Connect with us

Ipar

A műanyag hulladék égetése segíthetne Magyarországon

műanyag hulladék

Négy területre fókuszál az MMSZ (Magyar Műanyagipari Szövetség) műanyagstratégiája a körforgásos gazdaság terén: a hulladékgazdálkodásra, a szelektív hulladékgyűjtésre és a reciklálásra; az egyszer használatos műanyagok (SUP) betiltásával összefüggő kérdésekre; a biológiailag lebontható műanyagokkal kapcsolatos stratégiára; valamint a jogalkotóval való együttműködésre – emelte ki Demjén Zoltán az MMSZ alelnöke a Műanyagipari konferencián. A szakember kiemelte, hogy a hulladéklerakók helyett erőművekbe kéne végeznie az újrahasznosításra alkalmatlan műanyagoknak.

A műanyag hulladék értékes másodnyersanyag, ezért fontos a szelektív hulladékgyűjtés tudatosítása, cél pedig a mechanikai reciklálás növelése az újrahasznosítási technológiákon belül – jelentette ki a BASF Hungária nyugalmazott igazgatója a Magyar Műanyagipari Szövetség első Műanyagipari konferencián, melyről a Polimerek számolt be. Majd így folytatta: jelenleg évente körülbelül 3,5 millió tonna háztartási hulladék képződik, ennek körülbelül 10%-a, 350 kilotonna a hasznosítható műanyag hulladék, ebből 200 kilotonnát, vagyis 57%-ot dolgozunk fel, nagyjából 120 kilotonnát mechanikai reciklálással és 80 kilotonnát energetikai hasznosítással. A két számot egymásból kivonva kiderül: 150 kilotonna, vagyis 43% a hulladéklerakóba kerül. Ez nagyon rossz arány, amin mindenféleképpen változtatni kell. Az egyik cél, hogy 2025-re, hogy nulla kilogramm műanyag kerüljön a hulladéklerakókba, a másik pedig, hogy 50% legyen a mechanikai reciklálás aránya.

Erőművekben kellene elégetni az újrahasznosításra alkalmatlan műanyagot

A 2018-as újrahasznosítási arányokat összehasonlítva Magyarországon, Németországban és az Európai Unió 27+3 országában megállapítható, hogy míg a hulladéklerakókba jutó mennyiség Magyarországon 44%, addig Németországban 1%, az EU 27+3 (Norvégia, Nagy-Britannia és Svájc) országaiban pedig 21%. A mechanikai hasznosítás aránya Magyarországon 2018-ban 29%, 2020-ban 33% volt, ami nagyjából azonos arányú a többi ország átlagával. A probléma az energetikai hasznosításnál jelentkezik. Nálunk ez 2018-ban 26% volt, a németeknél 62%, az európai uniós átlag pedig 43%-ot tett ki. Ezeknek a számoknak az az üzenete, hogy a mechanikai reciklálás arányának további növelése mellett a hulladéklerakókba jutó mennyiséget egyszerűen el kell égetni – figyelmeztetett Demjén Zoltán.

Az MMSZ támogatja a szelektív hulladékgyűjtést

Az MMSZ egyetért minden olyan intézkedéssel és támogat minden olyan tervezetet, mely előmozdítja a lakossági szelektív hulladékgyűjtést. Támogatja a Hulladékgazdálkodási Tervben rögzített cselekvési irányelveket és egyetért a házhoz menő, elkülönített gyűjtés megszervezésével. Szintén támogatja a visszaváltási rendszer bevezetését, amely nagy lendületet adhat a visszagyűjtött műanyagok mennyiségi növekedésének. Az MMSZ támogatja a reciklálás egy új módozatát, a kémiai reciklálást is, melynek lényege, hogy pirolízissel a műanyagot visszabontják alapkomponenseire, ezekből pirolízisolajat állítanak elő, ezt pedig visszavezetik a vegyipari krakkolókba, ahonnan a C2-C3-C4 frakciókból újra műanyagot lehet előállítani.

A műanyag hulladék érték!

A műanyag hulladék érték, nem szabad exportálni a minőségi hulladékot, mert nagy az igény a jó minőségű regranulátumra. Egyetemek, kutatóintézetek intenzív bevonása szükséges ennek megoldására, valamint az újrafeldolgozási technológiákat folyamatosan fejleszteni kell. Fontos az energetikai hasznosítási kapacitás növelése a hulladéklerakóba került mennyiség megszüntetése érdekében. A lakosságot ösztönözni kell a szelektív hulladékgyűjtésre. Az oktatás, szemléletformálás terén pedig be kell mutatni a műanyag hulladékok fajtáit, a biológiailag lebontható műanyagok szerepét, oktató- és kampányfilmeket kell készíteni – állapította meg az MMSZ alelnöke.

Át kell gondolni, hogy mit, mivel pótolunk

Az egyszer használatos műanyagok (SUP) betiltásával kapcsolatban az MMSZ határozottan rögzíti, hogy a SUP irányelvek szerinti egyszer használatos műanyag termék kivezetésének csak akkor van értelme, ha a helyettesítő anyag gazdaságosság, alkalmazhatóság és ökológiai lábnyom esetében is kedvezőbb megoldást jelent. Sok termék helyettesítése nem megoldott, például a tömegétkeztetéseknél használt, higiénikus műanyag evőeszközöké. Higgadt és megfontolt átgondolásra van szükség ahhoz, hogy mit, mivel pótolunk. Bizonyos esetekben az egyszer használatos műanyagok nem pótolhatóak, így az egyszer használatos orvosi fecskendők sem.

A biológiailag lebontható műanyagok témakörében az MMSZ támogatja a háztartási szerves hulladék szelektív gyűjtését, itt kiemelt szerep jut a biológiailag lebontható anyagokból készült nagyon vékony fóliáknak. A biológiailag lebontható anyagoknak életciklusuk végén az ipari komposztáló üzemekben a helyük, ahol irányított körülmények között történik a lebomlás, különben a biológiai lebonthatóságnak nincs értelme. A szelektív hulladékgyűjtés is kiemelt jelentőségű, mert összekeveredve a hagyományos műanyagokkal romlik a reciklált granulátum tulajdonsága.

A CEMP-en is előkerül a műanyag hulladék témája

A Central European Plastics Meeting (CEMP) idén szeptember 13-14-én a Vártkert Bazárban várja műanyagiparban aktív résztvevőit a balti régiótól egészen a balkáni országokig. A rendezvény a régió találkozóhelye, ahol lehetőség nyílik szervezett üzleti tárgyalások lebonyolítására, partner kapcsolatok kialakítására és megerősítésére, valamint a műanyagipar aktuális kihívásainak felvetésére és közös gondolkodásra. A konferencia témái között is megtalálható a műanyag hulladék kezelése: szeptember 14-én „Lehetőség a műanyaghulladékban – EU-s szabályozások, a műanyagok helye a hulladékáramban és körforgásos gazdaságban” címmel tartanak panelbeszélgetést.

A témához kapcsolódva ajánljuk korábbi cikkünket: Műanyaghulladék elégetésével csökkenthetné Magyarország energiafüggőségét

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Ipar

Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen

A „Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója” díjjal tüntették ki a Hankook Tire Magyarország Kft-t. Az elismerést a dunaújvárosi kórház hagyományos Semmelweis-napi ünnepségén adták át, megköszönve ezzel a vállalat erőfeszítéseit a magas színvonalú egészségügyi ellátás érdekében.

1992 óta minden év július 1-jén, a magyar egészségügy napján ünnepeljük az egészségügyi dolgozókat. Ilyenkor adják át a szakmai elismeréseket az egészségügyben dolgozóknak, és ünnepi megemlékezéseket tartanak szerte az országban.

A Városháza „C” szárnyának a házasságkötő termében megtartott Semmelweis-napi rendezvényen az intézmény új gyakorlatot vezetett be. Saját munkatársaik elismerése mellett első alkalommal köszöntötték azokat a támogatókat, akik elkötelezetten segítik az intézmény működését, fejlesztését. Dr. Szilágyi Örs, a Szent Pantaleon Kórház-Rendelőontézet főigazgatója beszédében kiemelte:

„Hálásak vagyunk a Hankook Tire Magyarország Kft. támogatásáért, az irányunkban tanúsított elkötelezettségért! Együtt, egy közös cél felé haladunk, mely emeli a betegellátás színvonalát és ezáltal a helyi lakosság számára teremt értéket, segíti az egészség megőrzését, a gyógyulást. Példaértékű az ilyen mértékű társadalmi felelősségvállalás és a közösség segítése. Örömünkre szolgál, hogy elsőként a Hankook Tire Magyarország Kft. számára adhatjuk át a Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója díjat!”

A vállalat nevében a díjat Lim Ho Taek, a Hankook Tire rácalmási gyárának ügyvezető igazgatója vette át dr. Szilágyi Örstől.

„Megtisztelő a Szent Pantaleon Kórház elismerése. A Hankooknál hiszünk a hosszú távú partnerségekben és a legfontosabb befektetésnek az itt élő emberek, munkatársaink és családjaik egészségét tartjuk, ezért a jövőben is folytatni kívánjuk a helyi kezdeményezések, intézmények támogatását” – mondta el Lim Ho Taek ügyvezető igazgató.

Az elismeréssel a kórház célja, hogy köszönetet mondjon mindazoknak, akik évek óta segítik az intézmény munkáját. A Hankook Tire idén a gyermekosztály eszközbeszerzését támogatta, 2024-ben dolgozói kezdeményezésre nővérhívó rendszert épített ki a sebészeti osztályon, a korábbi években pedig, EKG berendezéseket adományozott, és orvosi műszerek, lélegeztetőgép beszerzését támogatta, illetve részt vett a szülészeti osztály felújításában, míg a pandémia idején védőfelszereléseket biztosított az intézmény számára. Rendszeres támogatója a kórház Szent Pantaleon Jótékonyság báljának.

A „Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója” díjjal a Hankook elmúlt évben nyújtott anyagi segítségét ismerték el, amellyel az abroncsgyártó a helyi egészségügyet és a közösséget támogatja.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Újabb lépések az autonóm gyártás fele

Ipari AI emeli magasabb szintre az automatizált anyagmozgatást.

A Siemens új fejlesztéseinek köszönhetően még tovább automatizálható a gyáron belüli anyagmozgatás. A vállalat bejelentette, hogy az ipari mesterséges intelligencián alapuló Operations Copilot rendszerét integrálja a korszerű szállítórendszerekbe.

Gyorsabb telepítés, egyszerűbb üzemeltetés

Ez a fejlesztés jelentősen felgyorsítja és leegyszerűsíti az autonóm mobil robotok (AMR-ek) és az automatizált irányítású járművek (AGV-k) üzembe helyezését és működtetését. Az AGV-k bevezetése különösen összetett és időigényes folyamat, hiszen integrálni kell őket a gyár meglévő IT- és OT-infrastruktúrájába, valamint specifikus feltételekhez – például útvonalakhoz és átrakodóállomásokhoz – kell konfigurálni őket.

A gyorsabb telepítés érdekében a mérnökök az AI-ügynökökkel kibővülő Operations Copilot-ra támaszkodhatnak. A rendszer a járművek szenzorai és kamerái által biztosított adatokból pontos képet alkot a környezetről, valós idejű adatokat gyűjt, és hozzáfér a műszaki dokumentációkhoz is. A mesterséges intelligencia alapú felületen a felhasználók feladatokat is hozzárendelhetnek az eszközökhöz – például anyagok gyártócsarnokon belüli szállítását.

Nagyobb biztonság a mindennapokban

Az AGV-k navigációs és érzékelőtechnológiákkal vannak felszerelve, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy biztonságosan és megbízhatóan közlekedjenek a gyártási és intralogisztikai környezetekben – közvetlen emberi beavatkozás nélkül. Amennyiben akadály – például ember vagy tárgy – kerül eléjük, automatikusan lelassítanak, megállnak, vagy kikerülik azt.

A Siemens új, Safe Velocity nevű szoftvermegoldása hibabiztosan felügyeli a járművek sebességét, és lehetővé teszi, hogy a biztonsági lézerszkennerek védőmezői valós időben, dinamikusan igazodjanak a környezethez. A TÜV által tanúsított szoftver kompatibilis különféle AGV-gyártók hardver- és szoftvermegoldásaival, és kiegészíti a meglévő biztonsági rendszereket az ipari szabványok teljesítése érdekében. Emellett csökkenti a további biztonsági hardverek szükségességét, egyszerűsíti a rendszerarchitektúrát, helyet takarít meg a járműveken, csökkenti a mérnöki tervezés komplexitását, és minimalizálja a kábelezési igényeket.

A bejelentésre a világ vezető automatizálási és robotikai szakkiállításán, az automatica rendezvényen került sor.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Williams Forma–1-es csapat mérnöke, dr. Kling Sándor is oktatja a Széchenyi István Egyetem motorsportmérnök-hallgatóit

A győri Széchenyi István Egyetem Közép-Európában egyedülálló, angol nyelvű motorsportmérnök-mesterképzésében több neves, a technikai sport világában elismert szakember is szerepet vállal.

Egyikük, dr. Kling Sándor, a Williams Forma–1-es csapat mérnöke nemrég négy témakörben tartott előadásokat a hallgatóknak.

A Széchenyi István Egyetem kiemelkedő szerepet játszik a járműipar kihívásaira válaszolni tudó, a nemzetközi piacon is versenyképes szakemberek gyakorlatorientált képzésében. Az intézmény e küldetésében Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök mesterszakot indított, amelynek első évfolyama idén februárban indult. A két féléves, angol nyelvű kurzus a legkorszerűbb tudást nyújtja a versenyjárművek tervezése, tesztelése és üzemeltetése terén.

Mindehhez a technikai sportok élvonalában tevékenykedő neves szakemberek járulnak hozzá.  Közöttük van egy olyan személyiség is, akinek példája jelentős motivációt adhat a fiataloknak, hiszen egyetemi éveit követően rögtön bejutott a Forma–1 világába. Dr. Kling Sándor a Formula Student-versenysorozatban szerzett gyakorlati tapasztalatot, és ennek köszönhetően kapott lehetőséget a Red Bull Racing Forma–1-es csapatánál. A versenymérnök jelenleg a Williams stábját erősíti senior mérnökként, és – bár munkája miatt Angliában él – szívesen vállalt szerepet az unikális képzésben.

„Örömmel mondtam igent a felkérésre, hiszen kitűnő kezdeményezésnek tartom a Széchenyi-egyetem új szakját, emellett fontos számomra, hogy tudásomat és tapasztalataimat továbbadjam az új generációnak”

– mondta el a versenymérnök.

Úgy látja, a képzésnek azért is nagy a létjogosultsága, mert a nemzetközi piacon egyre ismertebbek és elismertebbek a Magyarországról érkező szakemberek.

„Külföldön is látják, hogy jól képzett mérnökök kerülnek ki a hazai felsőoktatásból, akiknek egyre több gyakornoki pozíció elérésére nyílik lehetőségük. Aki ott beválik, állásajánlatot is kaphat az adott csapattól”

– tette hozzá. Az elmondottakat alátámasztja Szakonyi Anna, a Széchenyi-egyetem járműmérnök hallgatójának példája is, aki gyakornokként tevékenykedik a Sauber Forma–1-es csapatánál.

Dr. Kling Sándor négy témában tartott előadást a mesterszak első évfolyamán.

„Külön blokkokban beszéltem a hatékony csapatmunka jelentőségéről, a kötések tervezéséről és használatáról, a Forma–1-es csapatok működéséről, végezetül pedig saját életpályámat is bemutattam a hallgatóknak. Az órák igazán interaktívak voltak, mert a fiatalok nagy érdeklődést mutattak, és rengeteg kérdést kaptam tőlük

– részletezte. Mint mondta, az elméleti tudás megszerzése mellett nagyon fontos a gyakorlat, amelyre a különböző hallgatói csapatok kiváló lehetőséget biztosítanak.

A győri egyetemen több ilyen is működik, köztük a Formula Student mezőnyének élvonalába tartozó Arrabona Racing Team, a számukra motort fejlesztő SZEngine és a közelmúltban az elektromos járművek közt negyedszer is világcsúcsot felállító SZEnergy Team.

„Én magam a Formula Studentben szereztem tapasztalatot egyetemi éveim alatt, amely kitűnő iskola, hiszen modellezi a Forma–1 világát. A csapatoknak itt is versenyautót kell tervezniük, azt legyártaniuk, biztosítani a pénzügyi hátteret, illetve megfelelő marketingtevékenységet folytatniuk. Az ebben való sikeres részvétel jó ajánlólevél az autóversenyzés nagy istállóihoz is”

– hangsúlyozta.

Dr. Kling Sándor végezetül saját jelenlegi munkájáról is szót ejtett. Kifejtette, senior mérnökként szerkezeti elemzői feladatokat lát el a Williamsnél.

Főként az autó elejével foglalkozom, kiemelten az első szárnnyal és a gyűrődőzónával. Ezek nagyon izgalmas projektek, hiszen a 2026-ban érvénybe lépő szabályváltoztatások mindkét elemet jelentősen érintik”

– fogalmazott a szakember. Hozzáfűzte, nagyon élvezi a munkáját, és Forma–1-es szerepvállalását egészen addig tervezi, amíg ő és családja is jól érzi magát az ezzel járó életformában.

A Széchenyi-egyetem motorsportmérnök-képzéséről bővebb információ itt olvasható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss