Ipar
Ez az 5 technológiai fejlesztés áll az autonóm mobil robotok gyors térnyerése mögött
A csökkenő termelékenység, a lassú ellátási láncok, és az új munkavállalók alkalmazásáért, valamint megtartásáért folytatott küzdelem mind szerepet játszik az autonóm mobil robotok (AMR-ek) gyors piaci bevezetésében.
Annak ellenére, hogy az AMR-ek iparága még mindig gyerekcipőben jár, a különböző méretű raktárak, gyárak és üzemek már most felismerték az általuk kínált előnyöket, például a termékek gyorsabb piacra juttatást, vagy az alkalmazottak a manuális anyagmozgatásnál értékesebb feladatokra való átcsoportosítását. Az ilyen és ehhez hasonló előnyök továbbra is vonzóvá teszik az AMR-ek telepítését az egyre nagyobb kihívást jelentő alkalmazásokhoz az autóipari és elektronikai gyártástól a 3PL logisztikán keresztül egészen a csomagolt fogyasztói áruk területéig.
A kifinomult új alkalmazások kihívásainak megválaszolása érdekében az AMR-gyártók folyamatos újításokon dolgoznak, hogy növeljék robotjaik teljesítményét és egyszerűbbé tegyék használatukat, mellyel lehetővé teszik, hogy egyszerre több robot is hatékonyan és biztonságosan közlekedjen bonyolult forgalmi viszonyok közepette is.
Öt gyorsan változó technológiát érdemes figyelni, mivel ezek járulnak hozzá a legnagyobb mértékben az AMR-ek fejlődéséhez és telepítéséhez.
1. A mesterséges intelligencia már nem csak egy hívószó, hanem valóban okosabbá és biztonságosabbá teszi az AMR-eket
Az AMR-ek esetében az MI technológia okosabb robotokat jelent, amelyek képesek megtanítani magukat bizonyos feladatok elvégzésére, amire költséges és időigényes programozás nélkül korábban nem lett volna lehetőség. Az MI jelentős mennyiségű számítási teljesítményt követel meg, ami az AMR fejlesztőknek egyre nagyobb mértékben áll a rendelkezésükre. Így lehetőség nyílik arra, hogy a robotok még gyorsabban ismerjenek fel tárgyakat és helyzeteket. Ma a fejlett AMR-ek MI-re támaszkodnak például a munkadarabok még precízebb azonosítása és a közlekedésnél a biztonságos manőverezés során, mindezt pedig kisebb energiafogyasztás mellett teszik. És bár az MI képességeinek legnagyobb ugrásai még hátravannak, az AMR-ek autonóm viselkedése – ahogyan egyik ponttól eljutnak egy másikba anélkül, hogy valóban tudnák, mi történik körülöttük – egyre fejlettebbé fog válni.
2. Az 5G már úton van – de lehet nem ér ide olyan gyorsan, mint sokan szeretnék
Napjaink mobil robotjainak nincs szüksége komolyabb infrastruktúrára, így a vállalatok akár mindössze egy robot megvásárlásával is könnyedén belevághatnak az automatizálásba. Azonban amint újabb robotokat szeretnének telepíteni, módot kell találni csatlakoztatásukra és kezelésükre. Jelenleg – és még egy ideig – ez a wi-fi-n múlik. Sajnos azonban a legtöbb wi-fi infrastruktúra nem úgy épült meg, hogy ilyen szintű adatmegosztást tegyen lehetővé. Amint az 5G széles körben is bevezetésre kerül, az így létrejövő erősebb és robosztusabb számítástechnikai infrastruktúra újabb szintre fogja emelni az AMR-ekben rejlő lehetőségeket, melynek köszönhetően a vállalatok egyszerre kezelhetik hatékonyan robotok tucatjait vagy akár százait is. Az 5G ultra-megbízható és ultra-gyors, nagy sávszélességű kommunikációt kínál, amivel biztosítja a több robot egyszerre és megszakítás nélküli üzemeltetéséhez szükséges stabilitást. Ahogyan a vállalatok elkezdenek áttérni az 5G-re, az AMR-ek teljesítménye is nagy lépést fog tenni előre, többek közt gyorsabb és pontosabb döntéseket fognak tudni meghozni az üzemen belüli útvonalakkal kapcsolatban.
3. Az interoperabilitás és a szoftverfejlesztés viszi előre a flottakezelést
Egészen a közelmúltig két-három AMR-t is egy komolyabb felállásnak lehetett tekinteni. Mivel jelenleg az üzemekben már nagy számban telepítenek AMR-eket, szükség van a flotta egyetlen belső logisztikai rendszerrel történő koordinálására, ellenőrzésére és kezelésére. A web alapú felhasználói felülettel rendelkező flottakezelő szoftver javítja az AMR műveletek hatékonyságát, lehetővé téve a robotok egyszerű programozását és vezérlését, beleértve a különböző top modulokkal, horgokkal, vagy egyéb kiegészítőkkel rendelkező robotokat is. A programozási szakasz befejeztével a rendszer fogja kezelni a robotflotta prioritásait, és kiválasztja a végrehajtandó művelethez legmegfelelőbb robotot a pozíció és a rendelkezésre állás alapján. A flottakezelő szoftverek más applikációkkal is integrálhatók, például vállalat- vagy raktárirányítási rendszerekkel.
4. Kiberbiztonság védi a kritikus adatokat, mivel az automatizálás többet használ fel belőlük
Mivel az MI, az interpoerabilitás és az 5G-s vezeték nélküli hálózatok sokkal szélesebb körben alkalmaznak vállalati adatokat, a robotokat telepítő szervezeteknek oda kell figyelniük arra, hogyan lehet ezekhez az adatokhoz hozzáférni, és mit tesznek az AMR-gyártók annak érdekében, hogy biztonságban tartsák őket. Mindez szorosan követi az ipari szektorban megjelenő kiberbiztonsági trendeket, ahol az utóbbi időben a fenyegetések sokkal nagyobb figyelmet kapnak. A kiberfizikai rendszerek egyre izgalmasabbá válnak mind a biztonsági ipar, mint a támadást intézők számára. Amíg a legtöbb fenyegetés továbbra is a vállalkozások IT-infrastruktúráját célozza, az operációs technológiai eszközökre irányuló veszélyek is egyre nagyobb mértéket öltenek. A fenyegetésekben történő változások azt eredményezik, hogy méretüktől függetlenül a vállalkozásoknak fokozniuk kell a kiberbiztonságot megcélzó erőfeszítéseiket. A biztonságos termékek létrehozásának két alapfeltétele a védelem mélyreható alkalmazása és a legjobb biztonsági gyakorlatok meghonosítása a termék teljes életciklusa során. Ennek a trendnek a részeként az AMR-gyártóknak határozott lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy biztosítsák az ügyfelek védelmét egy folyamatosan fejlődő, hálózatba kapcsolt világban.
5. Egyre közelebb kerülnek egymáshoz az AMR-ek és más automatizált alkalmazások
Az AMR-ek átalakítják a vállalatok belső logisztikájának kezelését annak érdekében, hogy azok termelékenyebbek és versenyképesebbek lehessenek. Ez azt jelenti, hogy az integrátorok és a gyártók szorosan együttműködnek az üzemvezetőkkel, hogy segítsenek nekik teljes mértékben kihasználni az új alkalmazások anyagkezelő funkcióit. Kisebb súlyok mozgatásával járó feladatokat, mint például a nyersanyagok a gyártósorra történő eljuttatását, vagy a késztermékek minőségellenőrzésre való leszállítását, már világszerte végeznek a robotok, de egyre többen szeretnének olyan AMR-eket, amelyek nagyobb teherbírással rendelkeznek, és akár képesek kiváltani a villástargoncák vagy raklapemelők használatát is. Emellett a mozgó platformokra szerelt együttműködő robotkarral rendelkező mobil manipulátorok is egyre népszerűbbek, mivel számos vállalat várja el a robottól azt, hogy több helyen, szélesebb körű feladatokat hajtson végre, ami végső soron azt jelenti, hagy nagyobb értéket lehet kinyerni az automatizálási beruházásból. Ahogy a vállalatok megtapasztalják az automatizálásban rejlő előnyöket, folyamatosan új alkalmazási lehetőségeket fognak találni a rakodoállómástól a gyártóterületen át a raktárig és a szállításig. A megnövelt teljesítménynek, biztonságnak és interoperabilitásnak köszönhetően a hagyományos rendszerek és az AMR-ek egyre közelebb és közelebb kerülnek egymáshoz.
A munkaerőt, ellátási láncot és termelékenységet érintő folyamatos kihívások csak növelni fogják a megfizethető és hatékony automatizálási technológiák iránti keresletet. És bár az AMR-ek egy fiatal iparágat képviselnek, a fentiekhez hasonló technológiai fejlesztések trendek mind a funkciók, mint a piaci bevezetés robbanásszerű növekedését fogják elősegíteni.
Szerző: Jesper Sonne Thimsen, Mobile Industrial Robots (MiR)
Ipar
A Magyar Telekom és a BME sikeresen tesztelte az 50GPON hálózatot
A Magyar Telekom a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel (BME) együttműködésben sikeresen tesztelte a Huawei legújabb, szimmetrikus 50Gbps elméleti sebességre képes Triple PON rendszerét.
A Triple PON technológia újdonsága abban rejlik, hogy egyetlen optikai szálon, egyetlen PON vonali kártya és egy kombinált optikai modul segítségével képes három generációs PON technológiát (GPON, XGS-PON, 50GPON) párhuzamosan kiszolgálni. Az 50GPON technológia legnagyobb előnye, hogy szimmetrikusan elméleti 50 Gbps adatátviteli sebességet biztosít, amely ideálissá teszi a jövő digitális alkalmazásaihoz, például 8K felbontású videóstreaminghez, e-sporthoz, VR/AR élményekhez és az otthoni felhőszolgáltatásokhoz. Emellett kiemelkedően alacsony, 1 milliszekundum alatti késleltetéssel, valamint mikroszekundum szintű késleltetésingadozással működik, ami nélkülözhetetlen az 5G bázisállomások kiszolgálásához (mobil backhaul), illetve az ipari automatizálási rendszerek és a távgyógyászati alkalmazások számára is. A technológia csomagvesztésmentes adatátvitelt biztosít, ami elengedhetetlen a magas szolgáltatásminőség és a megbízható, zökkenőmentes felhasználói élmény garantálásához. Mindezeken túl az 50GPON jövőálló infrastruktúrát kínál: lehetővé teszi, hogy a meglévő optikai hálózatok minimális módosítással is képesek legyenek kiszolgálni a következő évtized technológiai és digitális igényeit.
„Az 50GPON nemcsak a sávszélesség új szintjét jelenti, hanem válasz lehet a jövő digitális társadalmának kihívásaira is, hiszen az otthoni szórakozástól az ipari automatizálásig minden területen új lehetőségeket nyithat meg. Büszkék vagyunk rá, hogy az országban elsőként tesztelhettük ezt az innovációt, és külön öröm számunkra, hogy ebben együttműködő partnerünk a BME, ahol a hallgatók is közvetlen tapasztalatokat szerezhetnek a legkorszerűbb optikai hálózati technológiáról”
– mondta Nagy Péter, a Magyar Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese.
A teszthez szükséges eszközöket a Huawei Technologies Hungary biztosította, az első végpont bekötése a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának Távközlési és Mesterséges Intelligencia Tanszékén valósult meg.
„A BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) számára a Magyar Telekom által rendelkezésre bocsátott 50PON technológia igazi mérföldkő az oktatásban, mert a legújabb, világszínvonalú optikai hálózati infrastruktúrát hozza közvetlenül a hallgatók és kutatók közelébe”
– emelte ki Imre Sándor, a BME VIK dékánja.
„Az új 50GPON végpont a BME VIK Távközlési és Mesterséges Intelligencia Tanszéken (BME VIK TMIT) került bekötésre, így az itteni laboratóriumokban működő AR/VR műhely, a felhőből vezérelt, mesterséges intelligencia-támogatású ipari automatizációra szakosodott műhelyek is kiaknázzák az aktuális kutatási feladatok során. A BME és a Kar ezzel tovább erősíti szerepét a hazai digitális innováció élvonalában”
– hangsúlyozta Varga Pál, a VIK TMIT tanszékvezetője.
„A Huawei Technologies immár 20 éve van jelen Magyarországon és dolgozik azon, hogy legmodernebb megoldásaival elősegítse a hazai digitális ökoszisztéma fejlesztését. Büszkék vagyunk arra, hogy a Magyar Telekom hosszú távú partnereként hozzájárulhatunk az olyan innovatív technológiák bevezetéséhez, mint az 50GPON, amelyek nemcsak a hálózatok jövőjét formálják, hanem közvetlen hatással vannak az ipar, az oktatás és a mindennapi élet digitalizációjára is”
– mondta el Kiefer Tamás, a Huawei Technologies magyarországi kiemelt ügyfélkapcsolati igazgatója.
Az együttműködés célja, hogy a végzett mérésekből, visszajelzésekből közös értékelést végezzenek, és hasznos tapasztalatokat gyűjtsenek use case-ek megvalósításához. A projekt egyben kivételes lehetőséget nyújt a BME hallgatóinak is, akik testközelből ismerkedhetnek meg a világ egyik legmodernebb vezetékes hálózati technológiájával.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Hazai cég biztosít automata raktárrendszert egy amerikai gyárnak
Intralogisztikai fejlesztés – Amerikába szállít Siemens-eszközökkel felvértezett automata raktárrendszert egy magyar cég. A LOG-X Systems Kft. ügyvezetője válaszolt kérdéseinkre.
Komoly szerződést könyvelt el egy német iparvállalat: megnyerte egy amerikai autógyártó cég tenderét. A megbízás elektromos járművekben használt BLDC motorokhoz szükséges ritkaföldfém mágnesek gyártására és beszállítására vonatkozik. A projekt megvalósításához a német cég új leányvállalatot alapított az Egyesült Államokban, és egy korszerű gyáregységet épít Dél-Karolina államban. Bár csak kétféle, viszonylag kis méretű mágnest fognak itt gyártani, a tervezett üzem meglepően nagy méretű lesz. És hogy jön ide a LOG-X?
„A mi vállalatunk feladata ehhez a projekthez 6 darab automata raktárrendszer szállítása. Ezek közül 5 darab a gyártási folyamat különböző fázisai között működik majd pufferraktárként (átmeneti tárolóként), illetve 1 darab hagyományos készáruraktárként üzemel, ahonnan az áruk komissiózása (megrendelések szerinti összeválogatása) is történik”
– foglalta össze a projektet Nagy Attila ügyvezető.
Hogy nyerték el a projektet?
A 2023-as AUTOMATICA kiállításon vettünk részt Münchenben, melynek eredményeként több vállalatnál is radarra kerültünk, és a projektmenedzsmentet végző cég megkeresett minket. Részt vettünk a kiírt tenderen, ahol mi feleltünk meg szinte minden szempontból a legjobban.
Mennyire jellemzőek a külföldi piacra készülő projektek?
Az utóbbi 2-3 évben erősen áthelyeződött a hangsúly külföldre. Németországba és az USA-ba is már több rendszerünk van, de nemrég Ausztráliába is telepítettünk egy többsoros automata rendszert, ahol szintén nagy az érdeklődés és az igény a raktárrendszereinkre.
Mi ebben a hozzáadott érték?
Általában azt szoktuk mondani, hogy a termékhordók (pl. ládák, tálcák, raklapok stb.) kivételével mindent mi fejlesztünk, tervezünk és gyártunk Budapesten, de ebben az esetben még az egyedi termékhordókat is mi fejlesztettük, gyártjuk és szállítjuk. Ezen felül több egyedi igény is felmerült, például automata manipulátorokkal is ki kellett egészíteni a raktárakat.
Milyen Siemens-eszközöket implementáltak?
Szinte minden elektronikai eszköz a Siemenstől származik, így például kismegszakítók, PLC-k, hajtásszabályzók, szervomotorok, HMI-k. Mi csak és kizárólag Siemens-megoldásokat építünk be rendszereinkbe, mert nagyon innovatív és megbízható eszközöket jelentenek. A technológiai vállalat platformja jó átjárhatóságot biztosít az egyes eszközök között, legyen az elektronikai vagy szoftver alapú. A CE mellett a legtöbb eszköz UL minősítéssel is rendelkezik, ami az adott projektnél elengedhetetlen volt. Ezen felül nemzetközi projekteknél nem elhanyagolható, hogy a Siemens szinte a világ minden országában jelen van, jellemzően helyi támogatással, és a legtöbb esetben gyorsabban tud lokálisan pótalkatrészt biztosítani.
Melyek a beruházás során készített raktárrendszerek főbb elemei?
A rendszerek, mint gyártásközi puffer és komissiózó raktár főbb részei: állványrendszer, sínrendszer, rakodógép, teherfelvevő, egyedi termékhordó, szállítópálya-rendszer, egyedi manipulátor, biztonsági elkerítés, vezérlés, raktárirányítási rendszer, anyagáramlási rendszer. Ezeket szinte mind mi terveztük és gyártjuk, a mechanikát és a szoftvert is beleértve. Komoly CNC lemezmegmunkáló és forgácsoló gépeink vannak, ezekhez szinte csak az alapanyagot vesszük, majd a felületkezelést partnerek végzik. Nálunk történik a szerelés, a telepítés és a beüzemelés, és itt valósul majd meg az előzetes tesztelés is.
www.siemens.hu, www.log-x.systems
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Vadonatúj, modern irodába költözött a Lufthansa Systems Hungária Szegeden
A légiközlekedési informatikai megoldásokat fejlesztő Lufthansa Systems Hungária a szegedi belváros szívében található TILIA irodaházban alakította ki új, 1200 négyzetméteres irodáját. Az épület nemcsak modern technológiai feltételeket biztosít, hanem kiemelten dolgozóbarát, ergonomikus környezetet is teremt a közel 80 munkatárs számára.
A Lufthansa Systems a világ egyik vezető IT-szolgáltatója a légiközlekedés területén, több mint 350 ügyféllel világszerte. A portfóliójába tartozó termékek és szolgáltatások a légitársaságok minden üzleti folyamatát lefedik – a pilótafülkében, az utastérben és a földön egyaránt. A cég 1995-ben hozta létre magyarországi leányvállalatát. A Lufthansa Systems Hungária 15 fővel indult, azóta a jelentős és dinamikus létszámbővítés eredményeként mára már több mint 800, magasan képzett szakembert foglalkoztat. A vállalat működésében kiemelt szerepet játszik a munkavállalói élmény és jóllét – ennek érdekében nagy hangsúlyt fektet a támogató vállalati kultúrára, és ennek megfelelő munkakörnyezet kialakítására.
Funkcionális kialakítás a növekedés szolgálatában
Az egyik vezérelv egy olyan munkahely létrehozása volt, amely nemcsak technológiai szempontból korszerű, de a mindennapi munkavégzést is kényelmesebbé teszi. A TILIA irodakomplexumban kialakított új szegedi irodában a három zónára tagolt teret – két irodaterületet klasszikus munkaállomásokkal, valamint egy közösségi blokkot előadótérrel, étkezővel, lobby-val és rekreációs térrel – kifejezetten a hibrid munkavégzés és a hatékony kollaboráció támogatására alakították ki.
„Szegedi csapatunk az elmúlt öt évben dinamikusan növekedett. Bármennyire is szerettük korábbi irodánkat, úgy gondoljuk, hogy a modern és ergonomikus TILIA irodaház új távlatokat nyit számunkra. Biztos vagyok benne, hogy kollégáink kedvelni fogják ezt a munkakörnyezetet, sikeresen hozzájárulva innovatív légiközlekedési informatikai projektjeinkhez, szoros együttműködésben budapesti központunkkal és anyavállalatunk, a Lufthansa Systems nemzetközi hálózatával” – tette hozzá Stephan Neumann, a Lufthansa Systems Hungária ügyvezető igazgatója.
Modern technológia és fenntarthatóság kéz a kézben
Az új iroda legmodernebb technológiai megoldásai közé tartoznak a tárgyalók falára szerelt foglaltságjelző panelek, valamint a nagy tárgyalóban alkalmazott videókonferenciás rendszer: itt fixen beépített eszköz teszi lehetővé, hogy a kollégák saját eszköz használata nélkül is csatlakozhassanak a hívásokhoz. Ugyanitt egy többképernyős megoldást alakítottak ki: két falon összesen három nagy kijelzőn jelenhet meg külön a kamerakép és a megosztott tartalom az online meetingek során. A flip-top asztalok pedig lehetővé teszik, hogy a helyiség gyorsan és egyszerűen workshopok megtartására is alkalmassá váljon.
Az iroda kiválasztásánál a cég számára kiemelt szempont volt a fenntarthatóság: az irodaház fejlesztője – Szegeden elsőként – a legmagasabb nemzetközi minősítések, köztük a BREEAM Excellent, a WELL Platina és az Access4you Gold tanúsítvány elérésére törekszik. Ez jól illeszkedik a Lufthansa Systems Hungária környezettudatosságot támogató vállalati szemléletéhez is.
Több mint munkahely: egy közösségi tér, ahová jó megérkezni
Kiemelt szempont volt a tervezés során, hogy az iroda ne csupán a munkavégzés helye legyen, hanem egy olyan közösségi tér is, amely támogatja a személyes kapcsolatok erősítését és a kollégák jóllétét. Ennek megfelelően a légiipari informatikai vállalat nagy hangsúlyt fektet a kényelmi funkciókra is: az irodában tágas, világos étkező és egy kávézótér várja a munkatársakat. A kollégák környezettudatosságát figyelembe véve zárt biciklitárolót is kialakítottak, hiszen sokan kerékpárral, gyalog vagy tömegközlekedéssel érkeznek az irodába. A kikapcsolódást külön rekreációs tér segíti, ahol többek között játékkonzol, darts, csocsó és pingpong várja a kikapcsolódni vágyókat.
„Fontos mérföldkő számunkra, hogy Szeged egyik legmodernebb irodaházában alakíthattuk ki új irodánkat. Az első pillanattól lehetőségünk volt a saját igényeink szerint formálni a teret, így olyan környezet született, amely támogatja a hatékony munkavégzést és a közös alkotást egyaránt. Hiszünk benne, hogy ez az iroda nemcsak kényelmes, hanem inspiráló hely is, ahová a kollégák szívesen érkeznek meg nap mint nap” – hangsúlyozta Fritz Zsombor, a Lufthansa Systems Hungária szegedi csapatának site managere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban5 nap ago
Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja
-
Gazdaság2 hét ago
Dinamikusan bővül a SPAR franchise hálózata – már több mint 300 üzlettel van jelen országszerte
-
Gazdaság1 hét ago
Megjelent az Otthon Start jogszabálytervezete
-
Okoseszközök2 hét ago
TOP 10+1 vezeték nélküli fülhallgató: melyiket érdemes megvenni 2025-ben?
-
Ipar2 hét ago
Nemzetközi díjat nyert a magyar mérnökök digitális tervezése
-
Tippek2 hét ago
Schrödinger növénye: nem tudjuk, él-e, amíg ki nem nyitjuk a csomagot
-
Ipar2 hét ago
Vadonatúj, modern irodába költözött a Lufthansa Systems Hungária Szegeden
-
Gazdaság1 hét ago
Stratégiai partnerséget kötött a 4iG és az IAI a Spacecom adósságrendezésére