Gazdaság

Az űripar a magyar vállalkozások nagy lehetősége

design terminal

Sokkal kisebb a távolság az űr és a mindennapjaink között, mint azt elsőre gondolnánk.

A galaxis meghódítására a legegyszerűbb üzleti ötlet is alkalmas lehet. A hazai vállalkozások az Európai Űrügynökség és a Design Terminal inkubációs programjának segítségével most tevékeny résztvevői és nyertesei lehetnek ennek a folyamatnak: az ESA BIC Hungary programban mentorálást és akár 50.000 eurós ösztöndíjat is kaphatnak.  

Súlytalannak érzed magad, ha felveszel egy kényelmes sportcipőt? Gondoltál már palacsintasütés közben asztronautákra? Vagy arra, hogy a ceruzáról hegyezés során lehulló forgács miatt használnak az űrhajókban betétes tollakat? Számtalan technológiai megoldás, amely ma már természetes számunkra, néhány évtizeddel ezelőtt az űriparból indult. Méghozzá olyan kutatás-fejlesztési programok keretében, amelyek a világűr meghódítását célozták.

Az asztronauták sisakjához használták először azt a speciális öntvényt, amelynek ötletét egy leleményes űripari mérnök később továbbadott a világ egyik legnagyobb cipőgyártójának. Merje bárki azt mondani, hogy az űripar és a vállalkozások közt nincs átmenet! A teflont űrruhák gyártásához vették igénybe, a forgácsolódó ceruzák viszont tűzveszélyesek voltak az űrhajókban, ez a probléma szülte a tollbetétek ötletét.

„Az űripar folyamatosan termeli ki a legkorszerűbb megoldásokat, amelyek legtöbb esetben a Földön válnak mindannyiunk hasznára – mondja Matthias Maurer a European Space Agency (ESA), vagyis az Európai Űrügynökség asztronautája. – Az ISS-en használt tesztberendezések használata során is születhetnek új üzleti ötletek.”

Magyarország 2015 óta teljes jogú tagja az ESA-nak. A szervezet hat éve dolgozik aktívan, hazánkkal közösen a magyar űrtevékenység fejlesztésén. Ez az együttműködés most új szférákba emelkedik: a Design Terminal veszi át az ESA űripari tevékenységének hazai képviseletét, és vezeti mostantól az ESA Business Incubation Centre Hungary Programot, mely utat nyit a hazai vállalkozások számára az űripar felé. A program megnyitóját ma tartotta a Design Terminal a Nemzeti Táncszínházban.

Jónás László szakmai vezető arról beszélt: a tulajdonlás korából jelenleg éppen az alkotás korába lépünk át.

„A gépek helyett az emberi elme, saját és közösségünk tudása válik a legjelentősebb termelőeszközzé. Az űripar az egyik legfontosabb olyan terület, ahol ezt Magyarország hasznosíthatja.”

Azok a vállalkozások, amelyek belépnek az űriparba, hatalmas fejlődési lehetőségre tesznek szert. Dr. Ferencz Orsolya, a Külgazdasági és Külügyminisztérium űrkutatásért felelős miniszteri biztosa kiemelte: az űrkutatás olyan terület, amelybe bárki be tud kapcsolódni. Nem csak orvosok, mérnökök vagy fizikusok, de közgazdászok, jogászok és fiatal vállalkozók is.

Geraldine Naja, az Európai Űrügynökség megbízott kereskedelmi, ipari és beszerzési igazgatója videóüzenetében hangsúlyozta: van mire építeni a magyar űripar fejlesztése kapcsán, és a rengeteg tehetséges fiatal van Magyarországon, akik ösztönözhetik az új ipari kompetenciákat.

Az ESA BIC Hungary fő célja sikeres űripari startupok fejlesztése, valamint egy űripari közösség létrehozása és megerősítése Magyarországon. A programba bekerült induló vállalkozások többek között 50.000 euró ösztöndjíat kapnak az üzleti mentorálás és technikai támogatás mellett.

Jelentkezni október 21-ig lehet ezen a linken.

Az ESA összesen 22 inkubációs központot működtet a kontinensen, és már több, mint 1100 vállalkozást támogattak. Ezek közül többen ma már globális céggé nőtték ki magukat. A magyar vállalkozásoknak a Design Terminal nyújt majd magas szintű szakmai támogatást. A DT hasonló számokkal büszkélkedhet, mint az ESA: innovációs ügynökségként 12 országban szerveznek inkubációs programokat, és több, mint 1000 vállalkozás fejlesztésében működtek már közre.

A 12-24 hónap időtartamú inkubációs programba olyan vállalkozások jelentkezését várják, amelyek terméke, szolgáltatása új technológiai találmányon alapul, vagy egy már létező technológiát alkalmaznak újszerű módon. Úgyhogy biznisz szkafanderre fel, a határ ezúttal a csillagos tejút, az ESA-val való együttműködés most akár egy új AirMax feltalálását is eredményezheti!

Gazdaság

Újabb elismerést kapott a Haris Digital IoT-megoldása

haris digital

A Haris Digital magyar startupként a kis- és közepes vállalatok gyártás-digitalizációjával foglalkozik. A közelmúltban több versenyen is megmérették technológiájukat: a harmadik helyet szerezték meg a SelectUSA Investment Summiton, Amerika egyik legrangosabb startuprendezvényén, legutóbb pedig egy magyar seregszemlén, az iPon Novation versenyen győzedelmeskedtek a „végtelenül egyszerű, plug and play machine monitoring megoldásukkal”.

De miben segíthet egy innovatív megoldás a kkv-knak növelni a hatékonyságukat, és hogyan áll Magyarország a digitalizáció ilyen tekintetében?

A korábban kialakult termelési rendszerek komoly változások elé néznek, hiszen ma már egy gyártási rendszernek egyszerre szükséges hatékonynak, dinamikusnak és innovatívnak lennie. Perecz Péter, a Haris Digital társalapítója és ügyvezető igazgatója szerint az ipar bármely szereplője növekedést érhet el a teljes eszközhatékonyságban, ha digitalizál. Erre kínál hatásos alternatívát a startup megoldása, amely a közelmúltban részt vett az iPon és a HRP közös üzletfejlesztési programjában, amely a startupokat és az újító kisvállalkozásokat célozta. Mint az egy frissen megjelent interjúból kiderült, a megmérettetés különlegessége az volt, hogy a nyertesektől nem vártak el sem tulajdonrész-átadást, sem kizárólagosságot. A program szakmai megvalósítását és irányítását az XO.company végezte, amely a világ legnagyobb független startup-ökoszisztéma versenyét, a Global Startup Awards-ot is jegyzi.

„Noha elsősorban az amerikai piacra koncentrálunk, az iPon Novation versenyét érdekes és izgalmas megmérettetésnek találtuk. Az elismerés óriási örömöt jelentett számunkra. Jelenleg is formálódnak az együttműködés részletei. Annyit elárulhatok, hogy szeretnénk, ha a jövőben – akár az iPon ügyfelein keresztül – több potenciális vevőhöz juthatnánk el, amire minden esélyünk megvan, hiszen a verseny piacérett termékkel vagy szolgáltatással rendelkező vállalkozásoknak szólt, akik igényt tartanak a személyre szabott tanácsadásra és képzésre, illetve szívesen tanulnának Magyarország egyik vezető webáruházának kereskedelmi és marketing gyakorlatáról. A Haris Digital pontosan ilyen vállalkozás” – mondta Perecz Péter.

Okosmegoldások a hatékonyság növelése érdekében

A koronavírus-járvány alatt sok hazai ipari szereplő került nehéz helyzetbe a rendelések hiánya miatt, de most, hogy a vírushelyzet után kezd talpra állni a gazdaság, az innovatív megoldásra nyitottak a digitalizáció lehetőségével támogathatják a hazai ipar még gyorsabb újraindítását. Egy ilyen megoldást kínál a magyar startup is, amely egy 6 hetes, ingyenes programban méri fel a termelési hatékonyság veszteségek mértékét, költségét, pontos okait és javaslatot is adnak a fejlesztésre. A cél, hogy a problémák feltárása után az új, megnövekedett rendelési mennyiségeket gyorsabban, nagyobb hatékonysággal, magasabb profitabilitással, kevesebb napi fejfájással tudják majd leszállítani az adott cégek. De miről is szól pontosan a vállalkozás megoldása?

24 óra alatt működésbe állítják az IoT megoldást

„A 2018-ban alapított magyarországi és kaliforniai jelenléttel rendelkező magyar startup, a Haris Digital gyártás-digitalizációval foglalkozik. Gyakorlatilag egy 24 órán belül installálható, precíz és pontos megoldást fejlesztettünk, amely bármilyen gépet, berendezést képes „felokosítani”, aminek köszönhetően azok akár 15 perc alatt hasznos információval szolgálnak a gyártó vállalatok számára, így a szakemberek szükség szerint be tudnak avatkozni, ha probléma merül fel, de elemzéseket is készíthetnek, hogy a nagyobb összefüggéseket is megértsék” – mondja Perecz Péter.

A cég, amely már eddig is jelentős számú ügyfélnek segített Magyarországon, egyre inkább megveti a lábát a CEE régióban, az USA-ban és Indiában is. A tapasztalataik és a visszajelzések alapján az ügyfeleik 20-30%-os növekedést értek el a teljes eszközhatékonyságban, mindezt egy pici szenzornak köszönhetően, amelyet felhelyeznek az adott gép egy adott pontjára, és elkezdi érzékelni a rezgés- és mozgásadatokat. Az úttörő jellege abban áll, hogy olyan IoT (Internet of Things) szenzorokkal és AI (Artificial Intelligence) alapú algoritmusokkal méri fel a gépek termelését, amely azonnali digitálisan rögzített információvá alakítja a gépek rezgéseit, mozgásait. Ezt követően az információ felkerül a Microsoft Azure felhőszolgáltatásába, ahol a mesterséges intelligencia algoritmusok átfordítják olyan információkká, amelyek lehetőséget adnak a termelési szakemberek kezébe, úgy hogy növelni tudják a hatékonyságukat.

Alacsony gyártási hatékonyságra kínálnak megoldást

Mint Perecz Péter mondja, legszívesebben a teljes hazai ipart áramvonalasítanák, amivel a cégek profitabilitása mellett a környezeti terhelés is csökkenne. A szakember, aki szerint félő, hogy Magyarország a gyártás-digitalizáció tekintetében lemarad a következőket mondta:

„Amennyiben a magyar vállalatok nem, vagy csak későn digitalizálnak, alacsonyabb hatékonyságban gyártanak, nem tudnak beruházni sem. Ha Magyarországot a régió országaival – például Csehországgal és Lengyelországgal – hasonlítom össze, akkor félő, hogy lemaradunk. Mindkét említett országban évekkel ezelőtt elindultak olyan kezdeményezések, kormányzati támogatási projektek, amelyek hozzájárultak a sikerhez. Nálunk is vannak kezdeményezések, de van még mit tennünk ezen a területen.”

A digitalizáció önmagában kevésbé érdekes, a fő cél a produktivitás növelése. Ez az a folyamat, amely a műanyag- és az autóipar területén már lezajlott, így azok a kkv-k, amelyek ezen beszállítói láncok részei, vagy önmaguktól, vagy nyomás hatására, de keresik az innovatív megoldásokat. Ugyanakkor sokaknak jelentett problémát, hogy a használt rendszerek többsége valóságos monstrum, tehát nincsenek igazán olyan megoldások a piacon, amelyek kifejezetten a kkv-k igényeire lettek kifejlesztve. Ettől egyfajta csalódottság is érzékelhető a kis- és közepes vállalkozások köreiben – derült ki az interjúból, amelyben szó esett még Ipar 4.0-ról, a magyar-amerikai hibrid startupokat támogató Vespucci Partners-szel való együttműködés fontosságáról és arról, hogyan járul hozzá a nemzetközi sikerhez Amerika egyik legrangosabb startuprendezvényén elért dobogós helyezés.

Tovább

Gazdaság

Innovatív magyar startup lépett szövetségre a Microsofttal

ipar prodhost

A Microsoft eddig is folyamatosan kereste a lehetőséget, hogy támogathassa a magyarországi startup-közösséget, de a Microsoft for Startups Program elindításával még magasabb fokozatba kapcsolt a vállalat itthon és világszerte. A programba a vállalatirányítási rendszerekkel foglalkozó startupok közül elsőként és eddig egyedüliként egy ígéretes magyar vállalkozás, a prodHost is bekerült. A két márka célja nem kevesebb, minthogy együttesen lépjenek be a gyártócégek piacára.

A Microsoft a világ egyik legnagyobb szoftvervállalataként a felhőtechnológia és a mesterséges intelligencia, valamint a vállalkozások digitális átalakulásának elkötelezett támogatójaként hosszú ideje dolgozik együtt startupokkal a világ minden részén. Különböző programokon keresztül igyekeznek támogatást nyújtani számukra, ezzel együtt pedig folyamatosan keresik annak lehetőségeit is, hogy miként tudnák támogatni a magyarországi startup-közösséget. Ezekkel a célokkal született meg a globális Microsoft for Startups Program, amelynek keretein belül a szervezet olyan B2B piacokra fókuszáló, saját technológiai innovációval rendelkező, maximum hét éves startupokat karol fel, amelyek a Microsoft Azure felhőszolgáltatását használják, és már piacra léptek, vagy a közeljövőben tervezik azt.

A prodHost bekerült a startupok világelitjébe

A programba való bekerülés rangos elismerést jelent a világ bármely pontján. Magyarországról a prodHost vállalatirányítási rendszerekkel foglalkozó startup érdemelte ki ezt a közelmúltban, melynek révén első lépésként a Microsoft online piacterén, az Appsource-on jelennek meg, amin keresztül elérhetik a nemzetközi piacokat is.

Szigorú követelmények teljesítése után került a prodHost a Microsoft for Startups Programba

A Microsoft for Startups Programba és a jövőbemutató tervekbe Berkovics Dalma, a program magyarországi képviselője és Gulyás Szabolcs, a prodHost ERP-rendszer ügyvezetője avatta be az érdeklődőket a prodHost weboldalán megjelent interjúban, amelyből többek között az is kiderült, hogy milyen követelményeknek kellett megfelelnie a startupnak, hogy a kiválasztottak közé kerüljön.

Elsőként fontos volt, hogy a prodHost rendszere műszakilag alkalmas legyen arra, hogy a Microsoft megoldásainak többségét kezelni tudja, de az sem elhanyagolható, hogy a lehető legmodernebb és leginnovatívabb technológiát használják. Harmadrészt pedig a terméküknek jól kellett illeszkednie a Microsoft portfóliójába. A prodHost számára mindhárom kritérium teljesítése könnyedén ment, így a Microsoft partnereként, a program keretében ingyen üzletfejlesztési, technológiai, marketing és sales tanácsokhoz juthatnak és ingyenesen érhetik el a társaság felhőszolgáltatását is.

A külföldi piacokra is eljuthat a magyar ERP-rendszer

A mintegy 4000 üzleti megoldást tartalmazó Azure Marketplace komoly támogatást nyújthat ahhoz is, hogy a prodHost külföldi piacokra is betörhessen, amely eddig is szerepelt a vállalkozás tervei között. Szeptemberben a magyar piacon tökéletesített ötleteikkel megjelennek az angol és német nyelvterületen is, a cél pedig a nemzetközi irányba történő terjeszkedés.

„Szerencsések vagyunk, mert idén egy másik jó hír is érkezett hozzánk, ugyanis kaptunk egy második körös befektetést a Solus Capitaltól, aminek segítségével a prodHost egy Ipar 4.0-ás szenzoros technológiával kiegészítve komplex megoldássá válik. Mindez a felhasználóink számára annyit jelent majd, hogy nem csak a gyártási területet monitorozhatják, hanem a gépeiket, berendezéseiket is. A különböző technológiai adatokkal együtt pedig hatékonyabb lehet a gyártás, jobb minőségű az áru, optimálisabb az erőforrás-gazdálkodás” – mondja Gulyás Szabolcs.

Együttesen lépnek be a gyártó cégek piacára

A Microsoft szakembere szerint kiválóak a magyar egyetemek képzései, roppant tehetségesek a fiatalok. A jelentkezőket, így a prodHost csapatát is komoly górcső alá vették, és azt gondolták, nagyon izgalmas megoldást nyújtanak az ügyfeleik részére, amelyben látják az összefonódás lehetőségét mind üzletileg, mind technológiailag.

„A prodHost egy érett fázisban lévő megoldást kínál, amelyben nagy és globális potenciál rejlik, amelyet együtt szeretnénk kiaknázni” – mondja Berkovics Dalma.

Mint az interjúból kiderült, a hosszú távú terv egyértelműen az, hogy a világmárka és a magyar prodHost együtt léphessen be a gyártóvállalatok piacára.

Tovább

Gazdaság

Rossz hír: drágulhatnak jövőre az okostelefonok

tsmc

Míg a világjárvány idején megtorpanni látszottak az okostelefon árak, a világ legnagyobb chipgyártójának bejelentése után valószínűleg vastagabban fognak majd a ceruzák.

Komoly hatással lehet az okostelefonok piacára a TSMC bejelentése. A világ legnagyobb független félvezető-gyártója (és Tajvan egyik legnagyobb vállalata) ugyanis az elmúlt évtized legnagyobb áremeléséről tájékoztatta partnereit.

És ez bizony cseppet sem mindegy, hiszen a TSMC-nek olyan nagy ügyfelei vannak, mint az Apple, a Qualcomm vagy az Nvidia. Bár már most is 20 százalékkal drágábbak a TSMC áramkörei a rivális gyártókénál, még így is meglepő, hogy csak most lépte ezt meg, miközben sok más chipgyártó már korábban erre a lépésre kényszerült.

Az ügyfeleknek október 1-ig kell elfogadniuk az új feltételeket, és borítékolható, hogy ezt meg is fogják tenni. Ez viszont egyúttal azt is jelenti, hogy a fogyasztóknak is magasabb árakra kell majd számítaniuk. Mindenesetre a TSMC még a régi árakon teljesíti az eddigi megrendeléseket, azaz az említett változások hatása legkorábban jövőre lesz majd érezhető.

Forrás: HVG

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss