Mozgásban
A magyarországi használtautó-piac átláthatósága rosszabb az átlagnál
Az európai használtautó-piacról korántsem állíthatjuk, hogy átlátható, hiszen ma is számos jármű van forgalomban visszatekert kilométeróra-állással vagy eltitkolt sérülésekkel.
Bár a helyzet országonként eltérő, a kontinensen a használtautó-vásárlók minden évben eurómilliókat fizetnek ki feleslegesen a csalóknak.
A carVertical autóipari adatszolgáltató cég legújabb kutatásából kiderült, melyek azok az országok, ahol a legkockázatosabb használt autó vásárolni. A Piaci Átláthatósági Index egy olyan tanulmány, mely különböző mérőszámok alapján átláthatóságuk szerint rangsorolja az országokat. Egyértelműen megállapítható, hogy a magyarországi használtautó-piaci helyzet valamivel az átlag alatt van, és sok hasonlóságot mutat a közép-kelet-európai országok tendenciáival.
Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen
A vizsgált 25 ország közül Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen. Hazánkban a carVertical által ellenőrzött gépjárművek 6,1%-ánál bizonyítható a manipulált futásteljesítmény. Az a tény, hogy a kilométerszámlálót érintő felderített visszaélések száma az előző évhez képest jelentősen csökkent, lényegében annak tudható be, hogy a platform ma már pontosabban ki tudja szűrni a csalásokat, és hatékonyabban különbözteti meg a szándékos visszatekeréseket az adatok digitalizálása során előforduló rutinhibáktól. Egy hamisított autó kilométer-számlálóját itthon átlagosan 74 786 km-rel tekerik vissza. Például, ha egy jármű eredeti futásteljesítménye 200 000 km, a csalók ezt 125 000 km-re módosítják, hogy drágábban adhassák el az autót.
Ami a baleseteket illeti, Magyarországon az autók 56,7%-a sérült már meg kisebb-nagyobb mértékben, az átlagos kárérték pedig 3409 euró.
Magyarországon az autók 47,8%-a külföldről érkezik. A carVerticalon ellenőrzött járművek átlagos életkora 10,5 év, vagyis már jelentősen veszítettek az értékükből. A jogsértők számára nagy a kísértés, hogy módosítsák az autók futásteljesítményét és magasabb árat kérjenek értük.
A szomszédos Csehországban az autók 5,1%-ának tekerték vissza a kilométeróráját, és 50,6%-a sérült. Tekintve, hogy az országhatáron kívülről behozott gépjárművek aránya is hasonló, mint nálunk (48,5%), a csehek nagyjából ugyanakkora eséllyel vásárolnak homályos múltú járművet, mint a magyarok.
A nyugati piacok és a skandináv országok jóval átláthatóbbak
A kutatás szerint a legátláthatóbb ország az Egyesült Királyság. Mivel a szigetországban nem vesznek a kontinentális Európában használt balkormányos autókat, az importarány nagyon alacsony (2,2%), ez pedig közvetlenül összefügg azzal, hogy a használtautó-piacon lényegesen kevesebb visszaélés tapasztalható.
A hamis kilométeróra-állású autók aránya az Egyesült Királyságban 2,7%, Németországban 3,4%, Svájcban 2,4%, Dániában 4,1%, Franciaországban pedig 3,3%, ami lényegesen jobb arány, mint Európa más részein. Ezen országok mindegyike viszonylag keveset importál – a külföldről behozott autók aránya Franciaországban a legmagasabb (45,4%).
„A nyugati és a skandináv országokról általánosságban elmondható, hogy piacuk átláthatóbb, mint a kelet-európai térség országaié, ami elsősorban a szigorúbb jogszabályoknak, a kevesebb import használt autónak és a magasabb egy főre jutó GDP-nek tudható be. Az erősebb gazdasággal rendelkező országokban általában az autóflotta is fiatalabb, és mivel kevesebben vásárolnak olcsóbb járműveket, kevesebb a csalás is”
– érvel Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
A közép-európai országok a Piaci Átláthatósági Index középmezőnyében szerepelnek: itt gyakoribbak a visszaélések, mint Nyugat-Európában, és magasabb az importarány.
Kelet-Európa az autócsalások bázisa
A vizsgált országok közül Ukrajna, Lettország, Litvánia, Észtország, Románia és Lengyelország bizonyult a legkevésbé átlátható piacnak.
„A csalások aránya ebben a régióban összefügg a külföldről behozott autók nagyobb számával, mivel a határokon átnyúló tranzakciók során gyakori, hogy az autók adatainak nyoma vész. Megkérdőjelezhető a javítások minősége is, továbbá a sérült járművek aránya is magasabb az átlagosnál. Egyes országok emellett a csalásmegelőzést szolgáló jogszabályokat illetően sem tesznek meg mindent a közérdek védelmében”
– magyarázza Buzelis.
A helyzet Ukrajnában a legrosszabb, ahol az autók 8,5%-át manipulálták, és 49,7%-a sérült. Ukrajna azonban egyike a legtöbb használt autót importáló európai országoknak. A külföldről behozott autók aránya 82,4%.
A határokon túlról behozott autók aránya Litvániában (75,7%), Romániában (66%), és Lengyelországban (59,8%) is magas. Ami a károkat és a futásteljesítményt illeti, Litvániában a járművek 57,6%-a sérült, és 8,3%-ának hamisították a kilométeróráját, Romániában 59,1%-a sérült és 7,8%-a manipulált, Lengyelországban 65,8%-a sérült és 4,9%-a hamisított futásteljesítményű autó.
Milyen számítások alapján készült a Piaci Átláthatósági Index?
A carVertical kutatása a vállalat felhasználói által 2022 októbere és 2023 szeptembere között lekért aktuális autótörténeti jelentéseket vizsgálta. Az eredmények 6 tényezőn alapulnak:
- a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányán
- a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékén
- a sérült járművek százalékos arányán
- az átlagos kárértéken
- az import használt autók arányán
- az ellenőrzött autók átlagos életkorán
Mivel ezeknek a tényezőknek a piaci átláthatóságra gyakorolt várható hatása eltérő lehet, a carVertical adatszakértői különbözőképpen súlyozták őket. A hamis futásteljesítményű autók százalékos aránya például nagyobb jelentőséggel bír, mint az adott országban a carVertical platformon ellenőrzött autók átlagos életkora.
Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője azt is elárulja, hogy az autótörténet-ellenőrzések millióinak feldolgozása teszi lehetővé a vállalat számára, hogy átlássa a trendeket, bepillantást nyerjen az aktuális helyzetbe és prognózisokat készítsen a használtautó-piac alakulásáról.
Minden eddiginél pontosabb adatok állnak rendelkezésre
A carVertical a vállalat gyors terjeszkedésével egyidejűleg folyamatosan vezet be olyan kifinomult eszközöket, amelyeknek célja a futásteljesítmény ellentmondásainak azonosítása a használt autók járműtörténeti jelentésében. A pontatlanságok zöme a humán adatrögzítés hibáiból, a mérföldekről kilométerekre történő téves átváltásokból, valamint a kormányzati és magángépkocsikkal kapcsolatos adatbázisok nem megfelelő minőségellenőrzéséből fakad. A vállalat mostanában vezetett be egy olyan rendszert, amely megkülönbözteti a kilométerszámláló-csalási eseteket a digitalizálás során előforduló rutinhibáktól.
A gépi tanulás eszközével a carVertical kizárta a különféle szabálytalanságokat, így pontosabb adatokkal tud szolgálni a használtautó-piacról. A nagyobb pontosság a felderített kilométerszámláló-csalási esetek jelentős csökkenésében is megmutatkozik.
A teljes tanulmány itt található: https://www.carvertical.com/hu/transparency-index
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
Amikor egy ikonikus olasz márka új országúti kerékpárt mutat be, a kerékpáros világ felkapja a fejét. És nem véletlenül, hiszen a Wilier legfrissebb aero modellje, a Filante SLR ID2 nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy a legendás gyártó eddigi leggyorsabb országútiját testesítse meg.
És ha valamit tudunk a Rossano Veneto-i mesterekről, az az, hogy a sebességet nemcsak számokban, hanem érzésben is mérik. Most megmutatjuk, hogyan válik ez az érzés valósággá a Filante SLR ID2-vel.
Új fejezet az aero országúti kerékpárok történetében
Ha kerékpározásról van szó, a Wilier mindig is két irányban gondolkodott: egy modell azoknak, akik a hegyekben érzik otthon magukat, és egy azoknak, akik a síkon szeretnek száguldani. A Filante SLR ID2 ebbe a kategóriába tartozik – sőt, annak csúcsát képviseli. Egy igazi aero országúti, amely minden pedálfordulatnál a sebesség és a hatékonyság szolgálatában áll.
Míg sok gyártó arra törekszik, hogy egyetlen, minden terepen bevethető versenykerékpárt kínáljon, addig a Wilier más utat jár. Ők hisznek abban, hogy a csúcsteljesítményhez nem kompromisszumokra, hanem célzott fejlesztésre van szükség. Aki ugyanis a maximumot akarja kihozni magából, annak a legjobb társra van szüksége – ez a társ pedig jelenleg a Filante SLR ID2.
Öt év fejlesztés, egy pillanatnyi tökéletesség
A Filante SLR első generációja 2020-ban mutatkozott be, és rövid idő alatt az egyik legelismertebb aero országútivá vált. Azóta eltelt öt év, és ez az öt év az országúti technológia világában valóságos generációváltást hozott. Az új Filante SLR ID2 teljesen újratervezett, modern kerékpár, amely a több mint 120 éves Wilier-tapasztalatot ötvözi az olasz dizájn szenvedélyével.
A kerékpár már most bizonyított a legnagyobb versenyeken – köztük a Tour of Lombardia mezőnyében, ahol a Groupama–FDJ csapat tehetsége, Romain Grégoire hajtotta a prototípust. Nem véletlenül esett rá a választás: a Filante SLR ID2-t kifejezetten WorldTour-szintű teljesítményre fejlesztették, hogy a legkeményebb körülmények között is képes legyen megállni a helyét.
A tervezés művészete és tudománya
Akik már ismerik a Wiliert, azok tudják, hogy a cégnél a technológia és az esztétika mindig kéz a kézben jár, sőt, az egyik nem létezhet a másik nélkül. Éppen ezért a Filante SLR ID2 fejlesztése során a mérnökök nemcsak a tervezőasztal felett görnyedtek – a kerékpárt a brit Silverstone Sports Engineering szélcsatornájában is tesztelték.
Az eredmény pedig önmagáért beszél: a Wilier adatai szerint a Filante SLR ID2 még a legnagyobb WorldTour-versenykerékpárokhoz képest is átlagosan 2,4%-kal kedvezőbb aerodinamikai együtthatóval rendelkezik. Ez a különbség nem csupán a laborban mérhető – hanem a valóságban is érezhető: a sprinthajrákban, a hosszú sík szakaszokon és a lejtmenetekben is.
Forma, ami a funkciót szolgálja
A Filante SLR ID2 váza a TorayCa T800, T1100 és M46JB karbonszálak precíz kombinációjából épül fel. Ez a kompozíció garantálja az ideális egyensúlyt a merevség, a megfelelő tömeg és a hatékony rezgéselnyelés között. Az Ultegra Di2 váltórendszerrel szerelt, M-es méretű modell mindössze 7,1 kilogramm, így a Filante SLR ID2 a kategória egyik legkönnyebb aero országútijának számít.
A villa teljesen új, „pengés” formát kapott, ami nemcsak látványos, de valódi aerodinamikai előnyt is biztosít. Az aprólékosan kidolgozott részletek mind azt bizonyítják, hogy a Wilier számára a kompromisszum ismeretlen fogalom.
Innováció a kormány mögött
A kerékpárhoz teljesen új, integrált karbonkormány készült, a Wilier F-BAR ID2, amely letisztult, csavarmentes megjelenésével és ergonomikus kialakításával tökéletesen illeszkedik a Filante SLR ID2 karakteréhez. Az egyedi OEF (Optimal Ergonomic Flare) geometria révén a kormány az alsó fogásban 3 centiméterrel szélesebb, ami nagy sebességnél is stabilabb testtarást garantál és jobb irányíthatóságot biztosít.
A F-BAR ID2 hét különböző szélességben és öt stucnihosszban elérhető, így minden kerékpáros megtalálhatja a számára ideális beállítást – legyen szó profi versenyzőről vagy lelkes amatőrről, aki ugyanazzal a szenvedéllyel hajt, mint a legjobbak.
Aerodinamika újragondolva
A sebességért folytatott versenyben a részletek döntik el, ki nyer. Éppen ezért született meg a Wilier új Aerokit kulacsrendszere, amely tökéletesen illeszkedik a váz formájához. Az Elite-tel közösen fejlesztett kulacsok és tartók nem csupán elegánsak, hanem mérhetően csökkentik a légellenállást is, akár kétharmaddal kevesebb turbulenciát okozva, mint a hagyományos megoldások.
De az aerodinamikailag optimalizált alsócső és az új nyeregcső nemcsak a légellenállást minimalizálja, hanem a kényelmet és a teljesítményt is növeli. Sőt, az akkumulátor helye is új: a Shimano Di2 egységet a középcsapágy fölötti műgyanta házba helyezték, így végeredményképp jobb hozzáférést és még kedvezőbb súlyelosztást kapunk.
A számok mögött: mérhető fejlődés
A Wilier a fejlesztés során CFD modellezést, szélcsatorna-teszteket és profi versenyzői visszajelzéseket ötvözött. Az eredmények pedig magukért beszélnek:
- 40 km/h-nál akár 14,15 watt teljesítménynyereség az előző modellhez képest
- 50 km/h-nál az Aerokit rendszerrel ez az érték 28,8 wattra nő
- A váz merevebb, ugyanakkor komfortosabb, és 1,6%-kal jobb aerodinamikai eredményt ért el a CFD-előrejelzéseknél
Ezek a számok nem csupán papíron mutatnak jól, hanem minden pedálfordulatban érezhető előnyt jelentenek a valós versenyeken.
Méret, forma, illeszkedés – testre szabott teljesítmény
A kerékpár hatféle vázméretben, háromféle kormánymérettel és két nyeregcső-opcióval érhető el, a tervezők pedig a geometriát is aprólékosan finomították: a modell valamivel hosszabb, magasabb és stabilabb lett, miközben megőrizte azt a közvetlen, élénk reagálást, amit az elődje is kínált.
A Wilier Filante SLR ID2 tehát nem csupán egy újabb modell, hanem a márka filozófiájának valódi megtestesülése: itt találkozik egymással az olasz dizájn, a mérnöki precizitás és a szenvedély. Az amatőrök új dimenzióban élhetik át az országúti élményt, a profik kezében pedig ez a győzelem egyik kulcsa – könnyű, elegáns és brutálisan gyors, és a Biondo Bike szakemberei által is ajánlott.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A fáradtság és a figyelemzavar kockázata: maradj éber a téli utakon
A melegebb hónapok gondtalansága után az ősz és a tél beköszönte a közlekedésben is új kihívásokat tartogat.
A rövidülő nappalok, a romló látási viszonyok és a kiszámíthatatlan időjárás (köd, ónos eső vagy hó) fokozott figyelmet követelnek minden járművezetőtől. A biztonságos vezetés alapja a körültekintés és a felkészülés, mind az autó, mind a sofőr tekintetében. A Hankook szakértői összefoglalták a legfontosabb szempontokat, melyekkel garantálható a biztonság a hideg hónapokra is.
Az autó, mint tényező: Technikai felkészülés
A téli közlekedésben a legkritikusabb szerepet a gumiabroncsok töltik be. A téligumi keverékét kifejezetten a 7°C alatti hőmérsékletre tervezték, így megőrzik rugalmasságukat, és lényegesen rövidebb fékutat, valamint jobb tapadást biztosítanak a csúszós, hideg útfelületen mint a nyári abroncsok.
A megfelelő gumiabroncs kiválasztása mellett kiemelten fontos a nyomás rendszeres ellenőrzése is. A hirtelen hőmérséklet-ingadozások, különösen az alacsonyabb külső hőmérséklet miatt a nyomás csökkenhet, ami rontja a menetstabilitást és növeli a kopást. Emellett az ablakokat és a tükröket mindig jég- és páramentesen kell tartani. A romló látási viszonyok miatt elengedhetetlen a világítás megfelelő használata, így a ködlámpák bekapcsolása, amint a látótávolság 50 méter alá csökken.
Emberi faktor: A koncentráció és a pihenés
A sötétebb, hidegebb időszakban a koncentráció fenntartása különösen nagy kihívást jelent. A téli monotonitás és a korán beálló sötétség bizonyítottan hozzájárul a fáradtsághoz és a figyelem lankadásához. A megnövekedett reakcióidő kritikus helyzeteket teremthet, így jó taktika lehet a rendszeres pihenők beiktatása. Emellett az őszi-téli hónapok alatt gyakrabban jelentkező hangulati változások és enyhébb szezonális tünetek is befolyásolhatják a vezetési képességeket, úgymint a reakcióidőt és a döntéshozatalt. A pszichológiai jóllétnek a volán mögött is prioritást kell élveznie: nagyobb feszültség vagy komolyabb fáradtság esetén halasszuk el az utazást, vagy vegyünk inkább igénybe tömegközlekedési eszközt.
Készüljünk fel a legrosszabbra is: Tippek vészhelyzetre
A felkészültség és az előrelátás elengedhetetlen a téli közlekedésben, hiszen a mentősök szintén korlátozottak az időjárási viszonyok által, így sokszor jóval több időt vesz igénybe, míg segítség érkezik egy baleset során. Egy felelősségteljes autósnak számolnia kell a váratlan helyzetek lehetőségével, ezért javasolt a járműben tartani a legfontosabb vészhelyzeti felszereléseket. Kritikus jelentőségű lehet egy jól felszerelt elsősegélydoboz, valamint meleg takaró, extra kabát. Ezenfelül elengedhetetlen egy zseblámpa az éjszakai műszaki hibákhoz, illetve tartós élelmiszer és ivóvíz a hosszabb, kényszerű várakozási idők áthidalásához. Ezen intézkedésekkel minimalizálhatóak a téli vészhelyzetek kockázatai.
Felelős vezetés télen is
A téli autózás izgalmas és biztonságos élményt nyújthat, feltéve, ha a járművezető tudatosan készül fel a megváltozott körülményekre. A Hankook arra ösztönöz, hogy a körültekintő vezetés mellett mindig jó minőségű, biztonságos abroncsokkal vágjunk neki az útnak, hiszen a felelős és előrelátó felkészülés garancia a zavartalan közlekedésre.
A Hankook prémium téli gumiabroncs kínálatért látogasson el az alábbi weboldalra!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Automatizált logisztika a globális ellátáshoz
A Liebherr a világ egyik vezető mobildaru gyártója. A Jungheinrichhel közösen új központi alkatrészraktárt épített a baden-württembergi Ehingenben található székhelyén.
2024 szeptembere óta innen irányítják a globális alkatrészellátást.
A Liebherr ehingeni termékpalettája magában foglalja a legmodernebb teleszkópos és rácsos gémű darukat különböző méretekben, mobil és lánctalpas futóművel. A kínálat a 35 tonnás terepjáró mobil daruktól a hatalmas, 3000 tonnás teherbírású lánctalpas darukig terjed. Vagyis az új alkatrészraktárhoz maximális térkihasználásra volt szükség.
RENDSZERMEGOLDÁS EGY KÉZBŐL
A Liebherr az alkatrészlogisztika automatizálását a Jungheinrichre bízta, aki a projekt teljes megoldását egy kézből szállította. A rendszer középpontjában egy 6-folyosós, automatikus, silószerkezetű szűkfolyosós magasraktár áll, 18 000 tárolóhellyel – tető- és oldalburkolatokkal együtt.
Hossza körülbelül 80 méter, szélessége 75 méter, magassága 30 méter, méretei tehát figyelemre méltóak. Ehhez jön még egy 2 folyosós, háromszoros mélységű kis alkatrész-shuttle raktár összesen 40 000 tárolóhellyel.
Az automatizált rendszer, valamint a kézi raktározási területek valamennyi folyamatának vezérlését a Jungheinrich Warehouse Management System (WMS) végzi, együttműködve a Liebherr ERP-rendszerével.

A két csatornás kompakt shuttle raktárrendszer 40 000 tárolóhelyet biztosít.
LEGÚJABB TECHNOLÓGIA
A Liebherr ehingeni gyárának rendszermegoldása magában foglalja a raklapos és a tárolóládás magasraktárakat, a legújabb szállítástechnológiát ládák és raklapok számára – beleértve a vezérlést és a vizualizációt –, valamint hat magasraktári felrakógépet. Ezek két-két teherfelvevő eszközzel teszik gyorsabbá a Liebherr alkatrészek be- és kitárolását, valamint teljesen automatizált folyamatokat biztosítanak a problémamentes, 24 órás működéshez.
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA IRÁNYÍTJA ÉS KEZELI
A Jungheinrich Warehouse Management System (WMS) mesterséges intelligenciával optimalizálja az anyagáramlást a Liebherrnél. Irányítja és kezeli a teljes automatizált raktárt, miközben számos ügyfélspecifikus funkciót is megvalósít. Így biztosítható az intelligens, átfogó menedzsment valamennyi raktári területen. Ide tartozik például a tárolóládák előzetes összeállítása többféle sorrend szerint, majd a raklapok összeállításakor történő konszolidálás. Ezenkívül több munkaállomáson is pick-and-pack összeállítás történik szállítódobozokban. Cél a maximális hatékonyság és átláthatóság valamennyi intralogisztikai művelet során a központi alkatrészellátásban.

Hat magasraktári felrakógép biztosítja a gyors ki- és betárolást akár 30 méteres magasságban.
KÉSZEN A JÖVŐBENI NÖVEKEDÉSRE
A Jungheinrich megoldásával a tervezést, a projekt kidolgozását és a rendszer építését egy kézből biztosította. Robert Schad, a Jungheinrich értékesítési projektvezetője kiemelte, hogy a Liebherr logisztikai megoldása elsősorban nagyfokú rugalmassága miatt kiemelkedő. Problémamentesen bővíthető, így már ma felkészült a jövőbeli növekedésre.
További információ: www.jungheinrich.hu/referencia-liebherr
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Szórakozás2 hét ago
A Mattel pályára állítja az UNO Elite-et: megérkezett a Formula–1 hivatalos kiadása
-
Szórakozás2 hét ago
Ezek a Black Friday sztárjai Magyarországon
-
Gazdaság2 hét ago
Kulcsszerepet játszanak a szoftverek az újgenerációs adatközpontok létrehozásában
-
Gazdaság2 hét ago
A Pekingi Vegyipari Műszaki Egyetemmel írt alá együttműködési megállapodást a Széchenyi István Egyetem
-
Gazdaság2 hét ago
Megbillentette az ingatlanpiac forgási sebességét az Otthon Start Program
-
Zöld2 hét ago
Új módszerrel mutattak ki magasabb légszennyezést gáztűzhellyel főző magyar háztartásokban
-
Gazdaság2 hét ago
Megbízhatósági válságban a magyar munkaerőpiac– miért tűnnek el a kékgalléros munkavállalók?








