Gazdaság
Hét trend a pénzügyi biztonság világából
A világjárvány leszálló ágában egyértelművé vált, hogy a fogyasztók hosszú távon is használni fogják a digitális fizetést.
Az elmúlt két évben a kényelem, a megbízhatóság és a biztonság mind hozzájárultak az elektronikus kereskedelem, valamint az érintéses fizetések számának robbanásszerű növekedéséhez Európában és hazánkban is. A fogyasztói magatartásban bekövetkezett változásokkal azonban a külső fenyegetések is továbbfejlődnek, az átlagos internetfelhasználó pedig könnyebben lehet csalás áldozata. Az egyre kifinomultabb támadások miatt sokszor olyan módszerekhez kell folyamodni a vállalatoknak, amelyek 20 éve még csak hollywoodi filmekben szerepeltek. A kiberbiztonsági munka egy része, mint például az etikus hackelési kísérletek, vagy az IP-címek és GPS-adatok háromszögelése a bűnözők elfogása érdekében akár egy Jason Bourne filmben sem lennének műfajidegenek. Csak maga a Visa Advanced Authorization szolgáltatás becslések szerint 26 milliárd dollárnyi csalást segített megelőzni 2021-ben.
A koronavírus-járvány számos korábbi feltételezést felülírt arról, hogyan, hol és mikor dolgozunk, vásárolunk vagy éppen játszunk. A Digital Commerce 360 kutatása szerint a pandémia 2019 végi megjelenése óta az e-kereskedelem volumene robbanásszerűen nőtt, a digitális streaming szolgáltatások előfizetéseinek bevételei átlépték az 1 milliárd dolláros mérföldkövet, és a Visa hálózatában végrehajtott peer-to-peer (magánszemélyek közötti) fizetések is megduplázódtak. A legtöbb járvány utáni trendben közös nevező a digitális fizetések növekvő jelentősége. Másképpen fogalmazva, a digitális pénz biztonságos, megbízható és gyors mozgása a magánszemélyek, vállalkozások és kormányok között a mai globális gazdaság motorja – a néhány forintos digitális letöltésektől a 4 millió dolláros határokon átnyúló vállalati tranzakciókig.
Az életmentő gyógyszerek beszerzésének biztosítása vagy a kormányok hatékony segélyosztása járvány idején leginkább a Visához hasonló hálózatokra hárul, amelyek rendelkeznek az ezekkel kapcsolatos tranzakciók lebonyolításához szükséges technológiával, tapasztalattal és széleskörű partneri hálózattal. Ugyanakkor a bűnszervezetek a világjárványban egy újabb lehetőséget láttak meg az emberi és technológiai sebezhetőségek kihasználására. Ha a felhasználók oldaláról közelítünk, akkor kiderül, hogy a kéretlenül kapott linkekre az internetezők 78%-a kattint rá, míg az emberek 51%-a bevallotta, hogy online tevékenységei nagy részében ugyanazt a jelszót használja. Eközben a globális szervezetek 81%-a tapasztalt fokozott kiberfenyegetettséget, 79%-uk pedig kiberincidens miatti leállással szembesült.
A Visa az elmúlt öt évben világszerte 9 milliárd dollárt fektetett be csalásmegelőzési- és a kiberbiztonsági fejlesztésekbe. A cég valós idejű, globális technológiát használ a fizetések védelmére a határokat nem ismerő csalókkal szemben, és folyamatosan naprakészen tartja védelmi rendszereit. A visszaélések pedig immár csak a tranzakciók kevesebb mint 0,1%-ánál fordulnak elő – ami az összes fizetési forma között a legalacsonyabb arány.
Ez azonban önmagában nem elég. A fizetési ökoszisztéma összes résztvevőjének védelme érdekében a Visa folyamatosan fejleszti biztonsági rendszereit, hiszen a csalók folyamatosan új módszerekkel használják ki a sérülékeny pontokat.
Íme hét trend a pénzügyi biztonság világából, amely meghatározhatja az iparág jövőjét és biztosíthatja a fogyasztók védelmét.
- A biometria lesz a fintech-ek, a kibocsátók és a kereskedők által választott alapértelmezett hitelesítési forma
A biometriával kapcsolatban a múltban több sikertelen bevezetési kísérletet láthattunk, de a világjárvány, a felismerési pontosság javulása, az új módozatok (viselkedési biometria) és a technológiát elfogadó fogyasztók növekvő száma 2022-re alapot teremt a változásra. A biometria az erős ügyfélhitelesítési (SCA) követelmény megvalósításának kulcsfontosságú technológiája is. Az irányelv Európán túl is visszhangot keltett, és a szabályozással még nem rendelkező piacok is vizsgálják, hogyan lehetne megerősíteni a hitelesítési követelményeket az internetes bűnözés általános növekedése miatt. A Visa eddig több mint 3,5 milliárd EMV® 3-D Secure tranzakciót dolgozott fel, hogy erősebb ügyfélhitelesítéssel segítsen megelőzni a csalást az elektronikus kereskedelmi tranzakciókban. Az adatok azt mutatják, hogy a kockázatalapú hitelesítés magasabb hitelesítési arányt és növekedést is eredményez. Ezen kérdések kezelésének előremutató példája a FIDO Alliance, amely az iparági vezetők széleskörű közreműködésével jött létre. Felismerték, hogy a vállalatoknak el kell távolodnia a jelszavaktól, és a digitális személyazonosságot kell elfogadniuk a jövő útjaként.
- A kifinomultabb elkövetési módszerek növekedése miatt a manuális kezelés már nem elegendő
Az e-kereskedelem a világjárvány alatt is mentőöv volt a különböző méretű vállalkozások számára, és ebben nem lesz változás – csak a fogyasztók fizetési szokásai fognak fejlődni. Elterjednek a „Buy Now, Pay Later” (vásárolj most, fizess később) megoldások is. Ezek az új fizetési módok azonban nemcsak a fogyasztók, hanem a csalók számára is lehetőséget jelentenek.
Az enumerációs támadások – amikor a hackerek adatokat tudnak kinyerni egy platformról -, a személyazonosságiés a számlaátvételi csalások egyre nagyobb számban fordulnak elő, és világszerte az e-kereskedelmet veszik célba. Kihasználják a megfelelő csalásmegelőzési képességekkel nem rendelkező online csatornákat, és az internet által kínált anonimitás árnyékában követnek el visszaéléseket. Ez egy olyan új kihívás, amellyel a kibocsátóknak és a kereskedőknek egyaránt szembe kell nézniük, és amelyet közösen kell megoldaniuk.
- A kriptopénzek iránti érdeklődés folytatódni fog, és az ágazatnak szüksége lesz az ügyfelek megismerésére, a pénzmosás elleni küzdelemre és a kiberbiztonságra vonatkozó piaci szabályozásra
A fogyasztók érdeklődése a kriptovaluták iránt továbbra is növekszik, a csalók pedig követik a pénzt. Annak ellenére, hogy a főcímek azt sugallják, hogy a kriptovaluták egyre szélesebb körben terjednek, még mindig a fejlődés kezdeti szakaszában vannak, ami lehetőséget teremt a csalók számára. Az ágazat tartós és felelősségteljes növekedése a bizalom kiépítésén múlik majd – ez magában foglalja a fizetési biztonság és a szabályozási követelmények kezelését is.
- A kibocsátók és a kereskedők összefognak a kártyabirtokos megtévesztésén alapuló csalások ellen
Az ilyen típusú visszaélések száma az e-kereskedelem elterjedésével párhuzamosan emelkedett. A hagyományos hitelesítési megoldások csak az egyenlet egyik felét jelentik, mivel a visszaéléseket olykor a jogszerű számlatulajdonosok követik el. A visszaélések költségei a kibocsátókat és a kereskedőket további kiadásokkal terhelik, például vitafeldolgozási költségekkel, a csalási modell romlásával, és a csalási kockázati profilok növekedésével, ami kihathat az intézmény megítélésére.
- A vállalatok több pénzt fognak befektetni az üzletmenet folytonosságába és a kockázatkezelésbe, a beszállítókat pedig a kockázatok mérséklése érdekében szigorúbban fogják vizsgálni
A kockázatkezelés gyakran figyelmen kívül hagyott és alulértékelt része az üzletmenet-folytonosság. A világjárvány megmutatta, hogy a szervezeteknek fel kell készülniük az ügyfelek és a munkavállalók szolgáltatási zavarainak megelőzésére, különösen a globális cégeknek, amelyek alanyai a régióspecifikus kockázatoknak is. Ezek a kockázatok a kibernetikai kockázatoktól kezdve a közegészségügyön át az éghajlatváltozásig és a természeti katasztrófákig is terjedhetnek. A Visa évtizedeken át dolgozott az üzletmenet-folytonossági tervének kialakításán, fejlesztésén és végrehajtásán, hogy a globális fizetési hálózata működőképes és biztonságos maradjon, ezáltal a világkereskedelem továbbra is zavartalanul működhessen. Ráadásul a kockázatnak való kitettség túlmutat a vállalat közvetlen érintettségén, és magában foglalja az ökoszisztéma-partnerek és szolgáltatók kockázatát is. A világjárvány számos üzletmenet-folytonossági tervet próbára tett, és a vállalatoknak rendszeresen felül kell vizsgálniuk terveiket a szabályozásoknak való megfelelés és a hatékonyság biztosítása érdekében.
- A többrétegű kiberbiztonság tud csak teljeskörű védelmet nyújtani a támadások ellen
A modern vállalati kiberbiztonság kulcsa a fenyegetések több szemszögű vizsgálata. A Visa például több mint 1000 főállású kiberbiztonsági szakembert alkalmaz, több petabájtnyi adatot elemez, ami lehetővé teszi számukra, hogy megvédjék a cég hálózatát a rosszindulatú szoftverektől, a nulladik napi támadásoktól és a bennfentes fenyegetésektől. Egy újabb biztonsági réteget hozzáadva a gépi tanulási (Machine Learning) modellek pedig előjelzik és kijavítják a hálózat pontenciálisan sebezhető pontjait. Ezen felül az ügyféloldalon a Visa biztonsági csapata figyeli, átvizsgálja és ellenőrzi az ügyfélrendszereket a gyanús tevékenységek és sebezhetőségek szempontjából. A sebezhetőségi tesztelés önmagában 31 millió dollárt takarított meg a cég ügyfeleinek a 2021-es pénzügyi évben. A megelőzés másik módja a téves ügyfél-visszautasítások minimalizálása. Ennek érdekében a Visa a legújabb mélytanulási technikákat alkalmazza, hogy akár 30%-kal csökkentse a hibás elutasításokat.
- 360 fokos védelem fejlett hitelesítési eszközökkel
Mivel a pénzügyi tevékenységek többsége ma már a felhőben zajlik, kritikus fontosságú, hogy az ügyféladatokat, bárhol is történjenek a tranzakciók, megvédjék. A hitelesítés 2.0 – a fogyasztóvédelem jövője – a Visa által úttörőként bevezetett tokenekre épül, amelyek a kártyabirtokosok adatait az adott tranzakcióra vonatkozó egyedi azonosítóval helyettesítik és így csökkentik a személyazonosság-lopás kockázatát. A megoldás sikerességét támasztja alá, hogy a tokenizáció 60%-os növekedést mutat éves szinten és 2,5%-os növekedést eredményezett a jóváhagyási arányokban, valamint 28%-os visszaesést a csalások számát tekintve. Európában a Visa új hitelesítési technológiája, az EMV 3DS használata 2021 eleje óta megháromszorozódott, ami egybeesett a kártya jelenléte nélküli csalások 28%-os csökkenésével, és a cég szerint a technológia egyre szélesebb körű elterjedésével további jelentős eredményeket lehet elérni a bűnözők elleni küzdelemben.
Gazdaság
Okos rendszerek, okos bérbeadás – így egyszerűsödik a folyamat
A digitalizáció már az ingatlanpiacon is jelen van, így ami korábban személyes jelenlétet, papírmunkát és sok utánajárást igényelt, ma már egy jól megválasztott alkalmazással vagy okoseszközzel is megoldható. Az ingatlan bérbeadás és ingatlankezelés területén különösen látványos az átalakulás. A tulajdonosok egyre inkább a hatékonyságot, az átláthatóságot és az automatizált működést keresik. De vajon mit jelent ez a gyakorlatban?
Hogyan segíti a digitalizáció az ingatlankezelést?
A digitális megoldások első számú előnye, hogy időt és energiát takarítanak meg ingatlan bérbeadás esetén is – mind a bérbeadó, mind a bérlő számára. Egy jól integrált ingatlankezelő rendszer képes nyomon követni a bérleti díjak beérkezését, emlékeztetőt küldeni késedelmes fizetés esetén és dokumentálni a bérleti szerződéseket. Emellett lehetőséget nyújt online kommunikációra is, például hibabejelentések vagy karbantartási kérések kapcsán.
Távoli hozzáféréssel pedig a bérbeadó akkor is naprakészen láthatja a lakás állapotát és pénzügyi helyzetét, ha épp külföldön tartózkodik. Ez a fajta rugalmas ingatlankezelés egyre vonzóbbá válik azoknak is, akik nem szeretnének napi szinten a kiadott lakás adminisztrációjával foglalkozni.
Milyen okos megoldásokat érdemes már ma bevetni?
Az okoszárak például forradalmasították a lakáskiadás első fázisát: nincs szükség személyes kulcsátadásra, a bérlő időalapú kódot vagy digitális hozzáférést kap. Ez különösen hasznos rövid távú bérbeadás esetén. Emellett egyre több lakásban jelennek meg okostermosztátok, amelyek lehetővé teszik a tulajdonos számára, hogy szabályozza a fűtést-hűtést akár távolról is, ezzel csökkentve a rezsiköltségeket. Ugyanígy hasznosak lehetnek a mozgásérzékelők, vízszivárgás-jelzők vagy energiamenedzsment-rendszerek, amelyek segítenek megóvni az ingatlan állapotát, és csökkenteni a fenntartási költségeket.
Miért éri meg digitalizálni a bérbeadást?
A digitális eszközök nemcsak kényelmet és rugalmasságot adnak, de biztonságot is. Az automatikus adminisztrációnak köszönhetően könnyebben visszakereshetők a szerződések, fizetések, javítási bejegyzések. Az átláthatóság nemcsak a bérbeadónak előnyös, de bizalmat is épít a bérlő felé, ami hosszú távon stabilabb lakáskiadást eredményezhet.
Emellett érdemes megfontolni az ingatlan bérbeadás kiszervezését is, ahol egy szakértő csapat vagy szolgáltató vállalja át a mindennapi ügyintézést, akár a technológiai háttér használatával együtt. Ez különösen hasznos lehet azoknak, akik távol élnek az ingatlantól, vagy egyszerűen nem szeretnének a kezeléssel foglalkozni.
Egy ingatlan bérbeadása ma már nemcsak arról szól, hogy kulcsot adunk és bérleti díjat kapunk. A technológia segítségével a folyamat automatizálható, követhető és biztonságosabbá tehető. Akár okoszárakról, akár online szerződéskezelésről vagy energiamenedzsmentről van szó, a digitális megoldások ma már alapvető szerepet játszanak a modern ingatlankezelés világában. És aki időben lép, az nemcsak versenyelőnyt, de nyugodtabb mindennapokat is nyerhet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Újra gondolt informatikai szerepkör és motiváció a digitális korszakban
Az informatika szerepe alapjaiban változott meg az elmúlt évek során: a hagyományos megvalósítói, kiszolgálói szerepkörön túl ma már aktívan hozzájárul az üzleti stratégia alakításához is.
A K&H Bank, Magyarország egyik vezető pénzintézeteként ezt a szemléletet követve, informatikai csapatát nem kiszolgáló egységként, hanem kreatív, üzletformáló partnerként pozícionálja.
A Future of Jobs 2025-ös jelentése szerint a vállalatvezetők 60 százaléka úgy véli, hogy a technológiai trendek átalakítják az üzleti modelleket. A K&H Bank nem csupán alkalmazkodik ezekhez a változásokhoz, hanem aktívan formálja is azokat. Nyitott, innovációs szemléletével és a folyamatos tanulás iránti elkötelezettségével a bank teljes csapata közösen dolgozik azon, hogy formálja és előre mozdítsa a banki működését.
Milyen készségek szükségesek ma a banki informatikában?
A banki informatika különösen összetett és felelőségteljes terület, a rendszerek működése milliók pénzügyeit érinti nap mint nap. A stabil programozási tudás, az architekturális szemlélet, a DevOps kultúra és a konténerizáció ma már elengedhetetlenek. Emellett kiemelt jelentőséggel bír a biztonságtudatosság, valamint az agilis módszertanok ismerete is. Azonban a technikai tudás egyre inkább kiegészül az úgynevezett soft skillekkel. Kulcstényezővé válik az IT-ban is a kommunikáció, a rugalmasság és a folyamatos megújulás képessége. Ezek nem csupán a hatékonyabb működést, de jobb munkavállalói élményt és ügyfélkiszolgálást is eredményeznek.
„A K&H IT részlege lényegében egy infotech vállalkozás egy nagyvállalaton belül. Egy kreatív műhely, ahol nem csak daráljuk a feladatokat, hanem értelmet adunk a munkának, a dolgozóink látják, milyen értéket teremtenek. Amikor egy kolléga részt vesz például a digitális SZÉP kártya bevezetésében, amellett, hogy kielégíti több millió ügyfél igényét, olyan projekten van lehetősége dolgozni, ami egyedülálló az IT világában és nagyban hozzájárul szakmai előmeneteléhez. A K&H IT részlege nemcsak technológiai, hanem stratégiai partnerként is támogatja a banki működést. Ezt bizonyítja például a hangvezérelt digitális pénzügyi asszisztensünk, Kate, aki már több mint 2,3 millió ügyfélinterakciót kezelt 320 funkciója segítségével. A jelenlegi munkaerőpiac az IT területén is átalakult. A K&H azonban a jövőbe tekint, és hisz abban, hogy minden kolléga értéket teremt. Strukturált toborzási és képzési programjainkkal támogatjuk a junior kollégák fejlődését is, lehetőséget biztosítva számukra, hogy hosszú távon aktív alkotói lehessenek a közös sikereinknek”
– mondta el Ozorai Dénes, a K&H IT vezetője.
Bár a banki IT környezetet sokszor szigorú szabályozás és örökölt rendszerek jellemzik, a K&H példája azt mutatja, hogy a stabilitás és az innováció nem zárja ki egymást. A folyamatos fejlesztéseket belső csapatok végzik, így a szakemberek valódi befolyással bírnak a technológiai döntésekre.
A motiváció egyik kulcsa az értékteremtés lehetősége, az, hogy az IT-s kolléga lássa, hogy munkája hozzájárul a bank modernizációjához. A K&H ezt belső képzésekkel, nemzetközi együttműködésekkel és kis zöldmezős projektekkel is támogatja. A csapatkohézió és a fejlődési lehetőség ezért mára ugyanolyan fontos lett, mint a technológiai háttér.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Rekord összegben tart devizát a magyar lakosság
A lakosságnál lévő készpénzállomány több mint 6 százaléka deviza, míg a bankbetétek 27,8 százalékát tartják más ország pénznemében – derül ki a Magyar Nemzeti Bank friss statisztikáiból.
Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint azonban ennél is meglepőbb a külföldi hitelintézetek dominanciája: a devizabetétek csaknem fele ugyanis náluk van.
Folyamatosan nő a lakosság által devizában tartott pénz mennyisége: az MNB adatai szerint március végén a háztartások 4 953,2 milliárd forint értékben rendelkeztek devizával, ebből 438,1 milliárd forintot készpénzben, 2 353,3 milliárd forintot magyar, míg 2 160,8 milliárd forintot külföldi bankszámlán tartottak. Ez 98,5 milliárd forint növekedés az előző negyedévhez képest.
Vagyis a készpénzállomány több mint 6 százalékát tartotta március végén a lakosság devizában, míg az összes magyar és külföldi hitelintézeteknél tartott betét 27,8 százaléka volt deviza – hívja fel a figyelmet Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
A készpénzes devizaállomány nagysága 2022 harmadik és negyedik negyedévében volt a csúcson 519, illetve 501 milliárd forinttal, azóta pedig kisebb hullámzásokkal, de csökkenő trendet láthatunk.
A szakértő szerint persze nem véletlen a deviza készpénzállomány akkori megugrása, hiszen míg 2022 elején az euró jegybank hivatalos devizaárfolyama 355 forint közelében is járt, azon a nyáron már átlépte a 400 forintos lélektani határt, hogy október közepén 433 forintról forduljon végül vissza.
Miközben a devizában tartott készpénz mennyisége lassan, de biztosan csökkent a 2022-es csúcshoz képest, a magyar bankoknál devizaszámlán lévő pénz értéke ismét emelkedni kezdett, és 122,2 milliárd forinttal haladta meg március végén az előző negyedévi értéket.
A devizabetét mindenképpen jobb megoldás a készpénznél, például egy 6 hónapra lekötött euró betétre a Gránit és a MagNet Banknál is elérhető 2 százalékos, vagy ezt meghaladó kamat, míg 3 hónapos lekötésre a CIB 4, illetve 6 százalékos kamatot is fizet akár, ha a bankbetét mellé befektetési jegyet is vásárol valaki.
Fülöp Norbert Attila szerint azonban még látványosabb a külföldi bankoknál tartott bankbetétek értékének felfutása: ez 2020 első felében még nem érte el az 1 000 milliárd forintot, miközben 2025. március végén már 2 161,8 milliárd forintot tartottak Magyarországon kívül a honfitársaink.
Igaz, ez az előző negyedévi rekordtól 15,6 milliárd forinttal elmarad, ám így is a valaha mért második legmagasabb érték.
Ez azt jelenti, hogy a hitelintézeteknél tartott forint- és devizabetétek csaknem harmada, 27,8 százaléka külföldi bankszámlákon pihen, míg a devizabetéteken belül 47,9 százalékra becsülhető a külföldi bankok részesedése – teszi hozzá a szakértő. (Igaz, arra vonatkozóan nincs adat, hogy a külföldi számlákon mennyi lehet a deviza, illetve a forint megtakarítások aránya, de feltételezhető, hogy az utóbbi csekély.)
A külföldön elhelyezett betétek magas arányában persze szerepet játszik a Revolut erős jelenléte is Magyarországon, hiszen a vállalat mintegy 1,7 millió ügyféllel rendelkezett az országban 2024 végén, de a Wise és a PayPal szolgáltatók is jelentős hazai ügyfélbázissal rendelkeznek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét
-
Gazdaság1 hét ago
Így lesz a feszültségből stratégiai előny a munkahelyen
-
Gazdaság7 nap ago
Pénzügyi hullámvasúton navigál a vállalati treasury
-
Ipar2 hét ago
Milliméteres pontosság és adatvezérelt működés
-
Tippek2 hét ago
Országos összefogásra hív a SPAR
-
Egészség2 hét ago
Mitől remeghet a kezünk állandóan?
-
Okoseszközök1 hét ago
A Honor 400 széria bemutatta az AI-alapú képmozgató funkcióját
-
Zöld2 hét ago
10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból!