Connect with us

Gazdaság

Beltéri nyomkövetési technológiák

A logisztika területén számos kihívást kell megoldania a szakembereknek. Egy ilyen megoldandó feladat lehet, ha gyártást és a raktározást fizikailag távolabbra kell elhelyezni egymástól. Mindaddig, amíg ugyanazon a telephelyen volt a kettő, számos előnye volt, ám mihelyst a kettő területet akár csak néhány km távolságra kerül egymástól, akkor a szétválasztás meghosszabbítja az átfutási időket és megnöveli a munkaerő költségeit.

A SEG Automotive a gépjárműipar egyik fő szereplőjeként kiemelt hangsúlyt fektet a kibocsátás csökkentésére. Számos innovációjukra büszke vállalatként – például az indítómotor mild-hibrid járművek feltalálására – hatékony megoldást kellett keresniük a logisztikai területükön keletkezett szűk optimalizálási keresztmetszetre. A vállalat szakemberei tudták, hogy ha maximalizálni akarják a gyártósor és a raktározás hatékonyságát, akkor a belső nyomkövetési technológiára lesz szükségük, amely hajszálpontos megoldást biztosíthat számukra.

A felelősség súlya

Abban a helyzetben, amikor a világ berendezésgyártóinak nagy része az adott cég globális termék-disztribúciós hálózatára támaszkodik, akkor elég nyomás és felelősség nehezedik a vállalat dolgozóra amiatt, hogy ez az értékes partneri hűség ne kerüljön veszélybe. Ennek érdekében folyamatosan nagy teljesítményű és versenyképes termékeket kell előállítani és biztosítani. Ennek megvalósításához a SEG Automotive 14 országban több mint 8000 alkalmazottjának együttműködő munkaerőjére támaszkodik, melyek megtalálhatóak a világ legfontosabb autóipari piacain.

Gyenge pontok, melyek fokozott figyelmet igényelnek

A megoldandó logisztikai helyzet az, hogy a gyártási és a raktározási helyszínt egy kb. 10 perces út választja szét egymástól, továbbá az is adott, hogy kézzel könyvelik az egyes tételeket, ami így egy munkaerő-igényes tevékenység, mely ráadásul még emberi tévedéseknek is kitett rendszer. A gyártás során a raktárból megfelelő minőségű, mennyiségű, pontos sorrendben és meghatározott időben kiszállított tárgyak kézbesítése egy olyan optimalizált foglalási rendszerre támaszkodik, amely digitális óraműként kellene működnie.

Az SEG Automotive szakemberi már felismerték, hogy több esetben is előfordult, hogy az néhány eszközt még nem könyveltek le annak ellenére, hogy már elhagyták a raktárt vagy fordítva. Ez az átfutási időt meghosszabbította, valamint hibát okozott a just-in-time típusú kiszállításokban. A megoldás az volt, hogy csökkenteni vagy át kellett csoportosítani a munkaerőt egy másik, a hibára hajlamos foglalási folyamat feladataira, logisztikai menedzsereket kellett folyamatosan mozgatni. Ez csak akkor megoldható, ha lehetővé teszik az eszközkövetést azáltal, hogy a folyamatokat teljes mértékben átláthatóvá és áttekinthetővé teszik. Ehhez pedig a kézi folyamatokat egy automatizált, hibátlan és teljesen digitális, valós idejű eszközfoglalási és -nyomkövetési rendszerre kellett cserélni.

Sewio RTLS - IBCS Hungary

Beltéri nyomkövetési technológiák összehasonlítása

A minden részletre kitérő, pontos odafigyelés azt jelenti, hogy hibákat lehet csökkenteni és munkaerőt megtakarítani, ezért elengedhetetlen a megfelelő technológia biztosítása. Két nyomkövetési technológia került összehasonlításra: a Sewio ultra-szélessávú RTLS rendszere („valós idejű helymeghatározó rendszer”), valamint az aktív RFID (rádiófrekvenciás azonosítási) technológia. Mi volt a megoldandó feladat? A megadott kapuknál a nyomon követett tételek helyének 30 cm-es pontossággal történő meghatározása.

Első kör: Az RFID technológia jól kezdett, miután 3 héten keresztül 95%-ban helyesen biztosította a jeleket, de a Sewio RTLS az azonos időszakban 100%-ban nyújtotta ezt.

Második kör: A tesztelési időszakban az RFID egy kicsit nehézkesen indult, mivel a targoncák és a közeli gépek rezgései miatt újrakalibrálásra szorulnak az olvasók, ami további 2 munkanap munkába, és plusz karbantartási költségbe kerültek, valamint a rendszer leállásával is együtt járt. A Sewio RTLS ugyanakkor leállási idő nélkül biztosította a tökéletes pontosságot.

A technológiák közötti összehasonlításban a győztes megoldás számára a következő kihívás az SAP, a Voice Picking, a nyomtatási technológia és a Sewio RTLS közti zökkenőmentes együttműködés biztosítása volt. A stabil kommunikációs rendszer használatával az adatátvitel innentől kezdve a létesítmény bármely pontján, egy egyedi tervezésű szoftver-interfész használatával elérhetővé vált annak érdekében, hogy ezeket az adatokat a rendszer minden részéhez a megfelelő formátumba lehessen konvertálni.

Az aktív rendszer győzelme a passzív rendszer felett

A teljes körű nyomkövetés eléréséhez és a folyamat valós idejű nyomon követéséhez szükséges volt 40 tartókampót beépíteni a mennyezetbe, amelyekre 600 galvanizált raklapot akasztottak Sewio címkékkel. És miért tudtak győzedelmeskedni az aktív RTLS-címkék a passzív RFID-címkék felett? Azért, mert csak ezek képesek megmutatni az eszközök tényleges jelenlétét és teljes követését, beleértve annak pályáját, valamint a valós idejű és előzményadatokat.

Az akkumulátor hosszú élettartamának biztosítása érdekében, mivel a címkéket nem a szállítóeszköz akkumulátora táplálja, egy nagyobb kapacitású gombakkumulátort alkalmaztak, 1,5 éves garantált élettartammal, 0,5másodperces frissítési gyakoriság mellett.

Sewio RTLS - IBCS Hungary

Az eredmények összegzése

A fenti projektet az IBCS Hungary valósította meg, a Sewio RTLS jelenlegi foglalási/könyvelési rendszerbe történő integrálásával. A munkavállalók 15%-át három műszakban át lehetett csoportosítani más feladatokra. A hamis vagy elfelejtett foglalásokat kiküszöbölték, és innentől valós időben lehetett betekinteni az adatokba. Az eredmények: Az átfutási időt sikerült 6 óráról 3 órára lecsökkenteni, ami kiemelkedően jó eredmény, mivel 50% a csökkenés mértéke!

Az Sewio RTLS a rugalmasságának és a méretezhetőségének köszönhetően további felhasználási lehetőségeket is magában foglalhat, mint például a valós idejű útvonal-módosítás, a gyökéroptimalizálása, a torlódások elkerülése, a biztonság fokozása a sebességkorlátozás ellenőrzésével, a Pick by Voice by Pick by Position javítása és a termelés hatékonyságának általános növelése a digitális iker-technológia révén. Mivel a rendszer kialakításának eredményei magukért beszélnek, így nem meglepő, hogy egy olyan vállalat is, amelynél már hosszú évek óta meghatározó az innováció szerepe, továbbra is kihasználja az RTLS nyújtotta előnyöket. Miután a Sewio RTLS technológia jól vizsgázott, így a SEG Automotive a többi gyártóműhelyébe, létesítményébe és csarnokába is ezt tervezi beépíteni a jövőben.

 

Gazdaság

Az Ennoconn megerősítette együttműködését a Prologisszal

Az ipari informatikai rendszerek globális gyártója 40 000 négyzetméternyi területről hosszabbított szerződést

Az Ennoconn és a Prologis megújították szerződésüket, melynek értelmében az Ennoconn tovább bérli a Prologis Park Budapest-Sziget területén található 40 000 négyzetméter alapterületű ipari raktárépületet, melyből 10 000 négyzetméter gyártási területet képez. A megállapodásban az iO Partners ingatlanügynökség is közreműködött. Az Ennoconn, mint a globális vezető szerepet betöltő vállalat az integrált felhőüzemeltetési szolgáltatások, ipari IoT és beágyazott technológia területén, igénybe vette a Prologis egyedi bérleti konstrukcióját, amely lehetővé teszi számára a hosszú távú tervezést fix üzemeltetési díjjal és előre kalkulálható költségekkel a bérleti szerződés teljes időtartama alatt.

„Az Ennoconn nagy örömmel jelentette be, hogy hosszabbítja együttműködését a Prologisszal, hiszen a cég szakértelme és megbízhatósága elengedhetetlen partneri szerepet biztosít számunkra a hosszú távú céljaink megvalósításában. Világszínvonalú létesítményünkben továbbra is kiszolgáljuk az NCR (jelenleg NCR Atleos és NCR Voyix) amerikai tulajdonú vállalatot hardver szinten. A helyi üzem a „low volume-high mix” technológiai környezetben gyártja a legkorszerűbb ATM-eket, POS (Point of Sale) terminálokat, KIOSK-okat és önkiszolgáló pénztárgépeket, immár 2006 óta”

– mondta Kenderesi Loránd, az Ennoconn Mérnökségi, Új Termékbevezetési és Létesítménygazdálkodási Igazgatója. „A raktár tökéletesen alkalmas arra, hogy a globális ellátási láncunkba integráljuk az összes helyi, európai, valamint a közép- és távol-keleti országokat, és a jövőben is kulcsfontosságú szerepet játszik majd működésünk zavartalan fenntartásában.”

A nemzetközi tevékenységi- és működési körrel rendelkező vállalat, amely így más országokat is kiszolgál majd a raktárépületen keresztül, többek között kiváló stratégiai elhelyezkedése miatt választotta ismét a Prologis Park Budapest-Sziget épületét, mert a Budapest belvárosától mindössze 17 km-re, a szigetszentmiklósi Leshegy Ipari Parkban lévő helyszín hatékony elérést biztosít a nemzetközi repülőtérhez, az M1-es, M5-ös és M7-es autópályákhoz. Továbbá az épület magas színvonalú kialakítása – például a telepített LED világítás – révén a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe véve végezheti működését az Ennoconn.

Nagy büszkeséggel tölt el minket, hogy az Ennoconn a folytonosság mellett döntött és választása ismét a mi épületünkre esett

– mondta Gárdonyi Lóránd, a Prologis Magyarország ingatlangazdálkodási- és ügyfélélmény igazgatója.

Sosem vesszük készpénznek, hogy ügyfeleink velünk maradnak, de mindent megteszünk, hogy a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsuk, segítséget adjunk az üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő kérdésekben, a Clear Lease konstrukciónkkal stabilitást és jó tervezhetőséget vigyünk az ügyfeleink életébe, és fenntartható stratégiai megoldásaink révén hosszú távon biztosítsuk partnereink zavartalan működését.”

„Hiszünk abban, hogy a jó együttműködés alapja az ügyfélre szabott odafigyelés, ezért kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ügyfeleink minden helyzetben megbízható partnerként tekinthessenek ránk

– tette hozzá Hunyadi Zsuzsanna, a Prologis Magyarország bérbeadásért és ügyfélelégedettségért felelős igazgatója.

Célunk, hogy ne csupán szolgáltatást nyújtsunk, hanem valódi értéket teremtsünk partnereink számára. Folyamatos párbeszédre törekszünk, hogy pontosan értsük ügyfeleink igényeit, és azokra rugalmas, innovatív megoldásokkal tudjunk reagálni. A hosszú távú kapcsolat és az ügyfeleink sikere számunkra is közös eredmény.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Soha ennyi pénz nem hevert még parlagon a lakosságnál

Rekordszintre, 11 200 milliárd forint fölé ugrott februárra a lakossági számlákon lévő folyószámlabetétek állománya, vagyis tovább nő a lekötés nélküli pénzek mennyisége a lakosságnál.

Mindez annak ellenére van így, hogy már a klasszikus lekötött betéteknél is akadnak versenyképes kamatokat kínáló konstrukciók a bankoknál – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Korábban soha nem látott szintre, 11 238,8 milliárd forintra emelkedett februárra a lakosságnál lévő látra szóló és folyószámlabetétek állománya, ami éves összevetésben több mint 16 százalékos növekedés a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint.

„Ennek nyomán a teljes lakossági betétállomány több mint 84 százaléka már lekötés nélkül pihen a folyószámlákon, amire szintén nem akadt eddig példa”

– hívta fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Hozzátette: a megugrásban nyilvánvalóan meghatározó szerepük lehet a lakossági állampapírok kamatkifizetéseinek is, amelyek az első negyedévben több száz milliárd forinttal dobhatták meg a kimutatott állományt.

„Ezzel együtt ekkora mennyiségű pihenő pénz még akkor is figyelemre méltó, ha figyelembe vesszük, hogy a lakossági számlákon lévő összeg jelentős része napi kiadásokat szolgál”

– mutatott rá a szakértő. Hozzátette: arra is számítani lehet, hogy ekkora mennyiségű szabad pénz nem marad tartósan a lakossági számlákon, előbb-utóbb helyet keres majd magának.

Már léteznek versenyképes lekötött betéti ajánlatok 

Gergely Péter szerint bizonyos szempontból érthető, hogy az utóbbi években fokozatosan emelkedett a folyószámlabetétek mennyisége és aránya a lakosságnál, hiszen a lekötött betéti kamatok hosszú ideig nulla és egy százalék között mozogtak.

Mára viszont – hívta fel a figyelmet – megváltozott a helyzet, és a különböző befektetési alapok – illetve a lakossági állampapírok – mellett a lekötött betéteknél is találni versenyképes kamatot kínáló konstrukciókat, igaz, a BiztosDöntés.hu lekötött forintbetét kalkulátora szerint a jó kamatokhoz többnyire bizonyos feltételeket is teljesíteni kell.

A Gránit Bank eBank nevű konstrukciójánál most évi 6,5 százalék az akciós kamat: a betét futamideje három hónap, a leköthető összeg pedig minimum 50 ezer, legfeljebb 30 millió forint lehet. Az eBank betétnél az akciós kamat feltétele ugyanakkor, hogy friss megtakarítást helyezzen el az ügyfél, és – ahogy ez a konstrukció nevéből is sejthető – rendelkezzen aktivált mobilbankkal a pénzintézetnél, és havonta legalább 400 ezer forint jóváírás érkezzen a számlájára.

A Gránit Bank a rövid lejáratú forintbetéti konstrukciók között szintén kínálatban tartja a KamatMax betétjét, ahol a futamidő hat hónap, az elérhető éves kamat pedig 5 százalék. Itt az a feltétel, hogy az ügyfél a futamidő alatt havonta legalább 20 ezer forintért – vagyis összesen 120 ezer forintért – vásároljon a Gránit Bank által kibocsátott kártyával.

A MagNet Banknál a Prizma betéttel lehet kedvező éves kamatokat elérni. Ennél a konstrukciónál több futamidő is létezik: a legmagasabb, évi 6,62 százalékos kamatot a három hónapos lejáratnál lehet elérni, míg a hat hónapos futamidőnél évi 6,45, a 12 hónaposnál pedig 4,61 százalékos az elérhető éves kamat. Itt a legkisebb leköthető összeg 500 ezer forint, ami kizárólag új forrás lehet.

Az OTP Bank Prémium Forint Betétjénél most 6 százalékos az éves kamat – itt a lejárat egyébként hat hónapos –, viszont ebbe a konstrukcióba kizárólag azok az ügyfelek helyezhetik el megtakarításaikat, akik rendelkeznek lakossági Bázis Számlával, amihez Prémium Next szolgáltatás is kapcsolódik.

Visszatértek a kombinált betétek, két számjegyű is lehet az éves kamat

Két pénzintézet a befektetési jegyekkel kombinált betéteket is visszahozta a kínálatba: ezek lényege, hogy az elhelyezett pénznek csak egy része kerül lekötött betétbe, a másik részt a pénzintézet által forgalmazott valamelyik alap befektetési jegyeiben lehet elhelyezni. A betéti rész kamata ezeknél a konstrukcióknál nagyon vonzó, a befektetési rész hozama viszont már a kiválasztott alap teljesítményén múlik.

A CIB Bank CIB Tandem megtakarítás nevű kombinált betétjénél a betéti részbe egyharmad, míg a befektetési részbe kétharmad része kerül az elhelyezett összegnek. A betéti rész futamideje 3 hónap, a legkisebb, itt elhelyezhető összeg pedig százezer forint. A betéti részre fizetett kamat ennél a konstrukciónál alapesetben évi 7 százalék, ám a prémiumbanki (Magnifica néven futó) szolgáltatásra jogosult ügyfeleknek évi 10 százalékos kamatot kínál a pénzintézet.

A Gránit Bank Hozampáros néven futó betétjénél 4 hónapos futamidőre lehet lekötni a betéti részben elhelyezett pénzt, szintén igen attraktív, évi 8 százalékos kamat mellett. Ennél a terméknél fele-fele részben oszlik meg a betéti részben és a Gránit befektetési jegyekben elhelyezett összeg, amelynek el kell érnie a 200-200 ezer forintot. Fontos feltétel viszont, hogy ez a konstrukció csak a pénzintézethez frissen behozott pénzzel vehető igénybe.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Több mint 10 ezer mérnök kellene a magyar gazdaságba

Magyarország könnyen a közepesen fejlett országok csapdájába reked, ha a nálunk megtermelt GDP továbbra sem teszi lehetővé azokat a fejlesztéseket, amelyekre az gazdaságunknak égető szüksége lenne.

Ahhoz, hogy ezt elkerüljük a mostaninál jóval több képzett mérnök szakembert kellene csatasorba állítani, akik révén nagyobb hozzáadott értékű tevékenységekkel bővülhetne a hazai ipari kibocsátás. A korszerű technológiák, technikák tudásalapú munkahelyet követelnek és ezek elképzelhetetlenek hozzáértő, felkészült és nem utolsósorban jól fizetett műszaki diplomások nélkül – áll az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) friss állásfoglalásában, ami kitér arra is, hogy tartósan nagy a deficit a hazai felsőfokú mérnökképzésben. A Szövetség becslése szerint ennek negatív következményeként már most több mint 10 ezer mérnök hiányzik a gazdaságból.

„Hazánk nem áll túl jól a hatékonyság és versenyképesség terén. Ennek az a legfőbb oka, hogy viszonylag magas az olyan cégek aránya, amelyek az összeszerelési tevékenységük miatt csak alacsony hozzáadott értéket produkálnak. Hovatovább ezeknek a vállalatoknak a munkavállalói jellemzően bruttó 300 ezer forintos minimálbér környékén keresnek, aminek az adóvonzatai a központi költségvetésen se sokat segítenek. Ha ez így marad a közepesen fejlett országok csapdájában rekedünk. Ebből egyebek közt úgy keveredhetünk ki, ha jelentősen növeljük a műszaki végzettségű diplomások arányát, akikre építve nagyobb hozzáadott értéket képviselő tevékenységek telepíthetőek be az országba.”

– mondta Dr. Ábrahám László, az EJMSZ elnöke.

A szakember szerint a műszaki szakemberek utánpótlása több kihívással is küzd. Bár sok a középiskolás, de kevesen választják közülük a mérnöki szakokat. A szakképző centrumokban már több diák jár, mint gimnáziumba, de ha végeznek a java részük, szakmával a kézben, továbbtanulás helyett munkába áll. Őket az összeszerelő üzemek csábítják is magukhoz. Sajnos a gimnáziumokból kilépő diákok sem a műszaki egyetemeket veszik célba, mert nem ismerik a mérnöki pályákban rejlő lehetőségeket. Az egyetemekre bekerülő fiatalok nagyszámú lemorzsolódása pedig az utolsó csepp a pohárban, ami a hazai mérnökpopuláció bővülése ellen hat.

Az EJMSZ a megoldást egy jól átgondolt, az egész oktatást felölelő programban látja, ahol az egyes impulzusok egymást erősítve orientálják a fiatalokat a műszaki pályák felé. Ennek a folyamatnak az első lépéseként már az óvodában érdemes lenne a robotokról, a különböző technikai megoldásokról vizuális előadásokat, bemutatókat tartani, mert ebben a korban még a gyerekek nyitottsága, befogadóképessége maximális a fiúk és a lányok közt egyaránt. Erre vonatkozó tapasztalatokkal a Szövetség is rendelkezik a STEMOvee programjának köszönhetően.

Második lépcsőben az általános – és középiskolákban szakköri foglalkozások keretében kellene arra ösztönözni a diákokat, hogy a legkülönbözőbb területeken alkossanak. Erre az élményalapúságra nem csak a szakkörökben, hanem a teljes STEM oktatásban szükség lenne, hogy fel lehessen ébreszteni és fenn lehessen tartani mind a fiúkban, mind a leányokban a műszaki pálya iránti érdeklődést.  Különösen fontos lenne ez a lányok esetében, akiknek a tanulmányi eredménye a STEM tárgyakban jobb is, mint a fiúknak az EJMSZ saját felmérései szerint.  Az önbizalmuk viszont sokszor elveszik, ahogy a mérnöki pályához közelednének és a műszaki egyetemeken alig 8-10%-ra csökken az arányuk, eltekintve egy – két olyan területet, mint a vegyészet vagy az építő- és építészmérnöki szak.

Dr. Ábrahám László úgy látja, ha lányok számát 50% közelébe lehetne tornázni, akkor jelentős javulás érhetnénk el. Nem csak a mérnökök mennyiségét, de a minőségét tekintve is, mert ők a tapasztalatok szerint precízebben dolgoznak és a teljes munkafolyamatot végig viszik, míg a férfiak 80-90%-os készültségnél már újabb projekt után néznek. A helyzeten a lányoknak szervezett külön programokkal (céglátogatás, női mérnökökkel való kötetlen. pályaorientációs találkozások, mentorálás) lehetne sikeresen változtatni. A tavalyi évben az EJMSZ Női mérnök leszek programjában közel 400 középiskolás lány vett részt. A körükben végzett attitűdmérés egyértelműen arról tanúskodik, hogy a kapott információknak köszönhetően tudatosabban fordultak a mérnöki pályák felé, vagy szűnt meg a bizonytalanságuk a pályaválasztásukat illetően.

A Szövetség elnöke ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy az EJMSZ-éhez hasonló kezdeményezések korántsem elegendőek a markáns változás eléréhez. Mindenképpen nemzeti szintű összefogásra van szükség a cégek, oktatási intézmények és a kormányzat bevonásával, hogy jelentősen növekedjen a mérnökök száma. Hosszútávon pedig az ő révükön is bővüljön a GDP és végső soron hazánk kiemelkedhessen a közepesen fejlett országok csapdájából. A 2025. március 5-én, a BME-n szervezett, Lányok a – STEM – porondon elnevezésű EJMSZ konferencián a műszaki területen meghatározó ipari és oktatási szereplők egyértelműen az összefogás mellett tették le a voksukat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss