Mozgásban
A magyar autósport nemzetközi sikereihez járulnak hozzá a Széchenyi István Egyetem mérnökei
A győri Széchenyi István Egyetem mobilitással kapcsolatos kutatás-fejlesztési és képzési tevékenysége mellett az autó-motor sport több területén is jelentős eredményeket mutat fel.
A hallgatói évek alatt megszerzett tudást és tapasztalatot sokan kamatoztatják versenycsapatok technikai teamjeiben. Ők azok, akik adatelemzőként század- vagy tizedmásodperceket faragnak az időeredményekből, amelyeken olykor világbajnoki címek múlnak.
A Széchenyi István Egyetem erős műszaki gyökerekkel rendelkezik, és elkötelezett a technológiai innovációk iránt. A mobilitás számos kutatás-fejlesztési és képzési területen jelenik meg az önvezető járművektől az elektromos közlekedésig. A hallgatók mérnöki tudásukat olyan kiemelkedő hallgatói csapatokban kamatoztathatják, mint a Formula Student-sorozatban versenyző, európai élvonalba tartozó Arrabona Racing Team, a vele szorosan együttműködő SZEngine motorfejlesztő csapat és az Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén tavaly a saját világcsúcsát megdöntő SZEnergy Team. Sokan állítják közülük, hogy aki egyszer belekóstol ebbe a világba, nehezen szabadul tőle, de igazából nem is akar szabadulni.
„2017 óta vállalok adatelemző feladatokat különböző versenycsapatoknál a gokart világában. A Széchenyi-egyetemen megszerzett tudásra építve és hosszú évek tapasztalataira támaszkodva sikerült egyre jelentősebb eredményeket elérnem. Büszkeség számomra, hogy több versenyzőt segíthettem magyar bajnoki címhez, először a Hargitai Racing, majd a győri KMS Europe csapatánál. A 2023-as év hozta a legjelentősebb sikereket, méghozzá a világ egyik legnagyobb gokartversenyén, a Rotax Max Challenge Grand Finals-on. Krepcsik Áron, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó Humda Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség támogatottja világbajnoki második helyezést ért el. Rajta kívül a kanadai Ben Coopert is segíthettem, aki megnyerte saját kategóriáját”
– mondta el Kőrös Péter, az egyetem Járműipari Kutatóközpont Autonóm Közlekedési Rendszerek Központja operatív vezetője.
A szakember a SZEnergy Team mentoraként állítja, a Széchenyi-egyetem hallgatói
csapatai hatalmas lehetőséget jelentenek a hallgatóknak. (Fotó: Adorján András)
A szakember a SZEnergy Teamnél mentorként támogatja a hallgatókat. Hangsúlyozta, az intézmény versenycsapatai kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy az autó-motor sport iránt érdeklődő fiatalok belekóstoljanak ebbe a világba, próbára tegyék mérnöki képességeiket és olyan tapasztalatokat szerezzenek, amelyek hatalmas versenyelőnyt jelenthetnek majd a munkaerőpiacon. Ezekből a csapatokból már eddig is számos olyan fiatal került ki, akik tanulmányaikat követően sem szakadtak el a technikai sportoktól: az egyetem több volt hallgatója, munkatársa segít pilótákat szakmai tudásával.
„Van olyan, aki telemetriai és mérnöki szolgáltatásokat nyújt a motorsportban, és olyan is, aki szabadúszóként számos teamnek segített már, dolgozott többek közt Michelisz Norbert túraautó világkupa-győztes csapatában, a M1RA-ban is. Több volt hallgatónk, illetve kollégánk vesz részt a győri KMS, illetve más hazai csapatok munkájában, de olyan is akad, aki azt a Klausz Motorsportot erősíti, amelyet a Győr Rallyn is láthattunk”
– sorolta.
Sporttörténeti pillanat volt, amikor a tavaly első ízben megrendezett WHB Győr Rally mezőnye az intézmény kampuszára is megérkezett. Az egyetem a gyorsasági szakasz házigazdája volt, míg a Humda az esemény névadó szponzoraként vállalt szerepet. A rallyn a Széchenyi-egyetem hallgatója, Klausz Kristóf is indult, csapatának több tagja szaktársai közül került ki. Ugyancsak az intézmény hallgatója a hosszú távú, azaz endurance motoros világbajnokságon (EWC) szereplő Kovács Bálint.
„Fontos, hogy azt a tudást, amit az évek során összegyűjtöttünk, az egyetemi képzésekben is hangsúlyosan megjelenítsük. A motorszakágban már működik az intézménynek nagy népszerűségnek örvendő szakirányú továbbképzése, az „integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök” képzés. Ezt olyan személyiségek fémjelzik oktatóként, mint korábbi hallgatónk, Talmácsi Gábor gyorsaságimotor-világbajnok. A jövőben az autósport területén is olyan speciális – akár mikrotanúsítványt is adó – képzések indulhatnak, amelyek még felkészültebbé teszik az adatelemző-mérnököket, tovább emelve ezzel a hazai autó- és motor sport színvonalát”
– zárta Kőrös Péter.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines fenntartható repülőgép-finanszírozásáért
A Turkish Airlines-t „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díjjal tüntette ki az Ishka – egy nemzetközi légiipari pénzügyi és adatelemző cég -, elismerve azt az úttörő jelentőségű tranzakcióját, amely elsőként integrált fenntarthatósághoz kötött hitelstruktúrát egy többdevizás JOLCO finanszírozási modellbe, két új generációs, üzemanyag-hatékony Airbus A321neo repülőgép beszerzése kapcsán.
A Societe Generale által lebonyolított innovatív tranzakció a finanszírozás feltételeit a Turkish Airlines fenntarthatósági teljesítménycéljaihoz köti, különös tekintettel a flotta szén-dioxid-intenzitásának csökkentésére.
A díj kapcsán a Turkish Airlines Igazgatósági és Végrehajtó Bizottsági tagja, valamint pénzügyi igazgatója (CFO), Murat Şeker így nyilatkozott:
„Büszkék vagyunk arra, hogy nemzetközi elismerést kaptunk azért, mert fenntarthatóságra épülő finanszírozási modellt integráltunk repülőgép-finanszírozási stratégiánkba. Meggyőződésünk, hogy ez a struktúra nemcsak flottamegújítási és növekedési céljainkat támogatja, hanem hosszú távú elkötelezettségünket is megerősíti amellett, hogy 2050-re karbonsemleges légitársasággá váljunk.”
A Turkish Airlines az elmúlt tíz évben mintegy 16 milliárd amerikai dollár értékben hajtott végre repülőgép-finanszírozási tranzakciókat és eddig több mint 30 nemzetközi díjat nyert el rangos szervezetektől, köztük a Global Transport Finance, az Airline Economics, az Airfinance Journal és a Bonds, Loans & Sukuk Türkiye elismeréseit. A most elnyert „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díj tovább erősíti a nemzeti légitársaság vezető szerepét a fenntarthatósági szempontok integrálásában a légiközlekedési finanszírozás területén.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Jungheinrich PowerCube – világpremier Svájcban
Raktározási kapacitásának és versenyképességének növelése érdekében a Schönenberger, az elektromos, dekorációs és világítástechnikai termékek nagykereskedője úgy döntött, hogy a világ első Jungheinrich PowerCube rendszerét telepíti a mellingeni logisztikai központjába – egy lenyűgöző, 11 méter magas, 18 000 tárolóhelyet, nyolc szatellit kocsiból és óránként akár 150 komissiózási teljesítményt biztosító tárolórendszert. Az anyagmozgatást vezérlő Jungheinrich WMS rendszerrel és a gyors hibaelhárításhoz szükséges professzionális szervizzel, valamint támogatással kombinálva az automatizált kompakt konténerraktár a modern logisztika alapját képezi, amely rugalmasan együtt nő az ügyféllel, és teret ad a jövőbeni további elképzeléseinek.
MÉRETEZHETŐ KOMPAKT TÁROLÓRENDSZER
Automatizált, ultrakompakt és méretezhető – a Jungheinrich PowerCube segítségével a Schönenberger megtalálta a korábban kézzel szervezett komissiózás ideális helyettesítőjét. A hosszú gyaloglási távolságok és a magas hibaarány sok időt vettek igénybe, amelyet most hatékonyabban tud kihasználni a rendkívül innovatív PowerCube-nak köszönhetően. A Jungheinrich mindössze 400 m2 alapterületen egy nagy teljesítményű és fenntartható logisztikai rendszert valósított meg, amely óránként akár 150 be- és kitárolási műveletet is könnyedén képes elvégezni. Akár 20 szatellit kocsi alkalmazásával ez a teljesítmény szükség esetén még tovább növelhető.
A HATÉKONYSÁG ÚJ DIMENZIÓJA
A Jungheinrich PowerCube tárolórendszer akár 12 méteres magasságával a legmagasabb kompakt raktár kategóriájában. A tárolóládák 33 tárolási szinten vannak egymásra pakolva, és a nagy teljesítményű lítiumion akkumulátorokkal felszerelt, energiatakarékos PowerCube szatellit kocsik 4 méter/másodperc sebességgel szállítják őket rendeltetési helyükre. A munkaállomásokon történő köztes töltési lehetőségének köszönhetően a kocsik a nap 24 órájában üzemkészek, állásidő nélkül.
„A PowerCube segítségével naponta 30%-kal több terméket tudunk kikomissiózni ugyanannyi munkaerővel” – meséli lelkesen Enzo Guzzo, a Schönenberger ellátási láncának vezetője.
SZEMÉLYRE SZABOTT BELSŐ LOGISZTIKA
Annak érdekében, hogy megfeleljenek a szigorú tűzvédelmi előírásoknak a PowerCube oxigéncsökkentett konstrukcióval rendelkezik, amelybe füstérzékelő érzékelőket építettek be. Ezek riasztást adnak, mielőtt az egyik könnyen gyúlékony komponens lángra kapna. A rendszer üzembe helyezése során az ügyfelet oktatásban részesültek arról, hogy az esetleges hibákat akár saját maga is el tudja hárítani.
„Ha probléma merül fel, az irodámból vagy akár otthonról is meg tudom javítani” – számol be lelkesen Enzo Guzzo.
Ezen kívül a szatellit kocsik a folyamatos működés érdekében a rendszeren kívül, külön-külön is karbantarthatók, miközben a többi kocsi továbbra is teszi a dolgát.
SIKERES KÍSÉRLETI PROJEKT
A Schönenberger a világ első PowerCube rendszerének választásával úttörő szerepet vállalt az ultrakompakt tárolás területén. Az integrált logisztikai megoldás segít az ügyfélnek az áruforgalom növelésében, miközben csökkenti a hibaarányt. Emellett egyedülálló helykihasználásának köszönhetően feleslegessé teszi a további külső raktárakat, és nagy fejlődési lehetőségeket kínál az ügyfél számára. A PowerCube segítségével a Jungheinrich a legmodernebb szoftvereket használja a hatékony folyamatok és az innovatív hardverek közötti kapcsolat megteremtéséhez. Összességében az első PowerCube megépítése értékes tanulási tapasztalat volt a projektben részt vevők számára, amely során Enzo Guzzo szerint igazi barátságok szövődtek.
További információ: www.jungheinrich.hu
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Gördülő innováció a zöldebb holnapért – így értelmezi újra a fenntartható abroncsgyártást a Hankook
A Hankook Tire a Környezetvédelmi Világnap alkalmából ismételten megerősíti elköteleződését a fenntarthatóság és bolygónk védelme mellett. A vállalat folyamatos erőfeszítéseket tesz a bolygó védelme és a fenntartható jövő megteremtése érdekében, ahogy erről 2024-es ESG (Környezeti, Társadalmi és Irányítási) jelentésében is részletesen beszámol.
A Hankook célja, hogy 2050-re elérje a nettó zéró szén-dioxid kibocsátást. Ennek érdekében a vállalat 2030-ra a gyártási fázisból származó Scope 1 és 2 üvegházhatású gázkibocsátásokat 46,2%-kal, míg a Scope 3 kibocsátásokat 27,5%-kal tervezi csökkenteni a 2019-es bázisévhez képest. Ezt a tudományosan is megalapozott karboncsökkentési célkitűzést az SBTi (Science Based Targets initiative) is hitelesítette, összhangban a Párizsi Megállapodás 1,5°C-os céljával.
Kibocsátáscsökkentés és energiahatékonyság
A vállalat 2023-ban a gyártási fázisban 79 energiatakarékossági intézkedést vezetett be, ami 4,45%-os éves csökkenést eredményezett a Scope 1 és 2 kibocsátásokban. Emellett a Hankook aktívan dolgozik a megújuló energiaforrások használatának növelésén.
Körforgásos gazdaság és fenntartható anyagok
A Hankook elkötelezett a körforgásos gazdaság modelljének kiterjesztése mellett. Ennek a törekvésnek a részeként 2023 novemberében indították el 13 vállalat részvételével a Tire-to-Tire Circular Economy Model-t, amelynek célja, hogy újrahasznosítás révén állítson elő fenntartható nyersanyagokat. A vállalat rácalmási üzeme már sorozatgyártásban állít elő 45%-ban fenntartható alapanyagokból készült, ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező abroncsokat. Az abroncsgyártó célja, hogy 2050-re minden Hankook abroncs 100%-ban fenntartható alapanyagokból készüljön.
Fenntartható termékfejlesztés
A vállalat folyamatosan kutatja az innovatív technológiákat a fenntartható termékek fejlesztése érdekében. Ez magába foglalja az abroncsok súlyoptimalizálását, ami csökkenti a gyártás energiaigényét, és a fém 3D nyomtatási technológia alkalmazását az abroncsformák gyártásában, ami 60%-os hulladékcsökkenést és több mint 80%-os energiamegtakarítást eredményezhet. Mindemellett a vállalat bővíti a felújított abroncsok gyártását és kínálatát is, csökkentve ezzel a hulladék mennyiségét és megőrizve az alapanyagokat.
Vízgazdálkodás és hulladékcsökkentés
A Hankook folyamatosan törekszik a fenntartható működésre a globális abroncsiparban, fejleszti gyártási folyamatait, hogy ezzel csökkentse az energia- és vízfelhasználást valamint a gyártási hulladékot. Ennek az eredményeként 2021-ben a vállalat koreai Geumsan gyára az iparágban elsőként szerezte meg az ISCC PLUS tanúsítványt, melyet 2023 augusztusában a cég rácalmási gyára is elnyert. A magyar gyár 2024-ben ráadásul vízgazdálkodása elismeréseként a HVG és a Planet Fanatics’ Network közös listáján elnyerte a „Minden csepp víz számít” különdíját.
A vállalat továbbra is elkötelezett a fenntartható jövő építése mellett, együttműködve partnereivel, munkavállalóival és a közösségekkel egy zöldebb és élhetőbb bolygóért.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Egészség2 hét ago
Hogyan hűtsünk okosan és főleg egészségesen az irodát?
-
Ipar2 hét ago
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
-
Okoseszközök2 hét ago
Lezárult a 2025-ös okoszebra-szavazás
-
Szórakozás2 nap ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Tippek2 hét ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung Galaxy Watch okosórák éjjel is segítenek egészségesebb mindennapokért
-
Tippek2 hét ago
Tapsolni vagy nem tapsolni: az itt a kérdés!
-
Egyéb kategória2 hét ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t