Mozgásban
Nincs már szükség téli-nyári gumikra?
5+1 érdekesség, amit nem tudtál a gumiabroncsokról
Milyen abroncs szükséges egy elektromos autóra, mitől fogyaszt kevesebbet egy jármű, milyen jelölések találhatók a gumikon, és milyen forradalmi változások zajlanak a gyártásban? Az Ipar Hangjai podcast legfrissebb adásában Dr. Nemes Attila, a Michelin Hungária ügyvezető igazgatója osztott meg érdekességeket a gumiabroncsokkal és a nyíregyházi gyár működésével kapcsolatban.
- Így változott az alapanyag 150 év alatt
A gumiabroncsipar technológiai fejlődése az alapanyagokban is megmutatkozik. A kaucsuk és a korom helyét a modern abroncsokban egyre inkább biológiai eredetű, újrahasznosítható anyagok veszik át, amivel nemcsak az abroncsok élettartama, hanem környezetbarátsága is növekszik. A Michelin célja, hogy 2050-re a gumiabroncsok teljesen újrahasznosíthatók legyenek. „Ma már gumiabroncsaink 40%-a újrahasznosított anyagokból készül, és folyamatosan dolgozunk azon, hogy ez az arány növekedjen” – ismertette az Ipar Hangjai podcast adásában Dr. Nemes Attila, a Michelin Hungária ügyvezető igazgatója.
- Gördülési ellenállás: Az autó fogyasztásának titkos tényezője
Miközben sokan figyelik az üzemanyagárak folyamatos változásait, kevesen tudják, de az autó üzemanyag-fogyasztásának akár 20%-át is a gumiabroncs gördülési ellenállása teszi ki. „Öt tankolásból egyet a gumik ‘esznek meg’, a gördülési ellenállás csökkentésével viszont hatékonyabbá tehetjük a járműveket” – magyarázta Dr. Nemes Attila.
Keretes: Ezekről is mesélnek az abroncsok
A szokásos méret, sebességindex és gyártási időpontot tartalmazó DOT kód mellett, a modern abroncsok hasznos információkkal szolgálhatnak még a gumiabroncs konstrukciójáról, azaz az abroncs felépítéséről, és anyaghasználatáról. Az abroncs oldalfalába égetett adatok között található az időjárási minősítés is, ami segít meghatározni, hogy milyen körülmények között ajánlott használni az abroncsot. Végül, az abroncsok földrajzi zónák szerinti homologizációja is szerepel, amely megmutatja, hogy az adott abroncs mely régiókra vonatkozóan felel meg a jogszabályi előírásoknak.
- Méret: Az abroncs oldalfalán található számok és betűk jelölik az abroncs szélességét, oldalfal-magasságának arányát és átmérőjét. Például egy „205/55 R16” jelölés azt jelenti, hogy az abroncs szélessége 205 mm, oldalfali aránya 55%, radiál szerkezetű abroncs és a felni átmérője 16 hüvelyk.
- Sebességindex: Az abroncsokon található egy betűs jelölés az abroncs maximális sebességét jelzi, például a „H”: 210 km/h, „V”: 240 km/h, „Y” 300 km/h maximális sebességgel használható biztonságosan.
- DOT kód: A legfontosabb jelölések közé tartozik a gyártási időpont, amelyet a DOT kód tartalmaz. Ez a kód megmutatja, hogy az abroncs mikor készült, és segít eldönteni, hogy az abroncs még mindig biztonságosan használható-e. Az első két szám a gyártási hetet, a második kettő pedig a gyártási év utolsó 2 számjegyét mutatja.
- XL (Extra Load): Erősített oldalfalú abroncs, amely nagyobb terhelhetőséggel rendelkezik, mint a vele azonos méretű normál kivitelű abroncsok.
- RF (Reinforced): Erősített oldalfalú abroncs, hasonló az XL jelöléshez, de a „RF” megjelölés a gyártó eltérő kifejezésére utalhat. Az ilyen abroncsot az extra terhelhetőség és stabilitás jellemzi.
- TWI (Tread Wear Indicator): Kopásjelzők helye, amelyek segítenek nyomon követni az abroncs kopását. Ezek a jelölések az abroncs futófelületén találhatók.
- TL (Tubeless): Tömlő nélküli abroncs. Ez a jelölés azt jelzi, hogy az abroncs nem igényel belsőt, mivel az air-tight rendszer az abroncson belül van kialakítva.
- M+S (Mud + Snow): Téli gumik jelölése, amelyek a sár és hó ellen is optimális teljesítményt nyújtanak. Ezt a jelölést általában téli vagy négyévszakos abroncsokon találjuk.
- All season, all weather: Négyévszakos abroncs, amelyet arra terveztek, hogy minden időjárási körülmény között teljesítse a feladatát, legyen az eső, hó vagy száraz idő.
- Milyen abroncsot válasszunk az elektromos járművekre?
Sok elektromosautó-tulajdonosban felmerül a kérdés, hogy milyen abroncsot válasszon járművére az optimális működés érdekében. Az elektromos autók számos szempontból eltérnek a hagyományos benzines vagy dízel járművektől, és ezek a különbségek az abroncsok kiválasztásában is szerepet játszanak. Először is kiemelkedő nyomatékkal rendelkeznek, amely az abroncsok gyorsabb és intenzívebb kopását okozhatja, másodszor, az elektromos autók akkumulátorai miatt az autók nehezebbek, ezért az abroncsok terén is nagyobb terhelhetőségre van szükség. Mindezek ellenére a Michelin szakértője szerint nem szükséges kifejezetten elektromos autókhoz tervezett abroncsokat választani; valamennyi Michelin abroncs úgy van kialakítva, hogy megfeleljen az elektromos autók teljesítményigényeinek is, így azok nemcsak elektromos, hanem hagyományos autókhoz is megfelelőek.
- Gumilabdától a Porsche abroncsokig
Meglepő lehet, de a Michelin nyíregyházi gyárában eredetileg nem is gumiabroncsokat gyártottak. A gyár kezdetben piros pöttyös labdákat és különféle műszaki gumiárukat készített, majd 1979-ben kezdtek traktorabroncsok gyártásába. Az igazán nagy változás 1996-ban történt, amikor csatlakoztak a Michelin-csoporthoz és 2005-től váltottak át személyautókhoz való abroncsok gyártására. Ma a gyár olyan luxusmárkák beszállítója, mint a Porsche, Ferrari vagy a Land Rover; évente körülbelül kétmillió darab nagy teljesítményű gumiabroncsot gyártanak itt.
- Itthon már nincs szükség téli-nyári gumikra
Minden tavasszal és ősszel nagy fejtörést okoz az autósok számára az évszakhoz igazodó gumicsere. Nem véletlen, hogy a négyévszakos gumik egyre népszerűbbek, hiszen praktikus megoldást nyújtanak az egész éves autózásra, de sokáig a szakértők a gumicsere és a téli abroncsok fontosságát hangsúlyozták. A Michelin ügyvezető igazgatója az Ipar Hangjai podcastban ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy Magyarországon olyan körülmények vannak, hogy a négyévszakos abroncsok nagyon jó választásnak bizonyulhatnak.
„Nyáron ezek az abroncsok jól futnak, télen pedig nincsenek olyan extrém körülmények, hogy szükség lenne ennél komolyabb teljesítményű téli abroncsokra”
– tette hozzá Dr. Nemes Attila.
5+1. Gőz és gáz helyett elektromos árammal vulkanizálnak
A fenntarthatóság a gumiiparban is meghatározó irány lett. A Michelin nyíregyházi gyárának működése az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül az energiahatékonyság és fenntarthatóság jegyében. Az abroncsgyártás egyik kulcsfontosságú lépése, a vulkanizálás, amely hagyományosan gőzzel történik, mostanra átalakult: a gyár áttért az elektromos energia használatára a gáz helyett. A Siemensszel való együttműködés során a vulkanizáló préseket átalakították, így ma már közvetlenül elektromos árammal történik az abroncsok előállítása. Emellett a gyár egyre inkább robotizált folyamatokat alkalmaz, amelyek nemcsak növelik a termelés hatékonyságát, de a dolgozók fizikai terhelését is csökkentik. Az abroncsrakó robotok szintén Siemens-vezérléssel működnek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Jungheinrich PowerCube – világpremier Svájcban
Raktározási kapacitásának és versenyképességének növelése érdekében a Schönenberger, az elektromos, dekorációs és világítástechnikai termékek nagykereskedője úgy döntött, hogy a világ első Jungheinrich PowerCube rendszerét telepíti a mellingeni logisztikai központjába – egy lenyűgöző, 11 méter magas, 18 000 tárolóhelyet, nyolc szatellit kocsiból és óránként akár 150 komissiózási teljesítményt biztosító tárolórendszert. Az anyagmozgatást vezérlő Jungheinrich WMS rendszerrel és a gyors hibaelhárításhoz szükséges professzionális szervizzel, valamint támogatással kombinálva az automatizált kompakt konténerraktár a modern logisztika alapját képezi, amely rugalmasan együtt nő az ügyféllel, és teret ad a jövőbeni további elképzeléseinek.
MÉRETEZHETŐ KOMPAKT TÁROLÓRENDSZER
Automatizált, ultrakompakt és méretezhető – a Jungheinrich PowerCube segítségével a Schönenberger megtalálta a korábban kézzel szervezett komissiózás ideális helyettesítőjét. A hosszú gyaloglási távolságok és a magas hibaarány sok időt vettek igénybe, amelyet most hatékonyabban tud kihasználni a rendkívül innovatív PowerCube-nak köszönhetően. A Jungheinrich mindössze 400 m2 alapterületen egy nagy teljesítményű és fenntartható logisztikai rendszert valósított meg, amely óránként akár 150 be- és kitárolási műveletet is könnyedén képes elvégezni. Akár 20 szatellit kocsi alkalmazásával ez a teljesítmény szükség esetén még tovább növelhető.
A HATÉKONYSÁG ÚJ DIMENZIÓJA
A Jungheinrich PowerCube tárolórendszer akár 12 méteres magasságával a legmagasabb kompakt raktár kategóriájában. A tárolóládák 33 tárolási szinten vannak egymásra pakolva, és a nagy teljesítményű lítiumion akkumulátorokkal felszerelt, energiatakarékos PowerCube szatellit kocsik 4 méter/másodperc sebességgel szállítják őket rendeltetési helyükre. A munkaállomásokon történő köztes töltési lehetőségének köszönhetően a kocsik a nap 24 órájában üzemkészek, állásidő nélkül.
„A PowerCube segítségével naponta 30%-kal több terméket tudunk kikomissiózni ugyanannyi munkaerővel” – meséli lelkesen Enzo Guzzo, a Schönenberger ellátási láncának vezetője.
SZEMÉLYRE SZABOTT BELSŐ LOGISZTIKA
Annak érdekében, hogy megfeleljenek a szigorú tűzvédelmi előírásoknak a PowerCube oxigéncsökkentett konstrukcióval rendelkezik, amelybe füstérzékelő érzékelőket építettek be. Ezek riasztást adnak, mielőtt az egyik könnyen gyúlékony komponens lángra kapna. A rendszer üzembe helyezése során az ügyfelet oktatásban részesültek arról, hogy az esetleges hibákat akár saját maga is el tudja hárítani.
„Ha probléma merül fel, az irodámból vagy akár otthonról is meg tudom javítani” – számol be lelkesen Enzo Guzzo.
Ezen kívül a szatellit kocsik a folyamatos működés érdekében a rendszeren kívül, külön-külön is karbantarthatók, miközben a többi kocsi továbbra is teszi a dolgát.
SIKERES KÍSÉRLETI PROJEKT
A Schönenberger a világ első PowerCube rendszerének választásával úttörő szerepet vállalt az ultrakompakt tárolás területén. Az integrált logisztikai megoldás segít az ügyfélnek az áruforgalom növelésében, miközben csökkenti a hibaarányt. Emellett egyedülálló helykihasználásának köszönhetően feleslegessé teszi a további külső raktárakat, és nagy fejlődési lehetőségeket kínál az ügyfél számára. A PowerCube segítségével a Jungheinrich a legmodernebb szoftvereket használja a hatékony folyamatok és az innovatív hardverek közötti kapcsolat megteremtéséhez. Összességében az első PowerCube megépítése értékes tanulási tapasztalat volt a projektben részt vevők számára, amely során Enzo Guzzo szerint igazi barátságok szövődtek.
További információ: www.jungheinrich.hu
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Gördülő innováció a zöldebb holnapért – így értelmezi újra a fenntartható abroncsgyártást a Hankook
A Hankook Tire a Környezetvédelmi Világnap alkalmából ismételten megerősíti elköteleződését a fenntarthatóság és bolygónk védelme mellett. A vállalat folyamatos erőfeszítéseket tesz a bolygó védelme és a fenntartható jövő megteremtése érdekében, ahogy erről 2024-es ESG (Környezeti, Társadalmi és Irányítási) jelentésében is részletesen beszámol.
A Hankook célja, hogy 2050-re elérje a nettó zéró szén-dioxid kibocsátást. Ennek érdekében a vállalat 2030-ra a gyártási fázisból származó Scope 1 és 2 üvegházhatású gázkibocsátásokat 46,2%-kal, míg a Scope 3 kibocsátásokat 27,5%-kal tervezi csökkenteni a 2019-es bázisévhez képest. Ezt a tudományosan is megalapozott karboncsökkentési célkitűzést az SBTi (Science Based Targets initiative) is hitelesítette, összhangban a Párizsi Megállapodás 1,5°C-os céljával.
Kibocsátáscsökkentés és energiahatékonyság
A vállalat 2023-ban a gyártási fázisban 79 energiatakarékossági intézkedést vezetett be, ami 4,45%-os éves csökkenést eredményezett a Scope 1 és 2 kibocsátásokban. Emellett a Hankook aktívan dolgozik a megújuló energiaforrások használatának növelésén.
Körforgásos gazdaság és fenntartható anyagok
A Hankook elkötelezett a körforgásos gazdaság modelljének kiterjesztése mellett. Ennek a törekvésnek a részeként 2023 novemberében indították el 13 vállalat részvételével a Tire-to-Tire Circular Economy Model-t, amelynek célja, hogy újrahasznosítás révén állítson elő fenntartható nyersanyagokat. A vállalat rácalmási üzeme már sorozatgyártásban állít elő 45%-ban fenntartható alapanyagokból készült, ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező abroncsokat. Az abroncsgyártó célja, hogy 2050-re minden Hankook abroncs 100%-ban fenntartható alapanyagokból készüljön.
Fenntartható termékfejlesztés
A vállalat folyamatosan kutatja az innovatív technológiákat a fenntartható termékek fejlesztése érdekében. Ez magába foglalja az abroncsok súlyoptimalizálását, ami csökkenti a gyártás energiaigényét, és a fém 3D nyomtatási technológia alkalmazását az abroncsformák gyártásában, ami 60%-os hulladékcsökkenést és több mint 80%-os energiamegtakarítást eredményezhet. Mindemellett a vállalat bővíti a felújított abroncsok gyártását és kínálatát is, csökkentve ezzel a hulladék mennyiségét és megőrizve az alapanyagokat.
Vízgazdálkodás és hulladékcsökkentés
A Hankook folyamatosan törekszik a fenntartható működésre a globális abroncsiparban, fejleszti gyártási folyamatait, hogy ezzel csökkentse az energia- és vízfelhasználást valamint a gyártási hulladékot. Ennek az eredményeként 2021-ben a vállalat koreai Geumsan gyára az iparágban elsőként szerezte meg az ISCC PLUS tanúsítványt, melyet 2023 augusztusában a cég rácalmási gyára is elnyert. A magyar gyár 2024-ben ráadásul vízgazdálkodása elismeréseként a HVG és a Planet Fanatics’ Network közös listáján elnyerte a „Minden csepp víz számít” különdíját.
A vállalat továbbra is elkötelezett a fenntartható jövő építése mellett, együttműködve partnereivel, munkavállalóival és a közösségekkel egy zöldebb és élhetőbb bolygóért.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
6 indok, miért válassz mobilgarázst a hagyományos építmények helyett
A mobilgarázsok az egyik legnépszerűbb alternatívát jelentik a hagyományos tárolóhelyek, mint például a téglaépületek mellett. Mindez nem véletlen: a mobilgarázsok számos előnnyel rendelkeznek, amik mind pénztárcabarát, mind praktikus megoldásoknak bizonyulnak.
- Könnyedén áthelyezhető és gyorsan telepíthető
A mobilgarázsok egyik kiemelkedő előnye, hogy mobilisak, tehát bárhol könnyedén felállítható és adott esetben akár relatíve könnyen át is helyezhetőek egy másik helyre. Ha valaha költöznünk kellene, vagy csak átmeneti tárolóhelyre lenne szükségünk, ez a megoldás ideális. Emellett az építése is gyors: az előre gyártott elemeknek köszönhetően, a telepítés mindössze pár órát vesz igénybe, ami jelentős időmegtakarítást eredményez a hagyományos építkezésekhez képest.
- Pénztárcabarát és gazdaságos alternatíva
A mobilgarázsok sokkal olcsóbbak, mint egy hagyományos téglaépület felépítése. Nem szükséges drága szakembereket alkalmazni és az alapanyagok költségei is lényegesen alacsonyabbak. Az építkezés gyorsasága és az előre gyártott elemek használata miatt az összköltség is jelentősen csökken.
- Személyre szabható design és méretezés
A mobilgarázsoknak nemcsak a helyszíni felépítése gyors, hanem teljes mértékben testreszabhatók is. Választhatunk a különböző modellek és színek közül, sőt, a tetőformától kezdve az “alapanyagig”, szinte mindent a saját igényeinkhez alakíthatunk. Így biztosak lehetünk benne, hogy a garázs tökéletesen illeszkedik a környezetéhez.
- Kiváló időállóság
A mobilgarázsok hosszú távon is jól bírják az időjárás viszontagságait. A strapabíró anyagok és megfelelő szigetelés révén képesek ellenállni a szélnek, esőnek, hóviharoknak, és nem utolsósorban az UV-sugárzásnak. Különösebb karbantartást nem igényelnek, így kényelmes megoldást kínálnak a tulajdonosoknak.
- Ideiglenes és állandó tárolóként is megállják a helyüket
Bár sokan csak ideiglenes tárolóhelynek választják őket, a mobilgarázsok tökéletesen alkalmasak hosszú távú használatra is. Akár véglegesen az udvarunk részeként is funkcionálhatnak, de könnyedén lebonthatók, így más helyszínre is átvihetők, ha arra van szükség.
- Sokoldalú felhasználás
Bár a mobilgarázs elsősorban járművek tárolására lett tervezve, rendkívül sokféle célra is ideális megoldást kínál. Kiválóan alkalmas kerti eszközök, motorkerékpárok vagy egyéb tárgyak tárolására. Azok számára, akik szűkös helyet keresnek, a mobilgarázson belül polcos rendszerek kialakítása is lehetséges, hogy még praktikusabbá és rendezettebbé váljon a tér.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?
-
Okoseszközök1 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság2 hét ago
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás 2025-ben Stratégiai megoldások a versenyképesség növeléséért
-
Mozgásban2 hét ago
Gördülő innováció a zöldebb holnapért – így értelmezi újra a fenntartható abroncsgyártást a Hankook
-
Zöld7 nap ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Gazdaság1 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Zöld2 hét ago
Az eldobott cigicsikk a legzavaróbb
-
Gazdaság2 hét ago
Fenntartható sörfőzést fejleszt a Danube Cup győztes startup-ja