Gazdaság
A fuvarozókra vonatkozó európai jogszabályok: Általános irányelvek és szabályok az EU számára
A közúti árufuvarozás az Európai Unió határai által határolt térben, jogszabályok egész sorára épül, amelyek célja e gazdasági ág liberalizálása, a fuvarozók hozzáférési korlátozásainak megszüntetésével, a munkavállalók számára kedvező munkakörnyezet biztosításával és a nemzeti biztonsági előírások, a raksúly és a méretek összehangolásával. Az Európai Unió teherszállítására vonatkozó szabályok áttekintése érdekében a 123cargo fuvarbörze összefoglalja az EU, e jogalkotási területre vonatkozó, főbb uniós jogszabályokat:
Az árufuvarozók hozzáférése az EU piacához
A 1072/2009 (EK) számú Rendelete értelmében minden fuvarozónak, aki árukat kíván szállítani az EU-n belül, közösségi engedéllyel és járművezetői igazolvánnyal kell rendelkeznie ( abban az esetben ha a sofőr nem EU-tagállamban rendelkezik lakóhellyel).
A Közösségi engedély
- Az árufuvarozó bejegyzett uniós országának hatóságai által kiállított dokumentum, amelynek alapján joga van, hogy díj ellenében harmadik fél nevében közúti áruszállitást végezzen;
- Legfeljebb 10 éves időközönként megújítandó;
- Az árufuvarozó nevére állítják ki, és nem átruházható;
A járművezetői tanúsítvány
- Annak az EU-országnak az illetékes hatósága által kiállított dokumentum, amelyben a közösségi engedéllyel rendelkező fuvarozó be van jegyezve, ha az utóbbi az EU-n kívülről érkező járművezetőket vesz igénybe vagy vesz fel egy közösségi útvonalon;
- Legfeljebb 5 évig érvényes.
Ugyanez a jogszabály szabályozza a kabotázs műveleteket, amelyek meghatározása a következő: ideiglenesen és térítés ellenében egy másik EU-s tagállamban honos fuvarozó által egy másik tagállam területén végzett árufuvarozási szolgáltatás. Fontos azonban megjegyezni, hogy a kabotázs műveletek tagállamonként eltérhetnek, ezzel meghatározva:
- Az árufuvarozási szerződés megkötésének jogi keretét;
- A raksúly és a méretek jogi korlátait;
- A vezetés és a pihenés törvényi korlátait;
- Az alapértelmezett áfát, a teherszállítási szolgáltatások esetében.
Működési szabályok az EU árufuvarozási piacán
Az 1071/2009 (EK) számú Rendelete értelmében minden fuvarozónak, aki árukat kíván szállítani az EU-n belül a következőkre van szüksége:
- Közúti árufuvarozói jogi státusza legyen egy EU-országban;
- Legalább egy közúti teherszállító járművet birtokoljon, amelyet a hatályos uniós jogszabályok szerint engedélyeztek;
- Kijelöl egy közlekedési vezetőt (az adott teherszállítási vállalat alkalmazottja, részvényese vagy ügyvezetője), aki szintén az Európai Unió egyik országában lakik;
- Anyagilag tudja biztosítani az áruszállítási tevékenység által meghatározott költségeket;
- Biztosítsa azt, hogy minden alkalmazott rendelkezzen az áruk közúti szállításához szükséges szakmai készségekkel.
A közlekedés biztonságának biztosítása az EU tagállamaiban
A gazdasági ágazat biztonságára vonatkozó legfontosabb közös uniós jogszabályok a következők:
Vezetői engedélyek az Európai Unióban
A vezetői engedélyekről szóló az Európai Parlament és a Tanács 2006/126/EK irányelvében, az árufuvarozók szabad mozgását segitendő az EU-ban, bevezették az európai vezetői engedélyt, és elfogadták a vezetői engedélyek kölcsönös elismerésének elvét a tagállamokban, ideértve a C és D kategóriákat is. Ezenkívül a különböző vezetői engedély-kategóriák által az EU-ban megállapított kompetenciák egyenértékűségét a Bizottság 2014/209/EU határozat táblázatain is feltüntették.
A tehergépjárművek biztonságának ellenőrzése az EU-ban
A Bizottság 2014/45/EU határozata értelmében az Európai Unióban az áruszállító járműveket kötelező időközönként időszakos műszaki ellenőrzésnek kell alávetni. A nehéz tehergépjárművek (N2, N3) és a nehéz pótkocsik (O3, O4) esetében az időszakos műszaki ellenőrzéseket az első nyilvántartásba vétel időpontjától számított egy évvel, majd ezt követően évente kell elvégezni. Ezenkívül a 2014/47/EU irányelv szabályozza a forgalomban végzett részletes ellenőrzéseket, különös tekintettel az áruszállítás közúti szerelvényének következő elemeire: fékek, gumik, felnik, futómű.
A közlekedési szabályok megsértése az EU tagállamaiban
Az (EU) 2015/413 irányelv előírja, hogy valamennyi EU-tagállam megkönnyítse a belföldi fuvarozókkal kapcsolatos információk megosztását a közlekedési szabálysértésekkel kapcsolatban. Ezenkívül egy tagország köteles egy másik EU-ország számára hozzáférést biztosítani az áruszállító jármű nyilvántartási adataihoz, egy folyamatban lévő vizsgálat megfelelő lefolytatása érdekében.
A teherautók raksúlyára és méreteire vonatkozó uniós jogszabályok
Az áruszállításra szánt teherautók tömegére és méreteire vonatkozó nemzeti előírások harmonizálása érdekében az (EU) 2015/719 irányelv bevezetése szabályozza azok maximális méreteit. Így, bármely közúti jármű (pótkocsival együtt) maximális hossza (áruk nélkül) 18,75 m. Ugyanezen jogszabályok lehetővé teszik az EU-tagállamok számára az eredeti normatívaktól való eltéréseket a járművek aerodinamikai teljesítményének növelése tekintetében, hogy a lehető legkisebb környezeti hatást érjék el a tevékenység során felhasznált üzemanyag-fogyasztás csökkentésével, az áruszállítás területén. De sok esetben a tagországok eltérő különböző tömegre és méretre vonatkozó szabályokat fogadtak el a haszongépjárművek számára, jogszabályaik elősegítik a törvényeknek a helyi kontextushoz való alkalmazkodását.
A járművezetők vezetési idejére és pihenésére vonatkozó uniós jogszabályok
Az EU 561/2006 számú rendelete a teljes EU közúti rendszerén a 3,5 tonnát meghaladó engedélyezett tömegű teherszállító járművek vezetőinek tevékenységi és pihenési időtartamát szabályozza. 2026. július 1-jétől a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó szabályokat minden olyan szállító járműre alkalmazni kell, amelynek megengedett tömege meghaladja a 2,5 tonnát.
A fent említett Rendeleten belül az eredeti előírások a következőket állapítják meg:
- Naponta legfeljebb 9 órát lehet vezetni, 10 órás meghosszabbítás lehetőségével, legfeljebb kétszer ugyanabban a hétben;
- A heti tevékenység maximális időtartama nem haladhatja meg az 56 órát, és a két egymást követő héten halmozott időtartam nem haladhatja meg a 90 órát;
- 4,5 órás tevékenység után a vezető köteles megszakítás nélküli, legalább 45 perces szünetet tartani;
- Ugyanazon a héten legfeljebb háromszor lehet a 11 órás pihenést 9 órára csökkenteni;
A koronavírus járvány evolúciója miatt az EU-ban, a tagállamok derogációs jogot kaptak ettől a normatív csomagtól, a maximális vezetési határidő (ugyanazon a napon) 11 órára terjedhet, egyidejűleg a napi pihenőidő csökkentésével. Ezenkívül az új mobilitási csomag 1, amelyet az EP 2020 júliusában fogadott el és 2020 szeptemberében lépett hatályba, a kabotázs tevékenységeket szabályozza (a pandémiával összefüggésben) a fuvarozók által elkövetett visszaélések korlátozása érdekében.
Így a kabotázsműveletek már nem végezhetők ugyanazzal a járművel ugyanazon EU-tagállamban, a kabotázs-művelet befejezését követő négy napig, abban a tagállamban. Ugyanez a mobilitási csomag 1, módosítja az 561/2006 számú Rendeletet. Íme egy példa: a heti pihenés tilalma a jármű fülkéjében.
Az EU-ban történő közúti teherszállítás szabályairól szóló további részletekért azt javasoljuk, hogy tekintse meg az Európai Unió Tanácsa honlapját.
Gazdaság
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
2025 augusztusában tovább emelkedtak az árak a magyar használtautó-piacon: az eladó hirdetések kínálati átlagára 5,5 millió forint volt, szemben a 2024 augusztusában regisztrált 5,3 millió‑val.
Az autók közel 90%-át 10 millió forint alatt kínálták, de nőtt a 5–10 milliós és 10 millió forint feletti árkategóriák aránya is. A Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi jelentése a havi statisztikai sorozat harmadik része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.
Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?
A használt autók piacán hazánkban 2025 augusztusában a megjelent hirdetések 39,3%-a 2,5 millió forint alatti, 26,6%-a 2,5–5 millió forint közötti, 21,0%-a 5–10 millió forint közötti és 13,1%-a 10 millió forint fölötti értékű volt. 2024 augusztusához viszonyítva a 2,5 millió forint alatti értékben autót kínáló hirdetések aránya 2,8%-kal csökkent, míg a 2,5–5 millió forint közöttieké 0,6%-kal növekedett. Az előző év azonos időszakához képest az 5–10 millió forint közöttieké 1,8%-kal, és a 10 millió forint feletti hirdetések aránya pedig 0,4%-kal emelkedett. Az összes hirdetést figyelembe véve idén augusztusban a kínálati átlagár 5,5 millió, az előző év azonos időszakában pedig 5,3 millió forint volt.
Az adatok nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is pontos képet festenek. A hirdetett járművek fele benzinmeghajtású volt, míg 40,8%-uk dízelmotorral szerelt. Az alternatív hajtások súlya ugyan még mindig kisebb, de növekvő: elektromos autóból 5,3%, hibridből pedig 3,9% szerepelt a kínálatban. A legnagyobb bővülést az elektromos kategória produkálta: éves szinten 35,0%-kal nőtt a kínálatuk. A benzinmeghajtásúaké 2,3%-kal, a dízelmeghajtású autók száma 4,0%-kal, míg a hibridmeghajtású autók száma 1,7% -kal csökkent.
A dízelautók átlagosan több mint 40%-kal futottak többet, mint a benzinesek
A különböző hajtású autók életkora és használtsága között is van különbség. A benzinesek átlagosan 14,1 évesek, míg a dízelek 12,4 évesek. Utóbbiak viszont jóval többet futottak: a dízel járművek átlagos futásteljesítménye 222 ezer kilométer, a benzineseké pedig 156 ezer kilométer – vagyis több mint 40%-os eltérés látszik. Ez a használati szokásokat is tükrözi, hiszen a dízel autókat jellemzően hosszabb utakra, intenzívebb igénybevételre használják.
A leggyakrabban hirdetett márkák élén továbbra is a Volkswagen és a BMW állnak, a Ford pedig megelőzte az Opelt a harmadik helyért. Ezeket évek óta stabil kereslet jellemzi, nem véletlen, hogy a sorrend alig változott 2024 augusztusa óta. A 10-es listán a legalacsonyabb átlagéletkora a Kianak (9,3 év), míg a legmagasabb a Opelnek (13,8 év) volt augusztusban. A 2024. augusztusi adatokhoz képest egyedül a Suzuki életkora csökkent 0,3 évvel. A legnagyobb mértékű emelkedés pedig a BMW esetén következett be, amelynek átlagéletkora 0,5 évvel nőtt.
Mekkora átlagos értékvesztéssel számolhatunk egy év alatt?
Az elemzésből az is kiderül, hogy évente a következő mértékű értékvesztéssel számolhatnak a tulajdonosok: benzinesek 6,9%, dízelek 7,9%, elektromosok 8,0%, hibridek 6,1%. Minden további ezer kilométer megtétele 0,2%-os árcsökkenést eredményez a piacon. A járművek állapota is jelentős árkülönbséget generál: az újszerű autók átlagosan 27,7%-kal kínálhatók drágábban, míg a sérült példányok akár 58,9%-kal olcsóbbak lehetnek.
A 10 legnépszerűbb modell kínálati átlagárának tekintetében a Suzuki Swift emelkedett a legnagyobb mértékben, 9,6%-kal, a Ford Mondeo ezzel ellentétben 10,7%-os csökkenést mutatott egy év alatt. Az életkort elemezve egyedül a Ford Mondeonál figyelhetünk meg stagnálást, míg a többi modell esetén mérséklődés következett be. A legnagyobb visszaesést a Kia Ceed produkálta, 12,9%-kal.
A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében havonta megjelenő kiadvány célja, hogy új szintre emelje az átláthatóságot a magyar használtautó-piacon. A keresleti és kínálati adatok pontosabb megismerésével nemcsak a vásárlók és eladók, de a kereskedők és piaci elemzők is jobb döntéseket hozhatnak. A 2025. augusztusi adatok szerint az árak enyhén emelkednek, miközben az elektromos autók kínálata dinamikusan bővül, és a hibrid járművek is tartják pozícióikat. A márkák és hajtásláncok közötti különbségek jól mutatják, hogy a hazai piac fokozatosan igazodik a nemzetközi technológiai és környezettudatos trendekhez.
A használtautó piaci trendekről további információ a Használtautó.hu – KSH, 2025. augusztusi statisztikájában olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért
A PwC Magyarország és a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem együttműködése új szintre lépett.
A PwC Magyarország és a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem stratégiai megállapodást kötött, és ezzel megerősítették több évtizedes együttműködésüket. A partnerség célja, hogy a világ egyik vezető könyvvizsgáló és tanácsadó cége aktívan hozzájáruljon a gazdaságtudományi felsőoktatás további fejlesztéséhez, valamint támogassa a hallgatók szakmai fejlődését és munkaerőpiaci felkészültségét.
A PwC közreműködésének köszönhetően a hallgatók átfogó gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek, és már egyetemi éveik alatt szakmai kapcsolatokat építhetnek ki a sikeres pályakezdés érdekében. A PwC szakértői aktívan részt vesznek az elméleti és a gyakorlati oktatásban – vendégelőadásokat és workshopokat tartanak. Ezen felül a vállalat számos karrierlehetőséget kínál a BGE hallgatói számára: az egyetemi évek alatt gyakornoki, záróvizsgát követően pedig pályakezdő pozíciókat.
A szerződés aláírásával egyidőben adták át a BGE auláját, melyet a PwC új arculatába öltöztettek.
„A BGE számunkra egy kiemelten fontos partner, ahonnan évről évre számos tehetséges fiatal érkezik a PwC Magyarország csapatába. Becslésünk szerint az elmúlt több mint három évtizedben közel háromezer BGE-s hallgató vagy végzős csatlakozott hozzánk”
– kezdte nyitóbeszédét Radványi László, a PwC Magyarország vezérigazgatója.
„Az oktatás és tehetségfejlesztés vállalati stratégiánk egyik fókuszterülete. Ahhoz, hogy a jövő munkavállalói megfelelő készségekkel és tudással lépjenek a munkaerőpiacra, a gyakorlati képzés kulcsfontosságú. Ezzel a megállapodással a fiatalok fejlesztése mellett kiszámítható karrierútjukat is kívánjuk támogatni a PwC szakmai tudásának átadásával, valamint gyakorlati tapasztalat nyújtásával”
– mutatott rá Radványi László.
Az együttműködés több területre kiterjed: szakmai kurzusok, vállalati gyakorlatok, állásbörzék, pályaorientációs tanácsadás – mind azért, hogy a diákok már az egyetemi évek alatt fejleszthessék azokat a kompetenciákat, amelyekre pénzügyi, számviteli vagy adózási területen szükségük lesz.
„Szektorokon átívelő szakértelmünkkel és a legfejlettebb technológia alkalmazásával segítjük mind a vállalatokat, mind az oktatási szereplőket a sikeres, fenntartható működés megteremtésében”
– emelte ki az átadó ünnepségen Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.
„A BGE számára kiemelten fontos, hogy hallgatóink a legmagasabb színvonalú elméleti képzés mellett olyan gyakorlati tudást is megszerezhessenek, amely közvetlen belépőt jelent számukra a munkaerőpiacra. Nagy öröm számunkra, hogy a PwC-vel – amelyhez sok tehetséges volt hallgatónk csatlakozott az elmúlt évtizedekben – most új szintre emelhetjük az együttműködésünket. Meggyőződésem, hogy e stratégiai partnerség mind az egyetem, mind hallgatóink, mind pedig a vállalat számára értéket teremt”
– hangsúlyozta Dr. Andor György, a BGE rektora.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója
Az első hetek banki tapasztalatai alapján új időszámítás kezdődött a magyarországi lakáshitelezésben az Otthon Start indulásával.
A pénzintézetek megduplázódó átlagos hitelösszegről, 20 évet meghaladó átlagos futamidőről számoltak be a BiztosDöntés.hu szakértőinek. Minden ötödik igénylő ráadásul piaci, fogyasztóbarát vagy CSOK Plusz lakáshitelt is igényel az Otthon Start mellé, mert nem elegendő a kitűzött lakáscélhoz a maximálisan elérhető 50 millió forint.
Az Otthon Start hitel repülőrajtot vett szeptember 1-jén, ugyanis több bank már augusztusban elindította a maga regisztrációs felületét, amelyeken keresztül meg lehetett kezdeni a hiteligénylési folyamatot. A Gránit Bank Otthon Start oldalán például több ezren regisztráltak előre a hitel benyújtására, a beérkező kérdések gyors megválaszolásában pedig a bank AI alapú virtuális ügyintézőjének, a Gránit Gurunak van azóta is fontos szerepe. Az oldal forgalma a szeptember eleji tízszeres kiugrást követően magas szinten stabilizálódott, amit jól mutat, hogy minden harmadik beérkező kérdés jelenleg is az új támogatott hitelprogrammal kapcsolatos.
Nem csak az érdeklődők, hanem a beérkező hiteligénylések száma is rendkívül magas a bankoknál. A K&H Bank például közel 3 000 hiteligénylésről számolt be, ezek mintegy harmadánál az értékbecslés folyamata is elindult, 120 ügylet pedig már befogadásra került. A banknál az első folyósítás is megtörtént, amit hamarosan több is követhet.
A Gránit Bank is hasonló tapasztalatokról számolt be: a gyors átfutási időnek köszönhetőn már az első hetekben számos ügylet befogadás és értékbecslés státuszban volt, és már itt is történt folyósítás. A volumen nagyságát jól mutatja, hogy a Gránit Bank milliárdos összegű befogadott hiteligénylésről számolt be.
Az UniCredit Bank eddig több száz igénylést fogadott be, mintegy ötödüket már jóvá is hagyták, a többi pedig bírálat alatt van. Ők úgy látják, hogy rajtuk kívül sok az olyan érdeklő, akik a begyűjtött információk birtokában most kezdenek majd csak megfelelő ingatlant keresni.
Duplázódó hitelösszeg, rekord hosszú futamidő
A bankok a korábbi átlagnál hosszabb futamidőről és megduplázódó, 40 millió forint körüli átlagos hitelösszegről számoltak be. A kettő tulajdonképpen összefügg, hiszen a nagyobb hitelösszeg magasabb törlesztőjét a futamidő meghosszabbításával tudják az adósok csökkenteni.
A K&H és az UniCredit Bank az eddigi igénylések alapján egyaránt 22 éves átlagos futamidőről számolt be, de a Gránit Bank szerint is közelít az átlag a maximálisan elérhető 25 évhez.
Ez alapján várhatóan a következő hónapokban újabb rekordra számíthatunk az átlagos eladósodás hosszát illetően a BiztosDöntés.hu szerint. (Új lakás vásárlásánál a 2025 májusi 22,1 év, míg használt lakás vásárlásánál a júniusi 20,7 év volt az eddigi rekord.)
A piaci lakáshiteleket is magával húzhatja az Otthon Start
A bankoktól érkező válaszok alapján más hiteltermékeket is erősíthet az Otthon Start népszerűsége. A Gránit és az UniCredit banknál úgy látják, hogy körülbelül minden ötödik igénylő kombinálja más konstrukcióval – piaci lakáshitel, minősített fogyasztóbarát lakáshitel, CSOK Plusz – az Otthon Startot.
Ennek leggyakoribb oka az, hogy a támogatott hitel 50 millió forintos maximális összege – különösen Budapesten – nem minden esetben elegendő a kiszemelt ingatlan megvásárlásához. A CSOK Plusz és az Otthon Start együttes igénylésével például akár 100 millió forint lakáscélú hitelhez is hozzá lehet jutni legfeljebb 3 százalékos kamattal, amennyiben elegendő igazolt jövedelemmel rendelkezik ehhez egy házaspár.
A BiztosDöntés.hu szakértői szerint a Babaváró hitel esetében is hasonló trendre lehet számítani, hiszen az akár 11 millió forint összegű, ingatlanfedezet nélkül felvehető, kamatmentes kölcsön akár önerőként is felhasználható egy Otthon Start hitelhez.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
A Hankook 2025-ben is az Aranylabda hivatalos szponzora
-
Mozgásban2 hét ago
Nagyobb fenntarthatóság lítiumion technológiával
-
Ipar2 hét ago
Generációk energiája: Szegedre figyel idén a teljes villamosipari szektor
-
Gazdaság2 hét ago
ViVeTech Nyrt.: 20-25 százalékos árbevétel-növekedést tervez 2025-ben
-
Tippek2 hét ago
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
-
Tippek2 hét ago
Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete
-
Gazdaság2 hét ago
A 4iG Csoport és az Elisa Polystar kibővítette együttműködését
-
Gazdaság2 hét ago
UEX: bemutatkozik az első Univerzális Tőzsde a világon