Connect with us

Mozgásban

Elektromos, vagy hibrid autó? Melyik legyen?

hibrid

A magánszemélyek és a vállalatok részéről is egyre nagyobb az igény a környezettudatos közlekedésre.

A zéró kibocsátású és a hibrid járművek mellett szól többek között, hogy a hagyományos meghajtású modellekhez képest jelentősen kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki, csendesebbek és különleges vezetési élményt nyújtanak. Üzemanyag-költségük is lényegesen alacsonyabb, mivel az elektromos hajtásnál azonos távolságra számítva az áram kevesebbe kerül, mint a benzin vagy a gázolaj, a hibrid meghajtás pedig átlagosan 10-20 százalékkal csökkenti a fogyasztást. Ezenkívül mindkét típus kevesebb forgó-kopó alkatrészt tartalmaz, így a szerviz- és fenntartási költségeik is alacsonyabbak a robbanómotoros társaikéinál, de fontos hozzátenni, hogy az e-autók szakszerű szervizelése egyelőre nem mindenhol megoldott. A hibridek nagy előnye továbbá, hogy nem szükséges figyelni az akkumulátor töltöttségét, ami az e-autók esetében sokaknak kellemetlenséget okoz, és ezért töltési idővel sem kell számolni az utazás során.

Sokan azonban még nem mernek tisztán elektromos autóra váltani, mert a folyamatos fejlesztések ellenére tartanak a hatótáv és a töltési infrastruktúra korlátozottságától, valamint attól, hogy a folyamatos technológiai fejlesztések következtében kiszámíthatatlan az e-autók maradványértéke. A zéró kibocsátású járművek mellett több egyéb fajtája is létezik a villanyautóknak, amelyek köztes megoldást jelentenek a hagyományos meghajtású és a tisztán elektromos modellek között, és amelyekkel megtehetjük az első fontos lépést a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért. Az e-mobilitás iránt elkötelezett LeasePlan összegyűjtötte, mit érdemes tudni a különféle elektromos autókról, és tanácsokat ad a hajtásmódok kiválasztásával kapcsolatban.

Magyarországon a legnagyobb elektromosautó-flottával rendelkező LeasePlan szerint a fokozatosság elve megkönnyíti a robbanómotoros járművekről való átállást a teljesen elektromos modellekre, ezért a hibrid autók ideális megoldást jelentenek az elektromos technológia és a töltési szokások elsajátításához. Mivel a hibrid technológiákat jellemzően csak az autósok egy szűkebb rétege ismeri jól, a vállalat most azt is bemutatja, milyen választási lehetőségeink vannak, ha tisztán elektromos autó helyett egyéb környezetkímélő alternatívát keresünk.

Az elektromos autók típusai

Tisztán elektromos autók

(BEV – Battery Electric Vehicle)

A tisztán elektromos autóban hagyományos motor helyett elektromotor végzi a meghajtást, amit egy nagy teljesítményű akkumulátor lát el energiával. Az akkumulátor külső forrásból tölthető, de fékezéskor vagy lejtmenetben is visszatöltődik belé a mozgási energiából keletkező elektromosság, ami felhasználható a következő gyorsításnál – ezt nevezik rekuperációs vagy regeneratív fékezésnek. Ezekben az autókban már nemcsak belső égésű (benzin vagy dízel) motor nincs, hanem generátor, önindító, sebességváltó, kipufogó, turbófeltöltő és számos olyan alkatrész sem, ami a hagyományos autókban gyakran meghibásodik. Így minimalizálhatjuk a szerviz- és karbantartási költségeket.

Az elektromos autók ma már szinte minden kategóriában és gyártónál elérhetők. A legnépszerűbbek közé tartoznak a Nissan Leaf, a Tesla Model 3, a Hyundai IONIQ és KONA, a Renault Zoe, a Fiat 500e és a KIA E-Niro modellek. A kezdeti technológiákon alapuló modellek 120 kilométeres hatótávja már jelentősen növekedett, így ideális körülmények között, bizonyos modellekkel manapság akár 600 kilométert is meg lehet tenni egy felöltéssel.

A tisztán elektromos autók a legtöbb fővárosi és nagyvárosi székhelyű cég és önkormányzat számára praktikus megoldást jelenthetnek, mivel elemzések szerint az ilyen flottákba tartozó autók 75 százaléka jellemzően maximum 50 kilométert tesz csak meg naponta, városi forgalomban. A zöld rendszámos e-autók plusz előnye, hogy adómentesen beszerezhetők, és ingyenes velük a parkolás Budapesten és több vidéki városban is. Továbbá az időszakosan kihirdetett állami támogatási pályázatok keretében extra kedvezménnyel juthatunk hozzájuk, ezáltal az alapvetően magasabb beszerzési ár is kompenzálható.

Hibridek

A hibrid járművekben az elektromos hajtás és a robbanómotorok ereje egyesül. Ezek az autók automatikusan váltanak a hajtástípusok között, jellemzően mindegyik akkor kapcsol be, amikor a legjobb hatásfokkal képes működni. Egy villanymotor már alacsony fordulatszámon is hatékony, így a dugókkal sűrített városi forgalomban az elektromos hajtás használata lényegesen jobban megéri. Egy átlagos hibrid autó városi fogyasztása akár 25 százalékkal alacsonyabb lehet, mint a robbanómotoros járműveké.

A hibridek ma már szinte minden gyártó portfóliójában elérhetőek, és többféle változat is létezik belőlük:

Full hibridek

(HEV – Hybrid Electric Vehicle)

A hagyományos vagy „öntöltő” néven is ismert verzió a legrégebbi hibrid típus, amely a hagyományos benzinmotoros meghajtás mellett egy kisebb méretű akkumulátorral és egy elektromotorral rendelkezik. A teljesen hibrid autó képes akkumulátorról vagy belső égésű motorral, vagy épp mindkét meghajtást egyidejűleg használva közlekedni a pillanatnyi forgalmi helyzethez és a vezető igényeihez alkalmazkodva. A modern full hibrid járművek így az intelligens vezérlésnek köszönhetően menetidejük akár 50 százalékában használhatók emisszió nélkül.

Az ilyen gépkocsit nem kell (és nem is lehet) külső áramforrásra csatlakoztatni, mivel az akkumulátor automatikusan feltöltődik fékezéskor, illetve motorfék üzemmódban. A full hibrid jármű az akkumulátor mérete miatt tisztán elektromos hajtással csak néhány, kb. 3-6 kilométeres távot tud megtenni. Viszont ideális városi használatra, mivel az állandó gyorsulással és lassulással járó sok regeneratív fékezés következtében több villamos energia áll rendelkezésre az elektromos üzemmódban történő rövid távú közlekedésre. A LeasePlan aktuális kínálatában tízféle full hibrid modell található, köztük a Toyota Corolla TS és SD, a Lexus NX, RX és ES, valamint a Ford Kuga.

Plug-in hibridek

(PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

A hálózatról tölthető, ún. plug-in hibrid autók jelentik a legegyértelműbb átmenetet a hagyományos és az alternatív technológia között. Felépítésüket tekintve hasonlóak a teljesen hibrid járművekhez, de a fő különbség, hogy külsőleg tölthető villamos energiával és fosszilis üzemanyaggal is képesek a megszokott teljesítmény mellett haladni. A nagyobb méretű villanymotor mellett a külső forrásból táplált energiát egy megnövelt teljesítményű, 4-12 kWh-ás akkumulátor tárolja el, így hosszabb, modelltől függően 25-50 km távolságot is meg tudnak tenni kizárólag elektromos hajtással. Városi közlekedés során ezért egyáltalán nem szükséges beindítani a benzinmotort, hiszen ez a hatótáv lefedi egy átlagos autóvezető napi városi közlekedését.

A „konnektoros” hibridek további előnye, hogy a belső égésű motornak köszönhetően egy hosszabb utazásnál a hagyományos autókhoz hasonlóan használhatók. Ezért olyan esetekben érdemes a PHEV-ek mellett dönteni, amikor a mindennapok során viszonylag kis távolságokat teszünk meg, de évente többször is hosszabb utakra indulunk. Az ilyen típusú járművek használata azonban tudatosságot igényel, mivel, ha nem töltjük fel rendszeresen az akkut, akkor az csak plusz súlyt jelent, és a rosszul használt plug-in hibrid szén-dioxid-kibocsátása meghaladhatja egy azonos kategóriájú dízelmotoros gépjárművét, illetve a full hibridhez viszonyított ártöbblete nem térül meg.

A plug-in modellek egyre több gyártó kínálatában megtalálhatók, és többféle típus is választható ilyen meghajtással, többek között terepjárók és kisteherautók. A legnépszerűbbek a Jeep Compass, a Ford Kuga és Ford Ranger EcoBoost, illetve a Nissan Navarra.

Mild hibridek

(MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle)

A mild hibrid autók előnyei korlátozottabbak a full és plug-in hibrid típusokéihoz képest. A kisfeszültségű (és kis teljesítményű) villanymotor egymagában nem mozgatja az autót, csupán villámgyorsan indítja azt el, és besegít a belső égésű motornak, ha átmenetileg nagyobb teljesítményre van szükség. Az ilyen rendszerű járműveknél az elektromotor legfontosabb feladata a lassításkor felszabaduló mozgási energia elektromos árammá való átalakítása. Elsősorban ebből a funkcióból adódik a mild hibridek fogyasztáscsökkentő képessége, ami így nemigen haladja meg a néhány százalékot, mivel a – jellemzően 12 vagy legfeljebb 48 voltos – elektromos hálózat nem képes jelentős mennyiségű elektromos energiát visszanyerni és tárolni a fékezés során.

Az MHEV technológia használata lehet az első lépés a károsanyag-kibocsátás csökkentése felé. A mild hibrid gépjárművek jelentik a legköltséghatékonyabb megoldást a PHEV, illetve a BEV autók árszínvonalát figyelembe véve, hiszen mindkét kategóriánál megfizethetőbbek, ám számolni kell a technológia korlátozottságával.

Céges autó: tisztán elektromos vagy hibrid?

Ha vállalatként új autót szeretnénk vásárolni vagy lízingelni, elsősorban azt kell meghatároznunk, hogy milyen célra használjuk majd a járművet. Ez alapján tudjuk eldönteni, hogy milyen meghajtást válasszunk, és azon belül melyik modell felel meg a leginkább a céljainknak.

Ha leginkább csak városi közlekedésre keresünk költséghatékony és környezetbarát megoldást, érdemes teljesen elektromos autót választanunk. Ha viszont városban és országúton is gyakran autózunk, akkor ennek megfelelően keressünk olyan nagyobb hatótávolságú hibrid járművet, amely a városi környezetben elektromosan, autópályán pedig hagyományos hajtással közlekedik.

Az elektromos és a plug-in hibrid modellek kapcsán a hatótávolság mellett azt is érdemes végig gondolni, hogy otthon vagy a munkahelyünkön tudjuk-e tölteni az autót, vagy csak a köztéri nyilvános töltőknél lesz erre lehetőségünk. Céges autók esetében ideális megoldást jelenthet az irodai töltőállomás kialakítása, amely kezdetben nagyobb költséggel jár, ám ezáltal a napközbeni holt időket hatékonyan kihasználva tölthetők a járművek, és hosszú távon jelentős üzemanyag-költséget spórol meg a vállalatnak.

Az operatív lízing keretében igénybe vett alternatív meghajtású flotta esetében a cégek mentesülnek az új megoldás kipróbálásának egyik legnagyobb rizikója, a maradványérték kockázata alól. A LeasePlan flottakezelőként a saját fenntarthatósági vállalásainak teljesítése és a piac edukációja mellett operatív szinten már a kezdetektől azzal segíti az elektromos flottákra nyitott ügyfeleket, hogy reális, kedvező maradványértéket számít az e-autókra. Továbbá hamarosan a rövid távú és rugalmas feltételek mellett igénybe vehető FlexiPlan flottájában is elérhetővé teszi az e-autókat. Így az ügyfelek próba jelleggel, ártámogatott havi díjakon juthatnak hozzá első e-autójukhoz, ami megnyitja a kaput a hagyományos lízingszerződések BEV modellekkel való bővítése előtt.

Mozgásban

Fedezze fel a megújult Honda HR-V dinamikus stílusát!

honda

A Honda céltudatosan frissítette a HR-V e:HEV kínálatát minden felszereltségi szinten, beleértve a külső és a belső formatervet, a színeket és tökéletesítette a vezethetőséget – valamint egy új kiadást is kínál.

Reagálva a korábbi vásárlók visszajelzéseire az eredmény a Honda jelenlegi legkelendőbb európai modelljének továbbfejlesztett változata, amely változatlanul egy középkategóriás hibrid SUV minden előnyét kínálja.

Megújult külső és belső kialakítás

Valamennyi felszereltségi szinthez tartozik egy új, markánsabb első lökhárító és átalakított hűtőrács, amely kristályfekete felső díszítéssel és sötétített fényszóróbelsővel rendelkezik. Ezek az elemek erőteljesebb, karakteresebb megjelenést kölcsönöznek az autónak, ami még jobban kiemeli az autó stílusát és modern arculatát.

A HR-V első lökhárítójához egy magasfényű fekete, alsó szegélyrész kapcsolódik, amellyel elegánsabbnak hat. Az autó új fényszórói hangsúlyosabb nappali menetfénnyel (DRL) rendelkeznek, melyek belső elemeit sötétebb színű bevonattal látták el, ezzel biztosítva a modern megjelenést. Az Advance felszereltségtől fölfelé a vezető az Adaptív menetfényszóró (ADB) előnyeit is élvezheti, ami a rendszer automatikus alkalmazkodását jelenti az adott forgalmi körülményekhez.

A gépkocsi hátulján található, a teljes szélességet átfogó LED-lámpatest belső szerkezete szintén megújult, az autó új színei pedig tovább fokozzák a jármű formatervezési jegyeinek hangsúlyosságát. A paletta három új árnyalattal bővül –  Sage Green, Seabed Blue és Urban Grey – így kínálnak további lehetőséget a vásárlóknak az autó személyre szabásához.

A műszerfal középső alsó részét és a magasfényű, zongoralakk fekete felülettel rendelkező középső konzolt áttervezték, hogy mind a vezető, mind az utas könnyebben hozzáférhessen a vezeték nélküli töltőhöz; mely laposabbá vált és egyben ergonomikusabb is, megkönnyítve a használatát. A felhasználói élmény érdekében további belső módosításokat eszközöltek a japán gyártó mérnökei, például növelték az utastér hangszigetelését ezáltal csökkentve a zajszintet, így fokozva a kényelmet.

Az új Advance Style Plus panoráma üvegtetővel rendelkezik, emellett minden felszereltségi szinthez alapfelszereltségként jár a sötétített üveg, amely a melegebb napokon védelmet nyújt a napsütés ellen, ugyanakkor nagyobb biztonságot és kényelmet biztosít az utasok számára.

Vadonatúj Advance Plus felszereltség

A megújult HR-V megjelenésével egyidőben Honda bemutatja az Advance Plust, amely különleges stílusjegyekkel rendelkezik.

Ennek a kivitelnek az alapja az Advance Style felszereltség, melyet különleges fényezéssel látták el. Az alsó lökhárítók, a kerékívek és az alsó ajtó díszlécei a karosszéria színével harmonizálnak, ami egységes, esztétikus megjelenést kölcsönöz a modellnek. A harmóniát a „Crystal Black” hűtőrács ellensúlyozza, amely kontrasztot teremt és kiemeli a jármű karakterét. Az autó egyedi könnyűfém keréktárcsákat kapott, amelyek még inkább hangsúlyozzák a HR-V exkluzív stílusát.

Átgondolt helykihasználás hibrid hatékonysággal ötvözve

A legújabb HR-V megőrizte azt a rendkívül variálható belső terét, amely a korábbi generációk védjegyévé vált. Mivel az üzemanyagtartály az alváz közepén kapott helyet, így sokkal több tér maradt az első ülések alatt. Ez a kialakítás lehetővé teszi a hátsó „Magic Seats” ülésrendszer használatát, amely igény szerint lehajtható vagy felhajtható, így növelve a csomagtér módosítását.

Köszönhetően a Honda erőteljes és hatékony kétmotoros (az egyik meghajt, a másik generátorként működik) hibrid e:HEV hajtásláncának, amely kiemelkedő üzemanyag-takarékosságot biztosít, a legújabb HR-V dinamikus vezetési élményt is kínál.

Honda SENSING – az átfogó menetbiztonsági csomag

A HR-V e:HEV kategóriájában a legátfogóbb fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszereket kínálja, beleértve a többnézetű kamerarendszert (Multi View Camera System) is. A központi érintőképernyőn aktiválható rendszer 360°-os panorámaképet mutat a jármű környezetéről, választható oldal- vagy felülnézetben.

A széles látószögű, nagyfelbontású kamera lehetővé teszi a jármű környezetének pontosabb észlelését, például a padka nélküli szegélyek és út menti közlekedési jelzések felismerését. Az aktív biztonsági rendszerek felülvizsgálata során arra törekedtek a mérnökök, hogy ezek a rendszerek kevésbé befolyásolják a pilótát, így zavartalanul adhassa át magát a vezetés páratlan élményének.

Az új Forgalmi Torlódás Asszisztens, (Traffic Jam Assist) már 0 km/órától is működik, ami csökkenti a forgalmi dugók okozta fáradtságot. További előny, hogy a rendszernek köszönhetően jobb lett az ütközés elleni védelem, így még magasabb szintű biztonságot nyújt.

A megújult Honda HR-V e:HEV 2025 év elejétől érhető el a hazai márkakereskedésekben.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Erre is fel kell készülniük az e-járművásárlási támogatást igénylőknek

Az e-járművek terjedésével a speciális tűzvédelmi irányelvekre is érdemes figyelni.

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret, és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt, 2026-ra pedig várhatóan ez ismét megduplázódik. Ehhez az is hozzájárult, hogy a vállalatok tavaly februártól, október óta pedig könnyített feltételekkel igényelhetnek állami támogatást tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. Ezzel a lehetőséggel 2024-ben mintegy 4600 vállalkozás élt, akik összesen 5400 gépkocsi megvásárlásához pályáztak a támogatásra az Energiaügyi Minisztérium 2025. január 1-jén közölt adatai alapján.

Ez amellett, hogy hozzájárul az ország CO2-kibocsátásának csökkentéséhez,

„számos vállalat, illetve épület- és irodaház-üzemeltető számára új kihívást is jelent: az e-járművek által használt parkolóházaknak ugyanis speciális tűzbiztonsági megfontolásoknak is eleget kell tenniük. 2024-ben a katasztrófavédelem tűzvédelmi műszaki irányelvei is frissültek”

hívja fel a figyelmet Seres Zoltán, a Siemens Zrt. tűzvédelmi szakértője.

Az ezeknek való megfelelés, tehát a magas szintű tűzbiztonság megteremtése érdekében az üzemeltetőknek mielőbb érdemes lépniük, többek közt a még gyorsabb tűzérzékelést és beavatkozást lehetővé tevő tűzvédelmi megoldások alkalmazása felé.”


Mit kell tudni a tűzvédelmi műszaki irányelvekről?

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által publikált tűzvédelmi műszaki irányelvek az országos tűzvédelmi rendeletben (OTSZ) előírt követelmények teljesítésére tartalmaznak gyakorlati megoldásokat. Az irányelvek alkalmazása ugyan önkéntes, de ezeknek az ajánlásoknak a megfogadásával az épületek üzemeltetői, valamint a gyártók, tervezők és más, érintett szereplők biztosak lehetnek benne, hogy megfelelnek a rendeletben előírt biztonsági szintnek. Az irányelvek között útmutatást találhatunk többek között az épületek kiürítésére, a beépített tűzjelző és tűzoltó berendezések tervezésére, illetve telepítésére, a szabadtéri rendezvények védelemre, valamint a robbanások elleni védekezésre vonatkozóan is. Emellett pedig a témaspecifikusan foglalkoznak a Li-ion akkumulátorok gyártásával, tárolásával az akkumulátorgyárak területén, valamint az elektromos személyautók töltésével és tárolásával a gépjárműtárolókban.


  1. Megállítani a láncreakciót: tűzterjedés elleni védelem

A 2024-ben közzétett irányelvek az épületszerkezetet, a parkoló elrendezését, valamint a hő- és füstelvezetést tekintve is új ajánlásokat fogalmaznak meg, és kiemelten foglalkoznak az elektromos járművek által használt gépjárműtárolókban való tűzterjedés elleni védelemmel. E téren a korai tűzérzékelés kulcsfontosságú, amelyhez a hagyományos eszközökön túl, már innovatív, még hatékonyabb megoldások is rendelkezésre állnak.

Az egyik ilyen lehetőség a levegőmintavételes füstérzékelő (ASD) technológia. Ez az integrált füstérzékelő rendszer a védendő, akár több mint 6 ezer négyzetméteres beltéri területet fokozott érzékenységgel, folyamatosan monitorozza, úgy, hogy a csőhálózatán elhelyezett lyukakon keresztül levegőmintákat szív be, és ezeket értékeli ki egyetlen központban. Ezt a megoldást egy épületmenedzsment rendszerrel összekötve, füst érzékelése esetén, akár további tűzvédelmi intézkedések is automatikusan életbe léphetnek: lekapcsolható például az érintett e-töltősor áramellátása, vagy azonnal elindítható a HVAC-rendszeren keresztül a füstelvezetés, ezekkel is csökkentve az esélyét a tűz elterjedésének, illetve további károk keletkezésének.

Ezt a védelmet kiegészíthetik továbbá az olyan pontszerű füstérzékelők, amelyek az intelligens jelkiértékelő algoritmusok alapján alkalmasak a zavaró tényezők, például a por vagy a kipufogógáz kiszűrésére. Azaz valóban csak a „megfelelő típusú” füst esetén jelezzenek, megbízhatóbbá téve így az egész rendszert.”

– magyarázza a szakértő.


Speciális tűzbiztonsági megfontolások e-járművek esetén

Bár többször fordulnak elő a hagyományos járművekhez kapcsolódó tűzesetek, az EV-akkumulátorok tüze kémiai energiát szabadít fel, ami a hőmérséklet gyors emelkedését, ún. „hőmegfutást” okoz. Ez az akkumulátor elektrolitgőzének robbanásszerű égését eredményezi, ami miatt a tűz, különösen a zsúfolt parkolóházakban, könnyen átterjedhet a környező járművekre is. Ezért jellemzően nehezebb és hosszabb ideig tart eloltani az EV-tüzeket, mint a hagyományos autókban keletkezetteket, és tudnak akár strukturális kárt is okozni egy épületben. Egy másik kritikus tűzbiztonsági pont lehet az infrastruktúra (pl. akkumulátoros energiatároló berendezések) és a töltőállomások védelme is, ahol például túlfeszültség, túlmelegedés vagy egy sérült kábel is okozhat tüzet.


  1. Észlelni a problémát: vizuális füst- és lángérzékelés

Azzal is értékes másodpercek takaríthatóak meg a tűzterjedés elleni védekezésben, ha nem csak a füstöt, hanem már a parázsló tüzet is felismeri a tűzvédelmi rendszer. – mutat rá Seres Zoltán. – „Erre képesek már a képváltozásokat egy algoritmus alapján folyamatosan analizáló, videós tűzérzékelő kamerák. Ezek optikai úton, folyamatosan pásztázva és elemezve a környezetet azonosítják akár a legapróbb füst- és lángforrásokat, szintén különbséget téve azok forrása között.”

Ez a megoldás nagy belmagasságú, félig nyitott terek esetén vagy akár kültéren is alkalmazható, mivel a légáramlás nem tudja megzavarni az optikai érzékelőket, és alacsony intenzitású megvilágítás esetén is működik. Azaz ideális kiegészítő védelmet biztosít például kültéri e-töltőknél, ahol a nagyértékű berendezések és a járművek védelmét más módon egyáltalán nem, vagy csak nagyon körülményesen lehetne megoldani.

  1. Ha már megtörtént a baj: oltás vízköddel

A korai tűzérzékelést korszerű oltási technológiákkal párosítva az akkumulátoroknál keletkező tüzek is hatékonyan megfékezhetőek. Magasnyomású vízködös – azaz magas nyomáson porlasztott vízzel történő – oltással gyorsan lehűthetőek az akkumulátorcellák, megszakítva ezzel az égési láncreakciót, és megakadályozva a tűz átterjedését.

Ennél az oltási technológiánál a hűtési hatás elérése érdekében a rendszer akár négyszázszorosára is képes megnövelni egy vízcsepp felszínét, ezzel is megsokszorozva a víz hűtési és oltási hatékonyságát. Az akkumulátortüzeknél pedig különösen fontos a hűtés így elért folyamatossága, mivel a tűz újragyulladásának kockázata is magas.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Digitális lopásvédelmet mutatott be az elektromos kerékpárok akkumulátoraihoz a Bosch eBike Systems

Aki elektromos kerékpár vásárlása mellett dönt, a lehető leghatékonyabban szeretné megvédeni járművét lopás ellen.

Annak érdekében, hogy még jobban megnehezítse a tolvajok dolgát, a Bosch eBike Systems az akkumulátorokra is kiterjeszti a digitális lopásvédelmet. A Bosch a CES 2025 szakkiállításon mutatta be akkumulátorzár (Battery Lock) megoldását. Ez a piacon egyedülálló funkció gondoskodik arról, hogy lopás esetén az elektromos kerékpár akkumulátora használhatatlanná, így a tolvajok számára értéktelenné váljon. Az új megoldás kiegészíti az eBike Lock és az eBike Alarm funkciók köré épülő intelligens rendszer digitális lopásvédelmi portfólióját.

„Az akkumulátor az eBike egyik legértékesebb alkatrésze. Az akkumulátorzárral az elektromos kerékpárok tulajdonosai egy olyan intelligens biztonsági funkcióhoz juthatnak, amellyel járművüket még hatékonyabban védhetik a lopástól”

– ismertette Gregor Dasbach, a Bosch eBike Systems digitális részlegének vezetője.

„Digitális lopásvédelmi portfóliónk bővítésével nagy lépést tehetünk víziónk felé, amely szerint a jövőben már egyetlen Bosch-rendszerrel szerelt elektromos kerékpárt sem lophatnak el.”

Akkumulátorzár: az eBike akkumulátor kiegészítő digitális védelme

A kivehető akkumulátorokat – mint például a PowerTube és a PowerPack – mechanikus zár biztosítja, az új akkumulátorzár (Battery Lock) digitálisan egészíti ki ezt a védelmet. Amint az eBike Flow alkalmazásban aktiválják az akkumulátorzár funkciót, az akkumulátor az eBike leállításakor automatikusan lezárul. Ha ezt egy másik, szintén intelligens rendszerrel felszerelt elektromos kerékpárba helyezik, a rendszer automatikusan megszakítja a motor energiaellátását, ezzel a teljes kerékpárt használhatatlanná teszi a felhasználó számára. Így a lopott akkumulátor értékesítése is értelmetlenné válik, ami tovább csökkenti a lopás kockázatát.

Teljes rugalmasság: az intelligens rendszerben minden akkumulátorral, illetve akkumulátorkombinációval kompatibilis

Az akkumulátorzár (Battery Lock) funkcióhoz több digitális kulcs, így az eBike Flow alkalmazással rendelkező okostelefon, valamint a Kiox 300 vagy a Kiox 500 kijelző is használható egyidejűleg. Az eBike Flow alkalmazással ezek a digitális kulcsok rugalmasan kezelhetők, így az akkumulátorzár akár ki is kapcsolható, ha a tulajdonos például barátaival vagy családtagjaival szeretné megosztani az akkumulátort. Az akkumulátorzár emellett az intelligens rendszerben minden akkumulátorral, illetve akkumulátor-kombinációval kompatibilis, illetve a DualBatteries technikával és a PowerMore 250 hatótávnövelővel (Range Extender) is működik.

Optimális kiegészítő lopásvédelem

Új akkumulátorzár (Battery Lock) funkcióval a Bosch eBike Systems tovább bővíti digitális biztonsági portfólióját, még hatékonyabb lopásvédelmet kínál az elektromos kerékpárok tulajdonosai számára. A már elérhető eBike Lock funkció esetében az okostelefon, valamint a Kiox 300 és Kiox 500 kijelzők szolgálnak digitális kulcsként a motor energiaellátásának aktiválásához. Az eBike Alarm funkció a kerékpár pontos helyéről tájékoztatja a felhasználókat, és gyanús mozgás esetén riasztást ad. Az eBike eltulajdonításakor a felhasználó push-értesítést kap okostelefonjára, és elindul a helymeghatározás. Eltulajdonítás esetén a lopási jelentés foglalja össze az elektromos kerékpár azonosítóit és a bűncselekménnyel kapcsolatos összes fontos adatot, amely azután az élő nyomkövetés linkjével együtt továbbítható a rendőrség felé. Az eBike Pass egyfajta digitális járműnyilvántartási okmányként szolgál, amely az eBike-tulajdonosok a kerékpár összes fontos adatát könnyen és egyszerűen áttekinthetik.

2025 nyarától elérhető

Az akkumulátorzár (Battery Lock) funkció az eBike Flow alkalmazáson keresztül táveléréssel (Over the Air) telepíthető az intelligens rendszerrel rendelkező Bosch eBike modellekre. A Flow+ előfizetés részeként 2025 nyarától jelenik meg a kínálatban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss