Ipar

Harmadszor is az Év gyára a budapesti Continental

continental

A Continental technológiai vállalat hazai, Continental Automotive Hungary Kft-jének budapesti gyára harmadik alkalommal nyerte meg az „Év Gyára 2021” díjat nagyvállalati, 15 milliárd éves nettó árbevétel feletti vállalatok kategóriájában.

Az összetett díj mellett a következő négy kategóriában is az élen végzett a Continental Automotive Hungary Kft., úgy mint a Legjobb menedzsment folyamatok, Legeredményesebb gyártástámogató, az Ipar 4.0 és az Energiahatékonyság kategóriákban.

Az Év Gyára megmérettetést a Gyártástrend magazint is kiadó PPH Média már nyolcadik éve szervezi meg, hogy bemutassa a legjobb iparági gyakorlatokat. Komoly szakmai munka és részletes helyszíni audit folyamat során mérik fel az adott kategóriákban induló vállalatokat, így az Év gyára díjjal mérhető és objektív szempontok alapján értékelik a kiemelkedő teljesítményeket.

„A csúcstechnológia alkalmazásának és a munkatársaink elkötelezettségének köszönhetjük, hogy az idei évben már harmadszor kaptuk meg az Év gyára elismerést. Méghozzá az eddigi saját és abszolút rekordnak számító négy kategóriagyőzelem mellett. Annak a ténye, hogy az elmúlt négy évben az élen vagyunk az Év gyára magas szakmai színvonalú megmérettetésében azt jelenti, hogy a célirányosan befektetett munka meghozza az eredményét. Köszönetemet fejezem ki minden munkatársunknak és partnerünknek, akik hozzájárultak a budapesti Continental gyár fejlődéséhez. Számítunk a jövőben is az együttműködésetekre, megyünk tovább az úton, hogy nemzetközi szinten is versenyképes és fenntartható legyen a működésünk”

– értékelt Dr. Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárának ügyvezető igazgatója.

A Continental Budapesten a jövő mobilitása számára az önvezető, internetre csatlakozó és elektromosan meghajtott járművek legfontosabb komponenseinek előállítása történik. A gyár innovatív és csúcstechnológiákat alkalmazó gyártási megoldásait, kimagasló eredményeit az elmúlt években is többször elismerték. Elnyerte 2019-ben az Év Gyára fődíjat, mert a „Legjobb termelő“, az „Ipar 4.0”, illetve az „Energiahatékonyság” kategóriában is az első helyen végzett, majd 2020- ban a Legjobb termelő vállalat kategória címet kapta. A 2021- es évben ismét három kategória győzelemmel, a „Legjobb termelő“, az „Ipar 4.0”, illetve az „Energiahatékonyság” területeken az első helyen szerepelt, illetve az összesített, Év gyára díjat is megkapta.

Ipar

Ipar 4.0 Backstage: egy átfogó podcast az ipar digitalizációjának kulisszatitkairól

backstage

Új, ipar 4.0 témájú sorozattal bővült a magyar szakmai podcast szcéna palettája 2022 áprilisában.

Az adásban iparvállalatok kulcsszereplői és szakértők történetei mentén mutatják be, hogy merre tart az ipar. Miben fejlődött, és a többi szektorhoz képest miben maradt le a gyártó szektor a digitalizáció és innováció terén? Milyen buktatókat rejt a fejlődéshez vezető út és vajon milyen technológiai és stratégiai kihívásokat hoz a jövő?

„Nemcsak az elmúlt évek elmaradt konferenciái – és beszélgetései, de a megváltozott tartalomfogyasztási szokások is arra sarkalltak bennünket, hogy az ipari berkeken belül is használjuk ki az új csatornák nyújtotta lehetőségeket, és beszélgessünk”

– vallja Beke Zoltán, a podcast házigazdája. Az alkotók abban bíznak, hogy a kéthetente jelentkező beszélgetések hozzájárulhatnak a hazai gyártószektorban a digitalizációval kapcsolatos viták és tudásmegosztás felpezsdüléséhez. Ezzel a céllal született meg az IPAR 4.0 BACKSTAGE podcast.

A témák közt a különböző technológiák várható térnyerésétől kezdve a változás szervezeti és kulturális oldaláig széles merítés megtalálható. A sikersztorik mellett kitérnek a kudarcokra tanulságokra is, mert úgy gondolják, a digitalizáció útján a hibás döntések is mindenkit közelebb visznek a célhoz.

A műsor vendégei a digitalizációs színtér szereplői, akik közt egyformán megtalálhatók

  • termelő vállalatok fejlesztési és digitalizációs vezetői,
  • kutatók, szakértők,
  • és a piac szolgáltató/megoldásszállító szereplői.

A sorozat nyitó epizódjában jövőkutatók beszélgettek a termelő szektor várható fejlődéséről, a soron következő részekben pedig mikrofon mögé ültek/ülnek többek között a Richter, a Microsoft, a Siemens, a T-Systems szakemberei és vezetői, és a hazai robottechnikai kutatásokban meghatározó szerepet betöltő Bejczy Antal iRobottechnikai Központ igazgatója is. A lista nem teljes, a vendégek sora a hazai ipari színtér további meghatározó szereplőivel bővül.

A szerkesztők a fix műsorterv mellett arra biztatnak minden hallgatót, hogy aktívan is kapcsolódjanak be az adásokba, akár saját, személyes tapasztalataikat is megosztva a gyártásdigitalizáció bármely aspektusáról.

A műsor célcsoportja alapvetően a szakmai döntéshozók, vélemény alkotók és azok az ipari szakemberek, akik érdeklődnek az ipar digitalizációja iránt. Az első publikálást követő két hétben az epizódokat már több százan töltötték le.

Az Ipar 4.0 Backstage követhető az adás saját oldalán a https://podcast.mortoff.hu/ címen, emellett megtalálható minden nagy podcast-lejátszón:

A podcast házigazdája: Beke Zoltán

Stratégiai és digitalizációs tanácsadó, a Mortoff Kft. alapítója és egyik tulajdonosa. Több, mint 20 éve dolgozik együtt különféle iparági területeken működő közép- és nagyvállalatok vezetőivel. Munkájában a vállalati működés és a szervezeti fejlődés emberi tényezői foglalkoztatják, illetve a változás menedzsment iránti elkötelezettsége motiválja. A szisztematikus innováció módszertanának híve: vallja, hogy egy probléma felbukkanásakor a más iparágakban, eltérő szegmensekben szerzett tapasztalatok szintetizálása mindig közelebb visz a megoldáshoz.

A Mortoffban jelenleg is aktív szakember, a cég ipari digitalizációs megoldásokat szállító divízióját vezeti. Csapatának küldetése, hogy a termelőüzemeket adatközpontú, intelligens gyárakká alakítsa a legkorszerűbb big data és IoT technológiák alkalmazásával.

Bővebben: https://mortoff.hu/

Tovább

Ipar

A Vitesco Technologies teljes körű megoldásokban gondolkodik

Az autóipari beszállítók többsége egyszerűen csak alkatrészekben és különböző komponensekben gondolkodik. A Vitesco Technologies filozófiája más, a német cég ugyanis „teljes csomagos” megoldásokat kínál az elektromos autókhoz is. 

Nem vitás, hogy az autóipar jövője az elektromosságban keresendő, az előrejelzések szerint 2030-ra az újonnan eladott gépjárművek 60%-ában elektrifikált hajtást találunk majd. Sőt, az évtized végére már 320 Low Emission Zone lesz Európában, ahol a környezetbarát járművek előnyt élveznek. Vagyis egyáltalán nem véletlen, hogy a beszállítók a nagy autógyártókhoz hasonlóan átrendezik soraikat. A debreceni gyártóbázissal is rendelkező Vitesco Technologies esetében már egészen korán megkezdődött ez a folyamat. 2016-ban ők voltak az elsők Európában, akik 48 voltos hajtást mutattak be, közben pedig sorra rukkoltak elő azokkal a termékeikkel, amelyek az iparág átalakulásában egyre fontosabbá váltak – jelenleg 7100 mérnök dolgozik a cégnél az elektrifikáción.

Nem hagyhatjuk szó nélkül az első integrált elektromos hajtásrendszerüket sem, hiszen ezzel a Vitesco Technologies különösen vonzóvá vált az OEM (Original Equipment Manufacturer), vagyis a nagy autógyártó márkák körében: komplett hajtási megoldást kínálnak a városi kisautóktól egészen a kompakt szabadidő-autókig (eddig 150 ezer ilyen egység készült a 2019-es gyártásindítás óta). A tengelyre épített rendszer lényege, hogy a villanymotor, a teljesítményelektronika és a reduktor egy fizikai egységet alkot. Ahogyan Gunter Mühlberg, a nagyfeszültségű hajtásláncokkal foglalkozó termékmenedzser mondja, ennek a megoldásnak a legnagyobb előnye, hogy egy plug-and-play rendszerről van szó, vagyis az OEM-ek részéről kisebb integrációs erőfeszítéseket igényel. Jelenleg öt márka használja ezt a hajtást, de több gyártóval már újabb szerződést kötöttek. A 80 kg-os egység igazi benchmarkká vált az iparágban, amit jól mutat, hogy két típus is, amelyben ezt a hajtást találjuk, számos díjat zsebelt be. Az Opel Corsa-e többek között az Arany Kormánykereket kapta meg, míg a Peugeot e-208-ast Nagy-Britannia legjobb elektromos autójának is megválasztották. Ha ez nem lenne elég, a hajtás az FIA Rally-E kategóriájában is bizonyította, hogy az extrém igénybevételt is bírja!

Fontos megjegyezni, hogy a Vitesco Technologies az elektromos autók mellett a 48 voltos rendszerrel működő lágy-hibridek és a plug-in hibridek esetében is teljes csomagot kínál, amelybe beletartozik az okos akkumulátor-menedzsment (termikus is), illetve a konnektoros modellek esetében a töltésvezérlés is. Természetesen amellett, hogy a cég elkötelezett az egyre hatékonyabb és fejlettebb elektromos hajtásláncok gyártását illetően, a fenntarthatóságra is komoly hangsúlyt helyeznek. Ahogyan a járművek és a bennük található hajtásrendszerek egyre inkább megfelelnek a környezetvédelmi törekvéseknek, úgy a gyártásuk során keletkező károsanyagok, illetve melléktermékek kezelését sem veszik félvállról. 2030-ra a Vitesco Technologies gyárai 95%-os hulladék-újrahasznosítási aránnyal működnek majd, illetve ugyanebben az évben a teljes működésüket karbonsemlegesre ígérik!


Kapcsolódó cikkünk: Átlátható és mérhető: megjelent a Vitesco Technologies első fenntarthatósági riportja

Tovább

Ipar

Hogyan segítenek az AMR-ek minimalizálni a pazarlást és maximalizálni a hatékonyságot?

A munkaerőhiány és a globális versenyhelyzet arra készteti a cégeket, hogy kevesebb alkalmazottal folytassák tevékenységüket, aminek következtében számos vállalkozás megismerhette a lean gyártás előnyeit. Közülük az egyik a hozzáadott értékkel nem rendelkező tevékenységek megszüntetése, ilyen művelet például a maradékanyagok mozgatása.

Számos iparágban – függetlenül attól, hogy a vállalatok éppen a visszaküldéssel, a csomagolással vagy a gyártási folyamatokkal foglalkoznak – gyakran előfordul, hogy nagy mennyiségben halmozódik fel hulladék anyag, amely aztán értékes helyet foglal el az üzemek amúgy bevétel generálására használt területein. Ezeket az elemeket gyakran külön erre a feladatra csoportosított alkalmazottak mozgatják manuálisan, akik az újrahasznosítható anyagokat és a hulladékot a megfelelő helyre szállítják, mindez azonban ez egyáltalán nem hatékony. Egy olyan piacon, ahol a munkaerőszerzés nagy kihívást jelent, ez egy olyan feladat, amelyet lehet, és kell is automatizálni annak érdekében, hogy a munkavállalók értékesebb feladatokkal tölthessék idejüket.

Az FM Logistic évente 200 tonnányi használt kartonpapírt mozgat meg, így szüksége van automatizált hulladékanyag-szállításra.

Egy AMR napi 24 órában, a hét hat napján szállít használt csomagolóanyagot az FM Logistic üzemében

Az FM Logistic nemzetközi 3PL szolgáltató integrátori szerepet tölt be a termelők és a kiskereskedelmi láncok között, mely során a részfeladatokat is integrált megközelítéssel végzi el, a raktározástól a közös csomagoláson át a szállításig és a forgalmazásig.

A közös csomagolás, azaz az áruk kicsomagolása, újracsomagolása, újracímkézése és szállítása, különös tekintettel a kis tételben gyártott termékekre, lehetővé teszi a gyártóvállalatok számára, hogy termékeik értékesítésére és promóciójára összpontosítsanak. Naponta mintegy 70 különböző termék megy keresztül az FM Logistic közös csomagolási folyamatán, melyeket 20 különböző csomagolási technológia alkalmazásával és kombinációjával csomagolnak újra. Az FM Logistic újracsomagolási tevékenysége során évente 200 tonna használt kartonpapír keletkezik, amit mind szállítani, illetve újrahasznosítani kell.

A használt csomagolóanyag-szállítás hatékonyságának növelése érdekében az FM Logistic egy konténerrel felszerelt MiR200-at telepített a hulladéknak minősült anyagok szállítására a közös csomagoló gyártósor és billenő között, amely emberi beavatkozás nélkül működik. A MiR200 egész nap dolgozik, három műszakban, heti öt-hat napon. A robot alkalmanként 300 méternyi távolságot tesz meg, egy nap alatt összesen pedig 18,5 kilométert, ami azt jelenti, hogy leveszi az alkalmazottak válláról a monoton feladatok terhét, valamint jelentősen csökkenti a hulladék anyagok mozgatásával járó költségeket.

Vegyes flotta: a Visteon MiR robotokat telepített az alkatrészek szállítására és a hulladék kezelésére, hogy biztosítsa a lean gyártási környezetet.

Az autonóm tájékozódásnak köszönhetően a MiR AMR-jeinek telepítése nem jár extra infrastruktúra kiépítésével, és így a megoldás könnyedén skálázható is:

Az a megoldás hihetetlen előnye, hogy nem kell megváltoztatni az épület infrastruktúráját. Egy további nagyszerű jellemzője pedig az, hogy egy mobil megoldásról beszélünk, amit más helyszíneken is alkalmazhatunk, biztonságosan és egyszerűen”

mondta Arkadiusz Buczek, az FM Logistic mszczonów-i üzemének közös csomagolásért felelős igazgatója.

Rugalmas megoldás, amely szektorok és iparágak széles körében alkalmazható

A hulladék és újrahasznosítható anyagok eltávolítása, jelenleg a MiR robotok iparágakon átívelő egyik legelterjedtebb használati módja.

A robotokat az egészségügyi szektorban hulladékkal teli ládák és kocsik felvételére, szállítására és leadására használják kórházakban, illetve egyéb egészségügyi intézményekben. Az AMR-ek átveszik a nehéz kocsik emelésével és tolásával járó feladatokat, valamint megkímélik az alkalmazottakat a kórházban megtett több kilométernyi gyaloglástól, aminek köszönhetően jobb munkakörnyezetet teremtenek a személyzet számára, akiknek így több idejük jut a betegek ellátására.

A gyártók AMR-eket használnak különböző alkalmazások formájában, hogy automatikusan szállítsák a hulladékot a forgalmas termelési területektől távolabbi feldolgozó területekre, a kicsomagoló állomásokra, hogy rendben tartsák a folyosókat és a padlókat, miközben a dolgozókat értékesebb feladatokra helyezik át. A szlovákiai Visteon Electronics egy polctartóval felszerelt MiR robotot helyezett üzembe, amely a gyár állomásai között folyamatosan közlekedve képes felvenni és elszállítani a polcokat, ezzel biztosítja a hulladék anyagok eltávolítását és lean működést. A Visteon több MiR robotot is telepített a különböző belső logisztikai folyamatok automatizálására, az alkatrészek gyártósorok közötti szállításától kezdve a hulladék anyagok összeszedéséig, amelyek mindegyike segít a Visteonnak a folyamatok optimalizálásában:

„A MiR robotok két fő területen nyújtanak nekünk munkaerővel kapcsolatos előnyöket: az egyszerű és monoton feladatokat ma már robotok is elvégezhetik, ami költségmegtakarítást jelent számunkra. Emellett pedig ergonómiai szempontból is nagyon hasznos, hogy az alkalmazottakat a megfelelő időben és kényelmes módon szolgálják ki az alapanyagokkal anélkül, hogy nekik kellene nehéz fizikai tevékenységet elvégezniük”

mondta Richard Čiernik, a Visteon Electronics Slovakia üzemvezetője.

Tovább
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss