Gazdaság
Elindult az Ericsson megoldása, amellyel az 5G gyorsan, költséghatékonyan és országosan bevezethető
Az Ericsson Spectrum Sharing (ESS, Ericsson spektrummegosztás) megoldása kiterjeszti az 5G lefedettséget olyan globális mobilszolgáltatók számára, mint pl. a Swisscom, Telstra, Ooredoo és a Play.
Az Ericsson bejelentette, hogy elindítja egyedülálló, dinamikus spektrummegosztó megoldása kereskedelmi bevezetését, melynek segítségével a távközlési szolgáltatók gyorsan és költséghatékonyan kezdhetik meg az 5G szolgáltatást országos szinten.
Az Ericsson Spectrum Sharing egy szoftverfrissítéssel lehetővé teszi, hogy a 4G és az 5G ugyanabban a sávban és ugyanazon a rádióeszközön működjön – a spektrumot a felhasználói igény szerint dinamikusan, 1 ezredmásodpercenként kiosztva. Az Ericsson dinamikus spektrumkiosztása a legköltséghatékonyabb módja az 5G bevezetésének a már meglévő sávokban – azonnali 5G lefedettséget teremtve – a spektrum hatékonyabb felhasználásával és kiemelkedő teljesítménnyel.
Költséghatékony és gyors bevezetés
„Ez az első olyan alkalom, amikor nincs szükség új spektrumkiosztásra vagy átrendezésre egy új „G” bevezetéséhez. Így a szolgáltatók gyorsan áttérhetnek az 5G-re ugyanott, ahol ma a 4G-t alkalmazzák. Az elkövetkező 12 hónap során az Ericsson által támogatott kereskedelmi 5G hálózatok több mint 80 százaléka használni fogja a spektrummegosztási megoldásunkat.”
– mondta Fredrik Jejdling, az Ericsson ügyvezető elnökhelyettese és hálózati igazgatója
A rádiófrekvencia-sávok szűkös és költséges erőforrást jelentenek, amiket hatékonyan kell kihasználni. Az Ericsson Spectrum Sharing segítségével a szolgáltatók gyorsan kiadhatják az 5G szolgáltatást a meglévő FDD (Frequency Division Duplexing – frekvenciaosztásos duplex) sávjaikon, s ehhez nem lesz szükség újabb befektetésre. Így az új és a meglévő sávjaikat is használják az 5G nagy sebességű és nagy kapacitású szolgáltatásaira. A spektrum 4G és 5G között történő dinamikus kiosztása a legjobb megoldást fogja jelenteni az 5G elindításához.
Az ESS működése néhány szolgáltatónál
Swisscom (Svájc) – A Swisscom távközlési szolgáltató – melynek az Ericsson az egyetlen mobilhálózati értékesítője és egyik stratégiai partnere – vezette be Európában először, 2019 áprilisában a kereskedelmi 5G szolgáltatást. 2019 decemberére a Swisscom országos 5G lefedettséget ért el, és az Ericsson Spectrum Sharing alkalmazásával tovább fejleszti a hálózatát.
Christoph Aeschlimann, a Swisscom IT, hálózati és infrastruktúra csoport vezetője szerint:
„Az ESS kulcsfontosságú az 5G gyors bevezetéséhez. A vásárlók és a szolgáltatók is nyernek vele. A vásárlók azonnal élvezhetik az 5G előnyeit, a szolgáltatók pedig a lehető leghatékonyabban használhatják ki az értékes spektrumot. Büszkék vagyunk arra, hogy a kezdetektől részesei voltunk az ESS létrejöttének. Eközben elértük az országos lefedettséget, a lakosság 90 százaléka eléri az 5G-t.”
Play (Lengyelország) – A Play lengyel szolgáltató is bevezette az Ericsson Spectrum Sharinget a kereskedelmi hálózatán.
Jean Marc Harion, a Play vezérigazgatója elmondta:
„A Legionowóban biztosított 5G hálózat a Play vállalat 5G-s technológiai fejlődésének egy újabb bizonyítéka, és egyben fontos mérföldkő a hálózatunk folyamatos bővítését és modernizálását szolgáló stratégiánkban. Az Ericsson Spectrum Sharinggel fontos lépést teszünk afelé, hogy be tudjuk vezetni az 5G-t a kereskedelmi szolgáltatásban, amikor majd a készülékek rendelkezésre fognak állni.”
Telstra (Ausztrália) – A Telstra vállalat 2019 májusában indította el a kereskedelmi 5G hálózatát Ausztráliában, mára az ország 32 nagy- és regionális városában biztosít 5G lefedettséget az Ericsson segítségével, aki a legfontosabb 5G hálózati partnere.
Channa Seneviratne, a Telstra hálózati és műszaki infrastruktúra igazgatója így nyilatkozott:
„Az Ericsson Spectrum Sharing továbbra is kiemelkedő szerepet játszik abban, hogy a Telstra minél gyorsabban bevezethesse az 5G szolgáltatást, lehetővé téve, hogy ugyanott és ugyanabban az időben szolgáltathassunk a 4G és az 5G ügyfelek számára is. Ezek a mérföldkövek nagyon fontosak a Telstra és Ausztrália számára, ahol az 5G lefedettség széles területekre történő gyors és hatékony kibővítése kulcsfontosságú abban, hogy minél több ausztrál számára biztosíthassuk az 5G szolgáltatások elérését.”
Ooredoo (Katar) – Miután elindította a kereskedelmi 5G szolgáltatást a 3,5 GHz-es sávban Dohában, az Ooredoo most teszi meg a következő lépést az Ericsson Spectrum Sharinggel afelé, hogy a „Supernet” szolgáltatása az egész országban teljesen 5G-képes legyen.
Waleed Al Sayed, az Ooredoo Qatar vezérigazgatójának elmondása szerint:
„Megtéve a következő nagy ugrást az összeköttetések terén, az Ericsson Spectrum Sharing egyedülálló innovációt jelent, mely dinamikusan, a forgalmi igény alapján osztja meg a rádióspektrumot a 4G és 5G vivők között. Ennek köszönhetően hatékonyan használhatjuk ki a spektrumlehetőségeinket, és gyorsan, problémamentesen, költséghatékonyan alakíthatjuk ki az 5G lefedettséget. Ez segít elérni a stratégiai céljainkat, lehetővé teszi, hogy javítsuk a vásárlóink számára nyújtott internetes szolgáltatást és gazdagítsuk a digitális életüket.”
ESS ökoszisztéma
Az Ericsson Spectrum Sharing szoftver az Ericsson által 2015 óta leszállított ötmillió 5G-ready rádiókészülék mindegyikén futtatható. Az Ericsson az „ökoszisztéma” chipszállítóival, egyebek mellett a Qualcomm-mal együttműködésben fejleszti a dinamikus spektrummegosztást, melyben a Qualcomm® Snapdragon™ 865 és a 765 Mobil Platformok, a Snapdragon 5G Modem-RF Systems és a MediaTek (Dimensity 1000) mobil eszközeit alkalmazzák, valamint olyan kulcsfontosságú készülékgyártók eszközeit, mint az Oppo, Sony, Xiaomi, LG, a vivo és a WNC (Wistron NeWeb Corp.) – a megoldás világméretű kiterjesztéséért.
Gazdaság
Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?
Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.
A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.
Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet
A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.
A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:
- Kifli: 15,75 gramm
- Ecofamily: 20,81 gramm
- Auchan: 20,95 gramm
- Foodora: 30,77 gramm
- Wolt: 33,76 gramm
- GRoby Online: 34,36 gramm
- Aldi: 34,55 gramm
- Tesco: 73,00 gramm
A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.
(Nem) egy csepp a tengerben
Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1
A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.
Forrás:
1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint
Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.
A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.
A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.
A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.
A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.
„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”
– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.
Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között
A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.
A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.
A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.
„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”
– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Rekorddöntő Black Friday – Rekorddöntő Black Friday
A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot.
A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.
Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?
A Black Friday akciók idén felülmúlták az előzetes várakozásokat: a PwC október végi kutatásában előrejelzett 17%-hoz képest az online vásárlók 44%-a, mintegy 1,9 millió fő vásárolt a Black Friday (BF) időszak akcióiban. A magas szám azt jelzi, hogy az előzetesen bizonytalanok köréből sokakat sikerült megszólítani egy-egy jó ajánlattal. Miközben a realizált és a tervezett fejenkénti költés – 138 ezer és 130 ezer forint – nem tér el érdemben egymástól, a vásárlók tényleges száma végül jóval nagyobb vásárlási összeget eredményezett: az online költés elérte a 260 milliárd forintot (az előzetesen becsült 175-220 milliárdhoz képest).
„A kiemelkedő részvétel mögött az idei, valóban kedvező akciók állnak, amelyek sokakat ösztönöztek vásárlásra. Másrészt az év közbeni óvatosabb költést felváltotta a bátrabb vásárlás. Ez a két tényező együtt jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az előzetes várakozásokat ilyen mértékben túlszárnyalják a Black Friday-költések”
– mutatott rá Timár Szabolcs, a PwC Magyarország vezető menedzsere, a kutatás vezetője.
A vásárlók 55%-a olyan terméket vett saját részre, amelyet egyébként is megvásárolt volna, de most olcsóbban jutott hozzá. 48% karácsonyi ajándékot is vásárolt, sőt, a karácsonyi ajándékok 30%-a már a BF-időszak alatt került a kosarakba. Ez arra utal, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban használják ki az akciós időszakokat az ünnepi készülődés során.
„Az online vásárlás tovább erősödött, a külföldi webáruházak szerepe is nőtt, miközben a fizikai boltok háttérbe szorultak. A vásárlók tudatosabbá váltak, jobban kihasználják az akciókat, és egyre többen tervezik előre az ünnepi költéseket”
– hívta fel a figyelmet a Timár Szabolcs.
Az online vásárlók 78%-a hazai webáruházat választott, de minden harmadik vásárló külföldi webshopból is rendelt. A hagyományos boltok szerepe visszaszorult: mindössze 16% vásárolt BF-akció keretében fizikai üzletben. A legnépszerűbb termékkategóriák a műszaki cikkek (39%), ezen belül is az okostelefonok és tartozékaik, de a ruházati termékek (25%), smink (17%), játékok és könyvek (14-14%) is előkelő helyen szerepeltek. A vásárlói elégedettség magas, ötfokú skálán 4,14-es értéket ért el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Energiahatékonyság, digitalizáció, moduláris fordulat: az építőipar 2026-ban
-
Okoseszközök2 hét ago
Több mint 5 ezer diák és pedagógus vallott: nem várt hatásai lettek az 1 éve bevezetett iskolai mobiltilalomnak
-
Okoseszközök2 hét ago
Még letisztultabb felhasználói élményt hoz a One UI 8.5 bétaverziója
-
Zöld2 hét ago
Lendületben a 2030-as célok felé – újabb lépéseket tett a Siemens a fenntarthatóságért
-
Gazdaság2 hét ago
Magyar Innováció a szállodaiparban: Bemutatkozik a HotelMentor.ai
-
Tippek2 hét ago
A design és a funkcionalitás találkozása: itt az új Gorenje keresztajtós hűtőszekrény
-
Ipar2 hét ago
A gyártás új Achilles-sarka: óriási veszteséget kockáztatnak a kiberbiztonságot halogató cégek
-
Tippek2 hét ago
A hatékony a karácsonyi készülődés alapja – Hogyan készülhet el a karácsonyi vacsora a konyhai főzőlapon?





