Ipar
A DENSO a MiR250 autonóm mobil robotok flottájával növeli a hatékonyságot és a munkamorált
A Tier 1 autóipari beszállító gyors megtérülést ért el a Mobile Industrial Robots biztonságos és rugalmas AMR-jeivel, melyek anyagszállítással foglalkoznak a vállalat 74 ezer négyzetméteres erőátviteli termékeket gyártó üzemében a Tennessee állambeli Athens-ben, az Egyesült Államokban.
A DENSO vezető mobilitási beszállító növelte a hatékonyságát, emelte az alkalmazottak morálját és a munkahelyi ergonómiát, valamint munkaerő-piaci kihívásokat oldott meg hat MiR250 autonóm mobil robot telepítésével, melyek anyagokat szállítanak a vállalat erőátviteli alkatrészeket gyártó 74 ezer négyzetméteres üzemében a Tennessee állambeli Athens-ben. A Mobile Industrial Robots egy friss esettanulmánya szerint a DENSO több mint 500 ezer küldetést hajtott végre sikeresen első MiR robotjának 2020-ban történő üzembe helyezése óta, a befektetés kevesebb, mint egy éven belüli megtérülését könyvelhette el, illetve további logisztikai alkalmazásokhoz újabb AMR-ek telepítésének igényét ismerte fel.
A MiR egyik legnagyobb globális ügyfele, a DENSO két másik amerikai, három európai és két ázsiai helyszínén is használ MiR AMR-eket. Travis Olinger, a DENSO logisztikai és automatizálási mérnöke szerint a vállalat azért választotta az AMR-ket az önvezető járművekkel (AGV-k) szemben, mivel az AMR-ek képesek önállóan tájékozódni gyors térképezéssel és irányváltoztatásokkal anélkül, hogy költséges infrastruktúrát kellene beépíteni a létesítmények padlózatába.
„Egyértelműen az autonóm mobil robotokra esett a választásunk, mivel tudtuk, hogy rendkívül dinamikus környezetünkben a robotoktól az útvonalak rendszeresen változtatását fogjuk elvárni”
– mondta Travis Olinger.
„Miután teszteltük néhány különböző gyártó AMR-jeit, azt állapítottuk meg, hogy a MiR robotjai rendkívüli előnyökkel szolgálnak a rugalmasság, a biztonság és a felhasználóbarát jelleg terén. A MiR azzal is kitűnt, hogy a robotok képesek a REST API felületen keresztül kommunikálni, illetve nagyra értékeltük a MiR Fleet flottakezelő szoftver intuitív jellegét, a térképezés egyszerűségét, a küldetések zökkenőmentes létrehozását, illetve a könnyű helyváltoztatást. Összefoglalva, a MiR mérföldekkel intuitívabb volt a többi általunk vizsgált platformhoz képest.”
Olinger elmondása szerint a MiR250 robotok kimondottan meggyőzőek a két méter/másodperces sebességüknek, a nehéz fém alkatrészek mozgatásához szükséges 250 kg-os teherbírásuknak, illetve a szűk helyeken való közlekedés képességének köszönhetően. A MiR 250 polcemelőjének szabványosítása, amely a MiR-partner ROEQ kocsijait vontatja, lehetővé tette a DENSO számára, hogy ugyanazt a kocsialapot használva, az egyes alkalmazásokhoz szabva más területeken is gyorsan megvalósíthassa a megoldást. Mivel a mérnöki csapathoz további kérések érkeznek az automatizált szállításra vonatkozóan, könnyedén polcokkal is elláthatják a kocsikat, amivel hely szabadul fel, növekszik a rugalmasság, és még gyorsabban szert lehet tenni a technológiában rejlő előnyökre.
Az AMR-ek javítják a munkamorált, illetve a munkaerő megtartását, mivel lehetővé teszik az alkalmazottak magasabb szintű feladatokra való áthelyezését
Olinger azt is elmondta, hogy a DENSO alkalmazottai korábban napi 20 kilométert tettek meg gyalog anyagszállítás során a termelési területek és a raktár között, idejük körülbelül 60 százalékát csak kocsik tolásával töltötték. Az AMR-ekkel történő szállítás automatizálását megcélzó első tesztprogram kiküszöbölte ezt a manuális feladatot, így hat dolgozó térhetett át nagyobb hozzáadott értékkel rendelkező munkára. A projekt gyorsan bővítésre került, és az alkatrészek közvetlenül a gyártósorhoz kezdtek érkezni a még nagyobb hatékonyság érdekében. A robotok támogatottsága gyorsan nőtt az alkalmazottak körében, és más részlegek dolgozói is robottámogatást kértek az áruszállításhoz, például karbantartási kellékek és alkatrészek mozgatásához. A DENSO a közelmúltban öt MiR500 robotot vásárolt a jövőbeli szállítási projektjeihez, amelyek nagyobb súlyú rakományokkal fognak járni.
„Annak köszönhetően, hogy a munkavégzést megkönnyítő új technológiákkal automatizáltuk az ismétlődő és megterhelő feladatokat, sikerült megtartani meglévő munkaerőnket”
– mondta Olinger, majd hozzátette:
„Rengeteg nyitott pozíciónk volt a hozzáadott értéket képviselő, termelési környezetben végzett tevékenységek kapcsán. Azt szerettük volna, hogy az alkalmazottjaink azért kapják a fizetésüket, hogy alkatrészeket gyártsanak, amiért pénzt kapunk, és nem pedig kocsikat toljanak, ami pénzbe kerül nekünk.”
Amennyiben többet szeretne megtudni arról, hogyan miként profitált a DENSO az autonóm mobil robotok használatából, illetve meg szeretné ismerni a vállalat terveit a jövőre nézve, tekintse meg a teljes videót és olvassa el az esettanulmányt az alábbi linken:
https://www.mobile-industrial-robots.com/case-studies/mir250-denso-us/
Ipar
Partnerség a jövő energiaiparáért: stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Széchenyi István Egyetem és a MAVIR Zrt.
Mindkét fél számára új lehetőségeket teremt az a megállapodás, amelyet a Széchenyi István Egyetem és a MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. képviselői írtak alá Győrben.
A partnerek együttműködnek a villamosenergia-ipari szektor szakember-utánpótlásának biztosításában, közös kutatás-fejlesztési projektek megvalósításában, valamint innovációs és oktatási tevékenységük fejlesztésében.
A MAVIR Zrt. mint rendszerirányító feladata a villamosenergia-rendszer – nemzetközi kapcsolatokra is kiterjedő – irányítása, a magyarországi villamosenergia-ellátás biztonságának garantálása, a rendszeregyensúly biztosítása, a piac működtetése, valamint az átviteli hálózat üzemeltetése és folyamatos fejlesztése. A győri Széchenyi István Egyetem feladatának tekinti, hogy az élenjáró technológiák kutatására és fejlesztésére alapozva készítse fel hallgatóit a sikeres szakmai pályára. Az intézmény számára ezért fontos partner a MAVIR Zrt. A két fél által megkötött stratégiai megállapodás célja az ágazat szakember-utánpótlásának támogatása, a közös kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése, valamint az energiaipar fenntartható fejlődését szolgáló tudományos együttműködések erősítése.
A megállapodás révén a MAVIR és az egyetem az oktatás, a képzés és a kutatás területén egyaránt szorosabbra fűzi kapcsolatait.
Ennek részeként új képzések indulhatnak, a MAVIR szakemberei pedig óraadóként és vendégelőadóként bekapcsolódhatnak az oktatásba. A dokumentumban szerepel a szakdolgozati és tudományos diákköri témák közös meghirdetése, ösztöndíjak és életpályamodell kialakítása, valamint a hallgatók MAVIR-nál történő szakmai gyakorlati és részmunkaidős foglalkoztatásának támogatása is.
A kutatás-fejlesztési együttműködés többek között olyan területekre terjed ki, mint a folyamat- és hálózatmodellezés, a robusztusságelemzés, a kockázatelemzés és az optimalizálás alkalmazhatóságának vizsgálata stratégiai tervezési és üzemeltetési folyamatokban. A partnerek vizsgálják a hálózatfejlesztési beruházások hatékonyságát, a mesterséges intelligencia iparági felhasználásának lehetőségeit, továbbá a dróntechnológia lehetséges szerepét a magasfeszültségű hálózat üzemeltetésében. Cél olyan innovatív megoldások kidolgozása is, amelyek segítik a jelentős mértékű megújulóenergia-csatlakozásokból adódó feladatok kezelését.
„Az energiarendszer stabilitása és fenntarthatósága nemcsak műszaki, hanem tudományos és társadalmi kérdés is. A MAVIR számára kulcsfontosságú, hogy versenyképes módon üzemeltesse komplex rendszereit a legújabb tudományos eredmények alapján, a folyamatosan változó globális körülmények között. Ez kiváló alapot jelent egyetemünknek, mert a kapcsolódó kutatásokban és fejlesztésekben való részvétel intézményünk nemzetközi versenyképességét is erősíti”
– emelte ki dr. Friedler Ferenc professzor, a Széchenyi István Egyetem rektora, tudományos elnökhelyettese.
„A Széchenyi István Egyetem Magyarország meghatározó felsőoktatási intézménye az olyan élenjáró technológiák területén, mint az 5G, a digitalizáció és a drónok. A MAVIR-ral való együttműködés kiváló példája annak, hogyan tud a tudományos kutatás és az ipari gyakorlat egymást erősítve hozzájárulni a hazai energiaszektor fejlesztéséhez”
– húzta alá dr. Drotár István, az egyetem Digitális Fejlesztési Központjának vezetője.
„A MAVIR mint a magyarországi villamosenergia-ipar meghatározó társasága és mint technológiai cég számára rendkívül fontos a magyarországi műszaki felsőoktatással való partnerség. Nemcsak a feladataink ellátásához szükséges szakember-utánpótlás szempontjából tartjuk stratégiai kérdésnek és támogatjuk a hazai műszaki értelmiség képzését és munkaerőpiaci versenyképességét”
– fogalmazott Szarvas Ferenc, a MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. vezérigazgatója a megállapodás aláírását követően. Hozzátette: a MAVIR mint kritikusinfrastruktúra-üzemeltető számára kiemelt jelentőségű, hogy kapcsolatot és közös nyelvet találjon a magyarországi műszaki felsőoktatással és a hallgatókkal, aktív résztvevője legyen az új generációk szemléletformálásának, oktatásának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Hidrogénmeghajtás a repülésben – magyar kutatók írják a légiközlekedés jövőjét
A gazdaságosabb és környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb repülés jövője a hidrogénmeghajtás.
A repülőgépgyártók már ígéretes eredményekre jutottak, de az elterjedéshez még több kutatás-fejlesztésre van szükség. A technológián a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (HUN-REN SZTAKI SCL) szakemberei az iparág legfontosabb szereplőivel dolgoznak együtt.
A repüléshez használt jelenlegi üzemanyagok – elsősorban a kerozin – nagy mennyiségű üvegházhatású gázt juttatnak a légkörbe, ezért elengedhetetlen a fenntarthatóbb alternatívák keresése. A repülés dekarbonizációja, károsanyag-kibocsátásának csökkentése felé a hidrogén az egyik legígéretesebb út – a hidrogén a vízből kinyerhető, és elégetésekor széndioxid nem szabadul fel.
Az Európai Unió szorgalmazza – és például adópolitikájával is támogatja –, hogy a légitársaságok a hidrogénmeghajtás felé mozduljanak el. A megoldás azonban csak akkor működhet, ha ebben a világ más meghatározó gazdasági térségei, legfőképpen Ázsia és az Egyesült Államok is lépéseket tesznek.
Technológiai kihívások és eredmények
A hidrogén alacsony energiasűrűsége miatt ugyanakkora táv megtételéhez nagyobb üzemanyagtárolókra van szükség, és a repülőgépekben használt jelenlegi üzemanyagtankok egyébként sem alkalmasak a hidrogén elraktározására. A nagy repülőgépgyártók már aktívan dolgoznak a megoldáson: egy Airbus A380-at kísérleti célból már felszereltek hidrogénmeghajtású hajtóművel és tárolórendszerrel. A cél az, hogy a töltésben, tárolásban és a tartályok elöregedésének vizsgálatában minél több tapasztalatot gyűjtsenek.
A hidrogén használata – egyelőre legalábbis – különösen a hosszú- és középtávú repülésnél indokolt, rövid távolságra a teljesen elektromos meghajtásé a jövő. Prototípus szinten léteznek már 10–20 fős hidrogénmeghajtású gépek, illetve például Norvégiában teljesen elektromos gépek, ahol két fjord között kis távolságokra szállítanak utasokat, a magyar Magnus Aircraft pedig pilótaképzéshez gyárt kisebb elektromos gépeket.
A hidrogénhez kapcsolódó repülőtéri infrastruktúra és ellátási lánc kialakítása szintén megoldandó feladat. Az Airbus a hidrogénmeghajtású utasszállítók sorozatgyártásának céldátumát a közelmúltban módosította 2050-re – nem műszaki okok miatt, hanem mert a repülőterek és a légitársaságok egyelőre nem tudják követni a gyártók fejlesztéseit.
Hidrogénalapú hajtás – dróntól az utasszállító repülésig
A hidrogén közvetlenül is elégethető, de üzemanyagcellák segítségével is átalakítható villamos energiává. A drónok hibrid meghajtással működnek: az üzemanyagcella nem képes gyorsan, hirtelen nagy teljesítmény leadására – amire például felszállásnál van szükség –, ezért ehhez akkumulátorral kell kombinálni. A cél: megtalálni az ideális kombinációt az akkumulátor, az elektromos hajtás és az üzemanyagcella között. Ha előre ismert a repülési pálya, akkor a rendszer előre tartalékolhat energiát a fel- vagy leszálláshoz, amivel a hatékonyság javítható.
A HUN-REN SZTAKI SCL hidrogénhajtású drónokkal és kisebb járművekkel foglalkozik – a kutatólabor reptetett elsőként hidrogénmeghajtású drónt Magyarországon.
„Szakembereink a drónszinttől építkezve dolgoznak azon, hogy a technológia kiterjeszthető legyen nagyobb járművekre, hajtóműves nagygépekre is – mondta el Vanek Bálint, a HUN-REN SZTAKI SCL vezetőhelyettese. – Az ilyen esetekben a drónok, kisebb járművek tulajdonképpen repülő laborként működnek, amelyeken modellezhető a nagy gépek viselkedése.”
Egy 1:10 arányú maketten – azaz a 30 méteres nagy gép esetében egy 3 méteres modellen – így meg lehet vizsgálni a felszállás, a repülés és a leszállás fázisait, illetve ezek energiaigényét. Ez alapján lehet optimalizálni, milyen energiát – áramot vagy hidrogént – használjunk.
A megoldás kidolgozásához szoros együttműködés szükséges az üzemanyagcella gyártójával. A kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységeket finanszírozó Tématerületi Kiválósági Program által támogatott magyar védelmi projekt keretében a HUN-REN SZTAKI SCL a cellák angol gyártójával dolgozik együtt: egyik fő feladatuk az üzemanyagcella matematikai modellezése és annak finomítása.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Stratégiai előnnyé válhat a debreceni jelenlét
Miközben a hazai vállalkozások többsége még mindig Budapest központúságában gondolkodik, egyre több szereplő látja meg a növekedés lehetőségét a keleti régiókban is.
A közel négy évtizede működő, teljesen magyar tulajdonú OMIKRON Informatika Kft. most Debrecenben nyitott irodát, hangsúlyozva, hogy a régiós jelenlét nem csupán operatív kérdés, hanem hosszú távú üzleti stratégia is lehet.
A budapesti központú OMIKRON Informatika Kft. hosszú távon is elkötelezett amellett, hogy ne csupán a fővárosban, hanem regionális szinten is aktívan jelen legyen. A vállalat már több éve dolgozik Debrecenből is elérhető projekteken, a helyi jelenlét megerősítése így a következő logikus lépés volt a működésükben. Az új iroda megnyitása egyértelmű üzenet a hazai üzleti közösség számára is: a keleti országrészben is érdemes erőforrást fektetni, és lehetőségként tekinteni a régióra.
„Debreceni kötődésűként pontosan látom, hogy milyen lendületben van a város és az egész térség”
– mondja Nagy Csaba, az OMIKRON Informatika Kft. ügyvezetője.
„A piaci dinamika, a fejlesztések volumene és a partnercégeink helyi jelenléte mind azt indokolják, hogy ne csupán beszállítóként, hanem valódi regionális szereplőként legyünk jelen Debrecenben is. Ez számunkra és partnereink számára is mérhető üzleti előnyt jelent”
– hangsúlyozta az ügyvezető.
A 2025 szeptemberében megnyitott iroda a vállalat első önálló irodája a keleti régióban, mely a Xanga Csoport által fejlesztett belvárosi irodaházban kapott helyet. A bővülés hátterében nemcsak helyi üzleti lehetőségek, hanem az erősebb mérnöki jelenlét és a gyorsabb reakcióidő iránti igény is meghúzódik.
Regionális jelenlét, üzleti racionalitás
Az elmúlt években látványosan felértékelődött az ország keleti részének gazdasági szerepe, különösen Debrecen és környéke vált meghatározóvá az ipari fejlesztések és nemzetközi beruházások szempontjából. A térségben sorra nyílnak új gyárak, logisztikai központok és technológiai hubok, amelyek egyre több hazai beszállítónak kínálnak növekedési lehetőséget. Az OMIKRON Informatika Kft. működése szorosan kapcsolódik ezekhez a folyamatokhoz: a cég egyik fő tevékenysége az üzleti informatikai rendszerek, hálózatok és infrastruktúrák kiépítése, üzemeltetése és védelme. A szolgáltatások között szerepel például nagyvállalati wifi-telepítés, ipari kiberbiztonság, IT-üzemeltetés és mérnöki tanácsadás is.
„Nemcsak a távolságot csökkentjük, hanem a reakcióidőt is”
– fogalmazott Marton András, az OMIKRON másik ügyvezető igazgatója.
„Ha egy stratégiai partnerünk telephelyén – például egy erőműben vagy gyártóüzemben – gond adódik, a debreceni jelenlét révén akár néhány órán belül helyszíni támogatást tudunk biztosítani. Ez olyan szintű rugalmasság, amit a partnereink értékelnek, és amit máshonnan nem feltétlenül tudnának megkapni.”
A cég mérnöki csapatának háromnegyede műszaki végzettségű szakemberekből áll, akik a beépített rendszerek működését nemcsak technikailag támogatják, hanem szakmai tanácsadóként is részt vesznek a partnerek döntéseiben. A debreceni iroda így nemcsak fizikai jelenlétet, hanem tudásbázist is jelent az OMIKRON partnerei számára.
Partnerségben a fejlődés helyi motorjaival
Az OMIKRON debreceni bővülése nem jöhetett volna létre erős helyi partner nélkül. A vállalat a Xanga Csoporttal évek óta együttműködik: korábban közösségi munkaállomásokat béreltek a fejlesztőcég irodai környezetében, mostanra azonban egy teljes, saját irodát nyitottak a belvárosban.
„Hiszünk abban, hogy a magyar vállalatok együttműködése lehet a gazdasági fejlődés egyik motorja”
– mondta el Herdon István, a Xanga Csoport ügyvezető igazgatója.
„Az, hogy egy budapesti központú, országosan aktív IT-cég minket választott első vidéki irodájának helyszíneként, megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk. A rugalmas, gyors és testreszabott fejlesztések éppen ezt a célt szolgálják.”
A Xanga fejlesztési portfóliója mára kiterjed ipari, logisztikai, irodai, lakó- és szállodai projektekre is. A cég célja, hogy az ország keleti felében is olyan üzleti környezetet biztosítson, amely technológiai és infrastruktúra szempontból is versenyképes alternatívája lehet a fővárosnak, különösen azoknak a cégeknek, amelyek a helyi gyártásra, kiszolgálásra vagy logisztikai rugalmasságra építik működésüket.
Példamutató bővülés, tudatos építkezés
Az OMIKRON Informatika Kft. debreceni irodanyitása jól példázza, hogy a tudatos, stratégiai bővülés nem csak Budapest központú lehet. Egyre több hazai vállalkozás ismeri fel, hogy a keleti régiók – különösen Debrecen – nem csupán ipari beruházásoknak adnak otthont, hanem komplex üzleti ökoszisztémát is kínálnak, ahol a szolgáltatók és beszállítók is hosszú távon gondolkodhatnak.
„Számomra személyes jelentősége is van annak, hogy éppen Debrecenben nyitottuk meg az új irodánkat”
– mondja Nagy Csaba, az OMIKRON egyik ügyvezetője.
„Ezzel nemcsak szakmai válaszokat adunk a régióban zajló fejlesztésekre, de azt is megmutatjuk, hogy magyar cégként, magyar partnerekkel együttműködve is lehet stabilan és hosszú távon építkezni.”
A vállalat célja, hogy debreceni jelenlétével tovább erősítse szolgáltatásait az ipari informatika, kiberbiztonság és IT-üzemeltetés terén, és megmutassa, hogyan lehet technológiai tudást lokálisan érvényesíteni egy országos szintű gazdasági környezetben is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Olimpikonokkal tesztelték a Xiaomi 15T Pro okostelefonok fotós képességeit
-
Gazdaság2 hét ago
Mínuszban az e-kereskedelmi mérleg: ezek a cégek javíthatják az egyensúlyt
-
Mozgásban2 hét ago
A Kia EV4 bekerült a 2026-os Év Autója díj döntősei közé
-
Okoseszközök2 hét ago
A Nothing bejelentette a Phone (3a) Lite okostelefont
-
Okoseszközök2 hét ago
Színek és fények ünnepe: így kel életre a mexikói Día de Muertos a MIDO karóráin
-
Okoseszközök2 hét ago
Gigantikus, átlátszó OLED tévékből készült csillárral nyűgözte le az LG az APEC látogatóit
-
Okoseszközök2 hét ago
iRobot Roomba Max 705 Combo 2 az 1-ben robotporszívó
-
Gazdaság2 hét ago
Új házi fejlesztésű AI-platform a K&H-nál



