Connect with us

Ipar

Ez az 5 technológiai fejlesztés áll az autonóm mobil robotok gyors térnyerése mögött

amr

A csökkenő termelékenység, a lassú ellátási láncok, és az új munkavállalók alkalmazásáért, valamint megtartásáért folytatott küzdelem mind szerepet játszik az autonóm mobil robotok (AMR-ek) gyors piaci bevezetésében. 

Annak ellenére, hogy az AMR-ek iparága még mindig gyerekcipőben jár, a különböző méretű raktárak, gyárak és üzemek már most felismerték az általuk kínált előnyöket, például a termékek gyorsabb piacra juttatást, vagy az alkalmazottak a manuális anyagmozgatásnál értékesebb feladatokra való átcsoportosítását. Az ilyen és ehhez hasonló előnyök továbbra is vonzóvá teszik az AMR-ek telepítését az egyre nagyobb kihívást jelentő alkalmazásokhoz az autóipari és elektronikai gyártástól a 3PL logisztikán keresztül egészen a csomagolt fogyasztói áruk területéig.

A kifinomult új alkalmazások kihívásainak megválaszolása érdekében az AMR-gyártók folyamatos újításokon dolgoznak, hogy növeljék robotjaik teljesítményét és egyszerűbbé tegyék használatukat, mellyel lehetővé teszik, hogy egyszerre több robot is hatékonyan és biztonságosan közlekedjen bonyolult forgalmi viszonyok közepette is.

Öt gyorsan változó technológiát érdemes figyelni, mivel ezek járulnak hozzá a legnagyobb mértékben az AMR-ek fejlődéséhez és telepítéséhez.

1. A mesterséges intelligencia már nem csak egy hívószó, hanem valóban okosabbá és biztonságosabbá teszi az AMR-eket

Az AMR-ek esetében az MI technológia okosabb robotokat jelent, amelyek képesek megtanítani magukat bizonyos feladatok elvégzésére, amire költséges és időigényes programozás nélkül korábban nem lett volna lehetőség. Az MI jelentős mennyiségű számítási teljesítményt követel meg, ami az AMR fejlesztőknek egyre nagyobb mértékben áll a rendelkezésükre. Így lehetőség nyílik arra, hogy a robotok még gyorsabban ismerjenek fel tárgyakat és helyzeteket. Ma a fejlett AMR-ek MI-re támaszkodnak például a munkadarabok még precízebb azonosítása és a közlekedésnél a biztonságos manőverezés során, mindezt pedig kisebb energiafogyasztás mellett teszik. És bár az MI képességeinek legnagyobb ugrásai még hátravannak, az AMR-ek autonóm viselkedése – ahogyan egyik ponttól eljutnak egy másikba anélkül, hogy valóban tudnák, mi történik körülöttük – egyre fejlettebbé fog válni.

2. Az 5G már úton van – de lehet nem ér ide olyan gyorsan, mint sokan szeretnék

Napjaink mobil robotjainak nincs szüksége komolyabb infrastruktúrára, így a vállalatok akár mindössze egy robot megvásárlásával is könnyedén belevághatnak az automatizálásba. Azonban amint újabb robotokat szeretnének telepíteni, módot kell találni csatlakoztatásukra és kezelésükre. Jelenleg – és még egy ideig – ez a wi-fi-n múlik. Sajnos azonban a legtöbb wi-fi infrastruktúra nem úgy épült meg, hogy ilyen szintű adatmegosztást tegyen lehetővé. Amint az 5G széles körben is bevezetésre kerül, az így létrejövő erősebb és robosztusabb számítástechnikai infrastruktúra újabb szintre fogja emelni az AMR-ekben rejlő lehetőségeket, melynek köszönhetően a vállalatok egyszerre kezelhetik hatékonyan robotok tucatjait vagy akár százait is. Az 5G ultra-megbízható és ultra-gyors, nagy sávszélességű kommunikációt kínál, amivel biztosítja a több robot egyszerre és megszakítás nélküli üzemeltetéséhez szükséges stabilitást. Ahogyan a vállalatok elkezdenek áttérni az 5G-re, az AMR-ek teljesítménye is nagy lépést fog tenni előre, többek közt gyorsabb és pontosabb döntéseket fognak tudni meghozni az üzemen belüli útvonalakkal kapcsolatban.

3. Az interoperabilitás és a szoftverfejlesztés viszi előre a flottakezelést

Egészen a közelmúltig két-három AMR-t is egy komolyabb felállásnak lehetett tekinteni. Mivel jelenleg az üzemekben már nagy számban telepítenek AMR-eket, szükség van a flotta egyetlen belső logisztikai rendszerrel történő koordinálására, ellenőrzésére és kezelésére. A web alapú felhasználói felülettel rendelkező flottakezelő szoftver javítja az AMR műveletek hatékonyságát, lehetővé téve a robotok egyszerű programozását és vezérlését, beleértve a különböző top modulokkal, horgokkal, vagy egyéb kiegészítőkkel rendelkező robotokat is. A programozási szakasz befejeztével a rendszer fogja kezelni a robotflotta prioritásait, és kiválasztja a végrehajtandó művelethez legmegfelelőbb robotot a pozíció és a rendelkezésre állás alapján. A flottakezelő szoftverek más applikációkkal is integrálhatók, például vállalat- vagy raktárirányítási rendszerekkel.

4. Kiberbiztonság védi a kritikus adatokat, mivel az automatizálás többet használ fel belőlük

Mivel az MI, az interpoerabilitás és az 5G-s vezeték nélküli hálózatok sokkal szélesebb körben alkalmaznak vállalati adatokat, a robotokat telepítő szervezeteknek oda kell figyelniük arra, hogyan lehet ezekhez az adatokhoz hozzáférni, és mit tesznek az AMR-gyártók annak érdekében, hogy biztonságban tartsák őket. Mindez szorosan követi az ipari szektorban megjelenő kiberbiztonsági trendeket, ahol az utóbbi időben a fenyegetések sokkal nagyobb figyelmet kapnak. A kiberfizikai rendszerek egyre izgalmasabbá válnak mind a biztonsági ipar, mint a támadást intézők számára. Amíg a legtöbb fenyegetés továbbra is a vállalkozások IT-infrastruktúráját célozza, az operációs technológiai eszközökre irányuló veszélyek is egyre nagyobb mértéket öltenek. A fenyegetésekben történő változások azt eredményezik, hogy méretüktől függetlenül a vállalkozásoknak fokozniuk kell a kiberbiztonságot megcélzó erőfeszítéseiket. A biztonságos termékek létrehozásának két alapfeltétele a védelem mélyreható alkalmazása és a legjobb biztonsági gyakorlatok meghonosítása a termék teljes életciklusa során. Ennek a trendnek a részeként az AMR-gyártóknak határozott lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy biztosítsák az ügyfelek védelmét egy folyamatosan fejlődő, hálózatba kapcsolt világban.

5. Egyre közelebb kerülnek egymáshoz az AMR-ek és más automatizált alkalmazások

Az AMR-ek átalakítják a vállalatok belső logisztikájának kezelését annak érdekében, hogy azok termelékenyebbek és versenyképesebbek lehessenek. Ez azt jelenti, hogy az integrátorok és a gyártók szorosan együttműködnek az üzemvezetőkkel, hogy segítsenek nekik teljes mértékben kihasználni az új alkalmazások anyagkezelő funkcióit. Kisebb súlyok mozgatásával járó feladatokat, mint például a nyersanyagok a gyártósorra történő eljuttatását, vagy a késztermékek minőségellenőrzésre való leszállítását, már világszerte végeznek a robotok, de egyre többen szeretnének olyan AMR-eket, amelyek nagyobb teherbírással rendelkeznek, és akár képesek kiváltani a villástargoncák vagy raklapemelők használatát is. Emellett a mozgó platformokra szerelt együttműködő robotkarral rendelkező mobil manipulátorok is egyre népszerűbbek, mivel számos vállalat várja el a robottól azt, hogy több helyen, szélesebb körű feladatokat hajtson végre, ami végső soron azt jelenti, hagy nagyobb értéket lehet kinyerni az automatizálási beruházásból. Ahogy a vállalatok megtapasztalják az automatizálásban rejlő előnyöket, folyamatosan új alkalmazási lehetőségeket fognak találni a rakodoállómástól a gyártóterületen át a raktárig és a szállításig. A megnövelt teljesítménynek, biztonságnak és interoperabilitásnak köszönhetően a hagyományos rendszerek és az AMR-ek egyre közelebb és közelebb kerülnek egymáshoz.

A munkaerőt, ellátási láncot és termelékenységet érintő folyamatos kihívások csak növelni fogják a megfizethető és hatékony automatizálási technológiák iránti keresletet. És bár az AMR-ek egy fiatal iparágat képviselnek, a fentiekhez hasonló technológiai fejlesztések trendek mind a funkciók, mint a piaci bevezetés robbanásszerű növekedését fogják elősegíteni.

Szerző: Jesper Sonne Thimsen, Mobile Industrial Robots (MiR)

Ipar

Hidrogénmeghajtás a repülésben – magyar kutatók írják a légiközlekedés jövőjét

A gazdaságosabb és környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb repülés jövője a hidrogénmeghajtás.

A repülőgépgyártók már ígéretes eredményekre jutottak, de az elterjedéshez még több kutatás-fejlesztésre van szükség. A technológián a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (HUN-REN SZTAKI SCL) szakemberei az iparág legfontosabb szereplőivel dolgoznak együtt.

A repüléshez használt jelenlegi üzemanyagok – elsősorban a kerozin – nagy mennyiségű üvegházhatású gázt juttatnak a légkörbe, ezért elengedhetetlen a fenntarthatóbb alternatívák keresése. A repülés dekarbonizációja, károsanyag-kibocsátásának csökkentése felé a hidrogén az egyik legígéretesebb út – a hidrogén a vízből kinyerhető, és elégetésekor széndioxid nem szabadul fel.

Az Európai Unió szorgalmazza – és például adópolitikájával is támogatja –, hogy a légitársaságok a hidrogénmeghajtás felé mozduljanak el. A megoldás azonban csak akkor működhet, ha ebben a világ más meghatározó gazdasági térségei, legfőképpen Ázsia és az Egyesült Államok is lépéseket tesznek.

Technológiai kihívások és eredmények

A hidrogén alacsony energiasűrűsége miatt ugyanakkora táv megtételéhez nagyobb üzemanyagtárolókra van szükség, és a repülőgépekben használt jelenlegi üzemanyagtankok egyébként sem alkalmasak a hidrogén elraktározására. A nagy repülőgépgyártók már aktívan dolgoznak a megoldáson: egy Airbus A380-at kísérleti célból már felszereltek hidrogénmeghajtású hajtóművel és tárolórendszerrel. A cél az, hogy a töltésben, tárolásban és a tartályok elöregedésének vizsgálatában minél több tapasztalatot gyűjtsenek.

A hidrogén használata – egyelőre legalábbis – különösen a hosszú- és középtávú repülésnél indokolt, rövid távolságra a teljesen elektromos meghajtásé a jövő. Prototípus szinten léteznek már 10–20 fős hidrogénmeghajtású gépek, illetve például Norvégiában teljesen elektromos gépek, ahol két fjord között kis távolságokra szállítanak utasokat, a magyar Magnus Aircraft pedig pilótaképzéshez gyárt kisebb elektromos gépeket.

A hidrogénhez kapcsolódó repülőtéri infrastruktúra és ellátási lánc kialakítása szintén megoldandó feladat. Az Airbus a hidrogénmeghajtású utasszállítók sorozatgyártásának céldátumát a közelmúltban módosította 2050-re – nem műszaki okok miatt, hanem mert a repülőterek és a légitársaságok egyelőre nem tudják követni a gyártók fejlesztéseit.

Hidrogénalapú hajtás – dróntól az utasszállító repülésig

A hidrogén közvetlenül is elégethető, de üzemanyagcellák segítségével is átalakítható villamos energiává. A drónok hibrid meghajtással működnek: az üzemanyagcella nem képes gyorsan, hirtelen nagy teljesítmény leadására – amire például felszállásnál van szükség –, ezért ehhez akkumulátorral kell kombinálni. A cél: megtalálni az ideális kombinációt az akkumulátor, az elektromos hajtás és az üzemanyagcella között. Ha előre ismert a repülési pálya, akkor a rendszer előre tartalékolhat energiát a fel- vagy leszálláshoz, amivel a hatékonyság javítható.

A HUN-REN SZTAKI SCL hidrogénhajtású drónokkal és kisebb járművekkel foglalkozik – a kutatólabor reptetett elsőként hidrogénmeghajtású drónt Magyarországon.

„Szakembereink a drónszinttől építkezve dolgoznak azon, hogy a technológia kiterjeszthető legyen nagyobb járművekre, hajtóműves nagygépekre is – mondta el Vanek Bálint, a HUN-REN SZTAKI SCL vezetőhelyettese. – Az ilyen esetekben a drónok, kisebb járművek tulajdonképpen repülő laborként működnek, amelyeken modellezhető a nagy gépek viselkedése.”

Egy 1:10 arányú maketten – azaz a 30 méteres nagy gép esetében egy 3 méteres modellen – így meg lehet vizsgálni a felszállás, a repülés és a leszállás fázisait, illetve ezek energiaigényét. Ez alapján lehet optimalizálni, milyen energiát – áramot vagy hidrogént – használjunk.

A megoldás kidolgozásához szoros együttműködés szükséges az üzemanyagcella gyártójával. A kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységeket finanszírozó Tématerületi Kiválósági Program által támogatott magyar védelmi projekt keretében a HUN-REN SZTAKI SCL a cellák angol gyártójával dolgozik együtt: egyik fő feladatuk az üzemanyagcella matematikai modellezése és annak finomítása.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Stratégiai előnnyé válhat a debreceni jelenlét

Miközben a hazai vállalkozások többsége még mindig Budapest központúságában gondolkodik, egyre több szereplő látja meg a növekedés lehetőségét a keleti régiókban is.

A közel négy évtizede működő, teljesen magyar tulajdonú OMIKRON Informatika Kft. most Debrecenben nyitott irodát, hangsúlyozva, hogy a régiós jelenlét nem csupán operatív kérdés, hanem hosszú távú üzleti stratégia is lehet.

A budapesti központú OMIKRON Informatika Kft. hosszú távon is elkötelezett amellett, hogy ne csupán a fővárosban, hanem regionális szinten is aktívan jelen legyen. A vállalat már több éve dolgozik Debrecenből is elérhető projekteken, a helyi jelenlét megerősítése így a következő logikus lépés volt a működésükben. Az új iroda megnyitása egyértelmű üzenet a hazai üzleti közösség számára is: a keleti országrészben is érdemes erőforrást fektetni, és lehetőségként tekinteni a régióra.

„Debreceni kötődésűként pontosan látom, hogy milyen lendületben van a város és az egész térség”

– mondja Nagy Csaba, az OMIKRON Informatika Kft. ügyvezetője.

„A piaci dinamika, a fejlesztések volumene és a partnercégeink helyi jelenléte mind azt indokolják, hogy ne csupán beszállítóként, hanem valódi regionális szereplőként legyünk jelen Debrecenben is. Ez számunkra és partnereink számára is mérhető üzleti előnyt jelent”

– hangsúlyozta az ügyvezető.

A 2025 szeptemberében megnyitott iroda a vállalat első önálló irodája a keleti régióban, mely a Xanga Csoport által fejlesztett belvárosi irodaházban kapott helyet. A bővülés hátterében nemcsak helyi üzleti lehetőségek, hanem az erősebb mérnöki jelenlét és a gyorsabb reakcióidő iránti igény is meghúzódik.

Regionális jelenlét, üzleti racionalitás

Az elmúlt években látványosan felértékelődött az ország keleti részének gazdasági szerepe, különösen Debrecen és környéke vált meghatározóvá az ipari fejlesztések és nemzetközi beruházások szempontjából. A térségben sorra nyílnak új gyárak, logisztikai központok és technológiai hubok, amelyek egyre több hazai beszállítónak kínálnak növekedési lehetőséget. Az OMIKRON Informatika Kft. működése szorosan kapcsolódik ezekhez a folyamatokhoz: a cég egyik fő tevékenysége az üzleti informatikai rendszerek, hálózatok és infrastruktúrák kiépítése, üzemeltetése és védelme. A szolgáltatások között szerepel például nagyvállalati wifi-telepítés, ipari kiberbiztonság, IT-üzemeltetés és mérnöki tanácsadás is.

„Nemcsak a távolságot csökkentjük, hanem a reakcióidőt is”

– fogalmazott Marton András, az OMIKRON másik ügyvezető igazgatója.

„Ha egy stratégiai partnerünk telephelyén – például egy erőműben vagy gyártóüzemben – gond adódik, a debreceni jelenlét révén akár néhány órán belül helyszíni támogatást tudunk biztosítani. Ez olyan szintű rugalmasság, amit a partnereink értékelnek, és amit máshonnan nem feltétlenül tudnának megkapni.”

A cég mérnöki csapatának háromnegyede műszaki végzettségű szakemberekből áll, akik a beépített rendszerek működését nemcsak technikailag támogatják, hanem szakmai tanácsadóként is részt vesznek a partnerek döntéseiben. A debreceni iroda így nemcsak fizikai jelenlétet, hanem tudásbázist is jelent az OMIKRON partnerei számára.

Partnerségben a fejlődés helyi motorjaival

Az OMIKRON debreceni bővülése nem jöhetett volna létre erős helyi partner nélkül. A vállalat a Xanga Csoporttal évek óta együttműködik: korábban közösségi munkaállomásokat béreltek a fejlesztőcég irodai környezetében, mostanra azonban egy teljes, saját irodát nyitottak a belvárosban.

„Hiszünk abban, hogy a magyar vállalatok együttműködése lehet a gazdasági fejlődés egyik motorja”

– mondta el Herdon István, a Xanga Csoport ügyvezető igazgatója.

„Az, hogy egy budapesti központú, országosan aktív IT-cég minket választott első vidéki irodájának helyszíneként, megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk. A rugalmas, gyors és testreszabott fejlesztések éppen ezt a célt szolgálják.”

A Xanga fejlesztési portfóliója mára kiterjed ipari, logisztikai, irodai, lakó- és szállodai projektekre is. A cég célja, hogy az ország keleti felében is olyan üzleti környezetet biztosítson, amely technológiai és infrastruktúra szempontból is versenyképes alternatívája lehet a fővárosnak, különösen azoknak a cégeknek, amelyek a helyi gyártásra, kiszolgálásra vagy logisztikai rugalmasságra építik működésüket.

Példamutató bővülés, tudatos építkezés

Az OMIKRON Informatika Kft. debreceni irodanyitása jól példázza, hogy a tudatos, stratégiai bővülés nem csak Budapest központú lehet. Egyre több hazai vállalkozás ismeri fel, hogy a keleti régiók – különösen Debrecen – nem csupán ipari beruházásoknak adnak otthont, hanem komplex üzleti ökoszisztémát is kínálnak, ahol a szolgáltatók és beszállítók is hosszú távon gondolkodhatnak.

„Számomra személyes jelentősége is van annak, hogy éppen Debrecenben nyitottuk meg az új irodánkat”

– mondja Nagy Csaba, az OMIKRON egyik ügyvezetője.

„Ezzel nemcsak szakmai válaszokat adunk a régióban zajló fejlesztésekre, de azt is megmutatjuk, hogy magyar cégként, magyar partnerekkel együttműködve is lehet stabilan és hosszú távon építkezni.”

A vállalat célja, hogy debreceni jelenlétével tovább erősítse szolgáltatásait az ipari informatika, kiberbiztonság és IT-üzemeltetés terén, és megmutassa, hogyan lehet technológiai tudást lokálisan érvényesíteni egy országos szintű gazdasági környezetben is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. geostacionárius műholdpálya-használati szerződést írt alá

 A 4iG SDT a műholdpályához tartozó frekvenciaerőforrásokat is az Eutelsattól bérli majd, ezért a most megkötött szerződés kulcsfontosságú lépés a HUSAT műholdprogram megvalósításában.

  •  A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT) geostacionárius pályahasználati és frekvenciahasználati bérleti szerződést írt alá a francia Eutelsat SA (Eutelsat) vállalattal, a világ egyik legrégebbi és legelismertebb műholdas távközlési szolgáltatójával.
  • A HUSAT műholdprogram megvalósításának alapját jelentő szerződés keretében az Eutelsat a felbocsátástól számított 15 évre biztosítja a HUGEO geostacionárius műhold működtetéshez szükséges kizárólagos licencet a szerződésben szereplő geostacionárius pályapozícióra és a hozzá tartozó frekvenciákra.
  • A kelet-közép-európai régióban legnagyobb, magánkezdeményezésben és finanszírozásban megvalósuló HUSAT műholdprogram keretében a 4iG SDT egy geostacionárius telekommunikációs műholdat (HUGEO) és nyolc, alacsony földkörüli pályán keringő földmegfigyelési műholdat (HULEO) állít pályára 2032-ig, ezzel a térség meghatározó űripari szereplőjévé válik.

A 4iG SDT, űr és védelmi ipari vállalat és a francia Eutelsat, Európa egyik vezető többpályás műholdas szolgáltatója műholdpálya- és frekvenciahasználati szerződést írtak alá a HUSAT program geostacionárius távközlési műholdja, a HUGEO pályapozíciója és a hozzá kapcsolódó frekvenciahasználati jogok biztosításáról. Az Eutelsattal 2025 augusztusában kötött kötelező érvényű Együttműködési Megállapodást (MoU) követően aláírt szerződés a HUSAT program megvalósításának új szakaszát nyitja meg.

A szerződés értelmében az Eutelsat 15 évre kizárólagos licencet biztosít a 4iG SDT számára a szerződésben meghatározott geostacionárius pályapozíció használatára és az ahhoz tartozó frekvenciaerőforrásokra, ami lehetővé teszi, hogy a 4iG SDT a felbocsátást követően ezen az orbitális pályán üzemeltesse a HUGEO telekommunikációs műholdat. A pontos pályapozíciót és frekvencia jogokat, valamint a műholdak által lefedett területeket a vállalatok a szerződésben foglaltak szerint bizalmasan kívánják kezelni.

„Együttműködésünk az Eutelsattal a HUSAT műholdprogram megvalósításának következő meghatározó mérföldkövét jelenti, emellett nemzetközileg is tovább erősíti a 4iG vállalatcsoport vezető technológiai szerepét a régióban. Ez a megállapodás is aláhúzza, hogy a magyar űripari törekvéseket és műholdprogramot a legnagyobb szereplők is elismerik, illetve lehetőséget látnak a partnerségre”

– mondta Dr. Sárhegyi István, a 4iG SDT vezérigazgatója.

Az Eutelsat több mint 40 éves tapasztalattal rendelkezik a műholdüzemeltetésben, jelenleg 34 geostacionárius és mintegy 600 alacsony pályás műholddal biztosít műholdas kommunikációs szolgáltatásokat világszerte, együttműködésben a nemzetközi és a francia szabályozó hatóságokkal.

A HUSAT program a legnagyobb magánkezdeményezésben és finanszírozásban megvalósuló műholdprogram Magyarországon és a kelet-közép-európai régióban. A HUSAT keretében a 4iG S&D egy geostacionárius pályán keringő telekommunikációs műholdat (HUGEO), valamint további nyolc, alacsony földkörüli pályán keringő, nagyfelbontású földmegfigyelési műholdat (HULEO) tervez 2032-ig pályára állítani és a műholdak élettartama során üzemeltetni.

A két vállalat közötti hosszú távú technológiai partnerség biztosítja Magyarország helyét Európa űripar térképén és új távlatokat nyithat a hazai műholdas technológiák fejlődésében. Hozzájárul a 4iG Csoport műholdas infrastruktúrájának kiépítéséhez, a digitális szuverenitás megteremtéséhez és a földmegfigyelési és következő generációs távközlési szolgáltatások kialakításához.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss