Mozgásban
Nem lassít az Arrabona Racing Team: tizedik autójával az élre törne a Széchenyi-egyetem csapata
Mindig izgalmas kérdés, mivel rukkol elő aktuális Formula Student-versenyautójának fejlesztésekor az Arrabona Racing Team.
A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata az elmúlt években fokozatosan közelítette technológiában a világelitet, ami tavaly nyáron az eredményekben is tükröződött: Európa három legrangosabb versenyén a dobogón végzett, idén pedig ott folytatná, ahol tavaly abbahagyta. Az ART_X megújult hűtési rendszerrel, áttervezett karosszériával és továbbfejlesztett SZEngine-motorral célozza meg az első helyet.
Nagy utat járt be tíz év alatt az Arrabona Racing Team (ART) – a szó szoros és átvitt értelmében is. A nulláról megépíteni egy Formula Student-versenyautót egyáltalán nem magától értetődő: kell hozzá egy létező szakmai tudásbázis, bejáratott tervezési és kivitelezési folyamatok, valamint egy rutinos, együttműködő csapat. Az ART 2014 óta látványos fejlődést ért el, és egy évtized elég volt ahhoz, hogy mind technológiában, mind eredményekben utolérje a világelitet. A tavalyi szezon mérföldkő volt ebben e tekintetben: a magyar versenyen harmadik, az osztrák és a német versenyen pedig második helyezést ért el a csapat.
A tervezési technikák és a felhasznált innovatív megoldások is egyre professzionálisabb megközelítésről tanúskodnak: a generatív tervezés, a karbon-kompozit önhordó monocoque karosszéria vagy a valós idejű méréseket biztosító telemetria-rendszer már olyan színvonalat képvisel, amely a szakma élvonalához tartozik. Összességében elmondható, hogy az Arrabona Racing Team és a SZEngine motorfejlesztő csapat együttműködéseként a SZEnergy Team mellett olyan hallgatói tehetségközpont jött létre a Széchenyi István Egyetemen, amely piacképes tudást ad a csapattagoknak.
„Mindig az a kérdés számunkra, vajon mit fogunk itt látni. Mindig izgatottan várjuk az új autó terveit, hiszen számunkra is meglepetés, milyen innovatív megoldásokkal állnak elő a hallgatók”
– jelezte köszöntőjében dr. Feszty Dániel, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője a csapat sorban tizedik, ART_X névre keresztelt járművének design freeze bemutatóján, majd hosszasan érzékeltette a csapat szakmai fejlődésének stációit.
„Sok évvel ezelőtt azt gondoltuk, nekünk, oktatóknak aktívan részt kell vennünk a csapat tudásmenedzselésében. Ez heti-kétheti, rendszeres konzultációt jelentett. Mára ez teljesen eltűnt, az eredmények viszont nem tűntek el, sőt egyre csak javulnak. Úgy néz ki, kialakult egy olyan belső kultúra nálatok, ami már nem igényel tőlünk egyéb közreműködést. Olyan tudás birtokában vagytok, amit mi az egyetemen nem is tanítunk, ezt a know-how-t ti hoztátok létre, anélkül, hogy mi kezdeményeztük vagy beavatkoztunk volna” – méltatta a hallgatókat dr. Feszty Dániel, hozzátéve azt is, hogy jelenleg az Audi Hungaria járműfejlesztési részlegének durván ötöde olyan fiatal munkatárs, aki valamilyen módon az ART kötelékéből érkezett a vállalathoz. „Ma az iparban az egyik legjobb belépő, ha valaki a Formula Studentből jön”
– összegzett a tanszékvezető.
A design freeze minden járművet építő hallgatói versenycsapat életében a tervezési fázis lezárását jelenti, amikor a csapattagok a kivitelezés megkezdése előtt, a nyári versenyek közti időszak félidejében bemutatják aktuális fejlesztéseiket a szponzoroknak, a partnereknek és a sajtó képviselőinek. Az ART esetében a tavalyi sikerek után különösen érdekesnek tűnt, hogy a rendkívüli teljesítményt produkáló ART_09-es autó után milyen irányba indul el a csapat.
„Idén is megyünk Spielbergbe, az osztrák versenyre és a Hungaroringre, a Formula Student Eastre. A szezont a szokásoktól eltérően Horvátországban, az FS Alpe Adria versennyel zárjuk”
– tájékoztatott Hege Kristóf csapatvezető, aki megerősítette: a dobogós helyek láttán megjött az étvágyuk, ezért tizedik autójukkal az első helyet célozzák meg.
Az ART_X névre keresztelt járművet Tóth Imre konstrukciós vezető mutatta be. A modellre pillantva a látványos változások rögtön észrevehetők: az autó széles oldalsó „dobozokkal” gazdagodott, az orra tompább lett.
„Tavaly sok problémánk akadt a motor hűtésével, ezért a tervezés során erre kiemelt figyelmet fordítottunk. Olyan oldaldobozt terveztünk, amellyel két oldalról jelentős tömegáramot kap a hűtőközeg, így a levegő át tudja öblíteni a motorteret. Ezzel ugyan plusz tömeget kell vinnünk az autóra, amelynek karcsúsága is csorbát szenved, de hosszú távon ez meg fog térülni a megbízhatóságban. Mindamellett a látszat ne tévesszen meg senkit, a terebélyesebb karosszéria a tavalyival megegyező, sőt, azoknál némileg jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, a leszorítóerőt enyhén növelni is tudtuk”
– hangsúlyozta az új megoldás előnyeit Tóth Imre.
A hallgatók az autó karosszériáját is újratervezték, amelynek markáns átalakítását szintén elsősorban a hűtőrendszer bevezetése indokolta. A pilótafülkét is szűkíteni kellett emiatt. Ugyanakkor az elmúlt években megszokott bullhorn (ami a hátsó szárnyakra terelte a levegőt) eltűnt az autó orráról, mivel az új szárnykialakítás és az oldalcsatorna miatt nem volt rá szükség.
„Még egy nagy módosítást vezettünk be idén, amivel a szimulációk alapján sokat fejlődhet az autó: ez a futómű teljes áttervezése volt. Eddig egy vonórudas futóművet használtunk, aminek pontos beállításával néha meggyűlt a bajunk, ezért áttértünk a nyomórudas felfüggesztésre” – folytatta Tóth Imre. „A tapasztalat az, hogy a kivitelezés során némileg módosul az autó a szimulációhoz képest, de az eredményeink ígéretesek”
– szögezte le a konstrukciós vezető.
Az autó szívét jelentő SZEngine-motorról Boros Máté, a Széchenyi István Egyetem SZEngine motorfejlesztő csapatának vezetője beszélt. Mint elmondta, céljuk – ahogy mindig – a hibák kiküszöbölése és a teljesítmény további növelése volt. Az átalakított KTM 690 gyári alkatrészeiből egyre kevesebb maradt, ezúttal a fojtószelepet szabták át a csapat igényeinek megfelelően, ami kevesebb áramot fogyaszt, és dinamikusabban tud kapcsolni. Az egyedi főtengely és a fedelek is optimalizáltak, ami fontos a súlycsökkentés szempontjából. A motor hűtésének problémáját a SZEngine is felismerte, és az olajkör javításával próbálnak több hőt elvezetni. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ezek a motorok főként léghűtésre tervezettek, így az autó kialakítása dönti el, miként tudják a megfelelő hőmérsékletet biztosítani.
„Az új SZEngine 2023 motor mellett hibrid erőforrást is fejlesztünk. Összeszereltünk egy prototípust, amely nagy teljesítményű akkumulátorokat tartalmaz. Szignifikáns előrelépést értünk el ezen a területen”
– árulta el a csapatvezető.
Kiemelendő még az ART_X telemetria-rendszere, melynek segítségével a pilóta és a csapattagok lényegében azonnal képet kapnak az autó menettulajdonságairól. Szenzorok sokaságával mérik a jármű paramétereit, többek között a gumihőt és a futóműerőt is; ezeket 4G-s kapcsolaton juttatják el a boxba, ami nagyon gyors kommunikációt jelent.
„Teljesen újratanított neurális hálót használunk az útvonal felismerésére, amit mintegy háromezer adatrekord segítségével programoztunk újra, ezáltal pontosabb lett az algoritmusunk. Ez egy Jetson TX2-es chip számításain alapszik”
– tért rá az önvezető fejlesztésekre Tóth Imre.
„A kameránk sok lehetőséget rejt magában. A Zed2-es eszközzel pontosan meg tudjuk határozni az autó helyzetét a környezeti tárgyakhoz képest”
– jegyezte meg a konstrukciós vezető, aki elmagyarázta, hogy az önvezető megoldásokat a csapat egyik korábbi járművén tesztelik majd, így hamarosan egy mozgó járművet tudnak majd prezentálni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Sandberg utazási kiegészítők
Akár hétvégi kiruccanásra, akár hosszabb utazásra indulsz, egy dolog biztos: a kütyüidet nem hagyhatod otthon. Telefon, tablet, laptop, fülhallgató – mindegyik életmentő lehet egy-egy unalmas vonatúton, reptéri várakozásnál vagy sátorban töltött éjszakán. De mit sem érnek, ha lemerülnek, és nincs a közelben konnektor. A Sandberg pont ezekre a helyzetekre kínál szuper megoldásokat – most megnéztük, melyek azok az eszközök, amiket érdemes bedobni a táskába, ha útra kelsz.
Sandberg 3in1 TravelCharger USB-C/A 65W
A klasszikus utazóbarát töltő: kicsi, erős és mindenhol bevethető. A legjobb benne, hogy a csomagban megtalálod az összes fontos régiós adaptert (USA, UK, EU, AUS), így tényleg bárhova viszed, használhatod. A két USB-C és egy USB-A porttal egyszerre három eszközt tölthetsz, ráadásul a 65 W teljesítménynek köszönhetően a laptop sem marad ki a buliból. Nem kell többé töltőhegyekkel bajlódni – ez az egyetlen elég lesz a bőröndbe.
- Adaptálható dugók: EU, UK, US, AUS átalakító fejek a csomagban
- 65 W összteljesítmény, két USB-C PD port és egy USB-A QC port — akár nagyobb laptop, mobil és headset is tölthető egyszerre
- LED töltésjelző, 5 év garancia – egy igazi megbízható útitárs
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg Mag Wireless Powerbank 10000 ALU
Ez az a powerbank, ami a mágnesességgel hódít. Ha van MagSafe-kompatibilis iPhone-od, csak rápattintod, és már tölt is kábel nélkül. Persze ha nem iPhone-od van, akkor sincs gond: kábeles csatlakozással ugyanúgy működik. A 10 000 mAh kapacitás pont ideális egy napos városnézéshez, fesztiválozáshoz. Alumínium háza prémium érzetet ad, és elég strapabíró is ahhoz, hogy bedobd a táskádba anélkül, hogy féltenéd.
- 10 000 mAh kapacitás: bőven elég egy iPhone többszöri feltöltésére.
- Vezeték nélküli, mágneses rögzítés: csak rápattintod, és tölti a telefont, kábel nélkül.
- Könnyű, alumínium test, mindössze 184 g — zsebre vágva is hordható
- Prémium kinézet és tartósság.
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg Survivor Powerbank 10000 PD30W
Ha a terepre mész, túrázni, kempingezni indulsz, és nem tudod, mi vár rád, akkor a Survivor lesz a társad. Ez egy igazi túlélő powerbank: IP65 szabvány szerint víz- és porálló, tehát esőben, poros túraútvonalon vagy akár sáros kaland közben sem hagy cserben. A 30 W-os PD gyorstöltéssel pillanatok alatt feltolja a telefonod, és még a kisebb tableteket is simán életre kelti. Kalandoroknak kötelező darab.
- Masszív, strapabíró burkolat: víz- és porálló, bírja a terepet.
- 30W Power Delivery: gyorsan tölti a mobilt vagy akár kisebb tabletet/laptopot.
- Beépített lámpa: este a sátornál vagy áramszünetben életmentő.
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg Solar 4-Panel Powerbank 25000
Na, ez az igazi outdoor csúcskütyü. Egy 25 000 mAh-s powerbank már önmagában sem rossz, de itt jön a trükk: négy napelem panellel és egy kis napsütéssel is fel tudod tölteni. Persze ne várd, hogy percek alatt csurig lesz, de ha mondjuk, horgászol, kempingezel vagy egész nap a szabadban vagy, folyamatosan szívja magába az energiát. Így nemcsak te sütteted magad a napon, hanem a powerbank is. Ideális hosszabb túrákra, ahol nincs minden sarkon konnektor.
- 25 000 mAh kapacitás: rengeteg energia tartalékban.
- 4 napelem panel: kirakod a napra, és töltődik magától.
- USB-A és USB-C kimenetek: több eszközt is elbír egyszerre
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg Car Charger 3in1 130W USB-C PD
Az autós töltő, ami tényleg mindent visz. 130 W összteljesítmény, két USB-C és egy USB-A port – ez már nemcsak telefonra, hanem laptopra is elég. Ha többen utaztok, senki nem marad töltés nélkül: a gyerek hátul tableten mesét néz, te navigálsz a telefonról, a laptop pedig közben tölt. Hosszabb autós utakhoz alapdarab, főleg ha szeretnéd, hogy mindenki jókedvűen érkezzen meg.
- Három port (USB-C + USB-A): egyszerre több eszköz.
- 130W összteljesítmény: laptop, tablet és telefon simán mehet együtt.
- Kompakt kialakítás: nem lóg ki, stabilan ül a szivargyújtóban.
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg 3in1 Wireless Charger Stand
Ez az egyetlen, ami nem feltétlenül utazós, inkább otthon vagy irodában jön jól. Egy helyen töltheted vele a telefonod, a vezeték nélküli fülhallgatód és az okosórád. Így akár mégiscsak praktikus darab lehet utazás során is egy hotel éjjeliszekrényén. Nem kell három külön kábelt vinni magaddal, keresgélni, minden szépen elfér rajta. Modern asztali kiegészítő, amivel nemcsak praktikusabb, hanem rendezettebb is lesz az élettered.
- MagSafe kompatibilis és Qi támogatás
- Telefon, okosóra és fülhallgató töltés egyszerre,
- USB-C bemenet (5/9 V), max 15 W teljesítmény
- Alumínium + edzett üveg, elegáns külső, kompakt méret (13×7×1 cm), 199 g
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg USB-C AC Charger + Lightning kábel 20W
Ha Apple-készüléket használsz, akkor ezzel a kompakt kis töltővel nem lőhetsz mellé. A 20 W teljesítményű USB-C hálózati adapter villámgyorsan feltölti az iPhone-odat vagy iPad-edet, ráadásul a dobozban egy 1 méteres Lightning kábelt is találsz hozzá. Kis méretének köszönhetően könnyen elfér a táskában, így utazások során sem kell aggódnod, hogy lemerül a mobilod. Egyszerű, praktikus és megbízható megoldás a mindennapokra és az utakra is.
- 20 W teljesítmény: gyors és biztonságos töltés iPhone-hoz és iPad-hez
- 1 m Lightning kábel a csomagban — nem kell külön vásárolnod
- Kompakt méret, fehér dizájn — könnyű bedobni az utazótáskába
További információt itt talál a termékről>>
Sandberg, ha mindig mozgásban vagy
A Sandberg töltői és powerbankjei pont arra lettek kitalálva, hogy egy utazás során se kelljen azon aggódnod, mikor merül le a telefon, a tablet vagy a laptop. Legyen szó repülőútról, autós kirándulásról, városnézésről, fesztiválozásról, vagy erdei túráról, mindegyik helyzetre van egy jól eltalált kütyü. Ha szeretsz biztonsággal útnak indulni, ezek közül legalább egy biztosan ott lesz a táskádban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Nagyobb fenntarthatóság lítiumion technológiával
Innovatív megoldások a modern logisztikához a CEVA Logistics-nál.
A CEVA Logistics a világ egyik vezető logisztikai szolgáltatója, amely egyértelműen a fenntarthatóságra és a hatékonyságra összpontosít. Az átfogó fenntarthatósági stratégia központi alkotóeleme a járműpark átállítása savas ólomakkumulátorról lítiumion meghajtásra, amely zöld árammal működik. Ehhez a Jungheinrichben találták meg a tökéletes partner.
LOGISZTIKAI KÖZPONT HOZZÁADOTT ÉRTÉKKEL ÉS JÖVŐKÉPPEL
A belgiumi Grobbendonkban található európai elosztóközpont öt, egyenként 10 000 négyzetméter alapterületű csarnokból áll és a világ egyik legnagyobb cipőgyártója számára a B2B logisztika központjaként szolgál. Átlagosan naponta tizenkét konténert szállítanak ide az antwerpeni kikötőből a szomszédos konténerterminálba. A telephely a raktározáson és szállításon kívül értéknövelt szolgáltatásokat is kínál, és innovatív technológiákra támaszkodik a jövőbiztos logisztikai folyamatok érdekében.
ZÖLD ÁRAM A NAGY TELJESÍTMÉNYŰ TECHNOLÓGIÁÉRT.
A CEVA világszerte arra törekszik, hogy csökkentse CO2-kibocsátását és fenntarthatóbbá tegye működését. „A fenntarthatóság elengedhetetlen számunkra” – nyilatkozta a telephely vezetője. A logisztikai szolgáltató célja, hogy néhány éven belül világszerte mindenhol átálljon a lítiumion technológiára. Ez itt Grobbendonkban már megtörtént.
54 Jungheinrich lítiumionos targoncával és 20 napenergiával működő energiatárolóval.
Az akkumulátorokat a vállalat saját, 40 000 négyzetméter nagyságú, a tetőre telepített napelemes rendszeréből származó villamos energiával töltik, ami egy újabb lépés a kibocsátásmentes logisztika felé.
EGY LÉPÉS, SOK ELŐNY
A lítiumion akkumulátorokra történő átállással a CEVA Logistics nemcsak fenntartható, hanem előremutató lépést is tett. Az átállás ugyanis számos előnnyel jár. Először is, nincs szükség többé az ólomsavas akkumulátorok időigényes és mindig kockázatos cseréjére. Ehelyett az új lítiumion akkumulátorok fixen a gépekbe vannak beépítve, rugalmasan és kényelmesen tölthetők akár rövid szünetekben is, így elegendő kapacitással rendelkeznek a két műszakos üzemhez.
MAXIMÁLIS TELJESÍTMÉNY
Az energiaellátás alapjául egy teljesen új és központosított töltési infrastruktúra szolgál: a Jungheinrich minden egyes töltőállomást powerbankokkal lát el, amelyek a tetőn lévő napelemekhez csatlakoznak. A Jungheinrich összesen 20 darab, egyenként 32,5 kWh tárolókapacitású energiatárolót szállított. Ezáltal sikeresen elkerülhetők a hálózati csúcsterhelések. De ez még nem minden: az optimalizált targoncaflotta az erőforrások intelligens felhasználásának kiváló példája.
A több mint 60 jármű és a hasonlóan nagyszámú cserélhető akkumulátor helyett most 54 korszerű targonca elegendő. A gépek nagy része a POWERLiNE sorozatból származik. Ezeket a targoncákat a beépített lítiumion akkumulátor köré tervezték, ezért kompaktabbak, fordulékonyabbak és könnyebben kezelhetőek. Ez egy igazi pluszpont a felhasználók számára, és fontos szempont a Jungheinrich javára történő döntéskor.
NAGYOBB SZABADSÁG: BÉRLÉS A BEFEKTETÉS HELYETT
A Jungheinrich innovatív bérleti modellje maximális rugalmasságot kínál: a CEVA könnyen a változó igényekhez igazíthatja flottáját. Legyen szó szezonális csúcsokról vagy új kihívásokról, a skálázható megoldás garantálja a maximális rendelkezésre állást és csökkenti a felesleges költségeket. Ugyanakkor a proaktív flottakezelés biztosítja, hogy a CEVA mindig egy lépéssel előrébb járjon, anélkül, hogy kapacitást veszítene. És ezzel a koncepcióval a Jungheinrich nem is annyira a tényleges teherautókat, hanem elsősorban a flotta bevetésének optimalizálásán alapuló szolgáltatást nyújt.
ENERGIÁVAL A JÖVŐÉRT
A CEVA továbbá előre gondolkodik. Az elosztóközpont tetején lévő 40 000 négyzetméteres napelemes rendszer lényegesen több energiát szolgáltat, mint amennyire jelenleg az energiabankok és a járművek számára szükség van. A következő lépés? A Jungheinrich és a CEVA együtt dolgozik azon, hogy ezt a többlet zöldenergiát a válogatórendszerek, a szállítópályák és más folyamatok számára hasznosítsák. Így Grobbendonk nem csak a fenntartható logisztika zászlóshajójává válik, hanem a teljes mértékben hatékony energiafelhasználás úttörőjévé is, ami valódi elkötelezettség a jövőre nézve.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elektromos gokarthoz fejlesztett intelligens hajtásláncot a Széchenyi István Egyetem kutatói által alapított cég
Intelligens, többcélú elektromos hajtásláncot és akkumulátormenedzsment-rendszert fejlesztett ki gokartokhoz a győri Széchenyi István Egyetemen, az intézmény kutatói által alapított Quatic Technologies Kft. A 2021-1.1.4-GYORSÍTÓSÁV-2022-00002 azonosítószámú innovációs projekt a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásával valósult meg 2023 februárjától idén júliusig.
A vállalkozás 148,74 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el, míg a teljes költség 214,31 millió forintot tett ki.
A projekt keretében két összeszerelt prototípus- és nyolc előszériás hajtásrendszer készült el. A kutatók kiemelt figyelmet fordítottak az energiahatékonyságra, valamint a biztonságos és felhasználóbarát üzemeltetésre. A saját fejlesztésű akkumulátormenedzsment-rendszer precíz töltöttségbecslést és optimális energiafelhasználást biztosít.
A hajtáslánc komponensei laboratóriumi és valós környezetben, intenzív teszteléseken estek át, amelyek során változatos üzemi körülmények között ellenőrizték a megbízhatóságot. A létrehozott diagnosztikai rendszer révén könnyen meghatározható a komponensek karbantartási igénye, de segítséget nyújt az élettartam-előrejelzésben is.
A megvalósításban összesen 13 kutató és fejlesztő vett részt. Az elért eredményeket több hazai fórumon és egy tudományos publikációban mutatták be.
Az új technológia nemcsak a gokartsportban alkalmazható, hanem elektromos kerékpárok, rollerek, városi mopedautók vagy akár kishajók hajtásrendszereiként is széles körben hasznosítható kisebb adaptációval. A Quatic Technologies Kft. célja, hogy mindezzel hozzájáruljon a gokartsport fenntarthatóvá tételéhez, valamint versenyképes, környezetbarát alternatívát biztosítson a piaci szereplők számára.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
-
Gazdaság2 hét ago
Drágulnak a használt autók, mégis nagyobb az érdeklődés irántuk
-
Ipar2 hét ago
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
-
Okoseszközök2 hét ago
Ezért fontos odafigyelni a kávéfőző karbantartására