Ipar
Ez az 5 technológiai fejlesztés áll az autonóm mobil robotok gyors térnyerése mögött
A csökkenő termelékenység, a lassú ellátási láncok, és az új munkavállalók alkalmazásáért, valamint megtartásáért folytatott küzdelem mind szerepet játszik az autonóm mobil robotok (AMR-ek) gyors piaci bevezetésében.
Annak ellenére, hogy az AMR-ek iparága még mindig gyerekcipőben jár, a különböző méretű raktárak, gyárak és üzemek már most felismerték az általuk kínált előnyöket, például a termékek gyorsabb piacra juttatást, vagy az alkalmazottak a manuális anyagmozgatásnál értékesebb feladatokra való átcsoportosítását. Az ilyen és ehhez hasonló előnyök továbbra is vonzóvá teszik az AMR-ek telepítését az egyre nagyobb kihívást jelentő alkalmazásokhoz az autóipari és elektronikai gyártástól a 3PL logisztikán keresztül egészen a csomagolt fogyasztói áruk területéig.
A kifinomult új alkalmazások kihívásainak megválaszolása érdekében az AMR-gyártók folyamatos újításokon dolgoznak, hogy növeljék robotjaik teljesítményét és egyszerűbbé tegyék használatukat, mellyel lehetővé teszik, hogy egyszerre több robot is hatékonyan és biztonságosan közlekedjen bonyolult forgalmi viszonyok közepette is.
Öt gyorsan változó technológiát érdemes figyelni, mivel ezek járulnak hozzá a legnagyobb mértékben az AMR-ek fejlődéséhez és telepítéséhez.
1. A mesterséges intelligencia már nem csak egy hívószó, hanem valóban okosabbá és biztonságosabbá teszi az AMR-eket
Az AMR-ek esetében az MI technológia okosabb robotokat jelent, amelyek képesek megtanítani magukat bizonyos feladatok elvégzésére, amire költséges és időigényes programozás nélkül korábban nem lett volna lehetőség. Az MI jelentős mennyiségű számítási teljesítményt követel meg, ami az AMR fejlesztőknek egyre nagyobb mértékben áll a rendelkezésükre. Így lehetőség nyílik arra, hogy a robotok még gyorsabban ismerjenek fel tárgyakat és helyzeteket. Ma a fejlett AMR-ek MI-re támaszkodnak például a munkadarabok még precízebb azonosítása és a közlekedésnél a biztonságos manőverezés során, mindezt pedig kisebb energiafogyasztás mellett teszik. És bár az MI képességeinek legnagyobb ugrásai még hátravannak, az AMR-ek autonóm viselkedése – ahogyan egyik ponttól eljutnak egy másikba anélkül, hogy valóban tudnák, mi történik körülöttük – egyre fejlettebbé fog válni.
2. Az 5G már úton van – de lehet nem ér ide olyan gyorsan, mint sokan szeretnék
Napjaink mobil robotjainak nincs szüksége komolyabb infrastruktúrára, így a vállalatok akár mindössze egy robot megvásárlásával is könnyedén belevághatnak az automatizálásba. Azonban amint újabb robotokat szeretnének telepíteni, módot kell találni csatlakoztatásukra és kezelésükre. Jelenleg – és még egy ideig – ez a wi-fi-n múlik. Sajnos azonban a legtöbb wi-fi infrastruktúra nem úgy épült meg, hogy ilyen szintű adatmegosztást tegyen lehetővé. Amint az 5G széles körben is bevezetésre kerül, az így létrejövő erősebb és robosztusabb számítástechnikai infrastruktúra újabb szintre fogja emelni az AMR-ekben rejlő lehetőségeket, melynek köszönhetően a vállalatok egyszerre kezelhetik hatékonyan robotok tucatjait vagy akár százait is. Az 5G ultra-megbízható és ultra-gyors, nagy sávszélességű kommunikációt kínál, amivel biztosítja a több robot egyszerre és megszakítás nélküli üzemeltetéséhez szükséges stabilitást. Ahogyan a vállalatok elkezdenek áttérni az 5G-re, az AMR-ek teljesítménye is nagy lépést fog tenni előre, többek közt gyorsabb és pontosabb döntéseket fognak tudni meghozni az üzemen belüli útvonalakkal kapcsolatban.
3. Az interoperabilitás és a szoftverfejlesztés viszi előre a flottakezelést
Egészen a közelmúltig két-három AMR-t is egy komolyabb felállásnak lehetett tekinteni. Mivel jelenleg az üzemekben már nagy számban telepítenek AMR-eket, szükség van a flotta egyetlen belső logisztikai rendszerrel történő koordinálására, ellenőrzésére és kezelésére. A web alapú felhasználói felülettel rendelkező flottakezelő szoftver javítja az AMR műveletek hatékonyságát, lehetővé téve a robotok egyszerű programozását és vezérlését, beleértve a különböző top modulokkal, horgokkal, vagy egyéb kiegészítőkkel rendelkező robotokat is. A programozási szakasz befejeztével a rendszer fogja kezelni a robotflotta prioritásait, és kiválasztja a végrehajtandó művelethez legmegfelelőbb robotot a pozíció és a rendelkezésre állás alapján. A flottakezelő szoftverek más applikációkkal is integrálhatók, például vállalat- vagy raktárirányítási rendszerekkel.
4. Kiberbiztonság védi a kritikus adatokat, mivel az automatizálás többet használ fel belőlük
Mivel az MI, az interpoerabilitás és az 5G-s vezeték nélküli hálózatok sokkal szélesebb körben alkalmaznak vállalati adatokat, a robotokat telepítő szervezeteknek oda kell figyelniük arra, hogyan lehet ezekhez az adatokhoz hozzáférni, és mit tesznek az AMR-gyártók annak érdekében, hogy biztonságban tartsák őket. Mindez szorosan követi az ipari szektorban megjelenő kiberbiztonsági trendeket, ahol az utóbbi időben a fenyegetések sokkal nagyobb figyelmet kapnak. A kiberfizikai rendszerek egyre izgalmasabbá válnak mind a biztonsági ipar, mint a támadást intézők számára. Amíg a legtöbb fenyegetés továbbra is a vállalkozások IT-infrastruktúráját célozza, az operációs technológiai eszközökre irányuló veszélyek is egyre nagyobb mértéket öltenek. A fenyegetésekben történő változások azt eredményezik, hogy méretüktől függetlenül a vállalkozásoknak fokozniuk kell a kiberbiztonságot megcélzó erőfeszítéseiket. A biztonságos termékek létrehozásának két alapfeltétele a védelem mélyreható alkalmazása és a legjobb biztonsági gyakorlatok meghonosítása a termék teljes életciklusa során. Ennek a trendnek a részeként az AMR-gyártóknak határozott lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy biztosítsák az ügyfelek védelmét egy folyamatosan fejlődő, hálózatba kapcsolt világban.
5. Egyre közelebb kerülnek egymáshoz az AMR-ek és más automatizált alkalmazások
Az AMR-ek átalakítják a vállalatok belső logisztikájának kezelését annak érdekében, hogy azok termelékenyebbek és versenyképesebbek lehessenek. Ez azt jelenti, hogy az integrátorok és a gyártók szorosan együttműködnek az üzemvezetőkkel, hogy segítsenek nekik teljes mértékben kihasználni az új alkalmazások anyagkezelő funkcióit. Kisebb súlyok mozgatásával járó feladatokat, mint például a nyersanyagok a gyártósorra történő eljuttatását, vagy a késztermékek minőségellenőrzésre való leszállítását, már világszerte végeznek a robotok, de egyre többen szeretnének olyan AMR-eket, amelyek nagyobb teherbírással rendelkeznek, és akár képesek kiváltani a villástargoncák vagy raklapemelők használatát is. Emellett a mozgó platformokra szerelt együttműködő robotkarral rendelkező mobil manipulátorok is egyre népszerűbbek, mivel számos vállalat várja el a robottól azt, hogy több helyen, szélesebb körű feladatokat hajtson végre, ami végső soron azt jelenti, hagy nagyobb értéket lehet kinyerni az automatizálási beruházásból. Ahogy a vállalatok megtapasztalják az automatizálásban rejlő előnyöket, folyamatosan új alkalmazási lehetőségeket fognak találni a rakodoállómástól a gyártóterületen át a raktárig és a szállításig. A megnövelt teljesítménynek, biztonságnak és interoperabilitásnak köszönhetően a hagyományos rendszerek és az AMR-ek egyre közelebb és közelebb kerülnek egymáshoz.
A munkaerőt, ellátási láncot és termelékenységet érintő folyamatos kihívások csak növelni fogják a megfizethető és hatékony automatizálási technológiák iránti keresletet. És bár az AMR-ek egy fiatal iparágat képviselnek, a fentiekhez hasonló technológiai fejlesztések trendek mind a funkciók, mint a piaci bevezetés robbanásszerű növekedését fogják elősegíteni.
Szerző: Jesper Sonne Thimsen, Mobile Industrial Robots (MiR)
Ipar
Hankook Dynapro AT2 Xtreme: sokoldalú és tartós
A Hankook bemutatja új, nagyteljesítményű gumiabroncsát, a Dynapro AT2 Xtreme-et, amely minden terepre alkalmas, és amelyet kifejezetten a lakóautók, a klasszikus terepjárók és az építőipari szállítók sokoldalú használatára terveztek.
A négyévszakos gumiabroncs ötvözi a megbízható tapadást a vezetési kényelemmel és tartóssággal, évszaktól és útfelülettől függetlenül. Összesen 15 méretet kínálnak 15 és 17 col között, amelyek a klasszikus 4×4-es tartományt is lefedik. A Dynapro termékcsaládban továbbra is megtalálható a Dynapro AT2, amely 20 colig terjedő méretekben kapható, és így számos terepjáróhoz tökéletes.
„A Dynapro AT2 Xtreme termékkel megerősítjük pozíciónkat a növekvő terepjáró szegmensben azzal, hogy megbízható, tartós és kényelmes megoldást kínálunk a terep- és az országúti használat közötti váltáshoz”
– nyilatkozta Jongho Park, a Hankook Tire Europe elnöke.
A Dynapro AT2 Xtreme univerzális modellként egészíti ki a Dynapro termékcsaládot, az úttestre specializálódott Dynapro HPX és az off-road Dynapro MT2 között. Megfelel a modern terepabroncsokkal szemben támasztott elvárásoknak, miközben kiválóan alkalmas mindennapi használatra. Ezt az innovatív futófelületi kialakítás és modern anyagkeverék kombinációja teszi lehetővé.
Megbízható és kényelmes
A gumiabroncs különleges vállidom-kialakítása mély oldalfalú blokkokkal megvédi a terepen a vágások és egyéb sérülések ellen. Ugyanakkor a kifinomult futófelületi alakzatok többirányú lamellákkal és barázdákkal biztosítják a lehető legjobb súrlódást – akár havon is. A Dynapro AT2 Xtreme 3PMSF-minősítéssel rendelkezik, így az abroncson megtalálható alpesi/hópehely szimbólum, ami azt jelenti, hogy kihívást jelentő téli időjárási körülmények között is használható. A különlegesen kialakított blokkszélek és az extra barázdák a futófelületi blokkok között csökkentik a menetzajt, valamint stabilizálják a futófelületet a kényelmes és biztonságos utazás érdekében.
Az újonnan kifejlesztett futófelületi keverék erőssége abban rejlik, hogy funkcionalizált polimereket tartalmaz, amelyek biztosítják az optimális szilikaelosztást, továbbá olyan integrált részecskéket, amelyek ellenállnak a deformációnak és a szélsőséges hőmérsékletnek, ezáltal javítva a tapadást. Az eredmény egy, még az elődjénél is hosszabb élettartam. A “Max Mileage” technológiának köszönhetően a Dynapro AT2 Xtreme rendkívül magas futásteljesítményt ér el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Microsoft és Siemens összefogás
A nagyobb épületek – például kereskedelmi létesítmények, adatközpontok vagy felsőoktatási intézmények, – IoT-alapú működtetését könnyíti meg és optimalizálja a Microsoft és a Siemens új együttműködése.
A megállapodás lehetővé teszi a Siemens digitális épületfelügyeleti platformja, a Building X és a Microsoft Azure IoT Operations szolgáltatások közötti átjárhatóságot.
A Microsoft Azure felhőalapú szolgáltatásaihoz csatlakoztatott Siemens Building X platform és annak különböző, például energiagazdálkodást vagy karbantartást támogató alkalmazásai lehetővé teszik a jelenleg elkülönülten működő IoT-eszközök adatainak egységes kezelését. Ennek eredményeként az épületüzemeltetés különböző rendszerei egy közös, átlátható felületen integrálódnak, és válhatnak hatékonyabban irányíthatóvá.
Ezáltal olyan adatok integrálhatóak, mint például a fűtési, szellőzési és légkondicionáló (HVAC) rendszerekből érkező információk, a szelepek hőmérsékletének, nyomásának adatai vagy a beltéri levegőminőség különböző jellemzői. Így az ügyfelek saját épületeikre szabott energiafelügyeleti és optimalizálási beállításokat és karbantartási terveket alakíthatnak ki.
Az együttműködésnek köszönhetően az épületekben elhelyezett eszközök gyártófüggetlenül, egyetlen kattintással csatlakoztathatóak lesznek a felhőalapú rendszerekhez. A mostani az egyik első olyan integráció, amely tisztán nyílt ipari szabványokon – World Wide Web Consortium (W3C), Web of Things (WoT) és Open Platform Communications Unified Architecture (OPC UA) protokollokon – alapul a szolgáltatók között.
Így az integráció a korábbi, hasonló összehangolási megoldásokhoz képest a szükséges erőforrások akár 80 százalékának megspórolásával valósulhat meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Már nem elég beszélni róla: hét kiemelt fenntarthatósági téma szerepel a magyar vállalatok napirendjén
A jelentéstétel nemcsak jogi kötelezettséggel, hanem stratégiai előnnyel is jár – derül ki az EY friss tanulmányából, amely több mint 200 – köztük 16 magyar – vállalat első, uniós irányelvek (CSRD) szerint készült fenntarthatósági beszámolóját elemezte.
Az érintett cégek döntő többségének már van ESG felelőse és stratégiája. A társaságok átlagosan hét kritikus területet azonosítottak a működésük szempontjából.
A vizsgált jelentések terjedelme jelentős eltérést mutatott: a legrövidebb 33, a leghosszabb 412 oldalas volt, míg átlagosan 120 oldalt tettek ki. A legátfogóbb dokumentumok a pénzügyi szektorhoz köthetők, ahol a befektetői elvárások és a szabályozói megfelelés egyaránt részletes tartalmat követelnek meg. Az elemzett vállalatok közel fele, míg idehaza a cégek többsége (58%) már rendelkezik olyan belső jelentéstételi politikával, amely rögzíti, hogy a társaság miként készíti el a fenntarthatósági jelentéseit. Szinte az összes jelentéstevőnek (88%) van fenntarthatósági stratégiája, míg tízből nyolc cég rendelkezik dedikált ESG-felelőssel.
A társaságok átlagosan hét kiemelt területet határoztak meg a kettős lényegességi felmérés (Double Materiality Assessment, DMA) során, ami azt vizsgálja, hogy mely fenntarthatósági hatások jelentősek a vállalat, és annak értéklánca szempontjából, illetve milyen pénzügyi kockázatok és lehetőségek merülhetnek fel. Ezek közül az éghajlatváltozás jellemzően minden iparágban releváns volt, csak nagyon alapos indoklással hagyható ki, továbbá a saját munkaerőre és vállalatirányításra vonatkozó közzétételek is iparágtól függetlenül relevánsak. A körforgásos gazdaság, az értékláncban dolgozók, a fogyasztók és végfelhasználók, illetve a biológiai sokféleség és ökoszisztémák szintén lényeges témaként szerepeltek a 216 vállalat napirendjén.
„A CSRD-jelentések első alkalommal adnak képet az érintett vállalatok fenntarthatósági érettségéről. A következő lépés, hogy az adatalapú, stratégiai megközelítés a napi működés részévé váljon és a cégek kialakítsák az ehhez szükséges tartalmi és formai keretrendszert”
– emelte ki Lukács Ákos, az EY Klímaváltozási és Fenntarthatósági üzletágának partnere.
„Ehhez elengedhetetlen a fenntarthatóság szervezeti integrációja, amihez a kulcs a közös célrendszer, az egyértelmű felelősségi körök és a világos ösztönzési folyamatok kialakítása”
– tette hozzá az EY szakértője.
A cégeknek a jelentéstételt üzleti szempontból is érdemes kiértékelniük, különös tekintettel a kettős lényegességi felmérésre. A sikeres adatszolgáltatáshoz elengedhetetlen a szervezeti és informatikai háttér megerősítése, a megfelelő belső kontrollkörnyezet kialakítása, valamint a komplex adatforrások – például az átállási tervek és klímakockázatok – hatékony kezelése. A cél a megfelelésen túl a fenntarthatósági teljesítmény javítása és az üzleti értékteremtés. Ezt az ESG-minősítések javításával, a zöld finanszírozási lehetőségek kiaknázásával és a kockázatok tudatos elhárításával érhetik el a döntéshozók.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Szórakozás2 hét ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Ipar2 hét ago
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
-
Okoseszközök2 hét ago
Indul a Real-Time Text, vagyis a valós idejű szöveg a Telekom hálózatán belül
-
Gazdaság1 hét ago
70 ezres drágulás egy hónap alatt, és más érdekességek a KSH és Használtautó.hu első közös statisztikájából
-
Mozgásban6 nap ago
A Forma–1-es Brit Nagydíjon versenyez Molnár Martin a hétvégén
-
Gazdaság1 hét ago
TIME100: a Huawei a világ legbefolyásosabb vállalatai között
-
Mozgásban2 nap ago
A Kia EV5 az elektromos mobilitást az európai vezetők igényeihez szabja
-
Gazdaság2 hét ago
Másodpercek alatt csap le a mesterséges intelligencia