Mozgásban
Chiptuning vagy Tuning Box? Melyiket válasszuk?
Gyakran előfordul az autógyártóknál még a prémium kategóriában is, hogy járműveiket a jobb eladhatóság vagy más egyéb tényezők miatt direkt csökkentett teljesítménnyel dobják piacra, ezáltal ugyanazt a motort kapják az egyes típusok, csak éppen eltérő vezérléssel, amit a tuning során könnyedén kihasználhatunk. Manapság szinte alig kapható olyan személyautó, ami nincs korlátozva ebből a szempontból, így aki szeretne extra lóerőket a jobb gyorsulás vagy a nagyobb végsebesség miatt, az előszeretettel kacérkodik a tuningolás gondolatával.
Nem véletlenül, hiszen hozzáértő kezek között az ECU értékeinek módosításával igencsak jelentős többletteljesítmény szabadítható fel a motorháztető alatt, azonban nagyon fontos kiemelni, hogy egy olyan beavatkozásról van szó, amit soha nem szabad tapasztalatlan szerelőkre bízni, hiszen bizonyos esetekben a folyamat akár komolyabb meghibásodásokkal járhat, mely jelentős többletköltségeket idézhet elő.
Természetesen vannak kevésbé veszélytelen megoldások, éppen ezért az alábbiakban bemutatjuk a két legismertebb, Magyarországon is elérhető tuning-alternatívát, melyek segíthetnek kihozni némi pluszt az autónkból. A cikk megírásában Kemecsei Imre, a Premium Car Design autó tuning szakértője volt segítségünkre.
Chiptuning
A modern személyautók működéséről nagyon komplex elektromos rendszerek gondoskodnak, melyek szabályozását és felügyeletét a különféle jeladók segítségével egy központi vezérlőegység, az úgynevezett ECU végzi el. Ebben rögzítik a gyártók az autó optimális működéséhez szükséges értékeket, így többek között azt is, hogy a motor milyen teljesítményt adjon le bizonyos fordulatszám mellett, mennyi legyen a befecskendezett üzemanyag mértéke vagy mekkora a turbónyomás. A chiptuning során ezeket az értékeket kell felülírni ahhoz, hogy az autó tulajdonságai javuljanak.
Emiatt nagyon fontos, hogy egy megbízható és tapasztalt tuningcéget válasszunk a munkához! Mindig messzire kerüljük el azokat a szerelőműhelyeket, ahol tapasztalat nélkül, vagy ismeretlen, esetleg ismeretlen eredetű programokkal próbálnak belenyúlni az ECU értékeibe, hiszen ez egy prémium kategóriás autó érzékeny rendszerét fenekestül felforgathatja. A professzionális chiptuning ugyanis ott kezdődik, hogy a szerelőműhely egy megbízható mérnökgárdától vásárolt programot alkalmaz az ECU felülírására, amit valódi autókon, gyakran éveken át teszteltek, tehát a mi gépjárművünk tulajdonságaihoz igazítva egy olyan szoftvert kapunk a pénzünkért, ami a biztonság tekintetében megegyezik a gyári alapszoftverrel.
Ezzel a megoldással akár 20-25 százalékos extra teljesítményt is el lehet érni úgy, hogy közben a motor fizikai tulajdonságai nem változnak. Ha ennél is jelentősebb javulást szeretnénk, elengedhetetlen lesz cserélni bizonyos alkatrészeket. Ez utóbbi azonban már a motorátépítés fogalomkörébe tartozik, mely szintén egy ismert megoldás arra, hogy több extra lóerőt lehessen felszabadítani az autóból. Ilyenkor egy komplett kipufogórendszer, de akár nagyobb turbó, kompresszor vagy leömlő is beépítésre kerülhet, amit mindig meg kell támogatni egy chiptuninggal, hogy az átépített motor képes legyen esetenként akár plusz 200-300 lóerőt is bevetni gyorsuláskor.
Tuning Box
Noha megfelelő keretek között és tesztelt szoftver mellett a chiptuning teljes biztonsággal képes extra teljesítményt adni bizonyos autótípusoknak, azonban amikor szóba kerül az ECU módosítása – mely sok gyártónál önmagában egy több százezer forintos alkatrész lehet –, akkor rengetegen inkább visszalépnek a fejlesztéstől. Pedig nem kellene, hiszen vannak ma már alternatívák. Ilyen például az 1988 óta létező Tuning Box, mely a központi számítógép felülírása nélkül tudja biztosítani autónk számára a plusz teljesítményt.
A Tuning Box alapvetően nem más, mint egy az autóba kerülő kiegészítő alkatrész, amit kívülről csatlakoztatnak a motornál található szenzorokhoz úgy, hogy az ne felülírja, csak kiegészítse az ECU munkáját. A több évtizedes fejlesztéseknek köszönhetően a rendszer típusonként eltérő, tesztelt értékekkel üzemel, miközben rengeteg lehetőséget ad a tulajdonos kezébe. Ennek köszönhetően akár egy okostelefonos applikációval is módosíthatjuk a leadott lóerők számát, de akár elérhetjük, hogy csökkentsük vele a fogyasztást, tehát az extra alkatrésszel nem csak teljesítménynövelésre lesz lehetőségünk.
Ennek a megoldásnak határozott előnye, hogy teljesen biztonságos, az ECU ugyanis nem kerül módosításra, a kalibrálás pedig dinamikusan történhet, akár a tulajdonos utólagos kalibrálásával is, melyek természetesen biztonságos keretek között zajlanak. Bizonyos típusok esetén a Tuning Box is képes 20-25 százalékkal növelni a teljesítményt, azonban egyes autómodellekkel nem kompatibilis, tehát sokszor csak a hagyományos chiptuning jöhet szóba, ha erősebb motort szeretnénk. Mivel több mint 30 éve megtalálható a piacon, ma már rengeteg alternatívája létezik, azonban mindegyikről tudni kell, hogy vagy az Original Tuning Box márka alapjaira épülnek fel, vagy annak csak egyfajta silány másolatai, tehát jól gondoljuk meg döntésünket, pláne egy prémium autótípus esetében.
Mozgásban
A Hankook téli gumiabroncsai öt aktuális teszten is kiváló eredményeket értek el
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó kiváló eredményeket ért el a legutóbbi téli gumiabroncs-teszteken: a kompakt terepjárókhoz és középkategóriás személyautókhoz készült Hankook Winter i*cept RS3, a személyautókra szabott Hankook Winter i*cept evo 3, valamint a terepjárókhoz ajánlott Hankook Winter i*cept evo 3 X öt összehasonlító tesztben is jól teljesített, kiegyensúlyozott teljesítményével, kiváló biztonsági tartalékaival és lenyűgöző hatékonyságával.
Hankook Winter i*cept RS3: biztonságos kezelhetőség kedvezőtlen körülmények között
A népszerű 215/55 R17 méretben a Hankook Winter i*cept RS3 „példás” minősítést kapott az Auto Bild Allrad kompakt SUV modellek téli gumiabroncs-tesztjén (2025. október 16-i szám). Összesen tizenkét teszt után a tesztelők a következőre jutottak: „fékezési szakértő havas és nedves utakon, kiváló tapadás havon”. A Hankook Winter i*cept RS3 a tesztben szereplő összes téli gumiabroncs közül a legjobb eredményeket érte el a havas és nedves utakon történő fékezés, az aquaplaning értékelések, a nedves körpálya és a száraz kezelhetőség terén.
A Hankook Winter i*cept RS3 – 215/55 R17 méretben az „Auto, Motor und Sport” magazin téli gumiabroncs-tesztjén is „nagyon jó” minősítést kapott a kombi és kis SUV-k kategóriában, (2025. szeptember 25-i szám). „A legrövidebb féktávolság havon, biztonságos kanyarodás nedves úton, a legjobb védelem aquaplaning ellen. Nagyon pontos vezetési jellemzők, szinte hasonlóak a nyári gumiabroncsokéhoz, bőséges tartalékkal a száraz kanyarokban” – dicsérte a magazin.
Hankook Winter i*cept evo 3: jó teljesítmény a havon, alacsony kopás
Top értékeléseket kapott a Hankook Winter i*cept evo 3 is, a sportos kompakt modellek esetében népszerű 225/40 R18 méretben. Az Auto Bild nagy téli gumiabroncs összehasonlításán (2025. október 9-i szám) a prémium gumiabroncs „jó” minősítést szerzett. A gumiabroncs különösen a kezelhetőség és a tapadás terén mutatta meg erősségeit a havon. Az ítélet: „hóspecialista” „remek ár-érték aránnyal.” A Hankook Winter i*cept evo 3 ugyanakkor a „kanyarodási aquaplaning nedves utakon” kategóriában is lenyűgöző volt, a legjobb oldalgyorsulási értékkel az összes tesztelt téli gumiabroncs közül.
A Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18 méretben szintén „jó” minősítést szerzett az ADAC értékelésén. Európa legnagyobb autóklubjának tesztelői különösen pozitív értékelést adtak a környezeti- és költség kategóriákban. A Hankook Winter i*cept evo 3 “nagyon magas várható élettartamot és minimális kopást mutat. A hatékonysága lenyűgöző, köszönhetően alacsony súlyának és üzemanyag-fogyasztásának.” A biztonsággal kapcsolatos kategóriákban a gumiabroncs szintén jó eredményeket ért el nedves és száraz utakon.
Hankook Winter i*cept evo 3 X: a legjobb SUV-gumiabroncs
A Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19 méretben szintén szintén kiválóan teljesített az Auto Bild Sportscars téli gumiabroncs sportos SUV-modellek téli gumiabroncsainak tesztjén (11/2025 szám), ahol szintén „jó” minősítést kapott. A tesztelők ítélete: „minden kategóriában egyenletesen jó teljesítményt nyújtó, sokoldalú gumiabroncs”. A Hankook gumiabroncs különösen a biztonság szempontjából fontos, havas és nedves felületen történő fékezés tesztjein teljesített kiválóan. A havas felületen végzett szlalom tesztben is az egyik legjobbnak bizonyult.
| Téli gumiabroncsteszt | |||
| Média | Gumiabroncs | Méret | Teszteredmény |
| Auto Bild Allrad | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Példás |
| Auto Motor und Sport | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Nagyon jó |
| Auto Bild | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó |
| ADAC | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó |
| Auto Bild Sportscars | Hankook Winter i*cept evo 3 X | 235/50 R19 | Jó |
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude
Hamarosan megérkezik Európába a vadonatúj Prelude e:HEV sportkupé. A fejlett hibrid hajtásláncra épülő, Honda S+ Shift rendszerrel felszerelt modell a Hondákra jellemző vezetési élménnyel ajándékozza meg a tulajdonosokat és energiahatékonyság terén is a maximumot hozza.
A Prelude 25 év után tér vissza a márka választékába, és immáron hatodik nemzedékét ismerheti meg a közönség. Az újoncot a vitorlázórepülők időtlen kecsessége és eleganciája ihlette, s mivel nemcsak könnyen kezelhető, hanem elképesztően gyors is, szinte szárnyal az utakon. Ez az alacsony, széles arányokon felül a Civic Type R-ből átvett futóműnek is betudható, melynek szerves része az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer és a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA).
Ez a gondolkodásmód érhető tetten a hívogató utastéren is, ami a vitorlázók pilótafülkéjére hasonlít, ugyanakkor kényelmes, praktikus és kizárólag prémium anyagokból épül fel. Mindezt a Honda SENSING vezetéstámogató rendszerrel fejelték meg a szakemberek, így a menetbiztonság is elsőrangú.
Hans de Jaeger, a Honda Motor Europe vezető alelnöke így nyilatkozott:
„A Honda Prelude visszatérése azóta tartja lázban a vezetés megszállottjait, hogy 2023 októberében bemutattuk tanulmánymodellt. Ez a név mindig egyet jelentett a jövőbe mutató, újító szellemiségben fogant műszaki megoldásokkal, s nincs ez másként most sem. Végtelenül kecses és elegáns megjelenésével, Honda S+ Shift rendszerével és ultramodern, teljes értékű hibrid hajtásláncával a vezetőt és az utasokat is elkényezteti. Ebből az autóból soha senki nem szeretne majd kiszállni.”
Honda S+ Shift
A gyors, automatikus fokozatváltások hangját, illetve érzetét szimuláló Honda S+ Shift új szintre emeli a vezetési élményt, különösképp, hogy az Aktív Hangszabályozóval (ASC) dolgozik együtt, ami mindig a fordulatszámhoz, illetve a jármű sebességéhez igazítja a motorhangot, ezáltal még természetesebbek a gyorsítások. A rendszert Linear Shift Control névre keresztelte a Honda és egy nyolcfokozatú váltó működését utánozza, hogy még szorosabb legyen a kötelék a vezető és az autó között.
További előnye, hogy a kormány mögött elhelyezett fülekkel kezelhető, tehát ha a Honda S+ Shift aktív, a lassítás mértékének szabályozása helyett a „sebességfokozatok” között kapcsolhat a pilóta, akárcsak egy robotizált erőátvitel esetében. A visszaváltások szintén precízek, ugyanis a Honda S+ Shift a motorfékhatást és a fordulatszámot igazító gázfröccsöt is utánozza a még hitelesebb benyomás érdekében.

Honda’s all-new Prelude e:HEV sports coupe
Fejlett e:HEV hajtáslánc
A Honda több mint 25 éve fejleszt hibrid hajtásláncokat, és egyedülállóan gazdag tapasztalatait a Prelude e:HEV rendszerének kidolgozásakor is kamatoztatta. A teljes értékű, azaz full hibrid hajtáslánc egy 2,0 literes, benzines erőforrásra és két kis tömegű villanymotorra épül, s nem kevesebb, mint 184 LE-s (135 kW) összteljesítményt ad le. Rugalmassága, közvetlensége, hatékonysága és kifinomultsága egyaránt példaértékű, nem meglepő hát, hogy a vezetési élmény is lehengerlő.
Hogy működése mindig az aktuális viszonyokhoz, illetve a vezető kedvéhez, stílusához igazodjon, a mérnökök négyfokozatú, egyetlen gombbal kezelhető üzemmód-szabályozóval is ellátták a modellt. Ezzel Komfort, GT, Sport és Egyéni (individual) program közül választhat a vezető, és annak tudatában módosíthatja a karakterisztikát, hogy a hajtáslánc, a felfüggesztés és a kormánymű viselkedése is elvárásainak megfelelően változik.
Páratlan kezelhetőség, kényelem és használati érték
Az új Prelude fejlesztésekor az volt az egyik legfőbb célkitűzés, hogy minden helyzetben erős, fordulékony és közvetlen legyen, s a lehető legpontosabb visszajelzéseket adja, ezért a legendás Civic Type R futóművét kapta meg. A fejlett, több lengőkaros, adaptív lengéscsillapítókkal ellátott felfüggesztés működését a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer legújabb változata felügyeli, így tényleg mindig remek az úttartás és a menetkomfort.
A vezetőközpontú, széles látómezőt biztosító, zavaró részletektől mentes utastérből ösztönösen és élvezetesen irányítható az autó, s mivel az összeszerelési és az anyagminőség messze átlagon felüli, a minőségérzet is az. A vásárlók kétféle kétszínű kárpitozás közül választhatnak: fehér-kék és fekete-kék.
A személyre szabható 10,2”-os képátlójú digitális műszeregység egyedi Prelude-grafikákat és színösszeállításokat kínál a különféle menetüzemmódokhoz. A mobilkommunikációs rendszer középpontjában Apple CarPlay- (vezeték nélküli) és Android Auto-kompatibilis, 9”-os érintőképernyő áll, ehhez kapcsolódik a Bose-zal közösen fejlesztett, nyolc hangszórós hifi.
Miként a hatalmas hátsó ajtó mögött megbúvó, 663 literes csomagtartó is bizonyítja, a letisztult, áramvonalas kocsitest ellenére az új, négyszemélyes Prelude helykínálat és használhatóság tekintetében is az élvonalba tartozik. A vásárlók négy fényezés közül választhatnak, melyek között a Meteoroid Grey Metallic, a Crystal Black Pearl és a Racing Blue Pearl mellett az új, gyönyörű Moonlit White Pearlt is ott találjuk.
Ahogy azt a Hondától megszokhattuk, a menetbiztonság most is elsődleges volt, ezért a Honda SENSING rendszer legújabb változatát kapta meg a Prelude. Mindemellett az Adaptív Sebességrögzítőt, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszert és a Sávtartó Asszisztenst is továbbfejlesztették, hogy minden eszköz a sportkupék sajátos jellemvonásainak megfelelően végezze feladatát, és a vadonatúj Prelude e:HEV a lehető legtöbbet adhassa tulajdonosának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Gazdaság2 hét ago
A kriptobefektetők 66%-a növelni tervezi befektetéseit
-
Mozgásban2 hét ago
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
-
Gazdaság2 hét ago
Áremelkedés mellett is erősödik az érdeklődés a hibridek és elektromosok iránt
-
Mozgásban2 hét ago
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
-
Ipar2 hét ago
Hatékonyabb vízgazdálkodás digitális megoldásokkal
-
Ipar2 hét ago
Új utakon a műanyaggyártás – a fenntarthatóság diktálja a tempót
-
Egészség2 hét ago
Idén ősszel kihagyná a náthaszezont?




