Connect with us

Mozgásban

Nincs már szükség téli-nyári gumikra?

5+1 érdekesség, amit nem tudtál a gumiabroncsokról

Milyen abroncs szükséges egy elektromos autóra, mitől fogyaszt kevesebbet egy jármű, milyen jelölések találhatók a gumikon, és milyen forradalmi változások zajlanak a gyártásban? Az Ipar Hangjai podcast legfrissebb adásában Dr. Nemes Attila, a Michelin Hungária ügyvezető igazgatója osztott meg érdekességeket a gumiabroncsokkal és a nyíregyházi gyár működésével kapcsolatban.

  1. Így változott az alapanyag 150 év alatt

A gumiabroncsipar technológiai fejlődése az alapanyagokban is megmutatkozik. A kaucsuk és a korom helyét a modern abroncsokban egyre inkább biológiai eredetű, újrahasznosítható anyagok veszik át, amivel nemcsak az abroncsok élettartama, hanem környezetbarátsága is növekszik. A Michelin célja, hogy 2050-re a gumiabroncsok teljesen újrahasznosíthatók legyenek. „Ma már gumiabroncsaink 40%-a újrahasznosított anyagokból készül, és folyamatosan dolgozunk azon, hogy ez az arány növekedjen” – ismertette az Ipar Hangjai podcast adásában Dr. Nemes Attila, a Michelin Hungária ügyvezető igazgatója.

  1. Gördülési ellenállás: Az autó fogyasztásának titkos tényezője

Miközben sokan figyelik az üzemanyagárak folyamatos változásait, kevesen tudják, de az autó üzemanyag-fogyasztásának akár 20%-át is a gumiabroncs gördülési ellenállása teszi ki. „Öt tankolásból egyet a gumik ‘esznek meg’, a gördülési ellenállás csökkentésével viszont hatékonyabbá tehetjük a járműveket” – magyarázta Dr. Nemes Attila.

Keretes: Ezekről is mesélnek az abroncsok

A szokásos méret, sebességindex és gyártási időpontot tartalmazó DOT kód mellett, a modern abroncsok hasznos információkkal szolgálhatnak még a gumiabroncs konstrukciójáról, azaz az abroncs felépítéséről, és anyaghasználatáról. Az abroncs oldalfalába égetett adatok között található az időjárási minősítés is, ami segít meghatározni, hogy milyen körülmények között ajánlott használni az abroncsot. Végül, az abroncsok földrajzi zónák szerinti homologizációja is szerepel, amely megmutatja, hogy az adott abroncs mely régiókra vonatkozóan felel meg a jogszabályi előírásoknak.

  • Méret: Az abroncs oldalfalán található számok és betűk jelölik az abroncs szélességét, oldalfal-magasságának arányát és átmérőjét. Például egy „205/55 R16” jelölés azt jelenti, hogy az abroncs szélessége 205 mm, oldalfali aránya 55%, radiál szerkezetű abroncs és a felni átmérője 16 hüvelyk.
  • Sebességindex: Az abroncsokon található egy betűs jelölés az abroncs maximális sebességét jelzi, például a „H”: 210 km/h, „V”: 240 km/h, „Y” 300 km/h maximális sebességgel használható biztonságosan.
  • DOT kód: A legfontosabb jelölések közé tartozik a gyártási időpont, amelyet a DOT kód tartalmaz. Ez a kód megmutatja, hogy az abroncs mikor készült, és segít eldönteni, hogy az abroncs még mindig biztonságosan használható-e. Az első két szám a gyártási hetet, a második kettő pedig a gyártási év utolsó 2 számjegyét mutatja.
  • XL (Extra Load): Erősített oldalfalú abroncs, amely nagyobb terhelhetőséggel rendelkezik, mint a vele azonos méretű normál kivitelű abroncsok.
  • RF (Reinforced): Erősített oldalfalú abroncs, hasonló az XL jelöléshez, de a „RF” megjelölés a gyártó eltérő kifejezésére utalhat. Az ilyen abroncsot az extra terhelhetőség és stabilitás jellemzi.
  • TWI (Tread Wear Indicator): Kopásjelzők helye, amelyek segítenek nyomon követni az abroncs kopását. Ezek a jelölések az abroncs futófelületén találhatók.
  • TL (Tubeless): Tömlő nélküli abroncs. Ez a jelölés azt jelzi, hogy az abroncs nem igényel belsőt, mivel az air-tight rendszer az abroncson belül van kialakítva.
  • M+S (Mud + Snow): Téli gumik jelölése, amelyek a sár és hó ellen is optimális teljesítményt nyújtanak. Ezt a jelölést általában téli vagy négyévszakos abroncsokon találjuk.
  • All season, all weather: Négyévszakos abroncs, amelyet arra terveztek, hogy minden időjárási körülmény között teljesítse a feladatát, legyen az eső, hó vagy száraz idő.

  1. Milyen abroncsot válasszunk az elektromos járművekre?

Sok elektromosautó-tulajdonosban felmerül a kérdés, hogy milyen abroncsot válasszon járművére az optimális működés érdekében. Az elektromos autók számos szempontból eltérnek a hagyományos benzines vagy dízel járművektől, és ezek a különbségek az abroncsok kiválasztásában is szerepet játszanak. Először is kiemelkedő nyomatékkal rendelkeznek, amely az abroncsok gyorsabb és intenzívebb kopását okozhatja, másodszor, az elektromos autók akkumulátorai miatt az autók nehezebbek, ezért az abroncsok terén is nagyobb terhelhetőségre van szükség. Mindezek ellenére a Michelin szakértője szerint nem szükséges kifejezetten elektromos autókhoz tervezett abroncsokat választani; valamennyi Michelin abroncs úgy van kialakítva, hogy megfeleljen az elektromos autók teljesítményigényeinek is, így azok nemcsak elektromos, hanem hagyományos autókhoz is megfelelőek.

  1. Gumilabdától a Porsche abroncsokig

Meglepő lehet, de a Michelin nyíregyházi gyárában eredetileg nem is gumiabroncsokat gyártottak. A gyár kezdetben piros pöttyös labdákat és különféle műszaki gumiárukat készített, majd 1979-ben kezdtek traktorabroncsok gyártásába. Az igazán nagy változás 1996-ban történt, amikor csatlakoztak a Michelin-csoporthoz és 2005-től váltottak át személyautókhoz való abroncsok gyártására. Ma a gyár olyan luxusmárkák beszállítója, mint a Porsche, Ferrari vagy a Land Rover; évente körülbelül kétmillió darab nagy teljesítményű gumiabroncsot gyártanak itt.

  1. Itthon már nincs szükség téli-nyári gumikra

Minden tavasszal és ősszel nagy fejtörést okoz az autósok számára az évszakhoz igazodó gumicsere. Nem véletlen, hogy a négyévszakos gumik egyre népszerűbbek, hiszen praktikus megoldást nyújtanak az egész éves autózásra, de sokáig a szakértők a gumicsere és a téli abroncsok fontosságát hangsúlyozták. A Michelin ügyvezető igazgatója az Ipar Hangjai podcastban ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy Magyarországon olyan körülmények vannak, hogy a négyévszakos abroncsok nagyon jó választásnak bizonyulhatnak.

„Nyáron ezek az abroncsok jól futnak, télen pedig nincsenek olyan extrém körülmények, hogy szükség lenne ennél komolyabb teljesítményű téli abroncsokra”

– tette hozzá Dr. Nemes Attila.

5+1. Gőz és gáz helyett elektromos árammal vulkanizálnak

A fenntarthatóság a gumiiparban is meghatározó irány lett. A Michelin nyíregyházi gyárának működése az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül az energiahatékonyság és fenntarthatóság jegyében. Az abroncsgyártás egyik kulcsfontosságú lépése, a vulkanizálás, amely hagyományosan gőzzel történik, mostanra átalakult: a gyár áttért az elektromos energia használatára a gáz helyett. A Siemensszel való együttműködés során a vulkanizáló préseket átalakították, így ma már közvetlenül elektromos árammal történik az abroncsok előállítása. Emellett a gyár egyre inkább robotizált folyamatokat alkalmaz, amelyek nemcsak növelik a termelés hatékonyságát, de a dolgozók fizikai terhelését is csökkentik. Az abroncsrakó robotok szintén Siemens-vezérléssel működnek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Bridgestone abroncsokkal érkezik az új Yamaha YZF-R9

A Bridgestone BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsai kerülnek gyári első szerelésként a Yamaha Motor Co., Ltd. legújabb Supersport modelljére, az YZF-R9-re. Az új generációs sportmotorhoz tervezett prémium teljesítményű abroncsokat a Japánban és Európában forgalmazott modellekhez biztosítja a Bridgestone.

Az YZF-R9 a prémium Supersport kategória legmagasabb szintű teljesítményét és elérhetőségét ötvözi, így vezetési tapasztalattól függetlenül minden motoros számára maximális élményt nyújt. A Yamaha az új modellt a „Re-DNAed Supersport” koncepció alapján fejlesztette, amelynek nyomán a motor örökölte az YZF-R sorozatra jellemző egyedi dizájnt, ötvözve a funkcionális szépséget és a fejlett aerodinamikai megoldásokat. Az YZF-R9 továbbfejleszti a Yamaha hagyományos filozófiáját, amely a motoros és a gép közötti egységet erősíti, mind statikus, mind dinamikus értelemben.

A Bridgestone hosszú távú együttműködésben dolgozik a Yamahával, folyamatosan innovatív megoldásokat és csúcstechnológiás abroncsokat biztosítva a márka motorkerékpárjaihoz. Az YZF-R9-hez készült BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsok „Dan-Totsu” termékek, amelyek a motorsportokban szerzett tapasztalatokat és technológiákat ültetik át a kereskedelmi forgalomban elérhető abroncsokba. Az új abroncs mintázata növeli az érintkezési felület merevségét, optimalizálja a futófelület egyensúlyát és nagyobb tapadási felületet biztosít a döntött motor helyzetében. Ennek köszönhetően kiemelkedő kanyarstabilitást és éles, precíz kezelhetőséget nyújt száraz útfelületen is, így tökéletesen illeszkedik az YZF-R9 dinamikus teljesítményéhez.

A „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció keretében a Bridgestone a versenyzést egyfajta „mobil laboratóriumként” használja, hogy extrém körülmények között tökéletesítse technológiáit és ezeket az újításokat később a mindennapi használatra szánt abroncsok fejlesztésébe ültesse át a. A motorsport-tevékenységeken keresztül a Bridgestone folyamatosan fejleszti Dan-Totsu termékeit és erősíti globális réspiaci stratégiáját a prémium motorkerékpár-abroncsok területén.

A Bridgestone emellett továbbra is elkötelezett a biztonságos és élvezetes motorkerékpár-kultúra kialakítása mellett. Ezen törekvése összhangban áll a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásában leírt „érzelem” (Emotion) értékkel is, mely szerint a vállalat elhivatott, hogy izgalmat, inspirációt és örömöt vigyen a mobilitás világába. A Bridgestone célja továbbá, hogy biztosítsa a motorozás vérpezsdítő élményét további 10, 20 és még több éven át.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Dróntechnológia mesterfokon

A Gábor Dénes Egyetem első volt a távoktatásban, napjainkban első a digitális oktatásban.

Az egyetem két évvel ezelőtt Magyarországon elsőként alapított mérnökinformatikai és gazdaságinformatikai mesterképzést dróntechnológia specializációval – az első évfolyam végzős hallgatói a napokban tették le sikeresen a záróvizsgájukat.

A 30 milliárd eurós kereskedelmi és gazdasági célú drónpiac mellett a drónok az élet minden szegmensében jelen vannak. Becslések szerint az ágazat fejlődésének évente több mint 10 milliárd euró értékű gazdasági hatása várható a jövőben. Ehhez a növekedéshez egyre több szakemberre van szükség, akik nem csak a fejlesztésben, hanem a drónok célirányos alkalmazásában is részt vesznek. Az Európai Bizottság becslése szerint 2035-re a pilóta nélküli légi járművek ágazata több mint 100 000 embert foglalkoztat majd.

„A Gábor Dénes Egyetem az elmúlt 3 évtizedben mindig az oktatási innováció élvonalába tartozott. Képzéseinkkel nemcsak követjük a megjelenő munkaerőpiaci igényeket, hanem mind szakmai tartalomban, mind pedig módszertanban új trendeket határozunk meg. Ennek hátterét – legyen az dróntechnológia, mesterséges intelligencia vagy fintech – kiváló oktatóink, minőségi képzési anyagaink és piaci partnereink biztosítják”

– mondta el Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke.

A Mérnökinformatikus dróntechnológia specializációval mesterképzés során a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak a dróntechnológia műszaki alapjairól, a képfeldolgozás elméleti és gyakorlati megoldásairól, valamint ezek mesterséges intelligencia alapú rendszerekbe integrálásáról. A dróntechnológia területének sokszínűségét mi sem igazolja jobban, mint a kilenc végzős hallgató diplomamunka témáinak gazdagsága: Adatbiztonság, Mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségei az objektumfelismerésben, Hulladéklerakó vizsgálata, Bányaipari alkalmazás, Drónok tengeri, óceáni alkalmazása, Repülésirányítás, Képfeldolgozó szoftver fejlesztése, Gépi tanulási módszerek vizsgálata, Drónok idősoros felvételeinek mezőgazdasági alkalmazása.

„Büszkék vagyunk arra, hogy az első kilenc végzős hallgatónk nemcsak magas színvonalú diplomamunkával és jeles érdemjeggyel zárta a képzést, hanem kiemelkedő kutatási és fejlesztési eredményeket is elért. Bízunk benne, hogy példájukat és szakmai sikereiket követve egyre többen választják a jövőben a mérnökinformatikus mesterképzés dróntechnológia specializációját, hiszen óriási munkaerőpiaci kereslet van a jól képzett szakemberek iránt”

mondta Dr. Kozma-Bognár Veronika, a Gábor Dénes Egyetem tudományos rektorhelyettese.

A Gábor Dénes Egyetem gyakorlatorientált képzését a jövő szeptemberben megnyíló Drónlabor még magasabb szintre emeli, valamint az intézmény továbbra is aktív szerepet vállal a tudásmegosztásban: tavaly novemberben már második alkalommal rendezte meg a „Dróntechnológia adatfeldolgozási és adatbiztonsági kihívásai” szakmai konferenciáját, amelynek folytatását idén is tervezi.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera

A Bridgestone-t választotta a Porsche, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric és Panamera modelljeihez.

Mostantól mindkét jármű egyedi tervezésű Bridgestone Potenza Sport ultranagy teljesítményű gumiabroncsokkal kapható. A Porsche harmadik generációs sportos luxusszedánja, a Panamera személyre szabott Bridgestone Blizzak LM005 abroncsokkal is felszerelhető – ez a Bridgestone első téli gyári első szerelése a neves autómárka számára.

„A Porsche Cayenne-en való együttműködésünk után új utat nyitunk partnerségünkben, hogy olyan prémium gumiabroncsokat kínáljunk, amelyek hozzájárulnak az új Porsche modellek vezetési élményének fokozásához”

– nyilatkozta Steven De Bock, a Bridgestone EMEA régiójának OE alelnöke. „Két „első alkalmat” is ünnepelhetünk – a Panamerához tervezett Bridgestone OE (eredeti gyári felszerelés) abroncsot, valamint az első, kifejezetten elektromos Porsche modell számára fejlesztett abroncsunkat a Macan Electrichez. Izgalmas bemutatni, hogy képesek vagyunk olyan prémium felszerelések széles választékát biztosítani, amelyek segítenek a Porschét vezetőknek abban hogy a legtöbbet hozzák ki ebből a két hihetetlen, ugyanakkor nagyon is különböző autóból.”

Porsche-teljesítmény növelése az első teljesen elektromos SUV-jában

A Porsche Macan Electric egyedi Potenza Sport gumiabroncsa olyan futófelületet és keverékkialakítást alkalmaz, amely fokozza a jármű dinamikus sportos teljesítményét, miközben képes kezelni az elektromos városi szabadidő-terepjáró (SUV) nagy súlyát és nyomatékát. A Bridgestone zászlóshajójának számító, ultranagy teljesítményű gumiabroncsa a Macan Electric egyedi követelményeihez igazítva maximalizálja a kezelhetőséget száraz és nedves úton, valamint nagy sebességnél egyaránt. Mindez a maximalizált fékezési teljesítmény és kényelem, valamint a jármű mintegy 600 km-es hatótávolságának támogatása érdekében optimalizált gördülési ellenállás mellett valósul meg.

A teljesítménybeli előnyöket az ENLITEN technológia teszi lehetővé. Az ENLITEN a Bridgestone következő generációs technológiai platformja, amelyet úgy terveztek, hogy kompromisszumok nélküli teljesítményt nyújtson, a fenntarthatósági jellemzők fokozására összpontosítva. A Macan Electric Európában kifejlesztett és gyártott egyedi abroncsai világszerte hatféle változatban, 20”, 21” és 22” méretben kaphatók.

Egész évben a Porsche Panamera vezetőinek szolgálatában

A Bridgestone két egyedi abroncsmegoldással látta el a Porsche Panamera vezetőit, hogy javítsa járművük teljesítményét az évszakok során. A Porsche Panamera 21”-os Bridgestone Potenza Sport abroncsait az ENLITEN technológiával tervezték, amely fokozza a jármű sportos vezetési tulajdonságait és a vezető kényelmét, miközben alacsony gördülési ellenállást biztosít az energiahatékonyság érdekében. A Panamera testre szabott Potenza Sport ultranagy teljesítményű abroncsai olyan mintázati kialakítást és anyagösszetételt alkalmaznak, amely maximalizálja a száraz és nedves útfelületen nyújtott kezelhetőséget, valamint a nagy sebességnél mutatott teljesítményt.

A Panamera egyedi 20”-os Bridgestone Blizzak LM005 téli felszerelése olyan mintázatot alkalmaz, amely maximalizálja a száraz, nedves és havas kezelhetőséget és fokozza az autó teljesítményét téli körülmények között. Mindezeket az egyedi tervezésű abroncsokat Európában tervezik és gyártják.

Valódi hatás, virtuálisan kifejlesztve

Mindkét projekt fejlesztése során a Bridgestone innovatív virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját alkalmazták. A technológia javítja a fejlesztési folyamat hatékonyságát és fenntarthatóságát – a gyári első szerelések fejlesztési szakaszában a nyersanyagfogyasztás és a CO2-kibocsátás akár 60 százalékos csökkenését is eredményezi.

A Bridgestone virtuális abroncsfejlesztése kulcsfontosságú volt a Porsche Macan Electric és a Panamera esetében a Porsche által támasztott követelmények elérésében. A technológiát különösen a testre szabott gumiabroncsok száraz fékezési képességeinek javítására és a járművek fékrendszeréhez való megfelelő illeszkedés biztosítására használták. A virtuális abroncsfejlesztés hozzájárult ahhoz, hogy a Macan Electric dinamikus, sportos viselkedése párosuljon a SUV elektromos jármű nagy tömegével és nyomatékával, és így nagy sebességnél is magas szintű stabilitást biztosítson.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss