Connect with us
Hirdetés

Mozgásban

Nem lassít az Arrabona Racing Team: tizedik autójával az élre törne a Széchenyi-egyetem csapata

Az ART_X előzetes modellje. Az autó törzsén megfigyelhetők a széles oldalsó dobozok, amelyek a motor léghűtéséért lesznek felelősek. (Forrás: ART)

Mindig izgalmas kérdés, mivel rukkol elő aktuális Formula Student-versenyautójának fejlesztésekor az Arrabona Racing Team.

A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata az elmúlt években fokozatosan közelítette technológiában a világelitet, ami tavaly nyáron az eredményekben is tükröződött: Európa három legrangosabb versenyén a dobogón végzett, idén pedig ott folytatná, ahol tavaly abbahagyta. Az ART_X megújult hűtési rendszerrel, áttervezett karosszériával és továbbfejlesztett SZEngine-motorral célozza meg az első helyet.

Nagy utat járt be tíz év alatt az Arrabona Racing Team (ART) – a szó szoros és átvitt értelmében is. A nulláról megépíteni egy Formula Student-versenyautót egyáltalán nem magától értetődő: kell hozzá egy létező szakmai tudásbázis, bejáratott tervezési és kivitelezési folyamatok, valamint egy rutinos, együttműködő csapat. Az ART 2014 óta látványos fejlődést ért el, és egy évtized elég volt ahhoz, hogy mind technológiában, mind eredményekben utolérje a világelitet. A tavalyi szezon mérföldkő volt ebben e tekintetben: a magyar versenyen harmadik, az osztrák és a német versenyen pedig második helyezést ért el a csapat.

A telt házas design freeze eseményre a Menedzsment Campus földszinti nagytermében került sor. (Fotó: Horváth Márton)

A tervezési technikák és a felhasznált innovatív megoldások is egyre professzionálisabb megközelítésről tanúskodnak: a generatív tervezés, a karbon-kompozit önhordó monocoque karosszéria vagy a valós idejű méréseket biztosító telemetria-rendszer már olyan színvonalat képvisel, amely a szakma élvonalához tartozik. Összességében elmondható, hogy az Arrabona Racing Team és a SZEngine motorfejlesztő csapat együttműködéseként a SZEnergy Team mellett olyan hallgatói tehetségközpont jött létre a Széchenyi István Egyetemen, amely piacképes tudást ad a csapattagoknak.

„Mindig az a kérdés számunkra, vajon mit fogunk itt látni. Mindig izgatottan várjuk az új autó terveit, hiszen számunkra is meglepetés, milyen innovatív megoldásokkal állnak elő a hallgatók”

– jelezte köszöntőjében dr. Feszty Dániel, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője a csapat sorban tizedik, ART_X névre keresztelt járművének design freeze bemutatóján, majd hosszasan érzékeltette a csapat szakmai fejlődésének stációit.

„Sok évvel ezelőtt azt gondoltuk, nekünk, oktatóknak aktívan részt kell vennünk a csapat tudásmenedzselésében. Ez heti-kétheti, rendszeres konzultációt jelentett. Mára ez teljesen eltűnt, az eredmények viszont nem tűntek el, sőt egyre csak javulnak. Úgy néz ki, kialakult egy olyan belső kultúra nálatok, ami már nem igényel tőlünk egyéb közreműködést. Olyan tudás birtokában vagytok, amit mi az egyetemen nem is tanítunk, ezt a know-how-t ti hoztátok létre, anélkül, hogy mi kezdeményeztük vagy beavatkoztunk volna” – méltatta a hallgatókat dr. Feszty Dániel, hozzátéve azt is, hogy jelenleg az Audi Hungaria járműfejlesztési részlegének durván ötöde olyan fiatal munkatárs, aki valamilyen módon az ART kötelékéből érkezett a vállalathoz. „Ma az iparban az egyik legjobb belépő, ha valaki a Formula Studentből jön”

– összegzett a tanszékvezető.

A design freeze minden járművet építő hallgatói versenycsapat életében a tervezési fázis lezárását jelenti, amikor a csapattagok a kivitelezés megkezdése előtt, a nyári versenyek közti időszak félidejében bemutatják aktuális fejlesztéseiket a szponzoroknak, a partnereknek és a sajtó képviselőinek. Az ART esetében a tavalyi sikerek után különösen érdekesnek tűnt, hogy a rendkívüli teljesítményt produkáló ART_09-es autó után milyen irányba indul el a csapat.

„Idén is megyünk Spielbergbe, az osztrák versenyre és a Hungaroringre, a Formula Student Eastre. A szezont a szokásoktól eltérően Horvátországban, az FS Alpe Adria versennyel zárjuk”

– tájékoztatott Hege Kristóf csapatvezető, aki megerősítette: a dobogós helyek láttán megjött az étvágyuk, ezért tizedik autójukkal az első helyet célozzák meg.

Az ART_X névre keresztelt járművet Tóth Imre konstrukciós vezető mutatta be. A modellre pillantva a látványos változások rögtön észrevehetők: az autó széles oldalsó „dobozokkal” gazdagodott, az orra tompább lett.

„Tavaly sok problémánk akadt a motor hűtésével, ezért a tervezés során erre kiemelt figyelmet fordítottunk. Olyan oldaldobozt terveztünk, amellyel két oldalról jelentős tömegáramot kap a hűtőközeg, így a levegő át tudja öblíteni a motorteret. Ezzel ugyan plusz tömeget kell vinnünk az autóra, amelynek karcsúsága is csorbát szenved, de hosszú távon ez meg fog térülni a megbízhatóságban. Mindamellett a látszat ne tévesszen meg senkit, a terebélyesebb karosszéria a tavalyival megegyező, sőt, azoknál némileg jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, a leszorítóerőt enyhén növelni is tudtuk”

– hangsúlyozta az új megoldás előnyeit Tóth Imre.

Az autót Hege Kristóf, az ART csapatvezetője, Boros Máté, a SZEngine csapatvezetője és Tóth Imre, az ART konstrukciós vezetője mutatták be. (Fotó: Horváth Márton)

A hallgatók az autó karosszériáját is újratervezték, amelynek markáns átalakítását szintén elsősorban a hűtőrendszer bevezetése indokolta. A pilótafülkét is szűkíteni kellett emiatt. Ugyanakkor az elmúlt években megszokott bullhorn (ami a hátsó szárnyakra terelte a levegőt) eltűnt az autó orráról, mivel az új szárnykialakítás és az oldalcsatorna miatt nem volt rá szükség.

„Még egy nagy módosítást vezettünk be idén, amivel a szimulációk alapján sokat fejlődhet az autó: ez a futómű teljes áttervezése volt. Eddig egy vonórudas futóművet használtunk, aminek pontos beállításával néha meggyűlt a bajunk, ezért áttértünk a nyomórudas felfüggesztésre” – folytatta Tóth Imre. „A tapasztalat az, hogy a kivitelezés során némileg módosul az autó a szimulációhoz képest, de az eredményeink ígéretesek”

– szögezte le a konstrukciós vezető.

Az autó szívét jelentő SZEngine-motorról Boros Máté, a Széchenyi István Egyetem SZEngine motorfejlesztő csapatának vezetője beszélt. Mint elmondta, céljuk – ahogy mindig – a hibák kiküszöbölése és a teljesítmény további növelése volt. Az átalakított KTM 690 gyári alkatrészeiből egyre kevesebb maradt, ezúttal a fojtószelepet szabták át a csapat igényeinek megfelelően, ami kevesebb áramot fogyaszt, és dinamikusabban tud kapcsolni. Az egyedi főtengely és a fedelek is optimalizáltak, ami fontos a súlycsökkentés szempontjából. A motor hűtésének problémáját a SZEngine is felismerte, és az olajkör javításával próbálnak több hőt elvezetni. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ezek a motorok főként léghűtésre tervezettek, így az autó kialakítása dönti el, miként tudják a megfelelő hőmérsékletet biztosítani.

„Az új SZEngine 2023 motor mellett hibrid erőforrást is fejlesztünk. Összeszereltünk egy prototípust, amely nagy teljesítményű akkumulátorokat tartalmaz. Szignifikáns előrelépést értünk el ezen a területen”

– árulta el a csapatvezető.

Kiemelendő még az ART_X telemetria-rendszere, melynek segítségével a pilóta és a csapattagok lényegében azonnal képet kapnak az autó menettulajdonságairól. Szenzorok sokaságával mérik a jármű paramétereit, többek között a gumihőt és a futóműerőt is; ezeket 4G-s kapcsolaton juttatják el a boxba, ami nagyon gyors kommunikációt jelent.

„Teljesen újratanított neurális hálót használunk az útvonal felismerésére, amit mintegy háromezer adatrekord segítségével programoztunk újra, ezáltal pontosabb lett az algoritmusunk. Ez egy Jetson TX2-es chip számításain alapszik”

– tért rá az önvezető fejlesztésekre Tóth Imre.

„A kameránk sok lehetőséget rejt magában. A Zed2-es eszközzel pontosan meg tudjuk határozni az autó helyzetét a környezeti tárgyakhoz képest”

– jegyezte meg a konstrukciós vezető, aki elmagyarázta, hogy az önvezető megoldásokat a csapat egyik korábbi járművén tesztelik majd, így hamarosan egy mozgó járművet tudnak majd prezentálni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
 

Mozgásban

A modern autók átka: egy vagyonba is kerülhet a szoftverhiba

Az európai közlekedési szokások mélyreható átalakuláson mennek keresztül: egyre nő a hibrid és elektromos modellek száma az utakon – hívja fel a figyelmet az Europe Assistance és az Ipsos által készített 2025-ös Mobilitási Barométer.

A modern autók azonban éppen a bonyolult elektronika és az érzékeny alkatrészek miatt olyan meghibásodásokat generálhatnak, amelyek miatt gépjármű asszisztenciára szorulnak. A J.D. Power 2025-ös felmérése szerint is emelkedett a szoftverhibákhoz kapcsolódó problémák száma. Az ADAC friss meghibásodási statisztikája pedig felhívja a figyelmet, hogy a legtöbb problémát évek óta az indítóakkumulátor okozza: 2024-ben a meghibásodások 44,9 százaléka lemerült akkumulátor számlájára írható.

Növekszik az igény az elektromos és más alternatív hajtásláncokra támaszkodó autók iránt

A 2025-ös Mobilitási Barométer szerint a személyautók továbbra is központi szerepet töltenek be a napi használatban, az Európában élők 86%-a legalább egy autóval rendelkezik. Míg 2023-ban a járművek 10%-a, addig 2025-ben már 13%-uk elektromos és más alternatív hajtásláncokra támaszkodik.

A belső égésű motorral rendelkező járművek továbbra is dominálnak, a személyautók 86%-át teszik ki, de bizonyos országokban, például Németországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban növekszik a hibrid és elektromos modellek tulajdonlása. Emellett minden negyedik európai továbbra is fontolgatja az elektromos jármű vásárlását.

Problémát jelent a szoftverfüggőség

A manapság forgalomba helyezett modern autók egyre inkább szoftverfüggővé válnak, ezáltal a különböző frissítések esetén hibák léphetnek fel. A legtöbb jármű érintőképernyős és digitális vezérlővel rendelkezik, ami sok esetben lelassulhat, lefagyhat vagy elvesztheti az érintésérzékenységét. A különböző vezetéstámogató rendszerek, a sávváltás-figyelés, a vészfékasszisztens, a távolságtartó tempomat, de a különböző szenzorok: a kamera és a radar is meghibásodhat.

Az érzékeny alkatrészek miatt olyan problémák is jelentkeznek, amelyek miatt az autó menetképtelenné válik. A leggyakoribb esetek közé tartozik, hogy lemerül, vagy hibás az akkumulátor. A lefagyott fedélzeti rendszer az alapvető funkciók működését gátolhatja. A kulcs lemerülése is okozhat gondot, ha nem nyílik vagy nem indul az autó. Előfordulhat, hogy az automata váltó nem kapcsol sebességbe, vagy az elektronikus kézifék beragad. Az elektromos és hibrid autóknál a töltés vagy a töltőcsatlakozó hibája merülhet fel.

Amerikai és német felmérések is vizsgálták az autók megbízhatóságát

A J.D. Power 2025-ös felmérése szerint romlik az új autók megbízhatósága. A kutatás az amerikai piacon kínált, 2022-es évjáratú modelleket vizsgálta és a vásárlástól számított három éven belül tapasztalt meghibásodásokat mérte fel közel 35 ezer jármű esetén. A tanulmány rávilágított arra, hogy míg a 2021-es jelentés szerint 100 autónként átlagosan 121 meghibásodást tapasztaltak, addig a 2025-ös kutatásban már 202-re nőtt a hibaszám. Emellett emelkedett a szoftverhibákhoz kapcsolódó problémák száma és nem kielégítő a személyes eszközök integrációja sem.

Európa legnagyobb autóipari szövetsége, az ADAC 2025-ös meghibásodási statisztikája szerint azzal párhuzamosan, hogy az elektromos autók száma növekszik az utakon, a villanyautók meghibásodásainak száma is emelkedik. 2024-ben 43 678 alkalommal hívták ki a sárga angyalokat valamilyen probléma megoldására Németországban, ami 46 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest. Összességében a legtöbb problémát évek óta az indítóakkumulátor okozza: a legutóbb kiértékelt 2024-es évben a meghibásodások 44,9 százaléka egy lemerült akkumulátor számlájára írható.

„Jól látható, hogy a technológia rohamos fejlődésével párhuzamosan a felhasználók is egyre nyitottabbak a modern autók iránt. A korszerű felszereltség ellenére azonban egy új autóval is adódhatnak problémák és a megoldást nehezíti, hogy a javításhoz általában drága, speciális szervizszerszámok és szaktudás szükséges. Ezekben a váratlan helyzetekben nyújt gyors és hatékony segítséget a gépjármű asszisztencia szolgáltatás. Legyen szó műszaki meghibásodásról, balesetről vagy önhibából eredő elakadásról, széleskörű partnerhálózatunknak köszönhetően a hét minden napján, bel- és külföldön egyaránt segítséget tudunk nyújtani. Magyarország területén történt vészhelyzet esetén akár online, egy dedikált link segítségével is azonnali segítséget hívhatnak a bajba jutott autósok”

– mondta Timár Gábor, az Europ Assistance operációs vezetője.

A gépjármű asszisztencia szolgáltatás a helyszíni javítás, szervizbe szállítás vagy a gépjármű tárolása mellett 0-24 órás ügyfélszolgálatának segítségével információt, valamint szükség esetén csereautót vagy szállást is biztosít az érintetteknek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Hol lehet eredeti CPI SM 50 motorkerékpár-alkatrészeket beszerezni?

eredeti CPI SM 50 alkatrész motor

A CPI SM 50 egy népszerű és kedvelt kismotor, sok motoros számára ez adja az első igazi kétkerekű élményt. A 2003-tól 2014-ig gyártott Supermoto, illetve a 2013-as Supermotard modellek is tartósak és szerethetőek.

Mint minden motorkerékpárnak, a CPI SM 50-nek is szüksége van rendszeres ápolásra, amihez jó minőségű alkatrészek kellenek. Felmerül a kérdés: hol találjuk meg a megbízható CPI SM 50 alkatrészek kínálatot?

Ebben a cikkben bemutatjuk, miért érdemes eredeti vagy gyári szintű alkatrészeket választani, melyek kerülnek a leggyakrabban cserére, mire figyeljünk vásárláskor, valamint hol tudjuk ezeket legkönnyebben beszerezni Magyarországon. Nézzük meg részletesen, hogy többet megtudjunk a CPI SM 50 alkatrészekről!

Miért fontos eredeti CPI SM 50 alkatrészt venni?

Ha a motorod igazán fontos számodra, a karbantartás nem pusztán feladat, hanem a hosszú élettartam és a biztonság alapja. Sokan csábulnak el az olcsóbb, utángyártott alkatrészek felé, de ezek később sok gondot is okozhatnak.

Hogyan hatnak az eredeti alkatrészek a motor élettartamára és biztonságára?

Az eredeti, vagy a gyártó által ajánlott minőségű alkatrészek kifejezetten az adott modellhez készülnek. Ez biztosítja, hogy jól passzolnak a motorhoz, jól működnek, és megfelelnek a szigorú minőségi és biztonsági szabályoknak.

A fő motoralkatrészek, mint a henger, dugattyú, főtengely, vagy a biztonság szempontjából fontos fékalkatrészek (például fékbetétek, féktárcsák) ezzel garantálják az elvárt működést. Egy jól illeszkedő hengertömítés (például Polini vagy Namura kínálatából) biztosítja a megfelelő tömítést és hibamentes működést.

Ugyanígy, az EBC vagy TRW fékbetétek a legjobb fékhatást és hosszú élettartamot adják. Eredeti alkatrészekkel a motor tovább használható, és te is biztonságosabban közlekedhetsz vele.

Milyen veszélyei vannak az utángyártott vagy hamis alkatrészeknek?

Az utángyártott alkatrészek minősége nagyon változó. Vannak megbízható gyártók (Athena, NGK, JT Sprockets, Polini, SBS, Tecnium, Vicma), de vannak silány, gyorsan elhasználódó vagy rosszul illeszkedő darabok is.

A hamisított alkatrészek pedig kifejezetten veszélyesek lehetnek. Például egy nem megfelelő dugattyú vagy hengertömítés (különösen tuning hengerekhez) tönkreteheti a motort, egy rossz fékbetét pedig balesetet is okozhat. Ezekre általában nincs garancia, a hibás alkatrészek miatti károkat senki nem téríti meg.

Az olcsóbb, rossz anyagból készült tömítések vagy műanyagok hamar tönkremennek, így végül drágábban jössz ki. Ráadásul a teljesítmény is csökkenhet emiatt.

Leggyakrabban keresett eredeti CPI SM 50 alkatrészek

A CPI SM 50 50 cm³-es, különösen a fiatalabbak körében népszerű supermoto. 2003 és 2014 között több változat is készült belőle, így használat közben több típust is ismerünk, amelyek néhány fő alkatrész cseréjét gyakran igénylik.

Fő motoralkatrészek: henger, dugattyú, főtengely, tömítésszettek

A motor főeleme a Minarelli AM6 (vagy hasonló CPI) blokk. A dugattyú, dugattyúgyűrű, henger, hengerfej tömítések (például Polini vagy Namura szettek) kopnak a leggyakrabban, főleg sűrű használat vagy tuning után. Főtengely (például Tecnium), illetve a motorcsapágyak (például SKF) is hozzájárulnak a motor hosszabb működéséhez.

A membránszelep (Power Force vagy Tecnium), szívócsonk, vízpumpa szett, üzemanyagfúvókák vagy karburátor javító szettek szintén gyakran szükségesek. Ezek mind hatnak a motor teljesítményére és megbízhatóságára.

eredeti CPI SM 50 alkatrészek

Gyújtás és elektromos rendszerelemek: CDI, gyújtótekercs, gyújtógyertya

A stabil induláshoz fontos a gyújtógyertya (NGK BR8ES vagy BR8EIX), a gyújtótekercs (például CPS28) és a CDI egység is. Az akkumulátorok (Fulbat GÉL vagy Skyrich lítium-ion), valamint töltők és kapcsolók is időnként cserére szorulnak. Az irányjelzők, hátsó lámpák (Vicma vagy STR8 Black Line), világítási elemek szintén gyakran keresettek.

Fékrendszer: fékbetétek, karok, tárcsák

A fék működése kiemelten fontos a biztonság miatt. A kopó fékbetétek (EBC FA 115, TRW Lucas, SBS, stb.) és féktárcsák (például NG hátsó féktárcsa) rendszeres cserére szorulhatnak. Ugyanígy gyakori, hogy a fékkarok is tönkremennek, eltörnek.

Meghajtás és felfüggesztés: lánckerekek, lánc, csapágyak

A meghajtó lánc és lánckerekek (első 11-15 fog, hátsó 62 fog, általában 420-as lánc, például JT vagy Afam márkából) is könnyen elhasználódnak, cseréjüket összehangolva érdemes végezni. A futóműben a tengelycsapágyak (Athena vagy SKF márka) gondoskodnak a gördülékeny haladásról.

Egyéb gyakran cserélt alkatrészek: kuplungkar, lámpák, akkumulátorok

A kuplungkar (például Vicma CPI SM SX50) gyakran sérül leborulás vagy eldőlés során. A hátsó lámpák, indexek (például Vicma), valamint az akkumulátorok is viszonylag gyakori cseredarabok, többféle (például 12V 4Ah GÉL vagy lítium változatok) közül lehet választani.

Mire érdemes odafigyelni eredeti CPI SM 50 alkatrész vásárlásakor?

Az alkatrész ára mellett más szempontok is fontosak a jó választáshoz. Néhány egyszerű lépéssel biztos lehetsz a megfelelő minőségben.

Cikkszámok ellenőrzése

Minden gyári alkatrészhez tartozik egyedi cikkszám. Ha megvan a régi alkatrészen található szám, vagy a motor pontos adatai, könnyebb kiválasztani a pontosan illeszkedő alkatrészt. Egy megbízható bolt vagy webáruház segít a helyes cikkszám azonosításában, figyelve a modell évjáratára is. A különböző modellek (pl. Supermoto 2003-2014, Supermotard 2013, Supermoto 2005-2012) eltérhetnek alkatrészben.

Garancia és cserelehetőség

Mindig érdeklődj, hogy jár-e garancia az alkatrészre. A megbízható boltok eredeti vagy jó minőségű utángyártott termékekre általában adnak garanciát. Tájékozódj, hogy ha mégse jó a rendelt alkatrész, vissza tudod-e küldeni, kaphatsz-e cserét, főleg online vásárlásnál. Ez előre megelőzheti a kellemetlenségeket.

Hogyan ismerd fel a hamis alkatrészt?

Bár a hamisítványok néha egészen valódinak tűnnek, van néhány árulkodó jel. Az eredeti alkatrész jó minőségű csomagolással, gyári logóval, cikkszámmal és néha hologrammal érkezik.

A hamisított változatoknál silány a csomagolás, hiányosak vagy homályosak a feliratok. Az anyagminőséget illetően is sok a különbség: az igazi gyári alkatrész tömbösebb, pontos és nincsenek rajta hibák. Ha egy termék nagyon olcsó, gyanús lehet, hogy nem eredeti.

Hol lehet eredeti CPI SM 50 alkatrészt venni Magyarországon?

Hazánkban is több helyről lehet biztos forrásból alkatrészt szerezni. A döntés attól is függ, mennyire sürgős a beszerzés, hányadik árkategóriát keresed, vagy mennyire vagy jártas a motoros alkatrészek között.

CPI hivatalos márkakereskedések és szervizek

Eredeti alkatrészt legbiztosabban a márkakereskedésekből és szervizekből beszerezhetsz. Itt a gyártó által engedélyezett, eredeti termékeket kapsz, ráadásul szakértői segítséget is kérhetsz. Az árak általában magasabbak, de a minőség és a garancia itt a legerősebb. Ha biztosra akarsz menni, ez a legjobb megoldás.

Nagyobb motorkerékpár-alkatrész webáruházak

Az internetes alkatrész-áruházak jóval nagyobb választékkal, gyakran kedvezőbb árakkal dolgoznak, mint a márkakereskedések. Fontos, hogy olyan oldalt válassz, amely pontos termékleírásokat, gyári cikkszámokat, és vásárlói értékeléseket mutat.

Ezekben az áruházakban legtöbbször minden szükséges CPI SM 50 alkatrészkategóriát megtalálsz (Elektryka, világítás, karosszéria, meghajtórendszer, motor, üzemanyagrendszer, tuning, kiegészítők), továbbá neves gyártók – AFAM, Athena, NGK, Polini, SBS, Tecnium, Vicma és mások – termékei is elérhetők. Online rendelésnél viszont jó, ha tudod, pontosan mire van szükséged.

Motorkerékpár szaküzletek és boltok

Kisebb motorosboltok, szaküzletek is megbízhatóak lehetnek. Sokszor nagy raktárkészletük van és segítenek a választásban. Előny, hogy rögtön el tudod hozni, illetve személyesen meg is nézheted, mit veszel. Talán kevesebb a választék, mint egy nagy áruházban, de a személyes segítség kárpótolhat.

Az online vásárlás előnyei és buktatói CPI SM 50 alkatrészeknél

Az internetes vásárlás ma már nagyon elterjedt, sok jó oldala van, de akadnak hátulütői is, főleg motoros alkatrészeknél.

Könnyű ár- és kínálat összehasonlítás

Az egyik legjobb, hogy online egyszerűen át tudod nézni különböző boltok ajánlatait, ára vagy akár márkája alapján. Gyorsan megtalálod, mennyiért és melyik minőségben rendelhetsz NGK gyújtógyertyát, EBC fékbetétet vagy tömítésszettet. Emellett többféle márka termékei is elérhetőek.

Szállítási idő és díjak

Hátrány, hogy a kiszállításra pár napot, néha hetet várni kell, főleg ha gyors javításra van szükség. A szállítási díj is hozzájön a teljes árhoz, így kisebb alkatrészeknél többletköltséget jelenthet.

Vásárlói értékelések, megbízhatóság

Online vásárlóknál segít, hogy mások beszámolóit is elolvashatod az adott alkatrészről, az üzlet gyorsaságáról, minőségéről. Ezek hasznosak, de nem minden értékelés valós vagy hasznos. Az interneten rendelt alkatrészt nem tudod előre kézbe venni, ezért különösen fontos, hogy visszavásárlási vagy cseregarancia legyen.

Tippek a tartós megbízhatósághoz: eredeti alkatrészek beépítése

Csak a megfelelő minőségű alkatrész beszerzése nem elég. Az is fontos, hogyan kerül be a motorba.

Miért javasolt szerelőműhelybe vinni az alkatrészt?

Sokan szeretnek maguk szerelni, viszont néhány alkatrész cseréje komoly szakértelmet, speciális szerszámokat igényel. Motoralkatrészek, fék vagy futómű elemek rossz beszerelése kárt okozhat, vagy akár életveszélyes is lehet. Szerelőműhelyben tapasztalt szakemberek végzik a cserét, így minden rendben fog működni, és hosszútávon is megbízható marad a gép.

Miért kell rendszeresen karbantartani az új alkatrészeket is?

Egy új alkatrész beszerelése után is folyamatos ápolás kell (például olajcsere, szűrőcsere, lánc feszítés, fékfolyadék pótlása). Ha tuning hengert szereltél be, fontos például az ellenőrzés, speciális tömítések vagy hűtés rásegítés is, a túlmelegedés elkerülése miatt. A rendszeres ellenőrzés előbb jelezhet bajokat, így megelőzhető a nagyobb hibák kialakulása.

Végül fontos tudni, hogy a CPI SM 50 egy kiváló gép, amely sokáig hű társa lehet, ha figyelsz a megfelelő, gyári vagy eredeti minőségű alkatrészekere. Vásárolhatsz online vagy boltban, mindig törekedj megbízható forrásból, jó minőségű terméket venni.

Az interneten és a közösségi oldalakon sok tapasztalatot osztanak meg más CPI SM 50-tulajdonosok is, ezek a tanácsok is segítenek a jó döntésben. Egy szépen karbantartott CPI SM 50 örömmel vezethető, megbízható lesz, megmutatja, hogy a gazdája szereti és odafigyel rá. Ne spórolj a szükséges minőségen – a motorod és saját biztonságod múlik rajta.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A közelgő nyári szezonban a motorosoknak különösen érdemes figyelniük

A személyi sérüléssel járó közúti balesetek alacsony százalékát okozzák ugyan motorosok, vétlen résztvevőként ugyanakkor a közlekedők veszélyeztetett kategóriájába tartoznak: gyakran szenvednek súlyos vagy halálos kimenetelű sérülést.

A motoros szezonon belül is kiemelt figyelmet érdemel a nyári időszak. Az Allianz Hungária adatai szerint júniusban, júliusban és augusztusban lényegesen az átlag felett alakul a motorkerékpárokhoz kapcsolódó káresetek száma.

A Magyar Közút adatai szerint évente átlagosan 1200–1300 motoros baleset történik Magyarországon. Az Allianz Hungáriához befutó kárbejelentésekből egyfajta baleseti szezonalitás is kirajzolódik, az elmúlt 10 év adatai alapján a nyár kiemelten veszélyes időszaknak számít, hiszen a június elejétől augusztus végéig terjedő időszakban történik a balesetek mintegy 40 százaléka, átlagosan kétszer annyi kárbejelentés érkezik ezekben a hónapokban, mint az év többi hónapjában. Noha erre hivatalos felmérések nincsenek, a tapasztalatok szerint az okok között a szabadságolások miatt intenzívebbé váló forgalom mellett a szűk vidéki utakon gyakrabban megjelenő, a forgalom tempójától elmaradó sebességgel közlekedő, sokszor „a semmiből” előbukkanó mezőgazdasági gépek is feltűnhetnek.

Kétkeréken kiugró a közlekedési kockázat

Az Allianz Technológiai Központ (AZT) egyik kutatása szerint a  közúti balesetek nagy százalékának vétlen áldozatai a motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral vagy biciklivel közlekedők, illetve a gyalogosok. Ők különösen a lakott területeken számítanak veszélyeztetett úthasználóknak, hiszen a településhatárokon belüli baleseteknél közülük kerül ki a halálos áldozatok több mint kétharmada. Az Európai Unió 2021-es adatai szerint a városi területeken az áldozatok legnagyobb része gyalogosan közlekedett (37%). Őket követték a motorkerékpárosok 18 százalékkal, majd a kerékpárosok 14 százalékkal. Ennek egyfelől az az oka, hogy a gyalog, motorral vagy kerékpárral közlekedőkre nem jellemzők a személy- és tehergépkocsikra, buszokra egyre inkább jellemző passzív biztonsági megoldások (amilyen a biztonsági öv, fejtámasz, ülésmagasító, gyermekeknek gyerekülés stb.), ráadásul a gyalogosok és kétkeréken közlekedők a karosszéria fizikai védelmére sem számíthatnak.

Az EU-ban a motorkerékpárt egyenesen a legveszélyesebb közúti közlekedési módnak könyvelik el, amelynél a halálozási kockázat akár hússzor magasabb lehet a személygépkocsiban utazásnál. Ezzel szemben Magyarországon, bár a közúti halálozási ráta kissé meghaladja az uniós átlagot, motorfronton jobb a helyzet, hiszen idehaza alacsonyabb a motoros halálesetek aránya az összes közúti halálesetben, mint az EU-ban, ahol 16 százalék. Emellett nálunk a motoros balesetek számának körülbelül 5 százaléka halálos kimenetelű.

Még a gyalogosok is több balesetben vétkesek, mint a motorosok

A felmérésekből azonban jól látszik, hogy a balesetek okozásában azonban egyáltalán nem tartoznak az élbolyba a motorkerékpárral közlekedők. Olyannyira nem, hogy a biciklisek jócskán megelőzik őket: a KSH 2024-es előzetes adatai szerint tavaly több mint kétszer annyi olyan személysérüléses balesetet regisztráltak Magyaroroszágon, amelyet kerékpáros okozott, mint olyat, amelyet motoros. Ha megnézzük az alábbi ábrát, látható, hogy nem egyszeri jelenségről van szó, hanem egy tartós trendről.

Az adatokból – a pandémia alatti lezárások okozta látványos törés mellett – az is kiolvasható, hogy az elmúlt 10 év átlagát nézve még a gyalogosok is veszélyesebb közlekedőknek számítanak az utakon, mint a motorosok, legalábbis az okozott személysérüléses balesetek számát tekintve. Szintén fontos adalék a statisztika értelmezéséhez, hogy a kétezres évek elejétől mostanáig két és félszeresére nőtt a magyarországi forgalomba helyezett motorok száma.

A motorosok által előidézett balesetek száma azonban egyáltalán nem követte le a motorok számának robbanásszerű emelkedését: a KSH tavalyi adatai szerint az összes közúti baleset mindössze 4,1 százaléka köthető ehhez a kategóriához.

Fontos a megfelelő védelem – minden szinten

A motorosok számára a legnagyobb baleseti kockázatot az jelenti, hogy a motorkerékpárok teljesítmény/tömeg aránya általában sokkal magasabb az autókénál, jellemzően nagyobb sebességre és gyorsulásra, lassulásra is képesek, miközben méretük és alakjuk miatt kevésbé észrevehetők, mint a négykerekűek. Ráadásul gyakran közlekednek a forgalom tempójánál gyorsabban, ami szintén megnehezíti az észlelésüket – nem véletlen, hogy a motorkerékpáros balesetek leggyakoribb oka a sebesség nem megfelelő megválasztása, az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak be nem tartása, és az előzés szabálytalan végrehajtása mellett. Emellett számszerűsíthető, hogy az európai utakon meghalt motorkerékpárosok mintegy 80 százaléka szenvedett fejsérülést, és ezeknek az eseteknek a felében ez okozta a halálukat is. Ezért is fontos a megfelelő fejvédelem, hiszen sokat javíthat a túlélési esélyeken, ha a motoros nyitott sisak helyett egy zárt, a fej és az arc lényegesen hatásosabb védelmét nyújtó bukósisakot visel.

„Közös felelősségünk, hogy minél kevesebb baleset történjen az utakon. Ehhez minden közlekedési mód esetén elengedhetetlen, hogy megfelelő műszaki állapotú, jól felszerelt járművel, biztonságos vezetéstechnikával és fokozott figyelemmel közlekedjünk, a motorosok esetében pedig a védőfelszerelésnek is kiemelt szerepe van”

– hívja fel a figyelmet Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Hozzátette:

„A felkészülés természetesen azzal lehet teljes, ha motorkerékpárunk esetében is gondoskodunk a megfelelő biztosításról.

Érdemes olyan konstrukciót választani, amelyhez assistance szolgáltatást is nyújt a biztosító. Az Allianznál a kgfb mellé járó alap assistance szolgáltatás baleset vagy műszaki meghibásodás esetén segítséget nyújt a helyszíni javításban, vagy amennyiben ez nem megoldható, a szervizbe vontatásra és utasszállításra is kiterjed, például egy defekt esetén is.  Casco kötése esetén pedig a biztosító bővített assistance fedezetet nyújt – többek között olyan további hasznos szolgáltatásokkal, mint a csereautó vagy az elszállásolás.

Az Allianz motorkerékpárokra köthető kötelező és casco biztosításairól bővebben itt találhatók információk: Allianz – Gépjármű-biztosítások


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement
 

Friss