Mozgásban

Magyar autósport-történeti siker Molnár Martintól a brit F4-ben

A Virtuosi Racing versenyzője remek hétvégét zárt és a legjobb újonc lett Zandvoortban.

Molnár Martin nemcsak saját, hanem a magyar autósport első dobogós helyezését is szerezte az FIA által felügyelt Forma–4-es bajnokságban a hollandiai Zandvoortban, a brit F4 idei hatodik állomásán. A Virtuosi Racing magyar pilótája ráadásul tarolt az újoncok között, hiszen kétszer a legjobb, egyszer pedig a második legjobb újonc lett.

Molnár Martin bizakodva várta a brit Forma–4-es bajnokság folytatását az egy hónapos nyári szünet után, hiszen amellett, hogy kedvenc pályáján versenyezhetett, jóval kiegyenlítettebb küzdelemre volt kilátás, mivel először látogatott el a hollandiai Zandvoortba F4-es széria. A Virtuosi Racing magyar versenyzője a szakadó esőben rendezett időmérő edzésen életében először vezetett vizes aszfalton ezen a helyszínen, de remek teljesítménnyel a 4. időt autózta, ami szintén pályafutása eddigi legjobbja. Ezután pedig rögtön az első versenyen sporttörténelmet írva a 3. helyen intették le.

A hétvége előtt az újonc értékelésben már 8 dobogós helyezést szerző 15 esztendős sportoló a második helyről indult – mivel erre a futamra a második legjobb időmérős körük alapján rangsorolják a pilótákat –, majd ebben a pozícióban fordult be az első kanyarba. Később ugyan az összetett második helyén álló Alex Ninovic megelőzte, a szakadó esőben jó tempót autózva tartotta meg a harmadik helyet. Ezzel nemcsak a brit Forma–4-ben, hanem az összes FIA F4-es bajnokságot tekintve is az első magyar lett, aki dobogón végzett, ráadásul mindezt az idei szezon eddigi legnépesebb, 27 fős mezőnyében hozta össze.

„A lehető legjobbkor jött ez a dobogós helyezés, ami nekem és a csapatnak is jót tett. Rendkívül élvezetes hétvégét tudhatok magam mögött a kedvenc pályámon, mindhárom versenyem jól sikerült, aminek köszönhetően több helyezést javítottam az összetettben. A dobogó után érkező reakciókból több mint 1000 km-re Magyarországtól is éreztem a felém áradó szeretetet, és hogy mennyien szorítanak nekem, ezt ezúton is köszönöm. Aminek külön örülök, hogy az első futam volt az egyetlen zavartalan verseny a hétvégén, azaz sem biztonsági autós fázis, sem megszakítás nem segített, és senki nem is esett ki előlem, úgyhogy ezt a dobogót erőből sikerült elérnem. A hátralevő két verseny előtt fontos volt kordában tartani a várakozásokat, de a helyén kezeltem a történteket, ezzel együtt remélem, hogy lesz még részünk hasonlóban a szezon hátralevő részében”

– értékelt a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

Parázs csaták, káosz és újabb jó eredmények

Miután Martin az 1. futamon az újoncok között pályafutása során első alkalommal a legjobb lett, ezt másnap megismételte, míg egy alkalommal az újoncértékelés 2. helyén rangsorolták. A második, szintén szombatra tervezett futam hatalmas káoszba torkollt a rosszul működő rajtlámpák miatt. Martin szerencsére kimaradt a több autó egymásba szaladásával végződő kavarodásból, ami azt jelentette, hogy ezt a versenyt vasárnapra halasztották. Végül száraz pályán vágott neki a 20 perces távnak a mezőny, Martin pedig a 9. helyről rajtolva az első kört a 7. pozícióban fejezte be. Noha a tempójával nem volt elégedett, a gumikezeléssel – az utolsó körben futotta meg a legjobb körét – és a helyezésével már az lehetett, hiszen a 7. helyen végezve a második legjobb újonc lett.

A hétvége harmadik, egyben utolsó versenye sem zajlott le probléma nélkül, hiszen egy hatalmas baleset miatt piros zászlóval kellett azt félbeszakítani nem sokkal a féltáv után. Martin remek rajttal feljött a 4.-ről a 3. helyre, és néhány körön át meg is tartotta azt, majd Alex Ninovic megelőzte, így a 4. helyen érte őt a megszakítás. A kényszerszünet után repülőrajttal folytatódott a verseny, Martin pedig parázs csatákba bonyolódott, és annak ellenére 5. lett, hogy az első szárnyát veszítő Ninovic feltartotta, ami miatt ketten is elmentek mellette.

A látottak elnyerték Kiss Pál Tamás, a MOTAM szakmai vezetőjének, egyben Martin coach-ának és mentorának tetszését is.

„Olyan, mintha nem egy hónap, hanem egy év telt volna el az előző hétvége óta, annyira más versenyzést láthattunk Martintól. A korábbiakkal ellentétben nagyon gyors volt a helyzetfelismerése, ami az összes rajtja és csatája során látszott. Az összetett dobogó meghozta az áttörést, ezután sokkal magabiztosabbá vált; helyet csinált magának; a védekezése rengeteget fejlődött; amikor kellett, agresszív volt, amikor pedig nem volt értelme annak lenni, engedett. Ilyen nehéz pályán, ilyen nehéz körülmények között – mert itt az esőtől kezdve a hűvös, poros aszfalton versenyzésen át a napsütéses, felgumizott aszfalton zajló futamig volt minden”

– remekül teljesített.

„A hétvége előtt nekem az volt a fő elvárásom az irányába, hogy az újoncok értékelésében érjük utol az első helyezettet, a Mercedes-junior Yanpu Cuit – folytatta Kiss Pál Tamás. – Ez nemcsak helyezésben, hanem tempóban is sikerült, hiszen amikor a második versenyen Martin közvetlenül mögötte végzett, akkor is a teljes táv során azonos tempót autóztak. Külön öröm az egész csapatnak, hogy Martin folyamatosan fejlődik, és olyan érzésem volt Zandvoortban, mintha új szezont kezdtünk volna. Martin frissen és kipihenten érkezett, mind a pályán, mind azon kívül remekül helytált. A legfontosabb területként a versenyzésének javítását jelöltük meg, és már egyetlen hétvége alatt nagyon sokat fejlődött, ami a külső és fedélzeti kamerás felvételeken és az adatokban is látszott. Természetesen van még hova fejlődni és dolgozunk is tovább, de most az öt lépcsős ranglétrán egy-két lépcsőfokot feljebb léptünk, ami meg fogja könnyíteni a munkát a szezon hátralevő részében. Martinnak egyértelműen a top 10-ben van a helye, és miként azt ő is elmondta, erőből hozta össze ezt a dobogós helyezést.”

A brit Forma–4 mezőnye a hollandiai kiruccanás után visszatér a szigetországba, ahol a skóciai Knockhillben versenyez legközelebb augusztus 10-én és 11-én.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

A robotaxik forradalma komoly aggodalmakat vált ki a taxisoförök és az utasok körében is Kínában

Az önvezető járművek fejlődése az autóipar egyik legnagyobb áttörése az elmúlt évtizedben. Kína, a világ egyik legnagyobb autópiaca, különösen nagy hangsúlyt fektet az autonóm járművek fejlesztésére és bevezetésére.

Az utóbbi időben az önvezető taxi szolgáltatások egyre népszerűbbé váltak az ország nagyvárosaiban, azonban a gyors terjedés nem csak lelkesedést, hanem aggodalmakat is kiváltott a sofőrök és az utasok körében, amelyek a Kínai- és a világsajtóban is megjelentek.

Az autonóm járművek gyors terjedése Kínában

Az autonóm járművek, különösen a robotaxik, Kínában egyre nagyobb szerepet játszanak a közlekedés átalakításában.

A Baidu és a Pony.ai vezető kínai technológiai cégek már évek óta fejlesztenek önvezető járműveket, és az elmúlt időszakban több városban is beindították robotaxi szolgáltatásaikat. Ezek a szolgáltatások lehetővé teszik az utasok számára, hogy egy alkalmazáson keresztül rendeljenek önvezető autót, amely emberi sofőr nélkül szállítja őket a célállomásra.

Az önvezető technológia Kínában való elterjedése mögött az áll, hogy az ország kormánya határozottan támogatja az ilyen fejlesztéseket. Kína célja, hogy globális vezető szerepet töltsön be az autonóm járművek piacán, ezért különböző ösztönző programokat indított a technológiai vállalatok számára.

Az taxisofőrök aggályai

Az autonóm járművek terjedése komoly aggodalmat keltett a hagyományos taxik és fuvarszolgáltatások sofőrjei körében. Sokan attól tartanak, hogy az önvezető taxik elterjedésével elveszíthetik munkájukat, hiszen ezek a járművek hosszú távon helyettesíthetik az emberi sofőröket.

Bár jelenleg az autonóm járművek még kiegészítő szolgáltatásként működnek, és nem teljesen váltják fel a hagyományos járműveket, a sofőrök jövője bizonytalan marad.

A sofőrök további aggálya, hogy az önvezető taxik bevezetése a közlekedésben komoly versenytársat jelent számukra. Az autonóm járművek üzemeltetése kevesebb költséggel járhat, ami versenyelőnyt biztosít a technológiai cégek számára. A sofőrök attól félnek, hogy a robotaxik miatt csökkenhet a kereslet az emberi vezetéssel működő taxik és fuvarszolgáltatások iránt, ami veszélyeztetheti megélhetésüket.

Az utasok tapasztalatai és a kihívások

Az utasok számára a robotaxi szolgáltatások új élményt nyújtanak, azonban sokan még mindig bizonytalanok az önvezető járművek megbízhatóságával kapcsolatban. Bár a technológiai cégek állítják, hogy az autonóm járművek biztonságosak és fejlett szenzorokkal vannak ellátva, az utasok között még mindig van egyfajta bizalmatlanság. Az önvezető járművek baleseteiről szóló hírek tovább fokozhatják ezt a bizonytalanságot.

Másrészt, az önvezető járművek hiányosságai is kérdéseket vetnek fel. Az autonóm járművek gyakran nem tudják megfelelően kezelni a váratlan helyzeteket, mint például az útlezárások vagy a hirtelen megjelenő gyalogosok. Ezen problémák miatt néhány utas inkább a hagyományos járműveket választja, ahol egy tapasztalt sofőr azonnal reagálhat az ilyen helyzetekre.

Az autonóm járművek és robotaxik elterjedése Kínában számos kihívással jár, de ugyanakkor lehetőségeket is rejt magában. Az önvezető technológia fejlődése hozzájárulhat a közlekedési balesetek számának csökkentéséhez, és hatékonyabbá teheti a városi közlekedést. Azonban ahhoz, hogy ez a technológia valóban széles körben elfogadottá váljon, további fejlesztésekre és a lakosság bizalmának megszerzésére van szükség.

Kína jövőbeli tervei között szerepel az autonóm járművek széles körű bevezetése, és a kormányzati támogatás is ebbe az irányba mutat. Az önvezető taxi szolgáltatások elterjedése azonban nem csupán technológiai kérdés, hanem társadalmi és gazdasági szempontból is komoly hatással lesz az országra. Ahhoz, hogy ez a változás zökkenőmentes legyen, elengedhetetlen a szabályozás, a technológiai fejlesztések és az érintett munkavállalók támogatása is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Bemutatkozott a Maserati GT2 Stradale, a márka legújabb szupersportkocsija

Végre leleplezték a nagyközönség előtt a Maserati várva várt új modelljét a sportkocsirajongók egyik legjelentősebb találkozóján, a Monterey Car Week-en.

A Maserati GT2 Stradale tisztelgés a sporthagyományok legjava előtt, technikai jellemzőit és stílusát tekintve pedig a Maserati GT2, a márka GT-versenyekhez való visszatérését szimbolizáló mestermű és a Maserati MC20, a gyártó ikonikus, összetéveszthetetlen formajegyekkel rendelkező modelljének találkozása.

A Maserati olyan autót tervezett, amely képes ötvözni a márka verseny- és sorozatgyártásának legjavát, átadni a pályamodell jellegzetességeit, miközben új szintre emeli legkedveltebb szupersportkocsiját. A Maserati GT2 Stradale a versenyautó-teljesítmény mögött álló legtisztább technológiát egyesíti az MC20 belső tulajdonságaival, így kifogástalan stílust és kiváló versenyteljesítményt képvisel, miközben ideális érzést és kényelmet biztosít minden menetkörülmény között, anélkül, hogy feláldozná a Maserati márkára jellemző összehasonlíthatatlan vezetési élményt.

Több mint 320 km/h végsebességével, 640 lóerőre növelt maximális teljesítményével (10 lóerővel több, mint az MC20 esetében), 60 kg-mal csökkentett tömegével és azzal, hogy mindössze 2,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, a Maserati GT2 Stradale páratlan vezetési élményt és kiváló teljesítményt ígér, részben kifinomult aerodinamikájának és a versenyautó „testvérétől” örökölt vonzó formatervének köszönhetően. Ennek köszönhetően a vezető úgy érezheti, hogy az egyik leghihetetlenebb pályaautót vezeti, miközben lehetősége van kihozni belőle a maximumot az utakon, a világ bármely pontján.

A Maserati GT2 Stradale legvonzóbb tulajdonságai közé tartozik az opciók széles választéka, a teljesítménynövelést szolgáló extra csomagok által kínált testreszabási lehetőségek, a merészebb, agresszív esztétikára való törekvés, az exkluzív Fuoriserie tartalom és az egyedi konfigurációk (melyek elérhetősége piaconként változhat).

Davide Grasso, a Maserati vezérigazgatója elmondta:

„A Maserati GT2 Stradale egy egyedülálló modell, amely magában hordozza a márka kiemelkedő versenysportos örökségét, egyúttal a Maserati egyik legikonikusabb járműve, az MC20 evolúcióját is képviseli. Ezt a mindennapi vezetésre szánt modellt az a törekvés hívta életre, hogy egyre többet kínáljunk ügyfeleinknek a technológiai kiválóság, az innováció, a formatervezés és az érzelmek terén a közúti vezetéshez: egyrészt olyan kifinomult megoldásokat használunk, amelyeket hagyományosan kizárólag a versenypályára tervezett modelleknek tartanak fenn, a Maserati versenyzői DNS-ének megtestesítőjeként; másrészt optimális kényelmet garantálunk a legfejlettebb vezetéstámogató rendszerekkel párosítva. A Maserati GT2 Stradale egy olyan szupersportkocsi, amely a legigényesebb rajongók igényeit is képes kielégíteni és márkánk teljes esszenciáját is kifejezi.”

A Maserati GT2 Stradale világpremierjén, a „The Quail” exkluzív helyszínén a márka másik két modellje is megjelenik: az MC20 Icona, amely most először látható Észak-Amerikában, valamint az MCXtrema. A Maserati „fenevadjának” első ügyfélmodelljét a Laguna Seca versenypályán külön neki szentelt eseményen adják át tulajdonosának.

Az idén júniusban bemutatott MC20 Icona egy különleges sorozat, amelyet a márka GT-bajnokságba való visszatérésének 20. évfordulója alkalmából készítettek. A 20 darabos limitált szériában, a jellegzetes Bianco Audace Matte és Blu Stradale fényezéssel gyártott MC20 Icona a múlt egy olyan Maserati modellje előtt tiszteleg, amelyet a versenyautó- rajongók töretlenül imádnak: a 2004-es MC12 Stradale a 12 hengeres Ferrari motorral a Maserati legszélsőségesebb menetteljesítményét képviselte, és kifejezetten a nemzetközi GT-versenyeken való típusengedélyezésre készült.

A tavalyi világpremiert követően az MCXtrema 2024-ben ismét mérföldkőhöz érkezik: augusztus 18-án a WeatherTech Raceway Laguna Seca versenypályán átadják az első ügyfélnek a Maserati legerősebb, csak versenypályára szánt szupersportkocsiját, melyből mindössze 62 darabot gyártottak. 730 lóerős teljesítményével és merész, kifinomult formatervével az MCXtrema kivételes vezetési élményt kínál és exkluzívan egy a teljesítmény és a műszaki kiválóság szempontjából is rendkívül igényes ügyfélkörnek szánják

A V6-os 3,0 literes, duplaturbós Nettuno versenymotort az észak-amerikai közönség hallhatja először felbúgni, az első köröket pedig Andrea Bertolini, a Maserati vezető tesztpilótája teszi majd meg, aki az MC12-vel négy világbajnoki címet szerezve a GT-osztály egyik legsikeresebb versenyzője és aki kulcsszerepet játszott az MCXtrema szigorú szimulációs teszteken keresztül vezető fejlesztésében. Bertolini ezt követően átadja majd a kulcsot a jármű új tulajdonosának, jelképezve az autó figyelemre méltó útját a koncepciótól a megvalósításig. A Maserati MCXtrema ma az olasz márka legerősebb pályaautója, egy minden szempontból izgalmas szuperkocsi, amely arra hivatott, hogy új tempót diktáljon a márka jövőjében és még magasabb szintre emelje annak versenyhagyományait.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Kizárólag Continental gumiabroncsokkal szerelik fel a Brabus két tuningautóját

A Brabus kizárólag Continental SportContact 7 gumiabronccsal szereli fel két új szuperautóját.

Nemcsak a Brabus 930, hanem a tuning cég eddigi legerősebb modellje, az 1000 lóerős Brabus ROCKET 1000 „1 of 25” is gyárilag a nagy teljesítményű abroncsot kapja, amely optimálisan ötvözi a teljesítményt és a biztonságot. Az abroncsot a sportos vezetők igényeinek megfelelően tervezték.

A Brabus ROCKET 1000 „1 of 25” a Mercedes-AMG GT 63 S E Performance alapjaira épül. A szuperautó mindössze 2,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára. A V8-as biturbó maximális nyomatéka 1820 Nm, amelyet a sebességváltó védelme érdekében elektronikusan 1620 Nm-re korlátoztak. Ebből adódóan a szuperautó végsebessége: 316 km/óra. Ehhez a nyomatékhoz a SportContact 7 teljesítményének és biztonságának köszönhetően tökéletes választás a kerekekre, amelyek gumiabroncsmérete 275/35 ZR 21 az első tengelyen és 335/25 ZR 22 a hátsón. Ezeket a gumikat a speciálisan kifejlesztett, új Brabus Monoblock P kialakítású központi zárral ellátott kerekekre szerelték.

Az új Brabus 930 alapja a Mercedes-AMG S 63 E Performance. Az autó 3,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, és elektronikusan 290 km/órás végsebességre korlátozták. A 22 colos Brabus Monoblock ZM „PLATINUM EDITION” 22 colos keréktárcsákat először használják ezen az új szupersportkocsin. A németországi Bottropban működő tuning cég elől 265/35 ZR 22, hátul 295/30 ZR 22 méretű SportContact 7 abroncsokat szerelt fel a modellre. Ez illeszkedik a high-tech kerekek új stílusához, amelyek komplex kovácsolási és CNC megmunkálási eljárással készülnek. A kerekek közepe homorú, és a bennük található nagy, fekete kerékdizájn és a 20 filigrán, polírozott felületű küllők kombinációja jellemzi őket.

A Continental és a Brabus gumiabroncs-specialistái több mint 25 éve dolgoznak szorosan együtt, hogy a tuning cég termékei biztonságosak, mégis sportosak legyenek az utakon. A SportContact 7 már bizonyította rátermettségét a tuning és a gyári szegmensben is. A nagyteljesítményű gumiabroncs független teszteken is kiválóan szerepel: 2024 áprilisában a SportContact 7-et az Auto Bild német magazin a sportos vezetés tesztgyőztesének nevezte, és „példás” minősítést kapott.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss