Mozgásban
A magyarországi használtautó-piac átláthatósága rosszabb az átlagnál
Az európai használtautó-piacról korántsem állíthatjuk, hogy átlátható, hiszen ma is számos jármű van forgalomban visszatekert kilométeróra-állással vagy eltitkolt sérülésekkel.
Bár a helyzet országonként eltérő, a kontinensen a használtautó-vásárlók minden évben eurómilliókat fizetnek ki feleslegesen a csalóknak.
A carVertical autóipari adatszolgáltató cég legújabb kutatásából kiderült, melyek azok az országok, ahol a legkockázatosabb használt autó vásárolni. A Piaci Átláthatósági Index egy olyan tanulmány, mely különböző mérőszámok alapján átláthatóságuk szerint rangsorolja az országokat. Egyértelműen megállapítható, hogy a magyarországi használtautó-piaci helyzet valamivel az átlag alatt van, és sok hasonlóságot mutat a közép-kelet-európai országok tendenciáival.
Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen
A vizsgált 25 ország közül Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen. Hazánkban a carVertical által ellenőrzött gépjárművek 6,1%-ánál bizonyítható a manipulált futásteljesítmény. Az a tény, hogy a kilométerszámlálót érintő felderített visszaélések száma az előző évhez képest jelentősen csökkent, lényegében annak tudható be, hogy a platform ma már pontosabban ki tudja szűrni a csalásokat, és hatékonyabban különbözteti meg a szándékos visszatekeréseket az adatok digitalizálása során előforduló rutinhibáktól. Egy hamisított autó kilométer-számlálóját itthon átlagosan 74 786 km-rel tekerik vissza. Például, ha egy jármű eredeti futásteljesítménye 200 000 km, a csalók ezt 125 000 km-re módosítják, hogy drágábban adhassák el az autót.
Ami a baleseteket illeti, Magyarországon az autók 56,7%-a sérült már meg kisebb-nagyobb mértékben, az átlagos kárérték pedig 3409 euró.
Magyarországon az autók 47,8%-a külföldről érkezik. A carVerticalon ellenőrzött járművek átlagos életkora 10,5 év, vagyis már jelentősen veszítettek az értékükből. A jogsértők számára nagy a kísértés, hogy módosítsák az autók futásteljesítményét és magasabb árat kérjenek értük.
A szomszédos Csehországban az autók 5,1%-ának tekerték vissza a kilométeróráját, és 50,6%-a sérült. Tekintve, hogy az országhatáron kívülről behozott gépjárművek aránya is hasonló, mint nálunk (48,5%), a csehek nagyjából ugyanakkora eséllyel vásárolnak homályos múltú járművet, mint a magyarok.
A nyugati piacok és a skandináv országok jóval átláthatóbbak
A kutatás szerint a legátláthatóbb ország az Egyesült Királyság. Mivel a szigetországban nem vesznek a kontinentális Európában használt balkormányos autókat, az importarány nagyon alacsony (2,2%), ez pedig közvetlenül összefügg azzal, hogy a használtautó-piacon lényegesen kevesebb visszaélés tapasztalható.
A hamis kilométeróra-állású autók aránya az Egyesült Királyságban 2,7%, Németországban 3,4%, Svájcban 2,4%, Dániában 4,1%, Franciaországban pedig 3,3%, ami lényegesen jobb arány, mint Európa más részein. Ezen országok mindegyike viszonylag keveset importál – a külföldről behozott autók aránya Franciaországban a legmagasabb (45,4%).
„A nyugati és a skandináv országokról általánosságban elmondható, hogy piacuk átláthatóbb, mint a kelet-európai térség országaié, ami elsősorban a szigorúbb jogszabályoknak, a kevesebb import használt autónak és a magasabb egy főre jutó GDP-nek tudható be. Az erősebb gazdasággal rendelkező országokban általában az autóflotta is fiatalabb, és mivel kevesebben vásárolnak olcsóbb járműveket, kevesebb a csalás is”
– érvel Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
A közép-európai országok a Piaci Átláthatósági Index középmezőnyében szerepelnek: itt gyakoribbak a visszaélések, mint Nyugat-Európában, és magasabb az importarány.
Kelet-Európa az autócsalások bázisa
A vizsgált országok közül Ukrajna, Lettország, Litvánia, Észtország, Románia és Lengyelország bizonyult a legkevésbé átlátható piacnak.
„A csalások aránya ebben a régióban összefügg a külföldről behozott autók nagyobb számával, mivel a határokon átnyúló tranzakciók során gyakori, hogy az autók adatainak nyoma vész. Megkérdőjelezhető a javítások minősége is, továbbá a sérült járművek aránya is magasabb az átlagosnál. Egyes országok emellett a csalásmegelőzést szolgáló jogszabályokat illetően sem tesznek meg mindent a közérdek védelmében”
– magyarázza Buzelis.
A helyzet Ukrajnában a legrosszabb, ahol az autók 8,5%-át manipulálták, és 49,7%-a sérült. Ukrajna azonban egyike a legtöbb használt autót importáló európai országoknak. A külföldről behozott autók aránya 82,4%.
A határokon túlról behozott autók aránya Litvániában (75,7%), Romániában (66%), és Lengyelországban (59,8%) is magas. Ami a károkat és a futásteljesítményt illeti, Litvániában a járművek 57,6%-a sérült, és 8,3%-ának hamisították a kilométeróráját, Romániában 59,1%-a sérült és 7,8%-a manipulált, Lengyelországban 65,8%-a sérült és 4,9%-a hamisított futásteljesítményű autó.
Milyen számítások alapján készült a Piaci Átláthatósági Index?
A carVertical kutatása a vállalat felhasználói által 2022 októbere és 2023 szeptembere között lekért aktuális autótörténeti jelentéseket vizsgálta. Az eredmények 6 tényezőn alapulnak:
- a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányán
- a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékén
- a sérült járművek százalékos arányán
- az átlagos kárértéken
- az import használt autók arányán
- az ellenőrzött autók átlagos életkorán
Mivel ezeknek a tényezőknek a piaci átláthatóságra gyakorolt várható hatása eltérő lehet, a carVertical adatszakértői különbözőképpen súlyozták őket. A hamis futásteljesítményű autók százalékos aránya például nagyobb jelentőséggel bír, mint az adott országban a carVertical platformon ellenőrzött autók átlagos életkora.
Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője azt is elárulja, hogy az autótörténet-ellenőrzések millióinak feldolgozása teszi lehetővé a vállalat számára, hogy átlássa a trendeket, bepillantást nyerjen az aktuális helyzetbe és prognózisokat készítsen a használtautó-piac alakulásáról.
Minden eddiginél pontosabb adatok állnak rendelkezésre
A carVertical a vállalat gyors terjeszkedésével egyidejűleg folyamatosan vezet be olyan kifinomult eszközöket, amelyeknek célja a futásteljesítmény ellentmondásainak azonosítása a használt autók járműtörténeti jelentésében. A pontatlanságok zöme a humán adatrögzítés hibáiból, a mérföldekről kilométerekre történő téves átváltásokból, valamint a kormányzati és magángépkocsikkal kapcsolatos adatbázisok nem megfelelő minőségellenőrzéséből fakad. A vállalat mostanában vezetett be egy olyan rendszert, amely megkülönbözteti a kilométerszámláló-csalási eseteket a digitalizálás során előforduló rutinhibáktól.
A gépi tanulás eszközével a carVertical kizárta a különféle szabálytalanságokat, így pontosabb adatokkal tud szolgálni a használtautó-piacról. A nagyobb pontosság a felderített kilométerszámláló-csalási esetek jelentős csökkenésében is megmutatkozik.
A teljes tanulmány itt található: https://www.carvertical.com/hu/transparency-index
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
Hollywoodi díszletek között derül ki, ki a legjobb a csapatban
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Okoseszközök2 hét ago
Okosotthon-technológiák az ünnepi időszakban – amikor a kényelem és az energiahatékonyság találkoznak











