Mozgásban

A Bosch a Microsofttal közösen fejleszt szoftveralapú járműplatformot

Az együttműködés gyorsítja a „szoftveralapú járművek” fejlesztését

A Bosch és a Microsoft közösen fejlesztenek szoftverplatformot az autók és a felhő közötti zökkenőmentes kapcsolat létrehozására.

Az együttműködés célja, hogy egyszerűsítsék, valamint felgyorsítsák a járműszoftverek fejlesztését, bevezetését az autó teljes életciklusa alatt – az autóipar minőségi követelményeinek megfelelően. Az új platform, amely a Microsoft Azure-ra épül és a Bosch szoftvermoduljait tartalmazza, lehetővé teszi a szoftverek fejlesztését, letöltését a járművek vezérlőegységébe és számítógépeibe. Az együttműködés keretében olyan további innovatív eszközöket fejlesztenek majd, amelyek növelik a szoftverfejlesztési folyamat hatékonyságát, így csökkentik a járműszoftverek fejlesztési költségeit a szervezeteken belül és azok között. A járművezetők számára a platform gyorsabb hozzáférést jelent az új funkciókhoz és a digitális szolgáltatásokhoz. A Bosch és a Microsoft közötti együttműködés ötvözi a világ vezető autóipari beszállítójának széleskörű szoftver-, elektronikai- valamint rendszer-szakértelmét a Microsoft know-how-jával a szoftverfejlesztésben és a felhőalapú számítástechnikában. A két vállalat 2021 végéig szeretné elérhetővé tenni az új szoftverplatformot az első jármű prototípusokhoz.

„A Bosch már ma is biztonságosan frissíti a járműszoftvereket, vezeték nélküli megoldással. A szoftveralapú autók számára készített átfogó platformmal segíteni tudjuk az autógyártókat, hogy új funkciókat fejlesszenek ki és gyorsabban elérhetővé tegyék őket” – nyilatkozta Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. „A Bosch-sal való együttműködésünk összehozza a világ egyik vezető autóipari beszállítójának szakértelmét a Microsoft Cloud, a mesterséges intelligencia valamint a GitHub erejével”

– mondta Scott Guthrie, a Microsoft Cloud + AI ügyvezető alelnöke.

 Az autóipar jövőjének közös fejlesztése

A szoftver egyre fontosabb szerepet fog játszani a jövő járműiben. Az olyan trendek, mint az elektromobilitás, az automatizált vezetés valamint a modern mobilitási szolgáltatások enélkül nem lehetségesek. Ehhez a jövőben gyakoribb frissítésekre és verzióváltásokra is szükség lesz. A jármű teljes élettartama alatt érvényes szigorú biztonsági követelmények a vezeték nélküli szoftverfrissítéseket és a digitális szolgáltatásokat nagyon összetetté teszik az autók számára. A különböző sorozatok és modellek széles választéka ezt még jobban nehezíti. Az együttműködés kiaknázza a Bosch ismereteit az elektromos és elektronikus architektúrákról, vezérlőegységekről és járműszámítógépekről, amelyek a járművek vezeték nélküli frissítéséhez szükségesek. Ezen felül a vállalat szakértelmével, valamint szoftveralapú termékeivel és autófejlesztési eszközeivel is hozzájárul a fejlesztéshez. Ez magában foglalja a jármű számítógépek, vezérlőegységek alapvető és köztes szoftvereit, valamint a felhőalapú szoftvermodulokat, amelyek a teljes járműparkot vezeték nélkül frissítik.

„A járműtől a felhőig terjedő átfogó szoftverplatform alkalmazása csökkenti a szoftverfejlesztés összetettségét, valamint a járműrendszer integrációját. Ugyanolyan zökkenőmentes és kényelmes lesz a vezeték nélküli frissítés a járművekben, mint az okostelefonok esetében”

– mondta Heyn. Az előre integrált platform egyszerűbbé teszi a vezeték nélküli frissítéseket. Ez azért fontos, mert a frissítések biztosítják, hogy a jármű szoftvere mindig naprakész legyen, köszönhetően annak, hogy a járművek és a felhő szoftverarchitektúrái zökkenőmentesen illeszkednek egymáshoz.

Új szoftverszolgáltatások a fejlesztők számára

A Bosch és a Microsoft azt is tervezik, hogy bővítik a meglévő fejlesztői eszközöket, amelyek lehetővé teszik az autógyártók és a beszállítók számára, hogy egyszerűsítsék és felgyorsítsák saját szoftverfejlesztésüket. A tervek szerint a GitHub teljesen integrált vállalati platformját használják majd, valamint a GitHub.com oldalon elérhető új szoftverplatform fontos részeit nyílt forráskóddal látják el, hogy ezzel is bátorítsák a kód újrafelhasználását és a bevált gyakorlatok megosztását az iparágban.

Mozgásban

Így turbózd fel a robogódat!

robogó kipufogó tuning
Kép forrása: Freepik

A robogók tuningolása nem csupán a teljesítmény növeléséről szól, hanem arról is, hogy személyre szabjuk és élvezetesebbé tegyük a közlekedést. Az egyik legelterjedtebb és egyszerűbb módja a tuningolásnak a kipufogórendszer cseréje. A megfelelő kipufogóval nemcsak az erő növekedhet, hanem a robogó kinézete és hangja is egyedivé válhat. Nézzük, hogy mire érdemes figyelni a robogó kipufogó tuning során, és hogyan válasszunk megfelelő alkatrészt!

Miért érdemes kipufogót cserélni?

A gyári kipufogók elsősorban a szabályozásoknak és költséghatékonyságnak felelnek meg, de a teljesítmény tekintetében gyakran akadályozzák a motor potenciáljának maximális kihasználását. Egy sportosabb, nagyobb áteresztőképességű robogó kipufogó segítségével javíthatunk a robogó gyorsulásán, végsebességén, és a teljesítményelosztásán is. Fontos azonban, hogy a választott kipufogó kompatibilis legyen a motor típusával és méretével.

Kipufogó tuning: a kezdő lépések

A kipufogó kiválasztása során nemcsak az anyagokra, hanem a szerkezeti kialakításra is érdemes figyelni. A rozsdamentes acél és a titán kipufogók kiváló hőtűréssel bírnak, amely tartósságot biztosít. Az alumínium könnyű, ám kevésbé strapabíró, míg a karbon egy prémium választás azok számára, akik kiemelkedő megjelenést és alacsony súlyt szeretnének.

Mit érdemes figyelembe venni a beszerelés során?

A robogó kipufogó tuning sokszor egyszerű feladat, de fontos, hogy a beszerelés előtt győződjünk meg arról, hogy a csövek és csatlakozások illeszkednek egymáshoz. Egy nem megfelelően rögzített kipufogó instabillá válhat, és csökkentheti a motor teljesítményét, holott pont az volna a célunk, hogy javítsa azt. A beszerelésnél mindenképpen ellenőrizzük a tömítések állapotát, mert ezek nélkülözhetetlenek a stabil működéshez.

A tuning hatása a teljesítményre

A tuningolás hatásai rögtön érezhetők lesznek, különösen a gyorsulás és a hangzás terén. Egy jól kiválasztott kipufogó képes arra, hogy a robogó teljesítménygörbéjét kedvezően változtassa meg, így a gyorsítás simább és erőteljesebb lehet. Fontos tudni azonban, hogy a teljesítménynövelés mértéke függ a motor típusától és attól is, hogy milyen egyéb változtatásokat hajtunk végre a motoron.

Alkatrészválasztási tippek

A kipufogó tuning esetében nem minden márka és típus felel meg az adott robogóhoz. Az eredeti gyári alkatrészek sok esetben garantálják a legjobb illeszkedést, de ha tuning kipufogóra vágyunk, ajánlott olyan gyártók termékeit választani, amelyek kifejezetten robogókhoz készítenek sportkipufogókat. Az ilyen speciális alkatrészek megbízhatósága és teljesítménynövelő hatása jobban kihasználható, mint az univerzális kipufogóké.

Érdemes profikra bízni?

Bár a kipufogó csere sokak számára házilag is megoldható, ha komolyabb teljesítménynövelést vagy egyedi megoldásokat tervezünk, érdemes szakemberhez fordulni. A profik megfelelő eszközökkel és tapasztalattal rendelkeznek, hogy a beszerelés precízen és biztonságosan történjen, elkerülve az esetleges hibákat és sérüléseket.

A megfelelő robogó kipufogó tuning sok örömet nyújthat a tulajdonosnak, de fontos, hogy a választott alkatrészek és a beszerelés minősége megfelelő legyen, hogy hosszú távon is élvezhessük az új robogózási élményt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Káosz uralkodik a rollerbiztosításoknál, pedig 3 hónapja kötelező

Több mint 100 ezer elektromos roller van forgalomban, amelyek nagy része érintett lehet a kötelező felelősségbiztosításban, mégis egyelőre alig van rá érdeklődés.

A Grantis szakértői felhívták rá a figyelmet, hogy akár már évi 10 ezer forintból is meg lehet úszni a biztosítást, ami lényegesen alacsonyabb a kiszabható 65 ezer forintos helyszíni bírságnál.

Már több mint három hónapja, egész pontosan július 16. óta kötelező a gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) a mikromobilitási eszközökre, köztük az elektromos rollerekre is.

Az elektromos rollerekre akkor kell biztosítást kötni:

  • ha 25 kg alattiak, de 25 km/h-nál gyorsabban
  • 25 kg-nál nehezebbek, és 14 km/h-t meghaladó tervezési sebességgel rendelkeznek.

Aki nem felel meg az új szabályoknak, az akár 65 ezer forintos bírsággal is számolhat, mivel a biztosítás kötelező. Így annak elmulasztása a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül.

Ugyanakkor a Grantis értesülései szerint nem kapkodnak két kézzel az üzembentartók a kötelező rollerbiztosítások után. A több mint 100 ezer forgalomban lévő eszközhöz képest (amelyek 90 százaléka magántulajdonú) elenyésző a megkötött biztosítások száma még olyan biztosítóknál is, amelyek jellemzően erősebbek a kötelező biztosítások terén.

A Grantis információi szerint több biztosítónál sem volt érdeklődés a mikromobilitási eszközök biztosítására, de az továbbra is jellemző, hogy egyes biztosítók kifejezetten magas, akár több százezer forintos éves díjat határoznak meg. Ezzel jelezve, hogy nem akarnak minden áron jelen lenni ebben az alapvetően nehezen megtérülő, és ehhez képest kárrendezés szempontjából sok erőforrást követelő szegmensben.

Külön érdekesség, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság Grantishoz eljuttatott válaszában arról ír, hogy jelenleg nem vezetnek statisztikát arról, hogy hány alkalommal kellett büntetést kiszabni azokra a rollerezőkre, akiknek nem volt biztosításuk.

A Grantis példakalkulációjában kiszámolta egy 24 kg-os, 26 km/h sebességű roller éves biztosítási díját.

A biztosítók közül a K&H Biztosító korábban közölte, hogy összesen 6,5 ezer mikromobilitási eszközre kötöttek biztosítást, a biztosítások éves átlagdíja pedig valamivel több mint 6200 forint volt. A Groupamánál átlagosan 8-9 ezer forint körül alakult az éves díj, az átlagos szerződő pedig 50 év körüli volt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Három új helyszínen telepítettek motorosbarát szalagkorlátokat

A statisztikák szerint országosan évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik, ennek nagyjából 5%-a, vagyis évi 50-60 eset halálos kimenetelű.

A halálos motoros balesetek leggyakrabban útkanyarulatokban, pályaelhagyás miatt történnek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezért még 2021 év végén együttműködési megállapodást kötött a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-vel, hogy a motorkerékpárral közlekedők védelme érdekében a szükséges helyeken a vezetőkorlátokat motoros-alácsúszásgátló elemekkel egészítsék ki. Idén Somogyban a Köröshegyi-völgyhíd lábánál, a Mátrában a 24-es főúton és végül Komárom-Esztergom vármegyében a Bajna és Héreg közötti szakaszon kerültek ki ezek az új elemek.

A motorosbarát vezetőkorlát olyan eszköz, amely a motoros balesetek súlyosságot csökkentheti és akár életeket is menthet. Ezeket az alácsúszásgátló speciális elemeket általában a meglévő korlátokhoz tudják rögzíteni a szakemberek, így megakadályozva azt, hogy egy pályaelhagyásos balesetnél a motoros beszoruljon vagy az ütközés végtagok leszakadását okozza. Ezeket a motorosbarát korlátot általában be nem látható ívekben helyezik ki, ahol a motorosnak változtatnia kell a döntési szögén a kanyarodásuk tiszta íves fázisában, de szűkülő vagy átmeneti ív nélküli kanyarulatokban is érdemes telepíteni. Korábban kísérleti projektként több helyszínen, Pest, Zala és Komárom-Esztergom vármegyében is kikerültek ezek a fejlesztések országos közutakra.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. együttműködési megállapodásának részeként az elmúlt két évben számos helyszínre kerülhettek ki ezek az elemek, így érdemben növelhették az így védett szakaszok számát. 2022-ben Baranyában a 66-os főúton Pécsnél, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a Tirzs és Aggtelek közötti mellékúton, míg az elmúlt szezonban Somogyban a Kőröshegyi-völgyhíd lábánál a bálványosi bekötőúton is ilyen eszközöket telepítettek a közutas mérnökségek.

A fejlesztések azóta sem álltak meg mivel 2024-ben a bálványosi bekötőúton további 800 méternyi szakaszra, a Mátrában a 24-es főúton 320 méteres, míg a Bajna és Héreg közötti úton 360 méternyi részen telepítették az alácsúszásgátló elemeket a szakemberek.

„Mind a három helyszínről elmondható, hogy azok vonalvezetése és a táj szépsége miatt is nagyon népszerűek a motorosok körében. Ugyanakkor több motoros a szabályokat be nem tartva, a megengedettnél nagyobb tempóval közlekedik, ami számos esetben balesethez és tragédiához vezetett. Ezekben közös, hogy általában a 20-as, 30-as éveikben járó férfiak voltak, akik az életüket vesztették ezekben a szituációkban.”

– nyilatkozta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője.

„A motorosbarát szalagkorlátok telepítése a közlekedésbiztonság szempontjából kiemelten fontos lépés. Ezek a fejlesztések nemcsak a motorosok védelmét szolgálják, hanem hosszú távon hozzájárulnak a balesetek súlyosságának csökkentéséhez. A HUMDA számára alapvető cél, hogy minden közlekedő, így a motorosok is biztonságosabb körülmények között használhassák az utakat. Az új szalagkorlátok innovatív megoldásokat kínálnak, amelyek a nemzetközi tapasztalatok alapján már bizonyítottak. Örömmel működünk együtt ezen a területen a Magyar Közúttal, hiszen ezzel is hozzájárulunk a hazai közlekedés fejlesztéséhez. A hazai MotoGP- és Superbike-futamokat szervező HUMDA számára a motoros társadalom biztonsága kiemelten fontos. Tudatosítani akarjuk, hogy a közút nem versenypálya és a hétköznapokban a közlekedés minden résztvevőjének be kell tartania minden szabályt, hiszen a legelső mindannyiunk biztonsága. A motorosbarát szalagkorlátok is a biztonságot szolgálják, a száguldás terepe a zárt versenypálya, ahogy a profi versenyzők is a Balaton Park Circuit-on csapnak össze jövő nyáron.”

– emelte ki Lázár László, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA kommunikációs vezetője.

Néhány évvel ezelőtt fontos kísérleti projektet indított a Magyar Közút a Komárom-Esztergom vármegyei Bajna és Héreg közötti úton is. Ott az egyik ívnél speciális útburkolati jelek és neon sárga hátterű figyelmeztető jelzőtáblák kerültek ki az útra. A szakaszon ezen kívül zöld vonallal kijelölték az optimális ívet motorosok segítségével és az ellenkező irányú forgalmi sávok közötti távolság tartása érdekében fehér színű új útburkolati jeleket festettek fel a szakemberek. Az eddigi tapasztalatok kedvezőek, mivel a halálos balesetek száma a fejlesztéseknek köszönhetően megszűnt ezen a szakaszon, a további súlyos kimenetelű esetek csökkentésében pedig meghatározó lehet az új alácsúszásgátló elemek kihelyezése.

A 2023-as év adatait a 2013–2019 közötti időszakhoz hasonlítva csökkenés tapasztalható, a motorkerékpáros balesetek sérültjeinek száma 13%-kal esett vissza, a segédmotoros kerékpáros sérülteké pedig 24%-kal. Még kedvezőbb a csökkenés az elhunytak számában a motorkerékpárok vezetői között 26%-os, a segédmotoros kerékpárok vezetői között pedig 33%-os csökkenést tapasztalható.

A kedvező tapasztalatok alapján a Magyar Közút és a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA szeretnék a jövőben is folytatni együttműködésüket, ugyanakkor mindkét szervezet arra is felhívja a figyelmet, hogy az új védelmi eszközök mellett is fokozott óvatossággal, a KRESZ és az adott helyszínen érvényben lévő korlátozások, szabályozások alapján vezessenek motorosok és autósok egyaránt, hogy érdemben csökkenhessen a motoros balesetek száma a jövőben is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss