Szórakozás
A Nemzeti dal repkedő lapjait is elfoghatjuk az új Petőfis VR-játékban
Virtuális valóságban (VR) elevenedik meg Petőfi Sándor munkássága
Hogyan függ össze Petőfi Sándor és a virtuális valóság (angol: virtual reality, vagyis a VR)? 2023. január 1-jén ünnepeltük hazánk legnagyobb költőjének és Bács-Kiskun vármegye legjelentősebb alakjának, Petőfi Sándor születésének 200. évfordulóját. A magyar történelem egyik legfontosabb szereplője bár a múltban élt, alakja annyira valós, hogy a VR-technológia segítségével a nyomába eredhetünk a Pilvax kávéháztól kezdve egészen a Landerer nyomdáig.
„A VR-tartalmak fejlesztésével az volt a célunk, hogy élményszerűvé tegyük vármegyénk egyik legjelesebb személyiségének, Petőfi Sándornak a munkásságát, életfelfogását, az általa képviselt és a mai napig is érvényes értékeket, normákat. A ma emberéhez szólunk, ezért olyan eszközöket akarunk használni, amelyet örömmel fogadnak az itt élők, amelyek a mindennapi életükben is jelen vannak, élményt adnak, és ma még viszonylag kuriózumnak számítanak”
– mondta Moiskó Csilla, a Petőfi-emlékév ötletadója és a Bács-Kiskun vármegyei identitáserősítés menedzsere.
A VR szemüveggel öt játékot próbálhatunk ki, egy panoráma mesefilmet és öt darab 360 fokos filmet nézhetünk meg. Elsősorban Nemesnádudvaron a Bor Bagolyban lehet kipróbálni, illetve a vármegyei fesztiválokon is jelen lesznek az idei év során.
VR-játékokban elevenedik meg Petőfi Sándor élete és munkássága
Moiskó Csilla szerint az öt virtuális játék különleges élményt nyújthat bárki számára, aki szereti az élményszerű információkat.
„Az egyik játékon keresztül például a felhasználó virtuális bepillantást nyerhet a Pilvax kávézóba a VR szemüveget használva. A séta során érdekes információkhoz juthat szöveges és képi formában. A játék koncepciója, hogy a Pilvax kávézó – illetve az arra emlékeztető virtuális tér – körbe járható. A kávéház üres, mintha csak most vonult volna ki mindenki, hátrahagyva még a füstölgő cigarettát is. Sőt, a helyre jellemző báli zene is szól”
– tette hozzá a Petőfi-emlékév ötletadója.
A Pilvaxon kívül játszhatunk még a VR kifestővel, ahol a felhasználó a virtuális térben, megadott paletta, illetve színkódok segítségével színezhet ki olyan képeket, ami Petőfi Sándor életéhez köthetők, mindezt VR szemüvegen keresztül. A VR szavaló segítségével bárki átélheti a közönségnek szavalás élményét, míg a VR vers kitaláló során olyan művekkel ismerkedünk meg melyek szintén Petőfi életéhez köthetők. Végül a „Petőfi a nyomdában” játékon keresztül a költőt megszemélyesítve a Landerer nyomdát idéző helyszínen gyűjthetjük össze a Nemzeti dal repkedő lapjait.
Petőfi „lábnyomai” és a 360 fokos filmek
A legendás költőről készül öt darab 360 fokos film is. Ezek a filmek öt helyszín elevenednek meg, ahol Petőfi valamilyen formában otthagyta történelmi lábnyomát.
„Egyszerű, arculatot követő, de 3D trackelt grafikai elemek kerülnek térbe a filmekbe. A film egy adott pontjain megjelenik Petőfi, aki bizonyos interakcióra megszólal, csinál valamit, a film ezen pontja lesz interaktív. Egy másik érdekesség: Ludas Sanyi történetének megelevenítése a Meseföld című kötetéből egy 360 fokos rajzfilm keretében. A film 5 rajzolt jelenetet tartalmaz, melyek teljes 360 equirectangular panorámában játszódnak”
– mondta Moiskó Csilla, aki hozzátette, egy Petőfi Sándor személyét középpontba helyező PixelArt, endless runner digitális játékot is készítenek okostelefonra és webre, amely során a karakternek akadályokat kell kikerülnie (ugrással, guggolással) egy végtelenített pályán. Ez az utóbbi fejlesztés közel fél évig tartott. A játék 2023. március 1-től lesz ingyenesen letölthető a Google Play áruházból és az APP Store-ból.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ajánljuk még
Vektor VR – immerzív dokumentarista alkotások láthatatlan folyamatokról, kortárs problémáinkról
Talpon a magyar! – Ingyenes mobiljáték készült Petőfiről
Több mint 4000 diák jelentkezett a Lenovo Magyarország és a WWF Magyarország közös edukációs programjára
A régi épületek felújításával Magyarországon akár 3,9 milliárd eurót lehetne megtakarítani 2050-ig bezárólag
Blokkláncok segíthetik a cégek zöldülését?
Ultradrága VR szettet dobott piacra a Meta
Szórakozás
Vektor VR – immerzív dokumentarista alkotások láthatatlan folyamatokról, kortárs problémáinkról
A virtuális valóság élmények és a valóságot feldolgozó nyers dokumentumfilmek világát egyesíti a Verzió Dokumentumfilm Fesztivál innovatív szekciója, a Vektor VR. November 23-29.
között nyolc különleges alkotás lesz megtekinthető, melyek mind intenzív átlényegülést kívánnak a felhasználótól. Mit hozhat a VR és a dokumentarista műfajok összekapcsolódása? Az online regisztráció november 9-től elérhető az alábbi linken.
A Verzió Magyarországon minden évben nemzetközi és magyar dokumentumfilmeken keresztül képviseli az emberi méltóságot és közös társadalmi ügyeinket – idén immár 20. alkalommal. Az idei jubileumi fesztivál rendkívül változatos programot kínál, egy virtuális utazást több mint 40 országon keresztül, 80 alkotás segítségével. A Verzió a legújabb díjnyertes filmek mellett kísérleti műveket is elhoz, amelyek megmutatják a nézőnek a dokumentumfilmezésben rejlő műfaji sokrétűséget.
A Verzió fesztivál keretében idén is teret kapnak a filmes műfajok határterületein mozgó alkotások. Ilyen a Vektor VR szekció, melynek alkotásai olyan élethelyzeteket mutatnak be, amelyek a VR médiumán keresztül még erőteljesebben hatnak.
A VR fogalma nem csak egyetlen technológiát jelöl, hiszen minden olyan megoldás ide tartozik, mely az erre kifejlesztett multimédia eszközök – például szemüveg, kesztyű – segítségével immerzív élményt nyújt a néző számára. Legnépszerűbb formái a 360 fokos videók, melyek szférikusan képezik le a környezetet, a CGI segítségével létrehozott élmény, illetve azok az alkalmazások, melyek letapogatják, majd reprodukálják a valóság helyszíneit a három dimenziót egyszerre rögzítő fotogrammetria és egyéb szkennelési technikák segítségével. A különböző fejlesztésekben közös, hogy felerősítik a szubjektív érzékelést, és mivel a néző a virtuális térben helyezkedik el, a jelenlét élménye által különböző mértékben, de mindenképpen aktivizálódik. A VR mint médium egyedi jellemzői – az interaktív történetmesélés, a 360-fokos látvány, az interakciók sokrétűsége – is mind a bevonódás erősítését, a befogadói élmény fokozását szolgálják.
A VR és a dokumentarista műfajok összekapcsolódása hatalmas lehetőségeket rejt. A Vektor VR keretében bemutatott alkotások között megtalálható a 360 fokos animáció és film is, valós idejű játékmotor használatával készült interaktív alkotás vagy és 3D szkenneléssel újraalkotott tér alapú tartalom is. A szekcióba beválogatott nyolc produkció környezetünk változásának hosszútávú hatásait és az erőszak mechanizmusait vizsgálja, illetve minden olyan folyamatot, amely sokszor láthatatlan, de már teljesen meghatározza világunkat.
A Főtérről című alkotás 2022-ben a Velencei Filmfesztivál Immerzív szekciójának nagydíját nyerte el. Játékos módon mutatja be, miképpen alakulnak a társadalmi dinamikák, hogyan nyernek teret belső ellentétek, háborúk.
A Fresh Memories: The Look a 2023-as SXSW fesztiválon debütált, és Harkiv város lakóinak szemén keresztül szembesíti a befogadót a háború borzalmaival és annak utóhatásával.
A 21-22 Kína című alkotás egy meditatív madártávlatból látható utazásra invitálja nézőit a Kínába, ahol az urbanizáció, ipari fejlődés és a topográfiai változások elképzelhetetlen változásokat hoztak a tájképbe, ezáltal láttatva az antropocén korának következményeit.
A Plastisapiens című alkotást a 2022-es Tribeca filmfesztiválon mutatták be, később pedig elnyerte az IDFA – Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál DocLab Special Jury Award for Creative Technology díját. A film a környezetrombolás és a műanyag mindent beborító voltára hívja fel a figyelmet egy humoros interaktív animációban.
A Sorella története (amelyet a magyar származású Ausztráliában élő Hegedüs Péter rendezett) egy 360 fokos filmalkotás tavaly a Velencei Filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt. A film1941-ben a lettországi 10 éves Sorellát követi utolsó útján a Balti-tenger partjára, ahol közel 4000 embert, főként nőket és gyerekeket gyilkoltak meg náci kollaboránsok.
A Fazakas Fanni által rendezett Hiányzó 10 óra című interaktív VR élményben Greget kísérjük végig egy bulin, és döntéseket hozhatunk arról, hogy kinek szeretnénk megfelelni és ezáltal milyen értékrendet szeretnénk követni. A többszörösen díjnyertes interaktív VR alkotás morális döntések sorozata elé állítja a nézőt, és szembesíti is azok következményével.
A Fényfoltok a látásról, annak természetéről szól egy különleges emberi történet kapcsán. A harcmezőn látását vesztett katona számára 25 év sötétség után egy egyedülálló lehetőség kínálkozik. Egy sikeres beavatkozás után először pillanthatja meg szeretett feleségét és négy gyermekét. A történet azonban ezután váratlan fordulatot vesz. A film rendezője Adam Weingrod, aki korábban elnyerte a Verzió Filmfesztivál Best Debut Film díját is.
A Szolastalgia című művében Szymon Rogiński teleobjektívvel és nagylátószögű drónkamerával vizsgálja a lengyel városképeket: egyszerre láttatja a bensőséges érzelmeket, a helyi emberek megrendítő erőfeszítéseit és azt a katasztrofális hatást, ami maitt a természeti tájak világszerte eltűntek..
A Vektor VR szekció filmjei november 23-29. között lesznek megtekinthetők a CEU Nyitott Galériájában (Budapest, 1051 Nádor utca 11), és egymással párhuzamosan futnak majd, 8 állomáson.
A kiállítás hétköznap 13-21 óra között, hétvégén 11-21 óra között lesz látogatható. A Vektor VR kurátorai Bakk Ágnes Karolina PhD és Szabó András. A szekció a Nemzetközi Visegrádi Alap és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg, a Code and Soda és a Random Error Studio partnerségével.
A Vektor VR szervezői egy különleges kerekasztal-beszélgetésre is invitálnak Virtuális valóság: a dokumentumfilm-készítés kísérleti megközelítése címmel november 25-én 14 órakor. A beszélgetés keretében azt vizsgálják, hogy a filmes alkotók miért választ(hat)ják a VR-t dokumentumfilmtémáik médiumaként. A kérdést filmes, animációs, egyetemi oktatói, fotográfusi és technológiai szemszögből is körbejárják.
A vendégek:
- Szymon Rogiński, a Szolastalgia alkotója
- Volodymyr Kolbasa, a Fresh Memories társrendezője
- Pedro Harres, a A Főtérről rendezője
- Michal Kabat, a nagyszombati egyetem oktatója
- Szabó András a Random Error Stúdió/Code and Soda képviseletében
https://verzio.org/hu/2023/exhibition/vektor-vr
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Negyvenéves magyar mikroszámítógépre fejlesztenek új játékokat
Újjáéledt az egyik legritkább és legkultikusabb magyar otthoni számítógép, az Aircomp-16, sorban fejlesztik rá az új játékprogramokat. Október 15-ig egy teljesen nyílt játékpályázat keretében bárki beküldheti új játékprogramjait a muzeális típusra, ezzel gaming platformmá avatva a magyar informatikatörténet egyik legkülönlegesebb számítógépét.
A „magyar Steve Jobsnak és Steve Wozniaknak” is nevezett, tehát a sokak által az Apple alapítóihoz hasonlított tinédzser testvérpár, Lukács József és Lukács Endre 1982-re készültek el Homelab-2 nevű számítógépükkel, melyet egy bárki számára elérhető árú, könnyen kezelhető házi komputernek szántak, ezzel új kategóriát megalapozva az országban. A fiatal testvérpárt a brit Sinclair gyártó számítógépeinek híre inspirálta, de a saját mikroszámítógépüket teljesen saját ötletek alapján tervezték. A Homelab-2 számítógépet magánemberek, „csináld magad” módra építették meg a Neumann Társaság Simonyi Endre által alapított szakosztályában, a HCC számítógépépítő klubban: ki miből tudta – volt, aki szaloncukros dobozba vagy aktatáskába építette be a saját maga forrasztgatta számítógépét. A legismertebb otthoni építésű változatot Kanics Miklós alkotta meg FUSHIBA néven, viccesen utalva a korszakra jellemző össznépi fusizásra.
A mindössze 16 Kilobájt RAM memóriával, de feltűnően jó grafikával (320×200 képpont felbontás) és innovatív BASIC nyelvjárással rendelkező Homelab-2 számítógépből 1983-84 körül egy alapvetően mezőgazdasági szövetkezet, a BOSCOOP is legyártott százas nagyságrendben néhány kis szériát AIRCOMP-16 néven, főleg a korszak TSz-eit ellátva számítógéppel és takarmányoptimalizáló programmal.
A kultikus Aircomp-16 / Homelab-2 számítógépekből alig néhány eredeti példány maradt fent. A legritkábbnak a BOSCOOP cég által gyártott Aircomp számítógépek első szériája számít, melynek egy fehér példányát a Neumann Társaság Informatika Történeti Kiállítása őrzi Szegeden. A Neumann Társaság munkatársát, Képes Gábort nagyon zavarta, hogy az ismert számítógéphez alig maradtak fent eredeti szoftverek – a gép mintakazettáján lévő demonstrációs programokat jelenleg is keresik – és az ő ötlete volt az is, hogy pályázatot ír ki új játékok megalkotására.
„A játékpályázatot az is segíti, hogy Nagy Attila barátom elkészítette az Aircomp-16 működő replikáját, amit a jövő évben kiállításon is szeretnék bemutatni. Olyan játékprogramokat várok, amelyeket egy eredeti vagy replika számítógépen is be tudunk tölteni, .wav kiterjesztésű hangfájlként. De természetesen emulátorok is léteznek már, melyek a játékok fejlesztéséhez és kipróbálásához is használhatók”
– mondta Képes Gábor. A Homelab-2 / Aircomp-16 játékpályázatra már ismert programok, így a Tetris, a Sokoban, a 2048, a kígyós játékok verziói is megjelentek, de még bárki megcsillogtathatja programozói tudását. A programokat a nyilvános Homelab Facebook-csoportba várják október 15-ig. A csoporttagok által legjobbnak ítélt játék szerzőjének az Idézhető Neumann János című új, exkluzív album egy példányát ajánlotta fel a Neumann Társaság – továbbá az ipon.hu, a pleasurebytes.games és a pexy.io is felajánlott nyereményeket.
„Ez az ikonikus magyar mikroszámítógép még ma is inspiráló és kihozza a programozókból a kreativitást”
– mondta Képes Gábor, a Neumann Társaság informatikatörténésze, a pályázat ötletgazdája. Az eredeti Aircomp-számítógépeket akár a Kutatók Éjszakáján is meg lehet tekinteni Szegeden, ugyanis a Neumann Társaság aznap sokféle színes programmal várja az érdeklődőket a kiállításon. Budapesten pedig az informatika atyjára, Neumann Jánosra emlékeznek az Óbudai Egyetemen a társaság szervezésében.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Digitális meseösvény ovisoknak
Interaktív városnézés országszerte már közel 70 helyszínen.
Aki próbált már óvodáskorúakkal várost nézni, az tudja, hogy nem könnyű feladat, ám nem is teljesen lehetetlen. A Plukkido játéktervezőinek új ötlete lehetőséget ad a kisgyerekes családoknak, hogy mesékkel és a fantáziavilág mozgósításával fedezzék fel a környéket, mindössze egy okostelefon és egy kis turpisság segítségével. A képzeletbeli manók ugyanis ott és akkor szólítják meg a gyerekeket, amikor az a családoknak a legkényelmesebb. A kreativitást fejlesztő, játékos fejtörőkkel teli digitális meseösvény Budapesten kívül már több hazai nagyvárosban, Debrecenben, Győrben, Pécsen és Szegeden is elérhető.
Városnézés ovisokkal, kicsit másképp
A Plukkido applikációban elérhető digitális meseösvény különleges mesevilággal várja a családokat már közel 70 helyszínen, ahol séta közben hétköznapi tereptárgyak és városi nevezetességek elevenednek meg a manók meséi, valamint a gyerekek képzelete, illetve aktív tevékenysége által. A gyerekek így játszva tanulnak, miközben megfigyelő és problémamegoldó képességük, empatikus készségük fejlődik. Nem beszélve arról, hogy az interaktív, mozgásos feladatok és érdekes fejtörők révén a szülők könnyedén lefoglalhatják a kicsiket, hiszen a manók segítségével úgy és olyan dolgokat ismerhetnek meg a környéken, ami valóban érdekes a számukra. A Keleti pályaudvar bejárata például kiváló lehet egy manóföldi Vekker-szelídítő bűbáj végrehajtásához, az Átjáró-barlangon keresztül pedig talán még törpök is kergetőzhetnek a Normafán. Ki tudja!
Aktívan alakítható meseélmény
A sétálós kalandjáték alapja a meseélménybe integrált ismeretterjesztés, célja pedig, hogy hidat képezzen a városi látnivalók és a gyerekek határtalan képzeletvilága között. A digitális meseösvény lényege ugyanis nem a telefon és a „kütyüzés”, hanem a kreativitás és a képzelőerő fejlesztése. A Plukkido meseélmény sajátossága, hogy annak a felnőttek is részesei, a történéseket pedig a gyerekek aktív közreműködésükkel folyamatosan alakíthatják, így interaktivitásra sarkallva a családokat még a leghétköznapibb helyzetekben is. Az ingyenes mesélő sétákon a szülőknek a manók cinkosaként a megfelelő helyre kell navigálniuk, ahol együtt meg kell hallgatniuk a manók üzenetét, amik csak a mesébe foglalt látnivalók közelében szólalnak meg. Ezután a gyerekek szabadon, a környezet alapos megfigyelésével megoldhatják a látnivalókhoz kapcsolódó játékos küldetéseket, aktívan segítve közben a bajba keveredett manókat, akik természetesen később meg is köszönik a kapott segítséget, keretbe helyezve az aktuális kalandot.
Különleges séták, de merre?
Budapesten több helyszínen (pl. Margit-sziget, Városliget, Normafa), a fővároson kívül pedig egyelőre Debrecenben, Győrben, Pécsen és Szegeden érhető el a Plukkido digitális meseösvénye közel 70 különböző állomással, ahol a valóság összekapcsolódik a mesevilággal. Az applikáción belül a Meseösvény menüpont rejti az interaktív sétákat, ahol egy bemutató próbajáték megoldása után bárki böngészhet az elérhető küldetések között, így eldöntheti, merre induljon. „Budapesten két kiemelt sétánk is van, a Fiumei úti sírkertben a manók az emlékek szárnyán az óvodás korosztálynak is érdekessé varázsolják a szoborpark különlegességeit. A Gozsdu udvar környékén pedig a kis manósegítők apró ajándékra válthatják kalandozásaikat, csak követniük kell a csillaggal jelölt állomásokat. Remélem, hogy a jövőben egyre több ilyen kezdeményezést valósíthatunk meg országszerte” – tette hozzá Táncsics Judit, a Plukkido ügyvezető-társalapítója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Népszerű
A profittermelő FDM 3D nyomtatás
Fenntartható értékteremtés
E-autó-kisokos: melyik töltő mit tud?
Négy szempont alapján eldönthető, hogy fejleszteni érdemesebb vagy kész szoftvert venni
A biztonság még soha nem volt ennyire fontos az MSP-k számára
November 10-én összegyűlik a regionális startup világ Budapest szívében!
Tavasztól a 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetés is elérhető lesz az új BMW 7-es sorozatban
A globális felmelegedés 1,5°C-ra szorításához a jelenleginél hétszer gyorsabban kell csökkenteni a szén-dioxid-intenzitást
Stresszes munkatársak, környezetszennyezés és akadozó munkafolyamatok
Öngondoskodás mentheti meg a jövő nyugdíjasait
Kapcsolódó cikkek
Technokrata.hu
Építkezésedhez is a raklapos futár lehet a megoldás!
A magyar cégek fele nem tud pályázni EU-s támogatásokra
Minden régióban emelkedik az 5G mobilelőfizetések száma
Az európai válaszadók többsége a stressz és az elhízás miatt aggódik
A Kyndryl technológiai előrejelzései 2024-re
A Microsoft mesterséges intelligencia megoldásával növeli hatékonyságát a Schneider Electric
Legfontosabb hajtástechnikai innovációk
Mesterséges intelligencia alapú kampánnyal teszi még egyedibbé a Lexus az LBX élményt
Csatlakozott a flottához a Celebrity Cruises negyedik Edge-hajója és bejelentették az ötödiket is
Lezárult az első alkalommal megrendezett MCC Ötlet Inkubátor program
Műszaki-Magazin.hu
Nagy teljesítmény, pontosság és rugalmasság a prémium szegmensben
Új acélesztergálási minőség nagy előtolású nagyoláshoz
Új FAULHABER IEP3 inkrementális enkóder
A magyar hatóságok is élen járnak az IP jogsértések megfékezésében
A Microsoft mesterséges intelligencia megoldásával növeli hatékonyságát a Schneider Electric
Az elektromos Volvo FH nyerte el az Év Kamionja 2024 díjat
Waberer’s logisztikai központ épülhet Debrecenben
Hárommilliárd dolláros megállapodást kötött a Schneider Electric és a Compass Datacenters
Nagy alkatrészek nagy kihívásokkal
Kollaboratív robotok a hegesztésben
Friss
- Tippek2 hét
Öngondoskodás mentheti meg a jövő nyugdíjasait
- Tippek1 hét
Ezek lesznek a legkedveltebb reklámajándékok 2024-ben
- Mozgásban1 hét
Ilyen lesz a jövő autóbiztosítása
- Gazdaság2 hét
Tíz év alatt drasztikusan nőtt a munkaerőhiány Magyarországon
- Mozgásban2 hét
Ilyen autóban ülhet mostantól a japán császár
- Ipar1 hét
A Schneider Electric lezárta az EcoAct felvásárlását
- Okoseszközök1 hét
Az 5G-hálózat jelenleg legfejlettebb változatát indítja ügyfelei számára a Yettel
- Zöld1 hét
Újabb győzelem az üvegházhatású gázok ellen