Connect with us

Mozgásban

A házhoz szállító cégek sem kerülhetik el az elektromos átállást

elektromos

A koronavírus-járvány óta egyre nagyobb az igény a házhoz rendelt termékekre, ami jelentősen megnöveli a károsanyag-kibocsátást, miközben a szigorodó klímacélok a minél korábbi karbonsemlegességet és a belső égésű motorok betiltását sürgetik.

Ezzel összehangban a kormányzatok, a városvezetők és a vállalatok is fenntarthatósági intézkedéseket vezetnek be, hogy támogatásokkal vagy éppen tiltásokkal ösztönzzék az elektromos járművek használatát, gondoljunk csak az adókedvezményekre, az alacsony kibocsátású járműveknek fenntartott zónákra vagy a közösségi használatú e-autókra. Az átállás tehát elkerülhetetlennek látszik a logisztikában is, amit az IDTechEx előrejelzése is alátámaszt, miszerint 2030-ra világszerte több mint 2,4 millió elektromos kisteherautó kerül majd ki a gyárakból. Az érintett felhasználók ugyanakkor még gyakran bizonytalanok a hatótávolság vagy a beruházási költségek miatt. A flottakezelésben vezető ALD Automotive | LeasePlan most elsősorban számukra szolgál hasznos információkkal a piaccal és a minél gördülékenyebb váltással kapcsolatban.

A pandémiával együtt járó lezárások idején megszaporodtak az online rendelések, a kényelmes vásárlási mód népszerűsége pedig azóta sem csökkent, így a házhoz szállító cégeknek egyre több megrendelőt kell kiszolgálniuk. A logisztikai szolgáltatókat az arányaiban megnövekedett városi használat kihívások elé állítja, a rövid távok, valamint a sűrű megállások és újraindítások ugyanis gyakori meghibásodásokhoz vezetnek a dízelüzemű teherautók esetén. Ezzel együtt egyre nagyobb a nyomás a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését szorgalmazó szabályozások miatt, ami olyan járműflotta kialakítására készteti a házhoz szállítással foglalkozó cégeket, amellyel minden körülmények között el tudják juttatni a termékeket a vásárlók otthonába.

Fenntarthatóság mindenek felett

Az Európai Parlament legfrissebb szabályozása szerint 2030-ig 50, 2035-ig pedig 100 százalékkal kell csökkenteni az új könnyű haszonjárművek kibocsátási értékét a 2021-es szinthez képest. Az eredeti terv szerint ez 2035-től megszüntette volna a belső égésű motorral rendelkező autók forgalomba hozatalát, a német kormány azonban olyan kompromisszumos megállapodás irányába terelte a folyamatokat, mely szerint a céldátumot követően is megengedettek a belső égésű motorok, amennyiben klímasemleges e-üzemanyagokkal működnek. Akárhogyan is alakul a végső egyezség, a benzin- és dízelüzemanyaggal hajtott járművek egyre inkább háttérbe szorulnak.

Szigorúbb szabvány

A 2015-ös dízelbotrány után három évvel bevezetett egységes európai WLTP (Worldwide Light duty vehicle Test Procedure) fogyasztásmérő ciklus felkavarta az állóvizet. A 2018. szeptember 1. után gyártott autóknak rendelkezniük kell az új típusengedéllyel, különben nem kerülhetnek forgalomba. A tesztelési eljárás sokkal reálisabb képet ad az autó tényleges fogyasztásáról és károsanyag-kibocsátásáról, mint a korábban érvényben lévő NEDC (New European Driving Cycle) mérési ciklus, amelynek laboratóriumi körülmények között végzett tesztjei távol álltak a valós felhasználási körülményektől. A kistehergépjárművekre érvényes 2020-as uniós kibocsátási célérték 147 gCO2/km, amely azonban még az NEDC szabványra épül. Ez alapján számolva az EU klímastratégiájával összhangban 2030-ra elérendő érték kilométerenként 54 g szén-dioxid lenne, az újfajta, pontosabb WLTP eljárással viszont a kisteherautók átlagosan mért szén-dioxid-kibocsátási szintje 27 százalékkal nőtt meg, ami jelentősen megnehezíti a kitűzött ambiciózus cél teljesítését.

Leáldozóban a dízel

A dízelautók aránya már így is jelentősen megcsappant az elmúlt években, a 2018-as 36,7 százalékról 2022-re 19,6 százalékra csökkenve. Ehhez természetesen az elektromos autók egyre nagyobb léptékű elterjedése is hozzájárul, amelyek közül a külső áramforrásból tölthetők aránya négy év alatt 1,9 százalékról 18 százalékra, míg a hibrideké 4 százalékról 19,6 százalékra emelkedett Európában. Hazánkban a tavaly értékesített gépjárművek 39,7 százaléka volt benzines, 12,8 százaléka dízel, 38,11 százaléka hibrid, míg 8,59 százaléka plug-in hibrid, illetve teljesen elektromos.

A légszennyezés mérséklését célzó önkormányzati intézkedések között egyre nagyobb teret nyer a benzin- és dízelüzemű járművek behajtásának korlátozása azok károsanyag-kibocsátása alapján a nagyvárosok bizonyos területein. Az alacsony kibocsátási zónák (LEZ), ahonnan jellemzően az Euro 4-es dízelautók és az Euro 3-as benzinüzemű, illetve még régebbi autókat tiltják ki, kiterjedhetnek a külvárosokra és a körgyűrűkre is. A Clean Cities kampány 2022-es beszámolója szerint Európában jelenleg 325 ilyen zóna van, melyek száma 2019 óta 42 százalékkal emelkedett. Elfogadott tervek és jogszabályok alapján 2025-re várhatóan 58 százalékkal gyarapszik a számuk. 2023 végétől például London teljes területe alacsony kibocsátású járműveknek fenntartott zóna lesz, aminek köszönhetően évente nagyjából 140 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid, és mintegy 300 tonnával kevesebb nitrogén-oxid kerül majd a levegőbe a brit fővárosban, a forgalomból pedig napi szinten átlagosan 20-40 ezer személyautó szorulhat ki ezzel. Itthon a LEZ bevezetésén túl felmerült intézkedések között szerepel a nagyobb légszennyezettségű útszakaszokat érintő dugódíj bevezetése, a rakpart egy részének lezárása az autós forgalom elől vagy a személyautók Lánchídra való visszatérésének tiltása annak felújítását követően, melyek „újratervezésre” kényszeríthetik a csomagkiszállítókat.

Elektromosok előnyben

A jól működő és fenntartható házhoz szállítási szolgáltatáshoz hosszú távon elengedhetetlen a járműpark villamosítása, amelyet a cégek környezetvédelmi célkitűzései is indokolnak. „Ma már minden kategóriában vannak elérhető elektromos kistehergépjármű-modellek, és az állam adókedvezményekkel is ösztönzi az e-autó-használatot. Ugyanakkor a kisteherautó-flották elektrifikációja egyelőre ismeretlen terület, ahol kevesen rendelkeznek tapasztalattal. A vállalkozások olyan kihívásokkal szembesülnek, mint hatótávolság versus akkumulátorméter, illetve -tömeg – ami meghatározza a rakodósúlyt – vagy a viszonylag magasabb listaár, amely hatással van a biztosítási díjra és az értékcsökkenésre is. Ezeken felül több kérdés felmerül a kezdőköltséggel és a teljes költséggel kapcsolatban, amelyre kizárólag a piacot jól ismerő partner tud megnyugtató válaszokat adni. „Az ALD Automotive | LeasePlannél rendelkezünk a szükséges tapasztalattal, és a tartós bérlet iránt érdeklődőknek, illetve az átállást fontolgatóknak átfogó költségelemzéssel, valamint összehasonlításokkal könnyítjük meg a döntést. Emellett igény szerint a munkakör ellátásához szükséges speciális felépítményeket is tudjuk biztosítani – mondta Harmat Eszter, a LeasePlan Hungária kereskedelmi igazgatója.

Habár az elektromos autók a hagyományos hajtásláncúakhoz képest magasabb listaáron érhetők el, a kevesebb mozgó alkatrész és az egyszerű meghajtás miatt ritkábban igényelnek karbantartást, ami a kedvezményes adókkal és az olcsóbb üzemanyaggal, valamint az alacsonyabb fogyasztással együtt közel azonos TCO-t eredményez. Az e-autók beszerzési költsége ugyan még mindig magasabb, mint a benzin- vagy dízeljárműveké, az áremelkedések utóbbiakat sem kímélik, és főként a szállítói láncokban tapasztalható fennakadásokból, az egyéb logisztikai nehézségekből, a félvezetők hiányából, továbbá az egekbe törő energiaárakból fakadnak. Emellett az orosz-ukrán háború okozta piaci bizonytalanság, valamint az orosz olajimport tilalma 2022-ben rekordmagasságú benzin- és gázolajárakhoz vezettek, melyek érdemben azóta sem enyhültek.

„A legjobb bizonyíték az előnyökre a saját tapasztalat, ezért rövid távú szolgáltatásunk keretén belül akár már 1 hónapra bérelhetők tőlünk céges autók az operatív lízing által nyújtott összes előnnyel, köztük különféle kategóriájú elektromos kisteherautók is. Teljesen érthető az ismeretlentől való félelem, így arra biztatjuk meglévő és leendő ügyfeleinket, hogy próbálják ki saját maguk az elektromos autózás előnyeit”

– teszi hozzá Harmat Eszter.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Széles körben elterjedhet jövőre az időablakos házhoz szállítás

Az időablakos kiszállítás alkalmazására ösztönzik a hazai piaci szereplőket a külföldi webshopok térnyerése nyomán átalakuló vásárlói igények.

Jövőre ezért az e-kereskedelem egyre több szegmensében elérhetővé válhat ez a szolgáltatás.  Emellett olyan új szolgáltatásmodellek terjedhetnek el a házhoz szállításban, mint az előfizetéses rendszer vagy a dinamikus árképzés – ezek a trendek fogják meghatározni 2025-ben az e-kereskedelem fejlődését Magyarországon az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO szakértői szerint.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a hazai e-kereskedelmi piac, amely a hazai webáruházak és a futárcégek számára egyaránt új kihívásokat hozott, s ezek a változások 2025-ben is döntő hatást gyakorolnak az e-kereskedelem és a házhoz szállítási szolgáltatások fejlődésére. Az innovatív logisztikai megoldásaival Európa hat országában jelenlévő DODO szakértői összegyűjtötték azokat a trendeket, amelyek e téren meghatározó szerepet töltenek be az előttünk álló évben.

Az ázsiai webáruházak előretörése ösztönzőleg hat a kiszállítási szolgáltatások fejlesztésére

A hazai webshopokat komoly kihívás elé állítják a határokon túli versenytársaik, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a magyar vásárlók online költéseiből: az év első felében a külföldi online megrendelések értéke megközelítette, majd a Black Friday idején meg is haladta a belföldi webes vásárlások összegét. Mindez lépéskényszerbe hozza a hazai piaci szereplőket. A megrendelések számának hirtelen, dömpingszerű megugrása a hagyományos eljárások és technológiák alkalmazásával egyre több esetben már nem volt kezelhető, ez pedig bizonyos esetekben fennakadásokat okozott a kézbesítési feladatok teljesítésében. Mivel az ilyen esetek jelentősen befolyásolják a webshopok iránti vásárlói bizalmat, a jövőben a fogyasztók elvárásainak egyre precízebb teljesítése döntő szerepet kap a futárcégek piaci versenyében.

Az időablakos kiszállítás széles körben elterjed, az időkeretek tovább szűkülnek

Az idei év tapasztalatai nyomán már a magyarországi online vásárlók döntő többsége, mintegy 85% szeretné előre tudni, sőt, ki is választani, hogy a futár mikor, melyik napon és azon belül is melyik idősávban kézbesíti a megrendelt terméket. Mivel a vásárlók közel négyötöde szívesebben vásárol olyan webshopokban, amelyek ilyen precíz kiszállítási szolgáltatást kínálnak, 2025-ben az időablakos egyre szélesebb körű térnyerésére érdemes számítani. Nemcsak egyre több terméktípus, e-kereskedelmi szegmens esetén válik majd elérhetővé ez a vásárlóbarát megoldás, de a piaci verseny erősödésével az időablakok is szűkülni fognak, s nem lesz ritka az egyórás kiszállítási időkeret sem.

Mesterséges intelligencia, adatelemzés, robotika

Az időablakos kiszállítás terjedésének hatására 2025-ben még inkább fel fognak értékelődni azok a mesterséges intelligencia és adatalapú megoldások, amelyek a hatékonyság fokozása és a kiszállítások optimalizása révén kiszámíthatóbbá teszik a megrendelések kézbesítését. Mivel a fogyasztói élmény egyre fontosabb a webshopok számára, a vásárlás és a kiszállítás személyre szabhatóságát segítő algoritmusok, illetve AI-megoldások fokozott terjedésére lehet számítani. Elsősorban a csomag nyomon követése, a kézbesítési időablak pontos meghatározása, továbbá a termék egyszerűbb visszaküldésének biztosítása terén várható érdemi előrelépés. Még fontosabbá válik emellett az adatelemzés, amelyre támaszkodva a vállalatok jobban megérthetik a fogyasztók igényeit, és ehhez igazíthatják szolgáltatásaikat. Ez nagymértékben segíti egyebek mellett az aznapi kiszállítás további elterjedését, igazodva ezzel a vásárlók elvárásaihoz. A hatékonyság növeléséhez a logisztikában a raktározási folyamatok automatizálása, a robotika alkalmazása járulhat hozzá.

Stabil kereslet a divatáru, az élelmiszerek és a gyógyszerek házhoz rendelése iránt

Továbbra is eltérően reagálnak a gazdasági környezet alakulására a különböző terméktípusok. A ruházati termékek és kiegészítők, az élelmiszerek, valamint az egészséggel összefüggő árucikkek az idei évhez hasonlóan várhatóan 2025-ben is dobogós helyeken fognak szerepelni az online vásárlások rangsorában. Ezek az alapvető fogyasztási cikkek közé tartoznak, amelyekről utoljára mondanának le a vásárlók, s így ezek értékesítését a külső körülmények változásai kisebb mértékben befolyásolják. Az építőanyagok, a barkácsáru, a lakberendezési cikkek és a járművek, illetve járműalkatrészek iránti érdeklődés ezzel szemben jóval érzékenyebben reagálhat a különböző gazdasági mutatók alakulására.

Új szolgáltatásmodellek elterjedése

A vásárlók és a futárcégek számára egyaránt kiszámíthatóbbá és egyben költséghatékonyabbá teheti a jövőben az online rendelések kézbesítését az előfizetéses modellek elterjedése. Ezek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók egy havidíj ellenében korlátlan számban kérjenek házhoz szállítást, s emellett elsőbbségi kiszállítást is igénybe vehetnek, de az új szolgáltatásokat is elsőként próbálhatják ki. Ez a más országokban már látványosan terjedő megoldás nemcsak a vásárlói hűség erősítését segíti, de az „ingyenes kiszállítás” iránti igény kielégítésére is fenntartható alternatívát kínál. Hasonlóképpen szélesebb körben alkalmazhatják 2025-ben a dinamikus árképzés gyakorlatát, egyre több vásárlónak megadva a lehetőséget arra, hogy a kiszállítási díj csökkentése érdekében egy adott napon a csúcsidőn kívüli időszakra kérjék csomagjaik kézbesítését. Ez nemcsak a vásárlók számára jelent megtakarítási lehetőséget, de az eddigi tapasztalatok alapján a webshopok forgalmát is növelheti.

Az idei év több olyan változást hozott az e-kereskedelemben Magyarországon, amelyekre a vásárlók bizalmának megőrzése és erősítése érdekében a webáruházaknak reagálniuk kell. Várakozásaink szerint 2025-ben a fogyasztók elvárásaihoz igazodva az időablakos kiszállítás még inkább felértékelődik. Így azok az internetes üzletek tehetnek szert előnyre, akik a vásárlók által előre kiválasztott, akár egyórás időkeretekben tudják kézbesíteni az online rendeléseket. Az olyan, általunk is használt innovatív, okoslogisztikai megoldások, mint az adatelemzés vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása, kulcsszerepet fognak játszani ebben”

mondta el Peter Menky, a DODO kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Forradalom a légi közlekedésben

A légi közlekedés karbonkibocsátása hosszú ideje áll a repülés nagy ökológiai lábnyomát érő kritikák kereszttüzében.

Most azonban egy új fejlesztés ígéri, hogy jelentősen növeli a légi áruszállítás fenntarthatósági szintjét. A Natilus egy innovatív kaliforniai startup, amely a Siemensszel közösen újragondolta az áruszállító repülőgépek tervezését, ötvözve a legmodernebb mérnöki technológiát és a környezettudatosságot.

Blended-wing: aerodinamikai forradalom

A Natilus nevű, innovatív startup San Diegóban, Kaliforniában működik. A cég 2015-ben alakult tapasztalt repülőgépipari és mérnöki szakemberek csapataként, azzal a ”szerény” céllal, hogy forradalmasítsák a légi közlekedést. A vállalat pilóta nélküli áruszállító repülőgépek fejlesztésére specializálódott, amelyek a kevert szárny-test (blended wing body) kialakítás révén nemcsak hatékonyabbak, hanem fenntarthatóbbak is, jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

„A probléma, amit meg akarunk oldani, az, hogy a légi teherszállítás túl drága, de gyors, míg a tengeri teherszállítás olcsó, de nagyon lassú”

– magyarázza a cég vezérigazgatója.

„Hogy perspektívát adjak: az áruk tengeren történő szállítása Ázsiából az Egyesült Államokba akár egy hónapot is igénybe vehet, de olcsó. A légi szállítás tízszer drágább, viszont két-három nap alatt teljesíthető. A mi megoldásunk az, hogy áthidaljuk ezt a szakadékot, és megőrizzük a légi teherszállítás gyorsaságát, de 50–60 százalékos költségcsökkentéssel közelítsük a tengeri szállítás árkategóriájához. Ezzel a mi repülőgépeink súlykategóriájában a légi teherszállítás válhat az új normává, és a tengeri szállítás szinte eltűnhet.”

A vállalat fejlesztéseinek középpontjában a blended-wing body design, azaz a kevert szárny-test kialakítás áll. Ez az aerodinamikai megoldás nemcsak a hatékonyságot javítja, hanem újraértelmezi a szállítási kapacitást is. Egy-egy repülés során a Natilus gépei akár 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, miközben másfélszer több rakományt képesek szállítani. Ezek az eredmények új mércét állítanak fel a fenntartható légi közlekedésben, és jelentős mértékben csökkenthetik az iparág üvegházhatású gázkibocsátását.

A Natilus már több mint 6 milliárd dollár értékben kapott előrendeléseket világszerte jelentős légitársaságoktól és ügyfelektől, több mint 400 repülőgépre. A cég közlése szerint a teherszállító légitársaságok működési árrése csekély, mindössze három-négy százalék, és csak jó években nyereségesek. Ha a jelenlegi Boeing- és Airbus-flottáikat ilyen gépekre cserélnék, ez az árrés 33 százalékra nőhetne, ami óriási változást hozna az eredményességben.

A cég megoldása egy másik iparági kihívást is kezel – a jól képzett pilóták világméretű hiányát. A becslések szerint az utasszállító forgalom 2035-re megduplázódik, és a teherszállító pilóták várhatóan részt vesznek ennek az űrnek a betöltésében. A Natilus távirányítású rendszerei lehetővé teszik, hogy egyetlen pilóta egyszerre három repülőgépet irányítson.

A Natilus jelenleg három terméket fejleszt- többek közt a Siemens technológiájának segítségével-, amelyek mindegyike szénszálas kompozit vázszerkezetű. Az első egy 19 000 font (kb. 8600 kg) súlyú repülőgép, 90 láb (kb. 27 méter) szárnyfesztávolsággal. A második egy 60 tonnás repülőgép, amely méretében egy Boeing 767-eshez hasonlítható, és elsősorban belföldi szolgáltatásokra szánják az Egyesült Államokban, de képes Európa és Ázsia kiszolgálására is. A zászlóshajó termék egy 700 tonnás modell, amely a Boeing 777-es versenytársa lesz, 10 százalékkal nagyobb szárnyfesztávolsággal, és képes csendes-óceáni repülésre.

A startup fejlesztései egyúttal túlmutatnak az üzemanyag-hatékonyságon. A repülőgépek kialakítása kompatibilis az úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF). Sőt a cégnél felkészültek a jövő hidrogénalapú hajtási technológiáinak implementálására is. A kérdés így már csak az, hogy megoldásaik mikor fognak megjelenni a hétköznapokban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Kiberbiztonsági tanúsítványt szerzett az LG

A 3. szintű CSMS tanúsítvány a vállalat innovatív mobilitási megoldásainak digitális biztonságát bizonyítja.

Az LG Electronics (LG) a közelmúltban megszerezte a globális tesztelő és tanúsító ügynökség, a TÜV Rheinland 3. szintű bizonyítványát kiberbiztonsági irányítási rendszerére (CSMS) vonatkozóan. Ez a kategóriában elérhető legmagasabb szintű minősítés, amely jól szemlélteti az LG elkötelezettségét a biztonságos termékfejlesztés, gyártás és valós felhasználói alkalmazás iránt.

A CSMS-tanúsítvány – amely az ISO/SAE 21434 szabványnak és az UN R155 rendelet előírásainak való megfelelést igazolja – ma már 56 piacon kötelező elvárás az autógyártók számára. A minősítés átfogó értékeléseket foglal magában, beleértve olyan szimulált kibertámadásokat is, amelyek célja a biztonsági intézkedések és folyamatok sebezhetőségének azonosítása. Az LG az új CSMS tanúsítvánnyal a másodikról a harmadik szintre lépett, ami a társaság elkötelezettségét mutatja amellett, hogy megfeleljen az egyre szigorodó kiberbiztonsági elvárásoknak.

Az LG az iparág legjobb gyakorlataival összhangban az ASPICE (Automotive SPICE, egy széles körben elismert nemzetközi szabvány az autóipari szoftverfejlesztési folyamatok értékelésére) keretrendszert követi. A számos ismert európai autógyártót tömörítő Automotive Special Interest Group által kifejlesztett ASPICE szisztematikus megközelítést biztosít a járműszoftver-fejlesztési folyamatok értékeléséhez és javításához. Az LG elismerést kapott az ASPICE for Cybersecurity bevezetéséért, amely az ASPICE számos további kiberbiztonsági értékelést tartalmazó kiterjesztése.

Miközben az autóipar egyre inkább a szoftveralapú járművekre fókuszál, az LG továbbra is élen jár a változó kiberbiztonsági kihívások kezelésében. Az olyan globálisan elismert tanúsítványok, mint a CSMS, illetve az ASPICE keretrendszer alkalmazása mellett az LG stratégiai kezdeményezésekkel is megerősítette pozícióját az iparágban, például 2021-ben felvásárolta az izraeli Cybellum autóipari kiberbiztonsági céget.

„Az LG élen jár a legmodernebb biztonsági technológiák és eljárások alkalmazásában, hogy minél megbízhatóbb megoldásokat nyújtson az autógyártók és a végfelhasználók számára” – mondta Eun Seok-hyun, az LG járműipari megoldások üzletágának elnöke. „Folyamatosan fejlesztjük biztonsági rendszereinket, hogy azok a mobilitási ágazatot célzó, egyre kifinomultabb kiberfenyegetésekkel szemben is felvegyék a küzdelmet.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss