Mozgásban
Egyre többen fogadják el világszerte az automata vezetést
A vezetést segítő rendszerek és az automata vezetés világszerte egyre nagyobb elfogadottságnak örvendenek.
Főként Kínában és Japánban már magas szinten áll az automatizált vezetés előnyei felé való nyitottság, amíg Németországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban az emberek továbbra is inkább még kivárnak. Összességében, az automatizált vezetést érintő technológiai lehetőségek fejlettségi szintje sokkal magasabban van, mint a járművezetők hajlandósága ezek használatára jelenleg. A helyzet azonban más a vezetést segítő rendszerek kapcsán. Itt következetesen magas nyitottságot láthatunk mind az öt országot érintően, különösen akkor, amikor a biztonsággal kapcsolatos rendszerekről van szó. Ezek a legfőbb megállapításai a legújabb Continental Mobilitási Tanulmánynak, amelyben az infas társadalomkutató intézet végzett felmérést a fent említett öt országban körülbelül ezer fős reprezentatív mintákkal az emberek mobilitási szokásairól.
„A vezetést segítő rendszerek iránti nagyfokú bizalom azt jelzi, hogy amint ezek egyre szélesebb körben elterjednek, az automatizált vezetésbe vetett bizalom automatikusan nőni fog. Tapasztalataink szerint az elfogadás mértéke növekszik, amint az emberek megismerik és megértik a szóban forgó funkciókat. A kiterjedt tesztelés ezért kulcsfontosságú. Ezt pedig valós forgalmi körülmények között kell véghez vinni, hogy jobban meg lehessen érteni az emberek és a rendszer közti interakciót. Mindez fontos megállapításokkal is szolgál, amelyeket aztán fel lehet használni a technológia továbbfejlesztése során”
– mondja Frank Petznick, a Continental fejlett vezetést segítő rendszerek üzleti egységének vezetője.
A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a legtöbb sofőr meggyőződésből ül az autója volánja mögé. Bár az új technológiák fontosak számukra, az irányítás teljes feladása sok ember számára még mindig elképzelhetetlen. Különösen Németországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban, a válaszadók többsége nem szívesen adná át az irányítást a technológiának. A három országban megkérdezettek több mint fele úgy véli, hogy az automata vezetés hasznos, de egyben kissé ijesztő is. Ez az álláspont kimondottan jellemző az Egyesült Államokra, ahol a válaszadók 75 százalékát aggasztja ez a kérdés – itt lényegesen magasabb ez az arány a felmérés többi országához képest. Ugyanakkor ez a szám 2018 óta nem változott.
A Távol-Kelethez képest kifejezetten szembetűnő a különbség. Kínában és Japánban az emberek sokkal pozitívabban ítélik meg a technológiát: a kínai válaszadók 91 százaléka, míg a Japánban megkérdezettek 82 százaléka tartja az automata vezetést hasznos fejlesztésnek. Továbbá 79 (Kína) és 67 (Japán) százalék számít arra, hogy a technológia a következő 5-10 évben a mindennapi közúti forgalom állandó részévé fog válni.
Az egyes országok között nagy az egyetértés az automatizált vezetés elleni jelenlegi érvek tekintetében: minden országban a válaszadók körülbelül 80 százaléka mondja azt, hogy a jogszabályok eddig nem hoztak létre megfelelő keretrendszert a gyártók oldalán történő műszaki fejlesztéshez. Azzal is érvelnek, hogy a döntéshozóknak egy központi irányelvet kell létrehozniuk a mindennapi közúti közlekedést illetően.
A Continental lefekteti az automatizált vezetéshez szükséges alapokat
A Continental határozottan mozdítja előre a támogatott és automatizált vezetés területén végbemenő kutatást és fejlesztést azzal a céllal, hogy a jövő mobilitását, valamint új funkcióit és szolgáltatásait biztonságosabbá, környezetbarátabbá és vezetőközpontúbbá tegye. A technológiai vállalat már jelenleg is erős pozíciót foglal el a fejlett vezetést segítő és automata vezető rendszerek fejlesztésében. A 2018 és 2020 közti időszakban a Continental több mint 9 milliárd euró értékben kapott megrendeléseket. Továbbá, 2022-től az Autonóm Mobilitás, egy szervezeten belüli független üzleti terület fog majd felelni az automata és autonóm vezetés jövőbeli témáiért.
A hangsúly az alkatrészekre és a sofőr nélküli taxik rendszereire is kiterjed. Ezeket közterületeken tesztelik önkormányzati együttműködések részeként, például tavasz óta a bajorországi kertészeti kiállításon Lindauban, nyáron tokiói terepteszteken, ősszel pedig a hamburgi ITS Világkongresszus előtt kerül alkalmazásra a Continental Urban Mobility Experience (CUbE) tesztplatform. Frank Petznick:
„Pontosan ezek a megközelítések teszik kézzelfoghatóbbá az emberek számára az automatizált vezetésben rejlő lehetőségeket, és ezáltal segítenek növelni a technológia iránti bizalmat.”
Egyértelmű nyitottság az új kényelmi és biztonsági funkciókra
A vizsgált öt ország lakossága általánosságban véve nyitott a technológia iránt. Sőt, a Németországban, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Kínában és Japánban élők többségének nincs problémája a részfeladatok – mint például a parkolás – asszisztenseknek való teljes átadásával, illetve azzal, hogy a közlekedés során a technológia támogatást nyújtson, például egy kanyarodást segítő rendszer által. Kínában (91 százalék) különösen nagyra értékelik a jobbra kanyarodást segítő rendszereket, amelyek hatékonyan képesek megvédeni a kerékpárosokat és a gyalogosokat a kanyarodó autóktól. Ugyanakkor a többi négy vizsgált országban is nagy az érdeklődés a fejlesztés iránt – az összes válaszadó több mint 70 százaléka szeretne kanyarodást segítő rendszert használni a közúti forgalomban. Japánban ezen a területen a döntő tényező az ár.
Ha összehasonlítjuk az öt országban felmért eredményeket, azt látjuk, hogy Kínában különösen vonzónak találják azt az elképzelést, hogy a parkolást teljesen átadják egy autonóm asszisztensnek (több mint 90 százalék). Bár a válaszadók 62-64 százaléka szeretné használni ezt a technológiát Németországban, Franciaországban, az Egyesült Államokban és Japánban is, döntésük nagyobb mértékben függ a vezetést segítő rendszer árától. Kínában az ár csak a megkérdezettek 5 százalékánál számít, míg Japánban ez az állítás 21 százalékra igaz.
Mozgásban
Sandberg utazási kiegészítők
Akár hétvégi kiruccanásra, akár hosszabb utazásra indulsz, egy dolog biztos: a kütyüidet nem hagyhatod otthon. Telefon, tablet, laptop, fülhallgató – mindegyik életmentő lehet egy-egy unalmas vonatúton, reptéri várakozásnál vagy sátorban töltött éjszakán. De mit sem érnek, ha lemerülnek, és nincs a közelben konnektor. A Sandberg pont ezekre a helyzetekre kínál szuper megoldásokat – most megnéztük, melyek azok az eszközök, amiket érdemes bedobni a táskába, ha útra kelsz.
Sandberg 3in1 TravelCharger USB-C/A 65W
A klasszikus utazóbarát töltő: kicsi, erős és mindenhol bevethető. A legjobb benne, hogy a csomagban megtalálod az összes fontos régiós adaptert (USA, UK, EU, AUS), így tényleg bárhova viszed, használhatod. A két USB-C és egy USB-A porttal egyszerre három eszközt tölthetsz, ráadásul a 65 W teljesítménynek köszönhetően a laptop sem marad ki a buliból. Nem kell többé töltőhegyekkel bajlódni – ez az egyetlen elég lesz a bőröndbe.
- Adaptálható dugók: EU, UK, US, AUS átalakító fejek a csomagban
- 65 W összteljesítmény, két USB-C PD port és egy USB-A QC port — akár nagyobb laptop, mobil és headset is tölthető egyszerre
- LED töltésjelző, 5 év garancia – egy igazi megbízható útitárs
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg Mag Wireless Powerbank 10000 ALU
Ez az a powerbank, ami a mágnesességgel hódít. Ha van MagSafe-kompatibilis iPhone-od, csak rápattintod, és már tölt is kábel nélkül. Persze ha nem iPhone-od van, akkor sincs gond: kábeles csatlakozással ugyanúgy működik. A 10 000 mAh kapacitás pont ideális egy napos városnézéshez, fesztiválozáshoz. Alumínium háza prémium érzetet ad, és elég strapabíró is ahhoz, hogy bedobd a táskádba anélkül, hogy féltenéd.
- 10 000 mAh kapacitás: bőven elég egy iPhone többszöri feltöltésére.
- Vezeték nélküli, mágneses rögzítés: csak rápattintod, és tölti a telefont, kábel nélkül.
- Könnyű, alumínium test, mindössze 184 g — zsebre vágva is hordható
- Prémium kinézet és tartósság.
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg Survivor Powerbank 10000 PD30W
Ha a terepre mész, túrázni, kempingezni indulsz, és nem tudod, mi vár rád, akkor a Survivor lesz a társad. Ez egy igazi túlélő powerbank: IP65 szabvány szerint víz- és porálló, tehát esőben, poros túraútvonalon vagy akár sáros kaland közben sem hagy cserben. A 30 W-os PD gyorstöltéssel pillanatok alatt feltolja a telefonod, és még a kisebb tableteket is simán életre kelti. Kalandoroknak kötelező darab.
- Masszív, strapabíró burkolat: víz- és porálló, bírja a terepet.
- 30W Power Delivery: gyorsan tölti a mobilt vagy akár kisebb tabletet/laptopot.
- Beépített lámpa: este a sátornál vagy áramszünetben életmentő.
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg Solar 4-Panel Powerbank 25000
Na, ez az igazi outdoor csúcskütyü. Egy 25 000 mAh-s powerbank már önmagában sem rossz, de itt jön a trükk: négy napelem panellel és egy kis napsütéssel is fel tudod tölteni. Persze ne várd, hogy percek alatt csurig lesz, de ha mondjuk, horgászol, kempingezel vagy egész nap a szabadban vagy, folyamatosan szívja magába az energiát. Így nemcsak te sütteted magad a napon, hanem a powerbank is. Ideális hosszabb túrákra, ahol nincs minden sarkon konnektor.
- 25 000 mAh kapacitás: rengeteg energia tartalékban.
- 4 napelem panel: kirakod a napra, és töltődik magától.
- USB-A és USB-C kimenetek: több eszközt is elbír egyszerre
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg Car Charger 3in1 130W USB-C PD
Az autós töltő, ami tényleg mindent visz. 130 W összteljesítmény, két USB-C és egy USB-A port – ez már nemcsak telefonra, hanem laptopra is elég. Ha többen utaztok, senki nem marad töltés nélkül: a gyerek hátul tableten mesét néz, te navigálsz a telefonról, a laptop pedig közben tölt. Hosszabb autós utakhoz alapdarab, főleg ha szeretnéd, hogy mindenki jókedvűen érkezzen meg.
- Három port (USB-C + USB-A): egyszerre több eszköz.
- 130W összteljesítmény: laptop, tablet és telefon simán mehet együtt.
- Kompakt kialakítás: nem lóg ki, stabilan ül a szivargyújtóban.
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg 3in1 Wireless Charger Stand
Ez az egyetlen, ami nem feltétlenül utazós, inkább otthon vagy irodában jön jól. Egy helyen töltheted vele a telefonod, a vezeték nélküli fülhallgatód és az okosórád. Így akár mégiscsak praktikus darab lehet utazás során is egy hotel éjjeliszekrényén. Nem kell három külön kábelt vinni magaddal, keresgélni, minden szépen elfér rajta. Modern asztali kiegészítő, amivel nemcsak praktikusabb, hanem rendezettebb is lesz az élettered.
- MagSafe kompatibilis és Qi támogatás
- Telefon, okosóra és fülhallgató töltés egyszerre,
- USB-C bemenet (5/9 V), max 15 W teljesítmény
- Alumínium + edzett üveg, elegáns külső, kompakt méret (13×7×1 cm), 199 g
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg USB-C AC Charger + Lightning kábel 20W
Ha Apple-készüléket használsz, akkor ezzel a kompakt kis töltővel nem lőhetsz mellé. A 20 W teljesítményű USB-C hálózati adapter villámgyorsan feltölti az iPhone-odat vagy iPad-edet, ráadásul a dobozban egy 1 méteres Lightning kábelt is találsz hozzá. Kis méretének köszönhetően könnyen elfér a táskában, így utazások során sem kell aggódnod, hogy lemerül a mobilod. Egyszerű, praktikus és megbízható megoldás a mindennapokra és az utakra is.
- 20 W teljesítmény: gyors és biztonságos töltés iPhone-hoz és iPad-hez
- 1 m Lightning kábel a csomagban — nem kell külön vásárolnod
- Kompakt méret, fehér dizájn — könnyű bedobni az utazótáskába
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg, ha mindig mozgásban vagy
A Sandberg töltői és powerbankjei pont arra lettek kitalálva, hogy egy utazás során se kelljen azon aggódnod, mikor merül le a telefon, a tablet vagy a laptop. Legyen szó repülőútról, autós kirándulásról, városnézésről, fesztiválozásról, vagy erdei túráról, mindegyik helyzetre van egy jól eltalált kütyü. Ha szeretsz biztonsággal útnak indulni, ezek közül legalább egy biztosan ott lesz a táskádban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Nagyobb fenntarthatóság lítiumion technológiával
Innovatív megoldások a modern logisztikához a CEVA Logistics-nál.
A CEVA Logistics a világ egyik vezető logisztikai szolgáltatója, amely egyértelműen a fenntarthatóságra és a hatékonyságra összpontosít. Az átfogó fenntarthatósági stratégia központi alkotóeleme a járműpark átállítása savas ólomakkumulátorról lítiumion meghajtásra, amely zöld árammal működik. Ehhez a Jungheinrichben találták meg a tökéletes partner.
LOGISZTIKAI KÖZPONT HOZZÁADOTT ÉRTÉKKEL ÉS JÖVŐKÉPPEL
A belgiumi Grobbendonkban található európai elosztóközpont öt, egyenként 10 000 négyzetméter alapterületű csarnokból áll és a világ egyik legnagyobb cipőgyártója számára a B2B logisztika központjaként szolgál. Átlagosan naponta tizenkét konténert szállítanak ide az antwerpeni kikötőből a szomszédos konténerterminálba. A telephely a raktározáson és szállításon kívül értéknövelt szolgáltatásokat is kínál, és innovatív technológiákra támaszkodik a jövőbiztos logisztikai folyamatok érdekében.
ZÖLD ÁRAM A NAGY TELJESÍTMÉNYŰ TECHNOLÓGIÁÉRT.
A CEVA világszerte arra törekszik, hogy csökkentse CO2-kibocsátását és fenntarthatóbbá tegye működését. „A fenntarthatóság elengedhetetlen számunkra” – nyilatkozta a telephely vezetője. A logisztikai szolgáltató célja, hogy néhány éven belül világszerte mindenhol átálljon a lítiumion technológiára. Ez itt Grobbendonkban már megtörtént.
54 Jungheinrich lítiumionos targoncával és 20 napenergiával működő energiatárolóval.
Az akkumulátorokat a vállalat saját, 40 000 négyzetméter nagyságú, a tetőre telepített napelemes rendszeréből származó villamos energiával töltik, ami egy újabb lépés a kibocsátásmentes logisztika felé.
EGY LÉPÉS, SOK ELŐNY
A lítiumion akkumulátorokra történő átállással a CEVA Logistics nemcsak fenntartható, hanem előremutató lépést is tett. Az átállás ugyanis számos előnnyel jár. Először is, nincs szükség többé az ólomsavas akkumulátorok időigényes és mindig kockázatos cseréjére. Ehelyett az új lítiumion akkumulátorok fixen a gépekbe vannak beépítve, rugalmasan és kényelmesen tölthetők akár rövid szünetekben is, így elegendő kapacitással rendelkeznek a két műszakos üzemhez.
MAXIMÁLIS TELJESÍTMÉNY
Az energiaellátás alapjául egy teljesen új és központosított töltési infrastruktúra szolgál: a Jungheinrich minden egyes töltőállomást powerbankokkal lát el, amelyek a tetőn lévő napelemekhez csatlakoznak. A Jungheinrich összesen 20 darab, egyenként 32,5 kWh tárolókapacitású energiatárolót szállított. Ezáltal sikeresen elkerülhetők a hálózati csúcsterhelések. De ez még nem minden: az optimalizált targoncaflotta az erőforrások intelligens felhasználásának kiváló példája.
A több mint 60 jármű és a hasonlóan nagyszámú cserélhető akkumulátor helyett most 54 korszerű targonca elegendő. A gépek nagy része a POWERLiNE sorozatból származik. Ezeket a targoncákat a beépített lítiumion akkumulátor köré tervezték, ezért kompaktabbak, fordulékonyabbak és könnyebben kezelhetőek. Ez egy igazi pluszpont a felhasználók számára, és fontos szempont a Jungheinrich javára történő döntéskor.
NAGYOBB SZABADSÁG: BÉRLÉS A BEFEKTETÉS HELYETT
A Jungheinrich innovatív bérleti modellje maximális rugalmasságot kínál: a CEVA könnyen a változó igényekhez igazíthatja flottáját. Legyen szó szezonális csúcsokról vagy új kihívásokról, a skálázható megoldás garantálja a maximális rendelkezésre állást és csökkenti a felesleges költségeket. Ugyanakkor a proaktív flottakezelés biztosítja, hogy a CEVA mindig egy lépéssel előrébb járjon, anélkül, hogy kapacitást veszítene. És ezzel a koncepcióval a Jungheinrich nem is annyira a tényleges teherautókat, hanem elsősorban a flotta bevetésének optimalizálásán alapuló szolgáltatást nyújt.
ENERGIÁVAL A JÖVŐÉRT
A CEVA továbbá előre gondolkodik. Az elosztóközpont tetején lévő 40 000 négyzetméteres napelemes rendszer lényegesen több energiát szolgáltat, mint amennyire jelenleg az energiabankok és a járművek számára szükség van. A következő lépés? A Jungheinrich és a CEVA együtt dolgozik azon, hogy ezt a többlet zöldenergiát a válogatórendszerek, a szállítópályák és más folyamatok számára hasznosítsák. Így Grobbendonk nem csak a fenntartható logisztika zászlóshajójává válik, hanem a teljes mértékben hatékony energiafelhasználás úttörőjévé is, ami valódi elkötelezettség a jövőre nézve.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elektromos gokarthoz fejlesztett intelligens hajtásláncot a Széchenyi István Egyetem kutatói által alapított cég
Intelligens, többcélú elektromos hajtásláncot és akkumulátormenedzsment-rendszert fejlesztett ki gokartokhoz a győri Széchenyi István Egyetemen, az intézmény kutatói által alapított Quatic Technologies Kft. A 2021-1.1.4-GYORSÍTÓSÁV-2022-00002 azonosítószámú innovációs projekt a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásával valósult meg 2023 februárjától idén júliusig.
A vállalkozás 148,74 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el, míg a teljes költség 214,31 millió forintot tett ki.
A projekt keretében két összeszerelt prototípus- és nyolc előszériás hajtásrendszer készült el. A kutatók kiemelt figyelmet fordítottak az energiahatékonyságra, valamint a biztonságos és felhasználóbarát üzemeltetésre. A saját fejlesztésű akkumulátormenedzsment-rendszer precíz töltöttségbecslést és optimális energiafelhasználást biztosít.
A hajtáslánc komponensei laboratóriumi és valós környezetben, intenzív teszteléseken estek át, amelyek során változatos üzemi körülmények között ellenőrizték a megbízhatóságot. A létrehozott diagnosztikai rendszer révén könnyen meghatározható a komponensek karbantartási igénye, de segítséget nyújt az élettartam-előrejelzésben is.
A megvalósításban összesen 13 kutató és fejlesztő vett részt. Az elért eredményeket több hazai fórumon és egy tudományos publikációban mutatták be.
Az új technológia nemcsak a gokartsportban alkalmazható, hanem elektromos kerékpárok, rollerek, városi mopedautók vagy akár kishajók hajtásrendszereiként is széles körben hasznosítható kisebb adaptációval. A Quatic Technologies Kft. célja, hogy mindezzel hozzájáruljon a gokartsport fenntarthatóvá tételéhez, valamint versenyképes, környezetbarát alternatívát biztosítson a piaci szereplők számára.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
-
Gazdaság2 hét ago
Drágulnak a használt autók, mégis nagyobb az érdeklődés irántuk
-
Ipar2 hét ago
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
-
Okoseszközök2 hét ago
Ezért fontos odafigyelni a kávéfőző karbantartására