Mozgásban
Hogyan hűtsük az autónkat kánikulában?
A gépeknek általában nem tesz jót, ha szélsőséges hőmérsékletnek vannak kitéve. Most, hogy javában tombol a nyár, és Magyarországon a hőmérséklet a 40ºC-ot is elérheti a héten, az extrém meleg a járműveket is károsíthatja, ami költséges javításokhoz és alacsonyabb maradványértékhez vezethet.
A carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértői hasznos tanácsokkal szolgálnak arra vonatkozóan, hogyan csökkenthetjük minimálisra az autó túlmelegedésének kockázatát, és hogyan tarthatjuk formában a járművünket egész nyáron.
Parkoljunk árnyékban!
Ha lehetséges, soha ne hagyjuk az autót hosszú ideig közvetlenül a napon. A hő tönkreteheti a belső bőrfelület, amely elkezdhet repedezni. Arról nem is beszélve, hogy a napsugarak az autó fényezését és a műanyag alkatrészeit is károsítják.
Természetesen ez nem egyetlen nap alatt következik be, de ha azt szeretnénk, hogy az autónk hosszú életű legyen, árnyékban vagy garázsban tartsuk. Felforrósodott autóba beülni igen kellemetlen, és jó időbe telik, amíg az utastér lehűl.
Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője azt javasolja, hogy lehetőleg úgy parkoljuk le az autót, hogy amikor visszatérünk, a nap ne az elejét süsse.
„Nincs rosszabb annál, mint beülni a fekete bőrülésre egy olyan autóban, amely órákon át közvetlen napfénynek volt kitéve. Ha például tudjuk, hogy délután 4 órakor használjuk újra, figyeljünk oda, hogy a nap abban az időszakban hátulról érje a járművet, így az ülések kevésbé melegszenek majd fel”
– javasolja Buzelis.
Hagyjuk résnyire nyitva az ablakokat!
Amikor a szabadban parkolunk, még a tűző napon sem lesz elviselhetetlen forróság az utastérben, ha néhány centiméterre nyitva hagyjuk az autó ablakait.
„A forró levegő felfelé száll, és a nyitott ablakokon keresztül elpárolog. Ha csak egy kevés szellő fúj is, az autó belseje sokkal hűvösebb lesz, mint teljesen zárt ablakoknál” – mondja Buzelis.
Ellenőriztessük a klímát!
Mielőtt beköszönt a nyár és emelkedni kezd a hőmérséklet, fontos, hogy felmérjük légkondicionáló rendszer állapotát. A koszos légszűrő, a hibás termosztát vagy az eltömődött szellőzőnyílások miatt akár egy rövid kirándulásból is szauna-élmény válhat, ezért gondoskodjunk arról, hogy a klíma tökéletesen működjön.
Az AC-problémák kijavításával ne várjunk az utolsó pillanatig, hiszen a helyi autószervizben hosszabb lehet a várakozási idő, mint gondolnánk.
Figyeljünk oda a nyomásra a gumiabroncsokban!
Meleg időben emelkedik az abroncsokban lévő nyomás, ami ritka esetekben durrdefektet is okozhat. Minden 10 °C-os hőmérséklet-emelkedés után a gumiabroncsok nyomása 0,1 bar-ral nő, még akkor is, ha az autó egy helyben áll.
Rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, hogy szigorúan a gyártó ajánlásainak megfelelően legyenek felfújva. A hőség idő előtti kopást és szakadást is okozhat, ezért a futófelület mélységét is nézzük meg. Elhasználódott gumikkal kevésbé irányítható és fékezhető az autó, így útközben veszélyes helyzetekbe kerülhetünk.
„A megnövekedett nyomás hatására az abroncs középső része gyorsabban kopik, mint a külseje vagy az oldala. Nyomásszabályozás nélkül néhány ezer kilométer megtétele után a gumiabroncsok elhasználódhatnak, és nem biztosítanak megfelelő tapadást nedves talajon”
– magyarázza a carVertical autóipari szakértője.
Ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét!
A legtöbb autómotor 90 °C és 105 °C közötti hőmérséklet-tartományban működik. Ha azonban a hűtőfolyadék szintje nem elegendő, a motor túlmelegedhet. Ha kint rendkívül meleg van, ezek a folyamatok jóval gyorsabban mennek végbe.
Vizsgáljuk át az összes tömlőt, hogy látunk-e rajtuk repedéseket – a legkevésbé sem szeretnénk ugyanis azzal szembesülni egy forró nyári napon, hogy az autónkból folyadék szivárog. Ha a hűtőfolyadék szintje alacsony, töltsük fel – ezzel meghosszabbíthatjuk a jármű motorjának élettartamát.
Használjunk napellenzőket!
A napvédők visszaverik a napfényt, így hűvösebb marad az autó. Ha nyáron gyakran kell nyílt helyen parkolnunk a járművel, a napellenzők gondoskodnak arról, hogy a belső hőmérséklet alacsonyabb legyen. A becslések szerint a napernyők használatával akár 25%-os hőmérséklet-csökkenést is elérhetünk.
Töltsük fel a motorolaj- és egyéb folyadéktartályokat!
A magas hő csökkenti a motorolaj viszkozitását – elvékonyodik, és kevésbé keni jól az alkatrészeket. Ráadásul a megnövekedett súrlódás magasabb üzemanyag-fogyasztással jár. Fontos tehát, hogy időben cseréljük az olajat, mert ez az autó állapotára is hatással van.
Győződjünk meg arról, hogy a motorolaj szintje a nyár folyamán végig megfelelő, és ellenőrizzük az összes többi autófolyadékot, például a fék-, a sebességváltó- és a kormányfolyadékot is.
Ellenőrizzük az akkumulátort!
Sok járművezető él abban a hitben, hogy csak a hideg idő befolyásolja az akkumulátor állapotát, pedig a nyári kánikula is jelentős hatással van rá. Extrém hőmérsékleten az akkumulátor elektrolitjai elpárologhatnak, fokozódhat a korrózió és a szulfátképződés. A forró éghajlatú országokban az akkumulátorok élettartama jellemzően rövidebb, mint ott, ahol enyhébb az időjárás.
Ha valaki évek óta nem szervizelte az akkumulátort, érdemes mielőbb megtennie, mert egy nap előfordulhat, hogy nem tud útra kelni az autóval.
Indulás előtt hűtsük le az autót!
Forró autóba ülni olyan, mint egy lávamezőn sétálni. A legjobb, amit tanácsolhatunk: ne tegyük! Mielőtt útnak indulnánk, nyissuk ki az összes ajtót és kapcsoljuk be a légkondicionálást, hogy az autó belseje lehűljön. Forró járműben vezetni nemcsak kellemetlen, hanem kockázatos is, hiszen a hőség szédülést vagy hányingert okozhat.
Indulás után néhány percig tartsuk nyitva az ablakokat, hogy a forró levegő távozzon. Csak akkor húzzuk fel az ablakokat, ha a klímarendszer már hideget fúj.
Bár nyáron valamivel több törődést igényel egy jármű, nem fog komoly fejfájást okozni. Némi tervezéssel és rendszeres karbantartással biztosíthatjuk, hogy az autónk a legmelegebb napokon is a lehető legjobb állapotban legyen.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Növekedés, új élmények és egy szokatlan mentés tette emlékezetessé a wigo évét
Többet és hosszabb utakon vezettek 2025-ben a wigo carsharing felhasználói, akik közül a legaktívabb csaknem 1000 alkalommal pattant autóba az év során.
A legnagyobb fegyvertényt viszont az a wigo-sofőr hajtotta végre, aki egy bajba került négylábú életét mentette meg az autóval szállított vérrel.
A wigo számára a növekedés, az újítások és a meglepetések éve volt 2025. A felhasználók nem csupán többet autóztak, hanem jóval messzebbre is mentek: átlagosan több mint 15 %-kal hosszabb utakat tettek meg, összesen 6%-kal több kilométert vezetve, mint tavaly.
Egyértelműen hosszabbá váltak tehát az autós túrák, bár a leghosszabb egybefüggő út 1490 kilométeres, még tavaly felállított rekordját megdönteni nem, csak újra beállítani sikerült. Szintén nem volt trónfosztás a legnépszerűbb városi autó kategóriában, ahol 2025-ben a is Renault Clio lett a bajnok.
A fővároson belül Terézváros volt a legkedveltebb indulási és érkezési pont, míg a hosszabb kiruccanásoknál magasan vezetett a Balaton térsége: Siófokra, Balatonfüredre és Zamárdiba irányult a vidéki wigos túrák zöme.
A legaktívabb felhasználó 954 utat tett meg egy év alatt, ami közel 70-nel magasabb a tavalyi csúcsértéknél. A flotta közben megőrizte fiatalos lendületét, hiszen átlagéletkora továbbra is mindössze 1,5 év, és több új autótípussal gazdagodott. Az emblematikus MINI Cooper Cabrio-k, valamint rövidebb ideig a wigo flottájában vendégeskedő MINI Countrymanek mellett számos Opel kishaszongépjármű (Vivaro, Combo, Movano) érkezett. Utóbbiak a wigo max zászlaja alatt futnak, amely mára Budapesten és Fehérváron, összesen hét ponton érhető el. A három különböző modellel az idén közel 1000 tonna rakományt szállíthattak a felhasználók.
A kényelmes, rugalmas, nagyfokú szabadságot biztosító mobilitási formát preferáló közösség létszáma már a 145 ezer főt is meghaladta.
A wigo komoly mérföldkőnek tartja a kilométeralapú árazás bevezetését, amellyel párhuzamosan elindult a wigo kalkulátor is, hogy még kiszámíthatóbbá váljon a szolgáltatás használata az útvonalak előzetes, pontos tervezésének lehetőségével. Stabilan terjed a biztonságosabb vezetést jelentő wigo care+ is: ebben az évben minden harmadik önrészcsökkentett útra ezt a kiegészítő biztonsági opciót választották a felhasználók.
Az idén több új és régi partnerség is zajlott: a Sziget, a Hungaroring, az Under Armour, a Diverzum, Auchan Korzó, Majomkenyér és MOTO Pizza is a wigo mellett tette le a voksát, ami nem véletlen: a cég szolgáltatása egyszerre lett modernebb, élménydúsabb és sokszínűbb.
Az év egyik legszívmelengetőbb története egy mentett kutyához kötődik: egy felhasználó wigoval szállított sürgősen vért egy bajba került négylábúnak, akinek így sikerült megmenteni az életét. Természetesen ebben az évben is akadtak ottfelejtett tárgyak az autókban; közülük a legfurcsább és egyben legméretesebb egy komplett gázkazán volt.
2025-ben tehát továbbra is beigazolódott, hogy a wigo nem pusztán közlekedési alternatíva, hanem egyben olyan közösség is, amelyben minden nap váratlan, jó történetek születhetnek.
A karácsonyi időszakban mindehhez különleges kedvezmények és nyereményjáték is társulnak, az utazást pedig egy megújult, még informatívabb app teszi egyszerűbbé.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Látványosan csökkent a dízelek iránti érdeklődés, több mint 40%-os növekedéssel az elektromos autók nyerték a novembert
2025 novemberében folytatódott a hazai használtautó-piac szerkezetének átalakulása: több olyan trend is egyértelműen kirajzolódott, amely hosszabb távon is meghatározhatja a piac működését.
A Használtautó.hu adatai szerint a dízelek iránti érdeklődés meredeken visszaesett, miközben az elektromos és hibrid modellek iránti kereslet tovább erősödött. A kínálat minősége közben látványosan javult: fiatalabb, kevesebbet futott és magasabb értékű járművek kerültek fel a portálra, a meghirdetett autók száma pedig jóval meghaladta a tavalyit.
A Használtautó.hu-n mért megkeresések száma novemberben 404 000 volt, ami mindössze 2,7%-kal marad el a 2024-es értéktől. Bár az érdeklődés megtorpanást mutatott, a kínálati oldal ezzel párhuzamosan kifejezetten erős hónapot zárt. Az átlagos vételár 8,9%-kal emelkedett, elérve az 5,35 millió forintot, ami azt jelzi, hogy a friss hirdetések között arányaiban több a magasabb értékű, jobb felszereltségű modell. A kínálat is nőtt: novemberben 97 000 élő hirdetés szerepelt a portálon, szemben a tavalyi 96 000 darabbal. A feladott hirdetések száma még nagyobb arányban, 7,1%-kal bővült.
A kínálati minőség javulását mutatja, hogy az autók átlagos életkora 12,66 évről 12,39 évre csökkent, az átlagos futásteljesítmény pedig 174 ezer km-re mérséklődött — közel 4400 kilométerrel alacsonyabb értékre, mint egy évvel korábban. A modellranglista élmezőnye ezúttal sem változott: az Astra, a Golf és a Swift továbbra is a három legnépszerűbb modell a vásárlók körében.
A novemberi hajtásláncbontás alapján a dízelautók iránti érdeklődés közel 10%-kal esett vissza: a 2024-es 157 500 érdeklődés helyett idén novemberben 142 500 érkezett. Bár a dízelek átlagára kissé emelkedett (+3,6%), a kereslet csökkenése egyértelmű: a vásárlók egyre nagyobb arányban fordulnak más hajtástípusok felé.
Az elektromos autók ezzel szemben kiemelkedően erős hónapot zártak. Az érdeklődések száma 27 000-ra nőtt, ami több mint 40%-os növekedést jelent tavalyhoz képest. Az átlagár lényegében változatlan maradt (10,72 millió forint), vagyis a kereslet élénkülése nem okozott érdemi drágulást – a piac egyre kiegyensúlyozottabbá válik.
A hibridek iránti érdeklődés is jelentősen nőtt (+17,3%), miközben az átlagáruk 1,5%-kal csökkent. Ez egy olyan piaci helyzet, ahol a kínálat bővülése (sok frissen meghirdetett hibrid modell), lefelé húzza az árakat, miközben a kereslet tovább erősödik. A benzines autók esetében az érdeklődés enyhén csökkent (–3,1%), ugyanakkor az átlagár jelentősen, 9,6%-kal emelkedett.
A személyautó-piac mellett a motoros szegmens is aktív hónapot zárt. A motorok iránti érdeklődés 11,3%-kal nőtt, 9700 érdeklődés érkezett a novemberi időszakban. A kínálat is bővült (+6,3%), az átlagár pedig 1,86 millió forintra emelkedett, ami közel 6%-os növekedést jelent.
„A novemberi hónap ugyan minimális visszaesést hozott az érdeklődések számában, az egész éves tendenciát nézve még így is nagy, 2,9% százalékos növekedést látunk a megkereséseket tekintve. A novemberi számok viszont egy olyan piacot jósolnak, amely pozitív irányba fejlődik: a növekvő átlagár és csökkenő futásteljesítmény, valamint átlagéletkor arra ad magyarázatot, hogy a hazai jelenleg látható használtautó-kínálat minősége javulásnak indult, míg a meghirdetett autók száma egyre csak nő. Készletből nincs hiány, aminek a minősége hónapról-hónapra javul”
– mondta Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
Amikor egy ikonikus olasz márka új országúti kerékpárt mutat be, a kerékpáros világ felkapja a fejét. És nem véletlenül, hiszen a Wilier legfrissebb aero modellje, a Filante SLR ID2 nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy a legendás gyártó eddigi leggyorsabb országútiját testesítse meg.
És ha valamit tudunk a Rossano Veneto-i mesterekről, az az, hogy a sebességet nemcsak számokban, hanem érzésben is mérik. Most megmutatjuk, hogyan válik ez az érzés valósággá a Filante SLR ID2-vel.
Új fejezet az aero országúti kerékpárok történetében
Ha kerékpározásról van szó, a Wilier mindig is két irányban gondolkodott: egy modell azoknak, akik a hegyekben érzik otthon magukat, és egy azoknak, akik a síkon szeretnek száguldani. A Filante SLR ID2 ebbe a kategóriába tartozik – sőt, annak csúcsát képviseli. Egy igazi aero országúti, amely minden pedálfordulatnál a sebesség és a hatékonyság szolgálatában áll.
Míg sok gyártó arra törekszik, hogy egyetlen, minden terepen bevethető versenykerékpárt kínáljon, addig a Wilier más utat jár. Ők hisznek abban, hogy a csúcsteljesítményhez nem kompromisszumokra, hanem célzott fejlesztésre van szükség. Aki ugyanis a maximumot akarja kihozni magából, annak a legjobb társra van szüksége – ez a társ pedig jelenleg a Filante SLR ID2.
Öt év fejlesztés, egy pillanatnyi tökéletesség
A Filante SLR első generációja 2020-ban mutatkozott be, és rövid idő alatt az egyik legelismertebb aero országútivá vált. Azóta eltelt öt év, és ez az öt év az országúti technológia világában valóságos generációváltást hozott. Az új Filante SLR ID2 teljesen újratervezett, modern kerékpár, amely a több mint 120 éves Wilier-tapasztalatot ötvözi az olasz dizájn szenvedélyével.
A kerékpár már most bizonyított a legnagyobb versenyeken – köztük a Tour of Lombardia mezőnyében, ahol a Groupama–FDJ csapat tehetsége, Romain Grégoire hajtotta a prototípust. Nem véletlenül esett rá a választás: a Filante SLR ID2-t kifejezetten WorldTour-szintű teljesítményre fejlesztették, hogy a legkeményebb körülmények között is képes legyen megállni a helyét.
A tervezés művészete és tudománya
Akik már ismerik a Wiliert, azok tudják, hogy a cégnél a technológia és az esztétika mindig kéz a kézben jár, sőt, az egyik nem létezhet a másik nélkül. Éppen ezért a Filante SLR ID2 fejlesztése során a mérnökök nemcsak a tervezőasztal felett görnyedtek – a kerékpárt a brit Silverstone Sports Engineering szélcsatornájában is tesztelték.
Az eredmény pedig önmagáért beszél: a Wilier adatai szerint a Filante SLR ID2 még a legnagyobb WorldTour-versenykerékpárokhoz képest is átlagosan 2,4%-kal kedvezőbb aerodinamikai együtthatóval rendelkezik. Ez a különbség nem csupán a laborban mérhető – hanem a valóságban is érezhető: a sprinthajrákban, a hosszú sík szakaszokon és a lejtmenetekben is.
Forma, ami a funkciót szolgálja
A Filante SLR ID2 váza a TorayCa T800, T1100 és M46JB karbonszálak precíz kombinációjából épül fel. Ez a kompozíció garantálja az ideális egyensúlyt a merevség, a megfelelő tömeg és a hatékony rezgéselnyelés között. Az Ultegra Di2 váltórendszerrel szerelt, M-es méretű modell mindössze 7,1 kilogramm, így a Filante SLR ID2 a kategória egyik legkönnyebb aero országútijának számít.
A villa teljesen új, „pengés” formát kapott, ami nemcsak látványos, de valódi aerodinamikai előnyt is biztosít. Az aprólékosan kidolgozott részletek mind azt bizonyítják, hogy a Wilier számára a kompromisszum ismeretlen fogalom.
Innováció a kormány mögött
A kerékpárhoz teljesen új, integrált karbonkormány készült, a Wilier F-BAR ID2, amely letisztult, csavarmentes megjelenésével és ergonomikus kialakításával tökéletesen illeszkedik a Filante SLR ID2 karakteréhez. Az egyedi OEF (Optimal Ergonomic Flare) geometria révén a kormány az alsó fogásban 3 centiméterrel szélesebb, ami nagy sebességnél is stabilabb testtarást garantál és jobb irányíthatóságot biztosít.
A F-BAR ID2 hét különböző szélességben és öt stucnihosszban elérhető, így minden kerékpáros megtalálhatja a számára ideális beállítást – legyen szó profi versenyzőről vagy lelkes amatőrről, aki ugyanazzal a szenvedéllyel hajt, mint a legjobbak.
Aerodinamika újragondolva
A sebességért folytatott versenyben a részletek döntik el, ki nyer. Éppen ezért született meg a Wilier új Aerokit kulacsrendszere, amely tökéletesen illeszkedik a váz formájához. Az Elite-tel közösen fejlesztett kulacsok és tartók nem csupán elegánsak, hanem mérhetően csökkentik a légellenállást is, akár kétharmaddal kevesebb turbulenciát okozva, mint a hagyományos megoldások.
De az aerodinamikailag optimalizált alsócső és az új nyeregcső nemcsak a légellenállást minimalizálja, hanem a kényelmet és a teljesítményt is növeli. Sőt, az akkumulátor helye is új: a Shimano Di2 egységet a középcsapágy fölötti műgyanta házba helyezték, így végeredményképp jobb hozzáférést és még kedvezőbb súlyelosztást kapunk.
A számok mögött: mérhető fejlődés
A Wilier a fejlesztés során CFD modellezést, szélcsatorna-teszteket és profi versenyzői visszajelzéseket ötvözött. Az eredmények pedig magukért beszélnek:
- 40 km/h-nál akár 14,15 watt teljesítménynyereség az előző modellhez képest
- 50 km/h-nál az Aerokit rendszerrel ez az érték 28,8 wattra nő
- A váz merevebb, ugyanakkor komfortosabb, és 1,6%-kal jobb aerodinamikai eredményt ért el a CFD-előrejelzéseknél
Ezek a számok nem csupán papíron mutatnak jól, hanem minden pedálfordulatban érezhető előnyt jelentenek a valós versenyeken.
Méret, forma, illeszkedés – testre szabott teljesítmény
A kerékpár hatféle vázméretben, háromféle kormánymérettel és két nyeregcső-opcióval érhető el, a tervezők pedig a geometriát is aprólékosan finomították: a modell valamivel hosszabb, magasabb és stabilabb lett, miközben megőrizte azt a közvetlen, élénk reagálást, amit az elődje is kínált.
A Wilier Filante SLR ID2 tehát nem csupán egy újabb modell, hanem a márka filozófiájának valódi megtestesülése: itt találkozik egymással az olasz dizájn, a mérnöki precizitás és a szenvedély. Az amatőrök új dimenzióban élhetik át az országúti élményt, a profik kezében pedig ez a győzelem egyik kulcsa – könnyű, elegáns és brutálisan gyors, és a Biondo Bike szakemberei által is ajánlott.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Energiahatékonyság, digitalizáció, moduláris fordulat: az építőipar 2026-ban
-
Okoseszközök2 hét ago
Több mint 5 ezer diák és pedagógus vallott: nem várt hatásai lettek az 1 éve bevezetett iskolai mobiltilalomnak
-
Okoseszközök2 hét ago
Még letisztultabb felhasználói élményt hoz a One UI 8.5 bétaverziója
-
Zöld2 hét ago
Lendületben a 2030-as célok felé – újabb lépéseket tett a Siemens a fenntarthatóságért
-
Gazdaság2 hét ago
Magyar Innováció a szállodaiparban: Bemutatkozik a HotelMentor.ai
-
Tippek2 hét ago
A design és a funkcionalitás találkozása: itt az új Gorenje keresztajtós hűtőszekrény
-
Ipar2 hét ago
A gyártás új Achilles-sarka: óriási veszteséget kockáztatnak a kiberbiztonságot halogató cégek
-
Tippek2 hét ago
A hatékony a karácsonyi készülődés alapja – Hogyan készülhet el a karácsonyi vacsora a konyhai főzőlapon?








