Gazdaság
A PayPal mindent visz – a Revolut beszédtéma lett: melyiket ismerjük, és melyiket nem?
Az elmúlt hetekben alapjaiban változott meg a fizetéshez való viszonyunk.
Ha lehet, nem nyúlunk a készpénzhez, kerüljük a személyes fizetési helyzeteket. És persze a kialakult helyzetre való tekintettel léptek a szolgáltatók is: bevezették az érintős bankkártyás fizetéseknél a limitemelést. De mi a helyzet azokkal, akik a pandémia miatt otthon maradnak és onnan intézik a pénzügyeiket? Ők milyen megoldásokat használnak? Az Ynsight Research és a Silberstein and Partners kutatásában azt vizsgálta, hogyan alakul az egyes készpénz helyettesítő megoldások online jelenléte, és azok megítélése. Netes lenyomatuk alapján elemezte az egyes szolgáltatások ismertségét, valamint a felhasználók kommentjei alapján felállította a népszerűségi sorrendjüket. Itt van tehát az alternatív fizetési eszközök népszerűségi listája!
Az utóbbi hetekben az egész világon drasztikusan visszaszorul a készpénzzel való fizetés és virágzásnak indult minden, készpénzt kiváltó fizetési lehetőség – ez a tendencia azonban nem újkeletű. Bár az utóbbi években egyre többen próbálunk ki elektronikus pénztárcákat, sokan élveztük az azok nyújtotta kényelmet (vagy csalódunk és mérgelődünk egy-egy technikai hibán) mégis nyugodtan állíthatjuk, hogy hazánkban – más európai országokkal összevetve – jóval alacsonyabb a hitelkártya használat, valamint az online fizetőeszközök használata, ahogy ez ki is derült az Interum által 2019-ben készített Európai Fogyasztói Fizetési Felméréséből, valamint az MNB egy 2017-es lakossági fizetési szokásokat feltáró kérdőíves felméréséből.
Hogyan alakul a beszélgetés?
A beszélgetés trendje azt mutatja, hogy az elmúlt évben általánosan növekvő tendenciát mutat a készpénzt kiváltó fizető eszközökről szóló online diskurzus.
Három nagyobb kiugrás regisztrálható a beszélgetésben a vizsgált időintervallumban.
- November közepén a Revolut bejelentette, hogy Magyarországon is elérték a 250 ezer felhasználót. A hírt bemutató cikkek kapcsán előkerültek a felhasználói tapasztalatokat, elsősorban kritikákat megfogalmazó hangok.
- 2019 utolsó napjaiban cikkek és kommentek nagy tömege foglalkozott azzal, hogy magyar munkavállalók is kérhetik fizetésüket alternatív számlára (Revolut, vagy Transferwise), azonban az utalási költséget a cégek levonják az érkező munkabérből.
- A közelmúltban, februárban pedig az MNB fokozottan foglalkozott a PayPal, a Transferwise és a Revolut biztonságával – ezzel sok cikket és felhasználói kommentet generálva.
Melyik szolgáltatást ismerik?
Az egyes eszközök diskurzusbeli súlya jelentős különbségeket mutat.
A netezők egyértelműen a legtöbbet a PayPal szolgáltatásról beszélnek, még úgy is a legnépszerűbb a netezők körében, ha kizárjuk a népszerű online piactereket, mint például a vatera.hu, vagy a teszvesz.hu. A felhasználók jobban ismerik és értik a szolgáltatás lényegét, mint a többi esetében – a márkáról szóló volumen akkor emelkedik meg jelentősen, amikor valamilyen központi hiba, internetes csalás történik, vagy az utóbbi hónapban az MNB kifogások kapcsán.
Az új piaci szereplő Apple Pay indulását nagy izgalommal várták a netezők, majd számos magyarázó, oktató bejegyzés született a bevezetés után. Hasonlóan a 2019-ben megjelenő Curve-ről is az induláskor jelent meg a legtöbb beszélgetés, pénzügyi portálokon elemzés.
A Revolutról szóló beszélgetések magas volumenét a korábban már bemutatott problémák és félreértések magyarázzák.
A többi szolgáltatóról szóló beszélgetések jóval alacsonyabb volument mutatnak – a beszélgetés elsősorban praktikus, hétköznapi kérdésekre korlátozódik. Kivétel a még nem elérhető Google Pay, amely kapcsán elsősorban a várakozásról, valamint a hivatalos bevezetés előtt történő használati lehetőségekről beszélnek a netezők.
Melyik szolgáltatást kedvelik?
A rangsorunkat ún. szentiment analízissel állítottuk fel, amely során egy összehasonlításra alkalmas érzelmi viszonyulás indikátort számoltunk, amely mutatja a pozitív és negatív megjelenések arányát. Így a népszerűségről nem csupán a megjelenésszám súlya döntött. A netezők vélemény-nyilvánításai alapján a következő rangsort állíthatjuk fel:
A netezők egyértelműen a legtöbbet a PayPal szolgáltatásról beszélnek, még úgy is a legnépszerűbb a netezők körében, ha kizárjuk a népszerű online piactereket, mint például a vatera.hu, vagy a teszvesz.hu. A felhasználók jobban ismerik és értik a szolgáltatás lényegét, mint a többi esetében – a márkáról szóló volumen akkor emelkedik meg jelentősen, amikor valamilyen központi hiba, internetes csalás történik, vagy az utóbbi hónapban az MNB kifogások kapcsán.
Az új piaci szereplő Apple Pay indulását nagy izgalommal várták a netezők, majd számos magyarázó, oktató bejegyzés született a bevezetés után. Hasonlóan a 2019-ben megjelenő Curve-ről is az induláskor jelent meg a legtöbb beszélgetés, pénzügyi portálokon elemzés.
A Revolutról szóló beszélgetések magas volumenét a korábban már bemutatott problémák és félreértések magyarázzák.
A többi szolgáltatóról szóló beszélgetések jóval alacsonyabb volument mutatnak – a beszélgetés elsősorban praktikus, hétköznapi kérdésekre korlátozódik. Kivétel a még nem elérhető Google Pay, amely kapcsán elsősorban a várakozásról, valamint a hivatalos bevezetés előtt történő használati lehetőségekről beszélnek a netezők.
Melyik szolgáltatást kedvelik?
A rangsorunkat ún. szentiment analízissel állítottuk fel, amely során egy összehasonlításra alkalmas érzelmi viszonyulás indikátort számoltunk, amely mutatja a pozitív és negatív megjelenések arányát. Így a népszerűségről nem csupán a megjelenésszám súlya döntött. A netezők vélemény-nyilvánításai alapján a következő rangsort állíthatjuk fel:
Gazdaság
Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai
A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.
A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.
Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.
„Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak”
– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.
A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.
„Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre”
– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!
Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.
Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések
Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.
Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.
Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.
Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár
Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.
Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért
A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.
A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.
Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé
Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.
A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.
Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon
2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.
Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.
Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést
Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:
- CIB Bank: 2025. április 1.
- KDB Bank: 2025. április 1.
- K&H Bank: 2025. április 7.
- MBH Bank: 2025. április 12.
- Oberbank: 2025. április 1.
- OTP Bank: 2025. február 15.
- Polgári Bank: 2025. április 1.
- Raiffeisen Bank: 2025. április 1.
- UniCredit Bank: 2025. március 1-től
Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.
Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.
A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak
Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára.
Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.
Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.
Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.
Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.
A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.
A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába
-
Tippek2 hét ago
Weboldalad nincs az élmezőnyben? Így javíthatsz rajta!