Connect with us

Mozgásban

A magyarországi használtautó-piac átláthatósága rosszabb az átlagnál

használtautó

Az európai használtautó-piacról korántsem állíthatjuk, hogy átlátható, hiszen ma is számos jármű van forgalomban visszatekert kilométeróra-állással vagy eltitkolt sérülésekkel.

Bár a helyzet országonként eltérő, a kontinensen a használtautó-vásárlók minden évben eurómilliókat fizetnek ki feleslegesen a csalóknak.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég legújabb kutatásából kiderült, melyek azok az országok, ahol a legkockázatosabb használt autó vásárolni. A Piaci Átláthatósági Index egy olyan tanulmány, mely különböző mérőszámok alapján átláthatóságuk szerint rangsorolja az országokat. Egyértelműen megállapítható, hogy a magyarországi használtautó-piaci helyzet valamivel az átlag alatt van, és sok hasonlóságot mutat a közép-kelet-európai országok tendenciáival.

Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen

A vizsgált 25 ország közül Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen. Hazánkban a carVertical által ellenőrzött gépjárművek 6,1%-ánál bizonyítható a manipulált futásteljesítmény. Az a tény, hogy a kilométerszámlálót érintő felderített visszaélések száma az előző évhez képest jelentősen csökkent, lényegében annak tudható be, hogy a platform ma már pontosabban ki tudja szűrni a csalásokat, és hatékonyabban különbözteti meg a szándékos visszatekeréseket az adatok digitalizálása során előforduló rutinhibáktól. Egy hamisított autó kilométer-számlálóját itthon átlagosan 74 786 km-rel tekerik vissza. Például, ha egy jármű eredeti futásteljesítménye 200 000 km, a csalók ezt 125 000 km-re módosítják, hogy drágábban adhassák el az autót.

Ami a baleseteket illeti, Magyarországon az autók 56,7%-a sérült már meg kisebb-nagyobb mértékben, az átlagos kárérték pedig 3409 euró.

Magyarországon az autók 47,8%-a külföldről érkezik. A carVerticalon ellenőrzött járművek átlagos életkora 10,5 év, vagyis már jelentősen veszítettek az értékükből. A jogsértők számára nagy a kísértés, hogy módosítsák az autók futásteljesítményét és magasabb árat kérjenek értük.

A szomszédos Csehországban az autók 5,1%-ának tekerték vissza a kilométeróráját, és 50,6%-a sérült. Tekintve, hogy az országhatáron kívülről behozott gépjárművek aránya is hasonló, mint nálunk (48,5%), a csehek nagyjából ugyanakkora eséllyel vásárolnak homályos múltú járművet, mint a magyarok.

A nyugati piacok és a skandináv országok jóval átláthatóbbak

A kutatás szerint a legátláthatóbb ország az Egyesült Királyság. Mivel a szigetországban nem vesznek a kontinentális Európában használt balkormányos autókat, az importarány nagyon alacsony (2,2%), ez pedig közvetlenül összefügg azzal, hogy a használtautó-piacon lényegesen kevesebb visszaélés tapasztalható.

A hamis kilométeróra-állású autók aránya az Egyesült Királyságban 2,7%, Németországban 3,4%, Svájcban 2,4%, Dániában 4,1%, Franciaországban pedig 3,3%, ami lényegesen jobb arány, mint Európa más részein. Ezen országok mindegyike viszonylag keveset importál – a külföldről behozott autók aránya Franciaországban a legmagasabb (45,4%).

„A nyugati és a skandináv országokról általánosságban elmondható, hogy piacuk átláthatóbb, mint a kelet-európai térség országaié, ami elsősorban a szigorúbb jogszabályoknak, a kevesebb import használt autónak és a magasabb egy főre jutó GDP-nek tudható be. Az erősebb gazdasággal rendelkező országokban általában az autóflotta is fiatalabb, és mivel kevesebben vásárolnak olcsóbb járműveket, kevesebb a csalás is”

– érvel Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.

A közép-európai országok a Piaci Átláthatósági Index középmezőnyében szerepelnek: itt gyakoribbak a visszaélések, mint Nyugat-Európában, és magasabb az importarány.

Kelet-Európa az autócsalások bázisa

A vizsgált országok közül Ukrajna, Lettország, Litvánia, Észtország, Románia és Lengyelország bizonyult a legkevésbé átlátható piacnak.

„A csalások aránya ebben a régióban összefügg a külföldről behozott autók nagyobb számával, mivel a határokon átnyúló tranzakciók során gyakori, hogy az autók adatainak nyoma vész. Megkérdőjelezhető a javítások minősége is, továbbá a sérült járművek aránya is magasabb az átlagosnál. Egyes országok emellett a csalásmegelőzést szolgáló jogszabályokat illetően sem tesznek meg mindent a közérdek védelmében”

– magyarázza Buzelis.

A helyzet Ukrajnában a legrosszabb, ahol az autók 8,5%-át manipulálták, és 49,7%-a sérült. Ukrajna azonban egyike a legtöbb használt autót importáló európai országoknak. A külföldről behozott autók aránya 82,4%.

A határokon túlról behozott autók aránya Litvániában (75,7%), Romániában (66%),  és Lengyelországban (59,8%) is magas. Ami a károkat és a futásteljesítményt illeti, Litvániában a járművek 57,6%-a sérült, és 8,3%-ának hamisították a kilométeróráját, Romániában 59,1%-a sérült és 7,8%-a manipulált, Lengyelországban 65,8%-a sérült és 4,9%-a hamisított futásteljesítményű autó.

Milyen számítások alapján készült a Piaci Átláthatósági Index?

A carVertical kutatása a vállalat felhasználói által 2022 októbere és 2023 szeptembere között lekért aktuális autótörténeti jelentéseket vizsgálta. Az eredmények 6 tényezőn alapulnak:

  • a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányán
  • a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékén
  • a sérült járművek százalékos arányán
  • az átlagos kárértéken
  • az import használt autók arányán
  • az ellenőrzött autók átlagos életkorán

Mivel ezeknek a tényezőknek a piaci átláthatóságra gyakorolt várható hatása eltérő lehet, a carVertical adatszakértői különbözőképpen súlyozták őket. A hamis futásteljesítményű autók százalékos aránya például nagyobb jelentőséggel bír, mint az adott országban a carVertical platformon ellenőrzött autók átlagos életkora.

Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője azt is elárulja, hogy az autótörténet-ellenőrzések millióinak feldolgozása teszi lehetővé a vállalat számára, hogy átlássa a trendeket, bepillantást nyerjen az aktuális helyzetbe és prognózisokat készítsen a használtautó-piac alakulásáról.

Minden eddiginél pontosabb adatok állnak rendelkezésre

A carVertical a vállalat gyors terjeszkedésével egyidejűleg folyamatosan vezet be olyan kifinomult eszközöket, amelyeknek célja a futásteljesítmény ellentmondásainak azonosítása a használt autók járműtörténeti jelentésében. A pontatlanságok zöme a humán adatrögzítés hibáiból, a mérföldekről kilométerekre történő téves átváltásokból, valamint a kormányzati és magángépkocsikkal kapcsolatos adatbázisok nem megfelelő minőségellenőrzéséből fakad. A vállalat mostanában vezetett be egy olyan rendszert, amely megkülönbözteti a kilométerszámláló-csalási eseteket a digitalizálás során előforduló rutinhibáktól.

A gépi tanulás eszközével a carVertical kizárta a különféle szabálytalanságokat, így pontosabb adatokkal tud szolgálni a használtautó-piacról. A nagyobb pontosság a felderített kilométerszámláló-csalási esetek jelentős csökkenésében is megmutatkozik.

A teljes tanulmány itt található: https://www.carvertical.com/hu/transparency-index


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

GreenGo: Még közelebb a repülőtérhez – új zóna nyílt a terminál mellett

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek.

Ez mostantól a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Termináljának bejáratától mindössze 4-5 perc sétára található Holiday Parkolóban is lehetséges, így az utazóknak mindkét irányban gyors és kiszámítható megoldás áll rendelkezésére.

A GreenGo évek óta kínál megoldást a repülőtérre való kijutásra: a vecsési Airport Hotel parkolójában kialakított zónából ingyenes transzferbuszokkal érhető el a terminál bejárata. Az ezt kiegészítő, újonnan nyíló, 15 GreenGo-t befogadni képes dedikált parkoló rész – a GreenGo applikációjában Reptéri Terminál Zónaként jelölt terület – pedig jelzi, hogy a carsharing szolgáltató folytatja elköteleződését a fenntartható városi mobilitás iránt, melynek része a repülőtérre való kényelmes, kiszámítható kijutás is. A repülőtéri transzfermegoldások globálisan is egyre inkább a kényelemre, a fenntarthatóságra és a multimodális közlekedésre összpontosítanak, amiknek mára komoly része az autómegosztás.

Növekvő igény, biztos elérés
A GreenGo eddigi repülőtéri szolgáltatását használók éves szintű 25-30%-os bővülése folyamatosan erősödő igényt jelez az autómegosztás által kínált költséghatékony és rugalmas alternatívára. Azoknak az utazóknak, akik garantált GreenGo elérhetőséget szeretnének mind Budapesten, mind a repülőtéren, a Comfort szolgáltatás kínál megoldást: az előre rendelés biztosítja, hogy mindig rendelkezésre álljon egy autó – akár induláskor, akár érkezéskor.

Árak és elérhetőségek
A Holiday Parkolóban található GreenGo Reptéri Terminál Zónában a bérlés indításának és zárásának folyamata a megszokott, a díjcsomagokhoz tartozó díjakon felül az alábbi felárral számolhatnak az utasok:

  • Repülőtérre induláskor: Green Premium díjcsomagban 2 490 Ft, a többi díjcsomagban 3 190 Ft
  • Repülőtérről induláskor: Green Premium díjcsomagban 990 Ft, a többi díjcsomagban 1 680 Ft

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt

Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen

Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.

A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.

„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”

Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:

  • Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.

  • A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!

  • A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.

A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.

„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”

– hangsúlyozta Bokodi Árpád.

„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.

Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.

A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.

– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.

A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss