiatalabb szereplőjeként, alig 4 éves átlagéletkorral is már a hatodik helyen áll, ami a hibrid SUV-ok térnyerését jelzi. A Dacia Duster ugyan olcsóbb átlagárral szerepel, de a magas érdeklődésszám mutatja, hogy az ár-érték arány továbbra is kiemelt szempont. Összességében a toplista egyszerre tükrözi a prémium és a megfizethetőbb, praktikus SUV-ok iránti folyamatos keresletet, miközben a hibrid modellek térnyerése is egyértelműen látszik.” – mondta Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

UEX: bemutatkozik az első Univerzális Tőzsde a világon

Elindult az UEX-forradalom

Bitget, a világ legnagyobb Univerzális Tőzsdéje (UEX) idén ünnepli 7. születésnapját. A #GearUpTo7 kampánnyal nemcsak a múlt sikereit idézi fel, hanem elindítja a pénzügyek új korszakát is – ahol a kripto, a hagyományos eszközök, az AI és a biztonság egyetlen platformon találkoznak.

Az elmúlt hét év alatt a Bitget a semmiből épített globális birodalmat: több mint 120 millió felhasználóval, 150 országban. Ehhez olyan ikonikus együttműködések is hozzájárultak, mint Lionel Messi, a Juventus FC, a MotoGP, a LaLiga vagy az UNTOLD zenei fesztivál. A márka kilépett a kripto-buborékból, és beépült a globális popkultúrába.

Közben társadalmi szerepvállalásban is élen jár: a Blockchain4Youth és a Blockchain4Her programjaikkal már több mint 15 000 fiatalnak segítettek világszerte, több mint 60 egyetem bevonásával. A UNICEF-fel kötött partnerség keretében pedig 2027-ig egymillió embert szeretnének oktatni a blokklánc-technológiáról.

UEX: a tőzsdék következő generációja

A Bitget most egy új korszakot nyit: hivatalosan is Univerzális Tőzsdeként (UEX) határozza meg magát – egy olyan vízióként, amit először Gracy Chen vezérigazgató osztott meg a közösséggel.

Az UEX célja, hogy feloldja a kriptotőzsdék „lehetetlen háromszögét”: egyszerre kínáljon kiemelkedő felhasználói élményt, óriási eszközválasztékot és kiemelt biztonságot.

Az átalakulás már elkezdődött: a Bitget Onchain már támogatja az Ethereum, BSC, Base és Solana eszközöket, az xStocks és Ondo partnerségek révén pedig tokenizált részvényeket és ETF-eket is lehet kereskedni a platformon. A Bitget bevezette az első Részvényindex Perpetual Futures terméket is, amely a hagyományos részvényeket (mint az AAPL vagy NVDA) is elérhetővé teszi a kriptoderivatívák világában.

Gracy Chen tervei szerint a Bitget nem áll meg a kriptóknál: a cél, hogy minden kereskedhető eszközt – részvényeket, ETF-eket, aranyat, forexet – egyetlen platformról lehessen elérni.

AI és biztonság: a Bitget új titkos fegyverei

A Bitget másik ütőkártyája az AI-integráció. Saját fejlesztésű AI-eszköze, a GetAgent, valós idejű adatelemzéssel és interaktív útmutatással segíti a felhasználókat személyre szabott stratégiák kialakításában. Ehhez társul egy automatizált kereskedési botcsomag, ami folyamatosan figyeli a piacot, így lerövidíti az elemzés és a cselekvés közti időt.

A biztonság terén az UEX egyesíti az on-chain és off-chain védelmet, intelligens kockázatjelző rendszert épít be, és mindezt egy több mint 700 millió dolláros Felhasználóvédelmi Alap erősíti.

Globális terjeszkedés, szabályozott keretek között

A Bitget növekedése mindig megfontolt, fenntartható ütemben zajlott. Erősen jelen van Délkelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és a Közel-Keleten is, lokalizált közösségi programokkal, többnyelvű ügyfélszolgálattal és offline eseményekkel.

2025-ben a Bitget engedélyeket vagy regisztrációkat szerzett többek közt Olaszországban, Lengyelországban, Litvániában, Csehországban, Salvadorban, Argentínában, Bulgáriában és Grúziában is. A több mint 70 szakértőből álló compliance csapat szorosan együttműködik a szabályozó hatóságokkal, hogy hosszú távú bizalmat építsen a kriptopiacokon.

#GearUpTo7 – ünneplés világszerte

Egész szeptemberben zajlik a #GearUpTo7 kampány: világszerte MotoGP-motoros felvonulásokkal, 400 000 USDT nyereményalapú kihívásokkal, Lil Bubble által készített hivatalos születésnapi himnusszal, és egy TopGear Night afterpartyval a TOKEN2049 konferencián.

A Bitget első alkalommal rendezi meg a Smart Awards díjátadót, amellyel a legsikeresebb kereskedőit jutalmazza, bemutatva az ő kitartásukat és sikertörténeteiket is.

A cél egy olyan platform, amely összeköti a felhasználókat, eszközöket és piacokat – és közben új sztenderdeket állít a biztonság, a hozzáférhetőség és az innováció terén, nemcsak a kriptovilágban, hanem azon túl is.

A Bitget röviden

A Bitget 2018-ban alakult, és mára a világ legnagyobb Univerzális Tőzsdéje (UEX). Több mint 120 millió felhasználóval, 150+ országban működik. Úttörő Copy Trading funkciója, valós idejű Bitcoin és Ethereum árfolyamkövetése, valamint a Bitget Wallet – amely 130+ blokkláncot és több millió tokent támogat – egyetlen platformon kínálja a kereskedés, a staking, a fizetés és a DApp-használat lehetőségét.

A Bitget globális partnerségekkel támogatja a kriptovilág terjedését, például a LaLiga hivatalos kriptópartnereként, vagy a UNICEF-fel való együttműködéssel. A motorsport világában a MotoGP kizárólagos kriptotőzsde-partnere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

A 4iG Csoport és az Elisa Polystar kibővítette együttműködését

A 4iG Csoport kiterjesztette stratégiai együttműködését az Elisa Polystarral, amelynek keretében új, mesterséges intelligencia használatának lehetőségét megteremtő, hálózati szolgáltatásfelügyeleti rendszert vezetnek be a One Magyarországnál.

Az együttműködés célja, hogy a vállalat ügyfelei még megbízhatóbb, gyorsabb és magasabb minőségű szolgáltatásokat élvezhessenek, miközben a hálózat működése hatékonyabbá válik.

Az új projekt a 4iG Csoport és az Elisa Polystar korábbi együttműködéseire épül.  A vállalatcsoport a finn céggel együttműködésben vezetett be automatizált hálózatfelügyeleti rendszert a korábbi Vodafone Magyarországnál (most V-Hálózat Távközlési Zrt., emellett Albániában és Montenegróban is az Elisa Polystar hálózati szolgáltatásélmény menedzselő megoldásait használják. A One Magyarország hálózati szolgáltatásfelügyeleti rendszer kiépítésére kiírt tenderén a cég több pályázó közül választotta ki a rendszer leszállítására az Elisa Polystart, többek között a korábbi sikeres együttműködések tapasztalatai alapján.

Az új generációs megoldás bevezetése nem csupán technológiai újítás, hanem stratégiai jelentőségű lépés is, amely illeszkedik a 4iG Csoport digitális transzformációs irányvonalához. A rendszer a One Magyarország hálózatának teljes infrastruktúráját lefedi, a központi elemektől egészen a mobil hozzáférési hálózat elemekig biztosítva a valós idejű átláthatóságot. Ez lehetővé teszi a hibák és teljesítményproblémák gyors felismerését, így sokszor még azelőtt történhet beavatkozás, hogy az ügyfelek bármilyen fennakadást tapasztalnának.

„A 4iG Csoport számára kiemelten fontos, hogy Magyarországon és a nyugat-balkáni régióban működő távközlési vállalatai a legmodernebb technológiára építve a lehető legjobb szolgáltatási élményt biztosítsák ügyfeleiknek – legyen szó lakossági vagy üzleti felhasználókról. Az Elisa Polystarral való együttműködés olyan mérföldkő, amely nemcsak hálózataink minőségét emeli magasabb szintre, hanem ügyfélközpontú működésünket is tovább erősíti. Meggyőződésünk, hogy az új rendszer bevezetése hosszú távon stabilabb, átláthatóbb és jövőbiztos hálózatot teremt hazai leányvállalatunknál, a One Magyarországnál is

– mondta Fekete Péter, a 4iG Csoport vezérigazgatója.

A megoldás alapot teremt a mesterséges intelligenciát és gépi tanulást is alkalmazó további fejlesztésekre, amelyek automatikusan észlelik a hálózati anomáliákat, teljesítményproblémákat vagy akár a biztonsági fenyegetéseket. Ennek köszönhetően nemcsak a hibák elhárítása válik gyorsabbá, hanem a fennakadások is megelőzhetővé válnak, ami stabilabb szolgáltatást és magasabb szintű ügyfélélményt biztosít.

„A 4iG-vel való együttműködésünk újabb fontos mérföldkő küldetésünkben, melynek célja, hogy segítsük a szolgáltatókat a komplex hálózati adatok értelmezhető, hasznosítható információvá alakításában. Büszkék vagyunk arra, hogy a 4iG ismét bennünket választott partnerének, építve a korábbi magyarországi, albániai és montenegrói sikereinkre. Az új, mesterséges intelligenciával támogatott felügyeleti rendszer révén a One Magyarország valós idejű rálátást nyer teljes hálózatára, így lehetővé válik a proaktív döntéshozatal, miközben az ügyfelek gyorsabb és megbízhatóbb szolgáltatásokat vehetnek igénybe. Mindez kiváló alapot teremt a jövőbeli innovációkhoz.”

– mondta Stephen Preston, az Elisa Polystar vezérigazgatója.

Az Elisa Polystarral közösen bevezetett rendszer jövőálló és rugalmas platform, amely támogatja a 2G, 4G és 5G szolgáltatásokat, és hosszú távon is képes lépést tartani a növekvő adatforgalommal. A One Magyarország meglévő rendszereivel szorosan integrálódva támogatja az adatvezérelt döntéshozatalt, a proaktív szolgáltatásmenedzsmentet és a magasabb szintű ügyfélközpontúságot.

A rendszer kiépítése azonnal megkezdődik, a cél pedig, hogy a jövő nyári fesztivál- és roaming szezonban még megbízhatóbb hálózati élményt és teljesítményt nyújthassanak a One Magyarország ügyfelei számára.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss