Connect with us

Gazdaság

Magyar fejlesztésnek köszönhetően megúszhatják a szállásadók az újabb többszázezres kiadást

Január elején lép érvénybe az a kormányrendelet, amely minden magyarországi szálláshelyet a vendégek okmányának digitális beolvasására és a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) felé továbbításra kötelez. A feltételeket teljesítő többszázezres készülékekhez képest jelentősen olcsóbb és sokoldalúbb eszközt mutatott be a digitális azonosításra szakosodott ID&Trust Kft.

Augusztusban tették közzé, és – amennyiben a járványhelyzet miatt el nem csúsztatják az indulást – januártól már hatályos is az a kormányrendelet, amely azt írja elő, hogy a magyarországi szálláshelyeknek már nem csupán a vendégek adatait kell elküldeniük a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak (NTAK), hanem az adatok rögzítéséhez okmányolvasót is kell használniuk.

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) az elmúlt években folyamatosan kiterjesztette a szálláshelyek adatszolgáltatási kötelezettségét, az új rendelet azonban több nehézséggel is szembesítette az iparági szereplőket. Az okmányról ugyanis nem készíthető sima fotó, nem is fénymásolható, hanem csupán bizonyos adatok olvashatók be, amelyek automatikusan továbbítandók az NTAK felé. A szigorú adatvédelmi és -továbbítási kritériumoknak megfelelő céleszközök viszont többszázezres kiadással terhelnék a koronavírus-járvány miatt egyébként is éppen súlyos válságban lévő szektor vállalkozásait.

Erre a problémára kínál költségkímélő, biztonságos, az előírásoknak teljeskörűen megfelelő és gyorsan telepíthető rendszert a magyar ID&Trust Kft., amely különböző digitális azonosítási megoldásaival már két évtizede van jelen a magyar közigazgatásban és számos külföldi állami intézményben – többek között a nevükhöz fűződik a magyar eSzemélyi fejlesztése.

A GoodID Scanner okmányolvasó lényege, hogy szinte bármilyen androidos telefonnal elvégezhető az okmányszkennelés. A mobilapplikáció összeköttetésben áll a szálláshely PC-jére telepített alkalmazással, amely automatikusan továbbítja az adatokat a szálláshely saját szoftverébe, és onnan az NTAK-nak. Az okmányolvasó mobilapp akár a szállásadó saját androidos telefonján, vagy a recepción, egy dedikált készüléken is futhat. A GoodID egy speciális telefonállványt is kifejlesztett, amellyel a nagyobb forgalmú recepciókon is gyorsan és profin megoldható az okmányolvasás.

Fontos, hogy a GoodID Scanner nem az okmányokat fotózza be egészben, csupán a kötelezően előírt adatokat rögzíti az adatvédelmi szabályoknak megfelelően, és továbbítja a központ felé visszaigazolhatóan, anélkül, hogy a személyes adatokat tárolná.

„Mivel a kormányrendelet bevezetése előtt az iparági szereplők még bizonytalanok, és az érdekvédelmi szervezeteken keresztül jelezték tanácstalanságukat a választható készülékeket illetően, mi kifejlesztettük a GoodID Scannert. Ez olyan alternatíva, ami az eddig ismert készülékek árának töredékéért veszi le az okmányolvasás és adatszolgáltatás gondját a szállásadók válláról. Ez a 2020-as év turisztikai mutatóit ismerve jelentős könnyebbség lehet a szállodáknak, panzióknak, apartmantulajdonosoknak egyaránt”

– mondta Szabó Tamás, az ID&Trust Kft. ügyvezetője. Az sem elhanyagolható szempont szerinte, hogy nem feltétlenül igényli a rendszer fizikai készülék telepítését, így sokkal rövidebb idő alatt lehet képes a teljes iparág igazodni a jogszabályi feltételekhez, mint akkor, ha ehhez műszaki berendezéseket kellene rendelniük és hadrendbe állítaniuk.

Ráadásul arra is van mód, hogy a vendég a saját telefonján telepítse a GoodID digitális irattárca alkalmazását, és azzal olvassa be az okmánya hiteles adatait, amelyek a bejelentkezéskor így automatikusan jutnak el a szálláshely rendszerébe, és az NTAK-ba, megúszva ezzel a személyes érintkezést. Az érintkezés nélküli azonosítás nem csak a békeidőben nagy forgalmú szállodák számára lehet érdekes, de ezzel a megoldással a jövőben is megoldható, hogy a népszerű szálláshely-közvetítő oldalakon (mint a Szallas.hu, Airbnb vagy Booking.com) keresztül foglalt szobát az üzemeltetővel való személyes találkozó nélkül elfoglalhassák a vendégek (a szabályozás szerint a jövőben ezen szolgáltatók számára is kötelező lesz a vendégek azonosítása, illetve az okmányadatok továbbítása).

„A szállásadókat nagyon súlyosan érintette a koronavírus-járvány miatti válság, így minden beszerzés esetén a legköltségkímélőbb megoldást kell választaniuk. Emiatt elengedhetetlen, hogy erre a helyzetre is legyen költséghatékony megoldás. Bár a hazai turisztikai iparág jelenleg tetszhalott állapotban van, a korlátozások feloldását követően is arra lehet számítani, hogy a vendégek nagyon óvatosak lesznek. Lehetőség szerint a szálláshely kiadójával való személyes érintkezés nélkül szeretnének majd bejelentkezni a szállásra, amire a hagyományos azonosítással és a kötelezően bevezetett okmányolvasással nem lenne lehetőségük.”

– hangsúlyozta Szigetvári József, a közép-európai régió vezető szálláshely-közvetítő szolgáltatása, a Szallas.hu vezérigazgatója.

Az ID&Trust közel két évtizedes tapasztalattal rendelkezik digitális okmányok és digitális azonosítási rendszerek fejlesztése terén. A cég nevéhez fűződik a magyar eSzemélyi, a japán útlevél és a román egészségügyi kártya kifejlesztése. A távoli azonosítási rendszerük középpontjában a GoodID mobilalkalmazás áll. A GoodID az első hazai mobiltelefonos irattárca alkalmazás, amely mindenféle okmányunk digitális megfelelőjét, emellett pedig a hűségkártyáinkat is magába tudja foglalni. Egyedülálló módon arra is képes, hogy útlevél vagy új típusú eSzemélyi esetén a chipen található adatokat is beolvassa (NFC-kapcsolattal), így az alkalmazás segítségével a későbbiekben hiteles adatainkkal azonosíthatjuk magunkat. A GoodID úgynevezett auditált elektronikus hírközlő eszköz, ami azt jelenti, hogy a pénzmosás elleni törvény szerinti, az MNB előírásainak megfelelő távoli ügyfél-azonosításra is alkalmas.

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss