Connect with us

Gazdaság

A Visa mesterséges intelligencia alapú innovációkat vezet be az okosfizetések továbbfejlesztésére

A Visa a fizetésekhez kapcsolódó kiszámíthatóságot, átláthatóságot és gyorsaságot növeli a Smarter Posting, Smarter Settlement Forecast és Smarter Stand-In Processing megoldásaival

A Visa Inc. (NYSE: V) egy új, mesterséges intelligencia alapú szolgáltatáscsomag, a VisaNet+AI bevezetését jelentette be, amely megoldást kínál a bankok, a kereskedők és a fogyasztók egyes régóta fennálló kihívásainak és problémáinak kezelésére – beleértve többek között a számlaegyenlegek frissítésével kapcsolatos nehézségeket, vagy a pénzintézetek napi elszámolásának kiszámíthatatlanságát.

A VisaNet+AI több innovatív koncepciót és új értéknövelt szolgáltatást foglal magában, mint a Visa Smarter Posting, a Visa Smarter Settlement Forecast megoldás, vagy a tavaly augusztusban bejelentett Smarter Stand-In Processing (Smarter STIP). Ezek az innovációk a Visa nagyteljesítményű mesterséges intelligencia (AI) platformját kiaknázva elősegítik, hogy a fizetések kiszámíthatóbbá, átláthatóbbá és gyorsabbá váljanak.

„Ügyfeleink, partnereink és kártyabirtokosaink közvetlenül hasznosítható, adatvezérelt információkat várnak tőlünk vállalkozásuk és pénzügyeik hatékonyabb felügyeletéhez, különösen ezekben a példanélküli időkben. Most egy olyan szolgáltatáscsomagot jelenthetünk be, amely mesterséges intelligencia alkalmazásával könnyíti meg a fogyasztók számára a számláik kezelését, a pénzintézetek számára pedig üzleti tevékenységük irányítását”

– mondta Jack Forestell, a Visa ügyvezető alelnöke és termékmegoldásokért felelős igazgatója.

„Az AI-infrastruktúrába fektetett beruházásainknak köszönhetően komplex problémák kezeléséhez nyitunk utat újszerű, valós idejű megoldásokkal. És ez még csak a kezdete annak, amit az AI prediktív képességével megvalósíthatunk.”

A Smarter Posting nagyobb átláthatóságot biztosít a fogyasztóknak

Napjaink digitális fogyasztója – aki egyre növekvő mértékben mobil és online platformokon bankol – elvárja, hogy a pénzügyeibe valós időben tekinthessen bele. A fogyasztók fizetési élménye azonban nem mindig konzisztens, mivel egyes vásárlások összege később jelentkezhet terhelésként a számlán, mint másoké. Ez a késedelem értelmezési zavart vagy aggályokat okozhat a kártyabirtokosok körében, ami több hívást generálhat az ügyfélszolgálatokon, vagy akár az egyenleg túllépését is eredményezheti.

Annak érdekében, hogy a kibocsátók jobb banki élményt nyújthassanak a kártyabirtokosoknak, a Visa kifejlesztette a Smarter Posting szolgáltatást, amely az AI segítségével testre szabott pontszámot rendel minden tranzakcióhoz a jóváhagyási folyamat részeként. A Smarter Posting modell a tranzakció részleteinek és előzményadatainak elemzése alapján megjósolja annak valószínűségét, hogy a tranzakció összege változatlan marad-e az elszámolás során. A próbateszteken a modell előrejelzése 98%-os pontosságot ért el, így a pénzintézetek erre alapozva jobb és megbízhatóbb fizetési élményt tudnak nyújtani ügyfeleiknek, például azzal, hogy előzetesen frissíteni tudják a kártyabirtokos számára látható számlaegyenleget.

A Visa Smarter Posting megoldását először Európában vezeti be 2021. áprilisában, és a tervek szerint a közeljövőben globálisan is elérhetővé teszi.

A Smarter Settlement Forecast prediktív modellezéssel jelzi előre a cash flow igényeket

A Visa az elszámolási folyamat során nap mint nap dollármilliárdok mozgását teszi lehetővé több ezer pénzintézet között több mint 200 országban és térségben, 160 devizanemben. Ez a fizetési ciklus utolsó lépése, amikor a tranzakciókat összesítik, lebonyolítják az átutalásokat a kártyaelfogadók és káryakibocsátók között, a kereskedők számláján pedig jóváírják az eladásaik ellenértékét.

Ehhez a folyamathoz a pénzintézeteknek tervezetten kell allokálniuk forrásaikat, úgy, hogy likviditásuk fedezze a napi forgalom elszámolását, ugyanakkor ne kössenek le túl sok olyan forrást, amelyet üzleti tevékenységük más területén is felhasználhatnának. Napjaink volatilis környezete ráadásul fokozott kihívásokat támaszt a pénzgazdálkodási csoportokkal szemben a napi volumenek előrejelzése és a stratégiai döntések meghozatala tekintetében.

A Visa létrehozta a Smarter Settlement Forecast szolgáltatást, amely testre szabott 7 napos előrejelzéssel szolgál az ügyfeleknek arról, hogy mekkora összegre lehet szükségük a napi elszámoláshoz. A szolgáltatás a korábbi elszámolási volumenek, szezonális mutatószámok, makrotrendek, kiugrásokat okozó (például a koronavírus-járványhoz kapcsolódó) események és valós idejű tranzakciós adatok felhasználásával generált információk segítségével nyújt kiváló minőségű előrejelzést a pénz ki- és beáaramlásról. Ezek a prognózisok segíthetnek a kibocsátóknak és elfogadóknak a pénzgazdálkodási és likviditáskezelési folyamataik optimalizálásában, valamint a többdevizás elszámolásban érintett pénzintézetek számára az egyes devizákra vonatkozó előrejelzésekkel is támogatást tudnak nyújtani.

A Smarter Settlement Forecast a tervek szerint előfizetéses konstrukcióban lesz elérhető az arra jogosult bankoknak a Visa Analytics Platformon keresztül, ezzel is leegyszerűsítve az integrációt a pénzintézetek számára. A szolgáltatás próbaüzeme az idén várható hivatalos bevezetés előtt jelenleg három bank bevonásával folyik.

 A Smarter STIP szolgáltatási fennakadások esetén javíthatja a fizetési élményt

A Visa Smarter Stand-In Processing (Smarter STIP) szolgáltatása, amelyet a vállalat 2020. augusztusában jelentett be a VisaNet+AI csomag első elemeként, világszerte pozitív fogadtatásra talált a vezető pénzintézetek körében. A megoldás szolgáltatási fennakadások esetén segíti a pénzintézeteket, hogy ilyenkor is minél több tranzakciót tudjanak jóváhagyni. A Smarter STIP mélytanulás alkalmazásával megalapozott döntéseket hoz a kibocsátók nevében a tranzakciók jóváhagyásáról vagy elutasításáról, így biztosítja a zökkenőmentes Visa fizetési élményt a fogyasztók számára.

A megoldás iránt már a bevezetése óta komoly érdeklődés tapasztalható a kibocsátók részéről minden Visa régióban. Csupán két hónap alatt világszerte számos pénzintézet bővítette Visa megoldásainak kínálatát a Smarter STIP szolgáltatással, köztük olyan ismert bankok is, mint a Caixa Econômica Federal és a Doha Bank.

„A Visában olyan partnerre számíthatunk, aki vezető szerepet tölt be a mesterséges intelligenciára alapozott innovációk bevezetésében a fizetések területén”

– mondta Braik Al Marri, a katari Doha Bank lakossági banki szolgáltatásokért felelős igazgatója.

„A VisaNet+AI segítségével kiaknázhatjuk ezeket az innovációkat, és új értéket teremthetünk vállalatunk és ügyfeleink számára.”

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss